#به_آغوش_کشیدن_حسنین_توسط_فاطمه_سلام_الله_علیهم
🤔#پرسش
❔این که برخی روحانیون می گویند حضرت زهرا پس از شهادت حسنین را به آغوش کشیدند چقدر #سندیت دارد . کانال وهابی می گوید در هیچ روایتی نیامده ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌روایتی است که علامه #مجلسی در بحار الانوار نقل می کند به این صورت ؛
«حسنين عليهما السّلام در حالى آمدند كه فرياد ميزدند: آه از اين حسرتى كه هيچ وقت به علت از دست دادن جدمان ، پيامبر خدا و مادرمان فاطمه زهراء از بين نخواهد رفت.
🔸اى مادر حسن و حسين! هنگامى كه جدّ ما حضرت محمّد مصطفى را ملاقات نمودى سلام ما را به آن حضرت برسان و به آن بزرگوار بگو ما بعد از تو در دار دنيا يتيم مانديم .
🔹حضرت امير ميفرمايد من خدا را شاهد ميگيرم كه فاطمه زهراء
قد حنت و انت و مدت يديها و ضمتهما الى صدرها مليا، و اذا بها تف من السماء ينادى: يا ابا الحسن! ارفعهما عنها، فقد ابكيا و اللَّه ملائكة السماوات، فقد اشتاق الحبيب الى المحبوب.
❕يعنى آه و ناله كرد، دستهاى خود را دراز نمود و حضرت حسنين را چند لحظه اى به سينه خود چسبانيد. ناگاه هاتفى از آسمان ندا در داد ؛
« يا ابا الحسن! حسنين را از روى سينه فاطمه بردار، بخدا قسم كه ملائكه آسمانها را گريان كردند، زيرا دوست مشتاق لقاى دوست است.»
🔸حضرت امير عليه السّلام ميفرمايد: من حسنين را از روى سينه زهراء برداشتم و در موقع بستن بندهاى كفن اين اشعار را سرودم:
« مفارقت تو نزد من بزرگترين چيزها است، و از دست دادن تو برايم سختترين مصيبت است. من براى حسرت و غم شخصى گريه و ناله ميكنم كه بهترين راه مرگ را رفت. اى چشم من! با من مساعدت و همراهى كن كه حزن من دائمى است و براى دوست خودم گريانم »
📚بحار الانوار ج 43 ص 179
❕البته باید توجه داشت که این نقل سندا معتبر نیست چنان که خود علامه #مجلسی می گوید ؛
«در بعضى از كتابها روايتى در باره وفات حضرت فاطمه عليها السّلام يافتم كه دوست دارم آن را بنويسم، گر چه از كتاب مورد اعتمادى نيست »
📚بحار الانوار ج 43 ص 174
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#اشکال_عالم_بزرگ_اهل_سنت_در_مورد_شهادت_فاطمه_سلام_الله_علیها
🤔#پرسش
❔سنی ها می گویند اگر حضرت زهرا شهید شدند چرا امام علی ایشان را غسل دادند در حالی که #شهدا غسل ندارند ❗️آیا این عمل امام علی دلیلی بر افسانه بودن شهادت حضرت زهرا نیست ❕❕
💠#پاسخ💠
👌علمای اهل سنت پس از سالها مطالعه !!! جهت زیر سوال بردن شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها دست به طرح یک اشکال #سطحی زده اند که اگر حضرت زهرا شهید شدند چرا علی علیهما السلام ایشان را غسل داد چنان که شهدا غسل داده نمی شوند .
❕محمد عمر #سربازی از علمای مطرح سنی #مسلک بلوچستان که از او تعبیر می کنند به شیخ تفسیر و حدیث ، علامه محقق ، بزرگ علما و ... در این رابطه می گوید ؛
« شهادت حضرت فاطمه #ثبوتی ندارد ، بلکه به مرگ طبیعی فوت کرده است . هیچ کس سبب مرگش نشده است . برادران می گویند عمر او را به شهادت رسانده است ، اگر واقعا صحت داشته باشد پس چرا حضرت علی او را غسل داد در حالی که رسول الله شهدا را غسل نمی داد اگر شهید کرده شد پس چرا حضرت علی او را غسل داد »
📚مجالس قطب الارشاد ، محمد عمر سربازی ج 1 ص 162
❕این آقایان #گویی هنوز نمی دانند که شهیدان به دو دسته اند ؛ شهید میدان معرکه و شهید غیر میدان معرکه . شهیدی که غسل داده نمی شود ، شهید میدان معرکه است که دو لشگر در مقابل هم قرار گرفته باشند ، چرا که در میدان معرکه و نبرد ، معمولا فرصت غسل و کفن نیست ، اما شهید غیر میدان معرکه غسل داده می شود .
💠به عبارت دیگر ؛
👌ما هم قبول داریم که حضرت زهرا توسط علی علیهما السلام #غسل داده شد ؛
📚وسائل الشیعه ج 2 ص 530
❕اما شهیدی غسل داده نمی شود که در میدان معرکه و جبهه نبرد ، توسط دشمنانی که به مرزهای اسلامی مثلا هجوم آورده اند #شهید شده باشد ، اما شهیدانی که توسط دشمنان خدا در غیر میدان معرکه #شهید می شوند ، باید غسل داده شوند .
❕در رساله های #عملیه آمده است ؛
« غسل دادن میت مسلمان و کفن کردن او واجب است ، ولی دو گروه از این حکم مستثناء هستند ؛
1⃣شهیدان راه خدا یعنی کسانی که در میدان جهاد در راه اسلام همراه پیامبر یا امام معصوم یا نائب خاص او کشته شده اند .
2⃣همچنین کسانی که در حال #غیبت امام زمان برای دفاع در برابر دشمنان کشته می شوند .
❕ در این گونه موارد غسل و کفن و حنوط واجب نیست ، بلکه باید آنها را با همان لباسهایشان بعد از خواندن نماز دفن کنند . این حکم درباره کسانی است که در میدان جنگ #کشته شده باشند .
📚توضیح المسائل ، مکارم شیرازی ، ص 114
🔸لذا در روایات ما آمده است که کسانی که در میدان جنگ و نبرد دو گروه مسلمان و کافر کشته می شوند #غسل ندارند ؛ « الا ما قتل بین الصفین »
📚التهذیب ج 1 ص 330
❕صاحب #جواهر نیز می آورد ؛
« شهید زمانی که در میدان معرکه کشته شود ، غسل و کفن ندارد و بر این حکم اجماع علمای امامیه است »
📚جواهر الکلام ج 4 ص 89
❕در کتاب « الفقه علی المذاهب الخمسه » که بیان کننده احکام فقهی اهل سنت نیز می باشد ، آمده است که اهل #سنت می گویند که شهیدی که به دست کافر ( و در میدان معرکه ) کشته می شود غسل ندارد » « اتفقوا علی ان الشهید و هو الذی مات بسبب قتل الکفار لا یغسل»
📚الفقه علی المذاهب الخمسه ج 1 ص 55
👌بنابراین اگر علی علیه السلام ، فاطمه مرضیه سلام الله علیها را غسل دادند ، از این جهت بود که ایشان شهید میدان معرکه و جبهه نبرد نبودند ، بلکه شهید غیر میدان معرکه و جبهه نبرد بودند و این اشکالات سطحی نمی تواند مساله شهادت ایشان را مخدوش کند .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#شهادت_فاطمه_سلام_الله_علیها_تصریح_مراجع_بر_گمراهی_کمال_حیدری_
🤔#پرسش
❔رفع يك توهم نزد شيعيان در معناى لفظ شهيد توسط آيت الله العظمى كمال حيدرى
❗️روافض براى اثبات شهادت حضرت فاطمه عليها السلام به روايت كلينى استناد ميكنند در حاليكه لفظ شهيدة در آن روايت به معناى شهيد #مقتول نيست بلكه به معناى شهيد گواه است
آيت الله كمال حيدرى استاد حوزه علميه قم ميگوید : شیعیان به خاطر مسائل سياسى معناى روايت را تغيير دادن و گفتن كه روايت كلينى به معناى شهيد مقتول است لازم به ذكر است كمال حيدرى منكر اصل واقعه شهادت نيست ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌از جمله روایاتی که به وضوح شهادت فاطمه صدیقه سلام الله علیها را اثبات می کند ، نص #صریح امام کاظم علیه السلام است که فرمود ؛
« فاطمه صدیقه و شهیده است »
📚الکافی ج 1 ص 458
❗️متبادر از معنای لفظ « شهید » « مقتول فی سبیل الله » می باشد و این لفظ در مورد کسانی به کار می رود که در راه خدا #کشته شده باشند .
🔸جوهری در صحاح خود می نویسد ؛
« الشهید ؛ القتیل فی سبیل الله » « شهید به معنای کشته شده در راه خدا است »
📚الصحاح ج 2 ص 494
🔸همین معنا برای شهید ، در سایر کتب لغت نیز آمده است ؛
📚المحکم و المحیط الاعظم ج 4 ص 182 _ المخصص ج 6 ص 119 _ اساس البلاغه ص 341 _ شمس العلوم ج 6 ص 3566 _ لسان العرب ج 3 ص 242 و ...
❕البته ریشه لغوی « شهید » از « شهد » به معنای شاهد و گواه است و میان این دو معنا دو گانگی نیست . به #کشته شده در راه خداوند ، شهید می گویند زیرا چنین کسی به وسیله عمل و کشته شدن در راه اهداف پاک ، بر حق و حقیقت گواهی می دهد و شاهد است .
📚لغات در تفسیر نمونه ص 320
🔸یا از این حیث که خداوند و فرشتگان برای او گواهی و شهادت می دهند که بهشت برای اوست ، یا کشته شده در راه خداوند متصف می شود به حیات برزخی به گونه ای که همیشه حاضر و گواه است و نمی میرد ، یا چنین کسی خودش به نعمت های بهشتی شهادت می دهد و گواه است ؛
📚شرح الکافی ،مازندرانی ، ج 7 ص 208
👌بنابراین میان شهید به #معنای مقتول فی سبیل الله و گواه و شاهد ، دوگانگی نیست که ما بگوییم ، لفظ شهید در مورد حضرت زهرا به معنای گواه و شاهد است ، نه مقتول فی سبیل الله .
🔸لذا می بینیم که شارحین کتاب شریف کافی نیز ، از لفظ شهیده برای فاطمه زهرا سلام الله علیها ،مفهوم کشته شده در راه خداوند را فهمیده اند .
