eitaa logo
رمزنگارانه
112 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
126 ویدیو
9 فایل
چالش‌های فضای مجازی @ramznegar
مشاهده در ایتا
دانلود
گمامه‌زنی‌ها مبنی بر این هست که بازار رمزارزها به سمتی می‌ره که ممکنه ارزش بازار اتریوم از ارزش بازار بیتکوین پیشی بگیرد. در صورت وقوع این پیشبینی یک تحول بزرگ در تاریخ رمزارز، گردش ثروت و بازار سرمایه در جهان خواهد بود. 〰〰〰〰〰 در کانال رمزنگارانه عضو شوید @ramznegaraneh در تلگرام هم عضو رمزنگارانه باشید: https://t.me/ramznegaraneh
به احتمال زیاد تا امروز با گروه‌های «ادد کن پول بگیر» مواجه شده‌اید. این گروه‌ها به کسانی که ۵۰-۷۵ یا ۱۰۰ نفر ادد کنند پول قابل توجهی پرداخت می‌کنند که بعضا تا یک میلیون تومان می‌رسد. با یک محاسبه سرانگشتی و احتساب کسانی که تعدادی ادد می‌کنند ولی به حد نصاب نمی‌رسد، یک گروه دویست هزار نفری (که اصلا در بین این گروه‌ها عدد بزرگی نیست) چندین میلیارد تومان برای سازنده‌اش هزینه دارد. همیشه برای من سوال بود که درآمد حاصل از این گروه‌ها چیست؟ امشب موفق شدم به این سوال جواب پیدا کنم. تصادفا با گروه تلگرام daVinci_NFT_Marketplacechat مواجه شدم که به دروغ ادعای تعلق به گروه NFT داوینچی گالری را مطرح می‌کند و هنوز پیام‌های اضافه شدن کاربران ایرانی در این گروه قابل مشاهده است. با تحلیل این گروه و یک گروه دیگر به تلگرامی به آدرس daVinci_NFT_MarketpIace توانستم حداقل دو هدف از اهداف گروه‌های ادد کن پول بگیر را پیدا کنم. ۱. ایجاد یک گروه پرجمعیت برای مهندسی اجتماعی و ایجاد این باور در مخاطب که گروه واقعا رسمی است. (در مثال فوق، گروه جعلی بیشتر از ۱۰ برابر و ۳۵ برابر گروه اصلی جمعیت دارد). چون نمی‌خواهند سابقه گروه دیده شود... هر چند در این سناریو هدف از این گروه کلاهبرداریست ولی اینکه جامعه هدف این کلاه‌بردارها ایرانی‌ها هستند یا خارجی‌ها قابل تشخیص نبود. ۲. فروش به شرکت‌هایی که نیازمند تبلیغات هستند، حال ممکن است داخلی باشند یا خارجی. این گروه‌ها بعد از سایلنت شدن کاربران عملا به صورت یک کانال فعالیت می‌کنند. خلاصه اینکه سعی نکنید به رشد این گروه‌ها کمک کنید. 〰〰〰〰〰 در کانال رمزنگارانه عضو شوید @ramznegaraneh در تلگرام هم عضو رمزنگارانه باشید: https://t.me/ramznegaraneh
در ایران که هر نوع قماری مشکل قانونی داره. اما غرب قمار قانونی و غیرقانونی دارد. جالب اینکه تقریبا همه سایت‌های قماری که در ایران فعال هستند حتی در کشورهای غربی، حتی در لاس وگاس آمریکا هم غیرقانونی هستند و براحتی می‌توان علیه گردانندگان آنها اعلام جرم کرد. ویدئوی زیر مربوط به صحبت‌های یکی از فعالان ضدقمار و ضدجرائم سایبری، درباره قمار یا همان Gambling ایرانی است. یکی از واقعیت‌هایی که ایشان مطرح می‌کند و متاسفانه در ایران مغفول مانده این است که ما براحتی می‌توانیم در همان کشور محل سکونت گردانندگان سایت‌های قمار (مثل در این سوژه خاص در انگلستان علیه دنیا جهانبخت) اقامه دعوا کنیم، حال یا خود آن کشور وی را محاکمه می‌کند یا تحویل ایران خواهد داد ولی به هر حال اگر اراده‌ای باشد می‌توان مقابل بخش عظیمی از شبکه قمار ایستاد. لینک ویدئو: https://twitter.com/jorjandii/status/1463568045784408069 〰〰〰〰〰 در کانال رمزنگارانه عضو شوید @ramznegaraneh در تلگرام هم عضو رمزنگارانه باشید: https://t.me/ramznegaraneh
چیزی که هرگز نباید فراموش شود: اتهام انسان پرستی به بخش بزرگی از ایرانیان، مسلمانان و‌موحدان جهان... اگر این طرز فکر سراغ قانون‌نویسی برود، چیزی بهتر از طرح صیانت از آب در نخواهد آمد که کنگره آمریکا از آن ابراز خوشحالی کند. برای اصلاح مدتی فرصت دادم ولی متاسفانه کاربر مربوطه تمایلی به اصلاح این نوشته مشعشع نشان نداد و لذا آرشیو کردم. @ramznegaraneh در تلگرام هم عضو رمزنگارانه باشید: https://t.me/ramznegaraneh
تبلیغات اجاره حساب بانکی برای پولشویی... بانک مرکزی ریال رو مدیریت کنه، بیخیال رمزارزها! این پدیده اجاره حساب بانکی دیگه چه زهرماری هست؟ نمیتونن با ثبت احوال برای مسدودسازی حساب فوتی‌ها اقدام کنید؟ نمی‌تونید مالکیت روی حساب بانکی رو صحت‌سنجی کنید؟ آفرین ول کنید اون صندلی رو، یه نفر که عرضه داره بیاد... واقعا زشته، جدا باعث سرافکندگی ملی هست که هنوز سیستم بانکی ما توان احراز هویت نداره و بابت این عقب ماندگی سیستم بانکی، خروار خروار پرونده قضایی تشکیل میشه (از قمار و کلاه‌برداری گرفته تا فیشینگ و اخاذی) 〰〰〰〰〰 در کانال رمزنگارانه عضو شوید @ramznegaraneh در تلگرام هم عضو رمزنگارانه باشید: https://t.me/ramznegaraneh
در سیاست‌گذاری‌های فجازی، ما با چهار قرائت از اسلام روبرو هستیم: ۱. قرائتی که میگوید اسلام دینی جهانی است، ما موظف هستیم که این دین را به گوش جهانیان برسانیم. ما تنها سابقون در دین خدا هستیم که وظیفه هدایت سایر نوع بشر برعهده ماست. این قرائت می‌گوید قطعا ما کامل نیستیم، نواقص داریم ولی به هر حال نباید وظیفه تبلیغ دین و رساندن اسلام به جهانیان کوتاهی کنیم. حتی ممکن است حامیان این قرائت بالاترین اولویت عملیاتی‌شان را همین تبلیغ و گستراندن اسلام بدانند. ۲. اسلام شاید دین جهانی باشد، ولی باید فعلا متوقف بر خودمان باشیم. ما مشکلات زیادی داریم و مسائلی داریم که باید پیش از ورود به مرحله جهانی‌سازی اسلام آن ها را حل کنیم. هر وقت به آن حد اعلا از جامعه اسلامی رسیدیم که مشکلات بنیادین نداشتیم آن موقع می‌توانیم به فکر جهانی‌سازی بیافتیم. ۳. اسلام دینی جهانی هست یا نه مسئله ما نیست، اگر خدا بخواهد دیگران را هدایت خواهد کرد، ما باید کلاه خودمان را سفت بچسبیم. آنچه وظیفه ما است خودسازی است، اگر کسی برای یک غیرمسلمان صرف وقت می‌کند در واقع در آنچه خداوند برای آن فرد مقدر دانسته می‌خواهد دخالت کند که کاری عبث و بیهوده است. ۴. اسلام دینی جهان‌شمول نیست، این عدم جهان‌شمولی ممکن است به دلیل مسائل تکنولوژیک، نژادی یا حتی جغرافیایی متبلور شود. به هر حال فضای مجازی که بشریت را بسیار نزدیک به هم کرده آن وجوه عدم جهان‌شمولی اسلام خود را نشان می‌دهد. چون اساسا نه اسلام میتواند در همه وجوه تمدن بشری پیاده شود و نه غرب میتواند اسلام را بپذیرد. این عدم جهانشمولی اسلام در برابر مکاتب جهانی برآمده از غرب، ما