eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
229 ویدیو
56 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
💠پاسخ این شبهه و این که چرا در آیات و روایات به مومنین وعده حوریان زیبا رو داده شده است را در زیر بخوانید ؛ 👌https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1561
👌پاسخ را در زیر بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1562
👌زیرا نمی خواهیم مروج نام کانال های دروغگو و تدلیس کننده باشیم . ❕توضیحات بیشتر را در گذشته داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1563
🗯 توجه توجه 🗯 کاربران محترم ✋سلام علیکم قطعا دوست دارید که یه مجموعه ی کامل و مستندی رو ذخیره داشته باشید که بتونید مجموع سوالات و شبهاتی رو که از ابتدای راه اندازی کانال تلگرام ، توسط کارشناس محترم کانال پاسخ داده شده بهش دسترسی داشته باشید!!! 🎁کانال آرشیو پرسمان اعتقادی رو بهتون پیشنهاد میدم🎁 با لطف و عنایت خدا ما اومدیم این زمینه رو تو کانال ایتا برا شما عزیزان فراهم کردیم و همه ی سوالات و شبهات رو با پاسخ کامل و جامع و مستند👈 داخل 🔮کانال آرشیو پرسمان اعتقادی 🔮 بارگذاری کردیم😌 ✋البته خدمتتون عرض کنم که تعدادی از پست ها هنوز داخل کانال ایتا بارگذاری نشده ولی حتما به مرور زمان آنها رو هم بارگذاری میکنیم. 👓این هم آدرس کانالتون: http://eitaa.com/joinchat/2968911879Cf269683d43
❔خداوند در آیاتی فرعون را ملامت می کند که دست و پای عده ای را می کرد ، آن وقت خودش در سوره مائده دستور به قطع دست و پای افراد می دهد ❗️این تناقض رفتاری چه توجیهی دارد ❕❕ 💠💠 👌قرآنی نقل می کند ساحرانی که مامور بودند تا موسی علیه السلام را شکست دهند ، پس از دیدن معجزه علیه السلام از فرعون و فرعونیان بریدند و به موسی و خدای او ایمان آوردند ؛ «ساحران نزد فرعون آمدند و گفتند: آيا اگر ما پيروز گرديم اجر و پاداش مهمى خواهيم داشت؟_ گفت: آرى، و شما از مقربان خواهيد بود! (ساحران) گفتند اى موسى يا تو بيفكن يا ما مى افكنيم! گفت شما بيفكنيد، و هنگامى كه (وسايل سحر خود را) افكندند مردم را چشم بندى كردند و و سحر عظيمى به وجود آوردند! _ و به موسى وحى كرديم كه عصاى خود را بيفكن، ناگهان (به صورت مار عظيمى درآمد و) وسائل دروغين آنها را به سرعت برگرفت! _(در اين موقع) حق آشكار گرديد و آنچه آنها ساخته بودند باطل شد.- در آنجا مغلوب شدند و خوار و كوچك گشتند.- و ساحران (همگى) به سجده افتادند._ و گفتند ما به پروردگار جهانيان ايمان آورديم. - پروردگار موسى و هارون.» 🔹اعراف 113_122 👌هنگامى كه ضربه تازه اى با پيروزى موسى بر ساحران و ايمان آوردن آنها به موسى بر اركان قدرت فرود آمد، فرعون بسيار متوحش و دستپاچه شد، زيرا مى بيند اگر عكس العمل شديدى در برابر اين صحنه نشان ندهد، همه يا بيشتر مردم به موسى ايمان خواهند آورد، و ديگر مسلط شدن بر اوضاع غير ممكن خواهد بود لذا خطاب به ساحران چنین گفت ؛ « فرعون گفت آيا به او ايمان آورديد پيش از آنكه به شما اجازه دهم، حتما اين توطئه اى است كه در اين شهر (و ديار) چيده ايد تا اهلش را از آن بيرون كنيد ولى به زودى خواهيد دانست - سوگند مى خورم كه و پاهاى شما را به طور مخالف (دست راست با پاى چپ يا دست چپ با پاى راست) قطع مى کنم سپس همگى شما را به دار مى آويزم.