eitaa logo
ترنم قلم 🖋عبدالرحمان باقرزاده
353 دنبال‌کننده
227 عکس
89 ویدیو
36 فایل
کانال رسمی عبدالرحمان باقرزاده عضو هیئت علمی و دانشیار کلام اسلامی دانشگاه مازندران و مدرس حوزه علمیه
مشاهده در ایتا
دانلود
✅منزلت و اثر شگفت تربت امام حسین علیه السلام💐 «عَنِ الْحَارِثِ بْنِ الْمُغِیرَةِ النَّصْرِیِّ، قَالَ: قُلْتُ لِاَبِی عَبْدِ اللَّهِ (عَلَیْهِ السَّلَامُ): اِنِّی رَجُلٌ کَثِیرُ الْعِلَلِ وَ الْاَمْرَاضِ، وَ مَا تَرَکْتُ دَوَاءً اِلَّا تَدَاوَیْتُ بِهِ فَمَا انْتَفَعْتُ بِشَیْ ءٍ مِنْهُ. فَقَالَ لِی: اَیْنَ اَنْتَ عَنْ طِینِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ (عَلَیْهِ السَّلَامُ)، فَاِنَّ فِیهِ شِفَاءً مِنْ کُلِّ دَاءٍ، وَ اَمْناً مِنْ کُلِّ خَوْفٍ؛ حارث بن مغیره نصری روایت کرده است: خدمت امام صادق (علیه‌السّلام) عرض کردم من مردی هستم که زیاد مریض می‌شوم، و هیچ دوایی نیست که استفاده نکرده باشم اما هیچ‌کدام به حالم فایده‌ای نداشته است، ایشان به من فرمودند: چرا از خاک قبر حسین بن علی (علیهماالسلام) غافلی؟!، بدرستیکه در آن شفای از هر دردی و امان از هر خوفی است.» الامالی شیخ طوسی، ص۳۱۸ ناشر: دار الثقافة ـ قم، الطبعة: الاولی، ۱۴۱۴هـ ✅حجت الاسلام سید محمد سیدی از روحانیون بابل بی واسطه از مرحوم آیت الله سید محمد کاظم قزوینی نقل کردند که فرمودند: زمانی که در عراق بودم بنا شد در مقتل و قتلگاه ابا عبدالله الحسین (ع) تعمیرات صورت گیرد... ما و جمعی از علما و مسئولان را برای حضور در قتلگاه دعوت کردند. من در آنجا موفق شدم مقداری تربت خالص اباعبدالله الحسین (ع) را بردارم... بعد از تبعید به کویت و مهاجرت به قم؛ علما و مراجع مختلفی را دیدار کردم. به برخی از این مراجع به اندازه دانه نخود از آن تربت خالص و کیمیای ناب تقدیم کردم.... آقای سیدی میگویند از ایشان درخواست کردم ذره‌ای از آن تربت خالص رو به ما هم مرحمت فرمایید. فرمودند به اندازه دانه نخود برای خود نگه داشته بودم. هیئت کربلایی های مقیم تهران از من برای مجلس امام حسین (ع) و سخنرانی دعوت کردند. وقتی که وارد حسینیه کربلایی های تهران شده و مشغول نماز بودم ناگهان جوانی با سروصدا و فریاد وارد حسینیه شد. خیلی بی تاب بود. ✍دلیل را پرسیدیم گفت تنها سرمایه زندگی من مادرم هست. همه را قبلاً از دست دادم. الان مادرم در بیمارستان است و همه پزشکان از سلامتی او ناامید شدند. مادرم در آستانه مرگ است. باید به فریاد من برسید. اینجا حسینیه هست و همه شما عزادار امام حسین (ع) هستید به فریادم برسید. آیت الله قزوینی میگویند بین دو راهی افتادم. از یک طرف تربت خالص ذخیره برای خودم بود. از طرف دیگر ناله این جوان که امید به مجلس امام حسین (ع) بسته بود را هم نمی توانستم نادیده بگیرم. در نهایت تصمیم گرفتم این تربت خالص را به این جوان بدهم..‌. لذا به جوان گفتم این تربت ناب و خالص امام حسین (ع) همه سرمایه عمر من است. این را هم برای شفای مادرت تقدیم می کنم. آداب استفاده از این تربت را به او آموختم که آن را داخل اندکی آب مخلوط کرده و به مادرش بدهد. جوان تربت را گرفت و به سرعت رفت... فردا شب همان جوان با ناله و فریاد فراوان وارد حسینیه شد گفتم چه خبر است. گفت امروز وارد بیمارستان شدم... مادرم زیر دستگاه های اکسیژن در حال احتضار بود. به پرستاران گفتم اجازه دهید این لحظات آخر کنار مادرم باشم. اجازه نمی دادند. ولی بعد از اصرار من قبول کردند که من دقایقی در کنار بستر مادر باشم. بعد از خروج پرستار از اتاق به صورت پنهانی اکسیژن را از لبهای مادر جدا کرده و با زحمت فراوان چند قطره از آب مخلوط به تربت را در حلق مادر ریختم... کم کم مادر چشمانش را باز کرد. نگاهی به من انداخت. آرام آرام حالش بهتر شد. بعد از دقایقی نشست. وقتی پرستاران متوجه شدند با فریاد شروع به سر و صدا کردند. پزشک معالج آمد... پرستاران جمع شدند. رئیس بیمارستان هم خود را به بخش رساند. در کمال تعجب دیدند حال بیماری که از درمانش نا امید شده بودند رو به بهبود است. تعجب کردند. وضعیت مادر با شفای از تربت بهتر و بهتر می شد... از آنان خواستم مادرم را مرخص کنند. ولی پزشکان حاضر به مرخص کردن او نیستند و با اصرار می گویند تا مشخص نشود دلیل این شفای فوری چه بوده است ما حاضر به ترخیص بیمار نیستیم. الان آمده ام تا شما کمک کنید مادرم را مرخص کنند... ✍ آیت الله قزوینی می گوید من با جمعی از مومنین و عزاداران راهی بیمارستان شدیم. رئیس بیمارستان و پزشکان و پرستاران صف کشیده و از ما استقبال کردند و گفتند راز شفای این بیمار در آستانه مرگ چه بوده است؟!! من هم جریان را برای آنها توضیح دادم و فهماندم که این شفا از ناحیه تربت خالص اباعبدالله الحسین (ع) بوده است و به آنان گفتم مگر شما اعتقاد و باور به سخنان پیامبر ص درباره عظمت تربت امام حسین (ع) ندارید شک نکنید این اثر تربت خالص امام حسین بوده است.... 🖤 صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین 🖤
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دسته عزاداری تورنتوی کانادا زیر بارش شدید باران این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست 🔴 👇 https://eitaa.com/joinchat/3959554299C7b558c3f51
السلام علیک یا سیّد الساجدین 12 محرم الحرام روز شهادت قافله سالار اسرای کربلا امام زین العابدین علیه السلام تسلیت باد. 😢🖤😢🖤
🏴 اجساد شهدای کربلا پس از چند روز و توسط چه کسانی دفن شدند؟ 🖤 🔰طبق نقل کتاب‌های تاریخی و مقاتل، دفن بدن مطهر امام حسین ـ علیه‌السلام ـ و اجساد مطهر شهدای کربلا در پایان روز دوازدهم (شب سیزدهم) محرم توسط گروهی از مردان قبیله بنی‌اسد که در نزدیکی کربلا چادر زده و سکونت داشتند، انجام شده است. ▪️بنی اسد،نام تیره‏ ای از قبایل عرب،از فرزندان اسد بن خزیمه بن مدرکه است، این قبیله‏ توفیق و افتخار دفن پیکر مطهر حضرت سید الشهدا و انصار آن حضرت را پس از واقعه‏ کربلا در سال ۶۱ ه.ق داشتند. جمعی از اصحاب، علما، شعرا و زعمای امامیه از این قبیله‏ برخاسته‏ اند. برخی از همسران پیامبر اکرم‏«ص‏» نیز از همین قبیله بوده‏ اند. این قبیله درسال ۱۹ هجری از بلاد حجاز به عراق رفته، در کوفه و غاضریه از نواحی کربلا سکونت‏ کردند.