eitaa logo
اندیشه‌ پژوهان استاد رحیم پور ازغدی
12هزار دنبال‌کننده
340 عکس
1.2هزار ویدیو
20 فایل
کانال مردمی نشر اندیشه های استاد رحیم‌ پور ازغدی ... https://eitaa.com/joinchat/2098069504Ccb090c940d انتشار آزاد انتقاد،پیشنهاد: @rahimpoor_ad تبادل، تبلیغ کانالهای مذهبی: @rahimpoor_ad ⬅️حمایت مالی جهت تأمین مخارج جاری کانال: 6063731020686540
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️برخورد ابزاری با در سینمای ، به چه ؟ 🚫 حتی برای فروش یک پفک ! ⬅️ از این توهین بالاتر مگه داریم ؟! 📣 استاد گزیده ای از سخنرانی " و وجدان " 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 @Rahimpoor_Azghadi
جدید استاد : ‍ ‍ بسمه‌تعالی ⭕️ کارنامه (۱) کرونا و عواقب جهانی آن که چهره بشر را کبود کرده و بسیاری محکمات جهان مدرن را درهم شکست، موضوع نخستین پرسش و پاسخ در توئیت جدید آقای رحیم پور ازغدی است: 🔗 twitter.com/rahimpourazqadi : کارآمدی الگوی بهداشت در مهار بیماری‌های واگیردار، ادعای جهان مدرن و تاکنون، مایه تفاخر بر پیشامدرنیته بود اما با این افتضاح جهانی، فاجعه‌ای گل درشت از کار درآمد. کرونا با بشر چه کرد؟ و هنوز چه‌ها خواهد کرد؟ : از هر افتضاحی باید درس گرفت. دگم‌های بسیاری در حال فروپاشی است. وباهای قرون وسطایی با اقتدار و ارعاب بازگشته‌اند و مرگ‌های جهانی و دسته جمعی، خیلی سریعتر از آنچه می‌پنداشتیم، ریخت جهان را در هم ریخت. کارنامه کرونا را البته سال‌ها بعد، هر که زنده ماند، قضاوت خواهد کرد. اما تا همین‌جا هم کارکردهای پیشبینی نشده، کم نبود. ده‌ها میلیون بیمار با سیر تصاعدی تند و یک افق تاریک، عجز نظام‌های سلامت و پزشکی قرن۲۱، اقتصادهایی با سرعت در حال فروپاشی، تغییر اجباری و تدریجی نحوه حکمرانی، طرح دوباره قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین پرسش‌ها در باب علم، مذهب، اخلاق، حقوق و حتی سیاست، انقلاب تحمیلی در سبک زندگی بشریت در کوتاه‌ترین زمان و تغییرات بیشتری که در راه است. "وبای جدید"، نوک همه دماغ‌ها را پایین آورد، سر جهان را روی گردنش خم‌ کرد و اینک بحران بزرگ اخلاق پزشکی در دنیای سرمایه داری، دور انداختن فقیران، ناچیز انگاشتن بی چیزان، راهزنی ماسک‌ها از این ایالت به آن ایالت و قطع عمدی اکسیژن بیمار. ♨️ یک یادآوری: تمدن‌ها فرو می‌افتند وقتی دیگر قادر به حل معضلات نباشند. پوزخند کمونیست‌ها هنگام خطاب با یادتان هست؟ 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 @Rahimpoor_Azghadi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشست " ازدواج در لندن : سکولاریزم و تشیع " - مشهد مربع اسلام هراسی و وحدت ستیزی ( صهیونی، صلیبی، وهابی،لندنی) سخنرانی استاد تاریخ پخش: ۹۹/۸/۲۲ 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 @rahimpoor_azghadi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
