عقبه سوم سؤ ال منكر و نكير است در قبر
از حضرت صادق (ع) روايت شده كه فرمود: كسى كه سه چيز را انكار كند از شيعيان ما نيست . آن سه چيز عبارتند از: معراج ، سؤ ال در قبر و شفاعت .
و روايت شده كه آن دو ملك به هيئت هولناك بيايند، صداى ايشان مثل رعد غرنده و چشمهايشان مثل برق خيره كننده باشد؛ سؤ ال كنند كه پروردگارت كيست ؟ و پيغمبرت كيست ؟ و دينت چيست ؟ و نيز سؤ ال كنند از ولى و امام او، پس در آن حال چون جواب دادن بر ميت سخت و محتاج است به كمك ، لاجرم براى مرده دو جا تلقين ذكر كرده اند: يكى وقتى كه او را در قبر مى گذارند و بهتر آنست كه ، به دست راست ، دوش راست ، و به دست چپ ، دوش چپ او را بگيرند و حركت دهند و تلقين كنند. و ديگر وقتى كه او را دفن كردند، مستحب است كه ولى ميت يعنى نزديكترين خويشان او بعد از آنكه مردم از سر قبر او برگردند نزد سر ميت بنشيند و با صداى بلند او را تلقين كند و بهتر است كه دو كف دست را روى قبر گذارد و دهان را نزديك قبر برد، و اگر ديگرى را نائب كند نيز خوب است ؛ و وارد شده است كه چون اين تلقين را كند منكر به نكير مى گويد: بيا برويم تلقين حجتش كردند احتياج به پرسيدن نيست پس برمى گردند و سؤ ال نمى كنند.
و در كتاب من لا يحضره الفقيه است كه چون پسر جناب ابى ذر غفارى (رضى الله عنه ) وفات كرد ابوذر بر سر قبر او ايستاده و دست بر قبر ماليد و گفت : خداى ، تو را رحمت كند اى ذر. به خدا سوگند كه تو نسبت به من نيكوكار بودى و شرط فرزندى را بجا مى آوردى ، والحال كه تو را از من گرفته اند من از تو خشنودم . به خدا سوگند كه از رفتن تو مرا بر من باكى نيست و نقصانى به من نرسيد، و ما لى الى اءحد سوى الله من حاجة ((يعنى بغير از حق تعالى به احدى حاجت ندارم )) و اگر نبود هول مطلع ((يعنى جاهاى هولناك آن عالم كه بعد از مرگ ديده مى شود)) هر آينه خوشحال مى شدم كه به جاى تو رفته باشم ولكن مى خواهم چند روزى تلافى مافات كنم و تهيه آن عالم را ببينم و هر آينه اندوه از تو مرا مشغول ساخته كه كارى كه برايت سودمند باشد انجام دهم سوگند به خدا كه براى مرگ تو گريه نمى كنم و غم مردنت را ندارم تنها غم من حال فرداى تو است . فليت شعرى ما قلت و ما قيل لك پس كاش مى دانستم كه تو چه گفتى و به تو چه گفتند؟ خداوندا حقوقى را كه براى من بر او واجب كرده بودى بر او بخشيدم پس تو هم حقوق خود را كه بر او واجب كرده بودى ببخش چه آنكه تو به جود و كرم از من سزاوارترى .
و از حضرت صادق (ع) منقولست كه چون مؤ من را داخل در قبر كنند نماز در طرف راست و زكوة در طرف چپ او و بِر يعنى نيكويى و احسان مسلط بر او شود و صبر او در ناحيه اى قرار گيرد، پس وقتيكه دو ملك سؤ ال بيايند صبر به نماز و زكوة و بِر گويد: صاحب خود را دريابيد يعنى ميت را نگاهدارى كنيد پس هر گاه از آن ناتوان شديد من نزد آن هستم .
علامه مجلسى در محاسن به سند صحيح از امام صادق يا امام باقر عليهماالسلام روايت كرده است كه چون مؤ من مى ميرد با او در قبرش شش صورت داخل مى شود يكى از آنها خوشروتر و خوشبوتر و پاكيزه تر از باقى صورتهاست ، پس يكى در جانب راست و يكى در جانب چپ و يكى در پيش رو و يكى در پشت سر و يكى در پائين پا مى ايستند و آنكه خوش صورت تر است در بالاى سر؛ پس سؤ ال يا عذاب از هر جهت كه مى آيد آنكه در آن جهت ايستاده است مانع مى شود پس آنكه از همه خوش صورت تر است به ساير صورتها مى گويد: شما كيستيد؟ خدا از جانب من شما را جزاى خير دهد. صاحب طرف راست مى گويد: من نمازم . صاحب جانب چپ مى گويد: من زكاتم . آنكه در پيش روى است مى گويد: من روزه ام . آنكه در عقب سر است مى گويد: من حج و عمره ام . و آنكه در پايين پا است مى گويد: من بِر و احسان به برادران مؤ منم . پس آنها به او مى گويند: تو كيستى كه از همه ما بهتر و خوشروتر و خوشبوترى ؟ مى گويد: من ولايت آل محمد صلوات الله عليهم اجمعين (هستم ).
و شيخ صدوق در فضيلت روزه شعبان روايت كرده كه هر كه نُه روز از آنرا روزه بگيرد منكر و نكير وقت سئوال به او مهربانى مى كنند.
و از حضرت باقر (ع) روايت شده كه براى كسى كه شب بيست و سوم ماه رمضان احياء بدارد و صد ركعت نماز بخواند خداوند هول و هراس از نكير و منكر را از او برطرف مى كند. و از حضرت رسول صلى الله عليه و آله روايت شده كه در خضاب ، چهارده خصلت است كه يكى از آنها آن است كه منكر و نكير از او حيا مى كنند. و دانستى كه اين ، از خواص تربت پاك نجف آنست كه حساب منكر و نكير از كسى كه در آن مدفون است ؛ ساقط است و براى تاءييد آن حكايت زير را مى گويم .
حكايت :
علامه مجلسى (رحمه الله عليه) در تحفه از ارشاد القلوب و فرحة الغرى نقل كرده كه مرد صالحى از اهل كوفه گفت : من در يك شب بارانى در مسجد كوفه بودم . ناگاه درى را كه جانب قبر مسلم (ع) است كوبيدند؛ چون در را گشودند جنازه اى را داخل كردند و در صفه اى كه در جانب قبر مسلم است
گذاشتند. يكى از ايشان را خواب ربود. در خواب ديد كه دو شخص نزد جنازه حاضر شدند، و يكى به ديگر گفت كه ببين ما را با او حسابى هست تا پيش از آنكه از رصافه بگذرد از او بگيريم زيرا پس از آن به نزديك او نتوانيم رفت . پس بيدار شد و خواب را براى رفيقان خود نقل كرد و در همان ساعت آن جنازه را برداشتند و داخل نجف كردند كه از حساب و عذاب نجات يابد.
قلت ولله در من قال :
اذا مت فادفنى الى جنب حيدر
ابى شبر اكرم به و شبير
فلست اخاف النار عند جواره
و لا اتقى من منكر و نكير
فعار على حامى الحمى و هو فى الحمى
اذا ضل البيدا عقال بعير10
حكايت :
از استاد اكبر، محقق بهبهانى (رحمه الله عليه ) نقل است كه فرمود: در خواب حضرت امام حسين را ديدم گفتم اى سيد و مولاى من آيا از كسى كه در جوار شما دفن شده سئوال مى كنند؟ فرمود: كدام ملك است كه جراءت اين كار را داشته باشد؟
مؤ لف مى گويد: كه در امثال عرب است كه مى گويند احمى من مجير الجراد يعنى فلانى حمايت كردنش از كسى كه در پناه او است ، بيشتر است از پناه دهنده ملخها؛ و قصه آن چنان است كه مردى باديه نشين از قبيله طى كه نامش ((مدلج بن سويد)) بود روزى در خيمه خود نشسته بود ديد جماعتى از طايفه ((طى )) آمدند و جوال و ظرفهائى با خود دارند پرسيد چه خبر است ؟ گفتند: ملخهاى بسيار در اطراف خيمه شما فرود آمده اند. آمده ايم آنها را بگيريم . ((مدلج )) كه اين را شنيد برخاست و سوار بر اسب خود شد. نيزه خود را بر دست گرفت و گفت : بخدا سوگند هر كس مزاحم اين ملخها شود من او را خواهم كشت . اءيكون الجراد فى جوارى ثم تريدون اخذه ؟ يعنى آيا اين ملخها در جوار و پناه من باشند و شما آنها را بگيريد؟ چنين چيزى نخواهد شد و پيوسته از آنها حمايت كرد تا آفتاب گرم شد و ملخها پريدند و رفتند. آن وقت گفت : ملخها از كنار خانه من رفتند ديگر هر كارى كه مى خواهيد بكنيد.
حكايت :
از كتاب حبل المتين نقل است كه ((مير معين الدين اشرف )) كه يكى از صلحاء خدام روضه رضويه بود نقل كرده كه در خواب ديدم كه در دارالحفّاظ يا كشيك خانه مباركه هستم و به جهت تجديد وضو بيرون آمدم پس چون به صفه امير على شير رسيدم ، جماعت بسيارى را ديدم كه داخل در صحن مطهر شدند و در جلو آنها شخص نورانى ، خوش صورت و عظيم الشاءنى بود و در دست جماعتى كه پشت سر او بودند كلنگها بود، پس همينكه به وسط صحن مقدس رسيدند آن شخص بزرگوار كه در جلو آن جماعت بود به آنها گفت اين قبر را بشكافيد، و اين خبيث را بيرون بياوريد و اشاره كرد به قبر مخصوصى پس چون شروع كردند به كندن قبرش ، از شخصى پرسيدم كه اين شخص بزرگوار كه امر مى فرمايد كيست ؟ گفت : حضرت اميرالمؤ منين (ع) است .
پس در اين حال ديدم كه امام هشتم حضرت رضا (ع) از روضه مباركه بيرون آمد و خدمت حضرت اميرالمؤ منين رسيد و سلام كرد. آن حضرت پاسخ داد.
پس امام رضا (ع) عرض كرد يا جداه از شما خواهش مى كنم كه شخصى را كه مدفون است ببخشيد و عفو فرمائيد. فرمود: كه مى دانى كه اين فاسق فاجر شرب خمر مى كرد؟ عرض كرد: بلى لكن وصيت كرد در وقت مرگ خويش كه او را در جوار من دفن كنند. پس ما اميدواريم كه شما عفو بفرمائيد فرمود: او را به خاطر تو بخشيدم . پس آن حضرت تشريف برد و من از وحشت بيدار شدم و بعضى از خدام آستانه را بيدار كردم و آمديم به همان موضع كه در خواب ديدم . ديدم كه قبر تازه اى است كه مقدارى از خاك آن بيرون ريخته شد.
پس پرسيدم كه صاحب اين قبر كيست ؟ گفتند: مردى از اتراك است كه ديروز در اينجا دفن شده است .
فقير گويد كه در حكايت تشرف حاج على بغدادى به خدمت امام عصر ارواحنا فداه و سؤ الات او از آن حضرت نقل شده كه گفت : به آن حضرت گفتم : سيدنا! صحيح است كه مى گويند: هر كس امام حسين (ع) را در شب جمعه زيارت كند در امان است ؟ فرمود: آرى والله ، و اشك از چشمان مباركش جارى شد و گريست .
گفتم : سيدنا! مساءلة .
فرمود: بپرس .
گفتم : سنه 1269 هق حضرت امام رضا (ع) را زيارت كرديم و در ورود، يكى از عربهاى شروقيه كه از باديه نشينان طرف شرقى نجف اشرف بود ملاقات كرديم و او را مهمانى نموديم و از او پرسيديم كه چگونه است ولايت حضرت رضا (ع)؟ گفت : بهشت است ؛ امروز پانزده روز است كه من از مال مولاى خود حضرت رضا (ع) خورده ام منكر و نكير چه حق دارند كه در قبر نزد من بيايند؛ گوشت و خون من از طعام حضرت رسيده است . آيا صحيح است ، كه على بن موسى الرضا مى آيد و او را از منكر و نكير خلاص مى كند؟ فرمود: آرى والله ؛ جد من ضامن آنست .
🔹 @rahrovanevelayat2
🍃
🍃
💢 #معرفی_کتاب
✅"شاخص های مکتب شهیدسلیمانی"
✍نویسنده: علی شیرازی
🌀درباره کتاب:
🔸کتاب «شاخصهای #مکتب_شهید_سلیمانی» که بر مبنای سخنان و خاطرات سردار سپهبد #حاج_قاسم سلیمانی نوشته شده، اثری جامع و مستند از خصوصیات مکتب و تفکرات این شهید است که از سوی انتشارات «خط مقدم» منتشر شده است.
#نشستهای_بصیرتی
#مکتب_انقلاب_اسلامی
#روشنگری
#ثامن
✅ رهروان ولایت بستان آباد
🇮🇷 @rahrovanevelayat2
🔴 #توهم_اردوغانی‼️
🇮🇷 واکنش ظریف به اظهارات تجزیهطلبانه اردوغان| «به اردوغان نگفته بودند شعری که به غلط در باکو خواند مربوط به جدایی قهری مناطق شمالی ارس از سرزمین مادریشان ایران است! آیا او نفهمید که علیه استقلال جمهوری آذربایجان سخن گفته است؟ هیچکس نمیتواند درباره آذربایجان عزیز ما صحبت کند».
🇮🇷 #پینوشت | دیروز اردوغان در رژه نظامیِ باکو بیتی از آهنگ «آراز آراز» را خواند که برای پانترکها سمبل جدایی دو سوی ارس است.
🇮🇷 #سرخط| اردوغان پوستین دین و اخوان را پوشیده است اما شعارهای ناسیونالیستی_قومی می دهد. چنان مستانه و جو گیرانه سخن می گوید که یادش می رود دو طرف رود ارس صدها سال جز ایران کهن بوده است.
🔹منتظر عذرخواهی اردوغان و واکنش فوری و #قاطع جوانان غیور آذربایجان انقلابی در فضای مجازی هستیم.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
【 #آذربایجان جزء لاینفک #ایران】
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
رهروان ولایت بستان آباد
🇮🇷 @rahrovanevelayat2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠🍁
🍁
🌀#کلیپ
✅ موضوع: معاویهها و عمرو عاصها همیشه وجود دارند
🔹🌺🔸
🔻از دنیاطلبی، حرص و عقده روحی داشتن غافل نشوید
🔹منافق همیشه و در لباس های گوناگون وجود دارد
🔺همیشه آماده ها برای گول خوردن ها هستند
#نشستهای_بصیرتی
#ثامن
#روشنگری
#شهید_مطهری
رهروان ولایت بستان آباد
🇮🇷 @rahrovanevelayat2
#حدیث_روز💚
🔴 پاداش حل اختلاف زن وشوهر
💠 رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله:
✍ هر کس برای سازش دادن ميان زن و شوهر قدم بردارد خداوند ثواب هزار شهيدی که به حقيقت در راه خدا به شهادت رسيدهاند به او عطا خواهد فرمود.
📙 ثواب الاعمال
رهروان ولایت بستان آباد
🇮🇷 @rahrovanevelayat2
1_677694396.docx
12.5K
🍁
🍁
🌀#یادداشت
🌐نسخه word
✅موضوع: سخنان ضدایرانی اردوغان؛ لزوم پاسخ به آنکارا و باکو
🔻جمهوری اسلامی ایران بر سر تمامیت ارضی خود با کسی شوخی ندارد.
🔹احترام به تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران و رعایت حسن همجواری از طرف همسایگان
🔺پاسخی درخور از جانب دستگاه دیپلماسی و مقامات دولتی ایران به باکو و آنکارا
#نشستهای_بصیرتی
#ثامن
#روشنگری
#آذربایجان
#اردوغان
رهروان ولایت بستان آباد
🇮🇷 @rahrovanevelayat2
🌹 شخصی گفت
من یک شب بعد از خواندن فاتحه برای شهدا واموات به مسجد مقدس جمکران می رفتم که دیدم دیر وقت شده و تردد ماشین برای جمکران کم شده است، به هر ماشینی می گفتم یا پر بود یا جمکران نمی رفت. خسته شدم گفتم برگردم و به منزل بروم. یک ماشین آمد گفتم توکلت علی الله، به راننده گفتم جمکران، گفت بفرمایید. تا نشستم مسافرین دیگر اعتراض کردند و گفتند که ما جمکران نمی رویم؟! راننده به من گفت ابتدا مسافرین را می رسانم سپس شما را به جمکران می برم. بعد از رساندن آن ها به مقصد، به سمت جمکران رفتیم. گفتم چرا مرا به جمکران می رسانید با اینکه جمکران در مسیر شما نبود؟ گفت کسی بگوید جمکران، زانوهای من می لرزد و نمی توانم او را نبرم. مسجد جمکران حکایتی بین من و آقا دارد. گفتم پس لطفی کن ما که همدیگر را نمی شناسیم و بعد از رسیدن هم، از همدیگر جدا می شویم، پس حکایت را تعریف کن. گفت: شبی ساعت دوازده شب، خسته از سرکار به سمت منزل می رفتم. هوا پاییزی و سوز و سرما بود که دیدم یک خانم و آقا به همراه دو بچه کنار جاده ایستاده اند. از کنار آن ها که رد شدم، گفتند جمکران. گفتم من خسته ام و نمی برم. مقداری رفتم و بعد فکر کردم، نکند خدا وظیفه ای بر گردن من نهاده و لطف امام زمان(عج) باشد که آنها را برسانم. با وجود کم میلی آن ها را به جمکران رسانده و به خانه برگشتم. به بچه هایم گفتم که من امروز آنقدر خسته ام و دیر وقت شده که احتمالا بخوابم و نماز صبح ام قضا بشود، نماز صبح من را بیدار کنید. ده دقیقه بود که دراز کشیده بودم و تازه خوابم می برد که صدایی به من گفت خوابیدی؟ بلند شو. بلند شدم گفتم: کسی من را صدا زد؟ به خودم گفتم بخواب، خسته ای، هزیان می گویی! دوباره دراز کشیدم نزدیک بود که بخوابم، صدایی دوباره گفت: باز خوابیدی؟ با صاحب صدا صحبت کردم، گفتم چرا نخوابم؟ گفت برو جمکران. گفتم تازه جمکران بودم برای چه بروم؟ گفت آن خانواده گریه می کنند و نگران هستند. گفتم به من چه؟ گفت: کیف پولشان در ماشینت جا مانده، برو و آن را تحویل بده. به خودم گفتم ماشین را نگاه کنم، ببینیم اگر خواب می بینم و وهم است، برگردم بخوابم. در ماشین را باز کردم دیدم که کیفی در صندلی عقب است. آن را باز کردم، دیدم که داخل آن چند میلیون پول وجود دارد. سوار ماشین شدم و رفتم جمکران. دیدم دم درب یکی از ورودی ها همان زن با دو بچه اش نشسته و در حال گریه کردن هستند. گفتم خواهر چرا گریه می کنی؟ گفت برادر من، شما که نمی توانی کاری بکنی، چرا سوال می کنی؟ گفتم شوهرتان کجاست؟ گفت: چرا سوال می کنی؟ گفتم: من همان راننده ای هستم که شما را به مسجد جمکران آوردم، گمشده نداری؟ گفت: شوهرم در مسجد متوسل به امام زمان(عج) شده است. گفتم بلند شو، داخل مسجد برویم. به یکی از خدام اسم شوهرش را گفتیم تا صدایش کند، آن مرد با صورت و چشمانی سرخ آمد و شروع به فریاد زد که چرا نمی گذاری به توسلم برسم چرا نمی گذاری به بدبختیم برسم و...؟ زن گفت: این آقا آمده و گفته که مشکلتان را حل می کنم. گفت شما کی باشید؟ کیف را در آوردم و به او دادم. مرد کیف را گرفت و درب آن را با خوشحالی باز کرد و گفت چرا این را آوردی؟ گفتم آقا به من گفت که بیایم. چهره ها بارانی شد و به زانو افتادند و گفتند یعنی امام زمان(عج) ما را دیده؟ گفتم این جمله برای خود آقا امام زمان (عج) است که می فرمایند: «إِنّا غَیْرُ مُهْمِلینَ لِمُراعاتِکُمْ، و لاناسینَ لِذِکْرِکُمْ»
دمی زحاجت ما نمی کنی غفلت / که این سجیه به جز در شما نمی بینم
ز بس که گرد معصیت نشسته بر چشمانم / تو در کنار منی و تو را نمی بینم
مرد گفت: ما با این پول می خواستیم خانه بخریم و گفتیم اول به جمکران بیاییم و آن را تبرک کنیم که این اتفاق برایمان افتاد.
💐 تا نیایی گره از کار بشر وا نشود
درد ما جز به ظهور تو مداوا نشود
🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفرج بحق زینب کبری سلام الله علیها 🌷
✅رهروان ولایت بستان آباد
🇮🇷 @rahrovanevelayat2
🇮🇷
🔴 اردوغان تحقیر شد اما عبرت نگرفت‼️
🔻 اردوغان با رویای نو عثمانی، می خواست در سوریه و عراق مرتکب سیاست غلطی بشود اما نتوانست. او در توهم احیای امپراتوری عثمانی بود که ناگهان دید کودتا گران فرش زیر پایش را کشیده اند. و اگر حمایت ایران نبود، ابقای او و دولتش بسیار دشوار می شد.
🔹او اما به جای قدرشناسی از حمایت ایران، دوباره توهم زده و این بار در باکو، شعری را که در ایران، در باره جدایی جمهوری آذربایجان از ایران بزرگ خوانده می شود، بر عکس خوانده است!
🔹 اردوغان با وجود لفاظی علیه صهیونیست ها، در ماجرای فتنه انگیزی در سوریه و عراق، در خدمت نقشه "صهیونیسم مسیحی" عمل کرد؛ اما از همان ها، در ماجرای کودتای پنج سال قبل خنجر خورد.
🔹با این وجود، گویا او هنوز عبرت نگرفته، که در فتنه انگیزی صهیونیسم مسیحی در منطقه قفقاز، باز هم پذیرفته نقش پادویی را ایفا می کند. او بلا تردید، نتیجه این بلاهت و خوش رقصی را خواهد دید؛ همچنان که صدام و محمد مُرسی، هر کدام به نوعی، نتیجه خوش رقصی های شان را دیدند و چشیدند.
🔹مرُسی هم که از نظر اخوانی بودن به اردوغان نزدیک بود، توهم زد و ضمن مقابله جویی با جبهه مقاومت (به رهبری ایران)، به دشمنان ملت های مسلمان اعتماد کرد؛ تا آن که در اثر کودتا به زیر کشیده شد و در غربت زندان، در تنهایی مُرد. بدون هیچ سر و صدایی در دنیا.
🔹اردوغان یک بار از خطر جست و اگر اندکی درایت و عبرت اندوزی داشت، پا در همان باتلاقی نمی گذاشت. او یک تا حد غرق شدن پیش رفت و با حمایت ایران، نجات یافت. اما گویا کم حافظگی و سفاهت، در کمین وی نشسته و این می تواند یک سیاستمدار را نابود کند.
🖌 #ایمانی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
【 #آذربایجان جزء لاینفک #ایران】
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
رهروان ولایت بستان آباد
🇮🇷 @rahrovanevelayat2
4_5953851981188565057.mp3
11.19M
🎙 مداحی حاج مهدی رسولی به زبان آذری در دفاع از تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران
🔹 بازنشر به بهانه اظهارات گستاخانه اردوغان علیه تمامیت ارضی ایران
رهروان ولایت بستان آباد
🇮🇷 @rahrovanevelayat2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠🍁
🍁
🎥 #کلیپ
💢موضوع: #آذربایجان، سنگر دلیران
#نشستهای_بصیرتی
#ثامن
#روشنگری
#آذربایجان
#اردوغان
رهروان ولایت بستان آباد
🇮🇷 @rahrovanevelayat2
#رهبــــــــــــــــــــرانہ💚
🍃اے نَفَسهاے تو عطرآگین یاس
...
🌸اے خوشا با تو بہ سردارےِ نور
🌸یارےِ مهدے بہ هنگام ظهور
🍂عاشقان را با تو دیگر عهدے اسٺ
🍂آن علمدارے تو با مهدے اسٺ.
#لبیک_یا_خامنه_ای🌼
🍃 رهروان ولایت بستان آباد
🇮🇷 @rahrovanevelayat2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جواب افاضات احمقانه #اردوغان_یهودی
رهروان ولایت بستان آباد
🇮🇷 @rahrovanevelayat2
85619_143.doc
277.5K
اخبارمهم سیاسی روز
رهروان ولایت بستان آباد
🇮🇷 @rahrovanevelayat2
85620_502.pdf
181.3K
اخبارمهم سیاسی روز
رهروان ولایت بستان آباد
🇮🇷 @rahrovanevelayat2
Ali Fani-Salam 2-[www.MahdiMouood.ir].mp3
2.64M
🔸🔹سلام (اجرای 2)
کاری از علی فانی
رهروان ولایت بستان آباد
🇮🇷 @rahrovanevelayat2
212.pdf
370.6K
🌠🍁
🍁
🌀#یادداشت
🌐نسخه word
✅موضوع: آمریکا دشمن همیشگی جریان انقلابی
✍️سعید نادری اصل، پژوهشگر مطالعاتامنیت و افکارعمومی
🔹-🔸🌹🔹-🔸
🔻دست چدنی آمریکا بدون دستکش مخملی تفاوت چندانی با دست چدنی درون دستکش ندارد.
🔺برخی مدام در تلاش برای تخریب چهره #جریان_انقلابی_اند.
#نشستهای_بصیرتی
#ثامن
#روشنگری
#آمریکا_روبه_افول
رهروان ولایت بستان آباد
🇮🇷 @rahrovanevelayat2
1.mp3
2.52M
🌠🍁
🍁
⚫️#صوتی
🔴موضوع: هم اندیشی چگونگی اصلاح مشکلات مدیریتی، ورود #جوانان و تحقق #بیانیهگامدوم
🔵قسمت اول
🎙کارشناس: #دکترابوذریاسری
🔸🌹🔹
1️⃣ عامل اصلی حل مشکلات: اراده قدرتهای خارجی
2️⃣ عامل اصلی حل مشکلات: شخص اول نظام (شاه یا رهبر یا ...)
3️⃣ عامل اصلی حل مشکلات: دولت و رئیس جمهور
4️⃣ رویکرد چهارم چیست؟
❌❌ادامه دارد
#رهبر_معظم_انقلاب
#نشستهای_بصیرتی
#ثامن
#روشنگری
رهروان ولایت بستان آباد
🇮🇷 @rahrovanevelayat2
sedayeenghelab 187.mp3
8.09M
#صدای_انقلاب 187
بررسی ابعاد و اهداف اردوغان از سخنان توهم آمیز و جنجالی اش
#ترکیه
#اردوغان
#گزارش
#امنیت_ملی
رهروان ولایت بستان آباد
🇮🇷 @rahrovanevelayat2
🇮🇷🍁
🍁
💢ماجراجوییهای اردوغان
🔻اردوغان روز پنجشنبه درحالیکه برای شرکت در مراسم رژه نظامی آذربایجان به مناسبت پایان اشغال منطقه «قرهباغ کوهستانی»، به باکو سفر کرده بود، ابیاتی از یک شعر جداییطلبانه درباره رود ارس در مرز ایران و آذربایجان، علیه تمامیت ارضی ایران خواند که لازم است به ابعاد امنیتی و سیاسی آن توجه کرد.
🔸نکات تحلیلی: 1- نکته مهم در این زمینه آن است که اظهارات اردوغان کاملاً آگاهانه و با اهداف مشخص بیان شده است. دراینباره نباید به توجیه این اظهارات روی آورد و آن را سخنانی احساسی قلمداد کرد. این مواضع کاملاً مرتبط با اهداف پروژه مهم جنگ دوم قرهباغ است. طرح آزادسازی مناطق اشغالی آذربایجان ابزاری برای اجرایی کردن جنگ دوم قرهباغ بود که در پشت آن اهداف ژئوپلیتیکی خطرناک از قبیل تغییر مرزهای سیاسی منطقه وجود دارد. یکی از اهداف ترکیه، آذربایجان و رژیم صهیونیستی در جنگ اخیر، اشغال نوار مرزی 42 کیلومتری ایران با ارمنستان بود، ولی تحرکات نظامی ایران، باعث شد آنکارا و باکو از این ایده، عدول و موضوع معاوضه کریدور ترانزیتی در دستور کار قرار گیرد.
🔹 2- سخنرانی اخیر اردوغان، فیالواقع آغاز فاز جدیدی از فرآیند مهمی است که قرار است در منطقه دنبال شود؛ مخصوصاً این مواضع تجزیهطلبانه در آستانه رویداد ۲۱ آذر ۱۳۲۴ که در طی آن سید جعفر پیشهوری، رهبر فرقه دموکرات، تأسیس حکومت خودمختار آذربایجان را اعلام کرد، بسیار قابلتأمل میباشد. معنای این اقدام یعنی پیام به گروههای تجزیهطلب ایرانی که فاز جدید تحرکات خود را آغاز کنند.
🔺نکته راهبردی: مواضع اخیر اردوغان آشکارا تهدید علیه تمامیت ارضی ایران است؛ بنابراین نباید اظهارات اخیر اردوغان سادهانگارانه تحلیل شود. نباید در این شرایط حساس دچار انفعال شد و از این طریق به توسعهطلبی پانترکیسم تهاجمی که اینک تکفیریها نیز در کنار آن قرار گرفتهاند کمک کرد. در کنار این، ضروری است به آذربایجان تذکرات معتبر داده شود تا در دام و نقشه خطرناک طراحی شده قرار نگیرد. دوره طمعورزی به سیاق گذشته به پایان رسیده است. جدای از اینکه پیگیری این سیاست در وهله اول به ضرر خود ترکیه است؛ سیاست تک قومی بیش از همه توسط ترکیه در منطقه پیگیری میشود؛ هویت ارمنیها، کردها و علویها در ترکیه انکار شده است؛ از این منظر، ترکیه خود بیش از دیگران آسیبپذیر است. ایران هیچگونه چشمداشتی به مناطق شمالی که از ایران جدا شده ندارد، اما اگر بناست تغییری اتفاق بیفتد، آنچنان که اردوغان در پی آن است، به تعبیر نغز برخی رسانهها، دست باید به تن الحاق شود، نه تن به دست!
🌀(نویسنده: عزیز غضنفری)
#نشستهای_بصیرتی
#ثامن
#روشنگری
رهروان ولایت بستان آباد
🇮🇷 @rahrovanevelayat2