eitaa logo
راه روشن
82 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
971 ویدیو
37 فایل
اهداف و مباحث این کانال: آشنایی و تبیین جریانات فکری، سیاسی، مباحث تاریخ اسلام، تاریخ تحلیلی سیره و زندگانی معصومین(ع)، اخبار روز منطقه وجهان، ویژه طلاب خواهر و فعالین عرصه فرهنگی از میان دانشگاهیان، دبیران، مربیان عرصه فرهنگی ادمین: @Yaskabood10
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🍃🍃 🍃🍃 🍃 ✅ رعیت به معنای زیردستان جامعه نیست اساسا درباره‌ی رابطه‌ی حکومت و مردم، کلان وجود دارد که نتیجه‌ی آن، پیدایش دو نظام و ساختار سیاسی متضاد است: الف) رابطه شاه و رعیت در این نوع رابطه (که دیدگاه سلسله ها و حکومتهای قبل از نظام جمهوری اسلامی بود)، «حاکمیت و مناسبات بین حاکم و مردم، همواره رابطه‌ی -رابطه‌ی سلطان و رعیت، رابطه‌ی غالب و مغلوب- بوده است... رابطه، رابطه‌ی یک حاکم و فاتح و و اختیاردار و قدَرقدرت بود. را هم یا با به دست آورده، یا از پدرانشان ارث برده بودند.»(۱۱) نتیجه این طرز فکر این شد که «همیشه روابطشان با مردم، «ما فرمودیم» بوده است.»(۱۲) به ویژه در دوران پهلوی که «میگفتند آقا! مملکت دارد؛ صاحب مملکت کیست؟ اعلیحضرت... شاه صاحب مملکت بود، یعنی یک عنصر ، ، وابسته و غالباً تهی از غیرت ملّی، صاحب مملکت بود.»(۱۳) و «پادشاهان و مستبد و خودکامه همه‌ى اختیار این را در دست داشتند؛ مملکت را مال خود و مردم را رعیّت خود مى‌دانستند.»(۱۴) رابطه شاه و رعیت، همان معنای منفی از واژه‌ی رعیت است که در ادبیات سیاسی معاصر باب شده است و اسلام نیز این رابطه را نفی میکند؛ زیرا اساسا «شاه نمى‌تواند خوب باشد. ملوکیّت بد است. ملوکیّت، به معناى مالکیت است. آن کسى که خودش را مى‌نامد یعنى مالکیتى نسبت به مردم و به اصطلاح خودش براى خود قائل است. در اسلام اصلاً ملوکیّت مردود است.»(۱۵) این، همان نظامی است که «براى آراءِ مردم، براى خواست مردم، براى عقاید مردم، براى دین مردم و براى فرهنگ مردم، هیچ احترامى قائل نبودند؛ هیچ رابطه‌ى صمیمى و دوستانه‌اى با مردم نداشتند. رابطه، بود؛ رابطه‌ى ارباب و رعیّت بود؛ رابطه‌ى آقایى و نوکرى بود.»(۱۶) ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝ 🍃 🍃🍃 🍃🍃🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️امام هادی علیه السلام و مسائل کلامی 💠 امام هادی علیه السلام در سال 212 متولد شدند و در سال 254 به شهادت رسیدند و قبر مطهرشان در منزل خود امام(خانه امام عسگری (ع) و خانه حضرت صاحب الامر سلام الله علیه) قرار دارد. انشاء الله خداوند به همه شیعیان آنحضرت توفیق دهد در این ایام به زیارت این دو امام عزیز مشرف شوند. 📌 نکاتی در خصوص مسائل فرهنگی در زمان امام هادی علیه السلام ✳️ تحولات فرهنگی و اجتماعی بسیار زیادی در زمان امام دهم علیه السلام در شیعه و در جامعه اسلامی رخ داد. مسائل کلامی جدیدی مطرح گردید که امام هادی علیه السلام به آنها جواب می دادند، مانند: 💠 مسئله جبر و اختیار 📌 شاید مهمترین مسئله اعتقادی در زمان امام هادی مسئله جبر و اختیار بود و حکومت عباسی به واسطه اغراض سیاسی مروج تفکر جبری گری بود،که متاسفانه هم اکنون نیز در بسیاری از کشورهای اسلامی سایه افکنده است. تفکر جبری گری نوعی مجوز فرار از مسئولیت بود 📌 تفکر جبری یعنی اینکه هر کاری که انجام شود بگوییم کار خدا بوده است. و خود را تبرئه کنیم. 👈 امام هادی علیه السلام بود که در این شرایط این مساله را بیان کرد که: "لا جبر و لا تفويض بل امر بين الامرين" یعنی جبر اشتباه است و اختیار نیز اشتباه است و کارهایی که انجام می دهیم، نه صد درصد مختاریم و نه صد در صد مجبور بلکه در کارها هم ما نقش داریم و هم خدای متعال. 💠 حادث یا قدیم بودن قرآن 📌 مسئله دیگری که بنی عباس مطرح کرد بحث حدوث یا قدیم بودن قرآن بود. بنی عباس بواسطه اغراض سیاسی اهل سنت را به دو دسته تقسیم کرده بود، عده ای می گفتند قرآن حادث است و عده ای می گفتند قرآن قدیم است و اهل سنت را به جان یکدیگر انداخته بود 👈 امام هادی علیه السلام فرمود: فایده این بحث چیست؟ و فرموند: تلفظ ما به قرآن حادث است، و با این روش شیعه را از وارد شدن به جریان نجات دادند و نگذاشتند تفرقه بین آنها بیافتد. امام خمینی نیز در کتابهایش فرموده است که قرآن قدیم است ولی تلفظ ما به قرآن حادث است. 💠 مسئله رزق 📌 لقمه حرام آیا رزق انسان است، یا خیر؟ و یا اینکه بعضی ها اینقدر ثروت اندوزی می کنند و می گویند رزق من بود آیا درست است یا خیر؟ از دیگر مسائل بود 👈 امام هادی علیه السلام به آن پاسخ داد و فرمود: رزق چیزی نیست که در اختیار شما است اگر کسی نانی در دست او است، رزق او نیست، آن چیزی رزق او است که از گلویش پایین برود و حلال باشد. امام علیه السلام با بیان این مسئله به مردم یاد می داد که حرص و طمع نداشته باشند و ثروت اندوزی نکنند و قناعت داشته باشند. 💠 تشبیه خدا 📌 خلفای عباسی به شدت طرفدار تشبیه بودند یعنی خداوند متعال را به صورت انسان، فرض و معرفی می کردند همانند تفکر مادی گرا ها . البته اصل این تفکر برای زمان بنی امیه است و بنی امیه طرفدار و مروج جبر و تشبیه بودند و این موضوع به بنی عباس نیز رسید. یعنی بنی عباس می گفتند خدا مثل انسان است، دست دارد، راه می رود و ... 👈 در حالی که امام هادی به ما یاد داد که خدا شبیه ندارد، لیس کمثل شیء ) سوره شوری آیه 11(، خدا جسم ندارد و تشبیه شدنی نیست 📌 (سخنرانی استاد احمد عابدی در حرم امامین عسگریین 4/3/91) .......................................... کانال رسمی استاد احمد عابدی زید عزّه 🆔 @Ahmad_aabedi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💚 میکنم با خودم این زمزمه بر می‌گردد بین دنیای پر از واهمه بر می گردد شک به دل راہ ندہ در وسط بهت همه حتم دارم پسر فاطمه بر می‌گردد. نشر این پیام صدقه جاریه میباشد ╔═🔹☀️🔹══ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨✨ظهور نورانی حضرت علی بن محمد النقی، الهادی(علیه السلام) محضر امام عصر (ارواحنا له الفداء) و شیعیان و محبین حضرتش تبریک و تهنیت عرض می نماییم.✨✨✨ ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤مولودی ظهور نورانی امام هادی علیه السلام✨✨✨
بِأبى أنْتُمْ وَ اُمّى وَ نَفْسى! كَيفَ أصِفُ حُسْنَ ثَنائِكُمْ وَ اُحْصى جَميلَ بَلائِكُمْ ، وَ بِكُمْ أخْرَجَنَا اللّه مِنَ الذُلِّ وَ فَرَّجَ عَنّا غَمَراتِ الْكُروبِ وَ أنْقَذَنا مِنْ شَفا جُرُفِ الْهَلَكاتِ وَ مِنَ النّارِ . بِأبى أنْتُمْ وَ اُمّى وَ نَفْسى! ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
⚜✨⚜✨⚜ ✨«إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِي كِتَابِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ فَلَا تَظْلِمُوا فِيهِنَّ أَنْفُسَكُمْ وَقَاتِلُوا الْمُشْرِكِينَ كَافَّةً كَمَا يُقَاتِلُونَكُمْ كَافَّةً وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ» {شمار ماه‌ها در نزد خدا، در كتاب خدا از آن روز كه آسمانها و زمين را بيافريده، دوازده است. چهار ماه، ماه‌هاى حرامند. این همان دین قیّم و استوار است؛ در آن ماه‌ها بر خويشتن ستم مكنيد؛ و همچنان كه مشركان همگى به جنگ شما برخاستند، همگى به جنگ ايشان برخيزيد و بدانيد كه خدا با پرهيزگاران است} (سوره مبارکه توبه ،آیه ۳۶) ا┅═✧❁🔸❁✧═┅ا ✍عن أبي جعفر (عليه‌السلام) : ▫️شُهُورُهَا اثْنَا عَشَرَ شَهْراً فَهُوَ.. اثْنَا عَشَرَ إِمَاماً.. و «الْأَرْبَعَةُ الْحُرُمُ» الَّذِينَ هُمُ الدِّينُ الْقَيِّمُ، أَرْبَعَةٌ مِنْهُمْ يَخْرُجُونَ بِاسْمٍ وَاحِدٍ: عَلِيٌّ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ، وَ أَبِي عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ، وَ عَلِيُّ ابْنُ مُوسَى، وَ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ (صلوات الله علیهم اجمعین) ، فَالْإِقْرَارُ بِهَؤُلاَءِ هُوَ الدِّينُ الْقَيِّمُ، فَلاَ تَظْلِمُوا فِيهِنَّ أَنْفُسَكُمْ، أَيْ قُولُوا بِهِمْ جَمِيعاً تَهْتَدُوا 🔸«ماه های حرام» ، چهار وجود مبارک اند که از وجود مقدس أئمه اثنی عشر (علیهم السلام)، آنانکه حقیقتِ «دین قیّم» می باشند‌، با اسمی واحد [ یعنی با نام مقدس عليّ] به ظهور می رسند: علی أميرالمؤمنين (علیه السلام)، علی بن الحسین (علیه السلام)، علی بن موسی (علیه السلام) و علی بن محمد [الهادی النقی] (علیه السلام)؛ اقرار به وجود مقدس ایشان، همان دین قیّم و استوار است؛ «پس در آن ماه ها به خود ظلم نکنید» ، یعنی به همگی آنان ایمان آورید تا هدایت شوید. 📓 البرهان في تفسير القرآن، ج۲ ص۷۷۴ بحار الأنوار، ج۲۴، ص۲۴۰ الغيبة للطوسی، ص۱۴۹ ⚜✨⚜✨⚜✨ ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 امروز چگونه با امام هادی علیه السلام رفتار مؤدبانه داشته باشم؟! 🌷میلاد گل سرسبد هستی مبارک🌷 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 انتقاد مجری صدا و سیما به کیمیا علیزاده ⭕️بهزاد کاویانی مجری صدا و سیما: 🔹با خرج کشور عزیزمان و پول کسانی که با سختی زندگی می‌کنند برای ورزشکاری خرج می‌کنند که به موفقیت برسد و باعث خوشحالی مردم شود، ولی این ورزشکار آلت دست افراد بیگانه می‌شود و سیاسی کاری دامنش را می‌گیرد. 🔹متاسفانه به جایی می‌رسد که بزرگترین اتفاق بد که برای یک آدم می‌تواند بیفتد و آن کشور نداشتن است برایش رخ دهد. ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
🔴 ‏ازاین زاویه هم باید دید: میگویندبه کیمیا بی مهری شد.اما نمیگویند نوع بی مهری چه بود؟ بی مهری به سمیه حیدری شد که به خاطر چادرش(باوجود افتخار آفرینی درجهان) از سوی دولت روحانی کنار گذاشته و بخاطر چادرش از کره جنوبی عذرخواهی شد سمیه اما نه وطن را ترک کرد،نه با ورزشکار ایران جنگید! ✍️ آقای تحلیلگر ✍️بیداری ملت ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
🔸تجمع محدود در یکی از خیابان‌های تهران 🔹پیش از ظهر امروز تعدادی از کسبه دو پاساژ علاءالدین و چارسو در خیابان جمهوری در اعتراض به مشکلات ناشی از قطع برق در مقابل این دو پاساژ تجمع کردند. 🔹همزمان با این تجمع عده‌ای تلاش کردند با استفاده از نارضایتی ایجاد شده در میان کسبه پاساژ‌ها، به این گلایه مندی رنگ و بوی سیاسی بدهند. 🔹این عده شروع به سردادن شعار‌های هنجارشکنانه کردند و با حرکت در خیابان اطراف پاساژ علاءالدین تلاش کردند رهگذران و کسبه را با خود همراه کنند که به نتیجه نرسیدند. 🔹همزمان با این اقدام، ترافیک شدیدی در محل بوجود آمد و مردم برای مدتی در ترافیک و گرما معطل شدند. 🔹نیرو‌های حافظ امنیت نیز با حضور در محل، تجمع کنندگان را دعوت به آرامش و پیگیری منطقی خواسته‌ها و اعتراضات خود کردند. 🔹افرادی که اقدام به حرکت در خیابان و سردادن شعار کرده بودند بعد از ساعتی متفرق شدند. 🔹همزمان با این تجمع و اقدام برخی افراد برای سیاسی کردن این ماجرا، ویدیو‌هایی نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
💢 روزهای بحرانی تونس؛ ماجرای کودتا چیست؟ 🔻 نیمه‌شب گذشته رئیس‌جمهور تونس اعلام کرد با تکیه به قانون اساسی، نخست‌وزیر را برکنار و فعالیت پارلمان را به مدت 30 روز به حال تعلیق در‌می‌آورد و در کنار نخست‌وزیر جدیدی که انتخاب خواهد کرد، به حکومت ادامه می‌دهد. 🔻 مخالفان، این اقدام «قیس سعید» را «کودتا» و نقض قانون اساسی خواندند و به اعلام مخالفت مردم و تظاهرات اعتراضی علیه آن در خیابان‌ها فراخواندند. شماری از حامیان سعید نیز به خیابان‌ها آمدند و در حمایت از او شعار سر دادند. 🔻 تصمیم سعید یک روز پس از اعتراضات مردمی علیه دولت و حزب اسلام‌گرای «النهضه» که بزرگترین حزب پارلمانی محسوب می‌شود، اتخاذ شد. دلیل اعتراضات، افزایش مبتلایان به کرونا، خشم از شکاف سیاسی و مشکلات اقتصادی بود. 🔻 «راشد الغنوشی» رئیس پارلمان تونس که ریاست حزب النهضه را نیز برعهده دارد، اقدامات سعید را بی‌پایه و اساس خواند و گفت پارلمان را مردم انتخاب کرده‌اند، لذا همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و دارای اعتبار است. 🔻 الغنوشی و شماری از نمایندگان، خود را به مقر پارلمان رساندند اما ارتش مانع ورود آن‌ها شد و گفت دستور دارد از ورود نمایندگان جلوگیری کند. الغنوشی و نمایندگان النهضه پس از این اقدام ارتش، در مقابل پارلمان تحصن کردند. 🔻 تصاویر منتشر شده در شبکه‌های تلویزیونی، حاکی از درگیری ده‌ها نفر از طرفداران حزب النهضه با طرفداران سعید در نزدیکی ساختمان پارلمان تونس است. پلیس نیز تلاش دارد تا دو طرف را از یکدیگر جدا کند و به درگیری‌ها پایان دهد. 🔻 سعید اتهام کودتا را رد کرده و گفته با استناد به ماده 80 قانون اساسی، این تصمیم را اتخاذ کرده و این یک پاسخ مردمی به رکود اقتصادی و سیاسی است. «سناء بن‌عاشور» حقوقدان تونسی اما اقدام سعید را مخالف قانون اساسی دانست. 🔻 «هشام المشیشی» نخست‌وزیر تونس که دستور برکناری او صادر شده، هیچ واکنشی بهاین ماجرا نشان نداده است. غیبت المشیشی سؤالات زیادی را درباره وضعیت او به وجود آورده و گمانه‌زنی‌ها درباره بازداشت او را تقویت می‌کند. ▫️ fna.ir/30135 🌐 اخبار استراتژیک 📡 @StrategicNews_ir