eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
229 ویدیو
55 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️ادامه 👇 ❕و در آیه ای با صراحت فرمود : " مردان و زنان بى همسر را همسر دهيد و همچنين غلامان و كنيزان صالح و درستكارتان را، اگر فقير و تنگدست باشند خداوند آنان را از فضل خود بى نياز مى‏سازد، خداوند واسع و آگاه است. " " وَ أَنْكِحُوا الْأَيامى‏ مِنْكُمْ وَ الصَّالِحِينَ مِنْ عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِيم‏ " ( سوره نور آیه 32 ) ❕در تفسیر نمونه می خوانیم : " "👈 ايامى" جمع" ايم" (بر وزن قيم) در اصل به معنى زنى است كه شوهر ندارد، سپس به مردى كه همسر ندارد نيز گفته شده است، و به اين ترتيب تمام زنان و مردان مجرد در مفهوم اين آيه داخلند خواه بكر باشند يا بيوه....👉 گر چه امروز مساله ازدواج آن قدر در ميان آداب و رسوم غلط و حتى خرافات پيچيده شده كه به صورت يك جاده صعب العبور يا غير قابل عبور براى جوانان در آمده است، ولى قطع نظر از اين پيرايه‏ها، ازدواج يك حكم فطرى و هماهنگ قانون آفرينش است كه انسان براى بقاء نسل و آرامش جسم و روح و حل مشكلات زندگى احتياج به ازدواج سالم دارد. اسلام كه هماهنگ با آفرينش گام بر ميدارد نيز در اين زمينه تعبيرات جالب و مؤثرى دارد، از جمله حديث معروف پيامبر ص است:" تناكحوا، و تناسلوا تكثروا فانى اباهى بكم الامم يوم القيامه و لو بالسقط" " ازدواج كنيد تا نسل شما فزونى گيرد كه من با فزونى جمعيت شما حتى با فرزندان سقط شده در قيامت به ديگر امتها مباهات مى‏كنم! ( سفینة البحار ج 1 ص 561 ) و در حديث ديگر از آن حضرت مى‏خوانيم: " من تزوج فقد احرز نصف دينه فليتق اللَّه فى النصف الباقى" " كسى كه همسر اختيار كند نيمى از دين خود را محفوظ داشته، و بايد مراقب نيم ديگر باشد" ( سفینة البحار ج 1 ص 561 ) چرا كه غريزه جنسى نيرومندترين و سركشترين غرائز انسان است كه به تنهايى با ديگر غرائز برابرى مى‏كند، و انحراف آن نيمى از دين و ايمان انسان‏ را به خاطر خواهد انداخت . باز در حديث ديگرى از پيامبر ص مى‏خوانيم‏ : " شراركم عزابكم" " بدترين شما مجردانند" ( بحار الانوار ج 100 ص 221 ) 📚تفسير نمونه، ج‏14 ص 457 به بعد ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ❕لذا در روایتی می خوانیم که امام صادق علیه السلام خطاب به فردی که ازدواج نمی کرد فرمود : " دوست ندارم حتی یک شب بی همسر باشم و لو دنیا و تمام امکانات آن در دستم باشد , دو رکعت نمازی که متاهل می خواند برتر است از عبادات و شب زنده داری و روزه داری فرد بدون همسر " " جَاءَ رَجُلٌ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ لَهُ هَلْ لَكَ مِنْ زَوْجَةٍ فَقَالَ لَا فَقَالَ أَبِي وَ مَا أُحِبُّ أَنَّ لِيَ الدُّنْيَا وَ مَا فِيهَا وَ أَنِّي بِتُّ لَيْلَةً وَ لَيْسَتْ لِي زَوْجَةٌ ثُمَّ قَالَ الرَّكْعَتَانِ يُصَلِّيهِمَا رَجُلٌ مُتَزَوِّجٌ أَفْضَلُ مِنْ رَجُلٍ أَعْزَبَ يَقُومُ لَيْلَهُ وَ يَصُومُ نَهَارَه‏ " 📚الكافي ج‏ 5 ص 329 ❕و در نقل دیگری از امام علی علیه السلام آمده است  که عده ای از ازدواج کردن و ارتباط با زنان امتناع می کردند , پیامبر با آنها شدیدا برخورد کرد و بیان کرد که اگر ازدواج ناپسند بود , من ازدواج نمی کردم " " عَنْ عَلِيٍّ ع قَالَ: إِنَّ جَمَاعَةً مِنَ الصَّحَابَةِ كَانُوا حَرَّمُوا عَلَى أَنْفُسِهِمُ النِّسَاءَ وَ الْإِفْطَارَ بِالنَّهَارِ وَ النَّوْمَ بِاللَّيْلِ فَأَخْبَرَتْ أُمُّ سَلَمَةَ رَسُولَ اللَّهِ ص- فَخَرَجَ إِلَى أَصْحَابِهِ فَقَالَ أَ تَرْغَبُونَ عَنِ النِّسَاءِ إِنِّي آتِي النِّسَاءَ ... " 📚وسائل الشيعة، ج‏20، ص: 21 ❕و امام صادق علیه السلام هم در برابر کسانی که از ازدواج کردن امتناع می کردند , به ازدواج های پیامبر گرامی استناد می کرد که اگر ازدواج ناپسند بود , پیامبر اسلام ازدواج نمی کرد : "  عَنْ سُكَيْنٍ النَّخَعِيِّ وَ كَانَ تَعَبَّدَ وَ تَرَكَ النِّسَاءَ وَ الطِّيبَ وَ الطَّعَامَ فَكَتَبَ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع يَسْأَلُهُ عَنْ ذَلِكَ فَكَتَبَ إِلَيْهِ أَمَّا قَوْلُكَ فِي النِّسَاءِ فَقَدْ عَلِمْتَ مَا كَانَ لِرَسُولِ اللَّهِ ص مِنَ النِّسَاء ... " 📚الكافي ج‏5، ص: 320 ❕و خود پیامبر گرامی اسلام هم به افرادی که بدون عذر از ازدواج کردن امتناع می کردند می فرمود : تو مصداق رهبانان مسیحی و برادر شیاطین و ملعون خداوند و فرشتگان هستی : " أَ لَكَ زَوْجَةٌ قُلْتُ لَا قَالَ أَ لَكَ جَارِيَةٌ قُلْتُ لَا قَالَ وَ أَنْتَ صَحِيحٌ مُوسِرٌ قُلْتُ نَعَمْ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ قَالَ فَإِنَّكَ إِذاً مِنْ إِخْوَانِ الشَّيَاطِينِ إِمَّا أَنْ تَكُونَ مِنْ رُهْبَانِ النَّصَارَى‏ " _ " عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص أَنَّهُ قَالَ: أَرْبَعَةٌ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ مِنْ فَوْقِ عَرْشِهِ وَ يُؤَمِّنُونَ الْمَلَائِكَةُ رَجُلٌ يَتَحَفَّظُ نَفْسَهُ وَ لَا يَتَزَوَّجُ وَ لَا جَارِيَةَ لَهُ كَيْلَا يَكُونَ لَهُ وَلَد " 📚مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏14، ص: 156 ❕بنابراین اگر ازدواج مجددا ناپسند و با وفاداری به همسر سابق در تضاد بود , پیامبر گرامی بعد از وفات خدیجه یا امام علی بعد از شهادت فاطمه صدیقه  ( سلام الله علیهم ) تن به ازدواج مجدد نمی دادند . 👌از سوی دیگر پس از وفات همسر , فرزندان انسان هم نیاز به رسیدگی دارند , لذا از این جهت هم نیاز به ازدواج مجدد احساس می شود , چنانچه که در نقلی آمده است که فاطمه صدیقه در واپسین ساعات عمر مبارکش خطاب به امیر مومنان علیهما السلام فرمود: "  اى پسر عموى پيغمبر ، خداوند تو را بهترين جزا عطا كند! من اولا به تو وصيّت مى‏كنم كه بعد از من با امامه دختر خواهرم ازدواج نمايى، 👈زيرا او براى فرزندانم نظير خودم خواهد بود، و مردان چاره‏اى ندارند جز آنكه ازدواج نمايند. 👉 "يَا ابْنَ عَمِّ رَسُولِ اللَّهِ أُوصِيكِ أَوَّلًا أَنْ تَتَزَوَّجَ بَعْدِي بِابْنَةِ أُخْتِي أُمَامَةَ فَإِنَّهَا تَكُونُ لِوُلْدِي مِثْلِي فَإِنَّ الرِّجَالَ لَا بُدَّ لَهُمْ مِنَ النِّسَاءِ ... " 📚روضه الواعظین ج 1 ص 151 _ بحار الانوار ج 43 ص 151 @Rahnamye_Behesht
10.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 موشن گرافیک| دستاوردهای انقلاب اسلامی ! ❕در کلیپ فوق به این اشکال پاسخ گفته شده است : "در طول این ٤٥ سال پس از انقلاب اوضاع کشور بسیار نابسامان شده است , اگر قرار بود با رای دادن چیزی درست و اصلاح شود در این سالهای پس از انقلاب درست شده بود ? " @Rahnamye_Behesht
آیا در آیه سوره جمعه " فاسعوا " تحریفی رخ داده و صحیحش " فامضوا " بوده است ؟ 🤔 : ❓ روایاتی وجود دارد که آیات قرآن علاوه بر تحریف معنوی ، تحریف ظاهری هم شده است مثلاً امام باقر فرموده اند که کلمه " فاسعوا " در آیه "یا ایها الذین آمنوا اذا نودی لصلاه من یوم الجمعه فاسعوا الی ذکر الله " تحریف است و "فامضوا الی ذکر الله " صحیح است و کلمه "فاسعوا" در این آیه وجود ندارد . حال به من بگویید اگر آیه 9 سوره جمعه کلمه "فامضوا" حذف شود و به جای آن کلمه "فاسعوا" بیان شود ، تحریف در ظاهر آیه نیست ؟ 💠:💠 ▫️" ما معتقديم قرآنى كه امروز در دست مسلمين جهان است همان است كه بر پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله نازل شد، نه چيزى از آن كاسته شده و نه چيزى بر آن افزوده گشته است! از همان روزهاى نخست گروه بزرگى از كاتبان وحى، آيات قرآن را پس از نزول مى‏نوشتند، و مسلمانان موظّف بودند شب و روز آن را بخوانند، و در نمازهاى پنجگانه خود آن را تكرار كنند، گروه عظيمى آيات قرآن را به خاطر مى‏سپردند و حفظ مى‏كردند، حافظان قرآن و قاريان، هميشه در جوامع اسلامى موقعيّت و مقام ويژه‏اى داشته و دارند. مجموع اين امور و جهات ديگر سبب شد كه كم‏ترين تغيير و تحريفى در قرآن راه نيابد. افزون بر اين، خداوند حفظ آن را تا پايان جهان تضمين كرده است و با وجود اين تضمين الهى، تغيير و تحريف آن غير ممكن است: «انّا نَحْنُ نَزَّلْنا الذِّكْرَ وَ انّا لَهُ لَحافِظونَ؛ ما قرآن را نازل كرديم و به طور قطع از آن پاسدارى مى‏كنيم". ( سوره حجر، آيه 9 ) 📚اعتقاد ما، ص: 45 ❗️"و در جاى ديگر مى‏فرمايد: « (وَ إِنَّهُ لَكِتابٌ عَزِيزٌ _ لا يَأْتِيهِ الْباطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزِيلٌ مِنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ) " اين كتابى است قطعاً شكست‏ناپذير، هيچ گونه باطلى نه از پيش رو نه از پشت سر به سراغ آن نمى‏آيد، چرا كه از سوى خداوند حكيم و حميد است». " ( سوره فصّلت، آيه 41 و 42. ) ❓آيا چنين كتابى كه خداوند حفظ آن را بر عهده گرفته، كسى مى‏تواند دست تحريف به سوى آن دراز كند؟!" 📚شيعه پاسخ مى گويد، ص: 25 👌بنابراین آیات قرآن صریح است که قرآن تحریف نشده است , اگر در روایتی هم سخن از تحریف قرآن به میان آمده باشد , این روایت چون خلاف قرآن است , برای ما قابل پذیرش نیست , چرا که به فرموده امام صادق علیه السلام ,  روایتی را که خلاف قرآن و سنت باشد , نمی پذیریم : « لا تصدق علینا الا ما وافق کتاب الله و سنه نبیه » 📚وسائل الشیعه ج 27 ص 123 ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ❕حال در مورد شبهه مطرح شده گفتنی است که خداوند در آیه 9 سوره جمعه می فرماید : " اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! هنگامى كه براى نماز روز جمعه اذان گفته مى‏شود به سوى ذكر خدا بشتابيد، و خريد و فروش را رها كنيد كه اين براى شما بهتر است اگر مى‏دانستيد. " "يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا نُودِيَ لِلصَّلاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلى‏ ذِكْرِ اللَّهِ وَ ذَرُوا الْبَيْعَ ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ " ❗️شبهه افکن با استناد به روایتی مدعی شده است که در آیه فوق به جای کلمه " فاسعوا " ( بشتابید ) , " فامضوا " ( به صورت عادی بروید ) بوده است . ❕روایت مورد استناد شبهه افکن نقلی است که شیخ مفید از امام باقر علیه السلام نقل می کند که  جابر جُعفی می گوید : " شبی نزد امام محمد باقر علیه السلام بودم و این آیه را خواندم: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَاةِ مِن یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَی ذِکْرِ اللَّهِ» . ایشان فرمود: ای جابر! دست نگهدار، چگونه خواندی؟! عرض کردم: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَاةِ مِن یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَی ذِکْرِ اللَّهِ» فرمود: ای جابر! این تحریف است. من عرض کردم: فدایت شوم! پس چگونه بخوانم؟ ایشان فرمود: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَاةِ مِن یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَامضوْا إِلَی ذِکْرِ اللَّهِ» ای جابر! این آیه این گونه نازل شده است؛ اگر سعی (شتاب) بود، به معنای دویدن می‌شد و این همان چیزی است که رسول خدا از آن بیزار بود؛ ایشان، دویدن مرد برای نماز را مکروه می‌دانست " " فَقَرَأْتُ هَذِهِ الْآيَةَ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا نُودِيَ لِلصَّلاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلى‏ ذِكْرِ اللَّهِ  قَالَ فَقَالَ ع مَهْ يَا جَابِرُ كَيْفَ قَرَأْتَ قَالَ قُلْتُ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا نُودِيَ لِلصَّلاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلى‏ ذِكْرِ اللَّهِ قَالَ هَذَا تَحْرِيفٌ يَا جَابِرُ قَالَ قُلْتُ فَكَيْفَ أَقْرَأُ جَعَلَنِيَ اللَّهُ فِدَاكَ قَالَ فَقَالَ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَامْضُوا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ هَكَذَا نَزَلَتْ يَا جَابِرُ لَوْ كَانَ سَعْياً لَكَانَ عَدْواً لِمَا كَرِهَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص لَقَدْ كَانَ يَكْرَهُ أَنْ يَعْدُوَ الرَّجُلُ إِلَى الصَّلَاة " 📚اختصاص شیخ مفید ص 129 🔹در مورد نقل فوق توجه به چند نکته لازم است : ▫️1 _ نقل مذکور سند ندارد و شیخ مفید بدون ذکر سند و راویان , روایت را از جابر جعفی نقل می کند . بنابراین استناد به یک نقل بدون سند در موضوع تحریف قرآن نمی تواند مورد قبول باشد . مرحوم طبرسی هم مضمون روایت مذکور و این که به جای " فاسعوا " , فامضوا " بوده است را به گفته امام علی و امام باقر و امام صادق علیهم السلام نسبت می دهد اما سندی برای این انتساب بیان نمی کند . بنابراین نقل مرحوم طبرسی هم چون بدون ذکر راویان و سند است , مورد قبول نیست : " قرأ عبد الله بن مسعود: «فامضوا إلى ذكر الله» قال: و روي ذلك عن علي (عليه السلام)، و قال: و هو المروي، عن أبي جعفر و أبي عبد الله (عليهما السلام). " 📚مجمع البیان ج 10 ص 434 ▫️2 _ اتفاقا در روایت دیگری از امام باقر علیه السلام می خوانیم که ایشان همان قرائت " فاسعوا " را مورد تایید قرار داده اند . ❕جابر بن یزید، از امام محمد باقر علیه السلام نقل می کند که به ایشان عرض کردم: " منظور از این سخن خداوند تبارک و تعالی که می‌فرماید: «فَاسْعَوْا إِلَی ذِکْرِ اللَّهِ» چیست؟ " امام علیه السلام فرمود: "عمل کنید و بشتابید؛ زیرا آن روز بر مسلمین تنگ است و پاداش اعمال مسلمین در آن بر حسب مقدار تنگنایی که در آن قرار می‌گیرند، می‌باشد و میزان نیکی و بدی در آن دو برابر می‌شود. " " عن أبي جعفر (عليه السلام)، قال: قلت [له‏]: قول الله تعالى: فَاسْعَوْا إِلى‏ ذِكْرِ اللَّهِ؟ قال: «اعملوا و عجلوا، فإنه يوم مضيق على المسلمين فيه، و ثواب أعمال المسلمين فيه على قدر ما ضيق عليهم، و الحسنة و السيئة تضاعف فيه». " 📚الکافی ج 3 ص 415 ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ❗️3_ در روایات اهلسنت آمده است که عمر بن خطاب و ابن مسعود معتقد بودند که به جای کلمه " فاسعوا " , عبارت " فامضوا " در آیه مورد بحث صحیح است : " عن خرشة بن الحر قال رأى معى عمر بن الخطاب لوحا مكتوبا فيه إِذا نُودِيَ لِلصَّلاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلى‏ ذِكْرِ اللَّهِ فقال من أملى عليك هذا قلت أبى بن كعب قال ان أبيا أقرؤنا للمنسوخ قرأها فامضوا إلى ذكر الله ... عن ابن عمر قال لقد توفى عمر و ما يقول هذه الآية التي في سورة الجمعة الا فامضوا إلى ذكر الله و ... عن ابن مسعود انه كان يقرأ فامضوا إلى ذكر الله ... و عن قتادة قال في حرف ابن مسعود فامضوا إلى ذكر الله و هو كقوله إِنَّ سَعْيَكُمْ لَشَتَّى‏ و أخرج عبد بن حميد من طريق أبى العالية عن أبى بن كعب و ابن مسعود انهما كانا يقرآن فامضوا إلى ذكر الله " 📚الدر المنثور في تفسير المأثور، ج‏6، ص: 219 _ المصنف ابن ابی شیبه ج 3 ص 207 _ کتاب الام ج 1 ص 196 _ جامع البیان ج 28 ص 65 _ السنن الکبری بیهقی ج 3 ص 227 _ کنزالعمال ج 2 ص 597 👌بنابراین افرادی مانند عمر و ابن مسعود مدعی بودند که کلمه " فامضوا " در آیه مذکور به جای " فاسعوا " باید قرائت شود . ❗️لذا اگر روایت مورد اشکال از امام باقر علیه السلام را صحیح هم محسوب کنیم باز هم گفتنی است که روایت مذکور از روی تقیه و موافق اعتقاد بزرگان اهلسنت صادر شده است و در روایت دیگر که در نکته شماره دوم بیان کردیم ، خود امام باقر ع تصریح کردند که عبارت " فاسعوا " در آیه مذکور صحیح است . 👈در چنین مواردی که روایتی موافق با روایات اهلسنت بوده و به ظاهر با روایات شیعه هم در تعارض است , روایت مورد بحث از اعتبار ساقط است زیرا ما در هنگام تعارض روایات ماموریم روایتی را که موافق با اهلسنت است را طرد کنیم و بگوییم که تقیه ای صادر شده است ,👉 چنانکه راوی از امام صادق علیه السلام سوال کرد که ؛ «  دو خبر از شما می بینیم که یکی از آنها موافق اهل سنت و دیگری مخالف اهل سنت است ، کدام خبر را اخذ کنیم ؟ امام علیه السلام فرمود آن خبری را که👈 با اهل سنت مخالف است ،👉 آن را اخذ کنید چرا که رشد و هدایت در آن است » « وَجَدْنَا أَحَدَ الْخَبَرَيْنِ مُوَافِقاً لِلْعَامَّةِ وَ الْآخَرَ مُخَالِفاً لَهُمْ بِأَيِّ الْخَبَرَيْنِ يُؤْخَذُ  قَالَ مَا خَالَفَ الْعَامَّةَ فَفِيهِ الرَّشَاد » 📚 الکافی  ج 1 ص 68 👌در ذیل در مورد چرایی صدور روایات تقیه ای و موافق با مذهب اهلسنت توضیحات خوبی داده ایم : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4061 ▫️4 _ اگر سه نکته فوق را هم نادیده بگیریم باز هم گفتنی است که امام باقر علیه السلام درصدد بیان تفسیر کلمه " فاسعوا " بوده اند که کلمه سعی در عبارت " فاسعوا " به معنای " فامضوا " است . 👌 یعنی نیاز نیست که برای رفتن به نماز جمعه سرعتی غیر عادی داشته باشید که شبیه دویدن باشد بلکه شتاب مورد توصیه خداوند ، شتابی طبیعی و عادی باید باشد که بتوان آن را مصداق " فامضوا " و "رفتن " طبیعی دانست . ▫️لذا در روایت دیگری امام باقر علیه السلام با صراحت فرمودند که مقصود از " فاسعوا " , شتاب طبیعی است و معنای " فاسعوا " ، فامضوا " است  : " عن أبي جعفر (عليه السلام)، في قوله تعالى: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا نُودِيَ لِلصَّلاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلى‏ ذِكْرِ اللَّهِ وَ ذَرُوا الْبَيْعَ، 👈يقول: اسعوا أي‏ امضوا "👉 📚البرهان فی تفسیر القرآن ج 5 ص 378 _ تفسیر قمی ج 2 ص 367 ❗️در روایت مورد اشکال ، امام علیه السلام می خواهد تفسیر کسانی را باطل کند که کلمه " فاسعوا " را به معنای دویدن می گیرند و می فرمایند این تفسیر مصداق تحریف قرآن است بلکه کلمه " فاسعوا " به معنای " فامضوا " و "شتاب و رفتن طبیعی و عادی " است و در هنگام نزول قرآن همین معنا مقصود خداوند بوده است . 👌بنابراین ، چنین نقلهایی مانند نقل مورد بحث از امام باقر علیه السلام بنابر فرض صحت ,  تنها در مقام بیان شرح و تفسیر آیه و عبارت مذکور است ، نه آنکه بگوید اصل قرآن مورد تحریف واقع شده است ، علمای شیعه نیز بارها متذکر این نکته شده اند که موارد مذکور از قبیل تفسیر قرآن هستند نه آنکه جزء قرآن باشند : « ماخوذه من الوحی ، لا انها کانت من اجزاء القرآن » ( الوافی ، فیض کاشانی ، ج 9 ص 1778 ) _ « هذه الزیاده من تفسیر الآیه لا متنها » ( طریق الوصول الی مهمات الاصول ، مکارم شیرازی ، ج 1 ص 59 ) _ « على أنّ المراد من تلك الآيات، ما كان مأخوذا من الوحي من قبيل التفسير و تبيين المراد، لا من القرآن الكريم على حقيقته، حتى يقال إنّه يدلّ على نقصان القرآن » ( التحقیق فی نفی القرآن عن التحریف ، علی میلانی ، ص 77 ) @Rahnamye_Behesht
آیا باید خرما را به صورت فرد بخوریم ?!!! 🤔 : ❓آیا اسلام توصیه می کند که خرما را به صورت فرد بخوریم ؟ اخیرا برخی از سایتها فواید علمی و پزشکی هم برای فرد خوردن خرما ذکر می کنند ؟ 💠:💠 ❕خرما به عنوان یکی از خوراکی های پر ارزش به عنوان نعمت خاص خداوند به انسانها در قرآن معرفی شده است . چنانچه که خداوند فرمود : " خداوند با آن (آب باران) براى شما زراعت و زيتون و نخل خرما و انگور مى‏روياند، و از همه ميوه‏ها، مسلما در اين نشانه روشنى است براى گروهى كه تفكر مى‏كنند " " يُنْبِتُ لَكُمْ بِهِ الزَّرْعَ وَ الزَّيْتُونَ وَ النَّخِيلَ ...  " ( سوره نحل آیه 11 ) ❕و فرمود : " زمين مرده براى آنها آيتى است، ما آن را زنده كرديم، و دانه‏هايى از آن خارج ساختيم، و آنها از آن مى‏خورند. و در آن باغهايى از نخلها و انگورها قرار داديم و چشمه‏هايى از آن بيرون فرستاديم. تا از ميوه آن بخورند در حالى كه دست آنها هيچ دخالتى در ساختن آن نداشته است، آيا شكر خدا را بجا نمى‏آورند؟ " ( سوره یس آیات 33 تا 35 ) 👌و در مورد غذای حضرت مریم در هنگام تولد عیسی علیهما السلام فرمود : " ناگهان از طرف پائين پايش او را صدا زد كه غمگين مباش پروردگارت زير پاى تو چشمه آب (گوارايى) قرار داده است. و تكانى به اين درخت نخل بده تا رطب تازه بر تو فرو ريزد.  از (اين غذاى لذيذ) بخور، و از (آن آب گوارا) بنوش، و چشمت را (به اين مولود جديد) روشن دار " "... وَ هُزِّي إِلَيْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُساقِطْ عَلَيْكِ رُطَباً جَنِيًّا فَكُلِي وَ اشْرَبِي وَ قَرِّي عَيْنا " ( سوره مریم آیات 24 تا 26 ) ❕در تفسیر نمونه می خوانیم : " با پيشرفت دانش پزشكى و غذاشناسى اهميت دارويى" خرما" نيز به ثبوت رسيده است. در خرما كلسيم وجود دارد كه عامل اصلى استحكام استخوانها است و نيز فسفر وجود دارد كه از عناصر اصلى تشكيل دهنده مغز و مانع ضعف اعصاب‏ و خستگى است، و قوه بينايى را مى‏افزايد. و نيز پتاسيم موجود است كه فقدان آن را در بدن علت حقيقى زخم معده مى‏دانند، و وجود آن براى ماهيچه‏ها و بافتهاى بدن بسيار پر ارزش است. اين سخن امروز در ميان غذاشناسان معروف است كه خرما از سرطان جلوگيرى مى‏كند، زيرا آمارهايى كه در اين زمينه تهيه شده نشان مى‏دهد در مناطقى كه خرما بيشتر مى‏خورند ابتلاى به سرطان كمتر است، و اعراب و صحرا نشينانى كه در فقر غذايى به سر مى‏برند بواسطه خوردن خرما هرگز مبتلا به سرطان نمى‏شوند، عامل اين موضوع را وجود " منيزيم" مى‏دانند. قند فراوانى كه در خرما وجود دارد از سالمترين قندها است كه حتى در بسيارى از موارد مبتلايان به بيمارى قند نيز مى‏توانند براحتى از آن استفاده كنند. دانشمندان در خرما سيزده ماده حياتى و پنج نوع ويتامين كشف كرده‏اند كه آن را به صورت يك منبع غذايى غنى و بسيار پر ارزش در آورده است . ( اولین دانشگاه و آخرین پیامبر ج 7 ص 65 ) ❕به همين دليل در روايات اسلامى نيز روى اين ماده غذايى تاكيد فراوان ديده مى‏شود، از على ع نقل شده كه فرمود: "كل التمر فان فيه شفاء من الادواء " " خرما بخوريد كه شفاى بيماريها است". و نيز روايت شده كه در بسيارى از اوقات غذاى على ع را نان و خرما تشكيل مى‏داد. و در روايت ديگر مى‏خوانيم:" خانه‏اى كه در آن خرما نيست اهل آن‏ خانه در واقع گرسنه‏اند"! 📚سفینه البحار ج 1 ص 125 ❕ در آيات سوره مريم نيز خواهد آمد كه خداوند مريم را در آن بيابان كه فاقد وسيله بود هنگامى كه عيسى را به دنيا آورده بود از رطب تازه روزى داد، و اين اشاره‏اى است به اينكه يكى از بهترين غذاها براى مادرى كه فرزند به دنيا آورده رطب تازه است، و حتى در رواياتى كه ذيل آيه آمده مى‏خوانيم بهترين دارو براى چنين زنان همين ميوه است . ( مدرک قبل ) " 📚تفسیر نمونه ج 11 ص 175 ❕در مورد فرد خوردن خرما روایتی نداریم که به صورت یک قاعده بگوید خرما را به صورت فرد بخورید یعنی یکی و سه تا و پنج تا و ... ▫️تنها در نقلهایی آمده است که توصیه به خوردن هفت خرما ناشتا و هفت خرما قبل از خواب شده است : " بَابُ اسْتِحْبَابِ أَكْلِ سَبْعِ تَمَرَاتٍ عَجْوَةٍ عَلَى الرِّيقِ وَ سَبْعَةٍ عِنْدَ النَّوْم‏ " 📚وسائل الشيعة، ج‏25، ص: 144 باب 77 ❕و در برخی دیگر از روایات توصیه به خوردن 10 عدد خرما در هر صبح نیز دیده می شود : " عَنِ النَّبِيِّ ص قَالَ: مَنْ تَصَبَّحَ بِعَشْرِ تَمَرَاتٍ عَجْوَةٍ لَمْ يَضُرَّهُ ذَلِكَ الْيَوْمَ سِحْرٌ وَ لَا سَمٌّ. " 📚مكارم الأخلاق، ص: 168 ❕بنابراین از روایات شیعه یک قاعده کلی مبنی بر لزوم فرد خوردن خرما به دست نمی آید بلکه در برخی از نقلها ، خرما خوردن به عدد زوج هم دیده می شود . ▫️بر این اساس ، اینکه برخی مدعی اند که باید خرما را تنها به صورت فرد خورد و یافته های علمی نیز این مساله را تایید می کند , این سخنان مستند صحیحی ندارد . @Rahnamye_Behesht
14.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 موشن گرافیک| تشکیل حکومت اسلامی در زمان غیبت !!! ❕برخی با استناد به روایاتی مدعی هستند که نباید در زمان غیبت امام مهدی ( علیه السلام ) اقدام به تشکیل حکومت اسلامی کرده و افرادی که بر این امر اقدام می کنند طاغوت هستند . 👌ما در کلیپ فوق ضمن بررسی دلائل ضرورت برقراری حکومت اسلامی و ولایت فقهاء در راس حکومت ، از روایاتی که نهی از قیام می کند نیز پاسخ گفته ایم . @Rahnamye_Behesht
وضو گرفتن با آب سرد نزد خداوند محبوبتر است یا آب گرم؟!!! 🤔: ❓وضو با آب سرد نزد خدا محبوبتر است یا آب گرم ? بعضی می گویند وضو با آب گرم کراهت دارد ! چرا خداوند همیشه سختی بندگانش را می خواهد !!!! 💠:💠 ❕دین اسلام ، دین سهل و آسانی است ، چنانکه خداوند می فرماید ؛ « در دین برای شما حرج و سختی قرار داده نشده است» « ما جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَج‏ » ( حج 78 )  ❗️پیامبر گرامی فرمود ؛ « من برای شریعت سهل و آسان مبعوث شده ام »  « بُعِثْتُ بِالْحَنِيفِيَّةِ السَّمْحَة » 📚وسائل الشیعه :  ج 8 ص 116 ❕بر این اساس وضو گرفتن با آب گرم هیچ اشکالی ندارد , تنها وضو گرفتن با آب گرم شده توسط خورشید مکروه اعلام شده است : " بَابُ كَرَاهَةِ الطَّهَارَةِ بِمَاءٍ أُسْخِنَ بِالشَّمْسِ فِي الْآنِيَةِ وَ أَنْ يُعْجَنَ بِه‏ " 📚وسائل الشيعة ج‏1 ص 207 باب 6 ❕اما اگر آب به غیر خورشید و مثلا توسط آبگرمکن گرم شده باشد , وضوی با آن آب اشکال و کراهتی ندارد , چنانچه که در استفتاء و پاسخی از آیت الله مکارم شیرازی می خوانیم : " پرسش : وضو گرفتن با آب گرم چه حکمی دارد؟ پاسخ : جایز است و کراهتی ندارد. " 🌐https://old.makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=44884&mid=256023 👌با این وجود در زمستان در صورتی که موجب ضرر نشود بهتر است که انسان با آب سرد وضو بگیرد , بدون آنکه وضو با آب گرم هم حرمت یا حتی کراهتی داشته باشد , چنانچه که در استفتاء دیگری از آیت الله مکارم شیرازی می خوانیم : " پرسش : آیا وضو با آب سرد مستحب است؟ پاسخ : آب سرد در زمستان ترجیح دارد مشروط بر اینکه مایه ضرر نباشد. " 🌐https://old.makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=44884&mid=265908 ❕این که وضوی با آب سرد نباید سبب ضرر و زیان برای انسان شود از این جهت است که خداوند می فرماید : « خود را با دست خود به هلاکت نیفکنید » « لَاتُلْقُوا بِايْديِكُمْ الَى التَّهْلُكَة »  ( بقره 195 ) ❕ امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « هر آنچه در آن فساد نهفته شده و مایه ضرر برای جسم و نفس است حرام شمرده شده است» «كُلُّ أَمْرٍ يَكُونُ فِيهِ الْفَسَادُ مِمَّا قَدْ نُهِيَ عَنْه‏ ... َ فَحَرَامٌ ضَارٌّ لِلْجِسْمِ وَ فَسَادٌ لِلنَّفْس‏ » 📚بحار الانوار : ج 100 ص 51 👌همینطور در روایات ما آمده است « لا ضرر و لا ضرار فی الاسلام » که بر اساس آن هر گونه مساله ای که سبب آسیب رسیدن به خود و دیگران و اجتماع شود در اسلام بر داشته شده است : 📚وسائل الشیعه ج 26 ص 14 ❗️اما این که وضو با آب سرد بهتر است , از این جهت است که امام سجاد علیه السلام می فرمود : که من تنها با آب سرد طهارت ( و وضو ) می گیرم : "  وَ قَالَ (عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ)  عَلَيْهِمَا السَّلَامُ: إِنِّي لَا أَتَطَهَّرُ إِلَّا بِمَاءٍ بَارِدٍ " 📚هداية الأمة إلى أحكام الأئمة عليهم السلام، ج-1، ص: 65 ❕در نقل دیگری نیز آمده است که امام هادی علیه السلام مقید به وضو گرفتن با آب سرد در زمستان بودند اما از رخصت و اجازه خداوند در جواز استفاده از آب گرم نیز استفاده کردند و از آب گرمی که خداوند به معجزه خود برای حضرتش مهیا کرده بود , وضو گرفتند : "... أَ مَا عَرَفْتَ رَسْمِي، أَنَّنِي لَا أَتَطَهَّرُ إِلَّا بِمَاءٍ بَارِدٍ، فَسَخَّنْتَ لِي مَاءً وَ تَرَكْتَهُ فِي السَّطْلِ! قُلْتُ: وَ اللَّهِ يَا سَيِّدِي، مَا تَرَكْتُ السَّطْلَ وَ لَا الْمَاءَ. قَالَ: الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ اللَّهِ لَا تَرَكْنَا رُخْصَةً وَ لَا رَدَدْنَا مِنْحَةً، الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنْ أَهْلِ طَاعَتِهِ، وَ وَفَّقَنَا لِلْعَوْنِ عَلَى عِبَادَتِهِ، إِنَّ النَّبِيَّ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) يَقُولُ: إِنَّ اللَّهَ يَغْضَبُ عَلَى مَنْ لَا يَقْبَلُ رُخْصَةً. " 📚امالی طوسی ص 298 ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ❕بنابراین اگر چه وضو گرفتن با آب گرم جواز و رخصت خداوند است و منع و کراهتی ندارد اما در زمستان برای درک ثواب بیشتر و اظهار خضوع و خشوع عمیق تر به پیشگاه خداوندی , بهتر است با آب سرد وضو گرفته شود , چنانچه که پیامبر گرامی می فرمود : " هر كه در سرماى شديد خوب وضو بگيرد، دو سهم اجر دارد و هر كه در گرماى سخت، كامل وضو بگيرد يك سهم اجر دارد." _ "هر كه در سرماى شديد، وضو را كامل به جا آورد، او را دو بهره از اجر باشد. " "مَن أسبَغَ الوُضوءَ في البَردِ الشَّديدِ كانَ لَهُ مِن الأجرِ كِفلانِ، ومَن أسبَغَ الوُضوءَ في الحَرِّ الشَّديدِ كانَ لَهُ أجرُ كِفلٍ." _ "مَن أسبَغَ الوُضوءَ في البَردِ الشَّديدِ كانَ لَهُ مِن الأجرِ كِفلانِ. " 📚میزان الحکمه ج 13 ص 229 ❕برخی از محققان می نویسند : " در روايات اسلامى تحت عنوان «أفضل الأعمال أحمزها» ديده مى‏شود ( بحار الانوار، جلد 67، صفحه 191.) 👌اين حديث كه از پيامبر گرامى اسلام صلّى اللّه عليه و اله نقل شده است نشان مى‏دهد طاعات و اعمال خير هرقدر انجام آن از نظر جسمانى يا روحى سنگين‏تر باشد فضيلت و ثواب آن بيشتر است. «احمز» از ريشه «حمز» در لغت به معناى گزندگى و تندى و تيزى و سختى و سوزندگى چيزى است و اين تعبير نشان مى‏دهد كه اعمال پرزحمت و گزنده و سخت در پيشگاه خدا ارزش بيشترى دارد. دليل آن هم روشن است، زيرا نيروى بيشترى از نظر جسم و روح براى انجام آن لازم است و مى‏دانيم پاداش اعمال به اندازه نيروهايى است كه براى انجام آن به كار گرفته مى‏شود." 📚پيام امام امير المومنين عليه السلام، ج‏7، ص: 432 ❕لذا امیر مومنان علیه السلام می فرمود : " پاداش در برابر رنج و سختى است."_ "پاداش كار به اندازه رنج و زحمتى است كه دارد."_ "پاداش شكيبايى، بالاترين پاداش است."_ "با رنج بسيار است كه درجات رفيع و آسايش هميشگى به دست مى‏آيد. " " الثَّوابُ بالمَشَقّةِ. " _ " ثَوابُ العَملِ على‏ قَدْرِ المَشَقَّةِ فيهِ. " _ "ثَوابُ الصَّبرِ أعلى‏ الثَّوابِ. " _" بالتَّعَبِ الشَّديدِ تُدرَكُ الدَّرَجاتُ الرَّفيعةُ والرّاحةُ الدّائمةُ. " 📚میزان الحکمه ج 2 ص 145 @Rahnamye_Behesht