قیام امام حسین ع برای احیای سنت خلفای اهلسنت ❗️❗️❗️
🤔#پرسش
❓امام حسین رضی الله عنه قیام کرد تا به سیره خلفای اهل سنت عمل کند :
❕ إني لم أخرج أشرا ولا بطرا ولا مفسدا ولا ظالما و إنما خرجت لطلب النجاح والصلاح في أمة جدي محمدﷺ أريد أن آمر بالمعروف وأنهى عن المنكر وأسير بسيرة جدي محمدﷺ وسيرة أبي علي بن أبي طالب و سيرة الخلفاء الراشدين المهديين رضي الله عنهم، فمن قبلني بقبول الحق فالله أولى بالحق، ومن رد علي هذا أصبر حتى يقضي [الله] بيني وبين القوم بالحق ويحكم بيني وبينهم [بالحق] و هو خير الحاكمين، هذه وصيتي إليك يا أخي و ما توفيقي إلا بالله عليه توكلت و إليه أنيب، والسلام عليك وعلى من اتبع الهدى، ولا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم.»
📝بسم الله الرحمن الرحيم، همانا حسین بن علی شهادت می دهد که خدایی جز الله نیست، یکتاست و شریکی ندارد و شهادت می دهد به اینکه محمد بنده خدا و فرستاده اوست و به حق از جانب خدا آمده و شهادت می دهد به اینکه بهشت حق است و آتش جهنم حق است و اینکه زمان قیامت فرا می رسد و هیچ شکی در آن نیست و در این زمان خداوند صاحبان قبور را برمی انگیزد.
من برای خوشگذرانی و خودخواهی و خودرأیی و ایجاد ظلم و فساد از خارج نشدم فقط برای نجات و صلاح امت جدم محمد خارج شدم. می خواهم که امر به معروف و نهی از منکر کنم و به شیوه جدم محمد و پدرم علی بن ابی طالب و خلفای هدایت شده راشدین که خداوند از آنها راضی باشد حرکت کنم. پس هرکس (دعوت) مرا به حق پذیرفت، (بداند) که خداوند حقیقتا سزاورتر است و هرآنکس که (دعوت) مرا رد کرد، من صبر می کنم تا اینکه خداوند بین من و آن قوم به حق قضاوت و داوری کند که خداوند بهترین داور است. برادرم، این وصیت من به تو است. هیچ توفیقی جز از جانب خدا نیست. به او توکل می کنم و به سوی او باز می گردم. درود و سلام بر تو و هر آن کسی که دنباله رو راه هدایت است و هیچ نیرو و توانی جز از جانب خداوند بلند مرتبه و بزرگ نیست.
📚منابع شیعی:
موسوعة الامامالحسين(۱/۲۹۹)
بحارالأنوار(۴۴/۴۱۳)
الفتوح ٫ أبنأعثم(۵/۲۰)
مقتل الحسین ٫ خوارزمی(۱/۲۷۳)
إحقاق الحق ٫ التستري(۱۱/۶۰۲)
💠 بنابراین اهل سنت و جماعت همان پیروان حقیقی اهل بیت و سیدنا حسین رضی الله عنه هستند ، که پیروی از قرآن و سنت و خلفای راشدین مهدیین میکنند و حقیقتا که سیدنا حسین رضی الله تعالی عنه یک سنی مذهب بودند و مشتی محکم بر دهان یاوه گویان شیعه . ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌مقصود از " خلفاء راشدین " یا " ائمه راشدین " ( خلفاء و ائمه هدایت یافته ) , در بیانات پیامبر گرامی و امامان ع , امامان دوازده گانه و هدایت یافته شیعه اند که متاسفانه اهلسنت این تعبیر زیبا را مصادره به خلفای نابکار و منحرف خود کرده اند ❗️❗️
❕پیامبر گرامی فرمود :
" بر شما باد به آنچه از سنت من می شناسید , عمل کنید و سنت " خلفاء راشدین " از اهلبیتم " "فَعَلَيْكُمْ بِمَا عَرَفْتُمُ مِنْ سُنَّتِي بَعْدِي وَ سُنَّةِ الْخُلَفَاءِ الرَّاشِدِينَ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي "
📚إرشاد القلوب إلى الصواب (للديلمي)، ج1، ص: 37
👌و فرمود :
" تمسک کنید بعد از من به اهلبیتم و ائمه راشدین از ذریه ام , چرا که شما در این صورت گمراه نمی شوید " . سوال کردند امامان پس از شما چند نفرند ? پیامبر پاسخ داد : " دوازده نفر از اهلبیتم " " فَتَمَسَّكُوا بِأَهْلِ بَيْتِي بَعْدِي وَ الْأَئِمَّةِ الرَّاشِدِينَ مِنْ ذُرِّيَّتِي فَإِنَّكُمْ لَنْ تَضِلُّوا أَبَداً فَقِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ كَمِ الْأَئِمَّةُ بَعْدَكَ فَقَالَ اثْنَا عَشَرَ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي أَوْ قَالَ مِنْ عِتْرَتِي. "
📚کفایه الاثر ص ٣٤ _ اثباه الهداه ج ٢ ص ١٥٣
❕در نقل دیگر آمده است :
" امام باقر ع از سیره خلفای راشدین یاد کرد و فرمود وقتی که نوبت به آخرین آن خلفای راشدین شود ( امام مهدی ع ) , عیسی بن مریم , پشت سرش نماز می خواند بر تو باد به عمل کردن به سنتش و به قرآن کریم "
" ذَكَرَ أَبُو جَعْفَرٍ الْبَاقِرُ ع سِيرَةَ الْخُلَفَاءِ الرَّاشِدِينَ فَلَمَّا بَلَغَ آخِرَهُمْ قَالَ الثَّانِي عَشَرَ الَّذِي يُصَلِّي عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ ع خَلْفَهُ عَلَيْكَ بِسُنَّتِهِ وَ الْقُرْآنِ الْكَرِيمِ. "
📚بحار الانوار ج ٥١ ص ١٣٧ _ کمال الدین ج ١ ص ٣٣٢
❕یا خطاب به امام مهدی ع می گوییم :
" سلام بر امام قائم به حق خداوند و حجت خدا در زمینش , درود خداوند بر او و پدران راشدینش " " السَّلَامُ عَلَى الْإِمَامِ الْقَائِمِ [الْعَالِمِ] .... و عَلَى آبَائِهِ الرَّاشِدِينَ "
📚اقبال الاعمال ج ٢ ص ٥٧٣
❕بنابراین مقصود امام حسین ع از عمل به سیره خلفای راشدین , سیره امامان و حجج الهی در زمین است که امام علی ع و امام حسن ع قبل از امام حسین ع مصداق آن هستند و پس از امام حسین ع هم سایر امامان مصداق آن می باشند .
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
❕چگونه می توان گفت امام حسین ع طرفدار سیره و عملکرد ابوبکر و عمر بوده است , در حالی که مطابق نصوص اهلسنت , پدر بزرگوارش , امام علی ع در روز شوری از سیره آن دو برائت جست و راضی نشد که مطابق سیره آن دو عمل کند تا حاکم اسلام شود .
👌یعقوبی نقل می کند :
" چون عمر در گذشت و اعضاى شورا گرد آمدند، عبد الرحمن بن عوفِ زُهْرى از آنان خواست تا خويشتن را از نامزدىِ خلافت، كنار كشد و در برابر [آن]، او شخصى را از ميان بقيّه برگزيند. آنان چنين كردند و او سه روز درنگ كرد و با على بن ابى طالب خلوت كرد و گفت: خدا را بر تو شاهد مىگيريم كه اگر اين امر به تو سپرده شد، در ميان ما به روش كتاب خدا و سنّت پيامبر و سيره ابو بكر و عمر، عمل كنى.
❕ [على عليه السلام] فرمود: «هر اندازه كه بتوانم، مطابق با كتاب خدا و سنّت پيامبرش عمل مىكنم».
👌عبد الرحمن با عثمان [نيز] خلوت كرد و به او گفت: خدا را بر تو شاهد مىگيريم كه اگر اين امر به تو سپرده شد، در ميان ما به روش كتاب خدا و سنّت پيامبرش و سيره ابو بكر و عمر، عمل كنى.
❕عثمان گفت: [اين،] حقّ شماست كه در ميانتان، مطابق با كتاب خدا و سنّت پيامبرش و سيره ابو بكر و عمر، عمل كنم.
👌سپس [عبد الرحمن دوباره] با على عليه السلام خلوت كرد و گفته نخستين خود را به او باز گفت و على عليه السلام نيز همان پاسخ پيشينش را گفت.
سپس با عثمان خلوت كرد و گفته نخستين خود را به او باز گفت و عثمان نيز همان پاسخ پيشينش را گفت. سپس [عبد الرحمن براى بار سوم] با على خلوت كرد و گفته نخستين خود را به او باز گفت و على نيز پاسخ داد:
«بىگمان، با بودن كتابخدا وسنّت پيامبرش، به سيره كس ديگرى نياز نيست. تو مىكوشى كه خلافت را از من دور كنى!».
❕عبد الرحمن [براى بار سوم] با عثمان خلوت كرد و سخن را به او باز گفت و او هم همان پاسخ [پيشينش] را داد و عبد الرحمن دست بر دستش زد [و با او بيعت كرد]. " ... فَقالَ: أسيرُ فيكُم بِكِتابِ اللّهِ وسُنَّةِ نَبِيِّهِ مَا استَطَعتُ... إنَّ كِتابَ اللّهِ وسُنَّةَ نَبِيِّهِ لا يُحتاجُ مَعَهُما إلى إجِّيرى أحَدٍ! أنتَ مُجتَهِدٌ أن تَزوِيَ هذَا الأَمرَ عَنّي!! "
📚تاريخ اليعقوبي: ج 2 ص 162 _ وشرح نهج البلاغة: ابن ابی الحدید ج 9 ص 53.
❕طبری و دیگران نقل می کنند :
" على برخاست و پايين منبر ايستاد. عبد الرحمنْ دست او را گرفت و گفت: آيا تو با من، بر اساس كتاب خدا وسنّت پيامبرش و راه و روش ابو بكر و عمر، بيعت مىكنى؟ على فرمود: "خدا گواه است كه نه " " فَقامَ إلَيهِ عَلِيٌّ فَوَقَفَ تَحتَ المِنبَرِ، فَأَخَذَ عَبدُ الرَّحمنِ بِيَدِهِ فَقالَ: هَل أنتَ مُبايِعي عَلى كِتابِ اللّهِ وسُنَّةِ نَبِيِّهِ وفِعلِ أبي بَكرٍ وعُمَرَ؟ قالَ: اللّهُمَّ لا "
📚تاريخ الطبري: ج 4 ص 238، تاريخ الإسلام للذهبي: ج 3 ص 305، البداية والنهاية: ج 7 ص 146
❕یا علمای اهلسنت نقل می کنند که امام حسین ع به این صورت از ابوبکر و عمر برائت می جست .
👌عبد الرحمن اصفهانى می گوید :
" حسين بن على به نزد ابوبكر كه بر منبر پيامبر نشسته بود آمد و فرمود: «از جايگاه پدرم، پايين بيا». [ابو بكر] گفت: راست گفتى. اين، جايگاه پدرت است! و سپس او را در دامان خود نشاند و گريست. على فرمود: «به خدا سوگند، اين، به فرمان من نبود». ابو بكر گفت: راست گفتى. به خدا سوگند، من تو را متّهم نمىكنم " " جاءَ الحُسَينُ بنُ عَلِيٍّ إلى أبي بَكرٍ وهُوَ عَلى مِنبَرِ رَسولِ اللّهِ فَقالَ: انزِل عَن مَجلِسِ أبي! ... "
📚تاريخ دمشق: ج 30 ص 307.
❕یا نقل می کنند که عبيد بن حنين، می گوید :
" حسین چنین گفت که بر منبر به سوى عمر بن خطّاب بالا رفتم و به او گفتم: از منبر پدرم فرود آى و از منبر پدرت بالا برو! عمر به من گفت: پدرم منبرى نداشت. و مرا كنار خود نشاند و چون فرود آمد، مرا به خانهاش برد و به من گفت: پسر عزيزم! چه كسى اين را به تو آموخته است؟ گفتم: هيچ كس آن را به من نياموخته است. " صَعِدتُ إلى عُمَرَ بنِ الخَطّابِ المِنبَرَ، فَقُلتُ لَهُ: انزِل عَن مِنبَرِ أبي وَاصعَد مِنبَرَ أبيكَ.فَقالَ لي: إنَّ أبي لَم يَكُن لَهُ مِنبَرٌ. فَأَقعَدَني مَعَهُ، فَلَمّا نَزَلَ ذَهَبَ بي إلى مَنزِلِهِ، فَقالَ: أي بُنَيَّ، مَن عَلَّمَكَ هذا؟ قُلتُ: ما عَلَّمَنيهِ أحَدٌ "
📚الطبقات الكبرى (الطبقة الخامسة من الصحابة): ج 1 ص 394 الرقم 363، تاريخ دمشق: ج 14 ص 175، تهذيب الكمال: ج 6 ص 404، تاريخ بغداد: ج 1 ص 141، سير أعلام النبلاء: ج 3 ص 285 ، الإصابة: ج 2 ص 69، تاريخ واسط: ص 203، تاريخ المدينة: ج 3 ص 799 ، كنز العمّال: ج 13 ص 654 ح 37662
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
❕یا امام حسین ع در انتقاد از عثمان و دنیا پرستی او خطاب به ابوذر که عثمان او را تبعید کرده بود , فرمود :
" ای عمو , خداوند متعال قادر است که آنچه را مىبينى، دگرگون كند و خداوند، «هر روز، به كارى است» و مردم دنيايشان را از تو باز داشتند و تو دينت را از آنان دريغ داشتى، و چه قدر تو از آنچه تو را باز داشتند، بىنيازى و آنان به آنچه تو از ايشان دريغ داشتى، نيازمندند! از خدا شكيب و يارى بخواه و از آزمندى و بىتابى، [به خدا] پناه ببر، كه شكيبايى و بزرگوارى، از دين است و آزمندى، روزى را پيش نمىاندازد و بىتابى، اجل را پس نمىاندازد». " " ثُمَّ تَكَلَّمَ الحُسَينُ فَقالَ: يا عَمّاه، إنَّ اللّهَ تَعالى قادِرٌ أن يُغَيِّرَ ما قَد تَرى، وَاللّهُ «كُلَّ يَوْمٍ هُوَ فِي شَأْنٍ» ، وقَد مَنَعَكَ القَومُ دُنياهُم ومَنَعتَهُم دينَكَ؛ فَما أغناكَ عَمّا مَنَعوكَ و أحوَجَهُم إلى ما مَنَعتَهُم! فَاسأَلِ اللّهَ الصَّبرَ وَالنَّصرَ، وَاستَعِذ بِهِ مِنَ الجَشَعَ وَالجَزَعِ؛ فَإِنَّ الصَّبرَ مِنَ الدّينِ وَالكَرَمِ، وإنَّ الجَشَعَ لا يُقَدِّمُ رِزقا، وَالجَزَعَ لا يُؤَخِّرُ أجَلًا. "
📚شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد: ج 8 ص 252
❕در منابع شیعه نیز آمده است که امام حسین ع با نقل روایتی از پیامبر اسلام به زیبایی برائت خود را از ابوبکر و عمر و عثمان اعلام داشت .
👌امام حسین ع فرمود :
" رسول الله فرمودند: ابو بكر به منزله گوش من، عمر به منزله چشم من، و عثمان به منزله قلب من است، فرداى آن روز، مجدّدا خدمت آن حضرت رسيدم و امير المؤمنين و ابو بكر، عمر و عثمان نيز آنجا بودند. عرض كردم: پدر جان! ديروز در مورد اين اصحابتان، مطلبى فرموديد، مقصودتان چه بود؟ فرمودند: بله، سپس به آنان اشاره كرده، چنين گفتند: آنان گوش و چشم و قلب هستند، و از اين وصيّ- و به علىّ بن- ابي طالب اشاره كردند- سؤال خواهند شد، سپس افزودند: خداوند- عزّ و جلّ- ميفرمايد: «إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلًا» (گوش و چشم و دل از او سؤال خواهد شد- اسراء- 36) سپس فرمودند: قسم به عزّت پروردگارم، تمام امّتم را در قيامت نگه ميدارند و از ولايت او سؤال خواهند نمود و اين مطلب همان است كه در اين آيه آمده است «وَ قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْؤُلُونَ» (آنان را نگه داريد! كه از ايشان سؤال خواهد شد- صافّات: 24). "
" قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ أَبَا بَكْرٍ مِنِّي بِمَنْزِلَةِ السَّمْعِ وَ إِنَّ عُمَرَ مِنِّي بِمَنْزِلَةِ الْبَصَرِ وَ إِنَّ عُثْمَانَ مِنِّي بِمَنْزِلَةِ الْفُؤَادِ قَالَ فَلَمَّا كَانَ مِنَ الْغَدِ دَخَلْتُ إِلَيْهِ وَ عِنْدَهُ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع وَ أَبُو بَكْرٍ وَ عُمَرُ وَ عُثْمَانُ فَقُلْتُ لَهُ يَا أَبَتِ سَمِعْتُكَ تَقُولُ فِي أَصْحَابِكَ هَؤُلَاءِ قَوْلًا فَمَا هُوَ فَقَالَ ص نَعَمْ ثُمَّ أَشَارَ إِلَيْهِمْ فَقَالَ هُمُ السَّمْعُ وَ الْبَصَرُ وَ الْفُؤَادُ وَ سَيُسْأَلُوَن عَنْ وَصِيِّي هَذَا وَ أَشَارَ إِلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع "
📚عیون الاخبار ج ١ ص ٣١٣
❕امام حسین ع این برائت جویی را به فرزندان خود نیز آموزش می داد , چنان که از فاطمه دختر ایشان نقل است :
" او بغض ابوبکر و عمر را داشت " " عَنْ فَاطِمَةَ ابْنَةِ الْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلَامُ: أَنَّهَا كَانَتْ تُبْغِضُ أَبَا بَكْرٍ وَ عُمَرَ ... "
📚تقریب المعارف ص ٢٥٤ _ بحار الانوار ج ٣٠ ص ٣٨٩
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
قیام امام حسین ع برای احیای سنت خلفای اهلسنت ❗️❗️❗️ 🤔#پرسش ❓امام حسین رضی الله عنه قیام کرد تا به
❕تلخیص و خلاصه این پاسخ را به صورت یک پاسخ تک پستی , در کانال آرشیو و تلخیص ما بخوانید :
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3481
پاسخی به معاند پیرامون دعوت کنندگان امام حسین ع به کوفه
🤔#پرسش
❓اثبات شيعه بودن قاتلان حسين در كربلا
آيت الله خوئى از بزرگترين علماى تاريخ تشيع در كتاب معجم الرجال الحديث خود در مورد شبث بن ربعى مينويسد:
او جزء نويسندگان نامه به حسين بود، كه از او خواستند به كوفه بيايد، اما خلاف آن عمل كرد و يكى از جنگجويان بر عليه حسين بود.
حسين در روز عاشورا او را صدا زد و گفت:
ای شيث بن ربعى، و اى حجار بن ابجر، و ای قیس بن اشعث و ای یزید بن حارث، مگر شما به من نامه ننوشتيد که میوه ها رسیده و سبز شده اند و ...
در ادامه خوئى ميگويد: شيخ مفيد نيز اين مطلب را در كتاب الارشاد خود ذكر كرده است
حال از آخوندهاى شياد شيعه سئوال ميكنيم:
آيا حسين نمی دانست كه اين همه راه با اهل و عيالش راه بيفتد بيايد فقط به خاطر اينكه يك عده غير شيعى برايش نامه نوشته و او را دعوت كرده اند؟؟
اگر آنها شيعه نبودند و حسين آنها را نميشناخت چطور در كربلا آنها را به نام صدا زد و از آنها و رفتارشان شكايت كرد؟ ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌به طور رسمى تشیع در کوفه از قرن دوم و سوم شروع شد و تشيّع كنونى كوفه نيز از آن زمان است و در قرن نخست، کوفه وضعیت کنونی را نداشته است .
❕علی ع با صراحت به این نکته تصریح کرده و می فرماید :
" ما هي إلّا الكوفة، أقبضها و أبسطها، إن لم تكوني إلّا أنت، تهبّ أعاصيرك، فقبّحك اللّه " " براى حكومت من، جز كوفه كه آن را جمع مىكنم و يا مىگشايم، باقى نمانده. اى كوفه! اگر تنها تو (سرمايه من در برابر دشمن) باشى، آن هم با اين همه طوفانها كه دارى، چهرهات زشت باد (و اى كاش تو هم نبودى)! سپس امام عليه السّلام به گفته شاعر تمثّل جست كه مىگويد:
" به جان پدر نيكو كارت- اى عمرو!- سوگند! كه من، تنها، سهم اندكى از آن پيمانه دارم. "
❕اين كلام، اشاره به اين دارد كه بر اثر نافرمانى و عصيان مردم كوفه و عراق، توان من در حكومت و مبارزه با دشمن، كاهش يافته است.
📚نهج البلاغه خطبه ٢٥ _ پیام امام امیر المومنین ج ٢ ص ٧٨
❕همینطور نافرمانی مردمان کوفه و تمایل آنان به مکتب سقیفه و موضع گیری در برابر علی ع از روایت دیگری نیز به وضوح استفاده می شود .
❕در روایتی علی ع به این نکته اشاره کرده و می فرماید ؛
« واليان پيش از من عمدا با پيامبر اكرم به مخالفت برخاستند و پيمان او را شكستند و روش او را دگرگون ساختند، 👈و اگر من بخواهم مردم را به ترك اين كردارهاى مخالف پيامبر وادار كنم و آنان را بسوى حق بازگردانم و به همان روش كه در زمان پيامبر اكرم بود تغييرشان دهم، همه لشكريانم از پيرامونم بپراكنند، تا آنكه من مى مانم با گروه اندكى از شيعيانم كه فضل مرا شناخته اند و از روى قرآن و سنّت رسول اللَّه مرا واجب الطاعه مى دانند.👉
❕شما بگوييد كه اگر من در باره مقام ابراهيم فرمانى صادر كنم كه آن را به همان جايى برگردانم كه پيامبر اكرم در آنجايش نهاد، و فدك را به وارثان فاطمه پس دهم، و صاع پيامبر را به ميزانى برگردانم كه در دوران آن حضرت بود ....
🔸( علی ع در این روایت حدود 30 بدعت را برشمردند و در ادامه فرمودند ) ؛
❕« در اين صورت همه از گرد من پراكنده مى شدند. به خدا سوگند كه من به مردم فرمان دادم در ماه رمضان همان نماز فريضه را به جماعت بخوانند، و به آنها اعلان داشتم كه جماعت در نماز نافله، بدعت است و دستور خدا نيست ولى فرياد گروهى از سربازانم كه همراه من با دشمن مى جنگيدند بلند شد. آنها فرياد مى زدند كه: اى مسلمانان سنّت عمر دگرگون شد، على ما را از نماز نافله ماه رمضان باز مىدارد. و من ترسيدم كه مبادا در بخشى از سپاهم جنجالى بپا شود.
👈من از دست اين امّت، از نظر تفرقه اندازى و پيروى آنها، از پيشوايان گمراهى و از دعوتگران بسوى دوزخ چه ها كه نكشيدم »
" واللَّه! لقد امرت الناس أن لا يجتمعوا في شهر رمضان إلّافي فريضة وأعلمتهم أن
اجتماعهم في النوافل بدعة، فتنادى بعض أهل عسكري ممّن يقاتل معي: يا أهل الإسلام! غيّرت سنّة عمر "
📚الکافی ج 8 ص 59 _ بحار الانوار ج 34 ص 173
❕در دوره بعد از امام علی ع هم بر اثر سيطره بنى أميه بر آن و فرستادن جاسوسان و مأموران خشن و ناپاك خويش، و دادن زمام امور به دست اين گونه افراد و بخشش بيت المال به نااهلان، فضاى كوفه را آلوده و مسموم ساختند، و بسيارى از مردم را از آيين تقوى و پاكى منحرف كردند.
📚پيام امام امير المومنين عليه السلام، ج2، ص: 531
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
❕بنابراین تمام کوفیان از شیعیان خالص نبودند و اقلیتی از آنان شیعه بودند , دیگران از سایر مسلمین بودند که امام ع را به کوفه دعوت کردند و در نامه ارسالی به سوی امام حسین ع صراحتا تصریح کرده اند که این نامه دعوت از سوی شیعیان امام ع و سایر مسلمین است که همگان از خلافت یزید بیزار بودند , در نامه آنان چنين آمد :
«به نام خداوند بخشنده مهربان. به حسين بن على، از: سليمان بن صُرَد، مُسَيَّب بن نَجَبه، رِفاعة بن شدّاد، حبيب بن مظاهر، 👈 و شيعيان او از مؤمنان و مسلمانان كوفه.👉 " بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيم لِحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ مِن: سُلَيمانَ بنِ صُرَدٍ وَالمُسَيَّبِ بنِ نَجَبَةَ ، ورِفاعَةَ بنِ شَدّادٍ ، وحَبيبِ بنِ مُظاهِرٍ ، وشيعَتِهِ مِنَ المُؤمِنينَ وَالمُسلِمينَ مِن أهلِ الكوفَةِ. "
📚تاريخ الطبري: ج 5 ص 352، الكامل في التاريخ: ج 2 ص 533؛ الإرشاد: ج 2 ص 36
❕مردم کوفه از فرق مختلف مسلمین نمی خواستند که یزید حاکم اسلامی باشند و به امام حسین ع نامه نوشتند که بیایند و حکومت را بگیرد .
👌امام حسين عليه السلام زمانى كه در مكّه بود، پيوسته از جانب مردم كوفه، نامه دريافت مىكرد. مردم كوفه در نامههاى خود، حضرت را به جانب كوفه و پذيرفتن رهبرى خويش دعوت مىكردند.
❕امام عليه السلام نامهاى در پاسخ مردم كوفه نوشت و به همراه هانى بن هانى و سعيد بن عبداللَّه- كه آخرين فرستادگان كوفيان بودند- ارسال كرد. نامه چنين بود:
" «به نام خداوند بخشاينده مهربان؛ از حسين بن على عليه السلام، به بزرگان مؤمنان و مسلمانان! هانى و سعيد همراه نامههايتان به سوى من آمدند- و اين دوتن آخرين كسانى بودند كه نامههايتان را آوردند- محتواى همه نامههايتان (به طور فشرده) اين بود كه: 👈 «امام و پيشوايى نداريم، به سوى ما بيا! اميد است كه خداوند به وسيله تو ما را بر محور حقّ و هدايت گردآورد».👉 اكنون من، برادر، پسر عمو و شخص مورد اعتماد از خاندانم- مسلم بن عقيل- را به سوى شما مىفرستم؛ به او فرمان دادم كه تصميم و برنامهها و افكارتان را براى من بنويسد. اگر نوشت كه بزرگان، انديشمندان و خردمندان شما، با آنچه كه در نامههايتان بود همراه و هماهنگند؛ به زودى به سوى شما خواهم آمد إن شاء اللَّه». در پايان نامه نوشت-: «به جانم سوگند! امام و پيشوا فقط كسى است كه به كتاب خدا عمل كند و عدل و داد را برپا دارد، دين حق را پذيرفته، و خود را وقف در راه خدا كند و السلام». " فَإِنْ كَتَبَ إِلَىَّ: أَنَّهُ قَدْ أَجْمَعَ رَأْىُ مَلَئِكُمْ، وَ ذَوِى الْفَضْلِ وَ الْحِجى مِنْكُمْ، عَلى مِثْلَ ما قَدِمَتْ عَلَىَّ بِهِ رُسُلُكُمْ، وَ قَرَأْتُ فِي كُتُبِكُمْ، اقْدِمُ عَلَيْكُمْ وَشيكاً إِنْ شاءَ اللَّهُ، فَلَعَمْري مَاالْإِمامُ إِلّا الْعامِلُ بِالْكِتابِ، وَ الْآخِذُ بِالْقِسْطِ، وَ الدَّائِنُ بِالْحَقِّ، وَ الْحابِسُ نَفْسَهُ عَلى ذاتِ اللَّهِ، وَ السَّلامُ». "
📚تاریخ طبری ج ٥ ص ٣٥٣ _ ارشاد مفید ج ٢ ص ٣٩
❕مردم كوفه با نامههاى متعدّدى كه براى امام عليه السلام نوشتند و براى پذيرش رهبرى آن حضرت و مبارزه با دشمنان اسلام اعلام آمادگى كامل كردند، خود را در بوته آزمايش جديدى قرار دادند و امام عليه السلام با اين كه سابقه سوء آنها را در دوران حكومت پدر و برادر بزرگوارش به خوبى مىدانست، امّا به اين اميد كه حوادث دردناك گذشته و بلاهايى را كه حكّام ظالم و بى رحم و بى ايمان بنى اميّه بر سر آنها آوردهاند، آنها را بيدار كرده باشد، به نامههاى آنها پاسخ مثبت داد، و براى آزمون آنان نماينده خاصّ خود مسلم بن عقيل، آن مرد شجاع و پاكباخته را به سوى آنها روانه نمود.
📚عاشورا ريشهها، انگيزهها، رويدادها، پيامدها، ص: 342
❕عبداللَّه ابن زبير خطاب به امام حسین ع عرضه داشت
«آيا مىخواهى به سراغ مردمى بروى كه پدرت را كشته و برادرت را از نزدشان بيرون كردند؟»
👌امام عليه السلام فرمود:
«أَتَتْني بَيْعَةُ أَرْبَعينَ أَلْفاً يَحْلِفُونَ لِي بِالطَّلاقِ وَ الْعِتاقِ مِنْ اهْلِ الْكُوفَةِ " بيعت چهل هزار تن از مردم كوفه كه در وفادارى به طلاق و عتاق سوگند خوردهاند به دستم رسيده است».
📚تاريخ ابن عساكر، ص 194، ح 249 (شرح حال امامحسين عليه السلام).
❕اين روايت نشان مىدهد كه کوفیان از ظلم و ستم بنى اميّه به ستوه آمده بودند، وهتك مقدّسات الهى و ارزشهاى اسلامى به وسيله اين بازماندگان عصر شرك و جاهليّت همه را به ماهيّت اين جنايتكاران خائن آشنا ساخت و ترديدى براى مردم در كفر آنها باقى نگذارد.
❕لذا آنها به دنبال رهبرى مىگشتند كه در سايه او قيام كنند، چه رهبرى بهتر از امام حسين عليه السلام. سيل نامههاى كوفيان و بيعت آنان با امام عليه السلام حجّت را بر حضرت تمام كرد، هر چند اين افراد بى وفا اين بار هم عهد و پيمان خود را شكستند و سرانجام امام عليه السلام را تنها گذاردند.
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
👌کسانی چون شبث بن ربعی و حجار بن ابجر و قیس بن الاشعث و یزید بن الحارث که جزء دعوت کنندگان امام ع بودند , از شیعیان و پیروان امام حسین ع نبودند , شبث بن ربعی از خوارج بود : " رجع الی الخوارج " و سایرین هم از پیروان و شیعیان امام حسین ع نبودند و احیانا برخی از آنها در لشگر معاویه هم شمشیر زده اند :
📚رجال طوسی ص ٦٨ _ المقالات و الرسالات ج ٣٠ ص ٣٥ _ مستدرکات رجال الحدیث ج ٦ ص ٢٨٤ _ و ج ٨ ص ٢٤٨
❕اینان اگر چه شیعه نبودند , اما در جامعه اسلامی مورد شناخت بودند و امام حسین ع هم آنان را می شناخت و خطابشان قرار داد :
" «يا شَبَثَ بْنَ رَبَعي، وَ يا حَجَّارَ بْنَ أَبْجَرٍ، وَ يا قَيْسَ بْنَ الْأَشْعَثِ، وَ يا يَزيدَ بْنَ الْحارِثِ، أَلَمْ تَكْتُبُوا الَىَّ: «أَنْ قَدْ أَيْنَعَتِ الثِّمَارُ وَ اخْضَرَّ الْجَنابُ، وَ طَمَّتِ الْجِمامُ وَ إِنَّما تُقْدِمُ عَلى جُنْدٍ لَكَ مُجَنَّدٌ، فَاقْبِلْ؟! اى شبث بن ربعى! اى حجّار بن ابجر! اى قيس بن اشعث! اى يزيد بن حارث! آيا شما براى من نامه ننوشتيد كه درختان ما ثمر داده است و باغها سرسبز شده و چاهها پرآب گشته و تو در سرزمينى پا مىگذارى كه لشكرى آراسته و انبوه در خدمت تو است، پس به سوى ما بيا!». آنان در پاسخ گفتند: ما چنين نامهاى ننوشتيم! امام فرمود: «سُبْحانَ اللَّهِ! بَلى وَاللَّهِ لَقَدْ فَعَلْتُمْ
؛ سبحان اللَّه! آرى به خدا سوگند! شما اين نامه را نوشتيد». "
📚تاريخ الطبري: ج 5 ص 424، الكامل في التاريخ: ج 2 ص 561؛
👌برخی از نویسندگان می نویسند :
" كسانى كه براى سيّدالشهداء عليه السلام نامه نوشتهاند سه دسته بودهاند:
1. شيعيان خالص كه در اقليّت بودند؛
2. خوارجى كه در كوفه زندگى مىكردند؛
3. عمّال و پيروان بنواميّه.
❕خوارج، فرقه بزرگ ديگرى بودند كه در شهر كوفه مسكن گزيدند. سران اين گروه افرادى مانند اشعث بن قيس، شبث بن ربعى، عمرو بن حريث و افراد ديگرى بودند....شبث بن ربعى، حجار بن ابجر، قيس بن اشعث و يزيد بن الحارث در زمره كسانى هستند كه براى سيّدالشهداء عليه السلام دعوت نامه فرستادند و آن حضرت را به كوفه دعوت كردند. با اين حال، آنان از سران لشكر و فرماندهان سپاه عمر سعد بودند. "
📚ناگفته هايى از حقايق عاشورا، ص: 188
❕از شیعیان خالصی که امام حسین ع را دعوت کردند , برخی توسط ابن زیاد کشته شدند و برخی دیگر دستگیر و روانه زندان شدند .
👌کشته شدگان کسانی چون : ميثم تمّار _ عبيداللَّه بن عمرو بن عزيز كندى _ عبيداللَّه بن حارث بن نوفل هَمْدانى _ عبدالأعلى بن يزيد كلبى عليمى _ عبّاس بن جعده جدلى _عمارة بن صلخب أزدى و ... بودند :
📚تاريخ الكوفه: ص ٣٣٢ _ ٣٣٥
❕در ميان زندانيان افرادى چون مختار، حارث اعور همدانى و ... بودند , چنان که طبرى مىنويسد:
" ابن زياد در نامهاى به يزيد نوشت:
" وما تركت لكم ذا ظنّة أخافه عليكم إلّاوهو في سجنكم؛ " " كسى را كه احتمال مىدادم بر ضدّ شما حركتى بكند و قيامى صورت دهد، باقى نگذاشتم، مگر اينكه در زندان شما به سر مىبرد. "
📚تاريخ الطبري: ج ٤ ص ٣٨٧ _ الكامل فى التاريخ: ج ٤ ص ١٣١
❕البته برخی از شیعیان سست ایمان هم بودند که از حمایت امام حسین ع شانه خالی کردند اما در برابر امام حسین ع شمشیر نکشیدند و بعدها از عدم حمایت خود از امام حسین ع پشیمان شدند و " توابین " نام گرفتند و قیام توابین را پایه گذاری کردند که در ذیل پیرامون آنان توضیحات کافی را داده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2775
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
پاسخی به معاند پیرامون دعوت کنندگان امام حسین ع به کوفه 🤔#پرسش ❓اثبات شيعه بودن قاتلان حسين در كر
❕تلخیص و خلاصه این پاسخ را به صورت یک پاسخ تک پستی , در کانال آرشیو و تلخیص ما بخوانید :
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3483
👌کانالهای وهابی تاکید ویژه ای در مورد روزه روز عاشورا دارند , در ذیل این قضیه را از نظر روایات شیعی و سنی بررسی کرده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1292
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2723
❗️معاندین اشکال کرده اند که در جنگ بدر , پیامبر اسلام آب را به روی ابوسفیان بست و در عاشوراء نوه ابوسفیان , این قضیه را تلافی کرد , در ذیل پاسخشان را داده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3475
بررسی دیدگاه شهید مطهری پیرامون قاتلین امام حسین ع
🤔#پرسش
❓براى اينكه مشتى ديگر بر دهان شیعیان بزنيم به سراغ يكى از دانشمندان آنها يعنى مرتضى مطهرى ميرويم.
مطهرى در ص ٤٨ از جلد اول كتاب حماسه حسينى در مورد اهل كوفه و قاتلان حسين مينويسد:
بى شك مردم كوفه شيعيان على بودند و امام حسين را شيعيانش كشتند. ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌مقصود شهید مطهری از تعبیر فوق آن است که شیعیان کوفه به واسطه عدم حمایت و ترک یاری امام حسین ع , ایشان را به کشتن دادند , نه آنکه مستقیما خود شیعیان آمده باشند امام حسین ع را کشته باشند , شاهد این سخن آن است که شهید مطهری در ادامه سخنش می گوید همین شیعیان پس از واقعه عاشورا آمدند توبه کردند و قاتلین امام حسین ع را کشتند , در حالی که اگر خود شیعیان قاتل امام حسین ع بودند , باید خودشان را می کشتند و قیام کردنشان در برابر قاتلین امام حسین ع بی معنا است .
