eitaa logo
رهجو
938 دنبال‌کننده
231 عکس
22 ویدیو
72 فایل
🔸لطفا اهل علم وارد شوند. 💢 در کانال (رهجو) در صدد هستیم مسائل حوزوی از قبیل ادبیات، فقه، اصول، رجال و... را مورد کنکاش و بررسی قرار دهیم. کپی مطالب بدون ذکر منبع شرعا جایز نیست. 📌 ارتباط : @sib213
مشاهده در ایتا
دانلود
بررسی رابطه کتاب و سنت(8) 🔸تحقق تعارض روایت با قرآن بسیار دشوار و اندک است زیرا چنین تعارضی باید از شرائط ذیل برخوردار باشد: 1️⃣ دلالت آیه صریح و قطعی و غیرقابل تاویل باشد. 2️⃣ روایت دارای صحت سندی باشد. 3️⃣ روایت از روی تقیه یا شرائطی مشابه آن صادر نشده باشد. 4️⃣ دلالت متن روایت نیز صریح و قطعی و غیرقابل تاویل باشد. 5️⃣ تعارض متن روایت با متن آیات قرآن به نحو تباین کلی باشد. @rahjoo_213
✔️آیت الله شبیری زنجانی: 🔸اكثر اوامر و نواهى باب نكاح الزامى نيست. @rahjoo_213
✔️استاد عندلیب همدانی: 🔸با تحقیقی که انجام داده ایم به این نتیجه می رسیم که در نظر نجاشی و ابن غضائری، معیار حکم به غلو، دقیقا یکسان نیست. @rahjoo_213
✅منابع اولیه رجال(12) 🔰رجال ابن غضائری(9) ✔️استاد محمدتقي شهيدی: 🔸ولو ابن غضائری شخصی نقّاد بوده باشد لکن انتساب این کتاب به ابن غضائری ثابت نیست. زیرا اولین کسی که این کتاب را مطرح کرده است، ابن طاووس -استادِ مرحوم علامه حلی- بوده که در التحریر الطاووسی این کتاب را آورده است و بعد دیگران -و از جمله شاگرد بزرگوار او علامه حلّی- نیز از او نقل کرده اند. 🔹و لکن مشکل این است که مرحوم شیخ الطائفه فرموده اند: که ابن غضائری دو کتاب داشته است که "لم ینسخهما احد من اصحابنا". برخی در مورد این مطالب گفته‌اند که مرحوم شیخ طوسی این مطلب را از دیگران حکایت کرده و با تعبیر "علی ما حکی بعضهم" آورده اند، نه اینکه خودشان این مطلب را گزارش کرده باشند. 🔸در جواب گوئیم: فقره "علی ما حکی بعضهم" ناظر به فقره "لم ینسخهما احد من اصحابنا" نیست، بلکه مربوط به فقره "و اخترم هو، و عمد بعض ورثته الی اهلاک هذین الکتابین و غیرهما" بوده لذا ظاهر عبارت این است که شیخ الطائفه به عدم استنساخ کتاب شهادت داده است و وجهی برای رفع ید از این شهادت شیخ الطائفه نداریم. 🔹و مرحوم علامه سندی به این کتاب ذکر نکرده اند، چنانچه استادشان -مرحوم ابن طاووس- تصریح کرده اند که سندی به این کتاب ندارند. و نوع کتب اصحاب از طریق شیخ طوسی به آنان رسیده است حال با چنین وضعیتی چگونه ممکن است کتابی که مرحوم شیخ طوسی شهادت به عدم استنساخ آن داده است به دست متأخّرین و از جمله علامه حلّی رسیده باشد، و لا اقل آن است که ثابت می شود این کتاب بین اصحاب مشهور نبوده، لذا نمی توان در حقّ مرحوم ابن طاووس و مرحوم علامه اصالة الحسّ جاری کنیم. @rahjoo_213
✅اغلاط مشهوره(4) 🔻إنّ صوت القائم یشبه بصوت الحسین (ع)؛ طنین صدای حضرت قائم شبیه صدای امام حسین علیه السلام است!!!! 🔸با یه بررسی اجمالی و آدرس هایی که در مقالات نسبت به این جمله آمده است چنین می یابیم: ▪️ الأمالي للشيخ الطوسي أَبُو مُحَمَّدٍ الْفَهَّامُ قَالَ حَدَّثَنِي أَبُو الطَّيِّبِ أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ بُطَّة.....فَقَالَ لِي إِلَى أَيْنَ يَا بَا الطَّيِّبِ بِصَوْتٍ يُشْبِهُ صَوْتَ حُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي جَعْفَرٍ ابْنِ الرِّضَا. فَقُلْتُ هَذَا حُسَيْنٌ قَدْ جَاءَ يَزُورُ أَخَاه‏...(بحارالانوار، ج52، ص23؛ امالی طوسی، ص288) 🔹اولا این متن را ابوطیب نقل کرده و از معصوم نیست. ثانیا ابوطیب که در زمان امام هادی و امام حسن عسکری می زیسته چگونه طنین و آهنگ صدای سیدالشهداء را شنیده!!! ثالثا منظور از حسین بن علی در متن برادر امام عسکری است نه سیدالشهداء. ▪️شیخ عباس قمی در سفینه البحار ذیل فرزندان امام هادی می نویسد: أولاد الامام الهادي عليه السّلام‏... أقول: قد ذكرنا في «جعفر» أحوال جعفر و في «حمد» ما يتعلق بمحمد ابني عليّ الهادي عليه السّلام و في «حسن» انّ الحسين بن عليّ الهادي أحد السبطين. و روي انّه سمع أبو الطيّب أحمد بن محمد بن بطّة صوت الحجّة عليه السّلام بصوت يشبه صوت الحسين بن عليّ أذن له في الدخول في دار العسكريّين لزيارتهما عليهما السّلام. @rahjoo_213
مختار ثقفی(1) ✔️آیت الله مظاهری: ❓نظر حضرتعالى در رابطه با قيام مختار و شيوۀ انتقام‌گيرى او از قاتلين كربلا چيست‌؟ 🔸خصوصيات او معلوم نيست، ولى آنچه مسلّم است اين‌كه مختار ثقفى با قيام خود و قصاص دشمنان اهل‌بيت عليهم السلام، دل ائمّۀ اطهار عليهم السلام و نيز دل شيعيان را شاد كرده است و از اين جهت، بايد به او اظهار ارادت كرد؛ البته بدخواهان تشيّع، در طول تاريخ به شايعه‌سازى دربارۀ او و شخصيّت او پرداخته‌اند و اتّهاماتى به او نسبت داده‌اند. از سوى ديگر، مختار ثقفى معصوم هم نبوده است و ممكن است دچار اشتباهاتى شده باشد؛ امّا در مجموع، بدگويى نسبت به او و كذّاب ناميدن او جايز نيست، چنان‌كه امام باقر عليه السلام از بدگويى نسبت به مختار نهى فرموده‌اند و براى او رحمت طلبيده‌اند. 📚 اندیشه‌های ناب، ج3، ص66 @rahjoo_213
مختار ثقفی(2) 🔻درباره مختار ثقفی روایات ضد و نقیضی وارد شده است که به تبع آن نظرات اندیشمندان دینی نیز مختلف است. اما غالبا به مدح او میل کرده اند و شخصیت او را ستوده اند و در این بین نیز برخی قیام او را مأذون دانسته اند. ✔️علامه مجلسی درباره مختار ثقفی می نویسد: 🔸من در خصوص او متوقف هستم، گرچه مشهورتر بین اصحاب ما این است که او از مشکورین خواهد بود. ▪️و أنا فی شأنه من المتوقفین و إن کان الأشهر بین أصحابنا أنه من المشکورین. @rahjoo_213
مختار ثقفی(3) ✔️ آیت الله مددی: ❓آیا قیام زید و مختار مورد تایید ائمه ع بودند یا نه؟ قیام زید به عنوان امر به معروف و نهی از منکر و قیام مختار به عنوان انتقام از قاتلان حضرت سید الشهداء ارواحنا فداه مورد تایید همه است، ولی بر اساس پاره‌ای از جهات این مطلب را واضح و روشن اعلام نکرده‌اند. ♦️نکته: این که استاد به چه قرائن و استناداتی فرموده اند مورد تایید همه است را نمی دانیم از کجا می فرمایند! @rahjoo_213
