#توسل_به_مردگان
پرسش
❔اگر توسل به مردگان جایز است چرا فرزندان یعقوب برای بخشش به قبر حضرت ابراهیم توسل نکردند و از او نخواستند که برای آمرزش آنها دعا کند و به نزد حضرت یعقوب که زنده بود رفتند ❗️❗️آیا این نکته قرآنی دلیل بر بطلان توسل به مردگان نیست ❕
💠پاسخ💠
👌ما در گذشته مفصلا ثابت کرده ایم که انبیاء و امامان پس از وفاتشان در عالم برزخ زنده هستند و صدای ما را می شنوند و ما می توانیم با آنان ارتباط بگیریم ؛ بنابراین توسل به آنان ،به هیچ عنوان توسل به افراد مرده که از احوال ما بی اطلاع هستند نمی باشد ؛
🔶 https://t.me/Rahnamye_Behesht/5706
🗯از سوی دیگر در منابع اهل سنت ، روایات متعددی بر جواز توسل به کسانی که از دنیا رفته اند به چشم می خورد ؛
1⃣نقل می کنند که در زمان عمر بن خطاب مردم دچار قحطی شدند . بلال بن حارث به کنار قبر پیامبر گرامی آمد و عرضه داشت که رسول خدا مردم از قحطی و خشکسالی در حال نابودی اند . برای امتت طلب باران نما ، رسول خدا به خوابش آمد و گفت به سراغ عمر برو و سلام مرا به او برسان و به او خبر ده که به زودی باران خواهد آمد و به او بگو کیسه سخاوت و بخشش را بگشا.
🔶بلال بن حارث به نزد عمر آمد و ماجرا را بازگو کرد ، عمر گریست و گفت خدایا من کوشش خود را کردم ولی ناتوان بودم »
📚دلائل النبوه ج7 ص47
📚مصنف ابن ابی شیبه ج7 ص482
📚فتح الباری ج2 ص412
📚البدایه و النهایه ج7 ص105
👌مطابق اعتقاد اهل سنت که سنت صحابه را حجت می دانند در این ماجرا یک نفر صحابی به پیامبر گرامی پس از وفات توسل کرد و صحابی دیگر نیز عمل او را تایید کرد و او را سرزنش نکرد .
2⃣حاکم نیشابوری نقل می کند که مروان بن حکم روزی از کنار قبر رسول خدا می گذشت که مشاهده کرد ابو ایوب انصاری صحابی معروف صورت بر قبر رسول خدا گذاشته و با او نجوا می کند . مروان دست برد و گردنش را گرفت و گفت آیا می دانی چه می کنی ؟ ابو ایوب پاسخ داد که به محضر رسول خدا آمده ام نه کنار سنگ ( و او متوجه من است )»
📚مستدرک حاکم ج4 ص515
📚مسند احمد ج5 ص422
3⃣دارمی از علمای معروف اهل سنت نقل می کند ؛
« در مدینه قحطی شدیدی آمده بود و مردم به نزد عایشه شکایت بردند و از او چاره جویی خواستند . عایشه گفت ؛ کنار قبر پیامبر بروید و سوراخی در سقف بالای قبر قرار دهید تا آنکه میان قبر و آسمان مانعی نباشد و منتظر بمانید . مردم به این دستور عمل کردند و در نتیجه باران بارید که پس از مدتی بیابان ها سبز شد و شتر ها چاق و فربه شدند »
📚سنن دارمی ج1 ص43
4⃣و یا نقل می کنند «زمانی که پیامبر گرامی درگذشت ، ابوبکر در منزل چهره او را باز کرد و بوسید و گفت پدرم و مادرم فدای تو باد از ما پیش پرودگار خود یاد کن و به خاطر داشته باش »
📚کشف الارتیاب ص265
💠در این رابطه روایات دیگری نیز در منابع اهل سنت وارد شده است که جهت آگاهی رجوع شود ؛
📚آیین وهابیت ، سبحانی ، ص165
🔴اما این که چرا فرزندان یعقوب به قبر حضرت ابراهیم توسل نکردند و برای توسل به سراغ پدرشان رفتند ؛
🔷پاسخ روشن است . آنان نه تنها به یوسف نبی بلکه به حضرت یعقوب نیز ظلم کرده بودند . طلب بخشش کردن حضرت یعقوب برایشان نشانه گذشت یعقوب از گناه آنان نیز تلقی می شد .
👌گذشته از آنکه قبر حضرت ابراهیم در نقطه ای دورتر از محل زندگی آنان بود و دست رسی به آن به سادگی برایشان امکان نداشت .
❗️توجه به این نکته نیز لازم است که سیره برادران حضرت یوسف برای ما حجت نیست ، و اگر توسل آنان به حضرت یعقوب مورد استدلال ما واقع می شود ، به دلیل تایید عمل آنان توسط حضرت یعقوب و قرآن می باشد .بنابراین صرف این که فرزندان یعقوب به قبر حضرت ابراهیم توسل نکردند ،نمی تواند دلیلی بر رد این نوع توسل باشد .
#پرسمان_اعتقادی
#ایتا
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
#در_سروش
https://sapp.ir/poorseman
#دشمن_علی_کافر_است
#پرسش
❔مگر در زیارت جامعه کبیره نمی خوانیم "و من حاربکم مشرک" و یا "من جحدکم کافر"« هر کس با اهل بیت بجنگد و دشمنی کند #مشرک و کافر است »
❔پس حضرت علی(ع) چرا هرگز کسانی را که با او جنگ کردند نه کافر دانست و نه فاسق و نه مشرک، بلکه می فرمود اینها برادران ما هستند که بر ما ستم کردند؟!