❕شهید مطهری چنین می گوید :
" بىشك مردم كوفه از شيعيان على بن أبي طالب بودند و امام حسين را شيعيانش كشتند ... اما همين كوفه بعد از مدت سه سال انقلاب كرد و پنج هزار نفر توّاب از همين كوفه پيدا شد و سر قبر حسين بن على رفتند و در آنجا عزادارى كردند، گريه كردند و به درگاه الهى از تقصيرى كه كرده بودند توبه كردند و گفتند ما تا انتقام خون حسين بن على را نگيريم از پاى نمىنشينيم، يا بايد كشته بشويم يا انتقام بگيريم، و عمل كردند و قتله كربلا را همينها كشتند. و شروع اين نهضت از همان عصر عاشورا و از روز دوازدهم محرم بود. چه كسى اين كار را كرد؟ حسين بن على. شخصيت دادن به يك ملت به اين است كه به آنها عشق و ايدهآل داده شود و اگر عشقها و ايدهآلهايى دارند كه رويش را غبار گرفته است، آن گرد و غبار را زدود و دومرتبه آن را زنده كرد. "
📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ، ج17، ص: 57
❕بنابراین طبق بیان شهید مطهری , قاتلین امام حسین ع غیر شیعیان کوفه بوده اند که شیعیان کوفه پس از توبه بر علیه آنان قیام کردند و آنان را کشتند .
❕در جای دیگر شهید مطهری تصریح می کند که گناه این شیعیان کوفه کشتن امام حسین ع نبوده است , بلکه ترک یاری امام حسین ع بوده است , او می گوید :
" بعد از شهادت امام حسين عليه السلام عدهاى در كوفه توبه كردند. آنها از كوفيانى بودند كه از كوتاهى كردن در نصرت امام حسين سخت پشيمان شدند و خود را ملامت كردند و خودشان را مستحق عذاب دانستند. در خانه سليمان بن صُرَد خُزاعى جمع شدند و گفتند حالا كه ما اين توفيق را پيدا نكرديم كه همراه حسين بن على باشيم پس براى اينكه اين لكه سياه را از دامن خودمان پاك كنيم، به انتقام خون حسين با قاتلان او مىجنگيم. چهار هزار نفر به كربلا آمدند و روى قبر حسين بن على عليه السلام همپيمان شدند و سوگند ياد كردند. اينها را «توّابين» مىنامند و اين جريان قبل از جريان مختار است. با شاميها جنگيدند و البته شهيد شدند. شعارشان اين بود: «يا لَثاراتِ الحسين» يعنى انتقام خون حسين را مىخواهيم. "
📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ، ج25، ص: 360
❕بنابراین بر اساس دیدگاه شهید مطهری , شیعیان کوفه با ترک یاری امام حسین ع , امام حسین ع را کشتند ( یعنی به کشتن دادند ) نه آنکه مستقیما رفته باشند و امام حسین ع را کشتند , کسانی که امام حسین ع را کشتند , منافقینی بودند که در کوفه گرد آمده بودند که شهید مطهری در توصیف آنان می گوید :
" منافقين زيادى در كوفه پيدا شده بودند و كوفه يك وضع ناهنجارى پيدا كرده بود كه معلول علل و حوادث تاريخى زيادى بود.يكى از بلاهاى بزرگى كه در كوفه پيدا شد مسأله پيدايش خوارج بود كه خود خوارج را امير المؤمنين معلول آن فتوحات بىبند و بار مىداند، آن فتوحاتِ پشت سر يكديگر بدون اينكه افراد يك تعليم و تربيت كافى بشوند، كه در نهج البلاغه هست: مردمى كه تعليم و تربيت نديدهاند، اسلام را نشناختهاند و به عمق تعليمات اسلام آشنا نيستند آمدهاند در جمع مسلمين، تازه از ديگران هم بيشتر ادعاى مسلمانى مىكنند. به هر حال در كوفه يك چند دستگى پيدا شده بود . اين جهت را هم همه اعتراف داريم كه دست كسى كه پايبند به اصول اخلاق و انسانيت و دين و ايمان نيست، بازتر است از دست كسى كه پايبند اينجور چيزهاست. معاويه در كوفه يك پايگاه بزرگى درست كرده بود كه با پول ساخته بود. جاسوسهايى كه مرتب مىفرستاد به كوفه، از طرفى پولهاى فراوانى پخش مىكردند و وجدانهاى افراد را مىخريدند و از طرف ديگر شايعه پراكنىهاى زياد مىكردند و روحيهها را خراب مىنمودند. "
📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ج 16، ص: 640
❕در ذیل در مورد شیعیان کوفه که شهید مطهری از آنان یاد می کند یعنی کسانی که امام حسین ع را یاری نکردند و بعد از عملکرد خود پشیمان شدند , توضیحات کافی را داده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2775
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
❕چنان که گفتیم کفگیر معاندین برای شبهه پراکنی به ته دیگ خورده است و در تصویر فوق می بینید که معاند شبهات ماههای گذشته خودش را مجددا مطرح کرده اما اینبار مطالب مذکور را ربط به عزاداری و محرم داده است , این نشان از آن است که با روشنگری های صورت گرفته و پاسخ های داده شده , دست معاندین برای شبهه پراکنی و طرح شبهات جدید کوتاه شده است :
1⃣پاسخ معاند در مورد این که امام حسین ع در دوره رجعت کفار را می کشد , در ذیل بخوانید :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4137
2⃣می گوید امام حسین ع که در بهشت است , پس چرا ما برای ایشان عزاداری می کنیم , در ذیل فلسفه عزاداری بر امام حسین ع را توضیح داده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1346
3⃣اشکال کرده است که چرا خداوند در قرآن از حوریانی با اندام زیبا سخن به میان آورده است و به بهشتیان وعده داده است , آیا این استفاده ابزاری از زن نیست ? در ذیل پیرامون این موضوع نیز توضیح داده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1973