eitaa logo
شیعه پاسخ
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
231 ویدیو
57 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
دیدگاه اهلبیت علیهم السلام در مورد عایشه !!!! ( انتشار به خاطر مدح از عایشه در صدا و سیما ) @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi ipasookh.ir
توضیحی در مورد آیه اول سوره مائده " بهیمه الانعام " 🤔 : ❓امام صادق میگوید : حیوان چهار پا یعنی امام و الانعام (که شامل شتر و گاو و گوسفند و..) میشود ، یعنی مومنان (شیعیان) !!!! عَنِ اَلْمُفَضَّلِ قَالَ: سَأَلْتُ اَلصَّادِقَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ: « أُحِلَّتْ لَكُمْ بَهِيمَةُ اَلْأَنْعٰامِ » قَالَ اَلْبَهِيمَةُ هَاهُنَا اَلْوَلِيُّ وَ اَلْأَنْعَامُ اَلْمُؤْمِنُونَ . مفضل می‌گوید از امام صادق در تفسیر آیه أُحِلَّتْ لَكُمْ بَهِيمَةُ الْأَنْعَامِ [ سوره مائده:1] پرسیدم . امام صادق جواب داد : بهیمه در اینجا یعنی امام ، و الأنعام نیز مؤمنان هستند. !! 📚التفسير (للعیاشی) ج ۱، ص ۲۹۰ ❗️❗️ 💠💠 👌خداوند می فرماید : " چهار پايان (و جنين چهار پايان) براى شما حلال شده است مگر آنچه بر شما خوانده مى‏شود (به جز آنها كه استثناء خواهد شد) ... " "أُحِلَّتْ لَكُمْ بَهِيمَةُ الْأَنْعامِ إِلاَّ ما يُتْلى‏ عَلَيْكُمْ " ( مائده ١ ) 👌در تفسیر نمونه در مورد این آیه می خوانیم : " انعام جمع" نعم" به معنى شتر و گاو و گوسفند است " بهيمة" از ماده" بهمة" (بر وزن تهمه) در اصل به معنى" سنگ محكم" است و به هر چيز كه درك آن مشكل باشد" مبهم" گفته ميشود، و به تمام حيوانات كه داراى نطق و سخن نيستند،" بهيمه" اطلاق ميشود، زيرا صداى آنها داراى ابهام است اما معمولا اين كلمه را فقط در مورد چهار پايان بكار مى‏برند، و درندگان و پرندگان را شامل نميشود. 👌و از آنجا كه" جنين" حيوانات نيز داراى يك نوع ابهام است" بهيمة" نيز ناميده ميشود. ❗️بنابراين حلال بودن" بهيمه انعام" يا بمعنى حليت تمام چهار پايان است (به استثناى آنچه بعدا در آيه ذكر ميشود) و يا بمعنى حليت بچه‏هايى است كه در شكم حيوانات حلال گوشت وجود دارد (بچه‏هايى كه خلقت آنها كامل شده و مو و پشم بر بدن آنها روئيده است) و از آنجا كه حليت حيواناتى مانند شتر و گاو و گوسفند قبل از اين آيه براى مردم مشخص بوده ممكن است آيه اشاره به حليت جنينهاى آنها باشد. 👌ولى آنچه در معنى آيه به نظر نزديكتر ميرسد اين است كه آيه معنى وسيعى دارد هم حلال بودن اين گونه حيوانات را بيان ميكند، و هم" جنين" آنها را، و اگر حكم اين گونه حيوانات در سابق نيز معلوم بوده در اينجا به عنوان مقدمه‏اى براى استثنائات بعد تكرار شده است. " 📚تفسير نمونه، ج‏4، ص: 247 ❗️در روایات نیز این تفسیر مورد تایید قرار گرفته است , چنان که در نقلی محمد بن مسلم می گوید : "از یکی از امامان ( امام باقر یا امام صادق ) در باره آیه «أُحِلَّتْ لَکُم بَهِیمَةُ الأَنْعامِ» پرسیدم و ایشان فرمود: " جنین در شکم مادرش، چون موی برآورد و پرز بر آرد، پس پاکی (به خوبی سر بریدن) آن، همان پاکی مادرش است و این است معنایی که خداوند اراده کرده است. " " عن محمد بن مسلم، قال: سألت أحدهما (عليهما السلام) عن قول الله عز و جل: أُحِلَّتْ لَكُمْ بَهِيمَةُ الْأَنْعامِ، فقال: «الجنين في بطن امه، إذا أشعر و أوبر، فذكاته ذكاة امه، [فذلك‏] الذي عنى الله تعالى». " 📚تهذیب ج ٩ ص ٥٧ _ الکافی ج ٦ ص ٢٣٤ 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 👌بنابراین معنای ظاهری آیه همان است که بیان شد , اما در نقلی که بدون سند آمده است و معاند هم به آن نقل استناد کرد , یک تفسیر باطنی برای آیه مذکور بیان شده است که متاسفانه معاند جاهل نسبت به آن معنا بی اطلاع است . ❕مفضل روایت کرده که از امام صادق علیه السلام در باره آیه «أُحِلَّتْ لَکُم بَهِیمَةُ الأَنْعامِ» پرسیدم و فرمود: « البهیمه» در این جا به معنای«ولی» و « الانعام» به معنای «مؤمنان» است. " عن المفضل، قال: سألت الصادق (عليه السلام)، عن قول الله: أُحِلَّتْ لَكُمْ بَهِيمَةُ الْأَنْعامِ. قال: «البهيمة ها هنا: الولي، و الأنعام: المؤمنون». " 📚 تفسیر عیاشی، ج ۱، ص ۳۱۹، ح ۱۳ 👌قرآن دارای بطون و معانی گسترده ای است , چنان که امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « برای قرآن باطنی وجود دارد و برای آن باطن نیز ، بطن دیگری وجود دارد و قرآن ظاهری دارد و برای آن ظاهر هم ظاهر دیگری است » « إِنَّ لِلْقُرْآنِ بَطْناً وَ لِلْبَطْنِ بَطْنٌ وَ لَهُ ظَهْرٌ وَ لِلظَّهْرِ ظَهْر » 📚بحار الانوار ج89 ص94 ❗️روایت مذکور در صدد بیان یک معنای باطنی برای آیه مورد بحث است و برای رساندن این معنا از مجاز و استعاره بهره گرفته شده است , چنان که می نویسند : "استعاره در اصطلاح به كار بردن لفظى است در غير آنچه براى آن وضع شده است (در غير معناى حقيقى‏اش) به جهت علاقه (پيوند) مشابهتى كه بين معنى منقول عنه (معناى حقيقى) و معنى مستعمل فيه (معناى مجازى) وجود دارد، همراه با قرينه بازدارنده از اراده معنى اصلى آن. و استعاره نيست مگر يك تشبيه مختصر، ليكن ابلغ از تشبيه است. مانند سخن تو: «رأيت أسدا فى المدرسة» كه اصل اين استعاره «رأيت رجلا شجاعا كالاسد فى المدرسة» بوده است. تو مشبّه (لفظ رجل) و ادات تشبيه (كاف) و وجه‏شبه (شجاعت) را حذف كرده‏اى و آن را ملحق به قرينه «المدرسة» ساخته‏اى تا استعاره دلالت كند بر اين‏كه مقصود تو از «اسد» شجاع است. " 📚ترجمه و شرح جواهر البلاغة، ج‏2، ص: 139 👌با توجه به آنکه معنای اصلی " بهیمه " به معنای چیزی است که درک آن مشکل است و شبیه و مانندی ندارد , این لفظ به صورت مجازی و استعاره ای در مورد امامان علیهم السلام به کار رفته است , زیرا آن بزرگواران هم آن شیء خالصی هستند که شبه و نظیری از مخلوقات ندارند : " البهيمة حينئذ من البهيم؛ بمعنى: الخالص الّذي لم يشبه غيره. " 📚تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب، ج‏4، ص: 24 👌همینطور انعام نیز به صورت مجازی در مورد مومنان به کار رفته است , زیرا مومنان نیز چون شتر و گاو و گوسفند , برای بشریت پر فایده هستند و حیات معنوی بشریت وابسته به مومنان است , چنان که حیات بدنی و دنیوی بشریت وابسته به تغذیه و پوشش گیری و استفاده های دیگر آنها از حیواناتی اهلی چون شتر و گاو و گوسفند است . 👌بنابراین همانطور که مرد شجاع را به شیر تشبیه می کنند آن هم به خاطر شجاعت , در روایت مذکور هم مومنین را به " انعام " تشبیه کرده است , آن هم به خاطر خیر و منفعت رسانی مومنین به جامعه بشریت , چنان که خداوند فرمود : " شما بهترين امتى بوديد كه به سود انسانها آفريده شديد (چه اينكه) امر به معروف مى‏كنيد و نهى از منكر، و به خدا ايمان داريد " " كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِالله "( آل عمران ١١٠ ) 👌با توجه به این توضیح چرایی استعاره آوردن از ائمه علیهم السلام به " بهیمه " و مومنین به " انعام " روشن می شود , اگر چه روایتی که این تشبیه را بیان می دارد و معاند به آن استناد کرد , بدون سند نقل شده است و از نظر سندی ضعیف است . @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi ipasookh.ir
❗️توضیحی پیرامون طلاقهای زیاد امام حسن علیه السلام : 👌جریانهای معاند همواره مطرح می کنند که مطابق روایات شیعه , امام حسن علیه السلام همسران زیادی می گرفت و آنان را طلاق می داد تا جایی که امام صادق ع به نقل از امیر مومنان ع فرمود که علی ع بر منبر رفتند و از مردم خواستند که دخترانشان را به همسری امام حسن ع در نیاورند , زیرا امام حسن ع فردی پر طلاق و مطلاق است . ❗️پاسخی که ما به این اشکال می دهیم آن است که این جریان یک جعل تاریخی است که توسط دشمنان امام حسن ع ساخته و پرداخته شده است و در کتابهای تاریخی اهلسنت راه یافته است . برخی در این رابطه می نویسند : "واقعيت اين است كه منصور دوانيقى، نقش اصلى را در چنين تهمت بزرگى بر عهده داشت. هنگامى كه وى در سال 137 به خلافت رسيد، با هدف خاموش كردن نهضت‏هاى علويان و سادات حسنى و كاستن از محبوبيت و نفوذ آنها در بين مردم، چنين اتهامى را در خطبه‏اى كه در برابر عده‏اى از اهل خراسان ايراد نمود، بر زبان آورد . 👌از نكات برجسته و مورد توجه زندگى پربار امام حسن‏عليه السلام، تربيت فرزندانى انقلابى و ظلم‏ستيز است كه همواره، همراه پدر خويش در كوفه و مدينه بودند و بعد از شهادت آن بزرگوار، يار باوفاى امام زمان خود، حسين بن على‏عليه السلام شدند. آنان پدر را برترين الگوى رفتارى و تربيتى خويش مى‏دانستند و مى‏كوشيدند آينه تمام نماى حسنى باشند. بسيارى از ايشان، مجسمه تقوا، شجاعت، صداقت، رأفت، مهربانى، سخاوت و عدالت بودند. آنها بازوانى قوى براى عموى والامقام خود و پيروى مخلص و جان‏بركف براى او بودند. حضور هفت يا هشت تن از آنها در صحنه كربلا، بالاترين گواه بر اين مدعا است. از جمله آنها حسن بن حسن معروف به «حسن مثنى» است كه در زمان امام حسين‏عليه السلام، مسئول موقوفات و صدقات اميرمؤمنان‏عليه السلام و زيد بن حسن متولى موقوفات رسول خداصلى الله عليه وآله شد. ❗️در دوران حاكميت بنى‏اميه و بنى‏عباس، بسيارى از نوادگان امام مجتبى‏عليه السلام، پرچم‏دار نهضت‏هاى اسلامى بر ضد حاكمان ستمگر زمان خود بودند و يا به صورت آشكار، با آنها مخالفت مى‏كردند همچون عبداللَّه بن حسن بن حسن و حسين بن على بن حسن بن حسن. 👌منصور دوانیقی برای کاستن از وجاهت فرزندان امام حسن ع تهمت مطلاق بودن امام حسن ع را ساخت و به صورت گسترده در جامعه اسلامی منتشر ساخت " 📚لوح فشرده پرسمان , کلید واژه ازدواجهای امام حسن ع ❕بنابراین قضیه مذکور یک تهمت از سوی دشمنان امام حسن ع بوده است که متاسفانه علمای اهلسنت ناقلان اصلی این داستان بوده و این جعل را در کتابهای خود آورده اند و به دروغ نسبت داده اند که علی ع مردم را بر حذر می داشت که به امام حسن ع همسر دهند , زیرا امام حسن ع فردی مطلاق است : " و قد كان على يقول لأهل الكوفة: لا تزوجوه فإنه مطلاق، فيقولون و الله يا أمير المؤمنين لو خطب إلينا كل يوم لزوجناه منا من شاء ابتغاء في صهر رسول الله صلّى الله عليه و سلّم. " 📚البدایه و النهایه , ابن کثیر , ج ٨ ص ٣٨ _ تاریخ الاسلام ذهبی ج ٤ ص ٣٧ _ الطبقات الکبری , خامسه ١ ص ٣٠٢ 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 👌اما ما معتقدیم که این نسبت به امام حسن ع صحیح نیست , زیرا در روایات ما آمده است که خداوند از افراد پر طلاق نفرت دارد : " إنَّ اللَّهَ عز و جل يُبغِضُ كُلَّ مِطلاقٍ ذَوّاق‏ " 📚الكافي: ج 6 ص 55 ح 4 👌امام حسن علیه السلام مطیع ترین مردمان نسبت به خداوند بوده است و هیچگاه کاری را که خداوند از آن نفرت دارد را انجام نمی داده است , چنان که در روایت آمده است : "امام حسن ع عابدترین مردمان و زاهدترین و برترین مردم در زمانش بوده است " " أَنَّ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع كَانَ أَعْبَدَ النَّاسِ فِي زَمَانِهِ وَ أَزْهَدَهُمْ وَ أَفْضَلَهُم‏ " 📚الأمالي( للصدوق)، النص، 178 👌و یا در نقل دیگر آمده است که در شرف و قرب و مقام در نزد خداوند , از مردم عادی هیچکس بر امام حسن ع پیشی نگرفته بود : " ُ مُحَمَّدُ بْنُ إِسْحَاقَ قَالَ: مَا بَلَغَ أَحَدٌ مِنَ الشَّرَفِ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ ص مَا بَلَغَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِي‏ " 📚إعلام الورى بأعلام الهدى (ط - القديمة)،ص: 211 👌بنابراین روایات مطلاق بودن امام حسن ع با شخصیت شریف و بی همتای ایشان همخوانی ندارد و این قضیه از ساخته های اهلسنت و دشمنان امام حسن ع بوده است و اگر در برخی از روایات شیعه هم این نسبت مطلاق بودن به امام حسن ع نسبت داده شده است : 📚وسایل الشیعه ج ٢٢ ص ٩ باب ٢ ❗️این روایات از روی تقیه و موافق با اعتقاد دشمنان امام حسن ع صادر شده است , زیرا حکام وقت و مثلا منصور دوانیقی , امامان علیهم السلام و امام صادق ع را تحت فشار قرار می دادند تا ائمه ع گفته های آنان را تایید کنند و موافق سخن آنان , سخن بگویند و آن بزرگواران هم از روی تقیه , موافق با اعتقاد این حکام ظالم سخن می گفتند و نسبت مذکور را به امام حسن ع دادند , اما خودشان تصریح می کردند که چنین روایاتی تقیه ای بوده و از روی فشار صادر شده است و شیعیان باید به خلاف محتوای این روایات عمل کنند . ❕راوی از امام صادق علیه السلام سوال کرد که ؛ « دو خبر از شما می بینیم که یکی از آنها موافق اهل سنت و دیگری مخالف عقیده اهل سنت است ، کدام خبر را اخذ کنیم ؟ امام علیه السلام فرمود آن خبری را که👈 با اهل سنت مخالف است ،👉 آن را اخذ کنید چرا که رشد و هدایت در آن است » « وَجَدْنَا أَحَدَ الْخَبَرَيْنِ مُوَافِقاً لِلْعَامَّةِ وَ الْآخَرَ مُخَالِفاً لَهُمْ بِأَيِّ الْخَبَرَيْنِ يُؤْخَذُ قَالَ مَا خَالَفَ الْعَامَّةَ فَفِيهِ الرَّشَاد » 📚 الکافی : ج 1 ص 68 ❕بنابراین روایاتی از شیعه که می گوید امام حسن ع مطلاق بوده است و علی ع مردم را نهی کرد که به امام حسن ع همسر دهند , تقیه ای بوده و موافق با روایات اهلسنت صادر شده است , و حجیت ندارد و ما ماموریم که خلاف محتوای این روایات تقیه را بپذیریم , در ذیل پیرامون چرایی روایات تقیه ای بیشتر توضیح داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4061 @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi ipasookh.ir
15.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥کلیپ تصویری : ❓چرا روزه خواری علنی در ماه رمضان جرم است و مجازات دارد !!!! ❓آیا از دید مسلمین غذا خوردن در طول سال در برابر گرسنگان اشکال ندارد و فقط در ماه رمضان ممنوعیت دارد !!!! 👌پاسخ را در کلیپ بالا ببینید . @Rahnamye_Behesht