چگونه از تفاوت ها بسازیم ؟ فعالان سیستان و بلوچستان ، هفته وحدت امت اسلامی - ۱۳۹۸ سخنرانی استاد تاریخ پخش: ۹۹/۸/۲۳ 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 @rahimpoor_azghadi
جدید استاد رحیم پور: ‍ بسمه‌تعالی کارنامه کرونا(۲) حسن رحیم پور در کارنامه کرونا(۲)، به پرسشی مهم در باب عواقب فرهنگی و علمی کرونا در عرصه بین الملل، پاسخ می‌گوید: 🔗 twitter.com/rahimpourazqadi 🔻 بلای جهانی کرونا جز ابعاد پزشکی، به لحاظ فرهنگی و حقوقی چگونه ارزیابی می‌شود؟ ۱. درچنین بحران‌هایی، کار اخلاق پزشکی به تشریفات آکادمیک و سوگند بقراط و وجدان انتلکتوال، دوا نمی‌شود. همه سوداگران دارو و تاجران درد و قاچاقچیان جسم و کارگزاران سقط جنین و اتانازی و سازندگان بمب‌های میکروبی، به خدایان بقراط، به آپولون و پاناکیا و همه الهه‌ها سوگند رسمی را خورده بودند. ۲. پدیده‌هایی چون کرونا وقتی جدی‌تر شوند علوم تشریفاتی و پوشالی را از غیرپوشالی و کارآمد غربال خواهند کرد. ۳. به نقش فکر و ابزار مدرنیته در تولید بیماری‌های جدید و جهانی، نگاه دوباره خواهد شد. ۴. نقش تاریخی وبا و طاعون در زیرورو کردن‌های ژئوپولیتیک در هرم سیاست و اقتصاد جهان، دیده خواهد شد. ۵. بازنگری در فلسفه علم و میزان صدق مفهوم "انقلاب علمی" و خوانش انتقادی "عصرروشنگری"، و نقش امثال نیوتن و بیکن در تعریفی از علم که به عواقبش ملتزم نیست. ۶. توجه دوباره به بیماریهای واگیردار (حتی اگر جنگ میکروبی نباشد) و نسبت آن با حقوق بشر و محیط زیست و ابعاد منفی دهکده جهانی در جهانی‌سازی بیماری‌های خطرناک، گریزناپذیر می‌شود. ۷. توسعه آنارشیزم در اخلاق علمی از طریق تبدیل هر ایده در فیزیک به یک بمب متافیزیک که اساسا مقصد علم را مشوش می‌کند. ۸. ابهام در قدرت برنامه ریزی بشر که توان آن چیست و تا کجاست؟ و کدام مولفه ها تحت تاثیر انقلاب کرونایی در جهان بتدریج زیر سوال خواهد رفت. در درازمدت، و بسته به ابعاد تلفات، همچون ساختار "فلسفه اخلاق" و "فلسفه علم" ، برنامه ریزی شهری و شهرسازی نیز باید تحول یابد زیرا معنای همزیستی و معنای پیشرفت، دوباره اندازه گیری خواهد شد. باید منتظر ماند و دید چه یقین‌هایی به شک و شک‌هایی به یقین بدل خواهد شد؟ از طاعون قرن شش و تاثیرش در روم بیزانس و کمی هم ایران ساسانی تا طاعون و وبای قرن ۱۴ که نیمی از مردم اروپا را کشت و موارد مشابه، اثر انگشت خودراروی اخلاق و سیاست و اقتصاد و علم اروپا گذارد و هر ضربه به علوم طبیعی، دیریازود، واکنشی در علوم مابعدالطبیعی داشت. از مکانیک سماوی تا رنج‌های انسانی و شرور زمینی و از دروغهای دیروز، که هر بار به مصائب امروز و رنج‌های فردا می‌انجامید و پس از هر فاجعه، ابتدا شیمی، زیست‌شناسی، متابولیزم مواد و ژنتیک و پاتوفیزیولوژی و... زیر نگاه عصبی و متوقعانه دنیا قرارگرفتند و سپس بسیاری محکمات بشری هردوره به آسانی و سرعت در دوره بعد می‌پکید و هر مدرنیته برای سنت پیشین، یک سنت برای مدرنیته بعدی است پس هیچ مدرنیتی نمیتواند برای همیشه، مدرن بماند. اینک از سارس و ایدز و ابولا به ورژن جدید کرونا رسیدیم بلکه آنها به ما رسیدند. اما کدام انسان شناسی، انسان را در برابر رفتار غیرانسانی، بی‌دفاع گذارده، اگرخود، عامل حمله نبوده باشد؟ غولهای داروسازی و تجارت "درد و درمان"، چه نقشی در بحران جهانی بهداشت دارند، و اگر اقتصاد کشورهای بی‌برنامه و ناخودکفا از کنترل خارج شود، به کنترل کجا درمی‌آید؟ 🆔 @rahimpoor_azghadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 اگه خودمون عقل داریم پس چه نیازی به فرستادن پیامبر !؟ ⬅️ جهنم می‌خوای بری بفرما ... 🔹 این راه ، اینم راه ، هرکدوم رو می خوای انتخاب کن ! 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 @Rahimpoor_Azghadi
👇👇👇👇👇👇👇👇
‍ بسمه‌تعالی 🔻 کارنامه کرونا(۳) حسن رحیم پور در سومین یادداشت کرونایی به دو نکته در باب نسبت کرونا با علوم سیاسی و نیز علائم انتقال محتمل تمدن برتر ازغرب به شرق پرداخته است: (با صفحات متعدد جعلی در توئیتر اشتباه نشود) 🔗 twitter.com/rahimpourazqadi ۱. محصول "مردم‌سالاری کرونایی" و نفی اقتدار حاکمیتی، روزی ۵۰۰ کشته رو به تصاعد است. ارزش تعادل میان "قانون" و "آزادی" اگر در اقتصاد و سیاست، هنوز مجهول مانده باشد، اما وقتی بحث مرگ و زندگی است، به سرعت تصدیق می‌شود. به میانگین شعور مردم در هر جامعه در چنین مواردی می‌توان بدون شرمندگی نمره داد. وقتی تابوت‌ها به حرکت در می‌آیند، می‌بینید چگونه مردم‌سالاری‌ها در همه جهان به قیدهای محکم تن می‌دهند؟ ۲.چرا کرونا نه تنها استاندارد بهداشت و سلامت بلکه اغلب معیارها در اقتصاد و به‌تدریج سیاست جهانی و حتی مشهورات نظام حقوقی و اولویت‌های اخلاقی را در بخش مثلا توسعه‌یافته جهان، مشکوک و عقب‌وجلو کرد؟ آبروداری گاه تف سربالاست. ظاهرا تاکنون کرونا ضعیف‌کش نبوده و ضدسرمایه‌داری عمل کرده! بیشترین تلفات و صدمات به آمریکا و اروپا و کمترین تلفات در آفریقا؟ اگر یکی‌دو کشور آسیایی را استثنا کنیم، عجز جهان سرمایه‌داری با بیشترین تلفات، یک شکست آشکار است. واقعا چرا ضعیف‌ترین کارکرد و بیشترین تلفات در آمریکا، انگلیس و فرانسه؟ آیا "سیستم سلامت" و "سیستم سیاست" آمریکا، رهبر غرب همزمان در زوال است؟ دموکراسی مسخره آمریکایی، هر ایالت یک روال و به‌شدت غیرشفاف و کوچه‌خیابانی‌، تعیین سرنوشت صندوقها با رای‌ مردگان، تعداد آرای بیشتر از تعداد شهروندان، زدوخوردهای خونین خیابانی، اردوکشی مسلحانه در ایالت‌ها و... همزمان سیل مردگان کرونایی و بالاترین رکورد نعش‌کشی در جهان چه معنا دارد؟ ظاهرا دیگر شاه برهنه است ولی کسی جرات نمی‌کند با صدای بلند اعلام کند کارآمدی سیستم بهداشت چین و شرق آسیا و ناکارآمدی آن در غرب و جهان سرمایه‌داری به چه معناست؟ ⭕️ آیا عصر دیگری در تمدن جهانی آغاز شده و این بار شرق در اقتصاد و علم و مدیریت، جلودار می‌شود؟ در این پیچ تاریخی، مسئولیت نهادهای علمی و مدیریتی ایران در ابعاد ملی و بین المللی چیست و آیا پتانسیل فروخورده جوانان ما شکوفا خواهد شد یا چشم راس تصمیم‌گیران همچنان به غرب است؟ 🆔 @rahimpoor_azghadi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹فرهنگ نوشتاری ، عقل مکتوب و تمدن سازی هفته کتاب، نمایشگاه کتاب مشهدالرضا- معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان - آبان ۹۸ سخنرانی استاد تاریخ پخش: ۹۹/۸/۲۹ 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 @rahimpoor_azghadi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 طاقت "بسیجی ماندن" ، قدرت ماندن ( برکات و آفات حاکمیت) هفته بسیج ، ستاد مرکزی مستضعفین ، آذر ۹۵ سخنرانی استاد تاریخ پخش: ۹۹/۸/۳۰ 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 @rahimpoor_azghadi
‍ بسمه‌تعالی کارنامه کرونا (۴) ⭕️ آیا کرونا به یاری خدا ما را شکست خواهد داد؟ 👇👇👇👇👇👇👇
‍ بسمه‌تعالی کارنامه کرونا (۴) حسن رحیم پور در یادداشت جدید کرونایی به چند پرسش کلامی و نیز نسبت طاعون عصر مدرن با سبک زندگی پرداخته است: https://twitter.com/rahimpourazqadi ⭕️ آیا کرونا به یاری خدا ما را شکست خواهد داد؟ خداباوری‌های غیرتوحیدی، وقتی اوضاع بشر درهم می‌ریزد، اشتباها وارد یک بورس رقابت معنوی! با قواعد هستی می‌شوند، گویی قواعدی هست که از بالا به خدای خیر دیکته شده و دست او را بسته است. در غوغای "پرستش زندگی" وقتی آمار مردگان، میلیونی شود و ترس ناعلاجی مرگ، شادی‌های کور و غم‌های کر را عقیم کند، همه کم‌کم به لحظات ملکوتی (غلط کردیم) نزدیک می‌شوند و صدای (امن یجیب المضطر؟) به ۱۲۰ زبان زنده دنیا شنیده خواهد شد. اما دوقطبی ("خشم خدا" یا "کار میکروب"؟) در الاهیاتی که اساسا به "شر مطلق" و "فاعل مستقلی" قائل نیست، بی‌معناست. 🔻 دوستان، شاید آدمها کم کم مجبور شوند روزهایشان را بشمارند و شب‌ها، شاد از اینکه یک روز دیگر زنده مانده‌اند. فرشته مرگ بدون تبعیض، لبخند می‌زند و پرسش از "الاهیات بیماری"، "فلسفه رنج" و "غایت لذت"، باعث خارش ذهن‌هایی می‌شود که عادت به اندیشیدن نداشته‌اند. آنان‌که برای زندگی، هدفی جز "زندگی" و کمی بیشتر ماندن، به رسمیت نمی‌شناسند کلافه خواهند شد. در ماه‌های پساکرونا کسانی از سر جد یا هزل گفتند این ویروس، مذهبی بود و بر ابتهال و تضرع بشر افزود. لامذهب هم می‌تواند گفته باشد این خدا کجاست و چرا معجزه نمی‌کند؟! هر دو یک خطا کردند. اشیا و پدیده‌ها نیستند که متصف به دینی و سکولار می‌شوند. این‌ها صفت رویکرد بشر به اشیا و پدیده‌هاست، نه صفت خود آنها. وقتی قوانین طبیعی و فراطبیعی به یک اندازه، الاهی است چرا خدا را تنها در اتفاقات خاص باید جست؟ خاصه آنکه محمد ص میفرمود فرشتگان صدای آنانکه همواره خدای را می‌خوانند از آنانکه تنها اضطرارا او را صدا می‌زنند، دقیقا تشخیص می‌دهند. 🆘 @rahimpoor_azghadi
