🏴 دینداران بسیار اندک اند!
🏴امام حسین (ع) می فرمایند: «اَلنّاس عبیدُ الدّنیا وَ الدّین لَعِقٌ علی ألسِنَتِهِم یَحوطونه ما دَرَّت مَعایِشُهُم فَاِذا مُحِّصوا بِالبَلاء قَلَّ الدَّیّانین» بشریت، بشر بی دین که هیچ، بشر دیندار، زندگی اش را می کند. دین حاشیه است، متن، منافعش است. مسلمین هم همین طورند، همه همین طورند. همه ی مردم دنبال منافعشان هستند. دین یک لفّاظی روی زبان است. تا وقتی که زندگی شان می چرخد، همه مذهبی اند. اما لحظاتی می رسد که مجبورند به تعبیر امام بین معاش شان و ایمانشان یکی را انتخاب کنند. امام می فرمایند لحظه آزمایش که می رسد، دینداران بسیار اندک اند.
#امام_حسین #دیندار #منافع #ایمان #لفاظی #اندک
گزیده ای از سخنرانی کلام جدید و دین شناسی امام حسین ع (2)
▶️ @rahimpoor_azghadi
◾️ شهادت جانسوز هموطنان اهوازی بر ملت عزیز و بزرگ ایران تسلیت باد.
🔴 نظام بینالملل و بافت شورای امنیت بر ارعاب و تروریسم بنا شده است. وقتی به دارندگان سلاح کشتارجمعی و بمب اتم، «حق وتو» میدهند، همه باید بفهمیم که «فرهنگ ترور» بر جهان حاکم است؛ کشورهایی که قدرت کشتار بیشتری دارند، در یک طرف و بقیه، یعنی همۀ ملتها و دولتهای جهان، در طرف دیگر.
«فرهنگ ترور» چیست؟ توزیع قدرت جهانی، نه براساس دمکراسی جهانی، بلکه براساس مالکیت بمب اتم؛ این یعنی «فرهنگ ترور».
(حسن رحیم پور ازغدی)
@rahimpoor_azghadi
🏴 #دشمنی و #دوستی به خاطر عدالت!
🏴 عبداللَّه بن عمر از كسانى بود كه امام حـسين(ع )را بـا
حسن نيت نصيحت كرد. میگفت: آقا، اصولا مستحضريد كـه جنـگ فـى
نفسه بد است. خوب، امام #حسين(ع )هم میدانست كه جنگ فـى نفـسه بـد
است؛ اما مگر ما اساسا در تاريخ، چيزى به نام «جنگ فى نفسه» داريـم؟ در
صحنه واقعى اجتماع، ما «جنگ فى نفسه» نداريم. بله، جنگ فـى نفـسه بـد
است؛ اما كجاى #تاريخ واقعى و جامعه واقعى، چيزى بـه اسـم «جنـگ فـى
نفسه» داشته ايم؟! وقتى عقايدى وآيين ملتى مورد تهاجم قرار مىگيرد، ايـن
ديگر «جنگ فى نفسه» نيست و معتقدينش ديگر نمى توانند بیطرف بمانند. بیطرفی و صلح طلبى در برابر هيئت ظلم، ابدا يـك فـضيلت نيـست؛ يـك
رذيلت عريان است. اينجا ديگر جنگ و خونريزى هم مقدس مـى شـود.
كشتن و كشته شدن هم عبادت مىشود. در دعاهايى كه براى امام زمان عج رسيده و سند درستى هم دارد، آمده كـه «خـدايا، از تـو
میخواهم كه خون دشمنانت را به دست من بريزى و از تو میخواهم كـه
خون من بهدست دشمنانت ريخته شود». ما، جنگ و صلح، دشمنى و دوستى
داريم؛ ولى دشمنى و دوستى، بـه خـاطر عـدالت، در راه حقيقـت و بـراى
فضيلت را قبول داريم. اما جنگ و صلح به خاطر دنيا و قدرت و آقايى كردن
وبرده گرفتن و خوردن وبردن نداريم. خـونريـزى بـراى كـسب منـافع
دنيايى، #حرام است.
🔶بخشی از کتاب حسین(ع) عقل سرخ ، نوشته استاد رحیم پور
▶️ @rahimpoor_azghadi
🏴 #حكومتى كه #حسين(ع ) به خاطر آن #شهيد شد
🏴 حکومتی که حسین ع به خاطر آن شهید شد حكومتى بـود كـه اهـل
#سازش و سستى نباشد. #حضرت #امير(ع)، نكته مهمى فرموده اند كه بايـد ايـن
تعبير را مجريان همه حكومتها ببينند. روايت بسيار مهمى است. فرمودند :
«كسانى میتوانند #حكومت #دينى واقعى تـشكيل بدهنـد كـه
اهل مداهنه و سازشكارى و مصانعه و رياكـارى نباشـند؛ كـسانى
كه با صاحبان #قدرت و #ثروت و با #جناح هاى قوى و سرمايه دارهـا
و با قدرتهاى داخلى و خارجى، معامله نكنند و نترسـند؛ كـسانى
كه محافظه كار نباشند».
آرى فقط اينان میتوانند. حكومتى كه وقتى ابن حرمه - ناظر مالى بازار
اهواز - دزدى كرد، #رشوه گرفت و اختلاس كرد، حضرت امير(ع) او را بـه
#زندان انداخت و دستور داد اورا به انفرادى بردند (يعنى ملاقات ممنوع شـد)
و فرمود او را در #نماز جمعه و جلوى چشم مردم، شلاق بزنيد نـه ايـن كـه مجازات مخفى كنيد؛ بلكه آبرويش را بريزيد. حكومتى كه امـام حـسين(ع)
میخواست احيا كند، حكومتى بود كه خودش و مردم قـبلا تجربـه كـرده
بودند و در #عاشورا به خاطر همان اصول كشته شـد. آرى، حكومتى كه وقتى شـخص اول آن در كوفـه، روز عيـد قربـان،
دخترش ام كلثوم را ديد كه گردنبند مرواريد بـسته، بـا نگـاه خـود بـه او
اعتراض كرد كه اين چيست كه بسته اى؟ ام كلثوم گفت: اين را براى سـه
روز از بيت المال عاريه و امانت گرفته ام وبا اجازه مسئول بيت المال، بـوده و ضمان مالی اش هم بر عهده من است؛ يعنى كار قانونى كرده ام و عاريه است.
ابن ابی رافع، مسئول بيت المال هم آمد و از ام كلثوم، دفاع و او را تأييد كرد و
به حضرت گفت: دخترت خلاف نكرده و من در جريان هـستم و كـار او
قانونى بوده است. حضرت رو كرد به دخترش امكلثوم و گفـت: «يـا بنـت
على بن ابیطالب، لا تَذْهبنَّ بِنَفسِك عنِ الْحقّ ». ؛ اى دختر على، بحث نكن
و بهانه نتراش تا حق را زير پا بگذارى. خواهش میکنم به دقت توجه كنيد
كه خيلى جمله عجيبى است. حضرت امير(ع) از دخترش میپرسد:
«أَكُلُّ نِساء المهاجِرين تَتَزين بِمِثل هذا فـى هـذَا العيـد؟ »؛
آيـا همـه
دختران و زنان شهر در روز عيد قربان میتوانند چنين گردنبندى را كه تـو
بسته اى، ببندند؟» حتى اگر تو از راه قانونى خارج نـشده باشـى، آيـا همـه
دختران اين جامعه میتوانند چنين گردنبندى ببندند؟ گفت: نه. فرمـود: تـو
دختر خليفه اى. پس تو هم حق ندارى اين گردنبند را ببندى. شما وقتى حق
دارى چنين گردنبندى ببندى كه همه دختـران وزنـان ايـن شـهر چنـين
امكاناتى داشته باشند؛ چون فرزند #مسئولين حكومت اسلامى هستى!
🔶بخشی از #کتاب حسین(ع) عقل سرخ استاد رحیم پور
▶️ @rahimpoor_azghadi
Roshana128-97-06-23، کربلا حزب الله در برابر حزب شیطان.mp3
3.92M
🏴 امام #حسین(ع) و رعایت #حقوق اسبان سپاه یزید !
🔰گزیده ای از سخنرانی "استاد حسن رحیمپور ازغدی" با موضوع کربلا؛ مصاف "حزب الله" در برابر "حزب ثروت" و "حزب قدرت"/ #عراق_۹۶
▶️ @rahimpoor_azghadi
🚩معنای امر به معروف و نهی از منکر
امربهمعروف و نهیازمنکر به زبان اجتماعی امروز یعنی نظارت اجتماعی و مسئولیتپذیری اجتماعی؛یعنی اینکه همه چیز به همه مربوط است. نه کسی حق دارد به عنوان یک مسلمان بگوید«به من چه و به ما چه» که چه اتفاقی در این جامعه و یا آن طرف دنیا میافتد و نه وقتی که ما سوال کردیم، کسی میتواند به ما بگوید «به تو چه؟ »پس امربهمعروف و نهیازمنکر، یعنی ما و شما به عنوان یک مسلمان باید نسبت به ستم و بیعدالتی و حمله به خطوط قرمز انسانیت که اخلاق و ارزشهای اخلاقی است و هر آنچه منکر یا معروف دانسته میشود، احساس مسئولیت کنیم.
◾️حسن رحیم پور ازغدی، گزیده ای از سخنرانی *عاشورای حسینی،شهادت برای نهی از منکر*
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
@rahimpoor_azghadi
🚩آیا چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است؟
پیامبر فرموده اند: «برای کمک به مظلوم 5 میل (مسافتی در حدود 1.5 کیلومتر) راه برو. برای کمک به مظلومی که از تو کمک می خواهد 6 میل راه برو.» یعنی اولا ما نسبت به ملتهایی که تحت ستم هستند و از ما کمک هم نخواستند، مسئول هستیم و نسبت به کسانی که تحت ستم هستند و از ما کمک هم خواستند، مسئولیت ما بیشتر هم میشود. نباید بنشینی و بگویی که هر کس کار خود را انجام دهد و چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. اصلا این ضربالمثل چیست؟ از کجا آمده است؟ چه کسی آن را گفته است؟ گاهی باید چراغ خانه را به مسجد برد. این همان ایثار است یعنی ترجیح دیگران بر خود.
◾️حسن رحیم پور ازغدی، گزیده ای از سخنرانی *عاشورای حسینی،شهادت برای نهی از منکر*
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
@rahimpoor_azghadi
⛔️#نفاق بنی امیه در ترویج #دین و ضد دین
امام #صادق (ع) فرمود:
بنی امیه این طور بودند که دین را اجازه میدادند آموزش داده شود اما اجازه نمیدادند که شرک را به مردم آموزش بدهند.
برای این که میخواستند جامعه ی دینی، جامعهای باشد؛ #حکومت دینی، حکومتی باشد که:
🔹هم دینی باشد و هم ضد دین عمل کند؛
🔸هم بگوید ما هم دینیایم، ما هم مسلمانیم، ما هم متدینیم؛ و هم خلاف دین عمل کند.
🔹هم از #حقوق مردم حرف بزند و هم حقوق مردم را پایمال کند.
🔸هم بگوید آزادی، هم #آزادی را سلب کند؛
🔹هم بگوید #عدالت، هم دزدی کند؛
🔸هم بگوید #پیشرفت، هم کشور را عقب بیاندازد؛
🔹هم بگوید #عزت، هم ذلت را تئوریزه کند. اجازه میدهند شما از عزت حرف بزنی، اما اجازه نمیدهند که تو بگویی ذلت چیه تا تو بفهمی که از کجا به بعد دیگه #عزیز نیستی، ذلیلی.
