eitaa logo
راه روشن
76 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
971 ویدیو
37 فایل
اهداف و مباحث این کانال: آشنایی و تبیین جریانات فکری، سیاسی، مباحث تاریخ اسلام، تاریخ تحلیلی سیره و زندگانی معصومین(ع)، اخبار روز منطقه وجهان، ویژه طلاب خواهر و فعالین عرصه فرهنگی از میان دانشگاهیان، دبیران، مربیان عرصه فرهنگی ادمین: @Yaskabood10
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️رضایت مادر ، رضایت خداست | ▫️هر چه لطیف تر است ، آتش به او کاری تر است ؛ اگر اهل دقت باشی ، هر وقت ثواب یا خطایی کرده باشی ، سریعا در عکس العمل مادرت با تو ظاهر می شود ؛ شاید فکر کنی بی علت از تو دلگیر است یا بی علت از تو خوش حال است ، اما این یک سنت الهی است : " خدا از طریق حال ِمادر با ما سخن می گوید ؛ حال او ملاک و ترازوی احوالات ماست ؛ رضایت او رضایت خدا و رضایت خدا رضایت اوست." 🇮🇷 @rahroshaan ▪️▪️▪️▪️▪️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا❁﷽❁ا ⚜ ائمه اطهار (علیهم السلام) حقیقت و روح احکام شیخ طوسی از مشایخ خود با واسطه از ساحت مقدس امام صادق (علیه السلام) نقل می کند که آن حضرت فرمودند: «... نَحْنُ الصَّلَاةُ فِي‏ كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ نَحْنُ الزَّكَاةُ وَ نَحْنُ الصِّيَامُ وَ نَحْنُ الْحَجُّ وَ نَحْنُ الشَّهْرُ الْحَرَامُ وَ نَحْنُ الْبَلَدُ الْحَرَامُ وَ نَحْنُ كَعْبَةُ اللَّهِ وَ نَحْنُ قِبْلَةُ اللَّهِ وَ نَحْنُ وَجْهُ اللَّهِ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ وَ نَحْنُ الْآيَاتُ وَ نَحْنُ الْبَيِّنَات‏»؛ ما حقیقت نماز در حضرت قرآن هستیم، و ما حقیقت زکات، روزه، حج، ماه های حرام، مکه مکرمه، کعبة معظمه، قبلة الله، وجه خداوند که فرمود "هر کجا هستید به سوی وجه خدا روی کنید" آیات و دلایل روشن هستیم. «وَ عَدُوُّنَا فِي كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ الْفَحْشاءُ وَ الْمُنْكَرُ وَ الْبَغْيُ وَ الْخَمْرُ وَ الْمَيْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ وَ الْأَصْنامُ وَ الْأَوْثانُ وَ الْجِبْتُ وَ الطَّاغُوتُ وَ الْمَيْتَةُ وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنْزِير ...»؛ و دشمنان ما در کتاب خداوند گرامی و بلند مرتبه، بطنِ فحشا، منکر، بغی، خَمر، میسر، انصاب، ازلام، اصنام، اوثان، جبت و طاغوت، میته، خون و گوشت خوک می باشند. 📓 بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏ ۲۴، ص ۳۰۳
🏴 با نزدیک شدن به سالروز شهادت امام جعفر صادق (علیه السلام)، حرم رضوی،سیاه پوشِ عزای آن امام همام شد. 🇮🇷 @QODS_COM | اخبار سپاه قدس
کربلا عزادار امام جعفر صادق(ع) 🏴حرم امام حسین (علیه السلام) و حضرت عباس (علیه السلام) در کربلا همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق (علیه السلام) سیاهپوش شد. @TasnimNews
🕋📃📃🕋 🕋📃 🕋 ⚪️یکی از شاخصه های دوران جعفری (علیه السلام)، تربیت مفسران و حاملان علم القرآن و تألیف کتب تفسیری است. 🔷حضرت جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) بر أکابر اصحاب که صدور آنان را مَحمل علوم القرآن می دانست، این علوم را بازگو می نمود . سپس این افراد که هر یک به حمل علم القرآن رسیده بودند، افراد دیگری را تحت تعلیم و تربیت خود قرار می دادند. ✔️این علوم هم شامل معرفی حضرت قرآن بود: یعنی معرفی شئون ، صفات و فضائل حضرت قرآن ؛ هم بررسی تنزیل و ظواهر آیات ؛ هم تبیین بطون و اسرار آیات . ◀️لذا در نزد حضرت صادق (علیه السلام)،‌ «مفسرّ» کسی بود که به حمل علم القرآن رسیده باشد و با نورانیت علم،‌ هم قرآن بما هو قرآن را به مردم بشناساند و هم معانی آیات را بر مردم تبیین نماید؛ نه آنان که قرآن را تنها کتابی با الفاظ وحیانی می دانستند و با ضرب آیات، در وهم خویش آیات را معنا می کرده و حلقه های تدریس قرآن تشکیل می دادند. ⏺حمل أسرار و حقائق آیات حضرت قرآن، تنها مخصوص شیعیان آخرالزمان است ⚪️آیات حضرت قرآن ذومراتب اند و هر مفسرّی به مرتبه ای از مراتب آن عالِم می گردد. چنانچه حضرت جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) در حدیثی بیان فرمودند عبارات و الفاظ ظاهری آیات حضرت قرآن برای عموم مردم است، اما اشارات آن برای خواص، لطائف آن برای اولیاء الله و حقائق آن برای انبیاء است: قَالَ الصَّادِقُ (علیه السلام): ‏كِتَابُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ عَلَى الْعِبَارَةِ وَ الْإِشَارَةِ وَ اللَّطَائِفِ وَ الْحَقَائِقِ فَالْعِبَارَةُ لِلْعَوَامِّ وَ الْإِشَارَةُ لِلْخَوَاصِّ وَ اللَّطَائِفُ لِلْأَوْلِيَاءِ وَ الْحَقَائِقُ لِلْأَنْبِيَاءِ. 📓بحار الأنوار ؛ ج۸۹ ؛ ص۱۰۳ ☑️لذا هر مفسرّ به میزان حمل علم القرآن، به بطنی از بواطن آن واقف شود. چنانچه در میان مفسرّان دوران جعفری (علیه السلام) شخصی همچون جناب ابوبصیر (رحمة الله علیه) هم صاحب کتاب تفسیری بود (علوم القرآن را مضبوط و مکتوب می کرد) و هم شاگردان بسياري نیز در حوزه تفسیر تربیت نمود. ☑️اما برخی دیگر همچون جناب جابر بن یزید جعفی (رحمة الله علیه) صدورشان حامل أسرار گردید؛ أسرار و حقائقی که حضرت صادق (علیه السلام) بیان آنها را بر عموم مردم جائز نمی دیدند. ➖عن المفضل بن عمر الجعفی، قال سألت أبا عبد الله ( علیه السلام ) عن تفسیر جابر فقال : لاتحدث به السفلة فیذیعوه ، أ ماتقرأ فی کتاب الله عز و جل فَإِذا نُقِرَ فِی النّاقُورِ إن منا إماما مستترا فإذاأراد الله إظهار أمره نکت فی قلبه ،فظهر فقام بأمر الله ➖مفضل بن عمر که خود از خواص اصحاب است، از حضرت صادق (علیه السلام) راجع به تفسیر جناب جابر جعفی سوال کرد. حضرت فرمودند: ▫️از تفاسیر جابر بر افراد سست اعتقاد بر حذر باش که آن را ضایع می کنند؛ آیا این آیه را در کتاب خدا نخوانده ای : «فَإِذا نُقِرَ فِی النّاقُورِ» (سوره مدثر،‌آيه ۸) ▫️همانا از ما اهل بیت (علیهم السلام)، امامی است که مستور می باشد، آن زمان که موعد اظهار امرش فرا رسد ، بر قلب وی الهام کرده ،‌ پس ظهور می کند و به امر الله قیام می نماید. 📓معجم رجال الحدیث، ج۴ ص۳۴۰ 📓الغیبة (للطوسی)، النص،‌ص۱۶۴ ✔️با توجه به این حدیث، حضرت جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) ، بارز و ظاهر شدن أسرار و حقائق آیات حضرت قرآن را مخصوص دوران ظهور دانستند. با رشد عقول مردم، زمینه برای درک و فهم بواطن آیات فراهم می گردد و آن حقائقی که تا پیش از آن تنها در صدور حاملان أسرار محفوظ نگه داشته می شد، می تواند بر شیعیان اظهار شده و تبیین گردند. 🖋لذا حضرت صادق (علیه السلام) ،‌ آغاز امر قیام حضرت قائم (علیه السلام) را زمانی معرفی نمودند که مفسرّین می توانند أسرار و حقائق آیات حضرت قرآن را بر مردم ظاهر سازند. 🕋 🕋📃 🕋📃📃🕋
🕋📃📃🕋 🕋📃 🕋 ⏺تبیین ظواهر آیات آنگونه که بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) نازل شده ؛ اما امر به اکتفاء کردن به همان ظواهری که در دست عموم مردم است ⚪️حضرت جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) تنزیل یعنی عبارات و الفاظ ظاهری آیات را همان گونه که از جانب ذات اقدس اله بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) نازل شده بود، بر مفسرّان تبیین می نمودند. تنزیلی که کاملا مطابق با حقیقت و بطنی است که آیه مشعر به آن است ؛ اما پس از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) تغییر داده شد و لذا مردم آیه را به گونه ی دیگری قرائت می کنند. ➖به عنوان نمونه،‌ جناب مفسّر ابوبصیر از حضرت صادق (علیه السلام) راجع به آیه «قُلْ أَ رَأَيْتُمْ إِنْ أَهْلَكَنِيَ اللَّهُ وَ مَنْ مَعِيَ أَوْ رَحِمَنا» { بگو به من خبر دهید اگر خدا من و مؤمنان همراهم را هلاک کند ..} (سوره ملک،‌ آيه۲۸) سوال می کند. حضرت در پاسخ می فرماید: ▫️هَذِهِ الْآيَةُ مِمَّا غَيَّرُوا وَ حَرَّفُوا این آیه از آیاتی است که تغییر داده شده است ▫️مَا كَانَ اللَّهُ لِيَهْلِكَ مُحَمَّداً (صلی الله علیه و اله و سلم) وَ لَا مَنْ كَانَ مَعَهُ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَ هُوَ خَيْرُ وُلْدِ آدَمَ خداوند عزوجل نه محمد (صلی الله علیهو اله و سلم) که افضل خلائق است را هلاک می کند و نه مؤمنان همراه ایشان را ،‌ ▫️وَ لَكِنْ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى «قُلْ أَ رَأَيْتُمْ إِنْ أَهْلَكَكُمُ اللَّهُ جَمِيعاً»الْآيَةَ. ولیکن خداوند عزجل می فرماید: « بگو به من خبر دهید اگر خداوند همه شما را هلاک کند ..». 📓تفسیر قمی، ج۲ ص ۲۹۵ 📓البرهان فی تفسیر القرآن، ج ۵ ، ص۳۱ 🕋 🕋📃 🕋📃📃🕋