نص روایت: عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ الْحِمْیَرِیُّ فِی قُرْبِ الْإِسْنَادِ عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ زِیَادٍ عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِیهِ أَنَّ عَلِیّاً ع لَمْ یَکُنْ یَنْسُبُ أَحَداً مِنْ أَهْلِ حَرْبِهِ إِلَى الشِّرْکِ وَ لَا إِلَى النِّفَاقِ وَ لَکِنَّهُ کَانَ یَقُولُ هُمْ #إِخْوَانُنَا بَغَوْا عَلَیْنَا (وسائل الشیعة، ج15، باب حکم قتال البغاة).
💠#پاسخ💠
👌در این شکی نیست که دشمن اهل بیت علیهم السلام گرفتار شرک و کفر به خداوند است .از این جهت که به اطاعت کسانی که خداوند #اطاعتشان را لازم شمرده است ،تن نداده و با آنان دشمنی کرده و عملا به دستور خداوند کفر ورزیده و توحید در اطاعت الهی را با شرک آمیخته است و طبیعتا در چنین حالتی اگر بمیرد ، به مرگ جاهلیت که جاهلیت کفر و شرک و نفاق است مرده است.
🔶 امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« خداوند علی علیه السلام را به عنوان پرچم #هدایت در میان مخلوقاتش قرار داد ، هر کس معتقد به او باشد مومن است و هر کس او را انکار کند ، کافر است ، و هر کس نسبت به ولایت او جهل داشته باشد ، گمراه است ، و هر کس تن به اطاعت دیگری دهد ، مشرک است »
📚الکافی ج1 ص437
👌و #فرمود ؛
« دشمنان علی #مومن نبودند »
📚بحار الانوار ج32 ص327
👌پیامبر #گرامی فرمود ؛
« کسی که پس از من با علی #مخالفت و دشمنی کند کافر است »
📚بحار الانوار ج27 ص226
👌این مضمون در روایات اهل #سنت هم مورد اشاره قرار گرفته است .
🔶پیامبر گرامی خطاب به حضرت علی علیهما السلام فرمود ؛
« کسی که بمیرد و در دل کینه و #دشمنی تو را داشته باشد ، به مرگ جاهلیت مرده است »
📚مجمع الزوائد ج9 ص121
👌و یا #فرمود ؛
« اگر کسی از شما در میان رکن و مقام بایستد و نماز بخواند و روزه بگیرد اما با کینه و دشمنی اهل بیت خدا را دیدار کند ، به جهنم خواهد رفت ( چون گرفتار شرک و کفر به خداوند شده است )»
📚مستدرک الصحیحین ج3 ص148
❓حال اشکال شما این است که چرا در روایتی از امام باقر علیه السلام آمده است که حضرت علی علیه السلام دشمنانش را متهم به شرک و نفاق نکرد بلکه می فرمود آنان برادران ما هستند که بر ما #طغیان کرده اند ❕
🔶پاسخ روشن است . این سخن از امام باقر علیه السلام از باب #تقیه صادر شده است ،زیرا در آن موقعیت اگر امام باقر علیه السلام در برابر مخالفان صراحتا تصریح به کفر و شرک دشمنان حضرت علی علیه السلام می کرد ، ممکن بود خطرات جانی و مالی قابل توجهی بر امام و شیعیان وارد شود .
🔷شیخ حر عاملی می نویسد ؛
« اقول هذا محمول علی التقیه »
🔶« من می گویم این روایت از جهت تقیه صادر شده است »
📚وسائل الشیعه ج15 ص83
#پرسمان_اعتقادی
#ایتا
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
#در_سروش
https://sapp.ir/poorseman
#یاد_گرفتن_تجوید
#پرسش
❔ همه ی ما از روحانیون و رسانه ها در طول روز میشنویم که نماز باید با #تجوید و حفظ تلفظ خونده بشه. وگرنه #باطله. روایاتی هستن که این قضیه رو تایید کنن❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌با توجه به آنکه خواندن سوره فاتحه و سوره ای دیگر از قرآن در تمام #نمازها واجب است و همینطور اذکار و اوراد نماز و تشهد و سلام نماز و ... مطابق روایات اهل بیت باید به زبان عربی و بر اساس #منقولات آن بزرگواران ادا بشود ؛
📚وسائل الشیعه ج6 ص37 ابواب القراءه فی الصلاه
❕طبیعی است که نحوه ادای آنها باید به زبان عربی #صحیح تلفظ شود ، زیرا حروف مختلف در زبان عربی معانی مختلفی دارد و توجه نکردن به این نکته سبب تغییر در معانی #الفاظ نماز می شود .
❕در رساله توضیح المسائل #مراجع چنین آمده است ؛
« اگر یکی از کلمات حمد یا سوره را نداند یا عمدا آن را نگوید و یا به جای حرفی ، حرف دیگری بگوید مثلا به جای ( ض) ، ( ظ) بگوید و یا تشدید را نگوید نمازش #باطل است »
📚توضیح المسائل مراجع ، بنی هاشم ، مساله 1000
👌در روایات ما به این نکته و یاد گرفتن زبان عربی جهت ادای #صحیح الفاظ قرآن و نماز اشاراتی شده است.
🔶امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« زبان عربی را یاد بگیرید زیرا کلام خداوند به زبان عربی برای هدایت بندگان آمده است و خداوند با آن زبان سخن گفته است »
📚وسائل الشیعه ج6 ص220
❕پیامبر گرامی فرمود ؛
« قرآن را با اعراب درست بخوانید »
📚بحار الانوار ج89 ص106
👌امام #جواد علیه السلام فرمود ؛
« اگر دو نفر در حسب و دین برابر باشند ، برترین آنها کسی است که قرآن را همانطور که نازل شده #صحیح قرائت کند ...»
📚وسائل الشیعه ج17 ص327
👌امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« شایسته مومن است که از دنیا نرود مگر آنکه قرآن را به نحو صحیح بیاموزد و یا در راه آموختن آن باشد »
📚همان مدرک
❕بر اساس این روایات شریف که تعلم زبان #عربی و #قرآن را بر همگان لازم می سازد ،روشن می شود که یکی از شاخه های این تعلم ، آموختن #تجوید و نحوه صحیح تلفظ کردن حروف زبان عربی می باشد که در نماز و قرآن مورد استفاده قرار می گیرد .
#پرسمان_اعتقادی
#ایتا
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
#در_سروش
https://sapp.ir/poorseman
#فلسفه_دو_سجده_نماز
#پرسش
❔سوال من در مورد چرایی وجود دو سجده در نماز است ❕چرا یک رکوع و دو سجده در نماز تشریع شده و چرا یک #سجده و یک رکوع نبوده است ❗️
💠#پاسخ💠
👌در روایات به این #تفاوت اشاره شده و پاسخ هایی در مورد آن داده شده است .
❕امام رضا علیه السلام فرمود ؛
« این که دو سجده در ( هر رکعت ) نماز جعل و تشریع شده است ( و تنها یک رکوع در هر رکعت قرار داده شده ) برای این است که رکوع از افعال #قیام و ایستادن نماز است و سجده از افعال قعود و نشستن نماز است و نماز نشسته نصف نماز ایستاده است ، به خاطر همین تعداد سجده افزوده شده است تا با رکوع نماز برابری کند و بین آن دو تفاوتی نیست چرا که نماز #متشکل از رکوع و سجود است »
📚عیون الاخبار ج 2 ص 108
👌با توجه به این که نمازی که نشسته خوانده می شود ، کمتر از نماز ایستاده محاسبه می شود ، مثلا دو رکعت نماز نشسته ، #مساوی است با یک رکعت نماز ایستاده ، سجده که در حالت قعود نماز می باشد ، مضاعف شده است تا با رکوع که در حالت قیام و ایستاده نماز است برابری کند .
❕در نقل دیگری آمده است ؛
👌« از علی علیه السلام سوال شد معنای سجده اول نماز چیست ؟ امام علیه السلام پاسخ داد #تاویلش آن است که وقتی به سجده می روی معنایش آن است خداوندا تو ما را از خاک و زمین آفریدی و وقتی سر از سجده بلند می کنی اشاره به آن است که خدا تو ما را از خاک خارج کردی ، و رفتن به سجده دوم اشاره به آن است که خدایا تو ما را به این خاک و زمین باز می گردانی و وقتی سر از سجده بر می داری اشاره به آن است که دو مرتبه ( در هنگام قیامت ) ما را از زمین و ( قبر ) و خاک زنده می کنی ( و به صحرای محشر وارد می کنی )»
📚الفقیه ج 1 ص 314
#پرسمان_اعتقادی
#ایتا
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
#در_سروش
https://sapp.ir/poorseman
#توبه_توبه_شکنی
#پرسش
❔نظر اسلام در مورد کسی که پیوسته توبه می کند و سپس توبه می کند چیست ❕از کسانی شنیده می شود که خداوند #توبه چنین افرادی را قبول نمی کند آیا واقعیت دارد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌بسيار مى شود كه از انسان مخصوصا در آغاز تربيت و سير و سلوك الى اللَّه لغزشهايى سرمى زند، اگر درهاى بازگشت به روى او بسته شود، مايوس مى گردد، و براى هميشه از راه مى ماند، و لذا در مكتب تربيتى اسلام، توبه به عنوان يك اصل تربيتى با اهميت فوق العاده اى مطرح است، و از تمام #گنهكاران دعوت مى کند كه براى اصلاح خويش و جبران گذشته از اين در، وارد شوند.
❕خداوند می فرماید ؛
«بگو اى بندگان من كه بر خود اسراف و ستم كرده ايد ، از رحمت خداوند نوميد نشويد كه خدا همه #گناهان را مى آمرزد » ( زمر 53)
👌پیامبر گرامی فرمود ؛
«كسى كه از گناه توبه كند همانند كسى است كه اصلا #گناه نكرده است»
📚سفینه البحار ج1 ص 127
💠امام على بن الحسين علیه السلام در مناجات" تائبين" به پيشگاه خدا چنين عرضه مى دارد ؛
«خداى من تو كسى هستى كه درى به سوى عفوت به روى بندگانت گشوده اى، و نامش را توبه نهاده اى، و فرموده اى بازگرديد به سوى خدا و توبه كنيد توبه خالصى، اكنون عذر كسانى كه از ورود از اين در، بعد از #گشايش آن، غافل شوند چيست »
📚بحار الانوار ج 94 ص 142
👌به قدرى در مساله توبه در روايات تاكيد شده كه در حديثى از امام باقر علیه السلام مى خوانيم ؛
« خداوند از توبه بنده اش بيش از كسى كه مركب و #توشه خود را در بيابان در يك شب تاريك گم كرده و سپس آن را بيابد شاد مى گردد »
📚الکافی ج2 باب التوبه ح 8
👌 اين #تعبيرات آميخته با بزرگوارى همه براى تشويق به اين امر مهم حياتى است. ولى بايد توجه داشت كه توبه تنها لقلقه زبان، و گفتن استغفر اللَّه نيست بلكه شرايط و اركانى دارد ، از يك سو بايد با تمام وجود خواهان بازگشت باشند و انقلاب درونى و دگرگونى بنيادى پيدا كنند.از سوى ديگر بايد بعد از بازگشت پايه هاى ايمان و اعتقاداتشان كه بر اثر طوفان گناه فرو ريخته نوسازى و تجديد بنا شود. و از سوى سوم بايد با اعمال صالح ناتوانى روحى و ضعف اخلاقى خود را جبران نمايند، البته هر قدر #گناهان سابق سنگينتر بوده بايد اعمال صالحترى انجام دهند، و اين دقيقا همانست كه قرآن تحت عنوان" انابه" و" اسلام" و" اتباع از احسن" بيان كرده است.
