eitaa logo
#راه‌_نگار rahnegar@
276 دنبال‌کننده
253 عکس
207 ویدیو
4 فایل
عقل حکمیانه و نفس کریمانه
مشاهده در ایتا
دانلود
Tahdir-Qasemian-www.Ziaossalehin.ir-.Joze25.mp3
12.04M
🔰تند خوانی جزء بیست و پنجم قرآن کریم 🎙حجت‌الاسلام قاسمیان ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ ➥ @Qaraati313_ir
♻️ خاطره‌ای زیبا از آیت الله مصباح/ اگر یادمان رفت چه کنیم؟ نوه آیت الله مصباح یزدی نقل می‌کنند: 🔸️تقریباً چهل‌وپنج دقیقه‌ای به اذان مغرب و عشا مانده بود. رفته بودم منزل حاج‌آقا به ایشان سری بزنم. تنها بودند؛ حتی حاج‌خانم هم نبودند. حاج‌آقا داشتند پاهایشان را چرب می‌کردند. سال‌ها بود زانودرد و پادرد همپایشان شده بود. دکترها روغن‌هایی را تجویز کرده بودند و باید هر روز پایشان را چرب می‌کردند. 🔸️احوال‌پرسی همیشگی و خوش‌و‌بشی کردیم. حاج‌آقا همچنان مشغول بودند که از من خواستند چیزی برایشان بیاورم. می‌خواستند بگویند متکا را بیاور که کلمه‌اش یادشان نیامد! چند ثانیه کشید. مقداری که گذشت متوجه شدم و متکا را برایشان آوردم. 🔸️سرشان را انداخته بودند پایین. غرق فکر شدند. چند دقیقه‌ای سکوت شد. رو کردند به من و بغض‌آلود و با صدای لرزان گفتند: «آدم گاهی اوقات کلمه به این سادگی که شاید هزاران بار در طول زندگی با آن سروکار داشته، یادش می‌رود، اگر روزی به ما گفتند که خدایت کیست و یادمان رفت آن موقع چه خاکی بر سر کنیم؟ اگر گفتند که امامت کیست و یادمان رفت، اگر گفتند کتابت چیست و یادمان رفت! آنجا باید چه کنیم؟» آن بغض سنگین اشک شد و کم‌کم از چشمانشان سرازیر شد. 🔸️ این سؤال را تکرار کردند. گفتند: «چه کار کنیم؟» فکر می‌کردم این پرسش مقدمه توضیحی است، اما دیدم ادامه دارد. باز هم مرتب از من پرسیدند.«به نتیجه ای رسیدی؟ فکر کردی؟» همزمان خودشان هم حال معنوی دیگری پیدا کرده بودند که لحظه‌به‌لحظه تشدید می‌شد. 🔸️نزدیک اذان شد. از وضو که برگشتند دوباره با بغض و اشک پرسیدند: «خب! به نتیجه ای رسیدی چه کار کنیم؟» مات و مبهوت مانده بودم. رفتند سمت چوب‌لباسی‌. عطرهای دم‌دستی‌شان را آنجا می‌گذاشتند. صدای اذانشان در خانه پیچید. وقتی نزدیک سجاده شدند، بغض صدایشان ترکید. به پهنای صورت اشک می‌ریختند. گفتند: «شما که جوابی به این سؤال ندادی! اگر پرسیدند اسم خدایت کیست اگر یادمان رفت چه کنیم. اما فکر می‌کنم این «علی علی» گفتن‌های ما در طول زندگی که هر جا توانستیم و از دستمان برآمد، مدام گفتیم «علی علی» این «علی علی» گفتن‌ها ما را رها نمی‌کند. ما را ول نمی‌کنند. امیرالمؤمنین (علیه السلام) به جایش می‌آیند و جواب این «علی علی» گفتن‌ها را می‌دهند. اگر هم یادمان برود به ما یادآوری می‌کنند.» 🔸️بعد بلافاصله گفتند: «اگر در این دنیا ایمان‌مان را امانت بدهیم دست امیرالمؤمنین (علیه السلام) به شرطی که ایمان را خراب نکرده باشیم، بگوییم این امانت خدمت شما آن لحظه و جایی که من احتیاج دارم، این را به من برگردانید؛ بعید می‌دانم امیرالمؤمنین کسی باشد که بخواهد از امانت نگهداری نکند و حتماً آدم امینی است. مهم این است که ما ایمان‌مان را امانت دهیم. این علی علی گفتن‌ها آنجا کار خودش را می‌کند.» 🔸️مشغول نماز مغرب شدیم. نماز عجیبی شد. ادعا ندارم همیشه با ایشان بوده‌ام و حالاتشان را دیده‌ام، اما در سن‌وسال خودم و در موقعیت‌هایی که با حاج‌آقا ارتباط داشتم، کمتر چنین نمازی از ایشان دیده بودم. با حال و پر اشک. بین هر آیه سوره حمدشان گریه می‌کردند. 🔸️بین دو نماز بحث را ادامه دادند و تأکید کردند روی اینکه آدم ایمانش را بسپارد به دست آن‌ها، آن‌ها شب اول قبر بر‌گردانند.
اندیش‌کده‌ی مشهور اروپایی تحولات و روندهای نظامی ایران را بررسی کرد: کنش‌های ایران در منطقه‌ی خاکستری منحصر‌به‌فرد است/ تهران نبرد نامتوازن را بر جنگ متعارف ترجیح می‌دهد/ عملیات در منطقه‌ی خاکستری منطبق با فرهنگ راه‌بردی ایران است/ ساختار ابتکاری و غیرمتعارف نیروهای مسلح ایران ثابت می‌ماند/ برنامه‌ی هسته‌ای پوششی با بازدارندگی پنهان، یکی از راه‌بردهای امنیت‌ملی ایران است!/ آمریکا و شرکا در برابر پیش‌رفت هسته‌ای ایران عاجز مانده‌اند (بخش ۳ از ۴) 🔹«آیزنشتات» افزود که ایران به‌تدریج «نیروهای متعارف» خود را توسعه می‌دهد و آن‌ها را خواهد کرد. هم‌زمان « حیاتی» خود را از استحکام می‌بخشد. وانگهی، ایران با خرید جنگنده‌های چندمنظوره‌ و پیش‌رفته‌ی «» روسی، سامانه‌‌ی دفاعی «»، ، و غیره، سطح نیروی هوایی خود را ارتقا می‌دهد. ▫️القای هراس از دست‌یابی ایران به تسلیحات نوین روسی 🔹این اندیش‌کده‌ی انگلیسی با ابراز تردید و بدبینی افزود که علی‌رغم تقویت روابط ایران و روسیه، مسکو به‌موجب درگیری در نبرد شاید نتواند تسلیحات جدید در اختیار تهران قرار دهد! به‌علاوه، ایران با فروش پهپادها نمی‌تواند روسی را بخرد! 🔹به پندار نویسنده، تهران در صورت افزایش با آمریکا و رژیم‌صهیونیستی، شاید مایل نباشد شمار بیش‌تری پهپاد به روسیه بفروشد! طبق گزارش‌ها، ایران برای پاسخ‌گویی به تقاضای روس‌ها خط در روسیه راه‌اندازی کرد. 🔹بنابراین، پیش‌بینی شد که روسیه برای جبران کمک‌های ایران، سایر فن‌آوری‌های خود را در اختیار تهران قرار ‌دهد. باا‌ین‌وجود، ابراز نگرانی شد که حتی «خرید محدود تسلیحات» هم کاستی‌های نظامی ایران را برطرف و ساختار نیروهای مسلح کشور را نو‌سازی می‌کند. هم‌چنین، تولید تسلیحات داخلی نیز با سامانه‌های نوین، تقویت می‌شود؛ سامانه‌هایی که قابلیت آن‌ها با «» وجود دارد. ▫️فرهنگ راه‌بردی ایران و برنامه‌ی پوششی هسته‌ای! 🔹نویسنده با مروری بر تاریخ‌چه‌ی در چهار دهه‌ی گذشته، کوشید القا کند که جمهوری‌اسلامی از آغاز به‌دنبال تولید تسلیحات هسته‌ای بوده! پس از حمله‌ی آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ تهران تا حد زیادی برنامه‌ی تسلیحاتی خود را متوقف کرد تا برای حمله بهانه به دست آمریکا ندهد! 🔹به ادعای این اندیش‌کده‌ی اروپایی، ایران در پوشش ، مخفیانه فعالیت‌های تسلیحاتی خود را ادامه داد و هم‌زمان خطرات ناشی از این اقدام را مدیریت کرد! این تلاش‌ها تا به امروز هم ادامه یافته و اکنون بیش از همیشه به قابلیت ساخت نزدیک شده. 🔹ایران با اتخاذ این در برنامه‌ی هسته‌ای، کوشید «خطرات و هزینه‌های احتمالی» فعالیت‌های هسته‌ای خود را مدیریت کند؛ «، ، » ازجمله‌ی تبعات احتمالی آن بود. 🔹این رویکرد پوششی نیز با «فرهنگ راه‌بردی» ایران سازگار است؛ فرهنگی که با «ابهام‌آفرینی در نبرد، صبر و توسعه‌ی تدریجی برنامه‌ها»، منافع حیاتی خود را پیش می‌برد و هم‌زمان از «تشدید و » اجتناب می‌کند. ▫️اذعان به انعطاف‌پذیری مؤثر در سیاست‌خارجی ایران 🔹بااین‌حال، تشریح شد که برنامه‌ی هسته‌ای تنها یکی از چند «هدف سیاسی حیاتی» جمهوری‌اسلامی است که هم‌زمان دنبال می‌کند. بر این اساس، تهران زمانی که معتقد بود این فعالیت‌ها موجب «» و «» می‌شود، بخش‌هایی از آن را متوقف کرد. 🔹سپس خاطرنشان شد که ایران در زمان نیز به‌‌منظور «» یا «» به برنامه‌ی غنی‌سازی خود برخی فعالیت‌های هسته‌ای را محدود کرد. با‌اینحال، جمهوری‌اسلامی حتی در این موارد هم فعالیت روی بخش‌هایی از برنامه‌ی هسته‌ای و موشکی خود را ادامه داد. 🔹«آیزنشتات» احتمال داد که سیاست‌گذاران ارشد ایران بر این باور باشند که راه‌برد پوششی هسته‌ای، با ایجاد نوعی « پنهان» بدون خطر و هزینه‌های متعاقب، همه‌ی مزایای «» را به‌‌هم‌راه داشته باشد. (ادامه دارد) 🔸کانال «اخبار راه‌بـــردی» 🔸@PasokhRahbordi
Tahdir-Qasemian-www.Ziaossalehin.ir-.Joze26.mp3
11.45M
🔰تند خوانی جزء بیست و ششم قرآن کریم 🎙حجت‌الاسلام قاسمیان ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ ➥ @Qaraati313_ir
✍️کنشگری آگاهانه و متعهدانه مرحوم دکتر عماد افروغ (از پدیدارشناسی‌متعارف تا نظریه‌پردازی متعالیه) 💠 حقیر توفیق شاگردی مستقیم مرحوم استاد عماد افروغ را نداشتم ولی به دلیل علاقه شخصی به منطق تحلیلی و رویکرد رئالیسم انتقادی او داشتم، آثار قلمی و منطق گفتگوهای او را پیگیری می‌کردم. از نظر حقیر دکتر افروغ از جمله اندیشمندان است که پوسته سخت و مقلدانه جامعه شناسی مدرن را شکاف و علاوه بر ایفای نقش مسئله شناسی اجتماعی به لایه نظریه پردازی با رویکرد بومی دست پیدا کرد. با این وجود نقش مرحوم دکتر عماد افروغ از چند منظر قابل توجه و تأمل است: 🔅 دکتر افروغ یک کنشگر انقلابی راه شناس و ایفاگر نقش یک رزمنده حق شناس بود. 🔅دکتر افروغ یک روشنفکر دردمند، ایفاگر نقش یک جامعه شناس درمانگر بود. 🔅دکتر افروغ یک محقق مردمی دردآشنا و ایفاگر نقش یک اندیشمند راهنما بود. 🔅دکتر افروغ یک منتقد منصف اجتماعی - مادی و ایفاگر نقش یک نظریه پرداز منعطف انقلابی - تمدنی بود. ♻️ یافته‌های راهبردی مرحوم دکتر افروغ از جامعه شناسان اخلاق مدار و نادر در ایران بود که منطق عقلی‌اش دلباخته تئوری‌های فیلسوفان اجتماعی و افرادی مانند: هگل، مارکس، میشل فوکو و هابرماس نشد و ذائقه علمی‌اش فریفته نظریه‌‌های اجتماعی و افرادی چون: اگوست کنت، امیل دورکهیم، ماکس وبر و جورج هربرت میل نشد. دکتر افروغ با "کنشگری آگاهانه و متعهدانه"؛ که فرصت تحصیل در مکتب جامعه شناسی مدرن را غنیمت شمرد و با "رویکرد حکمت صدرائی، نقش برای تئوریزه‌کردن جامعه شناسی انقلاب و  تمدن توحیدی" پیشه کرد و با "حرکت از پوسته و پدیدارشناسی جامعه متعارف به هسته و نظریه‌پردازی جامعه متعالیه" رسید./روحش قرین رحمت الهی باد.٪ ✍️ استادیار دانشگاه/ به مناسبت درگذشت دکتر عماد افروغ ۲۷ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ه.ش/ 💎کانال تلگرام 🆔 @Rahnegar96 💎 کانال ایتا، سروش و روبیکا 🆔 @Rahnegar1401
Tahdir-Qasemian-www.Ziaossalehin.ir-.Joze27.mp3
11.82M
🔰تند خوانی جزء بیست و هفتم قرآن کریم 🎙حجت‌الاسلام قاسمیان ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ ➥ @Qaraati313_ir
Tahdir-Qasemian-www.Ziaossalehin.ir-.Joze28.mp3
12.09M
🔰تند خوانی جزء بیست و هشتم قرآن کریم 🎙حجت‌الاسلام قاسمیان ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ ➥ @Qaraati313_ir
Tahdir-Qasemian-www.Ziaossalehin.ir-.Joze29.mp3
12.57M
🔰تند خوانی جزء بیست و نهم قرآن کریم 🎙حجت‌الاسلام قاسمیان ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ ➥ @Qaraati313_ir
Tahdir-Qasemian-www.Ziaossalehin.ir-.Joze30.mp3
11.52M
🔰تند خوانی جزء سی‌ام قرآن کریم 🎙حجت‌الاسلام قاسمیان ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ ➥ @Qaraati313_ir
چه کسی به ایران ماموریت مبارزه با اسرائیل را داده است ؟ - مناظره با صادق زیباکلام.mp3
58.38M
🎙سه دهه گروگانگیری ذهن مردم ایران بخش اول 🔹 مناظره علی و صادق 📆 ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۲ ⏱ مدت زمان: ۷۰ دقیقه
چه کسی به ایران ماموریت مبارزه با اسرائیل را داده است ؟ بخش دوم - صادق زیباکلام.mp3
92.73M
🎙سه دهه گروگانگیری ذهن مردم ایران بخش دوم 🔹 مناظره علی و صادق 📆 ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۲ ⏱ مدت زمان: ۱۱۰ دقیقه
✍️ عید فطر: روز زنگارزدایی از فطرت 💠 واژه‌ی «عید» از ریشه عود و به معنای بازگشت به ابتدا و كلمه‌ی «فطر» به معنای گشودن و یافتن است. پس می‌توان عید فطر را بازگشت به سرشت حق جو یا گشودن راه بسته شده‌ی فطرت دانست. با این منطق عید فطر و حلول ماه شوال، سرآغاز تفکیک راه از بی‌راه‌ها، زنگارزدایی از حقیقت انسانی، بازگشت به مبدأ میل، احاله مکرر و پی‌درپی به فطرت ناب خلقت، ارجاع به نقطه صفر آفرینش و توحید است که در ازل با میثاقی بزرگترین و عهدی عظیم ترسیم خالق با خلق شده است. 🔸سرشت انسانی وقتی از فضای اصلی قرب الهی به محیط فرعی و مادی هبوط می‌کند، غبار امیال بر فطرت نشسته و نور حقیقت وجود انسانی را کم سو می کند. یکی بزرگترین کارکردهای ماه رمضان تضعیف زیست مادی و جسمانی در برابر تقویت حیات فطری و تجلی بعد روحانی انسان است. بنابراین عقب راندن تمناهای متنوع و متکثر غریزی و مادی به نفع مطالبات ساده و بی‌پیرایه روحی و فطری بزرگترین دستاورد عید فطر است. 🔸با این وجود ماه رمضان فرصتی بود تا انسان زنگار غرایز را بزداید و یخ مادی‌گرایانه را شکسته و در لایه‌های ناشناخته فطرت خود غواصی کند و با توکل به اقیانوس بی‌کران رحمت الهی، مروارید رضایت را از اعماق وجود صید و در بازار بندگی عرضه کند. به نظر حقیر انسان با تامل در ذکر نماز عید فطر: "اللّهُمَّ إنی أَسْئَلَکَ خَیرَ ما سَئَلَکَ مِنْهُ عِبادُکَ الصّالِحُونَ وَاَعُوذُ بِکَ مِمّا اسْتَعاذَ مِنْهُ عِبادُکَ الْمُخْلِصوُنَ" می‌تواند سه گونه گشایش را در سه فضا تجربه کند: 1⃣ گشایش فکری - ذهنی در این فضا؛ اهل فضیلت با تکیه بر تدبیر برآمده از پندار نیک، در پی مقابله با تفکر استکباری مبتنی بر استحمار، استثمار و استعمار انسان و اصلاح وضعیت اجتماعی و ساماندهی موقعیت سیاسی هستند. 2⃣ گشایش انگیزشی - روانی در این فضا؛ اهل فضیلت با تکیه بر تدبیر مصلحانه در پی ترویج مودت از طریق بازگشت خالصانه به سرشت پاک فطری و رفع کدورت‌ها بینا انسانی و دفع شرارت‌های نفس از مسیر حیات (نفس مبدا همه شرارت‌ها) هستند. 3⃣ گشایش کنشی - رفتاری در این فضا؛ اهل فضیلت با درس آموزی از رفتار منصفانه، عزتمندانه و پایدار در پی تنظیم کردار نیک انسانی برای شکستن رفتار ذلیلانه و نفوذپذیر در برابر صاحبان زر، زور و تزویر هستند. 🎯 با این وجود مهمترین پیام‌های لطیف و مبارک عید فطر عبارت است از: ۱. فطر برآمدن از مرداب بردگی است، برای بازگشت به تالاب بندگی؛ ۲. فطر مظهر پیرایش جسم، برای پالایش جان؛ ۳. فطر پیله دریدن است برای آزمون پریدن؛ ۴. فطر رهایی از آسایش است در جستجوی آرامش؛ ۵. فطر رستن از طبیب است در جستجوی حبیب؛ ۶. فطر پایان قوس صعود خودسازی است برای رسیدن به قوس نزول بندگی؛ ۷. فطر تمرین دنیا گریزی است برای آخرت گزینی؛ ۸. فطر پایان مسیر غفلت است در جستجوی حقیقت؛ ۹. فطر نوید بخش غروب حاکمیت مستکبران است در مسیر حاکمیت صالحان؛ ۱۰. فطر نوید بخش افول تمدن متدانیه است با آرزوی برآمدن تمدن متعالیه. ♻️ پیام راهبردی در سپیده دم عید فطر، مهمترین پیام وزیدن نسیم نوید بخش برآمدن فطرت خداجو انسان از میان زنگارهای ثروت اندوزی، شهوت خواهی و قدرت طلبی است که می‌تواند نقطه رهایی انسان پس از سرگشتگی و پریشانی برای هم‌افزایی جامعه انسانی و امت اسلامی باشد. مسیری که در صورت کمال به تشکیل حکومت صالحان و حیات طیبه توحیدی را تمهید و تسهیل خواهد انجامید./ ✍ استادیار دانشگاه/.سپیده دم اول شوال ۱۴۴۴ه.ق و ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ه.ش/. 💎کانال در تلگرام 🆔@Rahnegar96 💎 کانال اینا، سروش و روبیکا 🆔@Rahnegar1401