- (ساحران) گفتند (مهم نيست) ما به سوى پروردگارمان باز مى گرديم.- تنها ايراد تو، به ما اين است كه ما به آيات پروردگار خويش هنگامى كه براى ما آمد ايمان آورده ايم، بار الها! پيمانه صبر (و استقامت) را تا آخر بر ما بريز و ما را مسلمان بميران (و تا پايان عمر با اخلاص و ايمان بدار). 🔹اعراف 123_126 ❕برنامه اى را كه فرعون در اينجا براى مبارزه با ساحرانى كه به موسى ايمان آورده بودند در پيش گرفت، يك برنامه در مبارزات ناجوانمردانه جباران با طرفداران حق است كه از يك سو از حربه تهمت استفاده مى كنند، تا موقعيت حق طلبان را در افكار عمومى تضعيف كنند و از سوى ديگر تكيه بر زور و قدرت و تهديد به قتل و نابودى مى نمايند تا اراده آنها را درهم بشكنند ، سرانجام فرعون، تهديد خود را عملى ساخت، و بدنهاى شده آنان را در كنار رود نيل بر شاخه هاى درختان بلند نخل آويزان نمود، و نام پرافتخار آنها در دفتر آزاد مردان جهان ثبت شد، و به گفته مفسر بزرگ مرحوم طبرسى« كانوا اول النهار كفارا سحرة و آخر النهار شهداء بررة » صبحگاهان كافر بودند و ساحر، شامگاهان شهيدان نيكوكار راه خدا 📚بحار الانوار ج 13 ص 80 ❔آیا براستی این عمل فرعون در برابر ساحران هدایت یافته قلب هر انسان آزاده ای را به درد نمی آورد ❕ 💠ادامه پاسخ 👇 @Rahnamye_Behesht
💠ادامه پاسخ 👇 👌اما مقایسه آیات سوره مائده با جریان فوق ، مقایسه ای و وهن آلود است . 🔹خداوند می فرماید ؛ « كيفر آنها كه با خدا و پيامبر به جنگ بر مى خيزند و در روى زمين دست به فساد مى زنند. (و با تهديد به اسلحه به جان و مال و ناموس مردم حمله مى برند) اين است كه اعدام شوند يا به دار آويخته گردند يا (چهار انگشت از) دست راست و پاى چپ آنها بريده شود و يا از سرزمين خود تبعيد گردند، اين رسوايى آنها در دنياست و در آخرت مجازات بزرگى دارند.- مگر آنها كه قبل از دست يافتن شما بر آنان توبه كنند، بدانيد (خدا توبه آنها را مى پذيرد) آمرزنده و مهربان است.» 🔹مائده 33_34 👌منظور از محاربه با خدا و پيامبر آن چنان كه در احاديث اهل بيت وارد شده و شان نزول آيه نيز به آن گواهى مى دهد اين است كه كسى با تهديد به اسلحه به جان يا مال مردم كند، اعم از اينكه به صورت دزدان گردنه ها در بيرون شهرها چنين كارى كند و يا در داخل شهر، بنا بر اين افراد چاقوكشى كه حمله به جان و مال و نواميس مردم مى كنند نيز مشمول آن هستند. 📚البرهان فی تفسیر القرآن ج 2 ص 284 ❕محاربه و ستيز با بندگان خدا در اين آيه به عنوان محاربه با خدا معرفى شده و اين تاكيد فوق العاده اسلام را در باره انسانها و رعايت امنيت آنان ثابت مى كند.ناگفته پيدا است شدت عمل فوق العاده اى كه اسلام در مورد محاربان به خرج داده براى حفظ خونهاى بى گناهان و جلوگيرى از حملات و تجاوزهاى افراد قلدر و زورمند و جانى و چاقوكش و آدمكش به جان و مال و نواميس مردم بى گناه است. 📚تفسیر نمونه ج 4 ص 361 ❕آیا عملی که فرعون در برابر ساحران بیگناه انجام داد با آیه و دستور فوق در مورد مجازات جانیان و فی الارض و محاربان قابل مقایسه و برابری است و اساسا هیچ عاقلی این دو جریان را با هم برابر می شمارد ❗️ https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
❔لطفا در مورد روایت زیر که مورد نقد کانال ضد دین در مورد علم امام صادق قرار گرفته است پاسخ دهید ❕ ❔: الروضة من الكافي، شيخ كليني، جلد : ۸ صفحه : ۲۳۲ : از امام صادق در مورد پرسیدم گفت: پلید و ناپاک است و همه انواعش از حیواناتی به شمار می روند که مسخ شده اند پس چون آن را کُشتی، غسل کن. سپس امام صادق در حجر اسماعیل نشسته بود و مردی با وی بود که با پدرم صحبت می کرد ناگاه مارمولکی را دید که با زبانش صدایی بر می آورد، پدرم گفت : آیا می دانی که این مارمولک چه می گوید ؟؟ آن مرد پاسخ داد : خیر نمی دانم چه می گوید . پدرم گفت : او می گوید : به خدا قسم اگر عثمان (خلیفه سوم) را دشنام دهید تا هنگامی که این مرد (امام باقر) از اینجا برخیزد ٬ من علی بن ابی طالب را دشنام خواهم داد، آنگاه صادق گفت : پدرم گفت: هیچ یک از بنی امیه نمی میرند مگر آنکه به صورت مارمولکی مسخ می شود...❕ 💠💠 👌مسخ به معنای تغيير شكل انسانى به صورت می باشد . مسخ و دگرگونى جسمانى متناسب با اعمالى است كه گنهکاران انجام داده اند، يعنى چون عده اى از جمعيتهاى گنهكار بر اثر انگيزه هواپرستى و شهوترانى دست به طغيان و نافرمانى خدا مى زدند و جمعى با تقليد كوركورانه كردن از آنها، آلوده به گناه شدند، لذا به هنگام ، هر گروه به شكلى كه متناسب با كيفيت اعمال او بوده ظاهر مى شده است. 📚تفسیر نمونه ج 6 ص 426 ❕مسخ چهره، يكى از عذابهاى الهى و تحقّق خداوندى است. گروهى از مسيحيان بعد از نزول مائده آسمانى، كفر ورزيدند كه به شكل بوزينه و خوك در آمدند. «وَ جَعَلَ مِنْهُمُ الْقِرَدَةَ وَ الْخَنازِيرَ» ( مائده 60) ❕یهودیانی نافرمانی و عناد خداوند را سر خود ساخته بودند نیز به شکل بوزینه در آمدند . (بقره 65) 👌پیامبر گرامی فرمود ؛ « خداوند امّت را در تاريخ به خاطر كفرشان، تغيير چهره داده و به سيزده نوع حيوان، تبديل شده اند. » 📚بحار الانوار ج 14 ص 787 🔹در روایات ما آمده است که گنهکارانی که مسخ می شدند به صورت حیواناتی چون فیل و خرس و خرگوش و خفاش و بوزینه و خوک و جری ( نوعی ماهی ) و عقرب و زنبور و و عنکبوت و کرم سیاه و سگ ماهی و خفاش در می آمدند . 📚علل الشرائع ج 2 ص 486 ❕البته آنان بیشتر از سه روز زنده نمی ماندند و هیچ گونه نسلی از آنان باقی نمی ماند و حیوانات ارتباطی با مسخ شدگان ندارند . 🔹امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « مسخ شدگان تا سه روز بودند و پس از آن می مردند و تناسل و زاد و ولدی نمی کردند و حیوانات کنونی تنها شبیه آنها هستند ( و از نوع و نسل آنها نیستند » 📚علل الشرائع ج 1 ص 227 _ عیون الاخبار ج 1 ص 271 ❕علامه مجلسی می نویسد ؛ « از این اخبار ثابت می شود که حیوانات کنونی از نسل و نوع مسخ شدگان نیستند و تنها بر و شکل آنها هستند » 📚بحار الانوار ج 58 ص 115 ❕روایتی که در پرسش نقل شده است ، اشاره است به مسخ شدن گنهکاران انسان به صورت حیوان که خداوند دشمنان آل محمد علیهم السلام را به صورت مارمولک می کند و همه انواع مارمولک ممسوخ هستند ، یعنی دشمنان آل محمد به همه انواع مارمولک مسخ شده اند . ❕در روایت مورد سوال آمده است که مارمولک که مسخ شده یکی از دشمنان اهل بیت بوده است می گوید اگر از عثمان بکنید من هم علی علیه السلام را دشنام می دهم . از آنجایی که امامان ما آگاه به زبان حیوانات میباشند ؛ 📚بحار الانوار ج 27 ص 261 باب 16 ❕از سخن گفتن این مارمولک مسخ شده دادند ، البته چنانکه گذشت این مارمولک مسخ شده پس از سه روز از دنیا رفته است و مارمولک های کنونی ارتباطی با آن ندارند . 👌اما این که در صورت کشتن مارمولک دستور به غسل کردن داده شده است از این جهت است که با غسل کردن قذارت و پلیدی که به واسط از این حیوان به انسان منتقل شده است ، برطرف شود . 📚مستمسک العروه الوثقی ج 4 ص 285 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
❔آیا می دانستید نام ۷۰ نفر در قرآن اصلی بوده است و در نسخه فعلی آن را تحریف و حذف کرده اند؟ 📘الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني    جلد : 2  صفحه : 631 تفسير نور الثقلين نویسنده : العروسي، الشيخ عبد علي    جلد : 5 صفحه : 642 مسند الإمام الرضا نویسنده : عطاردي، الشيخ عزيز الله    جلد : 1 صفحه : 385 ✍ترجمه : احمد بن محمد بن ابی نصر گفت : امام رضا مصحفى را به من داد و گفت : «در آن نگاه نكن». من آن را گشودم و سوره «لَمْ يَكُنِ الَّذِينَ كَفَرُوا» را خواندم. پس در آن ، اسم هفتاد مرد از قريش و اسامى پدرانشان را يافتم. سپس گفت : امام به دنبالم فرستاد و گفت : «مصحف(قرآن)را برايم بفرست». ⚡️تا اینجا مشخص شد، قرآنی که دست امام رضا بوده است، در آن نام ۷۰ نفره ذکر شده است، حال برای اینکه قضیه روشنتر شود روایت دیگری را می آوریم : 📙كتاب الغيبة نویسنده : النعماني، محمد بن إبراهيم    جلد : 1  صفحه : 318 📘النجم الثاقب في أحوال الإمام الحجّة الغائب نویسنده : الطبرسي النوري، حسين    جلد : 1  صفحه : 293 ✍ترجمه : اصبغ بن نباته می گوید : از امام علی بن ابی طالب شنیدم که می گفت : گوئی به عجم می نگرم که خیمه هایشان در مسجد کوفه است و مردم قرآن را همان گونه که نازل شده است می آموزند؛ عرض کردم : ای امیر مومنان مگر (اکنون قرآن) همانگونه که نازل شده نیست؟ امام علی گفت : نه، هفتاد تن از قریش با نام خودشان و نامهای پدرانشان از آن محو شده است، ابولهب نیز جا گذاشته نشده مگر به منظور سرزنش رسول خدا زیرا عموی آن حضرت است. 🔥اعضای گرامی خوب توجه بفرمایید که علی بن ابی طالب تصریح می کند که قرآن تحریف شده است و حتی اسامی ۷۰ نفر از مردان قریش را از آن حذف کرده اند و فقط نام ابولهب را در آن باقی گذاشتند(👌بنگرید به : سوره مسد) که آن هم به خاطر سرزنش پیامبر چون عموی او بوده است. 💠💠 👌جهت دیدن ادله نفی تحریف از قرآن کریم و تصریح بزرگان شیعه بر این مطلب دو نمایه زیر را مطالعه کنید ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3346 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/4626 ❕حال پاسخ دو روایت فوق ؛ 👌روایت اول در کتاب کافی نقل شده است و بقیه کتابها به نقل از کافی روایت را آورده اند . 🔹سند آن روایت مرسل و ضعیف است . در سند آن آمده است ؛ « عن بعض اصحابه » که نشان دهنده مجهول بودن راویان حدیث است . 🔸علامه مجلسی ذیل حدیث مذکور می نویسد ؛ « مرسل ( و ضعیف ) است » 📚مراه العقول ج 12 ص 521 👌از این گذشته اسامی هفتاد نفر مذکور در مصحف امام رضا علیه السلام به عنوان تفسیر آیه مذکور نوشته شده بوده است ،تفسیری که برگرفته از وحی خداوندی بوده است . بنابراین به هیچ عنوان تحریف لفظی در کار نبوده است . ❕مرحوم فیض کاشانی مینویسد ؛ «مراد از روایت می تواند این باشد که اسامی افراد مذکور به عنوان تفسیری برای کافرین و مشرکین که در آیه آمده است باشد . تفسیری که برگرفته از وحی بوده و از اجزاء قرآن نمی باشد » 📚الوافی ج 2 ص 273 💠روایت دوم ؛ 👌سند اصلی آن کتاب الغیبه مرحوم نعمانی است . ❕در سند آن فردی به نام ابو سلیمان احمد بن هوذه وجود دارد که مجهول است . 📚مستدرکات رجال الحدیث ج 1 ص 255 👌و ابراهیم بن اسحاق النهاوندی وجود دارد که طبق تصریح نجاشی و شیخ طوسی ضعیف است ؛ « ضعیف کما قاله النجاشی و الشیخ و غیرهما » 📚 همان مدرک ص 119 ❕بنابراین با این روایات که یا سند آن ضعیف است و یا دلالت آن ناقص است ، نمی توان تحریف قرآن را نتیجه گرفت . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