📚تفسیر نمونه ج 19 ص 506
👌 افرادی هم که #توبه واقعی می کنند اما پس از مدتی دو مرتبه گرفتار گناه و عصیان می شوند ، نباید از رحمت خداوند ناامید شوند زیرا اگر بارها و بارها توبه کنند و توبه بشکنند و باز توبه واقعی کنند ، خداوند توبه آنها را می پذیرد .
💠امام باقر عليه السلام فرمود: «اى محمّد بن مسلم ، گناهان مؤمن، هر گاه از آنها باز گردد، براى او آمرزيده است. پس مؤمن بايد براى آنچه پس از بازگشت و آمرزش، از سر مى گيرد، كار كند. هان! به خدا سوگند، اين تنها براى اهل ايمان است».
👌محمد بن مسلم می گوید اگر چه پس از #بازگشت و آمرزش خواهى از گناهان، [به گناه] باز گردد و باز توبه كند؟
👌فرمود: «اى محمّد بن مسلم! آيا مى پندارى كه بنده مؤمن، از گناهش پشيمان مى شود و از آن، آمرزش مى خواهد و باز مى گردد؛ امّا خدا بازگشتِ او را نمى پذيرد؟
🔹گفتم: زيرا او اين كار را بارها انجام داده است. هر بار، گناه مى كند و سپس باز مى گردد و از خدا، آمرزش مى خواهد.
👌فرمود: «هر گاه مؤمن به آمرزشخواهى و توبه [به درگاه خدا] باز گردد، خدا
با آمرزش خود به او باز مى گردد، و خدا آمرزگارِ #مهربان است، توبه را مى پذيرد و از گناهان در مى گذرد. پس مبادا مؤمنان را از رحمت خدا نااميد كنى».
📚الكافی ج 2 ص 434 ح 6 _ بحار الأنوار: ج 6 ص 40 ح 71.
#پرسمان_اعتقادی
#ایتا
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
#در_سروش
https://sapp.ir/poorseman
#رفعت_عیسی_به_آسمان
#پرسش
❔در ایه ی ۱۵۸ سوره ی نساء خداوند در مورد حضرت عیسی فرموده اند ما او را به سوی خود بالا بردیم .مگه خداوند در اسمان هست.مگه ما شیعیان اعتقاد نداریم خداوند در همه جا هست ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در این شکی نیست که خداوند جسم نبوده و مکانی را اشغال نمی کند در عین حال تمام مکان ها نزد او حاضر بوده و او به همه چیز و همه جا احاطه کامل دارد .
💠خداوند در ایات متعددی به این مساله تصریح کرده است و می فرماید ؛
«مشرق و مغرب، از آن خداست ، پس به هر سو رو کنید، رو به خدا کرده اید. خداوند داراى قدرت وسیع و (به همه چیز) دانا است.» (بقره115 ) ، «...و هر جا باشید او با شما است، و خداوند نسبت به آنچه انجام مى دهید بینا است.» (حدید 4 ) ، «هیچ گاه سه نفر با هم نجوا نمى کنند مگر این که خداوند چهارمین آنها است، و هیچ گاه پنج نفر با هم نجوا نمىکنند مگر این که او ششمین آنها است، و نه تعدادى کمتر و نه بیشتر از آن هستند مگر این که او همراه آنها است هر جا که باشند.» (مجادله 7 )
👌امام کاظم علیه السلام فرمود:
« خداوند از ازل وجود داشته بدون زمان و مکانی و الان نیز همان #گونه است هیچ مکانی از او خالی نیست در عین حال هیچ مکانی را اشغال نمی کند و در هیچ مکانی حلول نمی کند»
📚توحید صدوق ص310
👌با این حال خداوند در مورد #عیسی مسیح علی نبیینا و آله و علیه السلام می فرماید ؛
« خدا او را به سوى خود برد و خداوند توانا و حكيم است » ( نساء 158) ، «(به ياد آوريد) هنگامى را كه خدا به عيسى فرمود من تو را بر مى گيرم و به سوى خود، بالا مى برم و تو را از كسانى كه كافر شدند، #پاك مى سازم » ( آل عمران 55)
👌در روایات ما آمده است که حضرت عیسی به سوی آسمان و آسمان #چهارم بالا برده شد .
📚بحار الانوار ج 14 ص 335 باب 23
❕این که خداوند می گوید عیسی را به سوی خود بالا بردم به آن معنا نیست که خداوند در آسمان ها است و مکانی را اشغال کرده و #عیسی را به آن مکان انتقال داده است ، زیرا ثابت است که خداوند مکانی ندارد ، بلکه منظور رفعت معنوی و قرب الهی است ، یعنی خداوند عیسی را به آسمان ها و به سوی قرب خودش رفعت داد ، چنان که در مورد پیامبر گرامی آمده است که در هنگام معراج بسیار به خداوند نزدیک شد که توضیح دادیم که منظور نزدیکی و #قرب معنوی است ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/4956
❕در تفسیر #المیزان چنین آمده است ؛
« خداى تعالى در مكانى بلند قرار نگرفته تا عيسى را به طرف خود بالا ببرد، او مكانى از سنخ مكانهاى جسمانى كه اجسام و جسمانيات در آن قرار مى گيرند ندارد، به همين جهت دورى و نزديكى نسبت به خداى تعالى هم دورى و نزديكى مكانى نيست، پس تعبير مذكور اشاره به رفع معنوى است يعنى ترفيع درجه و #تقرب به خداى سبحان، نظير تعبيرى كه قرآن كريم در باره شهدا يعنى كشته شدگان در راه او آورده و فرموده آنان زنده هستند و نزد پروردگارشان روزی می خورند ، كه منظور از كلمه « نزد » ظرف مكانى نيست، بلكه تقرب معنوى است و باز نظير تعبيرى كه در سوره مريم در شان ادريس آورده فرموده:" وَ رَفَعْناهُ مَكاناً عَلِيًّا" كه منظور از مكان در آن جمله مكانت و منزلت است، نه مكان مادى.
👌خداى تعالى عيسى را در حالى كه زنده بود به آسمان مادى و #جسمانى بالا برده و مقام قرب خداى سبحان و محل نزول بركات و مسكن ملائكه مكرم هم همين آسمان مادى است .
📚ترجمه تفسیر المیزان ج 3 ص 326
#پرسمان_اعتقادی
#ایتا
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
#در_سروش
https://sapp.ir/poorseman
#سجده_موجودات
#پرسش
❔مسلمانان معتقدند قرآن كلام خداست اما در همين كتاب از سجده كردن خورشيد و ستارگان ياد كرده و بدتر از همه اينكه از مردم ميپرسد مگر اين #سجده كردن را نديده ايد!؟ جدا مضحك تر ازين ديده بوديد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌خداوند می فرماید ؛
« أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يَسْجُدُ لَهُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ وَ الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ وَ النُّجُومُ وَ الْجِبالُ وَ الشَّجَرُ وَ الدَّوَابُّ وَ كَثِيرٌ مِنَ النَّاسِ وَ كَثِيرٌ حَقَّ عَلَيْهِ الْعَذابُ وَ مَنْ يُهِنِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ مُكْرِمٍ إِنَّ اللَّهَ يَفْعَلُ ما يَشاءُ »
« آيا نديدى كه سجده مى كنند براى خدا تمام كسانى كه در آسمانها و زمين هستند و همچنين خورشيد و ماه و ستارگان و كوهها و درختان و جنبندگان، و بسيارى از مردم، اما بسيارى ابا دارند و فرمان عذاب در باره آنها حتمى است، و هر كسى را خدا خوار كند كسى او را گرامى نخواهد داشت، خداوند هر كار را بخواهد (و صلاح بداند) انجام مى دهد. » ( حج 18)
❕در قرآن مجيد در آيات مختلف سخن از #سجود عمومى موجودات جهان و همچنين تسبيح" و حمد" وصلاة (نماز) به ميان آمده است و تاكيد شده كه اين عبادات چهار گانه مخصوص انسانها نيست، بلكه حتى موجودات ظاهرا بيجان نيز در آن شركت دارند.
👌با توجه به آنچه در آيه مورد بحث آمده موجودات عالم داراى دو گونه سجودند ؛ سجود تكوينى وسجود تشريعى .
🔸خضوع و تسليم بى قيد و شرط آنها در برابر اراده حق و قوانين آفرينش و نظام حاكم بر اين جهان همان سجود #تكوينى آنها است كه تمام ذرات موجودات را شامل مى شود، حتى سلولهاى مغز فرعونها و نمرودها و منكران لجوج، و تمام ذرات وجود آنها مشمول اين سجود تكوينى هستند.
❕البته ما معتقدیم تمامى ذرات جهان داراى نوعى درك و شعورند، و به موازات آن در عالم خود، حمد و تسبيح خدا مى گويند، و #سجود و صلات دارند شرح اين سخن را در پاسخ دیگری آورده ایم ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8673
👌و اگر اين نوع درك و شعور را نپذيريم لا اقل تسليم و خضوع آنها که نشانه سجود تکوینی است در برابر همه #نظامات هستى به هيچوجه قابل انكار نيست.
❕اما سجود #تشريعى همان نهايت خضوعى است كه از صاحبان عقل و شعور و درك و معرفت در برابر پروردگار تحقق مى يابد.
❔در اينجا اين سؤال پيش مى آيد كه اگر برنامه سجود عمومى موجودات همه انسانها را در بر مى گيرد چرا در آيه فوق به گروهى از انسانها تخصيص داده شده است؟
👌اما با توجه به اينكه سجده در اين آيه در يك مفهوم جامع ميان تشريع و تكوين استعمال شده پاسخ اين سؤال روشن مى شود، زيرا سجده در مورد خورشيد و ماه و ستارگان و كوهها و درختان و جنبندگان، فرد #تكوينيش منظور است، اما در مورد انسانها تشريعى است كه بسيارى آن را انجام مى دهند و گروهى سرپيچى كرده و مصداق" كَثِيرٌ حَقَّ عَلَيْهِ الْعَذابُ" هستند.
❕سوال دیگری که مطرح می شود این است که چرا" أَ لَمْ تَرَ" (آيا نمى بينى) فرموده، با اينكه سجده عمومى موجودات چيزى نيست كه با #چشم ديده شود؟
👌پاسخ آن است که سجده و خضوع تکوینی موجودات عالم برای همگان قابل مشاهده است ، گذشته از این که رؤيت در لسان عرب گاهى به معنى علم مى آيد یعنی با توجه به وضوح مطلب چگونه می توان نسبت به سجده عمومی موجودات عالم #علم حاصل نکرد ، بعلاوه گاه از مسائل بسيار روشن تعبير به مشاهده مى كنيم و مثلا مى گويند آيا نمىبينى كه فلان انسان، حسود و بخيل است، يا فلان انسان عالم و عادل است (در حالى كه اين صفات جنبه حسى ندارد) منظور درك #قطعى است .
📚تفسیر نمونه ج 14 ص 49
#پرسمان_اعتقادی
#ایتا
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
#در_سروش
https://sapp.ir/poorseman
#بیت_المعمور_خانه_کعبه
#پرسش
❔در روایات داریم که در آسمان چهارم #موازی کعبه ، بیت المعمور هستش ؟
با توجه به اینکه زمین در حال حرکت هست چطور میشه اینو توجیه کرد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌بیت المعمور مکانی است مقدس و پر برکت در آسمان چهارم که با عبادت فرشتگان #معمور و آباد است چنان که علی علیه السلام فرمود ؛
« آن خانه اى است در آسمان چهارم ... كه فرشتگان با عبادت خود آن را معمور و آباد مى كنند، هر روز هفتاد هزار فرشته وارد آن مى شوند و تا ابد به آن بازنمى گردند »
📚مجمع البیان ج 9 ص 163
❕ این خانه مبارک مورد #سوگند خداوند قرار گرفته و می فرماید ؛
« سوگند به بيت المعمور » « وَ الْبَيْتِ الْمَعْمُورِ » ( طور 4)
❕آنچه در روایات ما آمده است آن است که خانه کعبه به محاذات و موازی بیت المعمور #ساخته شده است .
👌شیخ صدوق از ابى حمزه ثمالى نقل می کند که گويد ؛ به امام چهارم گفتم چرا طواف هفت دور است؟ فرمود:
« چون خدا تبارك و تعالى بفرشته ها فرمود «در من در زمين جانشين گذارم» و آنها در برابر خدا تبارك و تعالى گفتند: «آيا در آن كسى گذارى كه تباهى انگيزد و خونريزد» خدا فرمود «براستى من ميدانم آنچه را شما ندانيد» و پيش از آن آنان را از نور خود محجوب نميكرد و پس از آن 7 هزار سال آنها را از نورش محجوب ساخت، پس به آنها مهر ورزيد و توبه شان را پذيرفت و بيت المعمور را در آسمان چهارم بر ايشان ساخت تا پايگاه و امن آنها باشد و خانه كعبه را زير بيت المعمور نهاد و #پايگاه و امن نمودش و هفت دور طواف بر بنده ها واجب شد در برابر هر هزار سال يك دور »
📚علل الشرایع ج 2 ص 92_ بحار الانوار ج 55 ص 58
👌بنابراین روشن می شود که تنها اصل ساخت ابتدایی کعبه به موازات بیت المعمور بوده است نه آنکه پیوسته خانه کعبه در مقابل بیت المعمور قرار داشته تا این سخن با بحث حرکت #زمین منافات داشته باشد .
#پرسمان_اعتقادی
#ایتا
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
#در_سروش
https://sapp.ir/poorseman
#پاداش_بیماران_روزه_داری
#پرسش
❔با توجه به آغاز ماه رمضان این سوال برام مطرح است که بسیاری از افراد را می بینم که به سبب بیماری ، #پزشکان او را از گرفتن روزه منع می کنند اما آنها نمی توانند دل از روزه ماه رمضان بکنند و روزه می گیرند ❗️تکلیف این افراد چگونه است ❕آیا اگر روزه نگیرند #ثوابی از ماه رمضان نمی برند ❕
💠#پاسخ💠
👌اساس اسلام بر #سختگیری نیست و اگر در جایی حکمی تولید مشقت شدید کند ، موقتا آن حکم برای افراد برداشته می شود چنان که #خداوند می فرماید :
« او شما را برگزید و در دین خود تکلیف #مشقت باری برای شما قرار نداد »
🔷#حج 78
👌 لذا می فرماید :
« آن کس که #بیمار یا در #سفر باشد روز های دیگری را ( به جای ماه رمضان روزه بگیرند ) و بر کسانی که #قدرت انجام آن را ندارند ( روزه واجب نیست )»
🔷#بقره 185
🔷پیامبر #گرامی فرمود :
« من مبعوث به آئین #سهل و #آسانی شده ام »
📚#بحار الانوار ج30 ص548
👌امام #صادق علیه السلام فرمود :
« هر زمانی که روزه سبب #ضرر و #مشقت شود ، افطار واجب است»
📚#الفقیه ج2 ص133
🔶و #فرمود :
« اگر روزه دار در خود #ضعف و #مشقت احساس کند ، باید #افطار کند و اگر #قدرت و توان روزه داری را داشته باشد ، باید #روزه بگیرد »
📚#الکافی ج4 ص118 _ التهذیب ج4 ص256
🔷امام #کاظم علیه السلام فرمود :
« هر #مرضی که روزه داری سبب تشدید آن شود ، مجوز ترک #روزه است »
📚#وسائل الشیعه ج10 ص222
❕بر این اساس کسانی که بیمار هستند و روزه داری سبب تشدید بیماری آنها و وارد آمدن #ضرر به جسم و جانشان می شود باید افطار کنند و روزه نگیرند ، اگر آنان به این دستور عمل نکنند و روزه بگیرند ، روزه حرام گرفته اند که مستوجب عقوبت هستند و پس از علاج بیماری باید روزهایی را که در هنگام بیماری روزه گرفته اند دو مرتبه قضاء کنند .
❕امام سجاد علیه السلام فرمود ؛
« اگر در حال سفر یا مرض روزه بگیرد ( عصیان کرده ) و باید دو مرتبه آن روزها را #قضاء کند »
📚وسائل الشیعه ج 10 ص 224
👌امام رضا علیه السلام فرمود ؛
« برای مریض و مسافر جایز نیست که روزه بگیرند ، اگر روزه بگیرند گناه کرده اند و قضاء نیز بر آنها واجب است »
📚مستدرک الوسائل ج 7 ص 390
❕بیمارانی که نمی توانند روزه بگیرند نباید نا امید باشند که از برکات ماه رمضان بی بهره ماندند ، زیرا در #روایات ما آمده است که خداوند پاداش روزه داری را به آنها می دهد و در کنار آن گناهانشان را می آمرزد و اگر گرفتار معصیت ناخواسته ای هم شوند ، خداوند برای آنها سخت نمی گیرد چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛
«هيچ مسلمانى نيست كه به گرفتارى اى جسمى مبتلا شود، مگر آن كه خداوند ، به فرشتگان خويش مى فرمايد: «براى او پاداش بهترين كارهايى را كه در دوران تندرستى انجام مى داده است، بنويسيد».
📚امالی طوسی ص 384_ بحار الانوار ج 81 ص 183
👌و فرمود ؛
« براى بيمار، چهار ويژگى است ، قلمِ تكليف از او برداشته مى شود؛ خداوند به فرشته فرمان مى دهد همه پاداش آنچه را در دوران تندرستى خويش انجام مى داده است، بنويسيد؛ بيمارى وى بر همه اندامهايش گذر مى كند و گناهانش را از آن بيرون مى برد. پس اگر بميرد، آمرزيده شده مى ميرد و اگر زنده بماند، آمرزيده شده زندگى مى كند. »
📚ثواب الاعمال ص 230_ وسائل الشیعه ج 2 ص 401
👌امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« هر كس از مؤمنان به بلايى گرفتار شود (و) شكيبايى را از دست ندهد، پاداش #هزار شهيد دارد »
📚الکافی ج 2 ص 92
#پرسمان_اعتقادی
#ایتا
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
#در_سروش
https://sapp.ir/poorseman
💠پرسش و پاسخ های رمضانی ؛
1⃣آیا ادیان گذشته نماز و روزه هم داشتند و اگر داشتند به چه شکلی بوده است❕
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/7945
2⃣❔مسلمانان ميگويند ماه رمضان ماه #مهمانى خداست پس چرا وقتى اين مهمانى تمام ميشود جشن ميگيرند و #شادى ميكنند❕معمولا انسانها پايان غم و رسيدن شادى را جشن ميگيرند، يعنى مهمان خدا بودن اينقدر آزار دهنده است كه اتمامش را #جشن ميگيرند ❗️
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6791
3⃣فلسفه خواندن نماز #عید فطر چیه ❗️
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6790
4⃣فلسفه پرداخت زکات #فطره چیست ❕❕
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6781
5⃣اگر نماز #قضا داريد حضرت رسول اکرم (ص) فرمود:هر که نماز قضا بر ذمه اش باشد قبل از ظهر جمعه آخر ماه مبارک رمضان چهار رکعت #نماز به دو سلام (۲تا دو رکعتی) بخواند و در هر رکعت بعد از حمد یک مرتبه آیه الکرسی و پانزده مرتبه سوره ی #کوثر را تلاوت نماید که دویست سال نماز قضا را کفایت می کند و روایت دیگر از آن حضرت چهار صد سال و روایت از حضرت امیرالمومنین #ششصد سال و از حضرت رسول سوال کردند مردم آخر الزمان بیش از صدسال عمر نمی کنند نماز قضاهای پدر و مادر و اقربای او را کفایت می کند بعد از نماز این دعا را بخواند.بسم الله الرحمن الرحیم یا سامعَ الصَّوتِ یا جامع الفَوتِ یا مُحیَ العِظامِ بَعدَ المَوت ِ صَلِّ عَلی مُحَمدِ وَاجعَل لی #فَرَجا وَ مخرجا مِمّا انا فیه اِنَّکَ تَعلَمُ و انتَ تُقَدَر وَلا اَقدِرُ وَ انتَ عَلامَ الغُیُوبِ یا واهِبَ العَطایا یا غافِرَ الخَطایا یا #سُبّوحُ یا قدُوسُ یا رَب المَلائِکهِ وَ الرّوح رَبِِّ اغفِر وَارحَم و تَجاوَز عَما تَعلَمُ اِنَکَ اَنتَ العَلِیُ الاَعظَم ُیا ساتِرَ العُیوُبِ یا #کاشِفَ الکُرُوب یا غافِر الذُنوُبِ یا ذَالجَلالِ وَالاِکرام بِرَحمَتِکَ یا اَرحَمَ الراحِمینِ ❕❕
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6744
6⃣❔ آيا ميدانستيد با استناد به آيات قرآن روزه ماه رمضان ٣ روز است و نه ٣٠ روز ... از تمام اسلامگرايان شيعه و سنى ميخواهيم با استناد به قرآن اثبات كنند روزه ماه رمضان ٣٠ روز است❗️❗️
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6705
7⃣با توجه به این که ماه های #قمری در همه شهر ها یکسان نیست و مثلا در #عربستان یک روز زودتر از ما ماه را می بینند و روزه می گیرند و طبیعتا شب قدرشون هم یک روز زودتر از ما است ❕با این وجود تکلیف چیست یا ما شب قدر را درک نمی کنیم یا اونها و این اختلاف در تمام #جهان است ❕❕
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6696
8⃣آیا سخن زیر در #روایات آمده است ؛
❕اگر در حال ختم #قران هستید به جزء 15 که رسید ایه 19 سوره کهف کلمه و#لیتلطف میزان قران است وجای استجابت دعا یعنی در این جا قران به دوکف مساوی تقسیم می شود قران را قطع کنید وشروع به دعا کنید واولین دعا برای #فرج باشد در قران های قدیمی خطی; یا درشت نوشته می شد یا قرمز تا مردم جای استجابت را گم نکنند التماس دعا❕
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6671
9⃣آیا راست است که در #صدر اسلام ، #نزدیکی کردن با همسر در شب های ماه رمضان و همچنین خوردن و آشامیدن #ممنوع بود ❕❕
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6642
🔟ببخشید برخی #تبلیغ می کنند که روزه برای بدن #ضرر دارد و سبب #بیماری می شود ❗️حال اگر چنین باشد تکلیف ما در مورد #روزه چیست❕❕
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6624
1⃣1⃣#روحانی مسجد ما می گفت وقتی ماه #رمضان می شود ، شیطان در #غل و #زنجیر قرار می گیرد❕اگر شیطان در غل و زنجیر است پس ما چگونه در این ماه #گناه می کنیم❕❕
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6606
2⃣1⃣برخی در کنار روزه داری ، روزه #سکوت هم می گیرند و از اذان صبح تا اذان مغرب #صحبت هم نمی کنند و می گویند روزه سکوت در قرآن آمده که حضرت #مریم می گرفت ❕آیا این عمل و استدلال آنها #صحیح است❕❕
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6605
3⃣1⃣مردمی که در مناطق #گرمسیری مثل جنوب ایران و عراق و عربستان وغیره زندگی میکنند چطور در #فصل گرما #تشنگی رو تحمل میکنند ؟ مخصوصا دوران قدیم❗️ آیا خدا یا پیامبر #امتیازی برای اینهایی که در #گرمای بالای ۵۰ درجه روزه میگرفتند با کسانی که در مناطق سردسیر روزه میگرفتند قائل بودند❕
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6604
4⃣1⃣اهل سنت در #سفر روزه می گیرند و معتقدند روزه در سفر افضل و #خوب است❕آیا از کتب ما و کتب آنها دلیلی بر رد ادعایشان می باشد که باید در سفر #روزه نگرفت❕❕
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6595
5⃣1⃣#فلسفه اینکه کسی که عمدا #روزه خواری کند، باید #شصت روزه بگیرد چیست❕❕
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6593
6⃣1⃣❓#لطفا به این روایت پاسخ دهید ؛
« محمد بن #الفیض می گوید که از امام #صادق شنیدم که ایشان از #بوییدن گل #نرگس نهی کردند . گفتم جانم به فدایت برای چه نهی کردی ؟ گفت زیرا نرگس #ریحان و گل خوشبو #عجم ها است»
سند :#الکافی ج7 ص506
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6587
7⃣1⃣به نظر شما عمل #کدامیک برتر و بهتر است❕کسی که #روزه می گیرد و در کنار روزه داری به دیگران #ظلم می کند و #چشم چرانی و ...انجام می دهد و کسی که بدون آن که #روزه بگیرد اعمال مذکور را انجام نمی دهد❕❕
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6581
8⃣1⃣چرا در ماه #رمضان با کسانی که #علنا روزه خواری می کنند برخورد می شود ❗️مگر افراد #آزادی ندارند❕آیا برای این برخورد کردن مستند روایی وجود دارد❕❕
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6577
9⃣1⃣❓اهل #سنت در مساجدشان ابتدا افطار می کنند سپس نماز می خوانند اما در #مساجد ما این مساله بالعکس است ❕آیا بهتر نبود که ما هم چنین می کردیم و با #آرامش بیشتری #نماز می خواندیم ❕
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6571
0⃣2⃣چرا خداوند روزه واجب را در #ماه رمضان قرار داده است ❕چرا مثلا در ماه رجب یا #شعبان یا ذی القعده و ...قرار نداده است❕❕
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6569
1⃣2⃣آیا در مورد #سحری خوردن نکته و توصیه ای در منابع روایی ما آمده است❗️❗️
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6560
2⃣2⃣دلیل شیعه برای اینکه روزه تا اذان #مغرب است چیست در حالی که اهل سنت #غروب آفتاب را معیار قرار داده اند و حدودا 20 دقیقه قبل شیعه افطار می کنند❕❕
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6558
3⃣2⃣دليل وجوب #روزه گرفتن در چیست❗️❗️
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6551
4⃣2⃣علت اختلاف مراجع در #رویت_هلال در چیست❗️چرا برخی رویت با #تلسکوپ را معتبر نمی دانند و رویت ماه با #چشم_عادی را معتبر می دانند❗️
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6548