✅حسن رحیم پور ازغدی
گزیده ای از سخنرانی «#کربلا، طرحی برای همیشه تاریخ»
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🌐 @rahimpoor_azghadi
📣 برنامه این هفته "چند دقیقه برای تفکر" شبکه۴
🔹موضوع: علوم سیاسی و گناهان کبیره حکومتی
🔹دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران_ ۱۳۹۴
⏱پخش: چهارشنبه ۱۸مهر ساعت ۱۹
🆔 @rahimpoor_azghadi
📌دفاع مقدس دیگری در جریان است!
⭕️ روحانيت و انقلاب اسلامی در موقعيت كنونی/بخش نخست
🔻دهها درس خارج فقه در حوزههای علمیه نیاز داریم که بتواند از احكام اجتماعی دينی و از ارزشهای اسلامی، اخلاقی و اهل بیت(علیهم السلام) در این عصر دفاع کند.
🔻در دوران #دفاع_مقدس دو نوع طلبه داشتیم؛ عدهای كه اهل جبهه نبوده و صرفاً به زندگی خود، مشغول بودند و آنان كه در صحنه #جنگ حضور داشتند و در واقع هم اهل علم و هم اهل عمل بودند.
🔻تاریخ ایران میتواند به اعدام، تبعید، شکنجه و زندانی شدن حوزویانی که قبل از انقلاب و سپس در جبهههای دفاع مقدس برای اقامه قسط و عدل جنگیدند، شهادت دهد. عدهای جان خود را فدا میكردند در حالی که گروهی از #روحانيون موجود، نه در مبارزات انقلاب و نه در هيچ عملياتی در جبههها حاضر نشدند و الآن مدّعی هستند.
🔻با وجود این دو دستگی که در حوزههای علمیه ایران همیشه وجود داشته، بیش از چهار هزار شهید در دوران دفاع مقدس از همين حوزهها تقدیم انقلاب شده و در واقع بیشترین شهید از این قشر بوده است.
🔻 امروز امّا دفاع مقدس دیگری در جريان است، اکنون حوزههای علمیه باید برای حفظ انقلاب، #نظام_سازی، اقامه قسط در حوزه #اجتماعی و #حکومتی ابعاد پيچيده فقه حکومتی را درست بشناسند. تهديدها در اين عرصه، نامحسوستر و فوق العاده جدیتر است.
📅 حسن رحیمپور ازغدی، حوزه علمیه مشهد، مهر ۱۳۹۷
🆔 @rahimpour
♦️رکورد تاریخی پیاده روی #اربعین
اربعین در درجه اول یک پدیده #شیعی تعریف می شود اما وقتی با مقیاس های فراشیعی و حتی فرادینی به آن نگاه کنیم، یک حادثه استثنائی در تمام #جهان است که نظیر ندارد.اربعین، بزرگ ترین و تاریخی ترین مهاجرت مقطعی با دو بعد #عبادی-#سیاسی است. از ابتدای تاریخ بشر تا امروز چنین #راهپیمایی اتفاق نیفتاده است که 25-20 میلیون نفر پیاده از صدها تا هزاران کیلومتر راه به سمت #کربلا بروند. در تمام جهان چنین اتفاقی الان هم نمی افتد. بی شک یک رکورد #تاریخی است.
✅حسن رحیم پور ازغدی
گزیده ای از سخنرانی «اربعین، یک چله نشینی تا رهایی چهان»
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🔻به ما بپیوندید:👇
@rahimpoor_azghadi
✅ضرورت مجاهدت علمی دانشگاهیان مسلمان
🔹از این به بعد ما بله قربان! نخواهیم گفت. در برابر همه ی علوم ترجمه ای، خواهیم گفت: چرا؟ تا حالا تئوری های شما را حفظ کردیم، از این به بعد در برابر هر تئوری شما یک بار خواهیم گفت: چرا؟ و در برابر برخی تئوری های شما با صدای بلند خواهیم گفت: نه، درست نیست.
🔸به خودتان قدرت، جرأت و شجاعت بدهید. برای خودتان تصمیم بگیرید. هر آنچه که از آنجا ترجمه و تبلیغ می شود، را با نگاه کنجکاوانه و نقادانه نگاه کنید.
🔹شروع کنید راجع به همه ی چیزهایی که آنها می گویند اصول موضوعه و قطعی است، یکی یکی جلوی آنها علامت سؤال بگذارید. هر چی می گویند، بگویید چرا؟
🔸این خطّ قرمزها را بشکنید. این متون ترجمه شده از غرب، مقدس نیست. عبور کنید. البته این راه احتیاج به پوشیدن کفش آهنین دارد.
#تحول_علوم_انسانی
👈حسن رحیم پور ازغدی
📣گزیده ای از سخنرانی «جرأت نه گفتن»
📚📚📚📚📚📚📚
🔻به ما بپیوندید:👇
@rahimpoor_azghadi
🏴حرکت امت در راهپیمایی اربعین
این راهپیمایی عظیم، حرکت یک امت است. یک امت از حالت سکون به حرکت در میآید.
معنای مفاهیم بسیاری در مناسبات انسانی در این راهپیمایی اربعین عوض می شود. مفهوم مالکیت و ایثار. در این جمعیت میلیونی هیچ کس خودش را مالک چیزی نمی داند. رهایی مطلق، قطع همه وابستگی های اعتباری و حتی حقیقی. اینگونه رها شدن آن هم به سمت جایی که می دانند خطرناک است. این مفهوم ریسک پذیری، مفهوم خطرپذیری، در ابعاد بیست میلیونی هم در هیچ جای دنیا نظیر ندارد.
✅حسن رحیم پور ازغدی
گزیده ای از سخنرانی «اربعین، یک چله نشینی تا رهایی چهان»
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🔻به ما بپیوندید:👇
📡 @rahimpoor_azghadi
⁉️من برای جامعه چه کردم؟
⛔️امروز اگر مصرف کننده ایم، اگر تحت تأثیر و در علم و تکنولوژی و اقتصاد و قدرت به آنها وابسته هستیم، باید معلوم شود که ما مشکلاتی داشته و داریم. مشکلات فرهنگی، فکری و عقلی، تاریخی و اخلاقی. چرا این مشکلات را داریم؟
❇️برای اینکه از اسلام فاصله گرفتیم و عقب ماندیم که آقایی دنیا را از دست دادیم. در حالی که ما عقبه ی تاریخی داریم. آن وقتی که هیچ کتابخانه ی عمومی در دنیا 1000 جلد کتاب نداشت، کتابخانه شخصی خواجه نصیر، 400هزار جلد کتاب داشت.
🔴ولی وقتی قبول کردی که کسی نیستی، دیگر نیازی به بمباران شیمیایی و هسته ای نیست. وقتی از در ذهن ما وارد شوند، دیگر نیازی نیست که از مرزهای جعرافیایی وارد شوند. چون کاری را که او میخواهد، خود ما انجام می دهیم.
#بازسازی_تمدن_اسلامی
#جنگ_نرم
👈حسن رحیم پور ازغدی
📣گزیده ای از سخنرانی «جرأت نه گفتن»
📚📚📚📚📚📚📚
🔻به کانال تخصصی اندیشه پژوهان استاد رحیم پور بپیوندید:👇
@rahimpoor_azghadi
📌ضرورت #ولایت #فقیه
#حکومت ایده آل از نظر #شیعه، حکومت معصوم است. اما وقتی تشکیل حکومت #معصوم ممکن نیست، نمی گوییم دیگه یا معصوم 100٪ یا هیچ. یا صفر یا صد نمی گوییم. می گوییم هر چه به 100 نزدیک تر، بهتر. این خیلی منطقی است.
ولی فقیه معصوم نیست. حالا چون معصوم نیست، نباید اطاعت کنی؟ مگر باید فقط معصوم باشد تا اطاعت کنی؟ اصلاً لازم نیست ولی فقیه معصوم باشد. آنچه که لازمه، #تقوا و #عدالت است. یعنی عمداً و آگاهانه، خیانت و معصیت و سوءاستفاده نکند.
👈حسن رحیم پور ازغدی/گزیده ای از سخنرانی «ولایت فقیه»
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🔻به کانال تخصصی اندیشه پژوهان استاد رحیم پور بپیوندید:👇
@rahimpoor_azghadi