May 11
May 11
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂
🍃🍂🌺🍃🍂
🍂🌺🍂
🌺
💠💠💠💠💠بسم الله الرحمن الرحیم
🔻 معاونت #پژوهش حوزه های علمیه
🔻 مدیریت ترویج پژوهش
☘️رهنامۀ پژوهش (و خشت_اول پیشین) فصلنامه ای برای ترویج فرهنگ پژوهش و مهارتهای پژوهشی در میان طلاب جوان☘️
▫️این نشریه از سال 1384 تا کنون منتشر شده است.
▫️برای مطالعه مطالب سودمند این نشریه و دریافت پروندۀ PDF هر شماره به سایت نشریه با این آدرس مراجعه کنید:
www.rahnamehmag.ir
▫️برای ارتباط با سردبیر به آی دی زیر مراجعه کنید:
✅@sadramah
🌺
🍂🌺🍂
🍃🍂🌺🍃🍂
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂
💠دریافت پیشنهاد جهت رویکرد جدید در فصلنامه رهنامه #پژوهش
🔻با توجه به بندهای 8، 10 و 11 شرح وظایف معاونت پژوهش حوزههای علمیه و در راستای انجام ماموریت ترویج و فرهنگسازی «امر پژوهش و تولید علم» در بین طلاب جوان در سال 1384 انتشار فصلنامهای با عنوان #خشت_اول در دستور کار قرار گرفت که در ادامه به «رهنامۀ پژوهش» تغییر نام داد و تا کنون مجموعا 43 شماره منتشر شده است.
🔻اهداف این نشریه عبارتند از:
▫️بهبود، ارتقا و ترویج باورها و نگرشهای پژوهشی در واحدهای آموزشی حوزههای علمیه؛
▫️تقویت نشاط علمی و پژوهشی طلاب جوان؛
▫️نشر معیارها و معرفی الگوهای فعالیت پژوهشی طلاب جوان؛
▫️ایجاد زمینه تعامل طلاب جوان، نخبگان، برنامهریزان و کارشناسان، در امر پژوهش.
🔻رهنامه در این راستا توانسته به توفیقات مطلوبی دست یابد و در میان اساتید، مسئولان حوزه و طلاب نخبه شناخته شود و محتوای کاربردی و جذابی را در اختیار جامعه هدف قرار دهد.
🔻این نشریه با رویکرد جدیدی که در شماره های 11 تا 29 در پیش گرفت مجموعۀ ارزشمندی دربارۀ دانشهای حوزوی و نقش آن در حیات علمی طلاب و شیوههای پژوهش و دانشاندوزی در آنها پدید آورده است که با استقبال طلاب جوان و گاه درخواستهای مکرر برای تجدید چاپ، مواجه بوده است.
🔻همچنین این نشریه در جهت هدایت علمی و پژوهشی طلاب جوان و انگیزه بخشی آنان مطالب سودمندی منتشرکرده است.
📚با این همه، مجله قصد دارد ـ پس از انتشار دو شمارۀ پیشرو، ویژه فقه و اصول ـ با #رویکردی_جدید به مسیر خود ادامه دهد. از این رو در حال مطالعه و شناسایی این امر است لذا دست یاری به سوی همه صاحبنظران و اساتید دراز می کند و از هر نوع پیشنهادی در این زمینه استقبال میکند.
لطفا پیشنهادات راهگشا و نقطه نظرات ارزشمند خود را برای ما ارسال نمایید.
پیشاپیش از بذل توجه شما تشکر می شود.
👉@rahnameh
✅خدا از پژوهشگران پیمان گرفته
🔹و إِذْ أَخَذَ اللّهُ میثاقَ الَّذینَ أُوتُوا الْکِتابَ لَتُبَیِّنُنَّهُ لِلنّاسِ
و [به خاطر بیاورید] هنگامى را که خدا، از کسانى که کتاب [آسمانی] به آنها داده شده، پیمان گرفت که حتماً آن را براى مردم آشکار سازید. (آلعمران: 187)
♦️پانوشت: بنابر جریان محتوای آیات قرآن در طول زمان و تطبیق آن بر مصادیق نو به نو، تبیین و تشریح معارف قرآن، مسئولیتی است که خداوند از اهل علم و تحقیق گرفته است.
#آیه_پژوهشی
#مسئولیت_پژوهشگر
#اهمیت_پژوهشهای_قرآنی
👉@rahnameh
🔹🔷نقش بی بدیل تفکر در پژوهش
⭕️عن علی بن ابیطالب (علیه السلام): مَن أكثَرَ الفِكرَ فيما تَعَلَّمَ أتقَنَ عِلمَهُ و فَهِمَ ما لَم يَكُن يَفهَمُ؛
🔴هر کس درباره آنچه آموخته زیاد فکر کند، علمش را محکم می سازد و آنچه را درنیافته خواهد فهمید. (غرر الحكم: 8917)
✅پانوشت: یکی از مهارتهای پژوهشی، «تفکر فراوان» درباره موضوع و ابعاد آن است. این کار از سویی سبب شناخت عمیقتر ابعاد مختلف بحث می شود و از دیگر سو زوایای مبهم بحث را می گشاید.
پس با عمل به اين روايت مي توانيم به جای اینکه بیشتر به دنبال «نقل قول» باشیم به دنبال «خلق قول» باشیم.
#حدیث_پژوهشی
#مهارتهای_پژوهشی
#تفکر
👉@rahnameh
🔷🔹#اهمیت_پژوهش در حوزه علیمه
💢نظامی بر اساس اسلام تحقق پیدا کرده است و موفقیت و عدم موفقیت آن در دنیا و تاریخ، به حساب اسلام گذاشته خواهد شد؛ چه من و شما بخواهیم و چه نخواهیم. این نظام، بر محور تفکرات اسلامی بنا شده و بایستی برمحور مقررات و بینشهای اسلامی اداره بشود. این تفکرات و بینشها و مقررات، در کجا بایستی تحقیق و تنقیح بشود؟ این استفهامها، در کجا باید پاسخ داده بشود؟
💢اگر حوزهی علمیهی قم که امروز در کشور ما و بلکه در عالم تشیع، مادر و محور حوزههای علمیه است و در درجهی بعد بقیهی حوزهها، تنقیح و تبیین مقررات و احکام و معارف اسلامی را - که نظام با آنها حرکت خواهد کرد - به عهده نگیرند، چه کسی باید به عهده بگیرد؟ حوزهها بایستی این مسؤولیت را احساس بکنند.
✳️بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مجمع نمایندگان طلّاب ـ ۱۳۶۸/۰۹/۰۷
#کلام_رهبری
👉@rahnameh
🌐پژوهشگر طراز قرآنی
🌺أمَّنْ هُوَ قانِتٌ آناءَ اللَّيْلِ ساجِداً وَ قائِماً يَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَ يَرْجُوا رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذينَ لا يَعْلَمُونَ (زمر: 9)
[آیا چنین کسی با ارزش است] یا کسی که در ساعات شب به عبادت مشغول است و در حال سجده و قیام، از عذاب آخرت میترسد و به رحمت پروردگارش امیدوار است؟! بگو: «آیا کسانی که میدانند با کسانی که نمیدانند یکسانند؟! »
آیت الله جوادی آملی (حفظه الله):
🔻اينچنين نيست كه درس، بدون نماز شب به جايي برسد،
يا نماز شبِ غير عالِم بتواند هميشه كارساز باشد، ممكن است كسي اهل نماز شب باشد؛ ولي سعي كند «گليم خويش به در آورد ز آب»، مشكل خودش را بتواند حل كند، مشكل جامعه را نميتواند حل كند.
🔻مشكل جامعه را عالمان شبزندهدار حل ميكنند؛ لذا مسئله شب زندهداري را اول ذكر كرد، مسئله حوزههاي علميه و دانشگاهها را بعد ذكر كرد.
(تفسیر سوره زمر ـ جلسۀ دهم)
#آیه_پژوهشی
#کلام_بزرگان
#لوازم_پژوهشگری
👉@rahnameh
♦️#روش_شناسی_پژوهش در #دانش_حدیث♦️
🖌چهار ویژگی در روش پژوهش حدیثی وجود دارد:
1️⃣یکی اینکه #پژوهش حدیثی، متن محور است؛ یعنی بیش از آنکه بر تحلیل های ذهنی و داشته های فکری تمرکز کند، بر متن و نص تکیه می کند؛ از این رو در حدیث پژوهی بیشتر از آنکه به استدلال و استنتاج های فکری و تشکیل قیاس و کارهای فلسفی نیازمند باشیم، به برداشت های عمیق و درست از متن نیاز داریم.
2️⃣مسئله دوم این است که حدیث پژوهی به تتبع فراوان نیاز دارد؛ گاهی حدیثی مشکل و غیر روان با اصطیاد و به چنگ آوردن چند حدیث مشابه یا ناظر حل می شود، بدون اینکه به تحلیل های دور و دراز ذهنی نیاز باشد. بنابراین نمی توانیم در مسئله حدیث به یک یا دو حدیث اتکا کنیم.
3️⃣مسئله سوم این است که باید طولانی بودن فرایند پژوهش در حدیث را به جان بخریم. گاهی بسیار طول می کشد که از متنی بتوانیم به سؤالی پاسخ بدهیم یا از سؤالی به متنی مستند و قابل احتجاج درباره آن سؤال برسیم. حتی اگر پژوهش های درون حدیثی را در نظر بگیریم، گاهی بسیار زمان می برد که از معنای مبهم یک حدیث به معنایی روشن از آن دست پیدا کنیم. گاهی مراحل حدیث پژوهی طولانی تر از پژوهش های دیگر می شود.
4️⃣مجموع اینها ما را به کتابخانۀ عظیم و تخصصی حدیث نیازمند می کند لذا نیاز پیدا می کنیم از نرم افزارهایی توانا در جستجوی لفظی استفاده کنیم. در علوم حدیث از همان ابتدا به نرم افزار نیاز داریم.
(مصاحبه با حجت الاسلام دکتر عبدالهادی مسعودی ـ شماره 23و24 رهنامه)
📖 متن کامل در:
🌐 rahnamehmag
👉@rahnameh