❔لطفا در مورد اصحاب اجماع در رجال شیعه توضیح بدید ❗️آیا حقیقت دارد که اگر اصحاب اجماع روایتی نقل کنند آن روایت صحیح است ❕در رابطه با پاسخ شما به روایت امام باقر در مورد آب پاشیدن به خورشید کانال ض دین می گوید راوی آن از اصحاب اجماع است و روایت صحیح است ❗️ 💠💠 👌از كشّى، رجالى معروف، در اختيار معرفة الرجال، درباره تعدادى از راويان، عبارتهايى نقل شده كه محور بحث معروفى تحت عنوان «اصحاب اجماع» قرار گرفته است . بنا بر آنچه شيخ طوسى در اختيار معرفة الرجال از كشّى نقل مى كند، وى در سه جا با تعابيرى مشابه، سه دسته از راويان را با عنوان «تسمية الفقهاء» به اوصافى در خور توجّه مى ستايد. یکی از عبارات او چنین است ؛ « دانشمندان ما بر تصديق اين دسته از ياران قديمى امام باقر و امام صادق عليهما السلام اجماع دارند و فقاهت آنها را مسلّم مى دانند و مى گويند داناترين ياران قديمى [اين دوامام] در فقه، شش نفرند: زُراره، معروف بن خَرَّبوذ، بُريد، ابو بصير اسدى، فضيل بن يسار و محمّد بن مسلم طائفى. مى گويند: فقيه ترينِ اين شش نفر، زراره است. برخى به جاى ابو بصير اسدى، ابو بصير مرادى، يعنى ليث بن بخترى را نام برده اند » 📚اختیار معرفه الرجال ج 2 ص 507 👌عبارت دوم او چنین است ؛ « در نام بردن فقها از ياران امام صادق عليه السلام؛ دانشمندان ما بر صحيح دانستن آنچه از اين افراد، صحيح است و نيز تصديق آنان در آنچه مى گويند، اجماع دارند و بر فقيه بودن آنان اقرار كرده اند. اين افراد غير از شش نفرى كه قبلًا نام برديم، شش نفرند: جميل بن دَرّاج، عبد اللَّه بن مسكان، عبد اللَّه بن بكير، حمّاد بن عيسى، حمّاد بن عثمان و ابان بن عثمان. گفته اند: ابو اسحاق فقيه (ثعلبة بن ميمون) براين باور است كه فقيه ترين اينها جميل بن دراج است. اين افراد از متأخّران ياران امام صادق عليه السلام هستند. » 📚همان ص 673 👌و عبارت سوم او چنین است ؛ « در نام بردن فقها از ياران امام كاظم و امام رضا عليهما السلام؛ دانشمندان ما بر صحيح دانستن آنچه از اين افراد، صحيح است، اجماع دارند و آنها را تصديق مى كنند و بر فقاهت و علم آنها اقرار دارند. اينان، غير از شش نفرى كه جزو ياران امام صادق عليه السلام ياد كرديم، شش نفرند: يونس بن عبد الرحمان، صفوان بن يحيى بيّاع سابرى، محمّد بن ابى عمير، عبد اللَّه بن مغيره، حسن بن محبوب واحمد بن محمد بن ابى نصر. برخى به جاى حسن بن محبوب، حسن بن على بن فضّال وفضالة بن ايوب را گفتهاند، و برخى به جاى ابن فضّال، عثمان بن عيسى را؛ و فقيهترينِ اينان، يونس بن عبد الرحمان وصفوان بن يحيى هستند.» 📚همان ص 830 ❕قدر مسلّم از عبارتهاى فوق اين است كه افراد مذكور، در نقل حديثْ مورد اعتماد و به اصطلاح «ثقه» اند؛ امّا برخى استفاده هاى ديگرى از آن كرده اند. و مى گويند حاصل مبحث «اصحاب اجماع» اين است كه هر يك از اين افراد در سلسله سند باشند، حكم مى شود كه راويان پيش از او تا معصوم عليه السلام ثقه اند. مثلًا اگر ابن ابى عمير به واسطه كسى از امام صادق عليه السلام نقل روايت كند، حكم به ثقه بودن آن كس مى شود. 