eitaa logo
راه روشن
77 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
971 ویدیو
37 فایل
اهداف و مباحث این کانال: آشنایی و تبیین جریانات فکری، سیاسی، مباحث تاریخ اسلام، تاریخ تحلیلی سیره و زندگانی معصومین(ع)، اخبار روز منطقه وجهان، ویژه طلاب خواهر و فعالین عرصه فرهنگی از میان دانشگاهیان، دبیران، مربیان عرصه فرهنگی ادمین: @Yaskabood10
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🍃🍃 🍃🍃 🍃 ✅گام دوم، گفت‌وگوی چهره‌به‌چهره بود که خیلی مؤثر است. حضرت با ام سلمه و افراد دیگر در آن ایام گفت‌وگو داشتند. کتاب «کفایة الاثر فی النص علی الائمة الاثنی عشر»، اثر علی خزاز قمی در قرن پنجم است که یک کتاب کلامی است. ایشان در مقدمه‌ی کتاب می‌گوید من این کتاب را برای این نوشتم که در موضوع بعضی‌ها دچار تردیدند و تصمیم گرفتم در این اثر به روایات و مباحث پیرامون امامت بپردازم. 🔹ایشان در این کتاب از محمودبن‌لبید نقل می‌کند که او می‌گوید من داشتم از کنار قبر حمزه‌ی سیدالشهدا رد می‌شدم که دیدم صدای گریه می‌آید. رفتم جلو و دیدم دختر پیامبر با بچه‌هایش دارد گریه می‌کند. به ایشان گفتم بانوی بزرگوار چرا پدر شما داستان جانشین پس از خودش را تمام و قطعی نکرد؟ حضرت فرمودند: «هَلْ تَرَک اَبی یوْمَ غَدیرِ خُمٍّ لاَِحَدٍ عُذْرا»؛ آیا پدرم بعد از عذری برای کسی باقی گذاشت؟ «وَاعَجَبَاه! أنْسِیتُم یَوْمَ غَدِیر خُم»؛ شما غدیر خم را فراموش کردید. 🔸 او می‌گوید به حضرت گفتم اجازه می‌دهید حرفی که در دلم است را بگویم؟ حضرت فرمود بگو. گفتم چرا علی نمی‌آید وسط میدان از خودش دفاع کند و غدیر و منزلتش را مطرح کند؟ 🔹حضرت فرمود: «مَثلُ الْامامِ مَثَلُ الْکعْبَةِ، اذ تُوْتی وَ لَا تَأْتِی»؛ مثل است و باید به سراغش رفت، خودش سراغ شما نمی‌آید؛ یعنی در تشکیل و اداره‌ی جامعه و حکومت باید به رفت. ببینید امام را غیرخدا تعیین نمی‌کند، امّا با مردم است. ۲۵۰ سال ائمه‌ی ما از صحنه‌‌ی اداره‌ی رسمی جامعه کنار گذاشته شدند. ۲۵۰ سال از عظیم امامان معصوم ما استفاده نشد. 🔸حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در ادامه می‌فرمایند: «امّا وَاللّهِ، لَوْ تَرَکُوا الْحَقَّ عَلی اهْلِهِ وَ اتَّبَعُوا عِتْرَهَ نَبیّه، لَمّا اخْتَلَفَ فِی اللّهِ اثْنان»؛ به خدا قسم اگر حق را از جایش برنداشته بودند و می‌گذاشتند در جای خودش بماند و طبق آنکه خدا دستور داده عمل بشود، در توحید مردم اختلاف نمی‌کردند. در امامت است. قرآن می‌فرماید شما مردم را به خدا دعوت می‌کنید و ما مسیریم. ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝ 🍃 🍃🍃 🍃🍃🍃
🇮🇷 ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
19.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ببخشید جماعت غربگرا ،سلبریتی . بازیکنان و بازیگران عاشق انگلیس حرفی برای حوادث پس از بازی انگلیس و ایتالیا و نژادپرستی و افتضاحات بریتانیای کبیر ندارن⁉️‼ ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌫✨🌫✨🌫✨ 🌫✨🌫✨ 🌫✨ 🔳قالَتْ مولاتنا فَاطِمَة الزهراء (سلام الله علیها) : ✨وَ أَنَا مِنْ بَحْرِ عِلْمِي يَغْتَرِفُونَ و من آن کسی هستم که دیگران از دریای علم من (به اندازه کف دست آب برداشته و) نصیب می برند 📗الفضائل لابن شاذان القمي صص ۸۰ تا ۸۲ ▫️▫️▫️ ✅یکی از مناقب حضرت خاتون صدیقه کبری فاطمه الزهراء (علیها السلام) که در فراز فوق از خطبه مفاخره بیان گردیده، اشاره دارد به علم نامنتهای ایشان. منقبتی که با آیات زیر که در مقام بیان و توصیف «پایان ناپذیر بودن کلمات الله» هستند،‌ در ارتباط است: ✨قلْ لَوْ كانَ الْبَحْرُ مِداداً لِكَلِماتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَنْ تَنْفَدَ كَلِماتُ رَبِّي وَ لَوْ جِئْنا بِمِثْلِهِ مَدَدا (سوره کهف، ‌آیه ۱۰۹) ✨و لَوْ أَنَّ ما فِي الْأَرْضِ مِنْ شَجَرَةٍ أَقْلامٌ وَ الْبَحْرُ يَمُدُّهُ مِنْ بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ ما نَفِدَتْ كَلِماتُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ عَزيزٌ حَكيم‏ (سوره لقمان، آیه ۲۷) ☑️این دو کریمه طبق کلام نورانی حضرت امام حسن العسکری (علیه السلام) اشاره دارد به‌ علم حضرت قرآن و معانی یعنی بواطن: هَذَا عِلْمُ الْقُرْآنِ وَ مَعَانِيه.‏ 📔التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام ؛ ص١١ ◀️علم ذات اقدس اله، بر دو نوع است: ➖علم مبذول ➖علم مکنون (که به آن مخزون، مکفوف و یا موقوف نیز اطلاق می شود). 📔بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم ؛ ج‏١ ؛ ص۱۰۹ 🖌علم مبذول، علمی است که به قدر و قضاء رسیده و در لیلة‌القدر هر سال بر قلب حضرت صاحب الامر و امام هر زمان نازل میشود. این علم از علم حضرت قرآن و بواطن آن است. اما خداوند عزوجل ،‌ علمی مکنون نیز دارد که نزد او در أم الکتاب محفوظ و موقوف است: مشیت و بداء (یا همان محو و اثبات) از علم مکنون و موقوف نزد ذات اقدس حق می باشد. ⏪چنانکه حضرت باقرالعلوم (علیه السلام) فرمودند: ➖آن علمی که در نزد خداوند عزوجل موقوف است، امری است که برای او در آن مشیت است ➖اما آن علمی که قدر و قضاء شده باشد،‌ آن علمی است که به رسول خدا (صلی الله علیه و اله) داده می شود و سپس به ما اهل بیت می رسد [ به عبارت دیگر در لیلة‌القدر بر ما نازل می شود]. 📗بحار الأنوار ج‏۴، ص: ١١٠ و در روایت دیگر فرمودند: ➖هر آنچه از علم مبذول است را ما اهل بیت به آن آگاه هستیم و می دانیم؛ ➖اما مکفوف، آن علمی است که در امّ الکتاب محفوظ است ،‌ آن هنگام که خارج شود، نافذ شده و جاری می گردد. 📗بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم ؛ ج١ ؛ ص١٠٩ 📗بحار الأنوار ؛ ج٢۶ ؛ ص١۶۴ ✅به عبارت دیگر، آنچه در لیلة القدر نازل می شود،‌ از علم القرآن و بواطن آن است (علم مبذول است که در شب قدر قضاء و قدر شده و نازل می شود)؛ اما مشیت و بداء در آن وجود دارد که آن از علم مکنون و موقوف نزد ذات اقدس اله به شمار می رود که بر اساس «أم الکتاب» مقدّر می گردد. بدین معنا که أم الکتاب سرچشمه و منشأ علم القرآن است و آنچه که در امّ الکتاب مشیت و یا بداء شود، علم القرآن مطابق آن تأویل می یابد. ✨يمْحُوا اللَّهُ ما يَشاءُ وَ يُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْكِتاب 📗سوره مبارکه رعد، آيه ۳۹ 📌یکی از شئون ذاتی حضرت صدیقه کبری فاطمة الزهراء (علیها السلام)، «أم الکتاب» است؛ یعنی ایشان «صاحبة التأویل» هستند و امور بر اساس شاء سینه ایشان مقدر گردیده و قضاء و قدر می گردند. خداوند عزوجل آنچه را که حضرت صاحبة التأويل (علیها السلام) مشیت نمایند، به قدر و قضاء می رسانند و لذا علم مکنون اشاره به «علم حضرت أم الکتاب، أم الائمه و أم ابیها فاطمة الزهراء (علیها السلام)» دارد. چنانکه در فراز دیگری از خطبه مفاخره تصریح فرمودند: أنا صاحبة التأویل. 📗عوالم العلوم و المعارف، ج۱۱،ص۹۰ 📗الفضائل لابن شاذان القمي ،صص۸۰ تا ۸۲ 🖋بدین دلیل در فراز محط بحث بیان فرمودند: أَنَا مِنْ بَحْرِ عِلْمِي يَغْتَرِفُونَ. 🌫✨ 🌫✨🌫✨ 🌫✨🌫✨🌫✨ 🇮🇷 ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