▫️ادامه 👇
❕لذا در روایتی می خوانیم که امام صادق علیه السلام خطاب به فردی که ازدواج نمی کرد فرمود : " دوست ندارم حتی یک شب بی همسر باشم و لو دنیا و تمام امکانات آن در دستم باشد , دو رکعت نمازی که متاهل می خواند برتر است از عبادات و شب زنده داری و روزه داری فرد بدون همسر " " جَاءَ رَجُلٌ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ لَهُ هَلْ لَكَ مِنْ زَوْجَةٍ فَقَالَ لَا فَقَالَ أَبِي وَ مَا أُحِبُّ أَنَّ لِيَ الدُّنْيَا وَ مَا فِيهَا وَ أَنِّي بِتُّ لَيْلَةً وَ لَيْسَتْ لِي زَوْجَةٌ ثُمَّ قَالَ الرَّكْعَتَانِ يُصَلِّيهِمَا رَجُلٌ مُتَزَوِّجٌ أَفْضَلُ مِنْ رَجُلٍ أَعْزَبَ يَقُومُ لَيْلَهُ وَ يَصُومُ نَهَارَه "
📚الكافي ج 5 ص 329
❕و در نقل دیگری از امام علی علیه السلام آمده است که عده ای از ازدواج کردن و ارتباط با زنان امتناع می کردند , پیامبر با آنها شدیدا برخورد کرد و بیان کرد که اگر ازدواج ناپسند بود , من ازدواج نمی کردم " " عَنْ عَلِيٍّ ع قَالَ: إِنَّ جَمَاعَةً مِنَ الصَّحَابَةِ كَانُوا حَرَّمُوا عَلَى أَنْفُسِهِمُ النِّسَاءَ وَ الْإِفْطَارَ بِالنَّهَارِ وَ النَّوْمَ بِاللَّيْلِ فَأَخْبَرَتْ أُمُّ سَلَمَةَ رَسُولَ اللَّهِ ص- فَخَرَجَ إِلَى أَصْحَابِهِ فَقَالَ أَ تَرْغَبُونَ عَنِ النِّسَاءِ إِنِّي آتِي النِّسَاءَ ... "
📚وسائل الشيعة، ج20، ص: 21
❕و امام صادق علیه السلام هم در برابر کسانی که از ازدواج کردن امتناع می کردند , به ازدواج های پیامبر گرامی استناد می کرد که اگر ازدواج ناپسند بود , پیامبر اسلام ازدواج نمی کرد : " عَنْ سُكَيْنٍ النَّخَعِيِّ وَ كَانَ تَعَبَّدَ وَ تَرَكَ النِّسَاءَ وَ الطِّيبَ وَ الطَّعَامَ فَكَتَبَ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع يَسْأَلُهُ عَنْ ذَلِكَ فَكَتَبَ إِلَيْهِ أَمَّا قَوْلُكَ فِي النِّسَاءِ فَقَدْ عَلِمْتَ مَا كَانَ لِرَسُولِ اللَّهِ ص مِنَ النِّسَاء ... "
📚الكافي ج5، ص: 320
❕و خود پیامبر گرامی اسلام هم به افرادی که بدون عذر از ازدواج کردن امتناع می کردند می فرمود : تو مصداق رهبانان مسیحی و برادر شیاطین و ملعون خداوند و فرشتگان هستی : " أَ لَكَ زَوْجَةٌ قُلْتُ لَا قَالَ أَ لَكَ جَارِيَةٌ قُلْتُ لَا قَالَ وَ أَنْتَ صَحِيحٌ مُوسِرٌ قُلْتُ نَعَمْ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ قَالَ فَإِنَّكَ إِذاً مِنْ إِخْوَانِ الشَّيَاطِينِ إِمَّا أَنْ تَكُونَ مِنْ رُهْبَانِ النَّصَارَى " _ " عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص أَنَّهُ قَالَ: أَرْبَعَةٌ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ مِنْ فَوْقِ عَرْشِهِ وَ يُؤَمِّنُونَ الْمَلَائِكَةُ رَجُلٌ يَتَحَفَّظُ نَفْسَهُ وَ لَا يَتَزَوَّجُ وَ لَا جَارِيَةَ لَهُ كَيْلَا يَكُونَ لَهُ وَلَد "
📚مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج14، ص: 156
❕بنابراین اگر ازدواج مجددا ناپسند و با وفاداری به همسر سابق در تضاد بود , پیامبر گرامی بعد از وفات خدیجه یا امام علی بعد از شهادت فاطمه صدیقه ( سلام الله علیهم ) تن به ازدواج مجدد نمی دادند .