👌اگر معنای اول از عبارت فوق مراد باشد ، اشکالی بر آن نیست زیرا راویان فوق از اصحاب امامان علیهم السلام بوده اند و ثقه اند . اما اگر معنای دوم از عبارات فوق مراد باشد ، این معنا مقبول ما نیست زیرا : ❕آنچه از اعتبار عبارت هاى مزبور مى كاهد، اين است كه غير از شيخ طوسى، از پيشينيان رجالى كس ديگرى را سراغ نداريم كه به نحوى آن را تأييد كرده باشد. حتى خود شيخ طوسى نيز در كتابهاى رجالى ديگر، سخنى دالّ بر تأييد آن ندارد 📚بحوث فی فقه الرجال ص 130 👌رجالى آگاهى مانند نجاشى نيز هيچ سخنى در تأييد آن ندارد، با وجودى كه كتاب رجال الكشّى قطعاً نزد نجاشى موجود بوده و از آن در الفهرست خود مطالبى نقل كرده است. ❕حاصل سخن اين است كه نقل اجماع مذكور از سوى كشّى، ظاهراً از منفردات ايشان است. در اين صورت، مخصوصاً با توجّه به تصريح نجاشى بر اين كه الرجال مرحوم كشّى حاوى غلط هاى فراوان است، نمى توان بر منفردات او اعتماد كرد. 📚رجال نجاشی ص 372 _ مبانی حجیت آرای رجالی ص 109 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 👌به فرض هم که معنای دوم مقبول باشد ، یعنی اصحاب اجماع اگر از راوی مجهولی و ضعیفی نقل روایت کنند حکم میشود به ثقه بودن آن راوی ، باز هم به پاسخ گذشته ما اشکالی وارد نمی شود ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/302 ❕ زیرا مطابق قاعده فوق اگر اصحاب اجماع مستقیما از فرد مجهولی روایت کنند ، روایت آنها حجت است . در پاسخ گذشته ما و روایت مورد بحث آن ، حسن بن محبوب که از اصحاب اجماع است ، از ابراهیم بن مهزم نقل روایت می کند و ابراهیم بن مهزم از فرد مجهولی روایت می کند ‌.اگر مستقیما حسن بن محبوب از فرد مجهول نقل روایت می کرد طبق اصطلاح اصحاب اجماع مشکلی نبود . 📚توضیح بیشتر ، کلیات فی علم الرجال ، سبحانی ص 161 ❕اما در سند روایت مورد بحث ، ابراهیم بن مهزیار از فرد مجهول روایت می کند نه حسن بن محبوب . 👌خلاصه کلام آنکه با توجه به این که اصحاب اجماع هر چقدر هم عالم و فقیه باشد ، جایز الخطا هستند و معصوم نیستند ، و ممکن است در نقل روایت گرفتار سهو و خطایی شوند ، معنا ندارد که بگوییم هر چه روایت که آنها کرده اند صحیح است و حکم به ثقه بودن راویانی هم کنیم که اصحاب اجماع از آن ها نقل روایت کرده اند ، اگر چه این معنا مورد قبول علما هم باشد ، چرا که این مباحث تقلیدی نیست بلکه تحقیقی است . ❕روایتی که اصحاب اجماع نقل می کنند اگر محفوف قرینه بر صحت باشد ، حکم به صحت آن می شود ، اما اگر خلاف قرآن و سنت مسلم باشد ، باید با دیده شک و تردید به آن نگریست زیرا اصحاب اجماع معصوم از خطا و اشتباه نیستند ، توضیحات بیشتر را در گذشته داده ایم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/5043 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
👌جوابیه ما به کانال معاند را در بالا بخوانید ؛🖕🖕🖕
👌این شبهه پر تکرار را نیز در گذشته پاسخ داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1606 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1607 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3258