حقجو
🔆چرا تشکیل حکومت؟! (۱۷) 🔅حاکم از نظر اسلام ۱۰ 🌀منصب حکومت در زمان غیبت در زمان غيبت اين مقام بر عل
🔆چرا تشکیل حکومت؟! (۱۸)
🔅حاکم از نظر اسلام ۱۱
🌀منصب حکومت در زمان غیبت
⭕️اشکال و جواب:
🔻اشكال نموده اند بر اين استدلال كه اين خبر در مورد قضاوت و فصل خصومت و قطع نزاع وارد شده است و بيشتر از اينكه «حكم مجتهد در باب مرافعات نافذ است» چيزى از آن استفاده نمى شود. به عبارت ديگر قوّه قضائيه واگذار به مجتهدين شده، نه قوه اجرائيه در همه امور كشوردارى و برقرار نمودن نظام عادلانه مجتمع اسلامى... »
✅️ اين اشكال مورد قبول نيست، زيرا اوّلا در صدر خبر از امام سؤال مى شود كه اگر پيش آمدى شد كه در آن قبيل پيش آمدها به خود حاكم رجوع مى شود، يا پيش آمدى رخ داد كه در آن قبيل پيش آمدها به قاضى رجوع مى شود، آيا براى شيعه جايز است رجوع به سلطان و قاضى غيرشيعه بنمايد يا نه؟ امام در جواب مى فرمايد: رجوع به هيچ كدام جايز نيست.
بعد راوى سؤال مى كند: پس تكليف شيعيان شما در اين قبيل امور چيست؟
👈 امام مى فرمايند: در همه اين امور به فقيه شيعه رجوع كنند و حكم او لازم الاجراء است چون او را من حاكم بر امّت اسلام قرار داده ام، بنابراين مورد خصوص قضاوت نيست.
#تشکیل_حکومت
•|eitaa:@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
حقجو
🔆چرا تشکیل حکومت؟! (۱۸) 🔅حاکم از نظر اسلام ۱۱ 🌀منصب حکومت در زمان غیبت ⭕️اشکال و جواب: 🔻اشكال نمو
🔆چرا تشکیل حکومت؟! (۱۹)
🔅حاکم از نظر اسلام ۱۲
🌀منصب حکومت در زمان غیبت
🔻از اين روايت چند امر فهميده مى شود كه به همه آنها اشاره مى شود:
اول: مراجعه به حاكم جور و ناروا و مقاماتى كه به ناحق متصدّى مقام شده اند حرام است و جايز نيست و فرقى بين كسانى كه متصدّى قوه اجرائيه باشند يا تصدّى قوه قضائيه نموده باشند نيست، و مردم مسلمان حق ندارند در كارها و رويدادهاى اجتماعى به هيأت حاكمه ناصالح و حكام جور مراجعه كنند و حتى اگر حق ثابتى داشته باشند و براى احقاق آن حق بخواهند مراجعه به آنان بنمايند، جايز نيست و اگر رجوع نمايند بر خلاف دستور اسلامى
عمل كرده اند.
دوم: آنكه اگر مراجعه نمودند و حاكم به نفع آنان حكم كرد، آن مالى كه به حكم آن حاكم ظالم گرفته مى شود، ولو حق ثابت او هم باشد تصرّف درآن مال جايز نيست. بسيار روشن است كه اين حكم جنبه سياسى دارد، زيرا اگر مردم مسلمان به همين حكم عمل مى كردند، طبعاً دكان طاغوتها و حكام جور بسته مى شد و ديگر نمى توانستند به اين نحو با حيثيت ملتها و ثروت هاى زيرزمينى مردم بازى كنند و همه را در راه زندگى پر از فساد خود و اربابانشان مصرف نمايند.
سوم: آنكه در موارد نزاع و اختلاف و كارهايى كه براى مردم پيش مى آيد بايد رجوع به مجتهد بكنند و مجتهد هم قوه مجريه اسلام و هم قوه قضائيه است، همان طور كه حضرت امير صلوات الله عليه هم قضاوت مى فرمودند، تعيين حق مى فرمودند و مجازات را معين مى كردند و هم اجراى آن مى نمودند، خودشان حبس مى كردند، اجراى حد مى فرمودند، تعزير مى كردند و... همچنين علما در زمان غيبت همه اين مناصب را دارا مى باشند.
#تشکیل_حکومت
•|eitaa:@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🔆چرا تشکیل حکومت؟! (۲۰)
🔅حاکم از نظر اسلام ۱۳
🌀منصب حکومت در زمان غیبت
در زمان غيبت اين مقام بر علما و فقهاى امّت اسلام كه واجد شرايط باشند قرارداده شده است، و بر اين معنى روايات زيادى دلالت دارد(در پست های گذشته، شش روایت مطرح شد) و در اينجا ما به چند نمونه دیگر از آنها اشاره میکنیم:
🔻روايت تحف العقول
7. صاحب تحف العقول از حضرت سيدالشهداء عليه صلواتاللهعلیه روايت نموده است كه آن روايت هم به نظر ما صريح مى باشد در اينكه حكومت اسلامى مخصوص مجتهدين است و چون اين روايت متضمن مطالب مهمه اساسى است، لذا همه روايت را ولو مفصل مى باشد نقل مى نمائيم؛ بعد ترجمه نموده و آنگاه آنچه استفاده مى شود از روايت بيان مى نماييم:
➖️اعتبروا أيّها الناس بما وعظ الله به أوليائه من سوء ثنائه على الأحبار إذ يقول: «لَوْلاَ يَنْهَاهُمْ الرَّبَّانِيُّونَ وَالاَْحْبَارُ عَنْ قَوْلِهِمْ الاِْثْمَ و قال: لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ إلى قوله لَبِئْسَ ما كانُوا يَفْعلون; و إنما عابَ الله ذلك عليهم لانّهم كانوا يرون من الظَلَمة الّذين بين أظهرهم المنكر و الفساد فعن ذلك رغبةً فيما كانوا ينالون منهم و رهْبة ممَا يَحْذرون والله يقول: فَلاَ تَخْشَوا النَّاسَ وَاخْشَوْنِي و قال: وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْض يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنْ الْمُنكَرِ فبدأ الله بالأمر بالمعروف والنهى عن المنكر فريضة منه، لِعِلْمه بأنّها إذا أديت و أقيمت استقامت الفرائض كلّها هَيِّنها و صَْعبها، و ذلك أنّ الأمر بالمعروف والنّهى عن المنكر دعاء إلى الاسلام مع ردّ المظالم و مخالفة الظالم و قسمة الفىء و الغنائم و أخذ الصّدقات من مواضعها و وضعها فى حقّها.
ثمّ أنتم أيّتها العصابة، عصابة بالعلم مشهورة، و بالخير مذكورة و بالنصيحة معروفة و بالله فى أنفس الناس مهابة يهابكم الشريف و يكرمكم الضعيف و يؤثركم مَن لا فَضل لكم عليه و لايد لكم عنده تشفعون فى الحوائج إذا امتنعت من طلابها و تمشون فى الطريق بهيبة الملوك و كرامة الأكابر، أليس كلّ ذلك انّما نِلْتموه بما يرجى عندكم من القيام بحقّ الله و إن كنتم عن أكثر حقّه تقصرون فاسْتَخْففتم بحقّ الامّة فإما حقّ الضعفاء فضيّعتم و إمّا حقّكم بزعمكم فطلبتم، فلا مالا بدّلتموه و لانفسا خاطرتم بها للذى خلقها و لاعشيرة عاديتموها فى ذات الله،
أنتم تتمنّون على الله جنّته و مجاورة رسله و أماناً من عذابه.
لقد خشيتُ عليكم أيّها المتمنّون على الله أن تحلّ بكم نقمة من نَقَماته لأنّكم بلغتم من كرامه الله منزله فضّلتم بها و من يعرف بالله لاتكرمون، و أنتم بالله فى عباده تكرمون، و قد تَرَوْنَ عهود الله منقوضة فلاتفزعون و أنتم لبعض ذمم ابائكم تفزعون و ذمّة رسول الله صلواتاللهعلیهوآله محقرورة و العمى و البكم و الزمنى فى المدائن مهمله لاترحمون ولا فى منزلتكم تعملون و لامن عمل فيها تعينون و بالإدهان والمصانعة عِند الظلمة تأمنون، كلّ ذلك ممّا أمَرَكم الله به من النهى والتناهى، و أنتم عنه غافلون، و أنتم أعظم الناس مصيبة لما غلبتم عليه مِن منازل العلماء لو كنتم تشعرون; ذلك بأنّ مَجارِى الاُمور و الأحكام على أيدى العلماء بالله، الاُمناء على حلاله و حرامه، فأنتم المسلوبون تلك المنزلة و ما سلبتم ذلك الاّ بتفرّقكم عن الحقّ واختلافكم فى السنّة بعد البيّنة الواضحة،
و لو صَبَرْتُم على الأذى و تحمّلتم المؤونة فى ذات الله كانت أمور الله عليكم ترد و عنكم تصدر و إليكم ترجع ولكنّكم مكّنتم الظلمة من مَنْزِلتكم و استمسلتم أمور الله فى أيديهم، يَعْمَلون بالشّبَهات و يَسيرون فى الشَّهوات سلّطَهم على ذلك فراركم من المَوْت و إعجابكم بالحياة التى هى مُفارقتكم فأسلمتم الضعفاء فى أيديهم، فمن بين مستعبد مقهور و بين مُسْتضعف على مَعيشَتِهِ، مغلوب يتقلّبون فى الملك بارائهم و يستشعرون الخزى بأهوائهم اقتداء بالأشرار و جرأة على الجبّار فى كلّ بَلَد مِنهم على منبره خَطيب يصقع، فالأرض لهم شاغرة و أيديهم فيها مبسوطَة و النّاس لهم خول لايدفعون يدٌ لامس، فمن بين جبّار عنيد و ذى سَطْوة على الضَعَفة شديد، مطاع لايعرف المبدىء و المعيد، فياعجبا و ما لِىَ لاأعجب والأرض من غاش غشوم و مُتَصدّق ظَلوم و عامل على المؤمنين بهم غير رحيم، فالله الحاكم فيما فيه تنازعنا، و القاضى بحكمه فيما شجر بيننا.
اللهم إنّك تَعْلم أنّه لم يكن ما كان منا تَنافساً فى سُلطان، و لا الْتِماسا من فضول الحُطام، ولكن لِنرى المَعالم من دينك و نُظْهر الإصلاح فى بلادك، و يَأمن المَظْلمون مِن عبادك، و يعمل بفرائضك و سُنَنِك و أحكامك، فإنّكم تنصرونا و تَنْصفونا قوى الظلمة عليكم، و عملوا فى إطفاء نور نبيّكم، و حَسْبُنَا الله و عليه تَوَكَّلْنا و إليه أنبنا و إليه المصير.
📚تحف العقول، ص۲۳۷ تا ص۲۳۹
#تشکیل_حکومت
•|eitaa:@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
حقجو
🔆چرا تشکیل حکومت؟! (۲۰) 🔅حاکم از نظر اسلام ۱۳ 🌀منصب حکومت در زمان غیبت در زمان غيبت اين مقام بر عل
🔆چرا تشکیل حکومت؟! (۲۱)
🔅حاکم از نظر اسلام ۱۴
🌀منصب حکومت در زمان غیبت
امام حسین صلواتاللهعلیه:
اى مردم عبرت بگيريد از پندى كه خدا به دوستدارانش داده به صورت بدگويى از علماى يهود، آنجا كه مى فرمايد: چرا علماى يهود از گفتار گناهكارانه آنان، يعنى يهود و حرام خوارى آنان جلوگيرى نكردند؟ راستى آنچه انجام مى دادند خيلى بد بوده است، و مى فرمايد لعنت شدند آن دسته از يهود كه كفر ورزيد، و تا آنجا كه مى فرمايد: راستى آنچه انجام مى دادند خيلى زشت بوده است و خداوند علما را نكوهش كرده و كار آنها را عيب شمرده است به واسطه آنكه آنها مى ديدند كه ستمكاران به كار زشت و فساد پرداخته اند و آنها را منع نكردند به خاطر علاقه اى كه به دريافتى هاى خود از آنها داشتند و نيز به خاطر ترسى كه از آزار و تعقيب آنان به دل راه مى دادند، در حالى كه خدا مى فرمايد: «از مردم نترسيد، از من بترسيد» و مى فرمايد: «مردان مؤمن و زنان مؤمنه، دوستدار و عهده دار يكديگرند، همديگر را امر به معروف و نهى از منكر مى كنند» خداوند از امر به معروف و نهى از منكر شروع فرموده، اول اين دو را واجب شمرده، چون مى دانست كه اگر اين وظيفه انجام شود همه واجبات برقرار خواهد شد، زيرا امر به معروف و نهى از منكر عبارت است از دعوت به اسلام به اضافه بازگرداندن حقوق ستمديدگان به آنان و مخالفت و مبارزه با ستمگران و كوشش براى اينكه ثروت هاى عمومى و درآمد ملى به طرز عادلانه توزيع شود و مالياتها به نحو عادلانه و صحيح اخذ شود و به موارد قانونى برسد.
سپس شما اى گروه نيرومند كه به علم و عالم بودن شهرت داريد و به خيرخواهى معروفيد و به سبب خدا در دل مردم شكوه و مهابت پيدا كرده ايد، به نحوى كه مردم شريف و مقتدر از شما حساب مى برند و مردم ناتوان شما را تكريم مى كنند و كسى كه شما هيچ برترى بر او نداريد، شما را بر خود ترجيح مى دهد و نعمت هاى خود را از خود دريغ نموده به شما تقديم مى دارد; شما وسيله نيازهايى شده ايد كه بر خواستاران آنها ممتنع شده، در راه پُرشكوه پادشاهان و بزرگوارى بزرگان راه مى رويد. آيا تمام اين احترامات و قدرت و نيرو را از اين جهت به دست نياورديد كه به شما اميد مى رود كه در راه خدا قيام كنيد، گرچه نسبت به بيشتر حق خدا كه به عهده داريد كوتاهى كرده ايد مانند: اينكه حق ملت را خوار و فرو گذاشته هاى خدا را شكسته و زير پا نهاده اند، نگران نمى شويد، داد و فرياد نمى كنيد، در حالى كه به واسطه پاره اى از تعهدات پدرانتان پريشان و نگران مى شويد، و نيز مى بينيد كه تعهداتى كه در برابر پيغمبر خدا انجام شده، مورد بى اعتنايى است و خوار و بى مقدار شده و بينوايان، كورها و لالها و زمين گيرها در همه شهرها بى سرپرست مانده اند و بر آنها ترحّم نمى شود.
نه به مقدار شأن و مقامتان كار مى كنيد و نه به كسى كه اين كار را مى كند اعتنا داريد و يا كمك مى كنيد و به مجامله و سازش با ظالمان خود را آسوده مى داريد.
تمام اين ها، همان است كه خدا فرمان داده از جلوگيرى و بازداشتن متقابل و دست جمعى و شما از آن غافليد، مصيبت شما از مصيبت تمام مردم بزرگ تر است، زيرا مقام علما را داشتيد و از شما گرفته اند و شما هيچ توجه نداريد، زيرا در حقيقت جريان امور كشورى و تصويب نامه هاى كشور اسلامى و صدور احكام قضايى را خدا به دست دانشمندان روحانى و امناء بر حلال و حرام داده است و اينك تمام آنها را از شما گرفته اند و سبب از دست دادن آنها هم جز انحراف شما از حق و اختلاف شما در حقيقت و كيفيت سنت با آنكه دلايل روشنى بر آن داشتيد چيز ديگرى نيست.
شما اگر مردانى بوديد كه بر شكنجه و ناراحتى شكيبا بوديد و در راه خدا حاضر به تحمل سختىها و ناگوارىها مى شديد، زمام امور به دست شما مى افتاد و شما مصدر امور و مرجع همه كارها بوديد، ولى شما به ستمكاران ميدان داديد تا اين مقام را از شما بگيرند و تمام كارها را به آنها واگذار كرديد تا بر اساس پوسيده حدس و گمان به حكومت بپردازند وراه شهوت رانى و خودكامگى را پيش گيرند.
مايه تسلط آنان بر حكومت و اين قبيل رفتار ظالمانه، فرار شما از كشته شدن و دلبستگى تان به زندگى دنيا است كه از شما جدا خواهد شد. شما با اين كار، ناتوانان و مردم مسلمان را در اختيار آنان قرار داديد تا يكى را با دادن پول و مقام بنده خود كنند و ديگرى را به حدى در فشار معيشت قرار دهند كه فكرى جز تهيه لقمه نانى نداشته باشد و آنها هم با خيال آسوده هر نوع دلشان بخواهد با ملك و مملكت بازى كنند، رسوايى هوس رانى را بر خود هموار سازند به پيروى از اشرار و در برابر خداى جبّار!
#تشکیل_حکومت
•|eitaa:@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
حقجو
🔆چرا تشکیل حکومت؟! (۲۱) 🔅حاکم از نظر اسلام ۱۴ 🌀منصب حکومت در زمان غیبت امام حسین صلواتاللهعلیه:
🔻ادامه ترجمه روایت فوق:
در هر شهرى يک منبرى و خطيب و سخنورى زبردست گماشته اند، خاک وطن زير پايشان پراكنده و دستشان در همه جا باز است، مردم برده ايشانند و هر دستى بر سر آنها زنند، دفاع از آن نتوانند. يک حاكم زورگو و بدخواه است، حاكم ديگر بيچارگان را مى كوبد و با آنها قُلدرى و سخت گيرى مى كند، نه از خدا مى ترسند و نه به روز رستاخيز ايمان دارند.
شگفتا! و چرا در شگفت نباشم كه مملكت در تصرّف مردمى دغل باز و ستمكار است و ماليات بگيران ستم و استاندارانش نسبت به مردم باايمان غيرمهربان، خدا در مورد آنچه درباره اش كشمكش داريم، داورى خواهد نمود و درباره آنچه بين ما رخ داده با رأى خودش حكم خواهد نمود.
خدايا تو مى دانى كه آنچه از ما اظهار شد و مبارزه اى كه ما شروع كرده ايم بر ضد حكومت اموى، به واسطه علاقه به حكومت بر مردم نبوده و نيز براى جستجوى ثروت و نعمت هاى زايد و كالاهاى دنيا نبوده، بلكه براى اين بوده كه ارزش هاى درخشان دين تو را ارائه دهيم و در كشورت اصلاح پديد آوريم و ستم ديده هايى از بندگانت را آسوده خاطر كنيم تا قوانين آسمانى تو عملى گردد.
بنابراين، شما علماى دين!
بايد ما را يارى كنيد و داد ما را از قدرت هاى ستمكار و كسانى كه در خاموش كردن نور پيغمبرشان كوشيده اند بگيريد، خداوند يگانه ما را پشتيبان است و بر او توكل داريم و به درگاه او بازگرديم و سرانجام همه به سوى او است.
#تشکیل_حکومت
•|eitaa:@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
حقجو
🔆چرا تشکیل حکومت؟! (۲۰) 🔅حاکم از نظر اسلام ۱۳ 🌀منصب حکومت در زمان غیبت در زمان غيبت اين مقام بر عل
🔆چرا تشکیل حکومت؟! (۲۲)
🔅حاکم از نظر اسلام ۱۵
🌀منصب حکومت در زمان غیبت
🔻از اين روايت (تحف العقول،امام حسین صلواتاللهعلیه) مطالب بسيار مهمى استفاده مى شود كه به برخى از آنها اشاره مى كنيم:
1. منصب حكومت بر علماى اسلام قرار داده شده است. آنان موظف به تشكيل حكومت و برقرار نمودن نظام عادله مى باشند. جمله و ذلك أنّ مجارى الاُمور على أيدى العُلماء تا آخر به قرينه جملات قبل و بعد آن تقريباً صراحت در اين معنى دارد. راستى مايه تعجب است كه جمعى از فقها بدون مراجعه به صدر و ذيل خبر گفته اند كه مراد از علما در آن روايت ائمه طاهرينند نه فقهاى اسلام، در روايت دقت كنيد.
2. علما در صورتى كه حاكم جور تشكيل حكومت داد، موظفند كه نه تنها با او همكارى نكنند و نه فقط سكوت نكنند، بلكه بايد مفاسد حكومت او را گوشزد نمايند و او را راهنمايى كنند و ساكت نمانند و در اين راه اگر جانشان به خطر بيافتد نهراسند و اگر از مال دنيا بى نصيب بمانند اعتنايى نكنند.
3. اگر حاكم جور بدعتى در دين گذاشت، علما بايد بگويند و فرياد بزنند، اعلاميه بدهند، سخنرانى كنند و به هر نحو كه مى شود ملت را آگاه سازند و حقايق را بيان دارند.
4. اينكه حكومت را كه امام در صدد گرفتن آن بوده است نه به واسطه علاقه به آن يا به زخارف دنيا بوده، بلكه براى زنده داشتن دين و گرفتن داد مظلومين بوده است.
📍غير از اين چند روايت، روايات ديگرى نيز دلالت دارد بر اينكه منصب حكومت تفويض به فقها شده است، بنابراين همان نحو كه مرحوم نراقى عالم بزرگوار اسلامى در كتاب عوائد بعد از اشاره به روايات مى فرمايد از نظر اخبار، هيچ جاى ترديد بر كسى باقى نمى ماند كه حكومت منصبى است الهى كه ويژه انبيا و صلحا بوده و پس از پيامبر اسلام و ائمه اطهار، حق فقهاى پرهيزگار است. (اینجا کلیک بفرمائید)
#تشکیل_حکومت
•|eitaa:@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🔻حاکم و حکومت در عصرغیبت🔻
1. فلاسفه
2. آیاتی از قران
3. قسمت سوم
4. قسمت چهارم
5. قسمت پنجم
6. قسمت ششم
7. قسمت هفتم
8. جملاتی از نهج البلاغه
9. علما ورثه انبیاءند
10. اشکال و جواب
11. اشکال و جواب
12. فقها امناء پیامبرانند
13. علما خلفای پیغمبرانند
14. اشکال و جواب
15. روایت پنجم و شیخ انصاری
16. اشکال و جواب
17. علما منصوب به فرمانروایی اند
18. اشکال و جواب
19. توضیح روایت ششم
20. روایت تحف العقول
21. توضیح و نکات روایت تحفالعقول
✓در صورت امکان نشر دهید🙏
➩•|eitaa:@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑لعنت خدا بر سکولاریسم و سکولار ها
_لعن الله العلمانية ومن جاء بها!
_مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی
📚لمحات في الكتاب والحديث والمذهب ص٣٧
•|eitaa:@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
▪️سلام و عرض ادب🌱
بفضل الله و منّه و با عنایات خاصه حضرات معصومین صلواتاللهعلیهماجمعین، در حد توان، مطالبی پیرامون ضرورت تشکیل حکومت اسلامی، خدمتتان ارائه شد. ان شاءالله و در ظل توجهات اهل بیت علیهمالسلام، زین پس، تتمه این مطالب با عنوان دیدگاه علمای شیعه درباره ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم، تقدیم حضورتان خواهد شد.
ان شاءالله بتوانیم قدمی در جهت جهاد تبیین و پاسخ به شبهات پیرامون نظام مقدس جمهوری اسلامی، برداشته باشیم و از باب «برگ سبزی است تحفه درویش/چه کند بی نوا؟! ندارد بیش» مرضی رضای صاحبمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف، قرار گرفته باشد.
•|eitaa:@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🔹شيخ مفيد از فقهاى بزرگ در قرن چهارم و پنجم هجرى است. از عبارات و جملات اين متكلم فقيه در كتاب مهم المقنعه، مىتوان ولايت عامه فقيه را دريافت. شيخ مفيد درباره ولايت فقيه چنين مىنويسد:
فاما اقامه الحدود، فهو الى سلطان الاسلام المنصوب من قبل اللّه «تعالى» و هم ائمة الهدى من آل محمد عليهم السّلام و من نصبوه لذلك من الامراء و الحكام 👈و قد فوضوا النظر فيه الى فقهاء شيعتهم مع الامكان ... و لهم ان يقضوا بينهم بالحق و يصلحوا بين المختلفين فى الدعاوى عند عدم البينات و يفعلوا جميع ما جعل للقضاة فى الاسلام. لان الائمه عليهم السّلام «قد فوضوا اليهم ذلك ... و من تامر على الناس من اهل الحق بتمكين ظالم له و كان اميرا من قبله فى ظاهر الحال فانها هو امير فى الحقيقه من قبل صاحب الامر الذى سوغه لك و اذن له فيه.
📚شيخ مفيد، المقنعه، ص 810 و 812
#ولایت_فقیه (۴۷)
✍️ترجمه
•|eitaa:@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
حقجو
🔹شيخ مفيد از فقهاى بزرگ در قرن چهارم و پنجم هجرى است. از عبارات و جملات اين متكلم فقيه در كتاب مهم ا
✍️ترجمه عبارت فوق:
اما اجراى حدود و احكام انتظامى اسلام، وظيفه سلطان اسلام است كه از جانب خداوند منصوب گرديده و منظور از سلطان، ائمه هدى از آل محمد صلّى اللّه عليه و اله و فرماندهان و حكامى مىباشند كه از سوى ايشان منصوب گرديده است. 👈امامان نيز اين امر را به فقهاى شيعه تفويض كردهاند تا در صورت امكان مسئوليت اجرايى آن را بر عهده گيرند .... فقها نيز مىتوانند طبق موازين شرعى بين برادران خود قضاوت نمايند و در صورت فقدان ادله و مدرک بين آنان صلح و آشتى برقرار كنند و هر آنچه براى قاضيان اسلام جعل شده است، اعمال نمايند؛ زيرا ائمه عليهم السّلام ولايت در اين امور را به فقها واگذار فرمودهاند ... اگر كسى از شيعيان به واسطه پشتيبانى ظالمى از او بر مردم سلطه و امارت پيدا كند و رياست را به صورت ظاهرى از طرف ظالم پذيرفته باشد، در حقيقت از ناحيه صاحب الامر امير است؛ زيرا خود امام زمان صلواتاللهعلیه اين اذن را داده است و اين كار را براى او جايز مىداند.
•|eitaa:@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑ديدگاه علماى شيعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم
از عبارات مرحوم شيخ مفيد اين نكات بر مىآيد:
1️⃣ آنچه شيخ در اينجا بيان كرده، مربوط به فقهاى شيعه است؛ كسانى كه به احكام اسلام آگاهاند و قدرت تشخيص و حل اختلافات را دارند و از سويى اجراى احكام انتظامى اسلام نيز به آنان واگذار شده و در اين مورد از سوى صاحب الامر عجلاللهتعالیفرجهالشریف، ولايت دارند.
2️⃣ در كلام شيخ عباراتى است كه بر فقيه- بهعنوان حاكم جامعه اسلامى- قابل تطبيق است، تا قاضى و مفتى. ايشان فرموده: «من تأمر على الناس ... فانما هو امير، فى الحقيقه من صاحب الامر:
كسى كه بر مردم امارت و پادشاهى پيدا كند، او از سوى صاحب الأمر حاكم است».
➖️ نيز اين سخن كه «من لم يصلح للولايه على الناس لجهل بالاحكام او عجز عن القيام بما يسند اليه من امور الناس ...:
كسى كه به دليل جهل به احكام و يا ناتوانايى در اداره امور مردم كه به او واگذار شده، شايستگى ولايت را نداشته باشد، حق ندارد اين مسئوليت را بپذيرد». چنان كه پيداست، لفظ «امور الناس» جمع است و تمام مسائل عمومى مردم را شامل مىشود.
#ولایت_فقیه (۴۸)
•|eitaa:@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم
از عبارات مرحوم شيخ مفيد اين نكات بر مىآيد(بقیه نکات):
3️⃣ شيخ مفيد براى فقها- از جانب صاحب الامر- در امور عمومى مهمى ولايت قائل است؛ امورى مانند اقامه حدود (حتى قطع دست، شلاق و قتل مجرمين)، دستور بر اجراى احكام، امر به معروف و نهى از منكر و جهاد با كفار و معاندين. وى در اين خصوص مىفرمايد:
➖️فاما اقامه الحدود فهو الى سلطان الاسلام المنصوب من قبل اللّه و هم ائمة الهدى من آل محمد صلّى اللّه عليه و اله و من نصبوه لذلك من لامراء و الحكام و قد فوضوا النظر فيه الى فقهاء شيعتهم مع الامكان- الى أن قال- فقد لزمه اقامه الحدود عليهم فليقطع سارقهم و يجلد زانيهم و يقتل قاتلهم و هذا فرض متعين على من نصبه المتغلب لذلك على ظاهر خلافته له او الاماره من قبله على قوم من رعيته فيلزمه اقامه الحدود و تنفيذ الاحكام و الامر بالمعروف و النهى عن المنكر و جهاد الكفار و من يتحقق ذلك من الفجار و يحب على اخوانه من المؤمنين معونته على ذلک.
#ولایت_فقیه (۴۹)
📚شیخ مفید، المقنعه، ص۸۱۰
✍️ترجمه
•|eitaa:@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
✍️ترجمه عبارت فوق (مربوط به نکته۳):
🔸️اما اقامه حدود بر عهده حاكم اسلامى است كه خداوند او را منصوب كرده و ايشان ائمه هدى از اهل بيت حضرت محمد صلّى اللّه عليه و اله مىباشند و يا اميران و حاكمانى كه امامان براى اين كار نصب كردهاند و آنان اعمال نظر در اين مسئله را به فقهاى شيعه واگذار كردهاند. درصورتىكه شرايط اين كار براى آنها ممكن باشد، ... تا اينكه فرمودند: پس بر آنان لازم است حدود را اقامه نمايند و دست سارقان را قطع كند و زناكار را شلاق بزنند و قاتل را بكشند. و اين كارها همچنين براى كسى [فقيهى] كه حاكم غاصب او را براى اين كار نصب نموده و يا او را براى حكومت از طرف خود بر عدهاى از مردم معين كرده نيز واجب و متعين است. پس بر او لازم است كه اقامه حدود كند و احكام را جارى نمايد و امر به معروف و نهى از منكر نمايد و با كفار جهاد كند و با كسانى كه فاجر و مستحق جهاد هستند، جهاد كند و بر مردان مؤمن واجب است او را بر انجام اين امور يارى كنند.
•|eitaa:@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم
از عبارات مرحوم شیخ مفید این نکات بر می آید(بقیه نکات):
4️⃣ شيخ مفيد در مورد احتكار مىگويد:
«للسلطان ان يكره المحتكر على اخراج غلته.»
📚شیخ مفید، المقنعه، ص۶۱۶
🔻«حاكم اسلامى مىتواند احتكاركننده را وادار كند كه غلاتش را خارج كند در معرض فروش قرار دهد».
📌مراد از سلطان در عبارات اخير شيخ مفيد، امام معصوم علیهالسلام نيست؛ زيرا شيخ در مورد معصومين عليهم السّلام از الفاظ «سلطان اسلام» يا «عادل» استفاده مىكند. از سوى ديگر، از آنجا كه در ديدگاه شيخ مفيد فقها جانشينان امام زمان صلواتاللهعلیه هستند، ازاينرو مراد از سلطان، فقيه حاكم است. البته ممكن است سلطان كه به صورت مطلق آمده، امام معصوم و فقيه نايب او، هر دو را شامل شود.
#ولایت_فقیه (۵۰)
•|eitaa:@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم
از عبارات مرحوم شیخ مفید این نکات بر می آید(بقیه نکات):
5️⃣ شيخ مفيد: «فان مات، كان الناظر فى امور المسلمين، يتولى انفاذ الوصيه ... و اذا عدم السلطان العادل، فيما ذكرناه من هذه الابواب كان لفقهاء اهل الحق عدول من ذوى الرأى و العقل و الفضل، ان يتولوا ما تولاه السلطان»
📚شیخ مفید، المقنعه، ص۶۷۵
➖️ اگر وصى بميرد، مسئول امور مسلمين بايد وصى تعيين كند و اگر سلطان عادل وجود نداشت، در اين بابها [مثل وصيت و وقف و ...] فقهاى عادل شيعه- كه صاحب نظر و عقل و فضل هستند- تمام آنچه سلطان اسلام [- امام معصوم] سرپرستى مىكند، بر عهده دارند.
🔻بر پايه آنچه گفته شد، شيخ مفيد در امور مختلفى مانند اجراى حدود، قضاوت، اقامه نماز جمعه، مراتب بالاى امر به معروف و نهى از منكر، تعيين ناظر و وصى و امر انفال و ... براى فقيهان از جانب امام زمان صلواتاللهعلیه قائل به نيابت مىباشد و معتقد است اين امور از سوى آن حضرت به فقها تفويض شده است. باتوجه به محدود بودن حوزه امور عمومى در زمان شيخ مفيد و فقهاى سلف، به نظر مىرسد كسى كه قائل به نيابت در اين حوزهها از سوى امام زمان صلواتاللهعلیه باشد، در واقع نيابت عامه فقيه را پذيرفته است.
#ولایت_فقیه (۵۱)
•|eitaa:@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم
🔻از سوى ديگر، عبارت «ان يتولوا [- فقها] ما تولاه السلطان» در كلام شيخ مفيد عبارتى عام است كه سرپرستى تمام امورى را كه امام عليه السّلام در آنها ولايت دارد، بر عهده فقها قرار دارد. هر چند عبارت «ان يتولوا ما تولاه السلطان» در باب وصيت آمده، به نظر مىرسد كه خصوصيت مورد موجب تخصيص عموم «ان يتولوا ما تولاه السلطان» نمىشود مگر موردى كه دليلى خاص آن را از اختصاصات امام عليه السّلام بداند.
#ولایت_فقیه (۵۲)
❃ نکات قول مرحوم شیخ مفید:
1. کلیک کنید.
2. کلیک کنید.
3. کلیک کنید.
4. کلیک کنید.
5. کلیک کنید.
6. کلیک کنید.
•|eitaa:@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
♻️ولایت فقیه همان ولایت رسول الله صلیاللهعلیهوآله است
✍️ از نکاتی که پیرامون دیدگاه شیخ مفید درباره ولایت فقیه بیان شد، ناگفته واضح است که ارتکاز فقهاء از قرن چهارم تا به امروز، این بود که ولایت فقیه ادامه ولایت رسول الله صلواتاللهعلیهوآله است و اختیارات ولی فقیه از جانب امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف، تفویض شده است و منشا این ارتکاز، روایات بسیاری است که صراحتاً دال بر این مطلب است (سابقاً به برخی از روایات اشاره نمودهایم)
📌پ.ن: عدهای میگویند که این جمله پیش از امام خمینی رضواناللهتعالیعلیه سابقه نداشت و با این استدلال، به مرحوم امام خرده میگیرند. این شبهه آن ها یا ناشی از عدم آگاهی و کمبود مطالعه است یا ناشی از غرض و مرض.
#ولایت_فقیه (۵۳)
➩•|eitaa:@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🔺️اگر سپاه نبود، کشور نبود...
🔻یمن،لبنان،عراق و سوریه رو هم اضافه کنید.
🔸️وجود مقدس امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه:
➖️رُدُّوا اَلْحَجَرَ مِنْ حَيْثُ جَاءَ فَإِنَّ اَلشَّرَّ لاَ يَدْفَعُهُ إِلاَّ اَلشَّرُّ.
➖️سنگ را از همان جايى كه دشمن پرت كرده، باز گردانيد، كه شر را جز شر پاسخى نيست.
📚نهج البلاغه، حکمت ۳۱۴
➩•|eitaa:@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم
●شيخطوسی1
🔹ابو جعفر محمد بن حسن طوسى، بزرگ مذهب شيعه و متبحر در همه علوم اسلامى است كه علاوه بر دهها كتاب در زمينه فقه و تفسير و كلام، دو كتاب تهذيب و استبصار از كتب اربعه شيعه نيز از تأليفات اوست. شيخ طوسى در النهايه مىفرمايد:
❃ فاما اقامه الحدود فليس يجوز لأحد اقامتها الا السلطان الزمان المنصوب من قبل اللّه «تعالى» او من نصبه الامام لإقامتها ... و من استخلفه سلطان ظالم على قوم و جعل اليه اقامه حدود، جاز له أن يقيمها عليهم على الكمال و يعتقد أنه انما يفعل ذلك باذن سلطان الحق ... و اما الحكم بين الناس والقضاء بين المتخلفين لا يجوز ايضا الا لمن اذن له سلطان الحق فى ذلك و قد فضوا الى فقهاء شيعتهم.
❃ اقامه حدود الهى جز براى حاكم زمان كه از ناحيه خداوند تعيين شده يا شخصى كه امام معصوم عليه السّلام او را براى اين امر نصب فرموده، جايز نيست. اگر كسى اجراى حدود را از جانب ظالم عهده دار شد، بايد براساس مذهب حق و كامل اجراى حدود كند و معتقد باشد كه آن را از جانب امام زمان صلواتاللهعلیه انجام مىدهد و نيز حكومت در ميان مردم و قضاوت بين دو طرف دعوا جز براى كسى كه حاكم حق به او اذن داده، جايز نيست 👈و ائمه عليهمالسلام اين امر را به فقهاى شيعه واگذار كردهاند.
📚شيخ طوسى، النهايه، ص 300 و 301.
#ولایت_فقیه (۵۴)
➩•|eitaa:@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم
●شیخطوسی 2
🔻وى در بحث امر به معروف و نهى از منكر مىگويد: «قد يكون الامر بالمعروف و النهى عن المنكر، باليد، بان يحمل الناس على ذلك، بالتاديب و قتل النفوس و ضرب من الجراحات، ألا أن هذا الضرب، لا يجب فعله الا بأذن سلطان الوقت المنصوب للرياسه»
📚النهایة، ص۳۰۰
➖️گاه امر به معروف و نهى از منكر به اقدام عملى نياز دارد و چارهاى جز تأديب خطاكاران به صورتهاى گوناگون- اعم از ضرب، حبس، جرح و جريمه- نيست، بلكه گاه به اعدام نيز ملزم مىشود. هرگز شارع چنين حقى را به احدى جز حاكم وقت منصوب به رياست [- حاكم فقيه عادل] نداده است.
🔻گفتنى است صاحب جواهر، شيخ طوسى را مانند شيخ مفيد، سلار، علامه و شهيدين از جمله قائلان به جواز اقامه حدود از سوى فقهاى عارف به احكام شمرده است.
📚جواهر الکلام، ج۲۱، ص۳۹۴
🔻شيخ طوسى در پايان كتاب الحدود مىنويسد: «يقيم الحدود من اليه الاحكام»
📚النهایة، ص۷۳۲
❃ باتوجه به اين عبارت، ديدگاه شيخ طوسى در مورد اقامه حدود بدين شرح است:
1. غير سلطان زمان و منصوبان او كسى نبايد حدود را اجرا كند؛
2. اقامه حدود بر عهده «من اليه الاحكام» است؛
3. «من اليه الاحكام» در عصر غيبت فقهاى شيعه هستند؛
4. فقهاى شيعه براى اجراى حدود در عصر غيبت از سوى امام عليه السّلام منصوباند.
#ولایت_فقیه (۵۵)
➩•|eitaa:@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم
●شیخطوسی 3
➖️شيخ طوسى در كتاب النهايه، مصرف زكات و فطره را در اختيار فقهاى شيعه مىداند.
📚النهایة، ص۱۹۲
➖️علاوه بر شيخ طوسى، بزرگانى مانند سلّار ديلمى و قطب الدين راوندى نيز در بحث امر به معروف، اقامه امر مهمى مانند اجراى حدود را به نيابت از امام معصوم علیهالسلام، وظيفه فقهاى اسلام مىدانند.
📚فقه القرآن فی بیان آیات الأحکام، ج۱، ص۳۵۹
➖️حمزة بن عبد العزيز ديلمى ملقب به سلّار مىگويد: قد فوّضوا الى الفقهاء اقامة الحدود و الأحكام بين الناس .. و أمروا عامة الشيعه بمعاونة الفقهاء على ذلک.
📚المراسم العلوية و الأحكام النبوية، ص۲۶۳و۲۶۴
▪️[امامان معصوم علیهمالسلام] اقامه حدود و برپايى احكام الهى را [كه از شؤون ولايت سياسى است] به فقيهان شيعه واگذار كردهاند و از مردم خواستهاند كه براى انجام اين مهم به يارى فقيهان [جامع الشرايط] بشتابند.
#ولایت_فقیه (۵۶)
ـــ ـ ـ ـــ ـ
❃ دیدگاه مرحوم شیخ طوسی:
↫شیخ طوسی 1
↫شیخ طوسی 2
↫شیخ طوسی 3
┈┈┈┈┈┈┈
✎•|eitaa:@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم
●محمدبنادريسحلى 1
🔹محمد بن ادريس حلى از فحول علماى شيعه است و شيخ طوسى، شيخ الطائفه، جد مادرى او به شمار مىرود.
🔻ايشان در آخرين بخش از مباحث فقهى كتاب سرائر، بهطور مستقل به بحث درباره ولايت فقيه پرداخته و ادله، شرايط و حدود آن را نيز تبيين نموده است. شايد او بعد از ابو الصلاح دومين فقيهى باشد كه شرايط اهليت حكم و اجرا و تنفيذ آن را براى فقيه بيان مىكند و حتى فصلى را نيز به بيان احكام آن اختصاص مىدهد. وى در اين باب قائل است:⇣⇣⇣
➖️المقصود فى الأحكام المتعبد بها، تنفيذها و صحه التنفيذ يفتقر الى معرفه من يصح حكمه و يمضى تنفيذه فاذا ثبت ذلك فتنفيذ الاحكام الشرعيه و الحكم بمقتضى التعبد فيها من فروض الائمه علیهم السلام: المختصه بهم ... فان تعذر تنفيذها بهم: و بالمأهول لها من قبلهم لاحد الاسباب، لم يجز لغير شيعتهم المنصوبين لذلك من قبلهم: تولى ذلك ... و لا لمن لم يتكامل له شروط النائب عن الامام عليه السّلام فى الحكم من شيعته و هى العلم بالحق فى الحكم المردود اليه، و التمكن من امضائه على وجهه و اجتماع العقل و الرأى و الحزم و التحصيل، وسعة الحلم و البصيره بالوضع و التواتر بالفتيا و القيام بها و ظهور العداله و التدين بالحكم و القوه على القيام به و وضعه مواضعه.
📚السرائر الحاوی، ج۳، ص۵۳۷
↫ترجمه
#ولایت_فقیه (۵۷)
✎•|eitaa:@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
✍ترجمه عبارت فوق (مربوط به دیدگاه ابن ادریس حلی):
🔸غرض از تشريع احكام تعبدى، اجراى آنهاست و حجيت اجرا، به معرفت و آشنايى كسى نيازمند است كه حكومت او روا و حكم او نافذ باشد. بنابراين اجراى احكام انتظامى شرعى و حكمرانى به مقتضاى تعبد به آنها، از تكاليف ائمه صلواتاللهعلیهماجمعین و از اختصاصات آنان است، نه كسانى كه اهليت حكومت را ندارند. اما درصورتىكه اجراى احكام توسط خود آنان يا منصوبين ايشان [- نواب خاص] به علتى ممكن نباشد، به دست گرفتن اين منصب براى غيرشيعيان و شيعيانى كه شرايط نيابت [عامه] در آنها كامل نيست، روا نخواهد بود، بلكه شيعيانى كه شروط نيابت عامه در آنها وجود دارد، منصوب به اين امر هستند. آن شرايط عبارت است از: علم به حق در احكام [فقاهت]، توانايى بر امضاى حكم بر وجه صحيح، اجتماع عقل، رأى و حزم، تحصيل [علم]، خويشتندارى، بصيرت نسبت به موضوعات، صلاحيت افتا و قيام و عمل كردن به آنها، ظهور عدالت و تدين به احكام، قدرت بر انجام و اجراى احكام و وضع حكم در مواضع شايسته.
✎•|eitaa:@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم
●محمدبنادریسحلی 2
🔻ادله ابن ادريس براى اثبات ولايت فقيه عمدتاً، ادله نقلى است. او خبر واحد را حجت نمىداند، ولى روايات مثبت ولايت فقيه را فراتر از خبر واحد مىشمرد. ناگفته نماند كه مقبوله عمر بن حنظله و مشهوره ابى خديجه از جمله ادله اوست. او دراينباره مىگويد: «و قد تناصرت الروايات عن الصادقين عليهما السّلام بمعانى ما ذكرنا»
📚السرائر، ج۳، ص۵۳۹
➖روايت امام باقر و امام صادق عليهما السّلام نيز آن مطالبى را كه ما در مورد ولايت فقيه ذكر كرديم، تأييد مىكند.
ايشان در ادامه، روايت عمر بن حنظله را نقل مىكند.
#ولایت_فقیه (۵۸)
✎•|eitaa:@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