👌از سوی دیگر پس از وفات همسر , فرزندان انسان هم نیاز به رسیدگی دارند , لذا از این جهت هم نیاز به ازدواج مجدد احساس می شود , چنانچه که در نقلی آمده است که فاطمه صدیقه در واپسین ساعات عمر مبارکش خطاب به امیر مومنان علیهما السلام فرمود:
" اى پسر عموى پيغمبر ، خداوند تو را بهترين جزا عطا كند! من اولا به تو وصيّت مىكنم كه بعد از من با امامه دختر خواهرم ازدواج نمايى، 👈زيرا او براى فرزندانم نظير خودم خواهد بود، و مردان چارهاى ندارند جز آنكه ازدواج نمايند. 👉 "يَا ابْنَ عَمِّ رَسُولِ اللَّهِ أُوصِيكِ أَوَّلًا أَنْ تَتَزَوَّجَ بَعْدِي بِابْنَةِ أُخْتِي أُمَامَةَ فَإِنَّهَا تَكُونُ لِوُلْدِي مِثْلِي فَإِنَّ الرِّجَالَ لَا بُدَّ لَهُمْ مِنَ النِّسَاءِ ... "
📚روضه الواعظین ج 1 ص 151 _ بحار الانوار ج 43 ص 151
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
10.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 موشن گرافیک| دستاوردهای انقلاب اسلامی !
❕در کلیپ فوق به این اشکال پاسخ گفته شده است :
"در طول این ٤٥ سال پس از انقلاب اوضاع کشور بسیار نابسامان شده است , اگر قرار بود با رای دادن چیزی درست و اصلاح شود در این سالهای پس از انقلاب درست شده بود ? "
@Rahnamye_Behesht
آیا در آیه سوره جمعه " فاسعوا " تحریفی رخ داده و صحیحش " فامضوا " بوده است ؟
🤔#پرسش :
❓ روایاتی وجود دارد که آیات قرآن علاوه بر تحریف معنوی ، تحریف ظاهری هم شده است مثلاً امام باقر فرموده اند که کلمه " فاسعوا " در آیه "یا ایها الذین آمنوا اذا نودی لصلاه من یوم الجمعه فاسعوا الی ذکر الله " تحریف است و "فامضوا الی ذکر الله " صحیح است و کلمه "فاسعوا" در این آیه وجود ندارد . حال به من بگویید اگر آیه 9 سوره جمعه کلمه "فامضوا" حذف شود و به جای آن کلمه "فاسعوا" بیان شود ، تحریف در ظاهر آیه نیست ؟
💠#پاسخ:💠
▫️" ما معتقديم قرآنى كه امروز در دست مسلمين جهان است همان است كه بر پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله نازل شد، نه چيزى از آن كاسته شده و نه چيزى بر آن افزوده گشته است!
از همان روزهاى نخست گروه بزرگى از كاتبان وحى، آيات قرآن را پس از نزول مىنوشتند، و مسلمانان موظّف بودند شب و روز آن را بخوانند، و در نمازهاى پنجگانه خود آن را تكرار كنند، گروه عظيمى آيات قرآن را به خاطر مىسپردند و حفظ مىكردند، حافظان قرآن و قاريان، هميشه در جوامع اسلامى موقعيّت و مقام ويژهاى داشته و دارند.
مجموع اين امور و جهات ديگر سبب شد كه كمترين تغيير و تحريفى در قرآن راه نيابد.
افزون بر اين، خداوند حفظ آن را تا پايان جهان تضمين كرده است و با وجود اين تضمين الهى، تغيير و تحريف آن غير ممكن است: «انّا نَحْنُ نَزَّلْنا الذِّكْرَ وَ انّا لَهُ لَحافِظونَ؛ ما قرآن را نازل كرديم و به طور قطع از آن پاسدارى مىكنيم". ( سوره حجر، آيه 9 )
📚اعتقاد ما، ص: 45
❗️"و در جاى ديگر مىفرمايد: « (وَ إِنَّهُ لَكِتابٌ عَزِيزٌ _ لا يَأْتِيهِ الْباطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزِيلٌ مِنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ)
" اين كتابى است قطعاً شكستناپذير، هيچ گونه باطلى نه از پيش رو نه از پشت سر به سراغ آن نمىآيد، چرا كه از سوى خداوند حكيم و حميد است». " ( سوره فصّلت، آيه 41 و 42. )
❓آيا چنين كتابى كه خداوند حفظ آن را بر عهده گرفته، كسى مىتواند دست تحريف به سوى آن دراز كند؟!"
📚شيعه پاسخ مى گويد، ص: 25
👌بنابراین آیات قرآن صریح است که قرآن تحریف نشده است , اگر در روایتی هم سخن از تحریف قرآن به میان آمده باشد , این روایت چون خلاف قرآن است , برای ما قابل پذیرش نیست , چرا که به فرموده امام صادق علیه السلام , روایتی را که خلاف قرآن و سنت باشد , نمی پذیریم : « لا تصدق علینا الا ما وافق کتاب الله و سنه نبیه »
📚وسائل الشیعه ج 27 ص 123
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
❕حال در مورد شبهه مطرح شده گفتنی است که خداوند در آیه 9 سوره جمعه می فرماید :
" اى كسانى كه ايمان آوردهايد! هنگامى كه براى نماز روز جمعه اذان گفته مىشود به سوى ذكر خدا بشتابيد، و خريد و فروش را رها كنيد كه اين براى شما بهتر است اگر مىدانستيد. " "يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا نُودِيَ لِلصَّلاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلى ذِكْرِ اللَّهِ وَ ذَرُوا الْبَيْعَ ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ "
❗️شبهه افکن با استناد به روایتی مدعی شده است که در آیه فوق به جای کلمه " فاسعوا " ( بشتابید ) , " فامضوا " ( به صورت عادی بروید ) بوده است .
❕روایت مورد استناد شبهه افکن نقلی است که شیخ مفید از امام باقر علیه السلام نقل می کند که جابر جُعفی می گوید :
" شبی نزد امام محمد باقر علیه السلام بودم و این آیه را خواندم: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَاةِ مِن یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَی ذِکْرِ اللَّهِ» . ایشان فرمود: ای جابر! دست نگهدار، چگونه خواندی؟! عرض کردم: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَاةِ مِن یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَی ذِکْرِ اللَّهِ» فرمود: ای جابر! این تحریف است. من عرض کردم: فدایت شوم! پس چگونه بخوانم؟ ایشان فرمود: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَاةِ مِن یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَامضوْا إِلَی ذِکْرِ اللَّهِ» ای جابر! این آیه این گونه نازل شده است؛ اگر سعی (شتاب) بود، به معنای دویدن میشد و این همان چیزی است که رسول خدا از آن بیزار بود؛ ایشان، دویدن مرد برای نماز را مکروه میدانست " " فَقَرَأْتُ هَذِهِ الْآيَةَ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا نُودِيَ لِلصَّلاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلى ذِكْرِ اللَّهِ قَالَ فَقَالَ ع مَهْ يَا جَابِرُ كَيْفَ قَرَأْتَ قَالَ قُلْتُ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا نُودِيَ لِلصَّلاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلى ذِكْرِ اللَّهِ قَالَ هَذَا تَحْرِيفٌ يَا جَابِرُ قَالَ قُلْتُ فَكَيْفَ أَقْرَأُ جَعَلَنِيَ اللَّهُ فِدَاكَ قَالَ فَقَالَ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَامْضُوا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ هَكَذَا نَزَلَتْ يَا جَابِرُ لَوْ كَانَ سَعْياً لَكَانَ عَدْواً لِمَا كَرِهَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص لَقَدْ كَانَ يَكْرَهُ أَنْ يَعْدُوَ الرَّجُلُ إِلَى الصَّلَاة "
📚اختصاص شیخ مفید ص 129
🔹در مورد نقل فوق توجه به چند نکته لازم است :
▫️1 _ نقل مذکور سند ندارد و شیخ مفید بدون ذکر سند و راویان , روایت را از جابر جعفی نقل می کند . بنابراین استناد به یک نقل بدون سند در موضوع تحریف قرآن نمی تواند مورد قبول باشد . مرحوم طبرسی هم مضمون روایت مذکور و این که به جای " فاسعوا " , فامضوا " بوده است را به گفته امام علی و امام باقر و امام صادق علیهم السلام نسبت می دهد اما سندی برای این انتساب بیان نمی کند . بنابراین نقل مرحوم طبرسی هم چون بدون ذکر راویان و سند است , مورد قبول نیست : " قرأ عبد الله بن مسعود: «فامضوا إلى ذكر الله» قال: و روي ذلك عن علي (عليه السلام)، و قال: و هو المروي، عن أبي جعفر و أبي عبد الله (عليهما السلام). "
📚مجمع البیان ج 10 ص 434
▫️2 _ اتفاقا در روایت دیگری از امام باقر علیه السلام می خوانیم که ایشان همان قرائت " فاسعوا " را مورد تایید قرار داده اند .
❕جابر بن یزید، از امام محمد باقر علیه السلام نقل می کند که به ایشان عرض کردم: " منظور از این سخن خداوند تبارک و تعالی که میفرماید: «فَاسْعَوْا إِلَی ذِکْرِ اللَّهِ» چیست؟ " امام علیه السلام فرمود:
"عمل کنید و بشتابید؛ زیرا آن روز بر مسلمین تنگ است و پاداش اعمال مسلمین در آن بر حسب مقدار تنگنایی که در آن قرار میگیرند، میباشد و میزان نیکی و بدی در آن دو برابر میشود. " " عن أبي جعفر (عليه السلام)، قال: قلت [له]: قول الله تعالى: فَاسْعَوْا إِلى ذِكْرِ اللَّهِ؟ قال: «اعملوا و عجلوا، فإنه يوم مضيق على المسلمين فيه، و ثواب أعمال المسلمين فيه على قدر ما ضيق عليهم، و الحسنة و السيئة تضاعف فيه». "
📚الکافی ج 3 ص 415
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
❗️3_ در روایات اهلسنت آمده است که عمر بن خطاب و ابن مسعود معتقد بودند که به جای کلمه " فاسعوا " , عبارت " فامضوا " در آیه مورد بحث صحیح است :
" عن خرشة بن الحر قال رأى معى عمر بن الخطاب لوحا مكتوبا فيه إِذا نُودِيَ لِلصَّلاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلى ذِكْرِ اللَّهِ فقال من أملى عليك هذا قلت أبى بن كعب قال ان أبيا أقرؤنا للمنسوخ قرأها فامضوا إلى ذكر الله ... عن ابن عمر قال لقد توفى عمر و ما يقول هذه الآية التي في سورة الجمعة الا فامضوا إلى ذكر الله و ... عن ابن مسعود انه كان يقرأ فامضوا إلى ذكر الله ... و عن قتادة قال في حرف ابن مسعود فامضوا إلى ذكر الله و هو كقوله إِنَّ سَعْيَكُمْ لَشَتَّى و أخرج عبد بن حميد من طريق أبى العالية عن أبى بن كعب و ابن مسعود انهما كانا يقرآن فامضوا إلى ذكر الله "
📚الدر المنثور في تفسير المأثور، ج6، ص: 219 _ المصنف ابن ابی شیبه ج 3 ص 207 _ کتاب الام ج 1 ص 196 _ جامع البیان ج 28 ص 65 _ السنن الکبری بیهقی ج 3 ص 227 _ کنزالعمال ج 2 ص 597
👌بنابراین افرادی مانند عمر و ابن مسعود مدعی بودند که کلمه " فامضوا " در آیه مذکور به جای " فاسعوا " باید قرائت شود .
❗️لذا اگر روایت مورد اشکال از امام باقر علیه السلام را صحیح هم محسوب کنیم باز هم گفتنی است که روایت مذکور از روی تقیه و موافق اعتقاد بزرگان اهلسنت صادر شده است و در روایت دیگر که در نکته شماره دوم بیان کردیم ، خود امام باقر ع تصریح کردند که عبارت " فاسعوا " در آیه مذکور صحیح است .
👈در چنین مواردی که روایتی موافق با روایات اهلسنت بوده و به ظاهر با روایات شیعه هم در تعارض است , روایت مورد بحث از اعتبار ساقط است زیرا ما در هنگام تعارض روایات ماموریم روایتی را که موافق با اهلسنت است را طرد کنیم و بگوییم که تقیه ای صادر شده است ,👉 چنانکه راوی از امام صادق علیه السلام سوال کرد که ؛
« دو خبر از شما می بینیم که یکی از آنها موافق اهل سنت و دیگری مخالف اهل سنت است ، کدام خبر را اخذ کنیم ؟ امام علیه السلام فرمود آن خبری را که👈 با اهل سنت مخالف است ،👉 آن را اخذ کنید چرا که رشد و هدایت در آن است » « وَجَدْنَا أَحَدَ الْخَبَرَيْنِ مُوَافِقاً لِلْعَامَّةِ وَ الْآخَرَ مُخَالِفاً لَهُمْ بِأَيِّ الْخَبَرَيْنِ يُؤْخَذُ قَالَ مَا خَالَفَ الْعَامَّةَ فَفِيهِ الرَّشَاد »
📚 الکافی ج 1 ص 68
👌در ذیل در مورد چرایی صدور روایات تقیه ای و موافق با مذهب اهلسنت توضیحات خوبی داده ایم :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4061
▫️4 _ اگر سه نکته فوق را هم نادیده بگیریم باز هم گفتنی است که امام باقر علیه السلام درصدد بیان تفسیر کلمه " فاسعوا " بوده اند که کلمه سعی در عبارت " فاسعوا " به معنای " فامضوا " است .
👌 یعنی نیاز نیست که برای رفتن به نماز جمعه سرعتی غیر عادی داشته باشید که شبیه دویدن باشد بلکه شتاب مورد توصیه خداوند ، شتابی طبیعی و عادی باید باشد که بتوان آن را مصداق " فامضوا " و "رفتن " طبیعی دانست .
▫️لذا در روایت دیگری امام باقر علیه السلام با صراحت فرمودند که مقصود از " فاسعوا " , شتاب طبیعی است و معنای " فاسعوا " ، فامضوا " است :
" عن أبي جعفر (عليه السلام)، في قوله تعالى: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا نُودِيَ لِلصَّلاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلى ذِكْرِ اللَّهِ وَ ذَرُوا الْبَيْعَ، 👈يقول: اسعوا أي امضوا "👉
📚البرهان فی تفسیر القرآن ج 5 ص 378 _ تفسیر قمی ج 2 ص 367
❗️در روایت مورد اشکال ، امام علیه السلام می خواهد تفسیر کسانی را باطل کند که کلمه " فاسعوا " را به معنای دویدن می گیرند و می فرمایند این تفسیر مصداق تحریف قرآن است بلکه کلمه " فاسعوا " به معنای " فامضوا " و "شتاب و رفتن طبیعی و عادی " است و در هنگام نزول قرآن همین معنا مقصود خداوند بوده است .
👌بنابراین ، چنین نقلهایی مانند نقل مورد بحث از امام باقر علیه السلام بنابر فرض صحت , تنها در مقام بیان شرح و تفسیر آیه و عبارت مذکور است ، نه آنکه بگوید اصل قرآن مورد تحریف واقع شده است ، علمای شیعه نیز بارها متذکر این نکته شده اند که موارد مذکور از قبیل تفسیر قرآن هستند نه آنکه جزء قرآن باشند :
« ماخوذه من الوحی ، لا انها کانت من اجزاء القرآن » ( الوافی ، فیض کاشانی ، ج 9 ص 1778 ) _ « هذه الزیاده من تفسیر الآیه لا متنها » ( طریق الوصول الی مهمات الاصول ، مکارم شیرازی ، ج 1 ص 59 ) _ « على أنّ المراد من تلك الآيات، ما كان مأخوذا من الوحي من قبيل التفسير و تبيين المراد، لا من القرآن الكريم على حقيقته، حتى يقال إنّه يدلّ على نقصان القرآن » ( التحقیق فی نفی القرآن عن التحریف ، علی میلانی ، ص 77 )
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht