3⃣ آیه سوم : سوره نحل / ۱۱۵
إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَیۡكُمُ ٱلۡمَیۡتَةَ وَٱلدَّمَ وَلَحۡمَ ٱلۡخِنزِیرِ وَمَاۤ أُهِلَّ لِغَیۡرِ ٱللَّهِ بِهِۦ......
🔅 بحث اول : درباره مفاد آیه
به تحقیق خداوند تنها مردار و خون و گوشتِ خوک و آنچه را که موقع سر بریدن نام غیر خدا بر آن برده شده ، بر شما حرام کرده است .
🔅 بحث دوم : درباره کیفیت استدلال
کیفیت استدلال به این آیه دقیقا مثل آیه قبلی ( سوره بقره آیه ۱۷۳ ) است
👈 ادامه دارد ... 👇
4⃣ آیه چهارم : سوره مائده / ۳
حُرِّمَتۡ عَلَیۡكُمُ ٱلۡمَیۡتَةُ وَٱلدَّمُ وَلَحۡمُ ٱلۡخِنزِیرِ وَمَاۤ أُهِلَّ لِغَیۡرِ ٱللَّهِ بِهِۦ وَٱلۡمُنۡخَنِقَةُ وَٱلۡمَوۡقُوذَةُ وَٱلۡمُتَرَدِّیَةُ وَٱلنَّطِیحَةُ وَمَاۤ أَكَلَ ٱلسَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّیۡتُمۡ وَمَا ذُبِحَ عَلَى ٱلنُّصُبِ وَأَن تَسۡتَقۡسِمُوا۟ بِٱلۡأَزۡلَـٰمِۚ ذَ ٰلِكُمۡ فِسۡقٌۗ
🔅 بحث اول : درباره مفاد آیه
مردار و خون و گوشت خوک و آنچه که به نام غیر خدا کشته شده باشد و حیوان خفه شده و آنچه به ضرب چوب و سنگ مرده و آنچه به سبب پرت شدن از بلندی جان داده و حیوانی که به ضرب شاخ حیوان دیگری از بین رفته و حیوانی که درنده ایی آن را کشته و از آن خورده، مگر آنچه که در آستانهٔ مرگ قابل تذکیه بوده و شما به دستور شرع تذکیه کرده اید ، و آنچه برای بت ها قربانی شده و آنچه به وسیله قمار قرعه کشی می کنید ، بر شما حرام است . همه این امور فسق و نافرمانی از خداست .
🔅 بحث دوم : درباره کیفیت استدلال
کیفیت استدلال به این آیه را در ضمن ۳ قدم بیان میکنیم :
♻️ #قدم_اول : حُرَّمَت
کلمه ی "حُرَّمَت" نص در حرمت است فلذا این آیه دلالت دارد بر اینکه میته ، دم ، لحم خنزیر ، مذبوح بغیر اسم الله حرام و ..... است .
♻️ #قدم_دوم : مراد از دم
با توجه به آیه دیگر ( سوره انعام آیه ۱۴۵ ) مراد از دم ، دم مسفوح است
( تفسیر الکاشف ج ۱ ص ۲۶۴ و تفسیر معین ج ۱ ص ۸۶ و الوجیز فی تفسیر القرآن العزیز ج ۱ ص ۱۵۶ و روح المعانی فی تفسیر القرآن ج ۱ ص ۴۳۹ و تفسیر القرآن الکریم شبر ج ۱ ص ۶۵ و الفتوحات الهیه ج ۱ ص ۲۰۷ و حاشیة الصاوی ج ۱ ص ۱۰۳ و .... )
♻️ #قدم_سوم : نتیجه گیری
با توجه به مطالبی که بیان شد نتیجه میگیریم که دم ( دم مسفوح ) یکی از محرّمات است ولی ملازمه ایی بین حرمت اکل شیء و نجاست اون شیء نیست ؛ زیرا رابطه بین حرمت اکل شیء با نجاست اون شیء عام و خاص مطلق است .
بعضی از چیز ها اکل آن حرمت دارد ، و نجس هم است مثل " بول حیوان دارای نفس سائله "
و بعضی از چیز ها اکل آن حرمت دارد ، ولی نجس نیست مثل " خاک "
ولی هر چیزی که نجس است ، اکل آن حرمت دارد مثل " تمام نجاسات "
و خون با اینکه اکل آن حرام است اما لازمه حرمت ، نجاستش نیست ...
بنابراین نتیجه میگیریم که این آیه هم دلالت بر نجاست دم ندارد .
👈 ادامه دارد ... 👇
👉@rahpoyane_eJtehad👈
5⃣ آیه پنجم : سوره نحل / ۶۶
وَإِنَّ لَكُمۡ فِی ٱلۡأَنۡعَـٰمِ لَعِبۡرَةࣰۖ نُّسۡقِیكُم مِّمَّا فِی بُطُونِهِۦ مِنۢ بَیۡنِ فَرۡثࣲ وَدَمࣲ لَّبَنًا خَالِصࣰا سَاۤىِٕغࣰا لِّلشَّـٰرِبِینَ
🔅 بحث اول : درباره مفاد آیه
و بی تردید برای شما در دام ها عبرتی است ، در درون شکم آن ها از میان سرگین و خون شیری خالص و گوارا به شما می نوشانیم که برای نوشندگان گواراست .
🔅 بحث دوم : درباره کیفیت استدلال
کیفیت استدلال به این آیه را در ضمن ۳ قدم بیان میکنیم :
♻️ #قدم_اول : فَرْث
فرث به معنای سرگین است البته تا زمانی که سرگین در شکمبه باشد .
🔺 العین ج ۸ ص ۲۲۰
الفرث : السِرقینُ ما دام فی الکَرِش ...
🔺کتاب الجیم ج ۳ ص ۶۴
الفرث : السرجین فی الکَرِش ...
🔺 تهذیب اللغة ج ۱۵ ص ۵۸
الفرث : السرجین ...
🔺 المحیط فی اللغة ج ۱۰ ص ۱۳۸
الفرث : السرقین ما دام فی الکَرِش ...
🔺 الصحاح ج ۱ ص ۲۸۹
الفرث : السرجین ما دام فی الکَرِش و الجمع فروثٌ ...
🔺 المحکم و المحیط ج ۱۰ ص ۱۴۱
الفرث : السرقین ...
🔺 لسان العرب ج ۲ ص ۱۷۶
الفرث : السرجین ما دام فی الکَرِش و الجمع فروثٌ ...
🔺القاموس المحیط ج ۱ ص ۲۳۳
الفرث : السرجین فی الکَرِش ...
🔺 مجمع البحرین ج ۲ ص ۲۶۱
الفرث : الکَرِش من السرجین و الجمع فروثٌ ...
🔺 الطراز الاول ج ۳ ص ۴۲۶
الفرث کَفَلْس الروثُ ما دام فی الکَرِش الجمع فروثٌ ...
🔺 تاج العروس ج ۳ ص ۲۴۶
الفرث : السرجین ما دام فی الکَرِش ...
🔺الاِفصاح ج ۱ ص ۶۴۵
الفرث : سرقین الکَرِش ...
🔺 و .......
↩️ نکته اول : سرقین و سرجین به یک معناست .
↩️ نکته دوم : سرگین به معنای مدفوع و فضلهٔ حیوانات است .
↩️ نکته سوم : سرگین اگر از شکمبه خارج شود به آن روث می گویند و تا زمانی که در شکمبه است به آن فرث می گویند فلذا برخی فرث را به معنای گیاه جویده شده و غذای هضم شده معنا کرده اند ( قاموس القرآن ج ۲ ص ۲۸۰ و ج ۵ ص ۱۵۶ و ..... )
♻️ #قدم_دوم : قرینه مقابله و تقابل
در آیه شریفه بیان شده که ما از بین فرث و دم ، شیری پاک و خالص به شما نوشانیدیم .
اگر فرث به معنای مدفوع حیوان و نجس باشد ، به قرینه مقابل آن و سیاق آیه دم هم نجس می باشد
تا اینگونه بیان شود که ما از بین دو چیز نجس ، شیری پاک و خالص به شما نوشانیدیم ....
♻️ #قدم_سوم : نتیجه گیری
بنابراین از پاک بودن شیر و نجاست فرث ، نجاست دم را استفاده میکنیم .
که خداوند متعال فرموده ما از بین دو چیز نجس ( فرث و دم ) شیری پاک و خالص و گوارا به شما می نوشانیم ....
✍ #و_فیه_تامل
❌ اولا : همانطور که بیان شده برخی فرث را به معنای سرگین می دانند و برخی فرث را به معنای گیاه جویده شده و هضم شده معنا میکنند
لذا به سرگین تا زمانی که در شکمبه است فرث میگویند پس بهتر است که فرث را گیاه جویده شده معنا کنیم
❌ ثانیا : بر فرض که فرث به معنای سرگین باشد، سرگین غالبا به معنای مدفوع حیوانات که خشک شده باشد استعمال میشود ( پِهِن و کود )
❌ ثالثا : برفرض فرث به معنای سرگین و سرگین به معنای مدفوع حیوان باشد
ولی ملازمه ایی و قرینه ایی بین فرث و دم نیست تا از نجاست یکی به نجاست دیگری برسیم
❌ رابعا : اگر فرض کنیم قرینه مقابله و ملازمه ایی بین فرث و دم باشد ، باز هم نجاست دم اثبات نمیشود ؛ زیرا خداوند متعال فرموده ما شیر پاک و خالص را از بین فرث و دم به شما می نوشانیم
نفرموده ما شیر طاهر را از بین فرث و دم به شما می نوشانیم
طاهر در مقابل نجس است
و پاک در مقابل ناپاک است
بنابراین خداوند متعال شیر پاک را از بین دو چیز ناپاک به انسان می نوشاند
خواه آن دو چیز ناپاک نجس باشد و یا نجس نباشد بلکه کثیف باشد
رابطه ناپاکی ( قذر ) و نجاست اعم و اخص مطلق است
هر چیز نجسی ناپاک است مثل بول و ....
ولی هر چیز ناپاکی نجس نیست مثل زخم و چرک ....
بنابراین نتیجه میگیریم که این آیه هم دلالت بر نجاست دم ندارد .
👈 ادامه دارد ... 👇
👉@rahpoyane_eJtehad👈
6⃣ آیه ششم : سوره اعراف / ۱۵۷
...... وَیُحِلُّ لَهُمُ ٱلطَّیِّبَـٰتِ وَیُحَرِّمُ عَلَیۡهِمُ ٱلۡخَبَـٰۤىِٕثَ .....
🔅 بحث اول : درباره مفاد آیه
و برای آنها طیبات را حلال کرد و خبائث را بر آنها حرام کرد .
🔅 بحث دوم : درباره کیفیت استدلال
کیفیت استدلال به این آیه را در ضمن ۳ قدم بیان میکنیم :
♻️ #قدم_اول : خبائث
یکی از مصادیق خبائث ، دم است ( کما اینکه میتة و لحم خنزیر و .... هم می باشد )
🔺 تفسیر مقاتل بن سلیمان ج ۲ ص ۶۷
الخبائث یعنی المیتة و الدم و لحم خنزیر .....
🔺 تفسیر سمرقندی ج ۱ ص ۵۵۵
الخبائث یعنی و یبیّن لهم الحرام المیتة و الدم و لحم الخنزیر و الخمر ....
🔺تفسیر ابن وهب ج ۱ ص ۲۸۰
الخبائث یبیّن لهم تحریم ما فی الکتاب من المیتة و الدم و لحم الخنزیر و غیر ذلک ....
🔺 الوجیز فی تفسیر الکتاب العزیز ج ۱ ص ۴۱۷
الخبائث المیتة و الدم و ما ذکر فی سورة المائدة .....
🔺الکشاف ج ۲ ص ۱۶۵
الخبائث ما یستخبث من نحو الدم و المیتة و لحم الخنزیر و ما اهل لغیر الله ....
🔺جوامع الجامع ج ۱ ص ۴۷۵
الخبائث ما یستخبث نحو المیتة و الدم و لحم الخنزیر .....
🔺معالم التنزیل ج ۲ ص ۲۳۹
الخبائث یعنی المیتة و الدم و لحم الخنزیر و الزنا ......
🔺التفسیر الکبیر ج ۱۵ ص ۳۸۱
الخبائث .....یرید المیتة و الدم و ما ذکر فی سورة المائدة .....
🔺انوار التنزیل و اسرار التاویل ج ۳ ص ۳۷
الخبائث کالدم و لحم الخنزیر .....
🔺تفسیر النسفی ج ۲ ص ۱۱۷
الخبائث ما یستخبث کالدم و المیتة و لحم الخنزیر ....
🔺تفسیر العز بن عبد السلام ج ۱ ص ۲۲۵
الخبائث لحم الخنزیر و الدماء ....
🔺 عیون التفاسیر ج ۲ ص ۸۶
الخبائث ای الاشیاء التی خبثت فی الحکم کالمیتة و الدم و .....
🔺تفسیر ابی السعود ج ۳ ص ۲۷۹
الخبائث کالدم و لحم الخنزیر .....
🔺حاشیه محی الدین ج ۴ ص ۳۰۸
الخبائث کالدم و لحم الخنزیر و .....
🔺تفسیر الخطیب الشربینی ج ۱ ص ۶۰۱
الخبائث کالدم و لحم الخنزیر ......
🔺تفسیر کنز الدقائق ج ۵ ص ۳۰۶
الخبائث کالدم و لحم الخنزیر ......
🔺البحر المدید فی تفسیر القرآن ج ۲ ص ۲۶۸
الخبائث کالدم و لحم الخنزیر .......
🔺محاسن التاویل ج ۵ ص ۱۹۳
الخبائث ای التی کانوا یتناولونها کالخنزیر و المیتة و الدم و .....
🔺زهرة التفاسیر ج ۶ ص ۲۹۷۲
الخبائث و هی الاشیاء الخبیثة فی ذاتها التی تضر الاجسام کالخنزیر و المیتة و الدم المسفوح .....
🔺الاساس فی التفسیر ج ۴ ص ۲۰۱۸
الخبائث ای ما یستخبث کالدم و المیتة و لحم الخنزیر ....
🔺 الموسوعة القرآنیة ج ۹ ص ۵۲۸
الخبائث ما یستخبث من نحو الدم و المیتة و لحم الخنزیر .....
🔺 و ..........
♻️ #قدم_دوم : یُحَرِّمُ
کلمه ی " یُحَرِّمُ " نص در حرمت است فلذا این آیه دلالت دارد بر اینکه خبائث حرام است .
♻️ #قدم_سوم : نتیجه گیری
از طرفی خون مصداقی از مصادیق خبائث است و از طرف دیگر آیه دلالت دارد که خبائث حرام است
بنابراین آیه دلالت دارد بر اینکه خون حرام است
ولی ملازمه ایی بین حرمت اکل شیء و نجاست اون شیء نیست ؛ زیرا رابطه بین حرمت اکل شیء با نجاست اون شیء عام و خاص مطلق است .
بعضی از چیز ها اکل آن حرمت دارد ، و نجس هم است مثل " بول حیوان دارای نفس سائله "
و بعضی از چیز ها اکل آن حرمت دارد ، ولی نجس نیست مثل " خاک "
ولی هر چیزی که نجس است ، اکل آن حرمت دارد مثل " تمام نجاسات "
و اگر چه آیه دلالت بر حرمت خون دارد اما لازمه حرمت ، نجاستش نیست ...
(البته خباثت اعم از نجاست است فتامل)
بنابراین نتیجه میگیریم که این آیه هم دلالت بر نجاست دم ندارد .
👈 ادامه دارد ... 👇
👉@rahpoyane_eJtehad👈
پیام حضرت آیت الله حیدری فسایی مبنی بر لزوم مشارکت در انتخابات و انتخاب اصلح
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم
مردم شریف و شهید پرور شهرستان فسا، خواهران و برادران
سلام علیکم.
توصیه برادر حقیر شما در این وضع حساس، شرکت گسترده در انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب اصلح از بین کاندیداهای محترم است. حضرت امام خامنهای دام ظله، عدم شرکت در انتخابات را موجب خسارت دانستهاند و ملاک اصلح به خوبی در کلام حضرت ایشان آمده است. خداوند همه شما عزیزان را موفّق بدارد.
حوزه علمیّه قم ـ حیدری فسایی
۱۲ / تیر / ۱۴۰۳
👉@rahpoyane_eJtehad👈