لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ آموزش عقاید توحید جلسه (1)
👌از آن جا که اعتقادات، زیربنای رفتار انسان است ، تصحیح و تحکیم و تکرار آن برای ما و دانش آموزان و فرزندان بسیار مفید است.
#استاد_قرائتی با بیان زیبای خود #اصول_دین را در ۳۸ جلسه بیان کردند که به تدریج در کانال قرار می دهیم.
#عقایدقرائتی_جوانان
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/85983330C7210d6f841
#همنشین_خدا جلسه 25
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام به شما که تلاش می کنید همیشه وظیفه تون رو به بهترین صورت انجام دهید.
همان طور که میدانید صحیح خوانی نماز ، وظیفه ی واجبِ ماست و زیباخوانی نماز ، وظیفه ی مستحبِ ماست.
می خواهم یک مسئله را که در رساله ی همه ی مراجع آمده است را خدمتِ تان عرض کنم :
«انسان باید نماز را یاد بگیرد که غلط نخواند و کسی که به هیچ قسم نمیتواند صحیح آن را یاد بگیرد، باید هر طور که میتواند بخواند» .
دو تا از اشتباهاتِ رایج در قرائت نماز را با هم دوره میکنیم :
۱ ـ اینکه یکی از حروف الفبا رو نگوییم !
مثلاً در زبان فارسی ( هـ ِ دو چشم ) را گاهی اوقات حذف میکنیم. به جای مشهد می گوییم : مشد ! به جای چهارشنبه می گوییم : چارشنبه !
باید دقّت کنیم در نمازمان این « هـِ دو چشم » حذف نشود وگرنه نمازمان باطل است.
مثلاً بعضیها می گویند : « قُلُ وَالله » ، درستش این است « قُلْ هُوَ اللَّهُ »
در آخر نماز ، « وَ رَحمةُ اللهِ وَ بَرکاتُ » این اشتباه است ، « وَ بَرکاتُه » درست است. در کلمه « اَلحَمدُلله » هـِ دو چشم باید شنیده شود. یا در جمله « أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه » ، «اَشَدُ» درست نیست ! یا در رکوع نمازمان می گوییم : « سُبْحانَ رَبِّی العَظِیمِ وَ بِحَمْدِهِ » ؛ هـِ دو چشم را دقّت کنید گفته شود.
۲ - گاهی اوقات بعضی از حروف را به حروف دیگری تبدیل میکنیم و این سبب باطل شدن نماز میشود.
مثلاً میم ساکن ، اگه به واو برسد ، باید « اَشدِّ اظهار » صورت بگیرد ، یعنی دقّت کنیم حتماً میمِ ساکن گفته شود ، وگرنه « میم » حذف می شود و به جای میم ، دو تا واو گفتیم و این اشتباه است.
در سوره حمد ، بعضیها می گویند « عَلیهِ وَّ لَا الضّالّین » نه ! درستش این است « عَلَیهِمْ وَ لا الضَّالِّینَ »
یا در سلام نماز می گویند ، « عَلیکُ وَّ رَحمَةُ الله » ! میم ، را نمی گویند و به جای آن دو تا « واو » می گویند. در حالی که باید بگوییم : « عَلیکُمْ وَ رَحمَةُ الله »
بنده در جمعی بودم ، بیش از پنجاه نفر آنجا بودند که همه تحصیلات دانشگاهی داشتند و حدود پنجاه درصدشون « عَلَیهِمْ وَ لا الضَّالِّینَ » را اشتباه میگفتند ؛
خیلی ناراحت شدم کسی شانزده سال درس بخواند هر سالی هم اگر هزار ساعت فقط برای تحصیلاتش گذاشته باشد شانزده هزار ساعت وقت گذاشته است ! ولی نوزده تا جمله واجب را دقّت نکرده درست بگوید؟ ! این زشت نیست در درگاه خدا ؟
دو تا پیشنهاد برای شما دارم :
۱ ـ در اینترنت بنویسید قرائتِ نماز استاد عباس سلیمی یا استاد طباطبایی یا استاد موسوی بلده ، این ها را دانلود کنید و بارها و بارها گوش کنید تا صحیح خوانی و زیباخوانی نمازتان درست شود.
۲ ـ به یک قاری محترم یا امام جماعتِ محل مراجعه کنید و از صحیح بودن قرائت نمازتان مطمئن باشید.
بندگان خوبی برای خدا باشید.
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/85983330C7210d6f841
#قصه_بندگی 9
بِسمِ اللّهِ الرّحمنِ الرّحیم
سلام به شما نوجوان عزیز
می خوام دو تا داستان برات تعریف کنم.
دو تا داستان از دو درخواست که دو با پاسخ تلخ همراه است!
حضرت موسی علیه السلام با عصایش به دریا زد. آب ها شکافته شد با یارانش به سرعت از آن عبور کردند. فرعون هم با لشکریانش آنها رو در دریا تعقیب کردند. وقتی حضرت موسی و یارانش به خشکی رسیدند عصایش رو دوباره به آب ها زد و به امر خدا آب ها به حالت اول برگشت، در حالی که فرعون و لشکریانش هنوز داخل دریا بودند.
فرعون در حالِ غرق شدن، شروع کرد به دست و پا زدن و گفت : «الان به خدایِ موسی ایمان آوردم.»
جبرئیل علیه السلام یه مُشت گِل و لای به دهان او کوبید و گفت : «الان!؟ الان، دیگه فایده نداره.»
از آقا امام رضا علیه السلام پرسیدند : چرا ایمان آوردنِ او فایده نداشت و خدا توبه اش را نپذیرفت؟
حضرت فرمودند : به خاطر این که پرده کنار رفته بود و او در لحظه آخر عُمرش ، عذاب آخرتش را دیده بود. در آن لحظه توبه دیگه فایده ندارد.
در آیه صدِ سوره مؤمنون آمده ؛ گروهی هستند که وقتی می خواهند از این دنیا بروند، در لحظه ی آخر مَلکُ المَوت رو که می بینند ، می گویند : «خدایا ما رو به دنیا برگردون تا کارهایی که خوب انجام بدهیم. اما این پاسخ تلخ رو می شنوند که هرگز!!»
پیامبر عزیزمون صلی الله علیه و آله در تفسیر این آیه فرمودند : این گروه بی نمازها هستند که درخواست میکنند به دنیا برگردند تا نماز بخونن.
[به قولِ من روزانه به جای هفده رکعت حاضرند صد و هفتاد رکعت نماز بخونند]
ای که دستت میرسد کاری بکن * پیش از آن کز تو نیاید هیچ کار
خدا بهشون میگه من چه هیزم تری به شما فروخته بودم که هر چی صداتون زدم گفتم : « حَیَّ عَلَی الصَّلاة * حَیَّ عَلَی الصَّلاة » ، بیاید با من گفتگو کنید، روی تان رو برگردوندید و با من قهر کردید.
اگر کسی صدای بنده رو می شنوه که تا حالا اهل نماز نبوده، بداند هنوز هم دیر نشده و هنوز پرده کنار نرفته است.
برود وضو بگیرد و بیاید به درگاه خدا بایستد و بگوید : «خدایا ! من دیر آمدم اما آمده ام.»
من آمده ام گدایِ این در گردم * مشمولِ عطا و لطف داور گردم
با دستِ تهی آمدنم عیبی نیست * عیب است که با دستِ تهی برگردم
یادمون باشه خدا خیلی مهربون هست. مهربون تر از اون چیزی که فکرش رو بکنیم. هیچگاه دستِ خالی رو دستِ خالی بر نمی گردونه. هیچ گاه امیدواری رو نا امید نمی کنه.
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/85983330C7210d6f841
#دانش_آموزان_ونماز
شیوه گفتاری1
🌴به نام خدا وبه یاد خدا
سلام به شما پدرا، مادرا و معلمان عزیز.
موضوع صحبتمون:مهارتهای دعوت به نماز بود.
در این جلسه شیوه گفتاری رو مرور میکنیم
بعضی پدر و مادرها شیوه گفتاری رو قبول ندارن، میگن: ما به بچه مون نمیگیم نماز بخون خودش باید بفهمه نماز براش خوبه بخونه.
ماهم میگیم: پس به فرزندت نگو مدرسه برو مشقاتو بنویس خودش باید بفهمه درس خوندن خوبه بعد درسش رو بخونه.
قرآن شیوه گفتاری رو قبول داره، بیش از سیصد بار واژه قُل در قرآن اومده یعنی:ای پیامبر با زبانت به مردم بگو.
قرآن میفرماید: حضرت لقمان با زبانش به فرزندش گفت: نماز بخوان؛یا بُنَیَّ اَقِمِ الصَلاة.
به پیامبر دستور میده وَأمُر أَهلَکَ بِالصَلاة:خانواده خودت رو امر کن به نماز.
امر با چی صورت میگیره؟ با زبان.
این حدیث امام صادق (علیه السلام) که می فرماید:کُونُوا دُعاةََ لِلناسِ بِغَیرِ أَلسِنَتِکُم:با غیر زبان هایتان مردم رو به خوبیها دعوت کنید. منظور اینه که رفتار انسان اثرش بیشتره از گفتار انسانِ.معناش این نیست که با زبانمون نگوییم.
خود امام صادق (علیه السلام) صدها حدیث در مورد اهمیت نماز، آثار نماز،دعوت به نمازو... دارند که با زبانشون بیان کردند.
برخلاف تصور برخی که فکر میکنند شیوه ی گفتاری از آسان ترین شیوه هاست بنده اعتقاد دارم از سخت ترین شیوه هاست.
چرخاندن زبان داخل دهان آسانه اما اینکه چجور بچرخانیم که مثل کلیدی قفل بسته رو باز کنه اون هنر میخواد.آقا امیرالمومنین علیه السلام فرمودند:أَجمِلُوا في الخِطابِ تَسمَعُوا جَميلَ الجَوابِ:زیبا بگویید تا زیبا بشنوید.
اگر من زیبا بگم یا قبول می کنه یا سکوت می کنه .چنانچه تندی و پرخاشگری کرد گفت بتو ربطی نداره متهم ردیف اول خود من هستم احتمالا زیبا نگفتم.
اگر موقعی که دیگری رو با زبانمون دعوت به نماز کردیم وقتی از او جدا شدیم اگر با کدورت و کینه جدا شدیم معلوم میشه این شیوه رو خوب اجرا نکردیم اما اگر با صفا و صمیمیت با لبخند از هم جدا شدیم معلوم میشه شیوه رو درست اجرا کردیم.
ای زبان تو چه عجب جادوگری
هم ابوجهلی و هم پیغمبری
در باره این شیوه باز هم با هم گفتگو خواهیم کرد...
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/85983330C7210d6f841
✍حضرت آدم عليهالسلام
در قرآن 17 بار سخن از آدم عليهالسلام به ميان آمده.(15) در اين جا نظر شما را به بخشى از زندگى او كه در قرآن آمده با توجه به روايات و گفتار مفسران، جلب مىكنيم:
خبر از آفرينش خليفه خدا در زمين، و پاسخ به سؤال فرشتگان
خداوند اراده كرد تا در زمين خليفه و نمايندهاى كه حاكم زمين باشد قرار دهد، چرا كه خداوند همه چيز را براى انسان آفريده است.(16)موقعيت و لياقت انسان را به گونهاى قرار داده تا بتواند به عنوان نماينده خدا در زمين باشد.
خداوند قبل از آن كه آدم عليهالسلام پدر انسانها را به عنوان نماينده خود در زمين بيافريند، اين موضوع بسيار مهم را به فرشتگان خبر داد. فرشتگان با شنيدن اين خبر سؤالى نمودند كه ظاهرى اعتراض گونه داشت و عرض كردند:
پروردگارا! آيا كسى را در زمين قرار مىدهى كه:
1 - فساد به راه مىاندازد
2 - و خونريزى مىكند
اين ما هستيم كه تسبيح و حمد تو را به جا مىآوريم، بنابراين چرا اين مقام را به انسان گنهكار مىدهى نه به ما كه پاك و معصوم هستيم؟
خداوند در پاسخ به سؤال آنها فرمود: من حقايقى را مىدانم كه شما نمىدانيد.(17)
خداوند همه حقايق، اسرار و نامهاى همه چيز (و استعدادها و زمينههاى رشد و تكامل در همه ابعاد) را به آدم عليهالسلام آموخت. و آدم عليهالسلام همه آنها را شناخت.
آنگاه خداوند آن حقايق و اسرار را به فرشتگان عرضه كرد و در معرض نمايش آنها قرار داد و به آنها فرمود: اگر راست مىگوييد كه لياقت نمايندگى خدا را داريد، نام اينها را به من خبر دهيد، و استعداد و شايستگى خود را براى نمايندگى خدا در زمين، نشان دهيد.
فرشتگان (دريافتند كه لياقت و شايستگى، تنها با عبادت و تسبيح و حمد به دست نمىآيد، بلكه علم و آگاهى پايه اصلى لياقت است از اين رو) با عذرخواهى به خدا عرض كردند: خدايا! تو پاك و منزه هستى، ما چيزى جز آن چه تو به ما آموختهاى نمىدانيم، تو دانا و حكيم مىباشى(18)
به اين ترتيب فرشتگان كه به لياقت و برترى آدم عليهالسلام نسبت به خود پى برده و پاسخ سؤال خود را قانعكننده يافتند، به عذرخواهى پرداخته، و دريافتند كه خداوند مىخواهد انسانى به نام آدم عليهالسلام بيافريند كه سمبل رشد و تكامل، و گل سرسبد موجودات، و ساختار وجودى او به گونهاى آفريده شده كه لايق مقام نمايندگى خدا است.
✍ ادامه دارد..... ان شاءالله
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/85983330C7210d6f841
#پرسمان_نماز 12
تو نماز جماعت کجا بایستم ثوابش بیشتره؟
یه سؤال دانش آموزا این که «حاج آقا تو نماز جماعت بهترین جا کجاست؟ کجا بایستیم ثوابش بیشتر باشه و خدا خوشنود تر باشه؟»
جواب من اینه که سه تا فرمول یادت میدم خودت بهترین مکان رو به دست بیار.
فرمول اول. صف اول از دوم بهتره، دوم از سوم، سوم از چهارم و....
پیامبر عزیزمون فرمودند: صفِ اول مثل منِ پیامبر میماند، صف دوم مثل پیروانم. [1]
منظورشون این هست که صفِ اول اقیانوس هست و صف دوم یه استکان آب.
امام رضای مهربون فرمودند: «تا وقتی تو صفِ اول جا برای ایستادن هست تو صفِ دوم نایست».[2]
فرمول دوم. تو هر صفی ایستادی سمت راست امام جماعت از سمت چپ برتر هست. [3]
فرمول سوم.
اگر سمت راست ایستادی بهترین جا کجاست؟ جایی که به امام جماعت نزدیک تر باشه،
اگر سمت چپ ایستادی بهترین جا کجاست؟ جایی که به امام جماعت نزدیک تر باشه. [4]
اگر در خونه نماز می خونی پیشنهاد امام صادق اینه که مثل امیرالمؤمنین [5] همیشه در یک مکان ثابت نماز بخوانی. [6]
این فرمول برای نماز جماعت بود اما اگر خواستی نماز مستحبی بخونی یا نماز جماعت تموم شده بود خواستی تو نمازخونه ی مدرسه، خودت به تنهایی نماز بخونی امام صادق فرمودند: «در جاهای مختلفی بایست و نماز بخون تا زمینهای مختلف روز قیامت پیش خدا به نمازت شهادت بدهند» و این سبب افتخارت باشه.[7]
اگر خواهی ثوابِ بی نهایت
اگر خواهی بهشت با طراوت
اگر مشتاق هستی بر عبادت
نماز آن هم به مسجد با جماعت
[1] فَضْلُ الصَّفِّ الْأَوَّلِ عَلَى الثَّانِي كَفَضْلِي عَلَى أُمَّتِي. (مستدرك الوسائل، ج 6، ص 461)
[2] فَإِنْ كُنْتَ خَلْفَ الْإِمَامِ فَلَا تَقُومُ فِي الصَّفِّ الثَّانِي إِنْ وَجَدْتَ فِي الْأَوَّلِ مَوْضِعاً. (بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج 85، ص 105)
[3] امام صادق فرمودند : برتری سمت راست امام جماعت بر سمت چپ مانند برتری نماز جماعت به نماز فُرادا می ماند.
فَضْلُ مَيَامِنِ الصُّفُوفِ عَلَى مَيَاسِرِهَا كَفَضْلِ الْجَمَاعَةِ عَلَى صَلَاةِ الْفَرْدِ. (وسائل الشيعة، ج 8، ص 307)
[4] امام باقر فرمودند : برترین صف نماز جماعت صف اول است و برترین مکان در صف اول نزدیک ترین مکان به امام جماعت است.
أَفْضَلُ الصُّفُوفِ أَوَّلُهَا وَ أَفْضَلُ أَوَّلِهَا مَا دَنَا مِنَ الْإِمَام. الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج3 ؛ ص372
[5] امام صادق عليه السلام: على عليه السلام اتاقى داشت كه در آن، چيزى جز يك فرش و يك شمشير و يك قرآن نبود و در آنجا نماز مىخواند.
كانَ لِعَلِيٍّ عليه السلام بَيتٌ لَيسَ فيهِ شَيءٌ إلّا فِراشٌ و سَيفٌ و مُصحَفٌ، و كانَ يُصَلّي فيه. سفینة البحار، ج 1، ص 470.
[6] امام صادق فرمودند: مکانی ثابت در خانه برای نماز داشته باش. اتَّخِذْ مَسْجِداً فِي بَيْتِكَ. (الكافي (ط - الإسلامية) / ج3 / 480 )
[7] پیامبر اکرم در مسافرت در هر مکانی استراحت می کرد دو رکعت می خواند تا در روز قیامت به عبادت او در پیشگاه خدا شهادت دهد.
عَنِ النَّبِيِّ ص: أَنَّهُ لَمْ يَرْتَحِلْ مِنْ مَنْزِلٍ إِلَّا وَ صَلَّى عَلَيْهِ رَكْعَتَيْنِ وَ قَالَ حَتَّى يَشْهَدَ عَلَيَ بِالصَّلَاةِ. مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل / ج8 / 245)
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/85983330C7210d6f841