❕مجلسی اول می نویسد ؛
« به فاطمه زهرا شهیده گفته شده است ، زیرا نزد شیعه متواتر است از ائمه اهل بیت که عمر بر شکم آن حضرت زد به شرکت و همراهی قنفذ و فرزندی که حضرت المرسلین او را #محسن نامیده بود ساقط شد و آن حضرت بیمار شد و از دنیا با اعلی علیین رحلت فرمودند »
📚لوامع صاحبقرانی ج 8 ص 507
👌و باز می نویسد ؛
« به فاطمه شهیده اطلاق شده است ، شهادت او به خاطر ضربه عمر بر شکمش بود ، در آن هنگام که می خواستند از امیر المومنین برای ابوبکر بیعت بگیرند و این حکایت نزد عامه و خاصه #مشهور است و مفصلا در کتاب سلیم بن قیس ذکر شده است و با ضربه عمر ، محسن را فاطمه سلام الله علیها سقط کرد »
📚روضه المتقین ج 5 ص 342
🔸مولی صالح مازندرانی نیز می نویسد ؛
« فاطمه شهیده است زیرا او را به وسیله ضربه بر شکمش در حالی که حامله بود و فرزندش را سقط کرد کشتند و به سبب همین ضربه از دنیا رفت »
📚شرح الکافی ، مازندرانی ج 7 ص 207
🔸علامه مجلسی ( مجلسی دوم ) نیز می نویسد ؛
« خبر کافی که می گوید فاطمه شهیده است ، دلالت می کند که فاطمه شهیده و مقتول فی سبیل الله است ، و سبب آن هم این بود که زمانی که اراده غصب خلافت را کردند و اکثر مردم ( را به بیعت وادار کردند ) و آنان بیعت کردند ، برای بیعت به نزد امیر مومنان آمدند ، علی علیه السلام از بیعت ابا کرد ،عمر با آتش به در خانه علی آمد تا خانه را بر سر اهل #بیت آتش بزند و به زور داخل خانه شوند ، فاطمه در مقابل درب مانع آنان شد ، قنفذ غلام عمر درب را به شکم فاطمه کوبید و پهلوی فاطمه را بشکست و فرزندش به نام محسن را سقط کرد و به خاطر این جریان مریض شد و به خاطر همین مرض از دنیا رفت »
📚مراه العقول ج 5 ص 318
🔸#ادامه 👇
🔸#ادامه 👇
🔸مطلب آخر اینکه آقای کمال حیدری ، از لفظ شهیده برای حضرت زهرا می خواهند شاهد و گواه بر اعمال #امت بودن را استنتاج کنند .
❕در پاسخ می گوییم ، چنان که گذشت ، لفظ شهیده از معنای گواه و شاهد بودن خالی نیست ، اما وسعت بخشیدن ، دایراه گواه و شاهد بودن ، به اعمال تمام امت ، نیاز به دلیل و #قرینه دارد ، و ما این دلیل و قرینه را تنها در مورد امامان اهل بیت علیهم السلام داریم که آنان تنها شاهدان بر اعمال امتند و اعمال بر آنان عرضه می شود و در روایاتی که علامه مجلسی در بحار تحت همین موضوع جمع آوری کرده است ، این معنا از شاهد و گواه بودن برای حضرت زهرا سلام الله علیها ، #اثبات نشده است ؛
📚بحار الانوار ج 23 ص 333 باب 20
🔸البته گاها واژه شهید تنها به معنای گواه و شاهد خالی از معنای مقتول فی سبیل الله به کار می رود که این استعمال در قرآن نیز به کار رفته است ؛ ( نساء 41_ بقره 282_ یوسف 26_ ق 21_ بقره 23 و ... )
❕این معنا برای واژه شهید در صورتی است که قرینه ای در کار باشد که شهید به معنای مصطلح شرعی یعنی #مقتول فی سبیل الله استعمال نشده است اما اگر قرینه ای در کار نباشد ، طبق اصطلاح شرعی ، این واژه به معنای مقتول فی سبیل الله است ، چنان که در مورد حضرت زهرا سلام الله علیها چنین است .
👌به فرض هم که بگوییم واژه « شهید » مشترک لفظی بین مقتول فی سبیل الله و گواه و شاهد بودن صرف ( بدون معنای #مقتول ) می باشد ، باید با قرینه روشن کرد که کدام معنا از این واژه مراد است . ما در مورد حضرت زهرا سلام الله علیها قرینه داریم که واژه شهیده به معنای مقتول فی سبیل الله است ، قرینه ما همان نصوصی است که صراحتا شهادت ایشان را طبق #منابع شیعه و سنی به اثبات می رساند که جهت آگاهی نمایه های ذیل را مطالعه کنید ؛
⚫️https://t.me/Rahnamye_Behesht/5204
⚫️https://t.me/Rahnamye_Behesht/8079
⚫️https://t.me/Rahnamye_Behesht/5958
🔸در مورد کمال حیدری هم باید توجه داشت که ایشان جایگاهی در نزد تشیع ندارند و اخیرا هم دو #مرجع عالی قدر ، آیت الله العظمی وحید خراسانی و آیت الله العظمی صافی گلپایگانی ، تصریح به انحراف و ضلالت او کردند و جمعی از بزرگان حوزه علمیه نیز بیانیه ای صادر کردند و از مومنین خواستند که به سخنان باطل او گوش فرا ندهند . متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:
🔸بسم الله الرحمن الرحیم
والصلاة والسلام علی سيدنا محمد وآله الطيبين الطاهرين.
🔸اما بعد، در ظروف اخيره نظريات و تشكيكاتی در ضروریات مذهب [از سوی آقای سید کمال حیدری] آشکار شد.
👌از آنجا که ردیه های علمی علما بر وی اثر نداشت و تلاش ها برای جلوگیری از انحرافات وی نافع نبود و از طرفی دیگر مؤمنین سؤالات زیادی درباره عقائد و آراء او پرسیدند، حوزه علمیه قم ــ و در رأس آن، دو #مرجع بزرگ حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی و حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی دام ظلهما ــ موضع صریح خود را در برابر وی اعلام کرده، همان طور که درباره امثال او پیش از این چنین کرده است و به وظیفه شرعی خود درباره حفظ و صیانت از مذهب از بدعت ها و حفظ مومنین از گمراهی عمل نموده است.
🔸ما نیز حمایت خود را از آنچه مراجع بزرگوار فرموده اند اعلان می داریم و از مؤمنین عدم توجه به این شخص و غیر او از منحرفین علمی و عملی را خواستاریم، والله ولي التوفيق والهداية.
١٥ جمادى الثانية ١٤٣٩
❕سید علی رضا حائری ــ سید حسین حسینی شاهرودی ــ سید علی حسینی میلانی ــ محمد تقی شهیدی ــ نجم الدین طبسی ــ سید محمدجواد علوی بروجردی ــ سید محمد غروی ــ محمدجواد فاضل لنکرانی ــ محسن فقیهی ــ علی کورانی عاملی ــ مهدی گنجی- سید محمد یثربی کاشانی ــ مهدی هادوی تهرانی
🌐http://yon.ir/gTjgF
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#برائت_امام_جواد_علیه_السلام_از_قاتلین_فاطمه_سلام_الله_علیها
🤔#پرسش
❔این مطلب حقیقت دارد که امام جواد آرزوی آتش زدن #خلیفه دوم را داشت به خاطر مصایبی که به حضرت زهرا رسانده بود ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌از دلايل طبرى منقول است كه روايت كرده از محمّد بن هارون بن موسى از پدرش از ابن الوليد از برقى از زكريّا بن آدم كه می گوید ؛
❕ « وقتى در خدمت حضرت امام رضا عليه السّلام بودم كه حضرت جواد عليه السّلام را خدمت آن حضرت آوردند در حالى كه سنّ شريفش از چهار سال كمتر بود .
🔸پس آن جناب دست خود را بر زمين زد و سر مبارك را به جانب آسمان بلند كرد و مدّت طويلى فكر نمود، حضرت امام رضا عليه السّلام فرمود: جان من فداى تو باد، براى چه اين قدر فكر مى كنى ؟
👌عرض كرد: فكرم در آن چيزى است كه با مادرم فاطمه عليها السّلام به جا آوردند.
❕اما و اللّه لأخرجنّهما ثمّ لاحرقنّهما، ثمّ لاذرينّهما، ثمّ لانسفنّهما فى اليمّ نسفا.
« بخدا قسم آن دو را خارج ميكنم و ميسوزانم و خاكسترشان را بباد ميدهم و به دريا ميريزم »
👌 امام رضا عليه السّلام او را نزديك خود طلبيد و ما بين ديدگان او را بوسيد و فرمود: پدر و مادرم فداى تو باد، تويى شايسته از براى امامت ❕
📚دلائل الامامه ص 401 _ اثباه الوصیه ص 218 _ بحار الانوار ج 50 ص 59 _ مدینه المعاجز ج 7 ص 325 و ...
