eitaa logo
رهنمود
190 دنبال‌کننده
543 عکس
585 ویدیو
106 فایل
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ انتشار و بازنشر مطالبی پیرامون #مذهب ، #سیاست ، #امنیت ، #تحلیلی ، #معارف ، #ظهور ، #فرق_و_ادیان و گروه‌های #مقاومت ارتباط: @Mohajer13731 #فهرست Eitaa.com/rahnemood313/1024
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹فرق ايمان و علم🌹 در مرحلۀ بعد مى‌فرمايد: «كمال معرفت و شناخت خداوند تصديق به ذات پاك اوست» (و كمال معرفته التّصديق به) . در اين كه چه تفاوتى ميان تصديق و معرفت است، تفسيرهاى مختلفى وجود دارد. نخست اين كه منظور از معرفت در اين جا شناخت فطرى و مراد از تصديق شناخت علمى و استدلالى است. يا اين كه منظور از معرفت، معرفت و شناخت اجمالى است و مقصود از تصديق، معرفت و شناخت تفصيلى است، يا اين كه معرفت، اشاره به علم و آگاهى نسبت به خداوند است، ولى تصديق اشاره به ايمان است زيرا مى‌دانيم علم از ايمان جداست، ممكن است انسان به چيزى يقين داشته باشد ولى ايمان قلبى - كه عبارت است از تسليم در برابر آن و به رسميّت شناختن در درون دل، يا به تعبيرى ديگر اعتقاد به آن - نداشته باشد. گاهى بزرگان براى جدايى اين دو از يكديگر مثال ساده‌اى مى‌زنند مى‌گويند: بسيارى هستند كه از ماندن در كنار جسد مرده مخصوصا در شب تاريك و اتاق خالى وحشت دارند با اين كه به يقين مى‌دانند او مرده است، ولى اين علم در اعماق قلب آنها گويى نفوذ نكرده و آن حالت ايمان و باور حاصل نشده و اين وحشت زاييدۀ همين است. به عبارت ديگر، علم همان آگاهى قطعى نسبت به چيزى است ولى ممكن است جنبۀ سطحى داشته باشد و در عمق وجود انسان و روح او نفوذ نكند، امّا هنگامى كه در اعماق روح نفوذ كرد و به مرحلۀ يقين و باور رسيد و انسان بناى قلبى بر اين گذاشت كه آن را به رسميّت بشناسد نام ايمان به خود مى‌گيرد. کانال رهنمود @rahnenood313
🌹معيار كمال و نقص صفات انسانى‌ 🌹 صفات انسانى به سه دسته تقسيم مى‌شوند : 🍀۱.صفت مردم‌پسند كه جزء آداب اجتماعى است و در معاشرت‌ها ، رعايت آن لازم است و چه بسا فرد با نبود آن سرزنش مى‌شود ، اگر چه با قطع نظر از رسم عرفى داراى مذموميت ذاتى نيست ؛ همانند بسيارى از رسوم مباح كه در بين مردم رعايت آن لازم و حتمى تلقى شده است ، هم چون طرز مهمان‌دارى ، غذا خوردن ، لباس پوشيدن ، ورود و خروج در مجالس كه هر يك ادب خاصى دارد و مقبول جامعه است و عدم رعايت آنها ، موجب انگشت‌نمايى در بين مردم مى‌شود . از اين رو ، در روايت آمده است : ان شر عباد الله ، ألمشار اليه بالأصابع ؛ بدترين بندگان خدا ، كسى است كه انگشت‌نما باشد . بنابراين ، حضرت سجاد عليه‌السلام در جمله‌ى اول اين فراز خواستار اصلاح برخى از همين مقبولات جامعه است كه از طرف شارع مقدس اعتبارى ندارد . قسمت دوم اين فراز درخواست دورى از صفاتى است كه موجب عيب و نقصان اجتماعى است . اين بخش با قسم نخست فرق دارد ، زيرا امام در قسمت اول ، تكميل صفات بايسته را درخواست نموده است ، ولى در اين جا دورى از عيب‌هايى را طلب نموده كه نقصان عرفى و اجتماعى دارد . به بيان ديگر ، امام عرضه مى‌دارد : آن چه را مردم عيب مى‌دانند - هر چند ذاتا كاستى نباشد - از دامن ما پاك گردان و موجبات نفرت و دورى مردم را از ما دور فرما ...ادامه دارد ... کانال رهنمود @rahnenood313
رهنمود
#ادعیه #شرح_دعای_مکارم_الاخلاق 🌹معيار كمال و نقص صفات انسانى‌ 🌹 صفات انسانى به سه دسته تقسيم مى‌ش
...توجه به دو نكته در اين جا ضرورى است : الف) رسومى هست كه عدم رعايت آن از نظر مردم ممنوع است ، ولى در عين حال شارع به عنوان حكم ثانوى ، رعايت ترك آن را لازم مى‌داند كه مبادا شخص راهنما در بين مردم ، به ارتكاب امور غيراخلاقى يا غيرعقلانى مشهور گردد . ب) اين موضوع غير از پديده‌ى منفور «مُد» است كه منشأ سياسى دارد و نقشه‌ى شوم استعمارى است كه مسلمانان بايد در برابر آن هوشيارانه عمل كنند ، چرا كه مد در حقيقت نوعى ابزار سنجش جامعه‌شناختى است كه تئوريسين‌هاى نظام سلطه‌ى جهانى ميزان تأثيرپذيرى و انفعال ملت‌ها را بدين وسيله تست مى‌كنند و بر پايه‌ى اطلاعات به دست آمده، به تنظيم رابطه‌ى استعمارى خود با ملت‌ها مى‌پردازند. 🍀2. دسته دوم ، سلسله صفاتى است كه عقل و شرع ، هر دو ، آنها را زشت دانسته‌اند و موجب نقصان وجودى مى‌باشند ؛ از قبيل : حسد ، بخل ، كبر ، عجب ، كينه‌ورزى و ... كه جملگى به شدت مورد نهى شارع مقدس است و فطرت انسان از آنها بى‌زار است و آيات و روايات و كلمات بزرگان در پليد شمردن آنها هم‌داستان‌اند . اتصاف به اين امور ، خروج از كرامت و كمالات را در پى دارد ؛ چنان كه حتى گاهى به خروج از عالم انسانيت و ورود به عالم حيوانيت منتهى مى‌گردد و در سخنان حضرت سجاد عليه‌السلام با لفظ «عائبه» - آن چه خود عيب است نه آن چه كه مردم آن را عيب بشمارند - از اين صفات پست ياد شده است . 🍀3. دسته‌ى سوم ، صفات حميده است كه حضرت سجاد عليه‌السلام از خداوند سبحان نيل به درجات والا و كامل اين صفات را درخواست فرموده است ، مثلا ممكن است فرد عادل يا متقى يا كريم باشد ، ولى تا عدالت كامل و تقواى ناب و خالص يا كرم تام و بى چشم‌داشت ، فاصله داشته باشد ؛ پس جا دارد كه آدمى از حضرت حق - عز اسمه - تكميل اين فضايل را بخواهد . کانال رهنمود @rahnenood313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این جمهوری اسلامی ایران است و حاکم حقیقی آن حجت‌بن‌الحسن‌المهدی ارواحنا فداه... رفیق، اگر هنوز رای ندادی، یک یاعلی بگو و برو برای مملکت امام زمان کاری کن... کانال رهنمود @rahnemood313
🍀 رابطه تقوی و ايمان؛ متقین یعنی مؤمنين، هر مرتبه ای از ايمان مرتبه ای از تقوی را دارد و چنین نیست که فقط مرتبه از ايمان تقوی باشد: 🍀 (متقين عبارتند از مؤمنين، چون تقوى از اوصاف خاصه طبقه معينى از مؤمنين نيست، و اينطور نيست كه تقوى صفت مرتبه‌اى از مراتب ايمان باشد، كه دارندگان مرتبه پائين‌تر، مؤمن بى تقوى باشند، و در نتيجه تقوى مانند احسان و اخبات و خلوص، يكى از مقامات ايمان باشد، بلكه صفتى است كه با تمامى مراتب ايمان جمع ميشود، مگر آنكه ايمان، ايمان واقعى نباشد. دليل اين مدعا اين است: خداى تعالى دنبال اين كلمه، يعنى كلمه (متقين)، وقتى اوصاف آن را بيان مى‌كند، از ميانه طبقات مؤمنين، با آن همه اختلاف كه در طبقات آنان است، طبقه معينى را مورد نظر قرار نميدهد، و طورى متقين را توصيف نميكند كه شامل طبقه معينى شود)(ترجمه تفسیر المیزان ج۱ ص۷۲) 🍀متقین همان مومنین اند یعنی شیعیان علی بن ابی طالب علیه السلام 🍀 ۶- ۱۲- وَ بِإِسْنَادِهِ إِلَى عَلِيِّ اِبْنِ أَبِي حَمْزَةَ‌ عَنْ يَحْيَى بْنِ أَبِي اَلْقَاسِمِ‌ قَالَ‌: سَأَلْتُ اَلصَّادِقَ‌ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ‌ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ‌: «الم ذٰلِكَ اَلْكِتٰابُ لاٰ رَيْبَ فِيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ‌ اَلَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ‌» فَقَالَ‌: اَلْمُتَّقُونَ شِيعَةُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ‌ .... امام صادق عليه‌السلام در سوال از این آیه فرمود متقین شیعیان علی ع هستند. تفسیر نور الثقلین ج۱ ص۳۲ کانال رهنمود @rahnemood313
🌹کامل شدن باور به خداوند ، به یگانه دانستن اوست:🌹 سوّم مى‌فرمايد: «كمال تصديق به ذات پاك او همان توحيد اوست» (و كمال التّصديق به توحيده) . بدون شك هنگامى كه انسان خدا را با معرفت تفصيلى يا به تعبيرى ديگر با استدلال و برهان شناخت، هنوز به مرحلۀ توحيد كامل نرسيده است. توحيد كامل آن است كه ذات او را از هرگونه شبيه و نظير و مانند، پاك و منزّه بداند. زيرا كسى كه شبيه و مانندى براى او بپذيرد، در حقيقت آنچه را شناخته است خدا نبوده، زيرا خداوند وجودى است نامحدود از هر جهت و بى‌نياز از هر كس و هر چيز. چيزى كه شبيه و مانند داشته باشد طبعا محدود است، چرا كه هر يك از آن دو وجود شبيه به هم از ديگرى جداست و فاقد كمالات ديگرى است. پس هنگامى تصديق به ذات پاك او به مرحلۀ كمال مى‌رسد كه انسان او را يگانه و يكتا بداند نه يگانه و يكتاى عددى بلكه يگانه و يكتا به معنى بى‌همتا بودن و نداشتن شبيه و نظير و مانند. (پیام امام امیرالمؤمنین عليه‌السلام/مکارم شیرازی) کانال رهنمود @rahnemood313
🌹همبستگى افراد ؛ عوامل و آثار 🌹 🍀اين فراز مبتنى بر لزوم الفت و برقراى همبستگى در ميان افراد جامعه از خانواده تا فاميل و همسايگان و تمامى افراد اجتماع و برخوردارى جامعه از امنيت است ، چرا كه شريعت اسلامى بر مبناى تشكيل حكومت و مديريت جامعه ، سامان يافته است و تنها با قانون‌مدارى در جامعه‌ى بشرى قابل اجرا مى‌يابد . 🍀از ديدگاه روان‌شناسان اجتماعى و نيز جامعه‌شناسى سياسى چنين تشكلى ، با هماهنگى و تفاهم و هم‌دلى و هم‌سويى ، به دست آمدنى است . از اين رو ، امام صادق عليه‌السلام مى‌فرمايد : يحق على المسلمين الاجتهاد فى التواصل و التعاون على التعاطف و المواساة لأهل الحاجة و تعاطف بعضهم على بعض حتى تكونوا كما أمركم الله عزوجل (رحماء بينهم) ... ؛ بر مسلمانان واجب است در راه همبستگى و الفت و كمك به بى‌مايگان و محبت به يكديگر تلاش كنند و چنان گردند كه خداوند متعال دستور داده و گفته است : مؤمنان بر يكديگر رحمت مى‌ورزند ... . 🍀اين مسئله تا بدان پايه حياتى است كه خداوند صراحتا دستور اخراج عوامل تفرقه‌افكن را از جامعه مسلمانان ابلاغ فرموده است : (والذين اتخذوا مسجد ضرارا و كفرا و تفريقا بين المؤمنين و ارصادا لمن حارب الله ... لا تقم فيه أبدا) ؛ و كسانى هستند كه مسجد را دستاويز زيان رساندن و كفر و تفرقه‌اندازى بين مؤمنان و نيز كمين‌گاهى براى خداستيزان و دشمنان رسول خدا ساختند ... هرگز در آن مسجد به نماز نايست ... ادامه دارد... کانال رهنمود @rahnemood313
رهنمود
#ادعیه #شرح_دعای_مکارم_الاخلاق 🌹همبستگى افراد ؛ عوامل و آثار 🌹 🍀اين فراز مبتنى بر لزوم الفت و برق
🍀نيز در جاى ديگر ، مفسده‌جويى و فتنه‌انگيزى در جامعه‌ى اسلامى را فاجعه‌آميزتر از قتل و خون‌ريزى معرفى نموده و مى‌فرمايد : (والفتنة أشد من القتل). 🍀بنابراين ، بناى شارع مقدس بر آن است كه فتنه و سوءظن و بدبينى و تضاد بين مردم را از پيكره‌ى جامعه اسلامى ريشه‌كن فرمايد ، تا محيط اسلامى ، بسترى براى برادرى و همبستگى و هم‌سويى گردد ؛ به طورى كه امنيت و اعتماد و برادرى بر تمام پيكره‌ى جامعه حاكم باشد . از همين رو ، امام عليه‌السلام ظلم‌ستيزى و ستم‌زدايى را پيش نياز مهم و بسترساز نيل بدين هدف مقدس دانسته است ، چرا كه ستم‌كارى و بى‌عدالتى منشأ همه‌ى بغض‌ها وكينه‌ها وبدبينى‌ها وتضادها است. 🌹اصلاح جامعه با اصلاح تک تک افراد محقق شود🌹 🍀... از اين گذشته ، اسلام اصلاح عميق جامعه را معلول اصلاح افراد مى‌داند ، زيرا جامعه چيزى جز تكرر فرد نيست و با اصلاح مؤلفه‌هاى سازنده‌ى جامعه ، بافتى همگن و يك پارچه و مستحكم از انسان‌هاى تربيت يافته تشكيل مى‌يابد ؛ بنابراين ، اگر افراد به صلاح و رشد نرسند ، تصور جامعه‌اى رشديافته و بالنده ، توهمى خام بيش نيست ، چرا كه جامعه يك مفهوم انتزاعى است و حقيقت وجودى آن خود قابل بررسى است و نمى‌توان آن را ناديده گرفت . به ديگر بيان ، مباحث تربيتى اسلام ، فرد محور است . برخلاف مباحث اجتماعى و مديريتى اين آيين مقدس كه آن جا ملاك تعيين كننده ، مصالح نظام اجتماعى امت اسلامى است و طبعا هر يك از اين دو حوزه ، پيامدها و آثار ويژه‌اى دارد كه شايسته است محققان در اين عرصه‌ها، اهتمام ويژه‌اى داشته باشند.(شهود و شناخت/ممدوحی،حسن /با کمی تصرف) کانال رهنمود @rahnemood313
9.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
روایت زندگانی جوانان مدافع حرم تکان‌دهنده است رهبر انقلاب، در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بین‌المللی شهدای مقاومت و مدافع حرم: [روایت] این جوانهایی که از خانه و زندگیِ خودشان خود را جدا کردند و رفتند ــ که بنده بعضی از این کتابها را نگاه کرده‌ام ــ واقعاً تکان‌دهنده است؛ واقعاً تکان‌دهنده است! یک جوانی با امکانات جوانی، با امکانات جوانی کردن، از آسایش، از محبّت، از برخورداری‌های مادّی، از رشد تحصیلی و مانند اینها خودش را جدا میکند میرود برای دفاع از یک فکر، از یک حرکت، از یک انقلاب، از یک نهضت! این چیز خیلی مهمّی است. اینها نه امام را دیدند، نه دوران جنگ و دفاع مقدّس را دیدند، امّا انسان میبیند همان‌جور، با همان انگیزه، گاهی بهتر، گاهی روشن‌بینانه‌تر میروند این‌جور میجنگند، جان خودشان را کف دست میگیرند، بعضی شهید میشوند، بعضی‌ها هم شهید نمیشوند. این نشان‌دهنده‌ی آن است که انقلاب این توان عجیب را دارد؛ این خیلی مهم است. البتّه در شکلهای مختلفِ دیگرش هم مثل این راه‌پیمایی‌های بیست‌ودوّم بهمن و این تشییع‌های عجیب و غریبی که شبیه آن در هیچ جای دنیا دیده نشده ــ همین تشییع اخیر و تشییع شهید سلیمانی و امثال اینها واقعاً هیچ جای دنیا شبیه اینها دیده نشده ــ اینها را دیده بودیم، امّا برتر از اینها همین حضور مدافعان حرم در میدانهای نبرد است. ۱۴۰۳/۳/۳۰ کانال رهنمود @rahnemood313
5.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حرف برای الانه کانال رهنمود @rahnemood313
🌹هدايت اول متقين از سلامت فطرت و هدايت دوم از ناحيه قرآن و فرع بر هدايت اول است🌹 و در اين آيات نوزده‌گانه كه حال مؤمنين و كفار و منافقين را بيان مى‌كند، از اوصاف معرف تقوى، تنها پنج صفت را ذكر مى‌كند، و آن عبارتست از ايمان بغيب، و اقامه نماز، و انفاق از آنچه خداى سبحان روزى كرده، و ايمان بآنچه بر انبياء خود نازل فرموده، و بتحصيل يقين بآخرت، و دارندگان اين پنج صفت را باين خصوصيت توصيف كرده: كه چنين كسانى بر طريق هدايت الهى و داراى آن هستند و اين طرز بيان بخوبى مى‌فهماند كه نامبردگان بخاطر اينكه از ناحيه خداى سبحان هدايت شده‌اند، داراى اين پنج صفت كريمه گشته‌اند، ساده‌تر اينكه ايشان متقى و (داراى پنج صفت نامبرده نشده‌اند)، مگر بهدايتى از خداى تعالى، آن گاه كتاب خود را چنين معرفى مى‌كند: كه هدايت همين متقين است، (لاٰ رَيْبَ فِيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ‌) ، پس مى‌فهميم كه هدايت كتاب، غير آن هدايتى است كه اوصاف نامبرده را در پى داشت. 🍀 و نيز مى‌فهميم كه متقين، داراى دو هدايتند، يك هدايت اولى كه بخاطر آن متقى شدند، و يك هدايت دومى كه خداى سبحان بپاس تقوايشان بايشان كرامت فرمود آن وقت مقابله بين متقين كه گفتيم داراى دو هدايتند، با كفار و منافقين درست ميشود، چون كفار هم داراى دو ضلالت، و منافقين داراى دو كورى هستند، يكى ضلالت و كورى اول، كه باعث اوصاف خبيثه آنان از كفر و نفاق و غيره شد، دوم ضلالت و كورى‌اى كه ضلالت و كورى اولشان را بيشتر كرد، اولى را بخود آنان نسبت داد، و دومى را بخودش، كه بعنوان مجازات دچار ضلالت و كورى بيشترى‌شان كرد، و در خصوص كفار فرمود: (خَتَمَ اَللّٰهُ عَلىٰ قُلُوبِهِمْ‌، وَ عَلىٰ سَمْعِهِمْ وَ عَلىٰ‌ أَبْصٰارِهِمْ غِشٰاوَةٌ‌) ، غشاوت را بخود آنان نسبت داد، و مهر زدن بر دلهاشان را بخودش هم چنان كه در آيات بعد در باره منافقين مى‌فرمايد: (فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزٰادَهُمُ اَللّٰهُ مَرَضاً) ، مرض اولى را بخود منافقين نسبت ميدهد، و مرض دومى ايشان را بخودش، بهمان معنايى كه از آيه ( يُضِلُّ بِهِ كَثِيراً، وَ يَهْدِي بِهِ كَثِيراً، وَ مٰا يُضِلُّ بِهِ إِلاَّ اَلْفٰاسِقِينَ‌ ، خدا با اين قرآنش بسيارى را گمراه، و بسيارى را هدايت مى‌كند، و با آن گمراه نميكند مگر فاسقان را، (آنهايى را كه قبل از برخورد با قرآن فاسق بوده‌اند)،، و آيه: ( فَلَمّٰا زٰاغُوا أَزٰاغَ اَللّٰهُ قُلُوبَهُمْ‌ ، وقتى خودشان از راه راست منحرف شوند، خدا هم دلهاشان را منحرف مى‌كند) استفاده ميشود . 🍀و كوتاه سخن آنكه: متقين ميان دو هدايت واقعند، هم چنان كه كفار و منافقين ميانه دو ضلالت قرار گرفته‌اند، و هر سه طبقه از دو خصيصه خود، يكى را يعنى اولى را خودشان داشته‌اند، و دومى را خداوند بعنوان جزا بر اوليشان اضافه كرده است و چون هدايت دومى متقين بوسيله قرآن صورت مى‌گيرد، معلوم ميشود هدايت اولى قبل از قرآن بوده، و علت آن سلامت فطرت بوده است(ترجمه المیزان ج۱ ص۷۳) کانال رهنمود @rahnemood313
امروز ، روز مباهله است و به همین مناسبت نکاتی در مورد مباهله و آيه مباهله بیان می شود : 🌹مقدمه🌹 آیه مُباهله (سوره آل‌عمران: ۶۱) به مباهله پیامبر(ص) با مسیحیان نجران اشاره دارد که پس از اختلاف آنها درباره جایگاه حضرت عیسی(ع) رخ داد. مفسران شیعه و بیشتر اهل‌سنت این آیه را نشانه حقانیت پیامبر اسلام(ص) و فضیلت اهل‌بیت(ع) شمرده‌اند و می‌گویند منظور از «اَبْناءَنا» (پسرانمان) در این آیه، حسن و حسین(ع)، و مراد از «نِساءَنا» (زنانمان) فاطمه(س) و منظور از «اَنْفُسَنا» (خودمان) حضرت علی(ع) است. 🌹اهمیت🌹 امامان شیعه و برخی از صحابه از آیه مباهله برای اثبات فضیلت امام علی(ع) استفاده کرده‌اند. همچنین از آن برای اثبات مشروعیت اصل مباهله، مشارکت زنان در فعالیت‌هاسی سیاسی و اجتماعی و... استفاده شده است. 🌹جایگاه🌹 آیه مباهله از آیاتی است که برای فضیلت اصحاب کِساء (پیامبر(ص)، علی(ع)، فاطمه(س)، حسن(ع) و حسین(ع)) به آن استناد شده است. عبدالله بن بیضاوی از مفسران اهل‌سنت، آن را دلیلی بر حقانیت پیامبر در ادعای نبوت و فضیلت همراهان او ذکر کرده است. همچنین جارالله زمخشری (درگذشت ۵۳۸ق) مفسر اهل‌سنت نیز این آیه را قوی‌ترین دلیل بر فضیلت اصحاب کساء دانسته است.فضل بن حسن طبرسی (درگذشت ۴۶۹ق) مفسر شیعه نیز گفته است که این آیه بر برتری حضرت فاطمه بر همه زنان دلالت دارد. ... ادامه دارد... کانال رهنمود @rahnemood313