را در موضع ضعف قرار داده ولی به شکرانه آنکه توفیق اسلام به ما داده شده (و نه غربی‌‌ها و شرقی‌ها) باید تلاش کنیم زنده بمانیم. البته واضح است که ممکن است یک نفر در طیفی از این ۴ قرائت قرار داشته باشد یا این تقسیم‌بندی یک تقسیم ناقص باشد و نیازمند تکمیل‌تر شدن باشد. حتی ممکن است در یک کنش یکی از قرائت‌ها را انتخاب کند در یک کنش دیگر بر مبنایی دیگر، به هر انسان و کنش‌های انسانی سیال هستند. اما آنچه هدف از این تقسیم‌بندی بود آن است که در بحث‌های کنشگران مذهبی فضای مجازی مبانی و افتراق‌های اصلی و اشتراکات شناخته شوند تا مباحثه‌ها علمی‌تر و عملی‌تر باشند. 〰〰〰〰〰 در کانال رمزنگارانه عضو شوید @ramznegaraneh در تلگرام هم عضو رمزنگارانه باشید: https://t.me/ramznegaraneh
وایت پیپر چیست؟ وایت پیپر که بیشتر در فضای ارزهای دیجیتال شاهد آن هستیم، یک توضیح درباره پروژه است. در وایت‌پیپر توضیح داده می‌شود که: *. این پروژه چه مسئله‌ای را حل می‌کند؟ *. برای حل مسئله چه راهکارهایی دارد؟ *. چه ابزارهایی را برای حل مسئله استفاده می‌کند؟ *. بر مبنای چه دست‌آوردهای فنی قبلی استوار است؟ *. خلاقیت‌هایی که در پروژه اتفاق افتاده چیست؟ *. چه آینده‌ای را برای خود متصور است؟ (بعضا چشم‌انداز را در وایت‌پیپر می‌نویسند.) *. از چه راهی می‌خواهد به چشم‌انداز برسد؟ (Road map) در وایت‌پیپر یک پروژه غیرکلاهبرداری چه چیزهایی نمی‌نویسند؟ *. به تجزیه و تحلیل مسائل فنی تاریخی نمی‌پردازند. *. کشفیات و اختراعات دیگران را به نام خود نمی‌زنند. *. اگر پروژه انشعاب (فورک) پروژه‌ای دیگر باشد بدان تصریح می‌کنند. *. در انتهای مقاله به مقالات، وایت‌پیپرها و منابعی ارجاع می‌شود که واقعا در طول پروژه به آنها اشاره شده است. *. تضمین سود برحسب ارزهای فیات ندارد. *. خلاصه‌گویی می‌کند و از هرزنویسی می‌پرهیزد. برای مثال به وایت‌پیپرهای زیر مراجعه کنید: وایت‌پیپر رمزارز PumpETH: https://pumpeth.com/whitepaper.pdf وایت‌پیپر شبکه اتریوم که مفصل‌تر است: https://ethereum.org/en/whitepaper/ 〰〰〰〰〰 در کانال رمزنگارانه عضو شوید @ramznegaraneh در تلگرام هم عضو رمزنگارانه باشید: https://t.me/ramznegaraneh
درباره مالکیت معنوی مباحث بسیار زیاد هست. نهضت متن‌باز هم بر سر همین اختلاف نظرها ایجاد شد. خود بنده هم نسبت به مالکیت معنوی چندان رغبت ندارم و همیشه سعی کرده‌ام متن‌باز فعالیت کنم. اما تمامی ادعاهای مالکیت در فضای مجازی از جنس مالکیت فکری نیستند (اصلا مالکیت فکری از جنس مالکیت نیست، یک حق قانونی است که صرفا در حکومت قانون ممکن است). می‌توان درباره مالکیت فکری بحث کرد که آیا معنادار است؟ مشروع است؟ اما این بحث را نمی‌توان درباره همه مفاهیم انجام داد. اینکه شخصی مالک فلان کیف پول رمزارزی هست، مالک فلان صفحه در پیام‌رسان است یا مالک آن وبسایت است چیزی غیر از مالکیت فکری است. اگر در یک پیام‌رسان مانند ایتا، مالکیت روی کانال‌ها و گروه‌ها را منکر شویم و بگوییم چون مالکیت روی این صفحات از جنس اعتبار محض هستند پس لاشیء هستند و مالیت ندارند، همین گروه ساده هم تشکیل نمیشد چه برسد به اینکه امکان بقا داشته باشد. مالکیت روی نقش‌ها در بازی‌های رایانه‌ای هم معنادار است، برای بازی از دنیای حقیقی مثال می‌زنم: در بازی «گرگم به هوا» چند بازیکن مالک نقش گوسفند هستند و یک (یا چند) بازیکن مالک نقش گرگ، ساز و کار مشخصی هم برای جابجایی این مالکیت تعریف شده است. اگر در همین بازی ساده، بگوییم هر کس هر نقشی دلش می‌خواهد انتخاب کند و هیچ مالکیتی روی نقش‌ها وجود ندارد، بازی گرگم به هوای کودکانه هم ناممکن خواهد بود. حالا فرض کنید من گرگ هستم ولی می‌خواهم سریعا گوسفند شوم، می‌توانم با یکی از گوسفندها نقشم را معامله کنم؟ اگر پیش‌قراردادی نباشد یا اعتراضی از طرف باقی بازیکن‌ها نباشد کاملا ممکن است. (همین بازی را می‌توانید یک بازی رایانه‌ای هم درنظر بگیرید که نقش‌ها با کیبورد کنترل می‌شوند). متاورس هم نه یک بازی و نه حتی یک پیام‌رسان بلکه یک محیط زندگی جدید است. برای مثال یک کاربر می‌تواند در این فضا مدرسه بسازد، فروشگاه بسازد، پارک برود، بازی کند، پرواز کند، سفر برود، همدیگر را ببینند و... آیا مالکیت بر یک نشریه سایبری، مدرسه سایبری و... بی‌معنا و لاشیء هست؟ آیا تاسیس یک محیط برای یک تجمع با هدف خاص (از سخنرانی مذهبی و تدریس گرفته تا بازی و وقت‌گذرانی) بی‌معناست؟ ساختن یک ساختمان فی حد نفسه نه حلال است نه حرام، اگر برای فحشا باشد حرام است، اگر انبار بیسکوئیت باشد حلال است. ========================== به عنون یک بحث جانبی، خاطره‌ای نقل می‌کنم. با یکی از دوستان درباره مالکیت فکری بحث می‌کردیم، ایشان درباره کتاب قائل به مالکیت معنوی بودند ولی درباره نرم‌افزار نظر متفاوتی داشتند. من گفتم که برنامه‌نویس مالک نرم‌افزارش است، ایشان گفتند که برنامه‌نویس کد نوشته یا برنامه را ساخته؟ برنامه را نرم‌افزار برنامه‌نویسی ساخته، حتی اگر برنامه‌نویس کدها را نوشته، کدها کجا هستند نشانم بده؟ من سورس یک برنامه را باز کردم گفتم یارو زحمت کشیده این همه کد زده، پاسخ طرف مقابل را با گذشت سالها فراموش نکرده‌ام: این چیزی که نشانم می‌دهی مونیتور هست نه یک نوشته، اگر برنامه‌نویس می‌خواهد روی این کدها ادعایی داشته باشد باید آنها را پرینت کند و اگر شخص دیگری روی کاغذ این نوشته‌ها را پیاده کرد علیه او ادعا کند. در ادامه بحث هم به این رسیدند که برنامه یک مشت صفر و یک روی هارد دیسک هستند، ترتیب روشن و خاموش بودن دیودها چیزی نیست که بتوان به آن مالکیت نسبت داد. قبل از نوشتن این خاطره با آن دوست عزیز درباره این بحث تجدید خاطره کردم، بنده خدا نسبت به نظریه چند سال پیشش حسابی خندید. 〰〰〰〰〰 در کانال رمزنگارانه عضو شوید @ramznegaraneh در تلگرام هم عضو رمزنگارانه باشید: https://t.me/ramznegaraneh
رمزنگارانه
اسکرین فوق از پروکسی یه دانشجو - برنامه‌نویس آماتور هست که صرفا برای استفاده از منابع آموزشی ناچار ا
اسکرین فوق از پروکسی یه دانشجو - برنامه‌نویس آماتور هست که صرفا برای استفاده از مسائل فنی، مانند آموزش، دسترسی به سورس کد‌ها و داکیومنت‌ها برنامه‌نویسی و... ناچار از فیلترشکن بوده و ۱۳۵۶ ساعت مداوم فیلترشکنش باز بود... عکس‌العملش برای نامه کنگره جالب بود! گفت: « امیدوار هست زودتر طرح صیانت تصویب بشه تا از شر اینترنت فیلتری جمهوری اسلامی خلاص بشه!» (کنگره آمریکا در نامه‌ای خواستار شده بود که ساز و کاری تنظیم شود که ایرانیان آزادانه به اینترنت جهانی وصل شوند و جمهوری اسلامی بر این ارتباطات تسلطی نداشته باشد) به من بگید چطور میشه ایشون رو قانع کرد که طرح کنگره برای خارج کردن ترافیک از نظارت حاکمیت ایران بد هست؟ البته بحث من با احمق‌های نیست که خواهند گفت بذار بره! روی صحبت من با عقلایی هست که پیرو رهبری هستند به دنبال جذب حداکثری‌اند... 〰〰〰〰〰〰 در کانال رمزنگارانه عضو شوید @ramznegaraneh در تلگرام هم عضو رمزنگارانه باشید: https://t.me/ramznegaraneh
اولین نسخه از قانون جرائم سایبری در سال ۸۴ نوشته شد و در سال ۸۸، در روزهای نخست فتنه تصویب شد. بدیهی هست که در آن روزها نیازمند قانونی بودند که بتوانند در فضای مجازی اعمال قانون کنند که البته نیاز هم بود. حتی اگر روز تصویب این قانون، تعجیلی هم اتفاق نیافتاده باشد، بعد از گذشت ۱۲ سال و با توجه به پویایی فضای مجازی، باید این قوانین بازبینی شوند. بحث روی قوانین جرائم سایبری نباید با یک بدبینی نسبت به نویسندگان آن همراه باشد، همین کشف اشکال در عدم تفکیک نفوذ و تست نفوذ، کار راحتی نبود، پس از اجرای قانون هست که مشکل دیده شد. به هر حال افعال مجرمانه و ترک فعل‌هایی که امروزه شناخته شده‌اند و سال ۸۸ به راحتی به ذهن نمی‌رسید را قانونمند کند. *. اهمال‌کاری پلتفورم در احراز هویت کاربران (بخصوص نظام‌های بانکی) *. ترسیم شرایطی که نشت اطلاعات (یا نفوذ به پلتفورم) را ناشی از ترک فعل مسئولین پلتفورم بدانیم. *. ترسیم شرایطی که نشر محتوای مجرمانه در یک پلتفورم را به خود آن پلتفورم نسبت بدهیم و... *. تفکیک بین نفوذ و تست نفوذ پیشنهادهای من برای اصلاح قوانین جرائم سایبری هستند. دقت کنید با هر چهار بند امروزه ما درگیر هستیم: *. بانکها سالها با ترک فعل، احراز هویت مجازی را به صورت حداقلی انجام می‌دادند، پس از فیشنگ‌های گسترده با رمز دوم ثابت، امروزه با پدیده اجاره حساب بانکی مواجه هستیم. حتی بدتر از آن جدیدا موردی شنیدم که با استفاده از حساب‌های راکد و متوفی چک‌های برگشتی را پاس می‌کنند. *. بارها اطلاعات کاربران از پلتفورم‌های مختلف سرقت شده است. مالکین پلتفورم تحت چه شرایطی از اهمال‌کاری تبرئه می‌شوند؟ *. پرونده صاحب اپلیکیشن دیوار که به دلیل آگهی‌های مشکلدارش به حبس قطعی محکوم شد را همه به خاطر داریم (البته با دخالت رئیس ق.ق حکم مجددا مورد بررسی قرار گرفت)، کلیپ‌های مشکل‌دار آپارات را هم اکثرا مشاهده کرده‌ایم. به هر حال باید مشخص باشد تحت چه شرایطی پلتفورم را مقصر بدانیم و تحت چه شرایطی محتوای نامطلوب منتشر شده را یک امر عادی و طبیعی قلمداد کنیم. *. مسئله تفکیک بین نفوذ و تست نفوذ که چند سالی باعث شد جامعه هکرهای ایران یا مهاجرت فیزیکی کنند یا مهاجرت سایبری، باید حل بشود، هرچند دیر است ولی به هر حال باید حل شود. 〰〰〰〰〰〰 در کانال رمزنگارانه عضو شوید @ramznegaraneh در تلگرام هم عضو رمزنگارانه باشید: https://t.me/ramznegaraneh