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#شبهه_ملحد_در_مورد_حجاب_فاطمه_سلام_الله_علیها
🤔#پرسش
❔كارخانه حديث سازى آخوندها به احاديثى برميخوريم كه مانند پتكى بر سو خودشان وارد ميشود.
💥معروفترين حديث در مورد حجاب فاطمه:
#الف) مخفى شدن فاطمه زهرا از عبدالله ابن اُمّ مکتومِ نابینا:
شخصى نابینا [گویا ابناُمّمکتوم] از فاطمه اذن دخول خواست پس فاطمه خود را از او در پرده بُرد. پیامبر به فاطمه گفت: این فرد که نابینا است چرا خود را از او محجوب میکنی؟ فاطمه پاسخ داد: ای رسولخدا! اگر او مرا نمیبیند من که او را میبینم و [تازه] او بو را احساس میکند. رسولخدا گفت: گواهی میدهم که تو پارۀ تنِ من هستی.
#منبع: دعائم الاسلام ج ٢ ص ٢١٤ ح ٧٩٢
💥نقض همان حديث با يك حديث ديگر
#ب) درگيرى فيزيكى با عمر بن خطاب و كشيدن گریبانِ عُمَر:
هنگامی که علی بن ابيطالب را به بیعت اجباری وارد کردند، فاطمه زهرا یقۀ عُمَر را گرفت و او را به سمت خود جلو کشید و با او درگير شد و گفت: ای پسر خطاب! اگر از رسیدنِ بلا به بیگناهان ناراحت نمیشدم ، میفهمیدی که خدا را به سوگند میگرفتم و او نیز (نفرینم را) سریعاً اجابت میکرد.
ِ منبع: كتاب کافی از ثقة الاسلام کلینی ح ١٢٤٠
#منابع:
❔حالا از دستگاه حديث سازى و مقدس تراشى ملاهاى شيعه اين سئوال را داريم: فاطمه اى كه خود را از ديد يك نابينا(با اينكه حجاب داشت) مخفى ميكند، چگونه با يك نامحرم درگيرى فيزيكى ميكند و او را به طرف خود ميكشد و درون چشمان او زل ميزند؟ اين تناقض مضحك را چگونه ميخواهيد توجيه كنيد؟
💠#پاسخ💠
👌این تناقض برای کسانی پیش می آید که ذهن آشفته ای داشته و به دنبال شبهه افکنی هستند ، زیرا این بیگانگان بودند که با هجوم خود ، هتک خانه و حرمت فاطمه زهرا سلام الله علیها را کردند و به ایشان تعرض کردند ،و حجاب ایشان را هتک کردند ، نه آنکه خودشان ابتداء خواسته باشند در برابر بیگانگان حاضر شوند .
❕از سوی دیگر در روایات ما بیان شده است که مواجهه با نامحرمان برای زنان کراهت دارد مگر آنکه #ضرورت اقتضاء داشته باشد؛
📚وسائل الشیعه ج 20 ص 64 باب 24
🔸بر اساس همین مبنا و از روی #ضرورت حضرت زهرا سلام الله علیها و سایر زنان مهاجرین و انصار در غزوه های پیامبر گرامی در پشت جبهه های نبرد خدمت رسانی می کردند و از مجاهدان پرستاری به عمل می آوردند چنان که حضرت زهرا سلام الله علیها در نبرد احد در میدان جنگ حاضر شده و از پیامبر تیمار داری کردند؛
📚بحار الانوار ج 20 ص 63
❕بنابراین فاطمه مرضیه مورد هتک ستر واقع شدند و در همان هنگام از روی #ضرورت برای دفاع از امیر مومنان اقداماتی را انجام دادند ، چنان که در روایت آمده است ؛
« زمانی که وقائع پس از پیامبر اتفاق افتاد ( غصب خلافت و هجوم به خانه وحی و اهانت به اهل بیت ) فاطمه #تلابیب عمر را گرفت و به سوی خود کشاند و فرمود ای فرزند خطاب آگاه باش که اگر من وارد آمدن بلا بر بیگناهان را ناپسند نمی دانستم ، چنان نفرینی شما را می کردم ( که همه را گرفتار می کرد ) و خداوند را سریع الاجابه می یافتم »
📚الکافی ج 1 ص 460
👌مراد از کشیده شدن تلابیب عمر توسط حضرت زهرا سلام الله علیها که در روایت آمده است ، گرفتن و پیچاندن لباس عمر به دور #گردنش است .
❕ابن اثير درباره لفظ معنای لغوی ملبيا می گويد ؛
« من #تلبيب او را گرفتنم و کشيدم به اين معنا گفته ميشود که کسي را با لباسش گرفته و لباس را در سينه و گردنش جمع کنند و او را گرفته و بکشند و يا آنکه در گردنش طناب و يا لباسی بيندازند و او را بکشند و در حقيقت متلبب به جای قالده استفاده میشود .
📚 النهاية في غريب الحديث ، ابن الأثير ، ج 1 ص 193
❕علامه مجلسی در توضیح روایت می نویسد ؛
« زمانی که عمر به دستور ابوبکر به همراه یارانشان به زور وارد خانه فاطمه سلام الله علیها شدند تا علی را به زور برای بیعت خارج کنند ، فاطمه از روی #ضرورت و برای نجات علی از دست آنان تلابیب عمر را گرفت ، ( و از علی دفاع کرد ) که این دفاع بر جمیع خلق واجب بود ، یعنی لباس عمر را به #دور گردنش پیچید و به سوی خود کشاند ...»
📚مراه العقول ج 5 ص 343
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#حرکت_خورشید_امام_صادق_علیه_السلام
🤔#پرسش
⁉️آیا امام صادق دانشمند است ❕
✍علمای بزرگ شیعه نقل کرده اند که امام صادق در پاسخ به سوال زندیقی می گوید خورشید در چشمه گرم فرو می رود😳👇👇
✍در احتجاج از هشام بن حكم نقل شده كه زنديقى از امام ششم پرسيد خورشيد كجا غروب ميكند؟ امام صادق گفت : همانا بعضى از علما گفته اند که وقتى آفتاب به پائین ترین نقطه سرازیر مى شود ، فلک آن را مى چرخاند و دوباره به شکم آسمان بالا مى برد ، و این کار همیشه جریان دارد تا آنکه به طرف محل طلوع خود پائین آید ، 👈👈👈یعنى خورشید در چشمه فرو رفته😳👉👉👉سپس زمین را پاره نموده ، دوباره به محل طلوع خود برمى گردد، به همین جهت زیر عرش متحیر شده تا آنکه اجازه اش دهند بار دیگر طلوع کند، وهمه روزه نورش سلب شده ، هر روز نور دیگرى سرخفام به خود مى گیرد.
📗بحار الأنوار جلد : 10 صفحه : 188 الاحتجاج نویسنده : الطبرسي جلد : 2 صفحه : 99
🔺ممکن است که ماله کشان مذهبی بگویند امام صادق از قول بعضی علما اورده و کلام خودش نیست که در جواب می گوییم : اولا امام صادق به کلامی در پاسخ به سوالی استناد و احتجاج کرده و رد نکرده و چون رد نکرده و استناد و استدلال هم کرده یعنی کلام خودش نیز است و بدان قائل بوده و اعتقاد داشته است.
ثانیا : در قرآن نیز آمده است که خورشید در چشمه فرو می رود که در آیات ۸۴ و ۸۵ و ۸۶ کهف آمده است و امکان ماسمالی وجود ندارد.
💠#پاسخ💠
👌اینان #گمان کرده اند که هر حدیثی که در مجامع روایی ما نقل شده است ، معتبر است در حالی که چنین نیست .
🔸در کتاب عقائد ما چنین آمده است ؛
« تكرار اين موضوع را ضرورى مى دانيم كه هر حديثى در يكى از اين منابع معروف يا ساير منابع معتبر وجود داشته باشد به اين معنى نيست كه آن حديث به خصوص معتبر است، بلكه هر حديثى سلسله #سندى دارد كه بايد هر يك از رجال سند آن جداگانه در كتب رجال مورد بررسى قرار گيرد، هرگاه تمام رجال سند مورد اعتماد بودند، آن حديث به عنوان يك حديث صحيح پذيرفته مى شود، در غير اين صورت، #مشكوك يا #ضعيف است و اين كار تنها در خور آگاهان و علماى علم حديث و رجال است.
🔸از اين جا به خوبى روشن مى شود كه وضع جمع آورى احاديث در كتب شيعه با منابع معروف اهل سنّت متفاوت است چرا كه در كتب معروف صحاح مخصوصاً صحيح بخارى و صحيح مسلم، مبناى نويسندگان اين بوده است؛ كه احاديثى را گردآورى كنند كه نزد آنها صحيح و معتبر بوده است و به همين دليل هر يك از آن احاديث مى تواند، براى دستيابى به عقايد اهل سنّت مورد استناد قرار گيرد ، در حالى كه مبناى محدّثان شيعه به اين بوده كه همه احاديث منسوب به اهل بيت عليهم السلام را جمع آورى كنند، و #شناخت صحيح از غير صحيح را به علم رجال واگذار كرده اند .»
📚عقاید ما ، مکارم شیرازی ، ص 120
🔸در کتاب منشور #عقاید امامیه چنین آمده است ؛
« شيعۀ اماميه، در عقايد و احكام، به احاديثى كه به وسيلۀ افراد #ثقه و مورد #اعتماد از رسول گرامى نقل شود عمل مىكند، خواه اين روايات در كتب حديث شيعه باشد، و يا در كتب حديث اهلسنت و ( همینطور ) احاديث و رواياتى كه با سند #صحيح از پيشوايان معصوم شيعه نقل مىشود حجت شرعى است؛ بايد به مضمون آنها عمل كرد و بر وفق آنها فتوا داد »
📚منشور عقاید امامیه ، سبحانی ، ص 260
👌بنابراین روایتی حجت است که ما به صحت و انتساب آن به معصوم علیه السلام یقین داشته باشیم ، روایتی که سندا #ضعیف بوده و خلاف آموزه های قرآنی نیز می باشد ، از درجه اعتبار ساقط است .
🔸روایت مورد اشکال نیز دارای سند ضعیفی است و صحیح نیست . مستند اصلی نقل فوق کتاب « #احتجاج » مرحوم « طبرسی » است و سایر کتابها روایت مذکور را به نقل از احتجاج آورده اند . در کتاب احتجاج نیز این روایت بدون ذکر سلسله سند به #امام علیه السلام نسبت داده شده است . روشن است روایتی که سند ندارد ، قابل اعتماد نیست و نمی تواند #صحیح محسوب شود.
❕از سوی دیگر آیات قرآن و روایات تصریح بر کروی بودن زمین و گردش زمین بر دور خورشید دارند که جهت آگاهی پاسخ گذشته ما را مطالعه کنید ، روایت مورد اشکال، خلاف آموزه های قرآنی و روایات معتبر است و قابل اعتماد نیست ؛
🔸https://t.me/Rahnamye_Behesht/8219
🔸https://t.me/Rahnamye_Behesht/4245
👌و این که گفته شد قرآن معتقد است که خورشید در چشمه فرو می رود ، سخنی کذب و خلاف واقع است و ما در گذشته مفصلا این موضوع را پاسخ داده ایم که جهت آگاهی نمایه زیر را مطالعه کنید ؛
🔸https://t.me/Rahnamye_Behesht/5654
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman