#نشر_مجدد_به_دلیل_پرسشهای_مکرر
#بخشش_های_پنهانی_علی_علیه_السلام
🤔#پرسش
❔یه چی فکرمو مشغول کرده چطور امام علی هر شب #شیر میذاشته دره خونه فقرا ظروف یکبار مصرف که نبوده تو چی میبرده هر شب هر شب با عقل جور در نمیاد تازه تو ظرف های فلزی هم اگر به فرض بگیریم میبرده شبی ده تا خونه ام که به صورت ناشناس شیر برده باشه سالی بیش از ۳۰۰۰ تا ظرف باید میخرید ❔بعدم طبق روایت های شیعیان میگند ناشناس میبرده شبونه پس یعنی نمیرفته #ظرفشم پس بگیره !! یعنی کارخونه مسگری هم داشت از پس این همه ظرف بر نمیومد گاوداریش پیش کش واقعا جواب قانع کننده ای براش پیدا نمیشه ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در این شکی نیست که یکی از ویژگی های بارز علی علیه السلام ، بخشش های بی نظیر و #پنهانی او بوده است چنان که معاویه از دشمنان بارز علی علیه السلام به این مساله تصریح می کرد و می گفت ؛
«على اگر مالك شود خانه اى از طلا و خانه اى از كاه، طلا را بيشتر تصدّق مى دهد تا هيچ از آن نماند »
📚شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 1، ص 20؛ الامامة و السياسة، ص 97؛ بحار الأنوار، ج 41، ص 144
🔸پیامبر گرامی در #وصف بخشندگی علی علیهما السلام می فرمود ؛
« اين درياى خروشان و خورشيد برآمده، در بخشش، از فراتْ بخشنده تر است و دل گشاده تر از دنيا. هر كس او را دشمن بدارد، لعنت خدا بر او باد »
📚کنزالفوائد ج 1 ص 148
🔸قرآن می فرماید ؛
« اگر انفاقها را آشكار كنيد، خوب است ، و اگر آنها را #مخفى ساخته و به نيازمندان بدهيد، براى شما بهتر است » ( بقره 271)
🔸بر این اساس علی علیه السلام سعی می کرد که شبانه و به صورت پنهانی و ناشناس به #مستمندان کمک رسانی کند . در نقلی آمده است ؛
« عبد الرحمن بن عوف، چند دينار براى اصحاب صُفّه فرستاد و على عليه السلام، شبانگاهان يك بارِ شتر #خرما فرستاد، و دوست داشتنى ترين دو صدقه در نزد خداوند، صدقه وى بود . پس صدقه شبانگاهان، كاملتر است.»
📚تفسیر فخر رازی ج7 ص 90 _ ذخائر العقبی ص 158
🔸در نقل دیگری به نقل از محمّد بن حنفيّه آمده است که می گوید ؛
« پدرم (على عليه السلام) شبانگاه، قنبر را صدا مى زد و آرد و خرما بر دوشش مى نهاد و به درِ خانه هايى كه مى شناخت، مى رفت و كسى را از آن آگاه نمى كرد. به وى گفتم: پدرم! چرا اين اموال را در طول روز (علنى) به آنان نمى دهى؟ فرمود: «پسرم! صدقه مخفى، #خشم پروردگار را خاموش مى كند».
📚ربیع الابرار ج 2 ص ،148 _ المناقب کوفی ج 2 ص 69
🔸ابن شهر آشوب به نقل از محمّد بن صمه، از پدرش،واو از عمويش نقل می کند ؛
« مردى را در مدينه ديدم كه #كيسه اى بر پشت و سينى اى در دست داشت و مى گفت: «پروردگارا! اى دوست مؤمنان، خداى مؤمنان و پناهدِهِ مؤمنان! امشب هديه مرا به درگاهت بپذير. جز آنچه در سينى ام هست و آنچه پوشيده ام، چيزى را مالك نيستم و تو خود مى دانى كه با همه نيازم، خود را به خاطر بهره نزديكى به تو، از آن، محروم ساختم. پروردگارا! رويم را بر زمين مزن و دعايم را رد مكن».
نزديك وى آمدم و او را شناختم. #ديدم على بن ابى طالب عليه السلام است. نزد مردى رفت و او را سير كرد.»
📚مناقب ابن شهر آشوب ج 2 ص 76
👌در این رابطه #روایات متعدد دیگری نیز است که جهت آگاهی رجوع کنید ؛
📚بحار الانوار ج 41 ص 24 باب 102
🔸از این روایات استفاده می شود که علی علیه السلام شبانه و به صورت ناشناس نیازمندی #مستمندان را برطرف می کرده است ، به گونه ای که مستمندان متوجه نمی شدند که آنکه به آنان کمک می کند علی علیه السلام است ، نه آنکه بگوییم ایشان مواد غذایی را بدون آنکه به صاحبان خانه اطلاع دهد ، پشت در خانه آنها می گذاشته و میرفته است چرا که در این صورت مواد غذایی در معرض از بین رفتن بوده است ، بلکه نیازمندان علی علیه السلام را می دیدند که به آنان کمک می کند اما نمی شناختند .
🔸از سوی دیگر اگر مثلا علی علیه السلام شیر به نیازمندان #توزیع می کرده است نیازی به بحث ظرف و مانند آن که مورد اشکال قرار گرفته است نمیباشد چرا که می تواند چنین بوده باشد که علی علیه السلام مشک های خود را پر از شیر می کرده است و به صورت ناشناس مثلا با رفتن به در خانه نیازمندان ، ظرف ها و کاسه های #نیازمندان را از شیر پر می کرده است .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#علی_علیه_السلام_القضم
🤔#پرسش
❔على امام اول شيعيان كودكان را گاز ميگرفت و به او لقب #قضم داده بودند ؟؟؟
ايشان كودكان را گاز ميگرفت بعد ایشان شدند شاه مردان و اسوه عدالت براى عده اى نااگاه و جاهل كه برده آخوند شده اند. (تصوير بالا) در كتاب بحارالانوار جلد بيست .. ص ٥٤ نوشته علامه مجلسي در اينمورد چنين امده است خودتان قضاوت كنيد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌یکی از القاب علی علیه السلام ، لقب « القضم » بوده است ، این توصیف در مورد علی علیه السلام به معناى درهم شكننده پرشدّت است، و به صورت كنايه در هلاك كردن و نابود كردن به كار مى رود.
📚لسان العرب ، ج 12 ص 487
❕علی علیه السلام به این وصف توصیف شدند از این جهت که در جنگ ها با رشادت ها و شجاعتشان ، کوبنده و خرد کننده و نابود کننده دشمنان و کفار بوده اند ، چنان که قریش وقتی علی علیه السلام را می دید ، می گفت ؛
« از قضم بپرهیزید که او هلاک کننده است »
📚النهایه ابن اثیر ، ج 3 ص 293 _ بحار الانوار ج 20 ص 67 _ مستدرک سفینه البحار ج 8 ص 538
❕یا « در جنگ احد طلحة بن ابى طلحه صاحب علم مشركين بود اسب و مبارز می طلبيد، هيچ كس جرأت ميدان او نداشت، امير المؤمنين عليه السّلام چون شير غرّنده با شمشير برّنده به سوى او تاختن كرد و رجز خواند. طلحه گفت: اى قضم! دانستم كه جز تو كس به ميدان من نيايد. پس بر آن حضرت حمله كرد و شمشيرى بر آن حضرت فرود آورد، حضرت با سپر آن زخم را دفع داد، آنگاه چنان تيغى بر فرقش زد كه مغزش برفت و بر زمين افتاد ، علی علیه السلام در برابر طلحه می گفت من قضم هستم ، من علی بن ابی طالب هستم »
📚مناقب آل ابی طالب ج 1 ص 56
👌بنابراین « قضم » به معنای درهم شکننده پر شدت است ، اصل داستانی هم که مورد استناد معاند قرار گرفت از این قرار است ؛
❕« در جنگ احُد، على عليه السلام نُه نفر از قهرمانان دشمن را به هلاكت رسانيد، اوّلين قهرمان پرچمدار دشمن شخصى به نام «طلحة بن ابى طلحه» بود كه او را كَبْشُ الْكَتيبَه (قوچ و سردار جمعيت مشرك) مى خواندند، همين كه در ميدان چشم او به على عليه السلام افتاد، گفت: يا قُضَمْ؛ امام صادق عليه السلام در مورد اينكه چرا به امام على اين لقب را داده اند مى فرمايند ؛
« اين لقب قُضَمْ براى على عليه السلام به خاطر اين بود كه در سالهاى آغاز بعثت، هنگامى كه مشركان كودكان خود را وادار مى كردند كه به سوى پيامبر سنگ پرانى كنند، على عليه السلام به سوى آنها حمله مى كرد و به هر كدام كه مى رسيد گوش و بينى و عضله آنها را مى گرفت و فشار مى داد آنها بر اثر شدّت درد، با زارى و گريه به خانه مى رفتند، وقتى از علّت گريه آنها مى پرسيدند، مى گفتند:
«قَضَمَنا عَلِىٌ » على ما را گوشمالى داد و در هم کوبید .به خاطر همين بود كه طلحة بن أبى طلحه آن حضرت را قضم ياد كرد و در همان جنگ به دست على عليه السلام كشته شد »
📚تفسیر قمی ج 1 ص 114 _ البرهان فی تفسیر القرآن ج 1 ص 682
❕در برخی از نسخه های روایت این وصف به صورت « القصم » ثبت شده است ؛
📚بحار الانوار ، ناشر دار احیاء التراث العربی ج 20 ص 52 پاورقی
👌در این صورت هم این کلمه به همان معنایی که گفته شد به کار می رود چنان که در مورد خداوند به کار رفته است .
❕خداوند می فرماید ؛
« وَ كَمْ قَصَمْنا مِنْ قَرْيَةٍ كانَتْ ظالِمَةً وَ أَنْشَأْنا بَعْدَها قَوْماً آخَرِينَ » « چه بسيار مناطق آباد ستمگرى را كه ما درهم شكستيم و بعد از آنها قوم ديگرى روى كار آورديم » ( انبیاء 11)
👌یا علی علیه السلام در توصیف خداوند فرمود ؛
« أمّا بعد فإنّ اللّه لم يقصم جبّاري دهر قطّ إلّا بعد تمهيل و رخاء » « خداوند هرگز ستمگران دنيا را در هم نشكسته، مگر بعد از آنكه به آنان مهلت داده و نعمت فراوان بخشيده »
📚نهج البلاغه خطبه 88
❕یا در نامه شیعیان به امام حسین علیه السلام آمده بود ؛
« فَالْحَمْدُلِلَّهِ الَّذِي قَصَمَ عَدُوَّكَ الْجَبَّارَ الْعَنِيد » «خداى را سپاس مى گوييم كه (معاويه) آن دشمن ستمكار و كينه توز را نابود ساخت و درهم شکست»
📚بحار الانوار ج 44 ص 333
👌روشن است که عمل علی علیه السلام در برابر فرزندان مشرکین هیچ قبحی ندارد ، چرا که آنان قدم در راه پدران خود گذاشته بودند و پیامبر گرامی را مورد اذیت و قرار دادند ، علی علیه السلام هم برای دفاع از پیامبر گرامی ، آنان را تنبیه نمود .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد نزدیکی با حیوان و عدم بطلان روزه را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2700
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد نزدیکی با همسر از مقعد در ماه رمضان را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2701
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند را که می گوید ؛ « « جلوی گرسنه های بیچاره در طول سال هر چقدر غذا بخوری مشکلی نیست اما جلوی روزه دارانی که خودشان خواستند چیزی نخورند نباید چیزی خورد » به همراه « چرایی ممنوعیت روزه خواری علنی در ماه رمضان » را در دو نمایه ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2702
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2703
#سایت_ما
ipasookh.ir
#پاسخی_به_سلبریتی_بیسواد_واکسن_کرونا
🤔#پرسش
❔علی کریمی فوتبالیست معروف اخیرا این جمله را استوری کرده است لطفا نظر خود را بیان کنید ؛
« در حال حاضر در 179 کشور درگیر کرونا هستند، از 50 خدای مختلف درخواست کمک می شه ولی تا بحال هیچ کدام از خداها کمک نکرده اما وقتی علم واکسن آن را پیدا کند هرکسی از خدای خود تشکر می کند. »
💠#پاسخ💠
👌ما معتقدیم که عالم دارای خالقی یکتا و توانا است که وجودش از هیچ کمالی خالی نیست و هیچ گونه ضعف و نقصانی ندارد و منبع فیض و وجود عالم است ، ما این خدا را الله می نامیم و معتقدیم که دیگران در تشخیص خدای واقعی در گمراهی فرو رفته اند و موجوداتی را که سراپا نقص و نیاز هستند ، به عنوان خدا گرفته که توانایی انجام هیچ کاری را در عالم ندارند .