‍ بسمه‌تعالی کارنامه کرونا (۵) https://twitter.com/rahimpourazqadi همه در اضطرار و رنج، تا اطلاع ثانوی، مذهبی یا دستکم معنوی می‌شوند اما اغلب آیین‌ها نمی‌توانند "بهداشت و پیشگیری و معالجه" را در کنار "صبر و استغفار و توسل"، بی‌تناقض بفهمند. پیامبری که گفت فقر، بیماری و صدای پای مرگ، آدم‌ها را کمی آدم می‌کند و گفت بدون اراده خداوند، همه و هیچ، مساوی است و ما از اساس، مال اوییم و به آغوش او باز خواهیم گشت و "مرگ" را دیدار دوست خواند، همو زندگی را از "مقدسات" و جان آدمی را "خط قرمز" خداوند خواند. ایمان بدون "الاهیات منسجم"، در بحران‌ها، آچمز شده و بیچارگی انسان، نشان بی‌معنایی زندگی می‌شود. اما سخنگوی خداوند که از توکل و توحید می‌گفت، باز چرا به رسالت عقل و تجربه، توجه می‌داد؟ خوانده‌اید که چگونه از الاهیات "بدن به‌مثابه امانت" میگفت که لباس‌ها را گاه بگاه در آب بجوشانید، مسواک را قانون، "بهداشت" را حق‌الناس و "سلامت" را مقدس، و طبابت را "عبادت" خواند وهمه بیماری‌ها مگر اجل قطعی را قابل درمان دانست؟ در هزاره پیش، از استنشاق و قرقره و تغذیه سالم، مبارزه با "همه‌چیزخواری"، حفظ فاصله اجتماعی با حیوانات از خوک تا خفاش، و البته رعایت حقوق حیوان، تعادل در سبک زندگی و پرهیز از مواد مخدر و الکل و از روابط جنسی بدون کنترل و از غسل و شستشوهای روزانه و هفتگی و ازطهارت ونجاست و ضرورت معطر بودن گفت در عصری که حمام هم رسم نبود؟ و در جهانی که هنوز در قرن ۲۱، میلیاردها انسان، مشکل توالت دارند و سازمان ملل، روز جهانی توالت! اعلام کرده و اینک در سال ۲۰۲۰ آمار می‌دهد که سه میلیارد انسان حتی به آب و صابون در خانه دسترسی ندارند و چهارونیم میلیارد نفر از توالت بهداشتی محرومند! بگذریم از خو گرفتگان با نجاست و آنانکه طهارت نمی‌دانند و پاکی را نمی‌شناسند. 🆔 @rahimpoor_azghadi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 🔰سخنرانی استاد حسن رحیم‌پور ازغدی با موضوع: "فقه" در مصاف "سکولاریزم" ("نظام سازی" و ضرورت استخراج قواعد"فقه تمدن ساز") نشست بررسی ( رسالت دروس "خارج فقه" در فقه حکومتی)_ معاونت شورای مدیریت حوزه علمیه قم _ ۱۳۹۱ 📅 پخش: ۹۹/۰۸/۳٠ 🆔 @rahimpoor_azghadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 چه کاری لغو محسوب میشود ؟ 🔹آیا بازی در حرام است؟ ⬅️ گاهی برخی کارهای ظاهراً علمی هم لغو است ! 🔹 منبع : فرهنگ نوشتاری ، عقل مکتوب و تمدن سازی استاد 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 @rahimpoor_azghadi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 و پاسخ گویی سازی در عصر ، "بدعت" یا سنت ؟ 🔹 نشست " تفکر و فقیه " چهل و یکمین سالگرد تصویب قانون اساسی - هفته بسیج آذر ۹۷ سخنرانی استاد تاریخ پخش: ۹۹/۹/۷ 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 @rahimpoor_azghadi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 حوزه های علمیه،تداوم خط انبیا سلام الله علیهم ( از شیخ مفید تا مدرس و میرزا کوچک) هفته بسیج ، بسیج طلاب، نشست روحانیت ، فرصت ها و تهدید ها ، ۱۳۹۸ سخنرانی استاد تاریخ پخش: ۹۹/۹/۶ 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 @rahimpoor_azghadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد : 🔹بچه های خونشون رو دادن و این جامعه چند قدم جلو رفت ... ⬅️اونها میفهمن چه چیزی داره در جهت اسلامی خط قرمزهاشون رو می‌شکنه ... 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 @rahimpoor_azghadi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹فلک را سقف بشکافیم ... اضلاع علمی حقوقی سیاسی در نهضت ملی نیروگاه اتمی نطنز ، در جمع ، ۳۰ اسفند ۹۱ سخنرانی استاد رحیم پور ازغدی 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 @rahimpoor_azghadi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 🔰سخنرانی استاد حسن رحیم‌پور ازغدی با موضوع: پدران دموکراسی از ولایت مطلقه می گویند(۱) (فراقانون "قانونی" ، "دیکتاتوری خوب" نیست) نشست ( "ولایت مطلقه فقیه" و "دولت مدرن")_بمناسبت سالروز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی_ ۱۳۹۵ 📅 پخش: ۹۹/٠۹/۷ 🆔 @rahimpoor_azghadi
‍ ‍ ⭕️ فلسفه فیزیک از منظر شهید محسن فخری‌زاده (۱) بسمه‌تعالی یادداشت جدید حسن رحیم پور(ازغدی) نخستین بخش از چند یادداشت است که در روزهای آینده منتشر و به نظریات مجاهد شهید محسن فخری زاده از پدران تکنولوژی هسته‌ای و بنیانگذاران صنعت هوافضا و موشکی ایران در حوزه فیزیک و فلسفه علم می پردازد : https://twitter.com/rahimpourazqadi دیشب به لطف یکی از دوستان، یادداشت‌هایی از شهید بنیانگذار، استاد فخری‌زاده را دیدم. پیشتر ندیده و نخوانده بودم. دیشب هم نخواندم، بلعیدم و افسوس خوردم‌ بر بزرگمردی که جلوی بت‌های ما زانو نزد، بزرگ در «فیزیک» و «فلسفۀ علم» و بزرگ در انسانیت و معنویت، مجاهدی ناشناخته برای ما و کاملا شناخته برای واشنگتن و لندن و تل‌آویو که او را پدر "تکنولوژی هسته‌ای" و مغز متفکر "هوافضا" نامیدند و کشتند. ده‌ها نقشه ترور او نقش بر آب شده بود. روشن است که چرا مردم آن نظریه‌پرداز عملگرا را قاسم سلیمانی «فیزیک هسته‌ای» خواندند. شهادت فخری‌زاده، برای او «خیر» و برای ما «شر» بود، برای او  قصۀ «پیله و پروانه» و برای ما غصۀ «ماندن میان درودیوار» است، و محرومیت از مردی که ندانستیم چه حقی بر امنیت و پیشرفت ایران دارد و اینک چون شهید تهرانی‌مقدم، شهدای هسته‌ای و شهیدانی که پس از این خواهیم داد، دیگر از تاریخ ایران تفکیک نخواهد شد؛ چه خورشیدهای درخشان به تاریخ ما سنجاق نشده‌اند بلکه خود تاریخ ما هستند. ضمن آنکه اهل تعارف نیستم و اگر برادر قاآنی فرمانده من در سالهای جنگ، ما را به عضویت سپاه قدس بپذیرد در هر عملیات انتقامی در هر جای عالم که باشد شرکت می‌کنم