5.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پرزیدنت روحانی، پس از تعطیلی جلسه سران قوا به دلیل حضور آقای قالیباف در بخش کرونای بیمارستان امام خمینی:
کسی نمیتواند وسط مسیل بایستد و بگوید "نمی ترسم" باید به عقل، مقررات و پروتکل بهداشتی عمل کرد.
این هم واکنش محمدحسین پویانفر به این سخنان.
🆔️ @rajaaei
با مرگ هارون، موسی بن عمران دستانش را به سوی آسمان گشود و گفت: "پروردگار من، برادرم هارون درگذشت؛ او را بیامرز".
وحی آمد: ای موسی، اگر درباره آمرزش اولین تا آخرین از من درخواست کنی، خواستهات را اجابت خواهم کرد؛ جز درباره قاتل حسین بن علی، که همانا خودم منتقم او از قاتلش هستم.
(صحیفه الإمام الرضا، ص۸۷)
🆔️ @rajaaei
منکر تأثیر عنصر تصویر و نشانههای بصری در تولید یک اثر هنری و انتقال پیام نیستم، ولی هر طور حساب میکنم، نقش کلام را پررنگتر میبینم؛ چه در شکل گفتاریاش و چه در شکل نوشتاریاش.
برای توضیح این مطلب به این مثال توجه کنید: این شبها که شبکه سه در حال پخش #سریال_نجلا است، کارگردان همه تلاشش را کرده تا همه نشانههای بصری مربوط به زندگی مردم در آبادان و خرمشهر را برای اثرگذاری بیشتر سریال استخدام کند، ولی ضعف لهجه برخی از بازیگران، بیننده را از حال و هوای سریال دور میکند.
مثلاً وقتی حسام منظور در نقش عَبِد مدام کلمه "کُکا" را چیزی شبیه "کوکا" تلفظ میکند، کسی که اندک آشنایی با این لهجه دارد، حسش خراب میشود.
🆔️ @rajaaei
📌هنر متعالی، هنر سکولار!
این روزها بهواسطه درگذشت مرحوم محمدرضا شجریان، گروههای مختلفی نظراتی منتشر کرده اند؛ برخی او را استاد آواز ایران خواندند و برخی نماد هنر مستقل، برخی از آب گل آلود درگذشت او، همانند حیاتش، ماهی تسویه حساب سیاسی گرفته و برخی در صدد مصادره ایشان به مثابه نماد هنر ملی برای جمهوری اسلامی هستند.
بنده به عنوان دانش آموخته علوم اجتماعی و علوم انسانی، روی سخنم با آن گروهی است که در این میانه از هنر متعالی و هنر اصیل شجریان سخن گفته و ایشان را نمادی از هنر ملی و هنر ایرانی دانسته اند... و لازم دانستم در حد بضاعت فضای مجازی، کوتاه سخنی و کوتاه یادآوری ای داشته باشم به همه هم مسلکان و هم مسیران دیروز و امروزم....
باید در ابتدا پرسید، وقتی سخن از هنر متعالی به میان می آوریم، دقیقا از چه چیز حرف میزنیم؟ در این باب، طرح چند پرسش ضروری است، تعالی را چه تعریف میکنیم؟ آیا تعالی امری فردی است یا اجتماعی؟ اگر تعالی را در نسبت با سرنوشت یک قوم تعریف وفهم کنیم، ایا هر هنری که صرفا مضمون ان در پیوند با اشعار قدیمی پارسی باشد، یا موسیقی اصیلی باشد، از هنر، هنری متعالی می سازد؟ ارزش اثر هنری به چیست؟ و چرا؟
ایا هنر، مستقل از دیگر شئون حیات اجتماعی بشر است؟ در جهان و زمانه ای که هنر، ادبیات و همه ی شئون حیات فرهنگی بشر در ارتباط سازنده با دیگر شئون سیاسی و اجتماعی او و در نسبت مستقیم با قدرت رغم میخورد، ایا میتوان از هنر متعالی ای سخن گفت که بی نسبت با حیات فکری، فرهنگی و سیاسی مردم باشد؟
تفاوت هنر متعالی، با هنر سکولار در چیست؟
شاید کمی ایدئولوژیک به نظر برسد، اما اگر بنیانگذار کبیر انقلاب را نه فقط مرد سیاست بلکه فیلسوف، سیاستمدار و عارف واصلی بدانیم که در همه شئون انقلاب، نظرات او دارای عمق و منطبق بر اسلام ناب محمدی (ص) است توجه به اشارات او درباب هنر میتواند ما را به تعریف دقیقی از هنر متعالی رهنمون سازد، هنری که سکولار نیست، هنری که مدافع انسان سکولار نیست، و هنری که انسان سکولار نمی افریند...هنری که اصیل است.
«هنر در جایگاه واقعی خود تصویر زالوصفتانی است که از مکیدن خون فرهنگ اصیل اسلامی، فرهنگ عدالت و صفا، لذت میبرند تنها به هنری باید پرداخت که راه ستیز با جهانخواران شرق و غرب و در راس آنان آمریکا و شوروی را بیاموزد.
هنرمندان ما تنها زمانی میتوانند بیدغدغه کولهبار مسئولیت و امانتشان را زمین بگذارند که مطمئن باشند مردمشان بدون اتکا به غیر، تنها و تنها در چارچوب مکتبشان، به حیات جاویدان رسیدهاند.»
هنری متعالی است، که روح توحید بر ان سایه افکنده باشد و روح توحید چیزی نیست جز نفی عبودیت غیر خدا در همه ساحات .... اگر اینگونه به هنر نظر بیافکنیم، شاید بجای انکه در اواز بدنبال مصداقی برای هنر متعالی بگردیم، ساحات دیگری برای هنر متصور شویم، و هنرمند برایمان تعریف دیگری بیابد... و یا موسیقی و اوازی را نماد هنر متعالی بدانیم که اولا مولود انسان متعالی باشد بنابر تعریفی که ارائه شد و در ثانی برای غایتی متعالی به صدا و نوا در بیاید... در واقع ارزش هنر متعالی، هنر اصیل ناظر به غایت ان است و اینجاست که روح هنر و اثر هنری متولد می شود و موضوعیت می یابد...
هنرمند گاهی ان جوان رزمنده ای می شود که به قول استاد اواز ایران افتخارش ان است که درباره انها یک خط هم نخوانده است...
با توجه به انچه بصورت اجمال گفته شد، بازهم باید پرسید، هنر متعالی چیست؟ و آیا هنر شجریان را میتوان مصداقی از هنر متعالی دانست؟
فاطمه فلاح نژاد
دانشجوی دکتری علوم اجتماعی دانشگاه تهران
🔸️🔸️🔸️
رحمت خدا بر شیر پاکی که خوردهاید شیرزن؛ نوع نگاه و سطح تحلیلتان، صد شرف دارد به موضع گیری های منفعلانه برخی داعیه داران انقلابی گری و حتی انفعال برخی از دوستان عمامه به سر من.
🆔️ @rajaaei
🎙 حجتالاسلام دکتر #احمد_رهدار، در نشست «ورود طلاب به #بورس؛ آسیبها، چالشها و فرصتها»، در سالن جلسات مرکز خدمات حوزههای علمیه:
🔺 دنیایی که به طلاب، معرفی میشود، کمترین ارتباطِ منطقی را با دین دارد. دنیای دین، مانند مزرعهای است که در آن، با کار و تلاش میتوان به نتیجه رسید/ کنشگری در زندگی جهانی، نیازمند زندگی میلیاردی است/ رسالتهای دین، کوتوله شده و معلوم است که در میدانِ رسالتهای کوتوله، پولِ زیادی، فساد میآورد؛
🔺 زندگی اقتصادی بزرگانی مانند «حضرت خدیجه» ‹سلاماللّٰهعلیها› و «سلمان فارسی» تئوریزه نشده/ 80درصد علما، از ثروتمندانِ زمان خودشان بودند؛ زُهد «شیخ انصاری» را به تصویر کشیدیم، امّا تجارت «ملاعلی کنی» را ندیدهایم؛ «محمد بن ابی عمیر» از بزرگترین تُجّار بغداد در زمان خودش بوده؛
🔺 دنیایی که در ادبیات دینی، به ما آموزش داده میشود، ربطی به دین ندارد و بیشتر شبیه القائات صوفیانه است/ متأسفانه روشنفکران عالم اسلام، هرچه بیشتر درس میخوانند، توان خود را برای ادارۀ عالم، بیشتر از دست میدهند؛
🔺 بیشاز دو برابر نقدینگی لازم برای تکمیل پروژههای عمرانی، توسط مردم در بانکها سرمایهگذاری شده؛ اگر این پول، توسط مردم، به یکدیگر قرض داده میشد، هیچ مشکل خُردی در کشور باقی نمیماند؛
🔺 فرهنگسازی و تئوریزهکردنِ مفاهیمی مانند برکت و قرضالحسنه، بسیار دشوار شده؛
🔺 از بین رفتن سرمایه در بورس، در ناراضیسازی طلاب از نظام و تغییر نگرش سیاسی آنها مؤثر است...
🌐 خبرگزاری رسا
🌐 پایگاه خبری مفتاح
📍 کانال مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه
🆔 @Fotooh
📌درس های درست نویسی: هرچه ساده تر، بهتر!
🔆خوانندگان، نوشته هایی را دوست دارند که دشوار را آسان کند، نه آسان را دشوار. اصلاً وظیفۀ نخست و اصلی نویسنده همین است: انتقال آسان مفاهیم به خواننده. نویسندۀ ماهر، از دو جملۀ هم معنا که یکی ساده است و دیگری کمی پیچیده اما زیبا، حتماً اولی را انتخاب می کند و عطای دومی را به لقای آن می بخشد.
🔆کلام باید عادی به نظر آید و برای مخاطب مأنوس باشد. الفاظ و عبارات، هرچه معمول تر و به اذهان مخاطبان نزدیک تر، بهتر. سخن باید چنان طبیعی باشد که هر کس می شنود، گمان کند خودش هم می تواند چنین بگوید یا بنویسد. مثلاً این جمله را در نظر بگیرید: «نویسندۀ ماهر، از دو جملۀ هم معنا که یکی ساده است و دیگری کمی پیچیده اما زیبا، حتماً اولی را انتخاب می کند». می شود به جای «حتماً» از «به حتم» و به جای «انتخاب می کند» از «برمی گزیند» استفاده کرد؛ ولی وقتی نوشتن «حتماً» و «انتخاب می کند» غلط نیست، چرا باید با استفاده از «به حتم» و «برمی گزیند»، نوشته را برای خوانندۀ عمومی غیر طبیعی کنیم؟ مگر جز این است که بیشتر ما فارسی زبان های این دوره اگر بخواهیم این جمله را بگوئیم، با دو کلمۀ «حتماً» و «انتخاب می کند» خواهیم گفت؟
🔆البته سادگی و صمیمت قلم، نباید به ابتذال و محاوره نویسی بینجامد. همان طور که برخی، دشوارنویسی را نشانۀ زیبایی و فضیلت قلم می پندارند، برخی هم هستند که چنان در ساده نویسی افراط می کنند که گویی فرقی میان نوشتار و گفتار وجود ندارد؛ در حالی که سادگی در میانه روی است و میانه روی در اینجا، یافتن راهی میان دشوارنویسی و گفتارنویسی است و البته که راه میانه، از هر دو سخت تر است.
(برگرفته از کتاب بهتر بنویسیم، ص ۱۳۷-۱۳۵)
#نویسندگی
#ساده_نویسی
🆔️ @rajaaei
قسمت سیام برنامه تلویزیونی #مصیر
دومین قسمت از مجموعه برنامهی استاد علی صفایی حائری
با موضوع: ولایت فقیه در اندیشه استاد صفایی
با حضور حجتالاسلام مسعود حیدری نیک، شاگرد استاد صفایی
📅یکشنبه 20 مهر
🕘ساعت ۲۱
📺شبکه چهار سیما
#علی_صفایی
#استاد_صفایی
#مسعود_حیدری_نیک
#تعلیم_و_تربیت
#تربیت
#مصیر
#مصیرصفایی
#شبکه_چهار_سیما
«محفل زمانه شناسی»
در #عصر_امام_خمینی،
بخش اصلی #هویت_ملی ما را اینها تشکیل میدهند،
نه آنکه افتخارش این است که دو خط شعر هم برای آنها نخوانده است.
خوش آمدید جگرگوشههای وطن.
#شهدای_خان_طومان
🆔️ @rajaaei
📌هیچ وقت آمریکا برای رضای خدا به کسی بورس تحصیلی نمیدهد!
به این عکسها دقت کنید:👆
آمریکا به آن سه جوان افغان بورسیه تحصیلی داده است.
از راست :
۱_ زلمای خلیل زاد
۲- شیرمحمدعباس
۳- اشرف غنی.
👈 حالا تصادفاً و خیلی اتقاقی میبینیم که:
🔸اولی شد سفیر آمریکا در افغانستان
🔸دومی شد رییس گروه طالبان
🔸و آخری یعنی آقای اشرف غنی، شده رییس جمهور افغانستان
#مشارکت_اعضای_کانال
🆔️ @rajaaei