👌و معتقدیم که سراسر جهان فعل خدا است، و تمام كارها، حركتها، تأثير و تأثّرها به ذات پاك او منتهى مى شود، و در حقيقت: «لا مُؤَثِّرَ فى الْوُجُوْدِ الَّا اللَّهُ» «هيچ موجودى تأثير مستقل ندارد جز خداوند». حتى اگر شمشير مى بُرد، و آتش مى سوزاند، و آب، گياهان را مى روياند، همه به اراده و فرمان او است، و خلاصه هر موجودى هر اثرى دارد از ناحيه خداوند است ، چنان که خودش می فرماید ؛
« (آرى،) اين خداى باعظمت، پروردگار شما است! هيچ معبودى جز او نيست؛ آفريدگار همه چيز است؛ او را بپرستيد. و او نگهبان و مدبّر هر چيزى است». ( انعام 102) و می فرماید ؛« بگو: خدا آفريننده همه چيز است؛ و اوست يكتا و حاكم بر همه چيز» ( رعد 16)
👌همان خدا ویروس کرونا را هم ایجاد کرده است که فلسفه شیوع آن در گذشته مورد بحث تفصیلی ما قرار گرفته است ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/11622
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/11714
👌خدایی که ما می شناسیم ، مصائب و شرور را ایجاد می کند تا در پی آن جامعه بشری را رشد و پرورش دهد تا آنان بتوانند با علم و قدرت و اختیاری که خداوند به آنان داده است در زندگی دنیوی خود بهره مندی های بیشتری کسب کنند .
❕بسيار مى شود كه حوادث و پديده هايى كه ظاهراً در شمار شروراند سرچشمه خيرات و بركات مختلفى مى شوند. بسيارى از محروميتها سبب شكوفائى استعدادها و تلاشهاى عظيم مى شود، چرا كه انسان به هر حال براى جبران محروميتش به پا مى خيزد، و تمام آنچه را در درون وجود دارد به كار مى گيرد، و همانها غالباً سبب جهشهاى علمى و اجتماعى مى گردد.
🔸بسيارى از نيازها و محروميتها سرچشمه اختراعات بزرگ شده است، و بسيارى از كمبودها مقدّمه پيدا كردن منابع مهم جديد گرديده است . گياهانى كه در لابه لاى سنگها مى رويند، و درختانى كه در دل بيابانها با انواع كمبودها پرورش مى يابند، استحكام چوب و دوام آتش آنها از گياهان ناپرورده در كنار نهرها به مراتب بيشتر است، انسان نيز مشمول همين قانونند.
👌صحرانشينان كه دائماً با مشكلات دست و پنجه نرم مى كنند، و با انواع حيوانات وحشى دست به گريبانند، مردمى شجاع و نيرومند و پر استقامتاند، در حالى كه شهرنشينانى كه در ناز و نعمت و امنيت به سر مى برند نسبت به آنها در برابر حوادث سست و كم تواناند.
❕قرآن مجيد در اين زمينه بيان لطيفى دارد، مى فرمايد ؛
فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً- إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً: « (آرى) به يقين با سختى آسانى است. مسلّماً با سختى آسانى است». (سوره شرح آیات 5_6)
👌اشاره به اينكه پيوند اين دو گاه آنچنان قوى و نزديك است كه گوئى هر دو در كنار هم قرار دارند، همانگونه كه از كلمه «مع» استفاده مى شود.
❕اين نكته نيز قابل توجّه است كه عُسر با الف و لام يسر به صورت نكره ذكر شده كه در اينگونه موارد براى بيان عظمت است يعنى با سختى ها آسانىهاى مهمّى است.
👌بعضى از مورخان يكى از عوامل مهم پيشرفت سريع مسلمانان را در آغاز اسلام همان انبوه مشكلاتى مى دانند كه مسلمين در ميان آن پرورش يافته بودند و در سايه آن افراد سلحشور و پرقدرت و آبديده شدند، در حالى كه يكى از عوامل عقب نشنى مسلمانان قرون بعد زندگى مرفّه و بى دردسر، و پرورش در ميان انواع ناز و نعمت بود.
📚پیام قرآن ج 4 ص 563
❕یكى از نويسندگان غرب مى گويد ؛
« من عقيده ندارم كه هر فرد لازم است مصيبت بكشد، ولى اين را مى دانم كه مصيبت غالباً مفيد فايده است بلكه ضرورت دارد، امّا با اين شرط كه شخص بداند چگونه با رنجها روبرو شود و اين كار را از كارهاى آموزنده و اساسى زندگى بشمرد.»
📚رمز موفقیت
🔸ادامه 👇
🔸 ادامه 👇
👌اين تعبير بسيار دقيق است كه هرگز انسان نبايد به استقبال مصائب رود، و يا در مقابل آنها خاموش بنشيند و مبارزه با عوامل مصيبت نكند، ولى با اين حال نبايد فراموش كرد كه بخش مهمّى از مصائب ناخواسته كه ما قدرت مبارزه با آن را نداريم مى تواند تبديل به عوامل سازندهاى در زندگى ما گردد.
❕الكسيس كارل فيلسوف و پزشك معروف فرانسوى، در كتاب خود انسان موجود ناشناخته چنين مى نويسد ؛
« افراد ثروتمند كه يك عمر با ثروت و خوشى گذرانده اند، و از هر حيث نيرومند و قوى بوده اند فرزندانشان به اعتماد ثروت پدر (غالباً) از كار كناره گيرى مى كنند، و اسباب ضعف نفس و نابودى نيرو و استعداد خلّاق خود را فراهم مى سازند.»
📚انسان موجود ناشناخته ص 152
❕و به عكس بسيارى از كسانى كه فرزندانشان در ميان انبوه مشكلات پرورش مى يابند به پيروزی هاى چشمگير و موفقيتهاى فراوان دست مى يابند.
👌اميرمؤمنان على عليه السلام در نامه 45 نهج البلاغه در پاسخ اين سؤال كه چگونه ممكن است آن حضرت با استفاده از غذاهاى بسيار ساده و ناگوار قدرت مقابله با شجاعان عرب را داشته باشد مى فرمايد ؛
«آگاه باشيد درختان بيابانى چوبهايشان محكمتر است، ولى درختان سرسبزى كه همواره در كنار آب قرار دارند پوستهاى نازكتر و كم داوم ترى دارند و گياهان بيابانى كه جز با آب باران سيراب نمى شوند، آتشى شعله ورتر و پردوامتر دارند»
📚نهج البلاغه نامه 45
👌بنابراین اگر روزی بشر موفق به کشف واکسن و داروی کرونا شود ، ما باز هم دست سپاس به درگاه خداوند خالق و مدبر جهان بلند می کنیم و او را شکر می کنیم زیرا ؛
1⃣او با ایجاد مصیبت کرونا بشر را در کوره حوادث قرار داد تا آبدیده شود و استعدادهایش شکوفا شود و در برابر مشکلات مشابه مقاوم شود و بتواند زندگی دنیوی لذت بخش تری داشته باشد و به خداوند عالم توجهش بیشتر شود و سلاح مقابله با بیماری و ویروس های مشابه را به دست آورد .
2⃣بشر با امکاناتی که خداوند در اختیارش گذاشته است موفق به کشف واکسن و درمان کرونا می شود ، این امکانات هم مواهب طبیعی است که در عالم وجود داشته و بشر از آن در جهت درمان بهره می گیرد و هم امکانات موجود در وجود بشر را شامل می شود ، بشر با قدرت و اختیار و صحت و توانایی و عقل و استعدادی که خداوند در اختیارش قرار داده است ، می توانید پله های ترقی را بپیماید ، بنابراین در هر صورت ما سپاسگزار خداوند یا همان الله بوده و خواهیم بود .
❕به سلبریتی بی سواد هم توصیه می کنیم که به جای بازنشر سخنان بیخدایان قدری در جهان و عالم آفرینش تامل کند و با خدای واقعی عالم بیشتر آشنا شود ، همان خدایی که امثال او روزی خوار سفره اش هستند و با امکاناتی که او به آنها داده است توانستند به جایی برسند اما متاسفانه هم اینک قدم در مسیر ناسپاسی برداشته اند چنان که الله می فرماید ؛
« مرگ بر اين انسان، چقدر كافر و ناسپاس است؟ - (خداوند) او را از چه چيز آفريد؟- از نطفه ناچيزى او را آفريد، سپس اندازه گيرى كرد و موزون ساخت.- سپس راه را براى او آسان ساخت.- بعد او را ميراند و در قبر پنهان نمود.- سپس هر زمان بخواهد او را زنده مى كند- چنين نيست كه او مى پندارد، او هنوز فرمان الهى را اطاعت نكرده است » ( عبس 17_23)
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#پاسخی_کوتاه_به_ملحد_روشنگر
👌ملحد روشنگر به پی وی ما آمده است و خواستار پاسخگویی ما در مورد برخی سخنان روحانیونی شده است که او در کانالش کلیپ های آنان را قرار داده است ( موضوع خمس ) ؛
1⃣ما به ایشان می گوییم در مورد خمس ما مفصلا در گذشته بحث کرده ایم ، پاسخ های گذشته ما را در مورد خمس و جایگاه و مشروعیت و موارد مصرف آن را در ذیل بخوانید ، هر آنچه در کلیپ های شما به عنوان اشکال مطرح شده پاسخش را داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2222
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2224
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2225
2⃣حال اگر یک روحانی بیاید در موضوع خمس بر خلاف اصول مسلمی که ما در بالا آورده ایم سخن بگوید ، این از دو حال خارج نیست ؛
🔸الف ؛ یا فرد مذکور بدون علم و اطلاع کافی سخن پراکنی می کند ، تکلیف چنین شخصی روشن است ، چرا که امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« کسی که بدون علم و هدایت پذیری از خداوند به مردم فتوا دهد ، ملائکه رحمت و عذاب او را لعنت می کنند و بار گناه کسانی که به فتوای او عمل کرده اند ، به ذمه او است »
📚الکافی ج 7 ص 409
❕خداوند می فرماید ؛
«هر کس بر طبق حکم خدا ، حکم ندهد ، فاسق است»
🔷مائده 47
👌در سایر آیات این عمل مصداق ظلم و کفر شمرده شده است ؛
🔷مائده 44 - 45
🔸ب ؛ یا می داند و علم دارد که حق و حقیقت چیست ، اما به خاطر اغراضی خلاف علمش سخن می گوید و عمل می کند ، در مورد چنین فردی هم امام علی فرمود ؛
«از دانشمند بدكار و متعبّد نادان بپرهيزيد كه آنان، مايه فتنه هر فتنه زده اى هستند »
📚بحارالانوار ؛ ج 2 ص 106
👌یا پیامبر گرامی فرمود ؛
« دوزخيان از بوى دانشمند واگذارنده دانشش اذيّت مى شوند و پشيمان ترين و پرحسرت ترينِ ساكنان جهنّم، مردى است كه بنده اى را به سوى خدا فرا خوانده و او پاسخ مثبت داده و از وى پذيرفته و اطاعت خدا را كرده و خدا هم او را به بهشت برده است؛ ولى آن دعوت كننده را به سبب واگذاردن دانشش و پيروى از هوايش و درازى آرزويش، به دوزخ افكنده است. پيروى هوس، از حق باز مى دارد و درازى آرزو، آخرت را از ياد مى برد »
📚الكافي ؛ ج 1 ص 44
❕عبد اللّه بن مسعود می گوید ؛
« پيامبر خدا گريست. ما نيز با گريه ايشان، گريستيم و گفتيم: اى پيامبر خدا! چه چيز شما را گريانْد؟فرمود: «دلسوزى بر بدبختان. خداوند متعال مى فرمايد: «اى كاش مى ديدى هنگامى را كه هراسان مى شوند و گريزى در كار نيست و از جايى نزديك، گرفته مى شوند». منظور، دانشمندان و فقيهان ( بدون عملند )».
📚مكارم الأخلاق ؛ ج 2 ص 347 _ بحارالانوار ،ج 77 ص 99
3⃣در موضوعات دیگر هم ممکن است یک روحانی در فلان منطقه جهان بر خلاف اصول مسلم نزد شیعه سخنی بگوید و شما به سخن او استناد کنید ، روشن است که این استناد هم سودی برایتان ندارد چرا که یا فرد مذکور بدون علم و آگاهی کافی سخن می گوید یا بر خلاف علم و آگاهی اش و به خاطر اغراضی دنیوی ، سخن می گوید ، در هر دو صورت حکمش روشن است و سخنان چنین افرادی اعتباری نزد ما ندارد و ما هم در فرصت های مناسب سخنان چنین افرادی را نقد کرده ایم که نمونه هایی از آن را در ذیل بخوانید ، اگر چه موارد موجود فراتر از نمایه های ذیل است که می توانید در تاریخچه کانال همه آنها را مطالعه کنید ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/11113
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/10999
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/10035
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8669
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/11188
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/7266
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#محمود_کریمی_نسبت_دادن_قمار_به_امام_حسین_علیه_السلام
🤔#پرسش
❔در مورد موضوع روز وجنجال حاج محمود لطفن روشنگری کنید ، در مورد روضه محمود کریمی که پخش زنده شد و از قمار بازی کردن امام حسین با یک شرابخوار گفت ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌 آقای محمود کریمی ، از فردی به نام خسروخان حکایتی نقل می کند که در عالم مستی خود با امام حسین علیه السلام به وسیله تخته نرد بر سر دو کیسه برنج ، قمار کرده و بازنده می شود و دو کیسه برنج را می برد تا تحویل هیئت امام حسین دهد که آنجا به او می گویند خانمی منتظرت بود که نیامدی ، او گفت نذرت قبول شده است اما دیگر با پسرم قمار نکن که روشن می شود که آن خانم حضرت زهرا سلام الله علیها بوده است و قمار بازی خسرو خان با امام حسین علیه السلام را تایید کرده است ، بنابراین آنچه آقای کریمی در توجیه حکایت مذکور گفتند که خسرو خان در عالم خودش گمان و تخیل می کرده که با امام حسین قمار می کرده است صحیح نیست ، زیرا آن خانم تایید کرده است که در عالم واقعیت خسرو خان با امام حسین علیه السلام قمار می کرده است ، حال توجه به نکاتی لازم است ؛
1⃣در این شکی نیست که قمار کردن در اسلام از گناهان بزرگ تلقی می شود .
🔶خداوند می فرماید ؛
« درباره شراب و قمار از تو سوال می کنند .بگو در آنها گناه و زیان بزرگی است و منافعی ( از نظر مادی ) برای مردم دارد ( ولی ) گناه آنها از نفعشان بیشتر است» ( بقره 220 )
🔷و می فرماید ؛
« همانا شیطان می خواهد با شراب و قمار میان شما دشمنی و کینه ایجاد کند و شما را از یاد خدا و از نماز بازدارد» ( مائده 91 )
🔶امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« فرشتگان به هنگام برد و باخت و قمار دور می شوند و از آن نفرت دارند و صاحب آن را لعن می کنند... »
📚الفقیه ج 4 ص 59
2⃣روایات دیگر بالخصوص از قمار کردن و بازی کردن به وسیله تخته نرد نهی کرده است .
❕تخته نرد نوعی بازی است که به وسیله دو طاس و سی مهره ( پانزده مهره سفید و پانزده مهره سیاه ) بر روی تخته نرد انجام می شود ؛
📚اصطلاحات فقهی ص 527
❕در روایات متعددی پیامبر گرامی و ائمه اهل بیت علیهم السلام ، افراد را از بازی کردن با تخته نرد نهی می کردند چون از آلات قمار محسوب می شود ؛
📚وسائل الشیعه ج 17 ص 323 باب 104 باب تحریم اللعب بالنرد
3⃣نسبت دادن قمار بازی با تخت نرد به امام معصوم علیه السلام حتی در قالب یک حکایت ، مصداق بارز اهانت به مقام شامخ آن بزرگواران است .
❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛
«بی احترامی و حرمت شکنی نسبت به سه چیز مستلزم شرک به خداوند می باشد . بی احترامی به کعبه و به قرآن و به اهل بیت»
📚بحار الانوار ج 24 ص 186
👌و فرمود ؛
«برای خداوند حرمات پنج گانه ای هستند که هیچ کس حق حرمت شکنی نسبت به آنها را ندارد و آن حرمات پنج گانه عبارت اند از حرمت پیامبر و حرمت آل پیامبر و حرمت کتاب خدا و حرمت کعبه و حرمت مومن»
📚روضه الکافی ص107
🔶پیامبر گرامی فرمود ؛
«هر کس مراعات حرمات سه گانه الهی را نکند خداوند به هیچ عنوان حرمت او را نگه نمی دارد .آن حرمات سه گانه عبارت است از حرمت اسلام و حرمت پیامبر اسلام و حرمت عترت و اهل بیت»
📚الخصال ج1 ص71
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
4⃣در این نکته هم شکی نیست که مداحان اهل بیت علیهم السلام ، آنانی که در مدح و رثای آن بزرگواران عاشقانه می خوانند ، دارای مقامی بس والا در نزد خداوند هستند .
❕كُمَيت که از مداحان اهل بیت بود بر امام باقر عليه السلام وارد شد و اشعارى خواند كه در مدح ايشان گفته بود. امام باقر عليه السلام به او فرمود: «رحمت خدا بر تو باد، اى كُمَيت! اگر نزدمان پولِ آماده اى بود، حتما خشنودت مى ساختيم».
كُمَيت گفت: فدايت شوم! به خدا سوگند كه من به خاطر دنياى گذرا مدح شما را نگفته ام؛ بلكه نيّتم خدا و پيامبر او بوده است. [امام عليه السلام] فرمود: «پس، پاداش تو در برابر مدح ما، همان چيزى باد كه پيامبرخدا به عبد اللّه بن رَواحه و حَسّان بن ثابت فرمود. [پيامبر] به آن دو فرمود ؛ « ما دام كه با زبانتان از ما دفاع مى كنيد، همواره مؤيَّد به روح القدس باشيد!».
📚الکافی ج 8 ص 102
👌امام رضا علیه السلام فرمود ؛
« هیچ مومنی در مدح ما شعری نمی گوید مگر آنکه خداوند برایش خانه ای در بهشت بنا می کند که هفت برابر بزرگتر از دنیا است که در او را هر فرشته مقرب و هر پیامبر مرسلی در آن خانه زیارت می کند »
📚عیون الاخبار ج 1 ص 7
❕راوی می گوید تعدادى كوفى در خدمت امام صادق عليه السلام بوديم كه جعفر بن عَفّان به محضر امام صادق عليه السلام وارد شد. امام عليه السلام او را به خود نزديك كرد و در كنار خود جا داد و آن گاه فرمود: «اى جعفر!». جعفر گفت: گوش به فرمانم. خدا، مرا فدايت كند! فرمود: «به من [خبر] رسيده كه تو در باره حسين عليه السلام شعر مى گويى و خوب هم مى گويى». او گفت: آرى، خدا مرا فدايت گرداند!فرمود: «بگو». جعفر هم شعرى خواند و امام عليه السلام گريست و كسانى كه در خدمت ايشان بودند، گريستند، تا اين كه اشك بر گونه و محاسن امام عليه السلام جارى شد. آن گاه فرمود: «اى جعفر! به خدا سوگند، فرشتگان مقرّب خدا، پيش تو حاضر بودند و سخن تو را در باره حسين عليه السلام در اين جا شنيدند و گريستند، همان گونه كه ما گريستيم، و آنها بيشتر گريستند. خداوند متعال در اين ساعت اى جعفر تمام بهشت را برايت واجب كرد و گناهت را آمرزيد». آن گاه فرمود: «اى جعفر! آيا بيشتر نگويم؟». گفت: چرا، اى سَرورم!
فرمود: «كسى نيست كه در باره حسين عليه السلام شعرى بگويد و بگريد و با آن بگرياند، مگر اين كه خداوند، بهشت را برايش واجب مى كند و گناهش را مى آمرزد».
📚رجال الكشّي ج 2 ص 574 ، بحار الأنوار ، ج 44 ص 282
👌و فرمودند ؛
«هر كس به خاطر ما بگِريد و صد نفر را بگرياند، به بهشت مى رود. هر كس بگِريد و پنجاه نفر را بگرياند، به بهشت مى رود. هر كس بگريد و سى نفر را بگرياند، به بهشت مى رود. هر كس بگريد و بيست نفر را بگرياند، به بهشت مى رود. هر كس بگريد و ده نفر را بگرياند، به بهشت مى رود. هر كس بگريد و يك نفر را بگرياند، به بهشت مى رود و هر كس وانمود به گريه كردن هم كند، به بهشت می رود».
📚الملهوف ، ص 86، بحار الأنوار ، ج 44 ص 288
5⃣ این روایات که در فضیلت مداحان وارد شده است ، دلیل بر آن نمی شود که آنان به بهانه مدح و رثای اهل بیت علیهم السلام ، حکایاتی جعلی همراه با توهین به مقام اهل بیت علیهم السلام ارائه دهند و ما هم به خاطر جایگاه و مقام مداحان، انتقادی نکنیم و چیزی نگوییم .
👌جناب محمود کریمی هم از مداحان پر سابقه ای است که همگان بارها از مداحی اش لذت برده ایم ، اما در نقل حکایت مذکور دچار خطا و لغزش شده اند و حق است که مسوولین امر با او برخورد داشته باشند ، تا نقل چنین حکایات جعلی باب نشود که مداح برای گریاندن مردم ، دست به نقل هر داستان و حکایت جعلی بزند چرا که روشن است هیچگاه « هدف توجیه کننده وسیله نیست »
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد چرایی اینکه در برخی از نقل ها زنان اسیر در دست مردان معرفی شده اند را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2704
#سایت_ما
ipasookh.ir