بویژه اینک که گرفتار کوتوله‌هایی هستیم که هوسی جز مذاکره با شیطان ندارند و نمی‌دانیم به کدام خدا نماز می‌برند اما نقدا حیف است اگر با چند یادداشت به افکار شهید فخری‌زاده در حوزه فلسفه و علوم پایه اشاره نکنم:   ۱. امکان و ضرورت احیای فلسفۀ اسلامی را به حوزه ودانشگاه یادآوری کرده و آنان را به ظرفیتهای احیا نشده فلسفه اسلامی برای فلسفه علم توجه داده است. حیات فلسفه، قدرت تعامل با محیط و رشد یافتن و رشد دادن است؛ به‌نحوی که با پرسش‌های فلسفی اکنون رویارویی داده شود، چالش‌پذیر باشد و از مسیر فلسفۀ علم، تاثیر ملموس بر جهت‌گیری علم داشته باشد. فلسفه اسلامی هم نوع زنده و مرده دارد. ۲. شهید نظریه‌پرداز، ریشۀ چالش بزرگ فیزیک جدید را در "فلسفۀ فیزیک"می‌بیند و اصل "عدم قطعیت" را کاملا ادامۀ نظریۀ معرفت‌شناختی امتناع در شناخت ذات واقعیات طبیعی با روشهای فیزیک می‌داند چه برخلاف ادعا کمیات وابسته به هم برای یک ذره فیزیکی به‌طور همزمان با دقت صفر، همچنان غیرقابل اندازه‌گیری است. همچون اندازه‌گیری تکانه با دقت بالا در الکترون که سبب می‌شود نتوانیم اطلاعاتی روشن از مکان بدهیم و به‌عکس. فیزیک کلاسیک در مورد انرژی و زمان با همین مشکل  مواجه است. اندازه‌گیری دقیق یک کمیت، سبب عدم دقت در بی‌نهایت کمیت وابسته دیگر می‌شود و تلاش‌هایی چون نظریه «متغیرهای پنهان» نتوانسته خطر ظاهری این اصل را جبران کند. ۳. ایشان اصل «عدم قطعیت» در فیزیک را اگر نفی علیت به مفهوم نیوتونی آن باشد، معقول وحتی عامل پیشرفت علم می‌شمارد اما این اصل نمی‌تواند نفی «علیت» با تبیین فلسفی باشد مگر کسانی به دلایل ایدئولوژیک و غیرفلسفی چنین استنتاج نادرستی بر آن تحمیل کنند. ( ادامه دارد) 🆔 @rahimpoor_azghadi
‍ ⭕️ "فلسفه فیزیک" از منظر "شهید رابع هسته ای"، دکتر محسن فخری زاده(۲) بسمه تعالی حسن رحیم پور ( ازغدی ) در دومین یادداشت پس از ترور شهید دکترمحسن فخری زاده به مظلومیت شهدای هسته‌ای در داخل و خارج کشور و به دیدگاه شهید محسن در بیان ارتباط درست و نادرست میان فیزیک و متافیزیک پرداخته است: از همسر شهید نقل شد که وقتی در خون خود دست و پا میزده، بیشتر نگران محافظانش بوده و با فریاد از آنان خواسته جلو نیایند تا آسیب نبینند. همکارانش گفتند گر چه دو نخست‌وزیر رذل صهیونیست علنا نام دکتر فخری‌زاده را به عنوان هدف اعلام کرده بودند و آمریکایی‌ها و کارگزارانشان تشنه به خون او بودند در داخل کشور نیز تحت فشار و ایذا بود. به نام برجام دستهایش را بستند و با دست بسته، هدف مسلسل تروریزم دولتی غرب قرار گرفت و مخالفان داخلی پروژه او نه حاضر به مناظره بودند و نه مسئولیت تصمیمهای خود را می‌پذیرند. شهید فخری‌زاده در نقاط ربط فیزیک با فلسفه و در حلقه وصل "فلسفه علم" و معرفت‌شناسی با مشکلات انسان و نیازهای حیات، درگیر تالیف کتاب‌هایی بود و می‌پرسید چرا نهاد فلسفه اسلامی در صحنه نیست و تفریع فروع نو نمی‌کند؟ چرا تاثیر آن در علوم تجربی و علوم انسانی به درستی برای دانشجویان "فلسفه علم"، تبیین نشده و فیلسوفان این عصر، تن به رویارویی جدی با مسائل بنیادین علم نمی‌دهند؟ کجایند مقالاتی که با مبانی فلسفه اسلامی به نقد تفسیرهای فلسفی ناشی از علوم بپردازند؟ چرا فیلسوفان امروز غالبا به ذکر مصادیق و مثال‌های تازه، اکتفا کرده و مثلا در تدقیق و تجزیه روایت فلسفی از هستی نکوشیدند؟ حال آنکه فلسفه غرب با مبانی متشتت معرفت‌شناختی در معرکه، حاضر و با علوم، در تعامل زنده و با هر چالشی، نحله‌ای زاده و صاحب اولاد مشروع و نامشروع بسیاری شد و بر روند علوم و تطبیق یافته‌ها با سبک زندگی، ایفای نقش کرد؟ انیشتین گفت نظریه "نسبیت"، آنقدر میوه می‌دهد که خود دیگر آن را نمی‌فهمم. در این لحظه به یاد آوردم اینها بخشی از سوالاتی بود‌ که سال گذشته در فیضیه و در دانشگاه تهران پرسیدیم و یکی در قم آن را دروغ و تضعیف حوزه خواند و دیگری در تهران، آن را خارج از محدوده علم! و دانشگاه دانست. همچنین شهید محسن، فیزیک و فلسفه را به نحوی مرتبط می‌دید که اگر مرز آنها رعایت شود یکدیگر را خوراک داده و حتی اصلاح می‌کنند گر چه ابزارهایی کاملاً متمایز و حیطه‌ای مستقل دارند. در رمزگشایی شهید دکتر فخری‌زاده، وقتی "ایدئولوژی" بر "جهان بینی" و جهان بینی بر "شناخت"، مبتنی است و وقتی موثرترین ابزار شناخت، تجربه حسی است(از تعبیر تعمیم یافته "مشاهده" برای حس بهره می‌برد)، چرا نقش فیزیک در "شناخت"، دست کم گرفته شود؟ فیزیک، دریچه‌ای راهگشا بسوی چشم‌اندازی بی‌نظیر در مشاهده آفاق است چنانچه زیست‌شناسی و علوم‌شناختی که توسعه‌یافته‌ی علم‌النفس است، شانی چون فیزیک دارند و البته این ارتباط‌ها نباید مرز و وظایف علوم را در هم ریزد و نسبیت‌زدگی به معنای نادرست آن، مایه اغتشاش در علم و فلسفه شود. شهید محسن، دیدگاه امثال پوپر و پیروان ایرانیش را نه تنها غیر فلسفی بلکه منجر به فروپاشی علم می‌داند و تداخل بی‌منطق و افراطی علوم و فلسفه در یکدیگر را اخلال در هردو می‌شمارد و می‌نویسد گرچه هرگز نخواسته‌ام با فیزیک به خدا برسم اما مگر با فلسفه(بدون نبوت) می‌توان جز به خدایی ناقص رسید؟ او قاطعانه، فیزیک را بستری کارآمد(نه بیشتر و نه کمتر) برای عرفانی مستظهر به "طبیعت‌شناسی" می‌خواند و می‌گوید فیزیک در اندازه خود، جلوه‌هایی زیبا و باشکوه از حضرت حق به نمایش می‌گذارد و من شخصا از فیزیک نه تنها لذت حل مسئله، بلکه لذت معنوی برده‌ام و بر ایمانم افزوده است. شهید محسن در شگفت است که چگونه کسانی در اروپا توانستند از یک "جهان منسجم" و "مکانیک معنادار" به الحاد یا بی‌معنا دیدن هستی برسند؟ و چرا به سهمیه تجربی و ریاضی از ذهن خود بسنده کردند؟ مگر عقل، به ویژه وقتی مویدات علم، پشت آن می‌ایستد، راهی برای "الحاد" یا "شکاکیت"(که دشمن خونی "عقل"است) بازگذارده است؟ اینان از کدام بیراهه رفتند که به بیغوله رسیدند؟ 🆔 @rahimpoor_azghadi