مختار ثقفی(4) 🔸شخصيت مختار از همان عصر خودش تا کنون همواره همراه با ابهامات گسترده در بين فريقين بوده است. 🔻سه نکته مهم در باره مختار ثقفی وجود دارد که نمی توان به راحتی از کنار آن عبور کرد: 1️⃣ تحرّکات سياسي او در همکاری با حکومت‌ها و بويژه آل زبير که به راحتی قابل توجیه نیست. 2️⃣ اگر گزارش‌هاي شيوه انتقام‌گيری وی از قاتلان شهدای کربلا صحّت داشته باشد نيز قابل توجيه نخواهد بود. 3️⃣یک روایت روشن و صریح در مأذون بودن مختار از امام معصوم در باب قیام و حکومتش وجود ندارد. ♦️تنها نکته مثبت که در زندگي مختار قابل دفاع بوده و سبب خرسندی اهل بيت بوده است، اصل کشتن قاتلان امام حسين عليه السلام و مسبّبان شهادت مظلومان کربلا است. @rahjoo_213
مختار ثقفی(5) ✔️ استاد سید علی میلانی: ❓با توجه به اینکه عده ای در مدح و عده ای در ذم مختار ثقفی می گویند نظر حضرتعالی در رابطه با وی چیست؟ علت اختلاف نظر علمای شیعه درباره او چیست؟ برخی کارهای او مانند بیعت با ابن زبیر،امان دادن به عمر سعد و نصب قاضی شریح را چگونه میتوان توجیه کرد؟ آیا هدف مقدس او دلیلی برای این کارها میشود؟ 🔸کارهای مختار قسمی مورد تأیید بوده و قسمی را دلیل بر تأیید نداریم. 🔹آنچه مسلّم است انتقام او از قتله سید الشهداء علیه السلام مورد تشکر می باشد و اهل بیت (علیهم السلام) خوشحال شدند و دعا کردند. @rahjoo_213
مختار ثقفی(6) ✔️ علامه مجلسی درباره مختار می نویسد: 🔸و آنچه از جمع بین الاخبار ظاهر می شود آن است که او در خروج خود، نیّت صحیحی نداشته است، و اکاذیب و اباطیل را وسیله ترویج امر خود می کرده است، و لیکن چون کارهای خیر عظیم بر دست او جاری شده است، امید نجات درباره او هست، و متعرّض احوال این قسم مردم نشدن شاید اولی و احوط باشد. 📚جلاء العیون ص۸۰۷ .................................. ✔️ علامه محمد باقر مجلسی در کتاب مراه العقول در شرح قسمتی از خطبه امیرالمومنین سلام الله علیه در کتاب روضه کافی می آورد: ▪️«و وا أسفا من فعلات شيعتي» أي من تتبعني اليوم ظاهرا «من بعد قرب مودتها اليوم» ظرف للقرب «كيف يستذل بعدي بعضها بعضا» كما تفرقوا عن أئمة الحق و توسلوا بأئمة الجور «و كيف يقتل بعضها بعضا المتشتتة غدا عن الأصل» أي هم الذين يتفرقون عن أئمة الحق و لا ينصرونهم. «النازلة بالفرع» أي يتعلقون بالأغصان و الفروع التي لا ينفع التعلق بها بدون التشبث بالأصل كما أنهم بعد تفرقهم عن الأئمة(عليهم السلام) تبعوا كل من ادعى حقا و إن لم يكن مُحقّا كمختار و أبي مسلم و زيد و يحيى و محمد و إبراهيم و غيرهم! «المؤملة الفتح من غير جهته» أي من غير الجهة التي يرجى منها الفتح، إذ صاروا بعد خروجهم مغلوبين مقتولين، أو من غير الجهة التي أمروا بالاستفتاح منها، فإنه كان خروجهم بغير إذن الأئمة عليهم السلام معصية «كل حزب منهم آخذ بغصن أين ما مال الغصن مال معه» أي لتفرقهم عن أئمة الحق صاروا شعبا شتى كل منهم آخذ بغصن من أغصان شجرة الحق بزعمهم ممن يدعي الانتساب إلى أهل البيت(عليهم السلام) مع تركهم الأصل! @rahjoo_213