از قبایل سلحشور عرب محسوب می‏گردند. هنگام بنای کوفه، این قبیله محله‏ خاصی را در جنوب مسجد کوفه به خویش اختصاص دادند. در سال ۳۶ هجری در جنگ‏ جمل، با علی‏«ع‏» بیعت کردند و در کنار آن حضرت جنگیدند. در قیام عاشورا در سال ۶۱ به سه دسته تقسیم شدند: موافق با حضرت و مخالف و بی‏ طرف. حبیب بن مظاهر، انس‏ بن حرث، مسلم بن عوسجه، قیس بن مسهر، موقع بن ثمامه و عمرو بن خالد صیداوی از سران موافق بودند و حرملة بن کاهل اسدی، قاتل طفل شیر خوار، از سران مخالف بود. گروهی از دسته سوم(بی‏طرف ها) پس از شهادت امام حسین«ع‏»، زنانشان بر میدان جنگ گذر کرده‏ و اجساد را دیدند و تحت تاثیر قرار گرفتند و به سرزمین خود رفته، مردان را جهت دفن‏ اجساد، خبر کردند. ابتدا زنان بیل و کلنگ به دست گرفته به طرف کربلا روان شدند. پس ازمدتی وجدان مردان بنی اسد بیدار گشت و به خود آمدند و به دنبال زنان راه افتاده به دفن‏ اجساد امام و یارانش پرداختند.در این هنگام امام سجاد (ع) بصورت ناشناس در جمع آنان حاضر و یکی یکی بدنها را به بنی اسد معرفی کرده و آنها بدنها را دفن می کردند. پس از دفن شهدا حضرت امام سجاد(ع) خود را به آنان معرفی کردند. فداکاری افراد این قبیله سبب شهرت آنان شد و از آن پس شیعیان به‏ نظر احترام و محبت به قبیله بنی اسد می‏ نگرند. 📗 دایرة المعارف تشیع، ج ۳، ص ۳۴۰ https://eitaa.com/rahman675675
⭕️ آن که رئیس جمهور خواهد شد! 🔹آنها که تصور می کنند تا چند روز دیگر پزشکیان رئیس جمهور خواهد شد سخت در اشتباهند! چون : ▪️پزشکیان نه تنها ایده والگوی مشخصی برای اداره کشور ندارد بلکه درک و تصور او از اداره کشور و جایگاه ریاست جمهوری و اختیارات و مسئولیتهای آن غیرواقعی و تخیلی است ! حوصله مطالعه و کسب اطلاعات در این عرصه را هم ندارد. ▪️پزشکیان نه مانند خاتمی اهل نظر و اندیشه است و نه مثل رفسنجانی و احمدی نژاد شخصیتی مدیر و قدرت طلب ! او حتی مانند روحانی، سیاست باز و سیاسی کار هم نیست! ▪️نگاه پزشکیان به سیاست و اداره کشور بسیار عامیانه و معمولی است و نه می تواند و نه مایل است از پیچیدگی های حکمرانی درک درستی داشته باشد! او حتی با وجود چهار دوره نمایندگی مجلس ( و یک دوره نایب رئیسی مجلس) توانایی و تمایلی به انجام وظایف نمایندگی هم نداشت و به گواهی برخی از نمایندگانی که در مجالس مختلف با او همکار بوده اند از انجام بسیاری از مسئولیتهای نمایندگی شانه خالی می کرد. 🔹 و دقیقا به علل فوق ، اصلاح طلبان او را گزینه ای مطلوب برای ریاست جمهوری دانسته و با هدف بازگشت به قدرت ،گرد او جمع شده و برایش تبلیغات کردند. طرح اصلاح طلبان برای دولت پزشکیان از این قرار است : ▪️پزشکیان در ظاهر رئیس جمهور خواهد بود و برخی از وظایف تشریفاتی و نمایشی رئیس جمهور را انجام خواهد داد اما در عمل،قدرت میان طیفهای مختلف اصلاحات تقسیم خواهد شد و ریاست جمهوری بنام پزشکیان اما به کام قدرت طلبان اصلاحات خواهد بود! ‌🔹 ریاست جمهوری پزشکیان،سفره گستره قوه مجریه را دو دستی تقدیم تشنگان قدرت خواهد کرد و آنها بدون مزاحمت یا دخالت رئیس جمهور، هر چه بتوانند انجام خواهند داد و هر چه اراده کنند را خواهند بلعید و البته طوق مسئولیت و پاسخگویی را بر گردن پزشکیانِ بی خبر و ساده دل خواهند انداخت و هزینه های تخلفات و منفعت طلبی هایشان را به حساب پزشکیان واریز خواهند کرد ! 🔹در عمل، سکان ریاست جمهوری به دستِ تازه بدوران رسیده ها و نسل میانی اصلاحات خواهد افتاد،بدون آن که مسئولیت،پاسخگویی،عواقب و پیامدهای منفی آن را پذیرفته و برعهده گرفته باشند! 🔹نشانه های این روند خطرناک و فاسد در شکل گیریِ کمیته هایِ سهم خواهی و تقسیم قدرت به مدیریت ظریف و با مشارکت سیاسی کاران حرفه ای جبهه اصلاحات به وضوح قابل مشاهده است!(روندی که حتی داد بهزاد نبوی را هم درآورده است!) ▪️به همین دلیل،"دولت آینده" خطرناک ترین و آشفته ترین دولت جبهه اصلاحات خواهد بود چون رئیس جمهور آن،تسلطی بر زیر مجموعه خود نخواهد داشت و مدیران دولت هم از رئیس جمهور حساب نخواهد برد و تمکین نخواهد کرد! 🔹راهکار مقابله با این وضع نامطلوب،ورود جدی، هوشمندانه و بی تعارف مجلس به مقوله رای اعتماد به وزرا است و در این مسیر مسئولیت اصلی بر دوش نمایندگان انقلابی و متعهد مجلس است.نمایندگانی که مانع تکرار خطای نابخشودنی مجلس نهم در دادن رای اعتماد کامل به کابینه پر مسئله و مشکل ساز حسن روحانی باشند. @pas_kouchehaie_enghelab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تنها کشوری که تا حالا در اون کودتا نشده آمریکاست؛ به نظرتون چرا؟ ✅ پروفسور جفری ساکس پاسخ می‌دهد. وی اقتصاددان، تحلیلگر سیاست عمومی و استاد دانشگاه اهل ایالات متحده آمریکا است، ساکس از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۶، به عنوان مدیر مؤسسه زمین دانشگاه کلمبیا خدمت کرد و هم‌اکنون در زمینه اقتصاد توسعه، بهداشت، آموزش و پرورش و اقتصاد جهانی در دانشگاه کلمبیا تدریس می‌کند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ آیا روحانیت و‌ آخوندها ترویج خرافات می کنن!!! (نقد سخنان رنانی عضو شورای راهبردی ظریف درباره روحانیت) 📣استاد مرتضی‌ کهرمی با حاضرجواب‌باش 👇 @PasokhWorld @PasokhWorld
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌آیا امام حسین در حمله اعراب به ایران شرکت داشته ⁉️ 🔺آیا در فتح طبرستان امام‌حسین ،مردم گرگان را کشته🔺 (پاسخ :مرتضی‌ کهرمی ) آدرس ما در ایتا،تلگرام،اینستاگرام،آپارات و... 👈کلیک کنید👉 🏴@pasokhgooha_ir🏴
یک مسأله شرعی💐
✅ تفاوت فضل و رحمت الهی ✍در آیه ۵۸ سوره «یونس» مى خوانیم: «قُلْ بِفَضْلِ اللّهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذلِکَ فَلْیَفْرَحُو»؛ (بگو اى پیامبر: این مردم به فضل پروردگار و به رحمت بى پایان او و این کتاب بزرگ آسمانى که جامع همه نعمت ها است باید خشنود شوند). در این که میان «فضل» و «رحمت»، که در آیه فوق به آن اشاره شده است چه تفاوتى است؟ در میان مفسران گفتگو بسیار است: ✍الف ـ بعضى فضل الهى را اشاره به نعمت هاى ظاهرى، و رحمت را اشاره به نعمت هاى باطنى دانسته اند. و یا به تعبیر دیگر: یکى نعمت مادّى، و دیگرى نعمت معنوى را مى گوید - کراراً در آیات قرآن جمله «لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِـهِ» ، «ابْتَغُو» و «ابتغائکم» و تعبیراتى شبیه به آن، به معنى تحصیل روزى و درآمد مادّى آمده است. ✍ب ـ بعضى دیگر گفته اند: فضل الهى آغاز نعمت، و رحمت او دوام نعمت است. البته با توجه به این که فضل به معنى بخشیدن نعمت مى باشد، و با توجه به این که ذکر رحمت پس از آن، باید چیزى اضافه بر آن بوده باشد، تفسیر فوق قابل درک است. و این که: در روایت متعددى مى خوانیم: منظور از فضل الهى وجود پیامبر(صلى الله علیه وآله) و نعمت نبوت، و منظور از رحمت پروردگار، وجود على(علیه السلام) و نعمت ولایت است نیز، شاید اشاره به همین تفسیر باشد؛ زیرا پیامبر(صلى الله علیه وآله) سرآغاز اسلام بود، و على(علیه السلام) سبب بقاء و ادامه حیات آن شد - یکى علت محدثه و ایجادکننده، و دیگرى مبقیه و بقادهنده. ✍بعضى دیگر احتمال داده اند: فضل اشاره به نعمت هاى بهشتى، و رحمت اشاره به آمرزش از گناه است. ✍ج ـ این احتمال نیز داده شده که فضل، اشاره به نعمت عام پروردگار به دوست و دشمن مى باشد، و رحمت با توجه به کلمه «لِلْمُؤْمِنِین» که در آیه قبل به صورت قید رحمت، ذکر شده، اشاره به رحمت ویژه او نسبت به افراد باایمان است. ✍ تفسیر دیگرى که براى این دو ذکر شده این است که: فضل پروردگار اشاره به مسأله ایمان، و رحمت اشاره به قرآن مجید است، که در آیه قبل از آن سخن گفته شد. البته غالب این معانى با هم تضادى ندارند و ممکن است همه در مفهوم جامع فضل و رحمت جمع باشد. ✍ تفسیر نمونه؛ ج 8 ص 394
✅انتساب حدیثی نادرست به امام حسین علیه السلام ✍جمله‌اي به امام حسين عليه السلام منسوب شده است که نه معنايش درست است و نه در هيچ کتابي گفته شده که اين جمله از امام حسين عليه السلام است و چهل، پنجاه سال هم بيشتر نيست که در دهانها افتاده است. ✍مي‌گويند امام حسين عليه السلام فرموده است: «انَّ الْحَياةَ عَقيدَةٌ وَ جِهادٌ»؛ «حيات يعني داشتن يک عقيده و در راه آن عقيده جهاد کردن». نه، اين با فکر فرنگيها جور در مي‌آيد که مي‌گويند انسان بايد يک عقيده‌اي داشته باشد و در راه آن عقيده بجنگد. قرآن از «حق» سخن به ميان مي‌آورد. حيات از نظر قرآن يعني حق پرستي و جهاد در راه حق، نه عقيده و جهاد در راه عقيده. عقيده ممکن است حق باشد و ممکن است باطل باشد. ✍«عقيده» انعقاد است. هزاران انعقاد در ذهن انسان پيدا مي‌شود. اين، مکتب ديگري [غير از اسلام‌] است که مي‌گويد انسان بايد بالاخره يک عقيده و آرمان و ايده‌اي داشته باشد و بايد در راه آن آرمان هم جهاد و کوشش کند. حال آن عقيده چيست؟ مي‌گويند هرچه مي‌خواهد باشد. ✍قرآن حرفهايش خيلي حساب شده است؛ هميشه مي‌گويد حق و جهاد در راه حق، نمي‌گويد عقيده و جهاد در راه عقيده. مي‌گويد اول عقيده‌ات را بايد اصلاح کني. بسا هست که اولين جهاد تو ؛ جهاد با خود عقيده‌ات است. اول بايد با عقيده‌ات جهاد کني و عقيده درست و صحيح و حق را به دست بياوري. بعد که حق را کشف کردي، بايد در راه حق جهاد کني‌... ✅ انسان کامل (استاد شهید مرتضی مطهری قده) ص 112
✅ پرسش: توصیف خداوند با صفات مخلوقین چه اشکالی دارد؟ پاسخ : ✍️امام علی (علیه السلام) کمال اخلاص برای خداوند را نفی صفات مخلوقین از ذات پاک او می داند و دلیل آن را خود امام (علیه السلام) در خطبه اول نهج البلاغه چنین بیان مى فرماید: (زیرا هر صفتى [از صفات ممکنات] گواهى مى دهد که غیر از موصوف است و هر موصوفى [از ممکنات] شهادت مى دهد که غیر از صفت است)؛ «لِشَهادَةِ کُلِّ صِفَهِ أنَّها غَیْرُ الْمَوْصُوفِ وَ شَهادَةِ کُلِّ مَوْصُوف أنَّهُ غَیْرُ الصِّفَةِ». ✍️این بیان در واقع یک دلیل منطقى روشن است که مى فرماید: صفات زاید بر ذات، به زبان حال گواهى مى دهند که از موصوف جدایند و هر موصوف گواهى مى دهد که با صفت دوتاست، مگر این که صفات او را عین ذاتش بدانیم و معتقد باشیم خداوند ذاتى است که تمامش علم و تمامش قدرت و تمامش حیات و ازلیّت و ابدیّت است، هر چند درک چنین معنایى براى ما که تنها با صفات مخلوقات خو گرفته ایم و انسان را چیزى، و علم و قدرت او را چیزى اضافه بر ذات او مى دانیم بسیار دشوار است (چرا که وقتى انسان از مادر متولّد شد، نه علم داشت و نه قدرت، سپس صاحب علم و قدرت شد). ✍️سپس در ادامه این سخن و تکمیل آن، جمله هایى بسیار کوتاه و پر معنا بر آن مى افزاید و مى فرماید: (هر کس خداوند سبحان را [با صفاتى همچون صفات مخلوقات] توصیف کند، او را با امور دیگرى قرین دانسته، و آن کس که او را با چیز دیگرى قرین کند، دوگانگى در ذات او قائل شده، و کسى که دوگانگى براى او قائل شود، اجزایى براى او پنداشته و هر کس براى او اجزایى قائل شود، به راستى او را نشناخته است!)؛ «فَمَنْ وَصَفَ اللهَ سُبْحانَهُ فَقَدْ قَرَنَهُ وَ مَنْ قَرَنَهُ فَقَدْ ثَنّاهُ وَ مَنْ ثنّاهُ فَقَدْ جَزَّاهُ وَ مَنْ جَزَّاهُ فَقَدْ جَهِلَهُ». ✍️در واقع کلام امام (علیه السلام) ناظر به این معناست که اثبات صفاتى همانند مخلوقات، براى خدا لازمه اش ترکیب در وجود مقدّس اوست، یعنى همان گونه که انسان ترکیبى از ذات و صفات است او نیز باید چنین باشد و این معنا با واجب الوجود بودن سازگار نیست زیرا هر مرکّبى نیاز به اجزاى خود دارد و نیاز داشتن (فقر) با واجب الوجود بودن سازگار نمى باشد. 🌺براى این عبارت دو تفسیر دیگر نیز گفته شده است: ✍️نخست این که هرگاه صفات او را غیر از ذات او بدانیم، طبعاً ذات او نیز مرکّب خواهد شد؛ چرا که ذات و صفات در فرض دوگانگى، حتماً جهت مشترکى دارند و جهت امتیازى (که از آن به «ما به الاشتراک» و «ما به الامتیاز» تعبیر مى شود) زیرا هر دو در وجود و هستى شریکند و در عین حال از هم جدا هستند، و در این صورت باید ذات او را نیز مرکّب از آن دو جنبه مختلف بدانیم. ☘️دیگر این که مى دانیم وحدت ذات خداوند به معناى وحدت عددى نیست؛ بلکه مفهوم وحدت درباره ذات پاک خدا این است که شبیه و نظیر و مانند ندارد. اصولا یک وجود بى نهایت از هر جهت، نمى تواند شبیه و مانندى داشته باشد و اگر صفات خدا را مانند ذات او ازلى و ابدى و بى نهایت بدانیم هم او را محدود کرده ایم و هم شبیه و مانندى براى او قائل شده ایم. (دقّت کنید) 🌸در واقع کلام بالا که امام(علیه السلام) در توضیح اخلاص بیان فرموده، ناظر به همین معناست، مى فرماید: کسى که خدا را به صفات مخلوقات توصیف کند او را قرین با اشیاى دیگر ساخته و کسى که او را قرین چیز دیگرى سازد معتقد به دوگانگى او شده، یعنى دوگانگى ذات و صفات، و کسى که این دوگانگى را پذیرا شود، ذات او را مرکّب از اجزا پنداشته، و کسى که ذات پاک او را مرکّب از اجزا بداند به هیچ وجه او را نشناخته؛ چرا که موجودى همچون خود را ـ از نظر ترکیب و محدودیّت ـ تصوّر کرده و او را خدا نامیده است. ✅ پیام امام امیر المومنین علیه السلام‏، (آیت الله ناصر مکارم شیرازى)، ج1، ص 87
✅ مفهوم حى و قیوم در مورد خداوند به چه معنى است؟ پاسخ : ✍️ در تعبیرات معمولى، به موجودی، زنده مى گویند: که داراى نمو، تغذیه، تولید مثل و جذب و دفع و احیاناً داراى حسّ و حرکت باشد، ولى، باید به این نکته توجه داشت که: ممکن است افراد کوته بین، حیات را در مورد خداوند نیز چنین فرض کنند، با این که مى دانیم او هیچ یک از این صفات را ندارد و این همان قیاسى است که بشر را درباره خداشناسى به اشتباه مى اندازد؛ زیرا صفات خدا را با صفات خود مقایسه مى کند. حیات به معنى وسیع و واقعى کلمه، عبارت است از: «علم» و «قدرت». ✍️بنابراین، وجودى که داراى علم و قدرت بى پایان است، حیات کامل دارد، حیات خداوند مجموعه علم و قدرت اوست و در حقیقت به واسطه علم و قدرت، موجود زنده از غیر زنده تشخیص داده مى شود. ✍️ نمو، حرکت، تغذیه و تولید مثل از آثار موجوداتى است که ناقص و محدودند و داراى کمبودهائى هستند که به وسیله تغذیه، تولید مثل و حرکت آن را تأمین مى کنند، اما آن کس که کمبودى ندارد، این امور هم درباره او مطرح نیست. ✍️ اما «قَیُّوم» صیغه مبالغه از ماده «قیام» است، به همین دلیل، به وجودى گفته مى شود که قیام او به ذات او است، و قیام همه موجودات به او مى باشد، و علاوه بر این، قائم به تدبیر امور مخلوقات نیز مى باشد. ✍️روشن است قیام به معنى ایستادن است و در گفتگوهاى روزمره، به هیئت مخصوصى گفته مى شود که مثلاً انسان را به حالت عمودى بر زمین نشان مى دهد، و از آنجا که این معنى درباره خداوند ـ که از جسم و صفات جسمانى منزه است ـ مفهومى ندارد، به معنى انجام کار خلقت و تدبیر و نگهدارى است؛ زیرا هنگامى که انسان مى خواهد کارى را انجام دهد برمى خیزد. ✍️آرى، او است که همه موجودات جهان را آفریده، تدبیر، نگاهدارى و تربیت و پرورش آنها را بر عهده گرفته است و به طور دائم، و بدون هیچگونه وقفه قیام به این امور دارد. ✍️از این بیان، روشن مى شود: «قَیُّوم» در واقع، ریشه و اساس تمام صفات فعل الهى است (منظور از صفات فعل، صفاتى است که رابطه خدا را با موجودات جهان بیان مى کند) مانند آفریدگار، روزى دهنده، زنده کننده، هدایت کننده، و مانند اینها، اوست که روزى مى دهد، اوست که زنده مى کند و اوست که مى میراند و اوست که هدایت مى کند. بنابراین صفات خالق و رازق و هادى و محیى و ممیت، همه در وصف قَیُّوم جمع اند. ✍️ از اینجا روشن مى شود این که: بعضى مفهوم آن را محدود به قیام به امر خلقت و یا فقط امر روزى دادن و مانند آن دانسته اند، در واقع اشاره به یکى از مصداق هاى قیام کرده اند، در حالى که مفهوم آن گسترده است و همه آنها را شامل مى شود؛ زیرا همان گونه که گفتیم، قَیُّوم به معنى کسى است که قائم به ذات است و دیگران قیام به او دارند و محتاج به اویند. ✍️در حقیقت «حىّ»، تمام صفات الهى مانند علم و قدرت و سمیع و بصیر بودن و مانند آن را شامل مى شود و «قَیُّوم»، نیاز تمام موجودات را به او بازگو مى کند و لذا گفته اند: این دو با هم اسم اعظم الهى است. ✅ تفسیر نمونه، ج۲، ص۲۶۳.
⏱ نمازگزاران ۸ دقیقه از اول اذان صبح صبر کنند، بعد نماز صبح بخوانند.. 🔻مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی (به مدیریت حجت الاسلام فلاح زاده) برای موضوع فجر صادق و وقت نماز صبح با حضور کارشناسان خود تحقیق میدانی را انجام داده و به این نتیجه رسیده است که نمازگزاران برای اقامه نماز صبح باید ۸ دقیقه از اول اذان صبح صبر نمایند و سپس نماز خود را بخوانند. 📌کانال رسمی حسین تقی پور 👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/hosein_taghipour
کتاب زلزال.pdf
6.13M
📗کتاب «الزلزال في انتصار الحق» تالیف دکتر عصام العماد است که پس از رها کردن اندیشه وهابیت و شیعه شدن، این کتاب را نوشت. 💐 فایل حاضر به نام «پیروزی مذهب حق» ترجمه کتاب فوق است که در ضمن پانزده مناظره با عالم بزرگ وهابی «شیخ عثمان الخمیس» به چاپ رسیده و موجب شیعه شدن دهها هزار نفر شده است.
🌹استحباب كثرت صلوات در شب و روز جمعه ✅به سند صحيح از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه چون عصر روز پنجشنبه مى‌شود ملائكه از آسمان به زير مى‌آيند با قلمهاى طلا و صحيفه‌هاى نقره و از عصر پنجشنبه و شب جمعه و روز جمعه تا غروب آفتاب بغير از صلوات بر محمد و آل محمد نمی نویسند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ 10 کشور گران جهان برای زندگی خبرآنلاین نوشت: هزینه‌های زندگی در کشورها بستگی به بسیاری از عوامل دارد، از جمله نرخ ارز، هزینه زندگی، میزان درآمد، محل قرارگیری و سایر عوامل. در این راستا، برخی از کشورهای جهان به دلیل هزینه‌های بالای زندگی و هزینه‌های پایین درآمد، در لیست گرانترین کشورهای جهان قرار دارند. https://ettelaat.com/000DHA
✅ 5 مرداد سالروز عملیات غرورآفرین مرصاد در سال 1367 و ناکامی منافقین کوردل در تجاوز به سرزمین مقدس ایران اسلامی گرامی باد...💐🌹 🌺 درود و صلوات الهی بر ارواح مطهر شهدای حماسه ساز خصوصا شهید سرافراز امیر صیاد شیرازی قهرمان عملیات بزرگ مرصاد ❤️
يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَوٰةِ مِن يَوۡمِ ٱلۡجُمُعَةِ فَٱسۡعَوۡاْ إِلَىٰ ذِكۡرِ ٱللَّهِ وَذَرُواْ ٱلۡبَيۡعَۚ ذَٰلِكُمۡ خَيۡرٞ لَّكُمۡ إِن كُنتُمۡ تَعۡلَمُونَ. (سوره جمعه آیه 9) ☘ 5 مرداد سالروز اقامه اولین نماز جمعه به امامت مرحوم آیت الله طالقانی (ره) گرامی باد. ✅ بی تردید سنگر نماز جمعه از مهمترین پایگاه های حفظ و مراقبت از دستاوردهای انقلاب اسلامی و آرمان های شهدای سرافراز و به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب «قرارگاه فرهنگی» در هر منطقه است. ✍ نماز جمعه باشکوه؛ سنگر تحکیم وحدت مردم و تقویت اتحاد امت و امام ؛ پایگاه خنثی سازی توطئه های دشمنان و خاری در چشم بدخواهان و معاندان نظام جمهوری اسلامی است. لذا همیشه هدف تخریب و تضعیف دشمنان قرار داشت. ✍ امامان جمعه پرچمداران نظام اسلامی و رهبران فکری و فرهنگی در هر منطقه و خدمتگزاران مخلص و بی منت دین و ارزشهای متعالی انقلاب اسلامی اند. لذا بر ماست که قدردان مجاهدت آنان باشیم. https://eitaa.com/rahman675675/546
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا