eitaa logo
ترنم قلم 🖋عبدالرحمان باقرزاده
354 دنبال‌کننده
227 عکس
89 ویدیو
36 فایل
کانال رسمی عبدالرحمان باقرزاده عضو هیئت علمی و دانشیار کلام اسلامی دانشگاه مازندران و مدرس حوزه علمیه
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 چه تفاوتى ميان تقليد كوركورانه و تقليد در احكام دين وجود دارد؟ ✍در فرهنگ عمومى فارسى تقليد در صورتى بار منفى دارد كه مقلد هيچ گونه دليلى براى پيرويش نداشته و كوركورانه در پى كسى برود و از سخن كسى تبعيت نمايد. بى شك چنين تقليدى ناپسند و مذموم است. بيان اقبال لاهورى هم اشاره به اين نكته دارد: خلق را تقليدشان بر باد داد اى دو صد لعنت بر اين تقليد باد ✍ولی تقليد در احكام دين نه كوركورانه و بى دليل است و نه مذموم، بلكه عقل آدمى چنين روشى را براى همگان تجويز مى كند. علامه طباطبايى مى فرمايد: «تقليدى كه مورد بحث ماست غير از تقليدى است كه به معنى تبعيت كوركورانه و پيروى بى خردانه مى باشد كه اسلام با تمام قوا با وى مبارزه مى كند و قرآن كريم او را يكى از مذموم ترين صفات انسان شمرده، آنانى را كه از نياكان و بزرگانشان و يا از مردمان هواپرست و هوسباز، بى چون و چرا و بدون منطقى صحيح تقليد و تبعيت مى كنند و دنبال هر صدايى مى افتند، جزو حيوانات مى شمارد». ✍با عنايت به تمييز تقليد روا از نقليد ناروا، به مطالب زير توجه فرماييد: 💐1. با گسترش دامنه علوم، پديده تخصصى شدن امرى پسنديده است ، در يك امر تخصصى سه راه را وجود دارد: الف) به دست آوردن تخصص ب) پيروى از يك متخصص ج) عمل به گونه اى كه اين يقين را ايجاد نمايد كه آنچه بايد انجام گرفته باشد، انجام شده است. كه در اين صورت بايد با مطالعه تمام ديدگاه ها، به گونه اى عمل نماييم كه عملكرد ما بر محور همه ديدگاه ها باشد، كه بدان احتياط مى گويند. 💐2. عقل آدمى توصيه مى كند كه اگر فرد خود متخصص نيست، از متخصص پيروى كند. در حوزه احكام دين نيز اين قاعده جارى است، زيرا بايد براى آگاهى از احكام شرعى، به آگاهى هاى بسيارى دست يافت تا به مرتبه اجتهاد رسيد، بى شك نيل به به اين جايگاه نيازمند سال ها تلاش جدى است، در غير اين صورت؛ به حكم عقل اگر فرد مجتهد يا احتياط كننده ـ محتاط ـ نيست، لازم است از مجتهد تقليد كند. به عنوان مثال، يك پزشك تصميم به ساخت يك خانه مى گيرد، در اين زمينه يا بايد خود دست به كار شود و پس از بهره گيرى از دانش مهندسى عمران و گذراندن دوره تجربى، با دست خود به معمارى آن بپردازد، يا با بهره گيرى از نظر تمام مهندسان و معماران به اين كار اقدام كند و يا ساخت خانه را به يك مهندس كار كشته و متخصص بسپارد. عقل سالم راه سوم را منطقى ترين راه دانسته، او را به مراجعه كردن به يك مهندس و معمار كاركشته رهنمون مى شود. 💐3. تقليد از يك مجتهد، پيروى بى دليل و كوركورانه نيست، زيرا در هر مساله كه از مجتهد پيروى مى شود، آن مساله متكى بر منابع وسيع اسلامى است كه در صورت پرسش، پاسخ آن قابل ارايه مى باشد. 💐4. به جز راهنمايى عقل، قرآن كريم نيز همگان را به پيروى، پرسش و تقليد از دانايان امت توصيه مى كند: (فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ)؛ (سوره انبيا، آيه 7) اگر نمى دانيد از آگاهان بپرسيد.
🏴 حکم تغییر نذر 🔷 س ۸۶۳۶: اگر شخصی برای عزاداران امام حسین (علیه السلام) گوسفندی نذر کند، آیا می‌تواند پول آن را به فقیر بدهد یا با کمک چند نفر یک گاو بخرند و قربانی کنند؟ ✅ ج: اگر صیغه نذر را خوانده باید مطابق آن عمل کند و الاّ مانعی ندارد. 🆔 @resale_ahkam
یک مسأله شرعی
آيا محدوديت هاى دينی؛ مخالف آزادى او نيست؟ پاسخ به اين سؤال نياز به شناخت حدود آزادى و جايگاه انسان در اسلام دارد. از اين رو چند نكته به ترتيب بيان مى گردد: 1. آزادى خواست و آرمان هر انسانى است و گرايش آدمى به آزادى ريشه در اراده اش دارد. 2. آزادى در هيچ جامعه اى مطلق و نامحدود نيست، زيرا انسان چون به يك زندگى جمعى تن مى دهد، ناچار اين آزادى را بايد در چهارچوب قوانين و مقررات قرار دهد. زيرا اگر همگان آزاد باشند و هيچ كس به قوانين و مقررات پايبند نباشد، تجاوز به حريم ديگران امرى عادى گشته و در نتيجه شيرازه زندگى اجتماعى از هم گسسته مى شود. امروزه حتى تمدن غرب ـ كه اساس را بر استفاده از لذت هاى مادى گذارده و همگان را از قيد مقررات دينى و اصول اخلاقى رها كرده است ـ آزادى را به رعايت مقررات وضع شده در جامعه و رعايت نظم عمومى و عدم تخلف از آن مشروط نموده است. 3. انسان با پذيرش و پيروى از هر مكتبى، بر بايدها و حدود تعريف شده آن مكتب پاى مى فشرد چرا كه سعادت را در پيروى از فرمان هاى آن مى داند، از اين رو پاسداشت حدود تعريف شده پيرامون آزادى امرى شايسته و لازم است. 4. اسلام آزادى مطلق را به رسميت نمى شناسد زيرا بر توحيد و رعايت فضيلت هاى اخلاقى و رهايى از بندگى غير خدا تاكيد دارد. دين اسلام مصالح انسان را به مصالح مادى اين دنيايى منحصر نمى داند بلكه مصالح بسيار مهم تر معنوى، دينى و اخروى را براى او در نظر دارد. در حقيقت فلسفه تكليف در اسلام همين است كه مى خواهد با موظف كردن انسان، كرامت ذاتى او را حفظ نموده و مصالح عمومى را تأمين كند،(منشور عقايد اماميه ؛ آیه الله جعفر سبحانی، ص 33) از اين رو هرچه به مصالح معنوى، مادى و سلامتى انسان ضرر رساند يا با آنان ناسازگار باشد، ممنوع ساخته است.(پاسخ استاد به جوانان پرسشگر؛ علامه مصباح یزدی، ص 59) 5. انسان قدرت سلطه بر مخلوقات دارد و هم پاى آن، مسؤوليت مراقبت از مخلوقات را نيز به عهده دارد. بنابراين اسلام با تأكيد بر بندگى خالصانه انسان در برابر خداوند، مقرراتى را براى تبيين يك آزادى معتدل فراهم آورده است تا انسان از تمام نعمت هاى الهى و مزاياى زندگى به صورت معتدل بهره ببرد.(بررسى هاى اسلامى، علامه طباطبايى، ص 51) بنابراين حدود تعريف شده براى آزادى، دين اسلام نه تنها مخالف آزادى نيست، بلكه بر پاسداشت از اين گوهر زيبا نيز مى كوشد تا در پرتو آن، انسان به رشد و تعالى برسد. «انسان هرگز خود را مالك آزادى نمى داند، بلكه امانت دار آزادى است. آزادى كه از زيباترين چهره هاى حقوقى است، ملك انسان نيست، بلكه وديعه و امانت الهى است كه به او سپرده شده است».(ولايت فقيه، علامه جوادى آملى، ص 25)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌نماز نشسته یا بر روی صندلی درست است؟ خیلی مهمه حتما ببینید. ┄┅═✾•▪️•✾═┅┄┈  قابل توجه عزیزان نمازگزار... بی زحمت به تموم مسجدیها که رو صندلی نماز میخونن اطلاع رسانی کنید
🌷اگر دين موجب بهبود زندگى انسان مى شود چرا جوامع اسلامى پيشرفت نمى كنند؟ ✍️دين حقيقى اسلام به رشد ، تعالى و پيشرفت بشر در ابعاد مختلف زندگى مى انديشد و دانش، كار، تلاش و پيشرفت را به همگان توصيه مى كند، چنين دينى نمى تواند مانع پيشرفت و عامل عقب ماندگى باشد; روش و منش مسلمانان سده نخستين تاريخ اسلام گواه اين مدعاست. ✍️بى ترديد مسلمانان دوران عظمت و افتخار و شكوهمندى را پشت سر گذاشته اند. آن عصرى كه در آن تمدن اسلامى ضمن جبران كاستى ها و رفع عقب ماندگى ها، قرن ها سرآمد تمدن هاى جهانى بود به گونه اى كه «طى پنچ قرن، از لحاظ نيرو و نظم و بسط قلمرو و اخلاق نيك و تكامل سطح زندگانى و قوانين منصفانه انسانى و تساهل دينى ـ احترام به عقايد و افكار ديگران ـ و ادبيات و تحقيق علمى و علوم و طب و فلسفه پيشاهنگ جهان بود».(تاريخ تمدن، ويل دورانت، ج 11، ص 317) ✍️ملت هاى بزرگ جهان نيز در آن عصر در بيشتر علوم وامدار مدنيت اسلامى بودند، بهره مندى اروپا از تمدن پر شكوه اسلام از واقعيات غير قابل انكار مورخان غربى است. گوستاولوبون ضمن تأكيد بر حق مسلمانان در نجات اروپاى مسيحى از «حال توحش و جهالت» مى نويسد: «نفوذ اخلاقى همين اعراب زاييده اسلام، آن اقوام وحشى اروپا را كه سلطنت روم را زير و زبر نمودند، داخل در طريق آدميت نمود و نيز نفوذ عقلايى آنان دروازه علوم و فنون و فلسفه را كه از آن به كلى بى خبر بودند به روى آنها باز كرد و تا ششصد سال آنان استاد ما اروپاييان بودند».(تمدن اسلام و عرب، ص 751) ✍️سخن ويل دورانت در اين باره شنيدنى است: «اروپا از ديار اسلام غذاها و شربت ها و دارو و درمان و اسلحه و نشان هاى خانوادگى، سليقه و ذوق هنرى، ابزار و رسوم صنعت و تجارت، قوانين و رسوم دريانوردى را فرا گرفت و غالبا لغات آن را نيز از مسلمانان اقتباس كرد.. علماى عرب ـ مسلمان ـ رياضيات و طبيعيات و شيمى و هيأت و طب يونان را حفظ كردند و به كمال رسانيدند و ميراث يونان را كه بسيار غنى تر شده بود، به اروپا انتقال دادند».(تاريخ تمدن، ج 11، ص 319) پس علت عقب ماندگى جوامع اسلامى در عصر حاضر چيست و عدم پيشرفت مسلمانان را در كجا بايد جست؟ 🌷براى پاسخ گذرا به اين سؤال، توجه به نكات ذيل شايسته است: ✍️1. عقب ماندگى مختص كشورهاى مسلمان نيست همچنان كه پيشرفت منحصر در كشورهاى غير دينى نيست، در عصر حاضر بسيارى از كشورهاى غير اسلامى دستخوش مشكلات توسعه نيافتگى و آسيب هاى آن هستند و از سويى برخى از كشورهاى اسلامى نيز وجود دارند كه در رديف كشورهاى توسعه يافته و در حال توسعه قرار دارند. ✍️2. مشكلات معنوى و آسيب هاى اخلاقى حاكم در كشورهاى توسعه يافته را نبايد از نظر دور داشت; البته اين نوشتار در پى ترويج اين گمانه نيست كه هر توسعه اى مساوى با انحطاط اخلاقى و بحران معنوى است، ليكن مى توان گريز آن كشورها را از دين و باورهاى اعتقادى عامل واپسگرايى اخلاقى دانست كه در صورت وجود معنويت و دين در جامعه چنين وضعيتى رو به كاستى مى نهاد. ✍️3. علل و ريشه هاى عقب ماندگى مسلمانان ريشه در دين ندارد، بلكه رويگردانى آنان از پيام وحى را مى توان عامل عقب گرد آنان دانست. به عبارتى مسلمانان خود مسؤول اين انحطاط مى باشند و در صورت بازگشت به حقيقت دين و پايبندى به عقايد و فرمان هاى اسلام مى توان به برترى و پيشرفت اميد داشت: (أَنْتُمُ الأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤمِنِينَ .. وَ تِلْكَ الأَيّامُ نُداوِلُها بَيْنَ النّاسِ)؛(سوره آل عمران، آيه 139 ـ 140) شما برتريد اگر مؤمن هستيد ما اين روزهاى ـ شكست و پيروزى ـ را ميان مردم به نوبت مى گردانيم ـ تا آنان پند گيرند » ✍️4. وجود حاكميت هاى فاسد و خودكامه در رأس كشورهاى اسلامى و سيطره بيگانگان در عقب ماندگى دول مسلمان بى تاثير نيست. همچنين تفرقه و گسست هاى موجود ميان كشورها و غفلت هاى بسيار را نيز نمى توان از نظر دور داشت.
تصویر مربوط به دیدار شیخ زاید رئیس امارات متحده با خدمۀ آپولو ۱۷ در سال 1976 (پنج سال بعد از تشکیل کشور امارات در سال 1971) می باشد. نکته جالب؛ وجود کتابی در میز روبروی آنها به نام «خلیج فارس»؛ (Persian gulf) می باشد که نشان می دهد این نام پیش از تشکیل این کشورکها😉 نامی رسمی و مورد پذیرش دنیا و محققان و پژوهشگران و نویسندگان بوده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 بازی سیاسی دوگانه میگویند «ورزش سیاسی نیست»، امّا آن وقتی که احتیاج دارند ورزش را سیاسی کنند، به بدترین شکل آن را سیاسی میکنند. یک کشور را از شرکت در ورزشها محروم میکنند؛ امّا همانها عامل شهادت کودکان در غزّه را ندیده میگیرند! ✍ ‏طبق آمارهای رسمی: - کودکان کشته‌شده‌ی اوکراینی: ۶۰۰ - کودکان کشته‌شده‌ی فلسطینی: ۱۵,۷۰۰ ‼️نتیجه چیه؟! روسیه از شرکت در المپیک ۲۰۲۴ منع شده ولی اسرائیل خیر! بعد المپیک مثلا سیاسی نیست! 🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی @asatid_enghelabi ایتا و سروش
🔰ماجرای یک رأی که باعث مظلومیت بیشتر امام علی(ع) وجامعه مسلمین شد.😔 👈«همه این اتفاقات نتیجه رأی تو بود !!!» ✓در انتخاب خلیفه سوم ، توسط شورایی ۶نفره رأی گیری شد و چون آرا مساوی شد ، ختم کلام و نقش تعیین‌ کننده برعهده عبدالرحمان بن عوف باشد یعنی او حق «وتو» داشت وبه هرکسی رأی می‌داد، همان خلیفه مسلمین می‌شد! ✓عبدالرحمن ابتدا نزد مولا امیرالمومنین آمد و گفت به شرط (عمل به قرآن) و (سنت پیامبر) و (سیره شیخین) به تو رأی می دهم و تو خلیفه خواهی شد!!؟ ✓ امیرالمومنین فقط عمل به قرآن و سنت پیامبر(ص) را قبول کرد و عمل به سیره شیخین (ابابکر وعمر) را نپذیرفت. پس عبدالرحمن به سراغ عثمان رفت و او هر ۳شرط را بی درنگ پذیرفت!!! ✓بعد از آنکه عثمان خلیفه شد فوراً بنی‌امیه را بر امور مسلمانان مسلط کرد به گونه‌ای که حضرت امیر در تعبیری می‌فرمایند: «بنی امیه چونان شتران گرسنه که به علفهای بهاری رو می آورند بر بیت‌المال مسلمین چیره گشتند...» ✓در نتیجه در زمان خلافت عثمان خیلی مشکلات و بلاها به سر جامعه پهناور اسلام آمد تا جایی که مردم علیه او شورش کردند و به رغم مخالفت و حتی مقابله امیرالمومنین، عثمان در آن شورش کشته شد!!! 💠نکته: قبل ازشورش عده‌ای از اصحاب رفتند که عثمان را نصیحت کنند مثل ابوذر، عبدالله بن مسعود و خود عبدالرحمن بن عوف، که خلیفه باهر کدام به نحوی برخورد ناشایست کرد. ابوذر را تبعید کرد، عبدالرحمن ابن عوف را کتک زد و بیرون کرد و... بعداً عثمان برای دلجویی به عیادت عبدالرحمن رفت که عبدالرحمن از او روی برگرداند و گفت: «مابه تو رأی ندادیم که با جامعه مسلمین این کارها را بکنی، قرار ما این نبود...» در ادامه امیرالمومنین به عیادت عبدالرحمن رفته وانتخاب غلط او را یادآور شده و فرمودند: «همه این اتفاقات نتیجه رأی تو بود» عبدالرحمن گفت: من پشیمانم و از رأی خود به خلیفه روی گردانم و راضی به هیچیک از اقدامات وی نیستم. مولا علی علیه‌السلام دربیان اینکه پشیمانی دیگر فایده ندارد، فرمودند: «تو در تمام اقدامات او شریکی! چه بخواهی! چه نخواهی!» ✍️ آری؛ تک تک آرای ما مسئولیت آور است.
✅ نقد استاد شهید مطهری (قده) به شعری از جناب سعدی ... همان‏طور كه مكتب عقل نقطه مقابلى داشت كه منكر آن بود و مكتب عشق هم نقطه مقابلى داشت كه يك عده اساساً اين حرفها را از خيالات و اوهام مى ‏دانستند، مكتب قدرت هم نقطه مقابل دارد. بعضى در حد افراط، قدرت را تحقير كرده ‏اند و اساساً كمال انسان را در ضعف او دانسته ‏اند. از نظر اينها انسان كامل يعنى انسانى كه قدرت ندارد، زيرا اگر قدرت داشته باشد تجاوز مى ‏كند. سعدى خودمان در يك رباعى چنين اشتباه بزرگى كرده است، مى‏ گويد: من آن مورم كه در پايم بمالند نه زنبورم كه از نيشم بنالند مى ‏گويد من آن مورچه ‏اى هستم كه زير پا لگدم مى ‏كنند، زنبور نيستم كه نيش بزنم و از نيشم ناله كنند. كجا خود شكر اين نعمت گزارم كه زور مردم آزارى ندارم نه آقاى سعدى! مگر امر داير است كه انسان يا بايد مور باشد و يا زنبور؛ كه مى ‏گويى من از ميان مور بودن يا زنبور بودن، مور بودن را انتخاب مى‏ كنم؟ تو نه مور باش كه زير دست و پا له شوى و نه زنبور باش كه به كسى نيش بزنى. سعدى اين‏طور بايد مى‏ گفت: نه آن مورم كه در پايم بمالند نه زنبورم كه از نيشم بنالند چگونه شكر اين نعمت گزارم كه دارم زور و آزارى ندارم‏ اگر آدم زور داشته باشد و آزارى نداشته باشد، جاى شكر دارد و الّا اگر زور نداشته باشد و آزار هم نداشته باشد، مثل اين مى ‏شود كه شاخ ندارد و شاخ هم نمى ‏زند. اگر شاخ داشتى و شاخ نزدى، آن وقت هنر كرده‏ اى... ✅مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (انسان كامل)، ج‏23، ص: 173
✍ چرا اصلاح طلبان بعد از دولت روحانی در سال 1400 رغبت و حضور جدی در انتخابات نشان نداده و تمایل عمیق برای رقابت به خرج ندادند ولی در انتخابات 1403 با تمام توان وارد میدان شده و از همه ابزارها و اهرمها برای پیروزی و بدست گرفتن قوه مجریه استفاده نمودند؟ ✅ به نظر می‌رسد پاسخ روشن باشد. آنان با رصد اوضاع به خوبی پی برده بودند که عملکرد دولت روحانی ؛ کشور را به زمینی سوخته تبدیل نموده و تحویل گرفتن دولت؛ در چنین شرایطی نیازمند از خودگذشتگی و به نوعی خودکشی سیاسی تلقی می شد. ولی با عملکرد مثبت و قابل تحسین دولت ؛ اصلاح طلبان با رصد دقیق اوضاع؛ شرایط را مناسب دیده و امیدوار شدند که می توان اسبی زین شده را در اختیار گرفت. ضمن آنکه رقابت درونی بین نامزدهای جریان انقلاب نیز در امیدواری آنان بی تاثیر نبود. لذا با تمام توان در عرصه حضور پیدا نمودند. امید است در ادامه راه؛ با مروت و جوانمردی حقایق را اظهار و از سیاه نمایی خودداری نمایند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفال پزشکیان به قرآن در بدو ورود به ساختمان ریاست جمهوری و جواب سنگین آن... +آقای به حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی: ببین چی اومد! قَالَ ادْخُلُوا فِي أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِكُم... +: گلپایگانی: وای! (ادامه قرائت آیه توسط پزشکیان) + این که خیلی بده! - مخبر: بد شده؟! + پزشکیان: «با خنده😂😂» : آره بابا خیلی بده.. بعد دوباره خنده.. متن کامل آیه: قَالَ ادْخُلُوا فِي أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِكُم مِّنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ فِي النَّارِ كُلَّمَا دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَّعَنَتْ أُخْتَهَا حَتَّىٰ إِذَا ادَّارَكُوا فِيهَا جَمِيعًا قَالَتْ أُخْرَاهُمْ لِأُولَاهُمْ رَبَّنَا هَٰؤُلَاءِ أَضَلُّونَا فَآتِهِمْ عَذَابًا ضِعْفًا مِّنَ النَّارِ قَالَ لِكُلٍّ ضِعْفٌ وَلَٰكِن لَّا تَعْلَمُونَ؛ ﺷﻤﺎ ﻫﻢ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﮔﺮﻭﻩ‌ﻫﺎیی ﺍﺯ ﺟﻦ ﻭ ﺍﻧﺲ ﻛﻪ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺩﺭ ﺁﺗﺶ ﺩﺭﺁﻳﻴﺪ. ﻫﺮﮔﺎﻩ ﮔﺮﻭهی ﻭﺍﺭﺩ ﺷﻮﻧﺪ، ﻫﻢ‌ﻣﺴﻠﻜﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻟﻌﻨﺖ ﻛﻨﻨﺪ ﺗﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﻫﻤﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺎ ﺧﻔﺖ ﻭ ﺧﻮﺍﺭی ﺩﺭ ﺁﺗﺶ ﺟﻤﻊ ﺷﻮﻧﺪ. ﺁﻥ‌ﮔﺎﻩ ﭘﻴﺮﻭﺍﻧﺸﺎﻥ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﭘﻴﺸﻮﺍﻳﺎﻧﺸﺎﻥ ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ! ﺍﻳﻨﺎﻥ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﮔﻤﺮﺍهی ﻛﺸﻴﺪﻧﺪ، ﭘﺲ ﻋﺬﺍﺑﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﺗﺶ ﺩﻭ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﮔﺮﺩﺍﻥ. ﺧﺪﺍ می‌ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: همه را عذاب ﺩﻭ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﺍﺳﺖ، ﻭلی شما ﻧمیﺩﺍﻧﻴﺪ.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا فقط برای امام حسین علیه السلام اربعین می گیریم ولی برای پیامبر و سایر امامان علیهم السلام اربعین نمی گیریم؟!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا دنبال دین عقب مونده هستیم. دنیا پیشرفت کرده و فکر تسخیر ستارگان است و ما دنبال احکام نجاست سگ و گربه...😔
توضیحی کوتاه درباره تناسخ💐 ✍مسئله «بازگشت ارواح پس از مرگ به بدن هاى دیگر» یکى از قدیمى ترین مسائلى است که در میان بشر، در گذشته و امروز مورد بحث بوده است، و این همان است که در کتب فلسفى و کتابهاى عقائد و مذاهب از آن تعبیر به «تناسخ» مى شود. ✍گرچه بعضى از مدافعان این عقیده حاضر نیستند عنوان تناسخ را براى عقیده خود بپذیرند، ولى باید توجّه داشت که از نظر اصطلاحات علمى، همه دانشمندان بزرگ، تناسخ را چیزى جز «بازگشت ارواح به زندگى جدید، در بدن دیگر در همین جهان» نمى دانند، و اصرار این افراد در انکار و حذف نام تناسخ از عقیده خود هیچ مأخذ علمى ندارد و با گفتار هیچ یک از فلاسفه و دانشمندان سازگار نیست. براى نمونه: ✍علاّمه حلّى در توضیح گفتار خواجه نصیرالدّین طوسى در کتاب «تجرید الاعتقاد» درباره تناسخ مى گوید: تناسخ این است که روحى که مبدأ شخصیّت و موجودیّت کسى است، به بدن دیگرى برود و اساس موجودیّت او را تشکیل دهد. ✍از سخنان شیخ الرّئیس ابوعلى سینا در کتاب اشارات در بحث تناسخ، و همچنین از سخنان خواجه نصیرالدّین طوسى در شرح اشارات و از سخنان صدرالمتألّهین در اسفار نیز همین معنى استفاده مى شود. ✍از سخنان فیلسوف معروف ملاّعبدالرّزاق لاهیجى در کتاب گوهر مراد، و از سخنان حکیم مشهور ملاّ هادى سبزوارى در شرح منظومه نیز همین مطلب برمى آید. ✍نویسنده معروف اسلامى فرید وجدى در دائرة المعارف قرن بیستم تحت عنوان تناسخ (جلد دهم، صفحه ۱۷۲) مى نویسد: تناسخ مذهب کسانى است که معتقدند روح پس از جدائى از بدن به بدن حیوان یا انسان دیگرى مى رود تا خود را تکمیل نموده، شایسته زندگى در میان ارواح عالى در عالم قدس گردد. ✅این نمونه اى از سخنان دانشمندان و فلاسفه بزرگ درباره معنى تناسخ مى باشد، و شاید حتّى یک مورد را هم نتوانیم پیدا کنیم که دانشمندى تناسخ را غیر از این معنى کرده باشد. ✍منتهی گاهى تناسخ را فقط به بازگشت روح در بدن انسان دیگر اطلاق مى کنند، و گاهى به معنى اعم از بازگشت به بدن حیوان یا انسان دیگر. ✍بعضى از فلاسفه نیز این بحث را توسعه بیشتر داده، و چهار مرحله براى آن قائل شده اند. ۱ـ «نسخ» یعنى روح به بدن انسان دیگرى باز گردد. ۲ـ «مَسْخ» هرگاه در بدن حیوانى حلول کند. ۳ـ «فَسْخ» هرگاه به گیاهى تعلّق گیرد. ۴ـ «رَسْخ» هرگاه به یکى از جمادات تعلّق پیدا کند!(۱) ✍دانشمندان و مورّخان معتقدند که زادگاه اصلى این عقیده، «هند» و «چین» بوده است، و ریشه آن در ادیان باستانى آنها وجود داشته و هم اکنون نیز موجود است; سپس از آنجا به میان اقوام و ملل دیگر نفوذ نموده است و به گفته «شهرستانى» نویسنده «ملل و نحل» این عقیده در غالب اقوام، کم و بیش رخنه کرده است. ✍احترامى که هم اکنون هندوها براى حیوانات قائل هستند تا حدودى مربوط به همین عقیده است. ✍ذکر این نکته نیز لازم است که بطور مسلّم در میان فرق اسلامى هیچیک به تناسخ معتقد نیستند; زیرا بازگشت روح به زندگى جدید در این جهان با متون آیات قرآن مجید ابداً سازگار نیست. ✍فقط دسته کوچکى به عنوان «تناسخیّه» در میان فرق اسلامى دیده مى شوند که در گذشته وجود داشته اند ولى امروز تنها نامى از آنها در کتب «ملل و نحل» باقى مانده است. ✍امّا عقیده مزبور امروز درمیان محافل روحى اروپا طرفدارانى پیدا کرده که با سماجت مخصوصى از آن دفاع مى کنند. عدّه اى هم چشم وگوش بسته درمحیط ما به دنبال آنها افتاده اند; بدون این که توجّه به لوازم فاسد این عقیده داشته باشند. پی نوشت : (۱). توجّه داشته باشید در اینجا و در مورد گیاهان تعبیر به حلول نشده، بلکه تعبیر شده به تعلّق و نوعى ارتباط، و فرق میان این دو روشن است. ✅گرد آوری از کتاب: ارتباط با ارواح‏، آیت الله ناصر مکارم شیرازى، ص ۱۹.
قیام امام حسین علیه السلام عاقلانه بود یا عاشقانه؟ برخی بر این باورند که قیام امام حسین علیه السلام عاقلانه نبود بلکه عاشقانه بود. زیرا: در تاریخ اظهار نظراتی از اشخاص وجود دارد که می‌دانستند قیام امام با این عده قلیل و با این جو سیاسی منجر به شکست است و به امام حسین علیه السلام سفارش می‌کردند که دست به قیام نزند و به جای بیعت، فرار کرده و به مکانی دیگر رود و در موقعیت مناسب و آماده کردن لشکر، قیام را آغاز کند مثل سفارش محمد بن حنفیه به امام علیه السلام. کدام عقلی قبول می‌کند انسان دست به قیامی زند که احتمال شکست آن زیاد است؟! کدام عقل قبول می کند خانواده خود را در جنگی داخل کنیم که می‌دانیم نتیجه آن شکست است و گفتگوی محمد بن حنفیه با امام نیز این دیدگاه را تقویت می‌کند.  محمد بن حنفیه به امام گفت: «چه شد که در حرکت عجله می‌کنی؟» حضرت فرمود: پیامبر (ص) را در خواب دیدم که فرمود: «یا حُسَینُ اُخْرُجْ فَاِنَّ اللَّهَ قَدْ شاءَ اَنْ یراک قَتِیلاً؛ ای حسین! بیرون برو که خداوند خواسته تو را کشته ببیند.» محمد کلمه استرجاع را بر زبان آورد و گفت: «اکنون که عازم هستی، پس چرا زنان را با خودت می‌بری؟» فرمود: «اِنَّ اللَّهَ قَدْ شاءَ اَنْ یراهُنَّ سَبایا؛ خدا خواسته که آن‌ها را اسیر ببیند.» اما دیدگاه فوق (نفی عقلانیت و صرفا عاشقانه بودن قیام) صحیح نیست. زیرا اگر قیام اباعبدالله را به دقت مطالعه کنیم متوجه خواهیم شد که تمامی کارهای امام و قدم ‌به‌ قدم آن از عقلانیت برخوردار است. دلایلی که دلالت بر عاقلانه بود قیام دارد بسیار است که به طور کلی به سه مورد از آن اشاره می‌شود: ۱. درست است که جان انسان به خصوص جان امام مهم است، اما این حکم عقل است که مهم را فدای مهمتر کن. از نگاه امام، احیای اسلام مهم‌تر از جان مبارک اوست و اگر اصل اسلام در خطر باشد انسان باید جان خودش را تقدیم کند‌. اگر یزید حاکم شود باید فاتحه اسلام را خواند و از آن جز اسم چیزی باقی نمی‌ماند. زمانی که امام حسین (ع) در راه مکه با مروان بن حکم ملاقات کرد. مروان گفت: بیا با یزید بیعت کن که این بیعت به نفع دین و دنیای شما است. امام با ناراحتی فرمود: «اِنَاّ لِلَّهِ وَاِنَّا اِلَیهِ راجِعُون ... عَلَی الْاِسْلامِ السَّلامُ اِذْ بُلِیتِ الْاُمَّه بِراعٍ مِثْلَ یزِیدَ» فاتحه اسلام را باید خواند آن زمانی که امت گرفتار امیری چون یزید گردد. بنابراین این حکم عقل است که مهم را باید فدای مهمتر نمود. ممکن است گفته شود، به هر حال حکومت به دست یزید افتاد و اسلام هم همچنان باقیست. در پاسخ باید گفت که اگر امام با یزید بیعت می‌کرد تمام اشتباهات یزید به پای اسلام نوشته می‌شد و تا ابد باقی می ماند و امام با شهادت خود مشروعیت نظام سیاسی حاکم بر جامعه را به چالش کشیده و سبب بیداری جامعه گشته. ۲. قیام امام سبب بیداری ملت گشته و بعد از قیام امام، قیام‌های متعددی بر علیه حکومت فاسق رخ داده که مهمترین آنها قیام توابین و قیام مختار بود. ۳. امام با قیام خود بزرگترین الگوی عملی برای جامعه شد و به همه آموخت که نباید در مقابل ظلم و فساد سکوت کرد بلکه باید قیام نمود. همه این دلایل نشانه عقلانیت در قیام اباعبدالله الحسین است. عقل راه صحیح را به انسان نشان می‌دهد، اما آنچه به انسان شور حرکت و قدرت رفتن می‌دهد عشق است. عشق است که حرکت را مضاعف می‌کند و به دل و پای انسان قدرت رفتن می‌دهد. بنابراین قیام امام هم عاقلانه بود و هم عاشقانه https://eitaa.com/Dr_S_Miri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ خودداری از خدمات دهی به "بی حجاب" و "بد حجاب" از باب نهی از منکر لازم است... ⛔️ بر همه ما واجب عینی است که از "بد حجاب ها" منزجر باشیم... 🎙 آیت الله العظمی جوادی آملی مد ظله العالی
علیرغم همه انتقادات و دیدگاههای سلبی درباره رییس‌جمهور محترم ؛ صادقانه از نطق قابل قبول ایشان در مراسم تحلیف خصوصا در ارتباط با سیاستهای خارجی و حمایت از جبهه مقاومت و حمله به سیاستهای مستکبران حامی رژیم صهیونسیتی تشکر و تمجید می کنیم. امید است بر همین عهد و پیمان و سیاستهای اعلان شده پایدار بمانند... https://eitaa.com/rahman675675/574
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤 جانم امام سجاد_ع ▪هرگز نگذاشت ▪تا ابد شب باشد ▪او ماند که در ▪کنار زینب(س)باشد ▪سجّاد(ع) که سجّاده ▪به او دل می‌بست ▪تدبیرخدا بود که ▪کربلا در تب باشد ▪شهادت حضرت سید الساجدین، امام زین العابدین علیه السلام تسلیت باد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا