eitaa logo
محمد حسین رجبی دوانی
4.6هزار دنبال‌کننده
95 عکس
37 ویدیو
2 فایل
تنها کانال رسمی استاد دکتر محمدحسین #رجبی_دوانی جهت ارسال سوال و نظرات: @admin_admin14
مشاهده در ایتا
دانلود
📜 سالروز شهادت حضرت امام باقر سلام‌الله‌علیه ۲ استاد دکتر محمدحسین 🚦بررسی وضعیت سیاسی دوران امام باقر علیه‌السلام۲ 📍امام علیه السلام در پاسخ خطاب به او فرمود من با سلیمان مطابق با جباران سخن گقتم و با تو مطابق با افرادی که می‌خواهند عادلانه رفتار کنند نامه نگاشتم. 📍وقتی عمر بن عبدالعزیز پاسخ امام را دریافت گفت خدا بهتر می‌داند که رسالت خود حود را در کجا و چه خاندانی قرار دهد. اما عمر بن عبدالعزیز در اوج جوانی در سال ۹۹ مرد و بعد از او به خلافت رسید. از برخورد او با امام باقر علیه‌السلام مورد خاصی ذکر نشده است. آخرین خلیه معاصر امام باقر علیه‌السلام بود که گفته شده است هشام بعد از معاویه و عبدالملک مروان مقتدرترین و قوی ترین خلیفه اموی بوده است. 📍هشام فردی خون ریز وجبار و قسی القلب بود. از سوی دیگر در عهد اوست که مسلمانان در اعماق فرانسه پیش می‌روند و بالاترین حد فتوحات مسلمانان و گسترش قلمرو اسلام در عهد خلافت اوست. در سال ۱۱۲ آن‌ها به جنوب پاریس رسیدند و تا آن حد را از اروپا فتح کردند. اگر چه در جنگی در جنوب پاریس بین سرزمین تور و پواتیه جایی که مسلمانان آن را بَلاط الشهدا خواندند لشکر مسلمین شکست خورد و به جنوب فرانسه عقب نشینی کرد، اما از نظر اقتدار، دولت مدعی اسلام ابر قدرت مطلق جهان اسلام آن موقع بود. 📍هشام امام علیه السلام را به شام احضار کرد و به نقلی حتی مدت کوتاهی آن حضرت را به زندان انداخت. اما هنگامی که دید امام بر روی زندانیان تاثیر گذاشته است حضرت را آزاد کرد به مدینه فرستاد. نقلی داریم که بار دوم امام علیه‌السلام را احضار کرد و متوجه خبرگی و توان امام علیه‌السلام در امور نظامی و همچنین مقابله با مسائلی که مخالفان اسلام مطرح می کردند شد. به ویژه مناظره‌ای حضرت در اطراف شام با یک پیر دانای مسیحی داشت و عزت اسلام را حضرت به آنها در شام بازگردانید. 🔸لذا هشام از حضرت بسیار به وحشت افتاد و اقدام به قتل آن وجود مقدس کرد. 📲 @rajabidavani
🚨خبری در راه است... 🔸رونمایی از کتاب کوفه 🔹اثر ارزشمند استاد دکتر محمد حسین #رجبی_دوانی 📍منتظر بمانید... 📍اطلاع رسانی از طریق کانال استاد به نشانی: @rajabidavani
be962498e9af0fa43bf7d867b25900aa2b5c4376.mp3
1.36M
🚦در غدیر خم چه گذشت۱ 🎙استاد محمدحسین سالروز عید سعید غدیر 📲 @rajabidavani
7033ebca6e50be2bea34c6866e59b75e310208e9.mp3
1.38M
🚦در غدیر خم چه گذشت۲ 🎙استاد محمدحسین سالروز عید سعید غدیر 📲 @rajabidavani
📜 استاد دکتر محمدحسین 🚦پاسخ به سه سوال اساسی در مورد 🔸 ۱ : آیا خود را بعد از برادرش امام حسین علیه السلام امام حق می دانست؟ 📍 : ما در تاریخ موردی را نداریم که او خود مدعی شده باشد بعد از امام حسین علیه‌السلام امام است، اما در کتاب‌های حدیثی مثل کتاب کافی حدیثی داریم که می‌فرماید: محمد حنفیه در برابر امام سجاد علیه‌السلام مدعی امامت بود و چنین تصور می‌کرد که پس از دو برادرش یعنی امام حسن و امام حسین علیهماالسلام امام خواهد بود، لذا حالا نوبت به او می‌رسد و چون سن او بالاتر از امام سجاد علیه‌السلام بود از این حیث داعیه داشت. 📍امام سجاد علیه‌السلام با محمد در مکه بودند که خطاب به او فرمود: ای عمو! از جاهلان مباش، امامت چیزی نیست که در اختیار من و تو باشد، بلکه خدا تعیین می‌کند. اما چون محمد نپذیرفت، حضرت فرمود: بیا برویم به سوی کعبه و در برابر حجرالاسود از خدا بخواهیم که هر آن کس که امام حق است را معرفی کند که محمد این پیشنهاد را پذیرفت. 📍لذا همراه با امام کنار کعبه آمدند. اول محمد تضرع کرد و نمازهایی خواند، سپس حجر را مورد خطاب قرار داد اما عکس العملی دیده نشد. بعد امام سجاد علیه‌السلام حجر را مخاطب قرار دادند و خواستند که امام و پیشوای حق بعد از امام حسین علیه‌السلام را معرفی کند، در این نقل حدیثی آمده است که به صدای فصیح عربی از حجر ندا آمد که امامت از آن امام سجاد علیه‌السلام است. از این به بعد بود که محمد حنفیه به امامت امام سجاد علیه.السلام علم و یقین پیدا کرد و خدمت آن حضرت بود. 🔸 ۲: آیا مختار محمد را پیشوای خود قرار داده یا خیر؟ 📍 : باید گفت چنین نیست، از آنجا که بعد از فاجعه کربلا و خیانتی که به اهل بیت علیهم‌السلام شده بود امام سجاد نوعی انزوا از مردم خائن زمانه را پیش گرفته بود. ارتباطات امام علیه‌السلام با مردم از طریق برخی از خویشان آن حضرت عملی می شد که یکی از آنها هم محمد حنفیه بوده است. 📍لذا در موارد متعددی اگر کسانی می‌خواستند با امام سجاد علیه‌السلام مطالبی را در میان بگذارند از طریق محمد اقدام میکردند. بعضی از بزرگان ما هم قائل بر این هستند که شرایط خفقانی که در عهد حکومت کوتاه (دشمن کینه توز اهل بیت علیهم‌السلام) و بعد هم بنی امیه بود و همچنین تحت نظر قرار داشتن، امام سجاد علیه.السلام باعث شده بود که آن حضرت برای دفع خطر و از بین بردن حساسیت دشمن نسبت به خود از طریق محمد حنفیه با دیگران در ارتباط باشد. لذا اگر مختار نزد محمد می آید یا نامه ای می نویسد دلیلی بر این نیست که او محمد حنفیه را امام خود می‌دانسته است. 🔸 ۳: علت نیامدن محمد حنفیه به کربلا 📍 : به رغم توجیهاتی که صورت می‌گیرد و برخی گفته‌اند که او چون جسمس معلول بوده است، قادر به آمدن نبوده یا موارد دیگری که ذکر می‌شود باید گفت که با تأسف او در این امر مهم به وظیفه خود عمل نکرده است. 📍از امام صادق علیه السلام همین پرسش صورت می‌گیرد و می‌پرسند علت تخلف محمد حنفیه از همراهی امام حسین علیه‌السلام در قیام آن حضرت چه بود، امام می‌فرمایند در این ارتباط من مطلبی را از جدم امام حسین علیه‌السلام نقل می‌کنم و دیگر از این مسئله از من سوال نشود. حضرت می‌فرمایند امام حسین علیه‌السلام وقتی که قصد داشت مدینه را به سوی مکه ترک کند نامه‌ای نوشت خطاب به تمام بنی هاشم که محمد حنفیه را هم در بر می‌گیرد. حضرت در این نامه قید فرموده‌اند هرکس در این سفر با من همراهی کند به شهادت می‌رسد و هرکس تخلف ورزد و کوتاهی کند روی فتح و سعادت نخواهد دید. 📲 @rajabidavani
📜 ویژه ماه استاد دکتر محمدحسین 🚦بررسی شخصیت و عاقبت 📍ضحاک بن عبدالله همراه با پسر عمویش در بین راه که امام حسین علیه‌السلام به سوی کوفه می آمد که به کربلا ختم شد، خدمت امام حسین علیه‌السلام رسید، یعنی در بین راه با امام علیه‌السلام مواجه شد. همانگونه که امام علیه‌السلام برای سعادت و نجات مردم به هرکسی که می‌رسید او را دعوت به خود می کرد تا دچار شقاوت نشود و از سعادت دنیا و آخرت بهره مند شود، ضحاک بن عبدالله نیز به امام عرض کرد که من با شما خواهم آمد، اما تا زمانی که حضور من برای شما نتیجه‌ای و ثمری داشته باشد. اما اگر دیدم بی فایده است و دیگر کسی برای شما نمانده باشد، اجازه داشته باشم که شما را ترک کنم. 📍حضرت موافقت فرمود و البته پسر عموی او حاضر به همراهی نشد و عذر آورد. ضحاک بن عبدالله در واقعه کربلا همراه با امام حسین علیه السلام است و از صبح عاشورا تا عصر عاشورا هم در مقابل دشمن ایستاده بود و می جنگید اما هنگامی که عصر شد و دید که دیگر کسی برای امام حسین علیه السلام نمانده است، خدمت حضرت رسید و گفت که آقا قرار ما خاطرتان هست؟ فرمود بله ولی آیا تو می توانی از میان خیل انبوه دشمن بگریزی؟ ضحاک گفت که آری من اسبی را آماده کرده‌ام و در خیمه بسته‌ام و می توانم خودم را نجات دهم و امام علیه‌السلام هم موافقت فرمود. لذا او بر اسب خود نشست و گریخت. البته لشگریان دشمن او را تعقیب کردند و به او نرسیدند و خود را نجات داد. 📍ضحاک بن عبدالله تا چندین سال بعد از واقعه کربلا زنده بود و حتی موقعی که مباحث مربوط به فاجعه کربلا مطرح می شد، او نیز خاطرات خود را برای دیگران بازگو می‌کرد و یکی از منابع و مصادر واقعه کربلا است. چرا که از اول روز عاشورا تا واپسین دقایق عمر شریف امام حسین علیه‌السلام در عاشورا حاضر بوده و مسائل زیادی و حوادث گوناگونی را به چشم دیده بود. 📍در اینجا این سوال مطرح می‌شود که آیا ضحاک با وجود ترک امام، برای اینکه در رکاب امام بوده اجر میگیرد یا خیر؟ 📍در جواب باید گفت بخاطر اینکه تا آخر نمانده است، در حقیقت خود را از فیضی بزرگ و بی مانند محروم کرده اما بخاطر اینکه ایستاد و با امام تا آن لحظات آخر همراهی کرد، قطعاً اجری دارد و حال او و موقعیت او بسیار متفاوت است با کسانی که اصلاً به یاری امام علیه‌السلام نیامدند، اگرچه بعداً هم پشیمان شدند. 🔸اما اینکه تا پایان کار و آخر عمر او چه موقعیتی داشته دیگر چیزی درتاریخ ذکر نشده که بدانیم آیا عملکرد او بعد از این در جهت حق و مسیر الهی بوده است یا خیر... 📲 @rajabidavani
حضرت رقیه سلام الله علیها.mp3
1.84M
📻 🚦پاسخ به شبهه وجود حضرت رقیه سلام الله علیها 🎙استاد محمدحسین ویژه ماه 📲 @rajabidavani
📜 استاد محمدحسین ویژه ماه 🚦آیا علیه السلام دختری به نام داشته اند؟ 📍برخی به کلی داشتن دختری به نام رقیه را برای علیه السلام نفی کردند. 📍برخی معتقدند امام حسین علیه السلام فقط دو دختر داشته به نامهای و . لذا از نظر آنها داستان حضرت بی مبنا است. 📍 اما من خدمت شما عرض کنم اگرچه تعداد دختران امام حسین علیه السلام را دو تن به نامهای فاطمه و سکینه نامیده است، ولی این تنها نقل ما نیست بلکه ما نقل های دیگری هم داریم که تعداد دختران امام را بیش از دوتن ذکر کرده است. 📍مثل کتاب که نَسَب شناس است و تخصصی این کاررا کرده و حال اینکه نسب شناس نیست. 📍 همینطور در مازندرانی، تعداد دختران امام حسین علیه‌السلام را سه یا چهار دختر ذکر کرده اند. 📍این منابع از نظر اعتبار یکسان هستند و نمیتوانیم بگوییم فقط نقل شیخ مفید برای ما ملاک است، پس احتمال اینکه امام حسین علیه السلام دختر دیگری غیر از این دوتن داشته باشد از نداشتن آن بیشتر هم هست. 📍 اما راجع به خرابه شام که عده ای سوال کرده‌اند که چرا در منابع اولیه چنین نقلی نیامده است، اتفاقاً در کتاب شیعی متعلق به قرن هفتم آمده است. 📍پاسخ بنده به این نکته این است که اولاً صاحب کتاب کامل بهایی از طرف علمای بزرگ شیعه توثیق شده است. 📍ثانیا او معاصر صاحب است. سید‌بن‌طاووس هم در لهوف مطالبی دارد که مورخان و مقتل نویسان پیش از او چنین نقلی را نیاورده‌اند. 📍حالا چرا ما از سیدابن طاووس به قول معروف چشم بسته می پذیریم چیزهایی را که دیگران نقل نکرده اند و اختصاصی اوست، اما از عمادالدین طبری که معاصر سیدابن طاووس است و از سلامتش هم شک نداریم وقتی مطلبی را با ذکر سند معرفی و مطرح کرده است، نپذیریم. میگوید داستان خرابه شام و شهادت حضرت رقیه علیهاالسلام در کتاب از که پیرامون زشتی‌های و کارهای خلاف آنها نوشته شده بوده گرد آوری کرده است. 📍 به قول معروف حاج عباس قمی میگوید: آثار و کتاب ها و منابعی در دست ایشان بوده است که دیگران از آن بهره نبرده بودند. پس می توان این داستان را پذیرفت مضافاً براینکه اگر مرقد حضرت درجای دیگری غیراز واقع بود می‌توانستیم تردیدی بکنیم که گروهی چنین چیزی را ساخته باشند. 📍اما در که پایگاه ، دشمنان قسم خورده اهل بیت علیه‌السلام بودند، چطور میتوانند چیزی برای قرن ها آنجا بدرخشد و جلوه کند و بزرگانی از علمای برجسته ای به زیارت آنجا بروند و نذرها بکنند و خواسته‌هایی داشته باشند که اجابت بشود. 🔸حال آیا می‌توانیم بگوییم چنین جایگاهی واقعیت ندارد و امام حسین علیه السلام چنین دختری نداشته است؟ 📲 @rajabidavani
فرزندان_حضرت_زینب_سلام_الله_علیها(1).MP3
2.35M
🚦آیا فرزندان سلام‌الله‌علیها در کربلا شهید شدند؟ 🎙استاد محمدحسین ویژه ماه 📲 @rajabidavani
📜 استاد دکتر محمدحسین ویژه ماه 🚦آیا فرزندان وجود مقدس حضرت زینب کبری سلام الله علیها در کربلا شهید شدند؟ 📍پیرامون فرزندان آن حضرت دو نقل داریم. 🔸نقل اول: نقلی حاکی از آن است که آن وجود مقدس از عبدالله بن جعفر چهار پسر به نام های علی، محمد، عون و عباس و یک دختر به نام ام کلثوم داشته اند. 🔸نقل دوم: اما نقل دیگری هم وجود دارد که سه پسر به نام‌های علی، جعفر و عون و یک دختر هم به نام ام‌کلثوم داشته اند. 📍اما اینکه کودکانی از حضرت زینب سلام الله علیها در کربلا به شهادت رسیده باشند، در هیچ منبع معتبری چنین نکته‌ای ذکر نشده است و اساساً آن وجود مقدس یعنی حضرت زینب علیهاالسلام هنگام فاجعه کربلا حدود ۵۵ یا ۵۶ سال داشتند و معنا ندارد فرزند کوچک، آن هم در حد طفل و کودک داشته باشند. 📍ولی آنچه مسلم است دو تن از فرزندان عبدالله بن جعفر در کربلا به شهادت رسیده اند؛ یکی عون و دیگری محمد. 📍برخی از منابع مطرح کرده‌اند که هر دوی این شهدای بزرگوار از حضرت زینب سلام الله علیها بوده‌اند اما یکی از نقل‌ها حاکی از این هست که محمد بن عبدالله بن جعفر مادرش خوصاء دختر حفصة بن ثقیف بوده و این نقل را مناقب ابن شهر آشوب و ابوالفرج اصفهانی مطرح کرده‌اند. 📍اما در اینکه حداقل حضرت زینب سلام الله علیها مادر یک شهید در کربلا هست شکی نیست و چه بسا این محمد هم طبق نقلی که عرض کردیم که حضرت زینب علیهاالسلام فرزندی هم به نام محمد داشته او هم فرزند حضرت زینب سلام الله علیها باشد و آن وجود مقدس مادر دو شهید باشد. 📍دو نکته هم در اینجا عرض کنم که برخی از منابع (البته خبر متفق القولی نیست) گفته اند که غیر از این دو شهید از فرزندان عبدلله بن جعفر فرزند دیگری هم بوده است به نام عبیدالله بن عبدالله بن جعفر و او هم در واقعه کربلا به شهادت رسیده که ابوالفرج اصفهانی می‌گوید که این عبیدالله برادر همان محمد از خوصاء بوده است ولی همان طور که عرض کردم این نقل مورد اتفاق نیست. 📍نکته دوم هم راجع به دختر حضرت زینب علیهاالسلام است که ما نقلی را داریم که تفصیل آن را مرحوم علامه امین عاملی در کتاب ارزشمند اعیان الشیعه آورده است و به سند خود روایت می کند که معاویه لعنه الله هنگامی که بر عالم اسلام غاصبانه حکومت می کرد، در پی به دست آوردن دل بنی‌هاشم و عمدتاً امام حسین علیه‌السلام و خاندان امیرمومنان علیه‌السلام به ظاهر برآمده بود 📍لذا در این ارتباط تلاش کرد که ام‌کلثوم دختر حضرت زینب علیهاالسلام را برای یزید لعنه الله پسر خود خواستگاری کند و در این ارتباط مروان حکم لعنه الله فرمانروای خود در مدینه را مامور خواستگاری کرد. اما عبدالله بن جعفر موضوع را با امام حسین علیه‌السلام در میان گذاشت و اختیار دختر خود و تصمیم گیری برای ازدواج او را به حضرت واگذار کرد و امام علیه‌السلام ضمن مخالفت با این ازدواج ام‌کلثوم را به عقد قاسم بن محمد بن جعفر بن ابیطالب یعنی پسر عموی او با میل و رضایت خود ام‌کلثوم در آورد. 🔸در این نقل هست که امام علیه‌السلام خیر ام‌کلثوم را در این ازدواج دیدند و وقتی با او در میان گذاشتند ام‌کلثوم هم پیشنهاد حضرت امام حسین علیه‌السلام دایی بزرگوار خود را پذیرفت و این ازدواج صورت گرفت واقدام معاویه ناکام ماند . 📲 @rajabidavani
شبهه_ازدواج_حضرت_قاسم_در_روز_عاشورا.mp3
1.09M
🚦شبهه ازدواج حضرت قاسم علیه السلام در روز عاشورا در کربلا 🎙استاد محمدحسین ویژه ماه 📲 @rajabidavani
📜 استاد دکتر محمدحسین 🚦 : آیا حضرت امام حسین علیه السلام در روز عاشورا دخترشان فاطمه را به عقد حضرت قاسم علیه السلام در آورده اند؟ 📍 : فاطمه دختر امام حسین علیه السلام پیش از این ازدواج کرده است، همسر او حسن بن حسن بن علی ابن ابیطالب علیه السلام یعنی پسر عموی ایشان فرزند امام مجتبی علیه السلام بوده است و حسن که معروف به حسن مثنی بوده است یعنی حسن دومین. ایشان همراه با امام حسین علیه السلام و همسر خود فاطمه در واقعه کربلا حضور دارد و حسن مثنی در روز عاشورا جنگید و مجروح بر زمین افتاده بود، لشکریان عمرسعد لعنهم الله قصد قتل او را کرده بودند، اما اسماء بن خارجه که از بزرگان کوفه و دایی او یا از بستگان مادری نزدیک او بود، او را نجات داد و به عنوان اینکه او از خویشاوندان من است، مانع شد که لشکر کوفه حسن مثنی را به قتل برسانند و او را به خانه خود برد و مداوا کرد و بعد از چند ماه که حال حسن مثنی بهبودی پیدا کرد، او را به سوی مدینه روانه کرد. 📍اما این داستان که عروسی حضرت قاسم علیه السلام در روز عاشورا باشد که در خیلی از جاها گفته می شود، فاقد سند معتبر است. در هیچ یک از منابع اصلی و مقاتل معتبر چنین مسئله ای نیامده است. 🔸ولی برخی منابع که به دوران متأخر تعلق دارند، بدون ذکر سند این مطلب را آوردند که از سوی محققین این نکته مردود اعلام می شود. 📲 @rajabidavani
علت_ادامه_حرکت_امام_حسین_علیه_السلام.mp3
3.32M
🚦علت ادامه حرکت امام حسین علیه السلام به سمت کوفه بعد از اطلاع از خیانت کوفیان 🎙استاد محمد حسین ویژه ماه 📲 @rajabidavani
📜 استاد دکتر محمدحسین ویژه ماه 🚦چرا امام حسین علیه‌السلام وقتی در راه کوفه، خبردار شدند که عبیدالله بن زیاد لعنه‌الله بر این شهر مسلط شده است و مسلم و هانی به شهادت رسیدند، به مسیر خود به سمت کوفه ادامه دادند؟ 📍مردم کوفه با نامه‌های فراوان و دعوتی که به عمل آورده بودند و بیعتی که با مسلم بن عقیل به نمایندگی از امام حسین علیه‌السلام انجام داده بود موجب گردیدند که تکلیف جدیدی برای امام حسین سلام‌الله‌علیه پدید بیاید. 📍تکلیف اول و اصلی امام حسین علیه‌السلام مقابله با بزرگترین منکر یعنی حاکمیت طاغوتی چون یزید بود، اگر چه آن حضرت تنها بود و هیچ یاری نمی داشت. اما وقتی مردم کوفه آن حضرت را بدین ترتیب دعوت کردند و بیعت هم نمودند لذا تکلیف جدیدی برای آن حضرت پدید آمد که باید به خواسته مردم پاسخ مثبت دهد، به سوی آنها برود و رهبری آنها را به دست بگیرد. 📍اگرچه در بین راه می شنوند که عبیدالله بر شهر حاکم شده است و نماینده امام به شهادت رسیده‌اند و مردم مرعوب عبیدالله گردیده‌اند، دلیل نمیشود که آن حضرت بخواهد از مسیری که پیش گرفته باز پس بنشیند، چرا که برای حضرت شایسته و پسندیده نبود که وقتی عهد و پیمان با مردم دارد و هنوز مردم به حضرت اعلام نکرده اند که ما از بیعت با شما انصراف داده ایم و دیگر به عهد خود پایبند نیستیم، یک جانبه عهد خود را بشکند. 📍لذا حضرت به راه خود ادامه می‌دهد چرا که حساب آن حضرت از حساب مسلم جدا بود. چنانچه امام علیه السلام بر می‌گشت، زیر سوال قرار می گرفت که اگر شما به سوی کوفه آمده بودید ما هرگز شما را رها نمی‌کردیم و شما را یاری می‌کردیم و عدم حضور شما باعث شد چنین وضعیتی بر سر اسلام و مردم کوفه استمرار یابد. 📍بنابراین کار امام علیه‌السلام بسیار صحیح است و آن وجود مقدس باید به مسیر خود ادامه دهد، مگر آنکه یقین پیدا کنند که مردم کوفه از نظر خود بازگشته‌اند. لذا حتی تا وقتی که امام علیه‌السلام در کربلا فرود می آید و مستقر می شود هنوز امام علیه‌السلام امید دارد که کوفیانی که با آن حضرت بیعت پیدا کرده‌اند خود را به امام حسین علیه‌السلام برسانند و حق را یاری کند. 📍لذا در پاسخ فرستاده عمر سعد لعنه‌الله امام حسین علیه السلام همین نکته را گوش زد می‌کنند و می فرمایند من به دعوت این مردم به سوی کوفه آمده ام. اگر بدانم آنها از نظر خود باز گشته‌اند و بیعتی که با من کرده‌اند را شکسته‌اند و نمیخواهند من به شهر آن‌ها وارد شوم از همینجا باز میگردم. 🔸پس اشکال به مردم کوفه وارد است که وقتی شما بیعت کرده اید چرا در برابر عبیدالله‌بن‌زیاد کوتاه می آیید و از رساندن خود به یاری امام حسین علیه‌السلام باز می‌مانید و برخی از شما هم چنان وحشت می‌کنید که به رغم نوشتن نامه ها به امام حسین علیه‌السلام، به خواست عبیدالله‌بن زیاد لعنه الله به جنگ آن وجود مقدس می آیید. 📲 @rajabidavani
آیا در کربلا اهل بیت تشنه بودند .mp3
1.36M
📻 🚦آیا اهل بیت علیهم السلام روز عاشورا تشنه بودند و اگر آب نداشتند چگونه غسل کردند؟ 🎙استاد محمدحسین ویژه ماه 📲 @rajabidavani
📜 استاد دکتر محمدحسین ویژه ماه 🚦 : آیا در کربلا اهل بیت علیهم السلام تشنه بودند؟ آیا شب عاشورا غسل کردند؟ آیا نمی شد چاه حفر کنند چون نزدیک به فرات بودند؟ آیا فقط حضرت زینب و حضرت عباس و امام حسین علیه السلام تشنه بودند؟ 📍 : اهل بیت علیهم السلام در واقعه کربلا تا هفتم محرم مشکلی از نظر آب نداشتند. روز هفتم محرم بود که فرمانی از عبیدالله بن زیاد لعنه الله برای عمر سعد لعنه الله رسید که در آن گفته بود: "آب را روی حسین و کسان او ببند، همانگونه اینها آب را روی خلیفه مظلوم عثمان بستند ." 📍لذا از شب هفتم در حقیقت دسترسی اهل بیت علیهم السلام و اصحاب و یاران امام به آب ممنوع شد. 📍اما نقلی داریم که وقتی مشکل آب پدید آمد، حضرت عباس علیه السلام به همراه حضرت علی اکبر علیه السلام با بیست نفر که مشک هایی در دست داشتند و سی نفر که آنها را حفاظت می کردند هجوم به شریعه بردند و افراد مستقر در شریعه را پراکنده کردند و توانستند با خود آب به خیمه گاه بیاورند. 📍آنچه مسلم هست روز عاشورا این بزرگواران آب نداشتند و غسل هم که گفته شده در این سوال آمده که آیا شب غسل کردند، خیر صبح روز عاشورا هست که غسل صورت می گیرد در این که ما این نقل را داریم شکی نیست. 📍اینکه گفتند که آیا نمیشد چاه حفر کرد؟ باید بگوییم حتی نقلی داریم که چاهی هم حفر شد، اگر چه ذکر شده است که بعد قوای دشمن آمدند این چاه را پر کردند و مانع استفاده شدند ولی به نظر می رسد که از این چاه آب هم استخراج کرده اند ولی ظاهرا این آب قابل شرب نبوده و می توانستند با آن غسل کنند و وضو بگیرند ولی قابل خوردن نبوده است. 📍لذا از صبح عاشورا تا عصر عاشورا همگی تشنه هستند و اختصاص هم به امام حسین وحضرت زینب و حضرت عباس علیهم السلام ندارد بلکه همه ی اصحاب حضرت و همه ی اهل حرم و کودکان همه اینها تشنه بودند و مشکل بسیار سنگین شده بود بخصوص که هوا گرم بود. به ویژه برای کسانی که می جنگیدند چون زره و کلاه خود های آهنی بر سر داشتند و این خود بر عطش آنها می افزود... 📲 @rajabidavani
🚨مجالس سخنرانی استاد محمد حسین به مناسبت ایام و لیالی سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در استان اصفهان: 🚦از ششم تا دهم محرم ۱- حسینیه حضرت سجاد علیه السلام خیابان شهید باهنر ساعت ۱۶:۳۰تا ۱۷:۳۰ 📍موضوع:پرسش و پاسخ های عاشورایی ۲- مسجد اسلامی رهنان خیابان شریف بعدازنماز مغرب و عشا 📍موضوع:عبرت های عاشورایی ۳- کانون ۱۵ خرداد خیابان آپادانا ساعت ۲۱ تا ۲۲ 📍موضوع: عزم های تاریخ ساز 🚦هفتم و هشتم محرم : حسینیه بنی فاطمه ساعت ۱۸ تا ۱۹ 📍موضوع: مقام و رتبه اهلبیت علیهم السلام 🚦نهم محرم: ۱- منزل شهید حریرچیان خیابان دقیقی ساعت ۷:۳۰ تا ۸:۱۵ 📍موضوع: مقام شهیدان ۲- نیاسر کاشان: مسجد النبی(ص) جنب آبشار بعد از نماز ظهر و عصر 📍موضوع: امام حسین علیه السلام کشتی نجات ۳- خمینی شهر : حسینیه بزرگ امام حسین علیه السلام محله باولگان ساعت ۲۳ تا۲۳:۴۵ 📍موضوع: واقعه کربلا نتیجه خیانت به ولایت
🚨ویژه برنامه شب نهم ماه محرم 🚦با حضور استاد دکتر محمد حسین #رجبی_دوانی 📍نام برنامه: سیاهپوش 📍مجری: رسالت بوذری 🕙امشب بعد از خبر۲۲ شبکه۳
⚫️ اَعْظَمَ اللهُ اُجُورَنا وَاُجورَکُمْ بِمُصابِنا بِالْحُسَیْنِ عَلَیْهِ السَّلامُ وَجَعَلَنا وَاِیّاکُمْ مِنَ الطّالِبینَ بِثارِهِ مَعَ وَلِیِّهِ الاِْمامِ الْمَهْدِىِّ مِنْ ال محمّد علیهمُ السّلام
زمان و نحوه دفن شهدای کربلا.mp3
4M
🚦زمان و نحوه دفن شهدای کربلا 🎙استاد محمد حسین ویژه ماه 📲 @rajabidavani
📜 🚦زمان و نحوه دفن شهدای کربلا استاد دکتر محمد حسین 🔹ویژه ماه 🚦 : زمان و نحوه دفن پیکر شهدای کربلا و مشخص کردن قبور مطهر آنها چگونه بوده است؟ 📍 : طبق نقل‌های صحیح، پس از شهادت یاران امام حسین علیه‌السلام و نهایتاً وجود مقدس حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام، این جنایتکاران شروع کردند به بریدن سرهای مطهر شهیدان. 📍عمرسعد لعنه‌الله سر مقدس امام حسین علیه‌السلام را به خولی داد که همراه با که وقایع‌نگار لشکرخود بود، به سرعت به کوفه نزد عبیدالله ببرند و خبر پیروزی خود و شکست و شهادت امام حسین علیه‌السلام را به اطلاع او برسانند. 📍اما چون دیر وقت بود و به شب رسیدند، این جنایتکاران پس از غارت خیمه‌های عزاداران و مصیبت‌زدگان امام حسین علیه‌السلام شب را به صبح رساندند و صبح روز یازدهم تا ظهر به غسل دادن و دفن کشته‌های منحوس خود پرداختند و بعدازظهر روز یازدهم در حالی که پیکر مقدس شهیدان را دفن نشده روی زمین رها کردند، عمرسعد لعنه‌الله دستور داد که آماده حرکت بشوند و به سوی کوفه بازگردند. 📍وقتی که لشکر عمرسعد لعنه‌الله همراه با اسیران آل الله منطقه را ترک کردند و از کربلا دور شدند، قبیله بنی‌اسد که در غاضریه در نزدیکی کربلا زندگی می‌کردند و از حادثه خبر داشتند، عصر روز یازدهم خود را به کربلا رساندند و امر تدفین پیکر مقدس شهدا را بر عهده گرفتند. منابع تاریخی که عمدتاً اهل تسنن هستند به این صورت آورده اند. یعنی قبیله بنی اسد در عصر روز یازدهم آمدند و پیکر مقدس شهدا را دفن کردند. 📍اما در منابع شیعی و عمدتاً در احادیث ما اینگونه آمده است که چون بر مبنای اعتقاد شیعه امام معصوم را جز امام معصوم نماز نمیخواند و دفن نمیکند، امام سجاد علیه‌السلام که در اسارت به سوی کوفه برده می‌شدند با قدرت امامت و به اذن الهی از همان اسارت به کربلا باز گردانده شد و امام سجاد علیه‌السلام است که بنی‌اسد را راهنمایی دفن شهدا می‌کند. چون سر شهدا همه بریده شده بود و پیکر‌های آنها قابل شناسایی نبود و این مهم فقط از امام معصوم برمی‌آمد. 📍لذا امام سجاد علیه‌السلام پیکر مقدس پدر خود را شناسایی کردند و خود این پیکر مقدس را دفن فرمودند سپس پیکر مطهر برادر خویش حضرت علی اکبر علیه‌السلام را هم شناسایی کردند و آن پیکر مطهر را در مقابل پدر دفن کردند. بعد امام سجاد علیه‌السلام به بنی‌اسد دستور دادند که در پایین‌تر از پای امام علیه‌السلام یک قبر بزرگی حفر شود و پیکر مطهر همه شهدا را در این قبر جمعی دفن کنند، جز وجود مقدس حضرت عباس علیه‌السلام که در کنار شریعه به خاک افتاده بود و در همان‌جا پیکر مقدسش دفن شد. 📍برخی نقل‌ها حاکی از آن است که حر هم که با فاصله‌ای از منطقه درگیری به شهادت رسیده بود را هم در آنجا دفن کردند. برخی از نقل ها البته نه در نقل‌های معتبر اصلی، حاکی از این است که چون قبیله بنی اسد از خویشاوندان حبیب‌بن‌مظاهر بودند پیکر او را هم شناسایی کردند و وی را جداگانه در کنار امام حسین علیه‌السلام دفن کردند که امروز هم ضریحی منسوب به حبیب بن مظاهر در نزدیکی قبر مطهر سیدالشهدا علیه‌السلام وجود دارد... 📲 @rajabidavani
شبهه پر کردن چاههای آب در جنگ بدر.mp3
2.26M
📻 🚦شبهه پرکردن چاههای بدر توسط جناب حمزه و تلافی این کار در کربلا 🎙استاد محمدحسین ویژه ماه
📜 استاد دکتر محمدحسین 🚦شبهه: ماجرای پر کردن چاه های آب در منطقه بدر توسط حمزه عموی پیامبر، پیش از وقوع جنگ بدر آیا حقیقت دارد؟ و آیا این احتمال وجود دارد که ممکن است بستن آب در کربلا به روی امام حسین علیه السلام و عزیزانش به انتقام این قضیه باشد؟ 📍نمی تواند چنین چیزی صحت داشته باشد اگر چه در منابع تاریخی آمده است. تصور من این است که یک چنین مطلبی را طرفداران بنی امیه برای تخریب چهره مقدس رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم جعل کرده اند و در منابع تاریخی آورده اند. چرا که چنین مسئله ای به سیره رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نمی خورد. 📍 آن حضرت وقتی افرادی را به جایی اعزام می کردند، مانع می شدند که آب را به روی مردم ببندند یا آب ها را آلوده کنند و باعث ایجاد مشکل حتی برای کسانی که به جنگ اسلام آمده بودند از این طریق بشوند. 📍امیرمومنان علیه السلام که شاگرد خاص رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم هست در جریان جنگ صفین بعد از آنکه قوای معاویه برای جنگ روانی علیه امیرالمومنین علیه السلام شریعه فرات را بستند، حضرت موفق شدند نیروهای معاویه را در هم بکوبند و شریعه را آزاد کنند، وقتی که لشکریانش گفتند حالا وقتش هست که ما هم مقابله به مثل کنیم و راه آب را بر معاویه و نیروهایش ببندیم، امیرالمومنین علیه السلام مخالفت کردند و فرمودند این آب را خداوند برای همه خلائق آفریده است. ما مثل آنها نیستیم و چنین نمی کنیم. 📍 لذا من معتقد هستم که این مطلب هم از جعلیاتی است که برای تخریب غیر مستقیم شخصیت والای رسول خدا صلی الله علیه واله و سلم و همین نتیجه گیری که در سوال مطرح شد بیان شده است. یعنی وقتی که پیغمبر صلی الله علیه و اله و سلم کسان یزید لعنه الله و بنی امیه و همراهان آنها را در بدر از آب محروم می کند، اینها هم خواستند در کربلا چنین انتقامی بگیرند. 📍البته من به شما عرض کنم جنایتی که در کربلا رخ داد به مسئله بدر ارتباط پیدا نکرده است. اما دستوری که عبیدالله بن زیاد لعنه الله به عمرسعد لعین داد که روز هفتم محرم آب روی حسین ببندید، به این صورت بود که آب را با رسیدن این فرمان بر روی حسین و کسان او ببندید همان گونه که اینها آب را روی خلیفه مظلوم عثمان بستند و این یک جفا و دروغ بزرگی است که این ملعون و هواداران بنی امیه نسبت به ساحت مقدس اهل بیت علیهم السلام روا داشته اند. 🔸ما امروز در منابع اهل تسنن می خوانیم که قید شده است وقتی انقلابیون آب را روی عثمان بستند امیرالمومنین علیه السلام با اطلاع از این موضوع، امام حسن و امام حسین علیهماالسلام را فرستاد و آنها مبادرت به رساندن آب به عثمان کردند وانقلابیون هم به اعتبار فرزندان رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم جلوی آنها را باز گذاشتند. اما ببینید چقدر نسبت به اهل بیت علیهم السلام دشمنی و کینه وجود داشته، ما امروز در منابع آنها داریم که امام حسین علیه السلام به دستور پدر، آب به عثمان رساند ولی بیست سال بعد از قتل عثمان، چنین فاجعه ای را اینها پدید آوردند و عنوان می کنند که حدود بیست و پنج سال بعد از مرگ عثمان که امیرالمومنین علیه السلام آب را به روی عثمان بسته بود، الآن ما می خواهیم در کربلا انتقام‌ بگیریم!‌ 📲 @rajabidavani
عاقبت_عبیدالله_بن_زیاد_لعنه_الله.mp3
1.75M
🚦عاقبت عبیدالله‌بن‌زیاد لعنه‌الله۱ 🎙استاد محمد حسین ویژه ماه 📲 @rajabidavani
📜 استاد دکتر محمدحسین ویژه ماه 🚦 : عاقبت عبیدالله‌بن‌زیاد چه شد؟ 📍 : در سال ۶۴ هجری وقتی که یزید لعنه الله بعد از چندین جنایت بزرگ و فاجعه‌ای که به بار آورد به درک واصل شد و به جهنم رفت، خبر که به عراق رسید، عراق دچار طغیان شد. 📍باید ذکر کرد که عبیدالله‌بن‌زیاد لعنه‌الله فرمانروای عراقین بود یعنی هم فرمانروای کوفه بود و هم بصره. در حقیقت فرمانروای نیمه شرقی عالم اسلام بود. چون علاوه بر کشور فعلی ما بخش‌هایی از شمال ایران چه شرق و چه غرب دریای مازندران و چه کشور افغانستان و بخش هایی از کشور پاکستان تا رود سند، همه جزو ایران به شمار میرفتند و همه این‌ها تابع حکومت کوفه و بصره بود. عبیدالله لعنه‌الله ۶ ماه در کوفه حضور داشت و نایب خود در بصره را برادر خودش عثمان بن زیاد قرار داده بود و ۶ ماه که در بصره مستقر می‌شد نایب او در کوفه عمروبن‌حریث بود. 📍هنگامی که یزید لعنه‌الله به هلاکت رسید عبیدالله در بصره بود. در بصره ابتدا مسئله‌ای پیش نیامد اما در کوفه مردم وقتی متوجه مرگ یزید شدند و مقابل عمروبن‌حریث ایستادند و در آنجا داریم که عمروبن‌حریث توان مقابله پیدا نکرد و او را سنگ باران کردند و از حاکمیت کوفه به زیر کشیدند. 📍البته بزرگان کوفه آمدند امیری برای خود تعیین کنند تا ببینند اوضاع و احوال عالم اسلام در امر خلافت به کجا می‌انجامد، که بر روی عمربن‌سعد توافق کردند اما زنان قبیله حمدان شیون‌کنان داخل مسجد کوفه ریختند و فریاد میزدند: از شمشیر این جنایتکار هنوز خون حسین علیه‌السلام می چکد. لذا با تلاش آنها عمرسعد لعنه‌الله از این جایگاه به زیر کشیده شد و یک فرد بی طرفی را حاکم کردند. در نتیجه کوفه به هر صورت از تبعیت یزید موقتاً بیرون آمد. 📍عبدالله‌بن‌زبیر که کارش بالا گرفت، کوفه زیر نفوذ عبدالله‌بن‌زبیر درآمد و عبدالله‌بن‌مطیع عدوی را حاکم کوفه کرد که بعد مختار با او درگیر می‌شود و او را از کوفه بیرون میکند و زمام و امور کوفه را به دست می گیرد. 🔸اما در بصره وقتی عبیدالله‌بن‌زیاد خبر را شنید حتی به نقلی ادعاهایی برای خلافت خود داشت، اما با مخالفت مردم مواجه شد و متوجه گشت که ترس مردم از او به خاطر مرگ یزید ریخته لذا از بصره فراری شد و به سوی شام رفت.... 📲 @rajabidavani