♦️نصرتی لکم مُعَدَّه!
🔰نظام آموزشی حوزه در گذشته پژوهشگران عظیم و بلندآوازه ای را تربیت نموده و این امر معلول یک سری عوامل است.
🔹یکی از عوامل مهم در گذشته، «اهداف و انگیزه ها» بوده است. در گذشته پژوهشگرانی را می بینیم که پژوهش و تحقیق را به عنوان یک رسالت رسمی تلقی می کردند و اگر از آن کوتاهی می کردند، خود را در محضر خداوند مقصر می پنداشتند و مورد مواخذه قرار می دادند! مرحوم صاحب جواهر، شیخ انصاری، علامه امینی یا علامه طباطبایی [نمونه های این افرادند].
🌿مرحوم صاحب جواهر (ره) هنگام فوت فرزندش، کتاب می نویسد و دست از مجاهدت علمی نمی کشد!
🔹امروز اسلام در مقابل هجمه های دشمن از جمله هجمه های علمی قرار دارد!
▫️حجت الاسلام محمود رجبی، خشت اول، ش5و6، ص 54
👉@rahnameh
💢زیربنای همه فعالیتهای طلبگی
✅حجت الاسلام محمود رجبی، عضو شورای عالی حوزه علمیه:
🔸پژوهشگری طلاب، زیربنای همه فعالیتهای طلبگی آنهاست و آنان را در انجام رسالتهای طلبگی به نحو مطلوب کمک می کند. یعنی یک طلبۀ پژوهشگر خوب، مدرس خوبی است، محقق خوبی است، مبلغ خوبی است، مدیر فرهنگی خوبی است؛ و در یک کلام، پشتوانۀ تحقّق هدف اصلی از طلبگی ـ یعنی شناخت دین، ترویج آن در جامعه و دفاع از آن در برابر تهاجمات ـ «پژوهش» است!
📚خشت اول، ش5و6، ص 54
👉@rahnameh
♻️ سیره استاد مصباح یزدی در تدریس
♦️باید از طلبه کار علمی خواسته شود. به یاد دارم که جناب استاد مصباح چنین روشی را در تدریس خود برای ما اجرا می فرمودند و از طلبه، پله پله کار پژوهشی و علمی می خواستند و این امر در تربیت علمی ما بسیار تاثیرگذار بود.
🔹حجت الاسلام محمود رجبی، عضو شورای عالی حوزه علمیه، خشت اول، ش5و6، ص56
👉@rahnameh
9.17M
📚#دوره_آموزش_روش_تحقیق
🔻درس اول (بخش1): تعریف، اهمیت، پیشنیازها و آسیبهای پژوهش
🌿مدرس: حجت الاسلام دکتر حسن اسلام پور
👉@rahnameh
2.55M
📚#دوره_آموزش_روش_تحقیق
🔻درس اول (بخش2): چیستی مسئله و ویژگیهای آن
🌿مدرس: حجت الاسلام دکتر حسن اسلام پور
👉@rahnameh
4.78M
📚#دوره_آموزش_روش_تحقیق
🔻درس اول (3): راههای رسیدن به یک مسئله خوب
🌿مدرس: حجت الاسلام دکتر حسن اسلام پور
👉@rahnameh
10.32M
📚#دوره_آموزش_روش_تحقیق
🔻درس اول (4): عنوانسازی خوب (پایان درس اول)
🌿مدرس: حجت الاسلام دکتر حسن اسلام پور
👉@rahnameh
✳️مسیر پژوهشی مانند یک خط است❗️
🔹برخی از طلاب فکر می کنند که اگر نخواهند در آینده پژوهشگر حرفه ای شوند، لازم نیست در این زمینه کار کنند؛ در صورتی که این تصور اشتباه است.
🔸چه طلبۀ ما بخواهد پژوهشگر شود و چه بخواهد در آینده وارد کارهای دیگر شود، لازم است بداند چگونه یک مسئلۀ علمی را حل کند!
🔹الان در نظام دانشگاهی هم این گونه نیست که مثلا کسی که نخواهد پژوهشگر شود، از پایان نامه نویسی معاف باشد! بلکه باید مانند سایر دانشجویان تکالیفش را انجام دهد. در حوزه هم کسی که مثلا قصد تبلیغ دارد، اگر همان مقدار دانش و مهارت لازم را برای حل مسئله فرابگیرد، در آینده موفقیت بیشتری خواهد داشت. چنین فردی با اِعمال خلاقیت و به کار بردن روش های جدید در مطالعات و تحقیق بهتر می تواند وظیفۀ خود را انجام دهد.
🔹البته مسیر پژوهشی مانند یک خط است! یعنی نباید با این دید به این مسئله نگاه کرد که یا اصلا وارد این مقوله نشویم و یا اینکه اگر وارد شدیم باید تا پایان خط برویم! بلکه هر کسی ممکن است یک مقدار از این مسیر را طی کند.
📚گفتگوی حجت الاسلام علیرضا امینی، معاون اسبق پژوهش حوزه، با خشت اول،ش5و6، ص74
👉@rahnameh
♨️غیرت علمی ما کجاست؟
✳️برای چرخش حوزه به سوی حل مسائل جامعه و به کارگیری دانسته های حوزوی در مسیر پژوهش و تولید علم، دو دغدغه و احساس مسئولیت در دو جا باید اتفاق بیفتد!
🔺یکی متولیان حوزه که باید احساس کنند سرمایه بزرگی در اختیار دارند لذا باید کاری کنند تا طلبه ها برای این ماموریت آماده شوند.
🔺 دیگری هم طلبه ها هستند که باید سرمایه بزرگ استعدادهای خود را به میدان بیاورند و به اصطلاح طلبگی باید «سدّ باب عدم» از قِبَل خود بکنند. اینکه فکر کنیم باید سالهای متمادی درس بخوانیم تا بتوانیم اظهار نظر کنیم و پرونده علمی ما باید خیلی قطور شود تا درگیر مسائل فکری شویم و پژوهش را آغاز کنیم، فکر نادرستی است.
📚برداشتی از گفتگوی حجت الاسلام علیرضا امینی، معاون اسبق پژوهش حوزه، با خشت اول،ش5و6، ص70ـ71
👉@rahnameh
🔰چرا عدهای از مجتهدین، مقلدند؟!
🔻هرچند عوامل زیادی برای این مساله می توان بیان کرد اما یک عامل را میتوان به عنوان عامل اصلی معرفی نمود. اهمیت این عامل و میزان تاثیر آن از همه عوامل دیگر بیشتر است و میتوان آنرا مهمترین آسیب در یک نظام آموزشی به خصوص در حوزههای علمیه دانست.
🔻آموزش مقلدانه و منفعلانه، اصلیترین آفت یک نظام آموزشی است. برخورد منفعلانه با متون آموزشی به این صورت که تمام هم و غم استاد بر تبیین صحیح متن و دفاع تمام قد از دیدگاههای مولف معطوف باشد و نظام ارزیابی هم بر همین اساس شکل گرفته باشد، شاگردانی را میپرواند که غایت قصوایشان فهم متن و تسلط بر نظریات مطرح شده در کتب درسی است.
🔻فرض کنیم که طلبه مستعدی با معدل بالا از ابتدای طلبگی، تمام مطالب کتب درسی را در این نظام آموزشیِ منفعلانه به خوبی فراگرفته و احیانا درس هم داده است. آنچه این طلبه به طور ناخودآگاه به عنوان کار علمی میشناسد عبارت است از دریافت صحیح نظرات بزرگان یک علم که به معنای انفعال در مقابل ایشان است. ذهن چنین شخصی کار علمی را «فهمیدن» میداند.
🔻محصول چنین نظام آموزشی منفعلانه چیزی جز یک مجتهد مقلد نیست. اینگونه نیست که کسی بیست سال مقلدانه درس بخواند و بعدازآن به ناگاه به موتور تولیدِ نظریات گوناگون علمی تبدیل شود.
🔹علت اصلی پدیدهای به نام «مجتهد مقلد» این است که فرد در یک نظام آموزشی یاد گرفته که باید بخواند و بفهمد و وقتی فهمید، کار تمام است. نهایت هنر این فرد این است که یک نظر را گزارش یا نقد کند یا چند نظر را به هم مقایسه نموده و بین آنها داوری کند.
✍️مجتبی قربانی همدانی، استاد حوزه و دانشجوی دکتری
👉@rahnameh
🔸♦️🔷نوع دیگری از «حاضرِ غائب»!
✅ اگر کسی بخواهد در درس خارج حضور پیدا کند، کار پژوهشی لازم است. معنا ندارد کسی در درس خارج شرکت کند اما به بحث پژوهش نپردازد، چرا که در این صورت کار بیهوده ای انجام داده است. چنین شخصی نمی تواند ادعای حضور در درس خارج داشته باشد! چون مانند همان شخص بازاری است که پای درس آقایی می نشیند و استفاده می برد اما بازیگر نیست.
طلبه ای که در درس خارج بازیگر نیست باید از لیست درس خارج خوانده ها خط بخورد. چرا که ملاک، «حضور فیزیکی» نیست بلکه «حضور فکری» مهم است.
✅ اگر طلبه ای در درس خارج حضور دارد و نقش بازیگری ندارد، مثلا در تضارب آرای بزرگان، خودش را وارد نمی کند، عملا در درس خارج حضور ندارد!
🔻گفتگوی حجت الاسلام علیرضا امینی، معاون اسبق پژوهش حوزه، با خشت اول،ش5و6، ص75
👉@rahnameh
10.06M
📚#دوره_آموزش_روش_تحقیق
🔻تکملۀ درس اول: بیمسئلهها چه کار کنند به مسئله برسند؟
🌿مدرس: حجت الاسلام دکتر حسن اسلام پور (جهت ارتباط و پرسش از استاد: @hassanislampour)
👉@rahnameh