.
🔰چرا برخی می خواهند 9 دی فراموش شود
🔰حمید رسایی: چرا عده ای از کنار حادثه تاریخ ساز 9 دی با سکوت می گذرند، چرا در رسانه های خود درباره این روز نمی نویسند و به آن نمی پردازند حتی از بزرگداشت آن عصبانی اند و تلاش می کنند این روز فراموش شود؟! برای پی بردن به ریشه این عصبانیت، چاره ای نیست جز اشاره به یک واقعه تاریخی!
🔸در تاریخ اسلام حادثه شادی آفرینی مانند میلاد النبی اتفاق افتاده و در مقابل نیز حادثه تلخی همچون ارتحال نبی مکرم اسلام دلها را آزرده کرد اما همه شاهدیم، آنها که پس از ارتحال پیامبر ، انحرافی بزرگ در راه ایشان ایجاد کردند، هر ساله چند روز را به جشن و سرور برای میلاد النبی اختصاص می دهند و بر روی منابر و در رسانه های خود این روز را پاس می دارند ولی همین جماعت وقتی به بیست و هشتمین روز ماه صفر - که سالروز ارتحال نبی مکرم اسلام است – می رسند، در هیچ یک از منابر و مساجد و رسانه های خود، نام و یادی از پیامبر اکرم برده نمی شود. در حقیقت در میان چند میلیارد مسلمانی که در این کره خاکی زندگی می کنند، این تنها شیعیان هستند که علاوه بر میلاد النبی، در سالروز ارتحال نبی مکرم اسلام با تمام وجود از پیامبرشان و راه ایشان یاد می کنند. اما چرا؟
🔸علت مشخص است ، وقتی بر روی منابر از ارتحال پیامبر سخن بگویند، قطعا مردم از علمای خود می پرسند که آیا پیامبر ما برای اداره جامعه اسلامی بعد از خود، مدلی تعیین نکرده است؟ آیا پیامبر اسلام در باره جانشین خود سخنی نفرموده؟ و صدها سئوال دیگر که در طول تاریخ بعضا اذهان مسلمانان را آزرده است. طبعا پرداختن به این روز یعنی پرداختن به این سئوالات، اگر بیست و هشتم صفر یادآوری شود، باید به حوادث قبل از ارتحال پیامبر نیز پرداخته شود، از ممانعتی که برخی صورت دادند و نگذاشتند پیامبر اسلام وصیت خود را مکتوب کند و در سخنی توهین آمیز، وقتی رسول خدا قلم و کاغذ طلب کردند تا وصیتی بنویسند که عمل به آن، جامعه اسلامی را از گمراهی باز می داشت، ادعا کردند که پیامبر خدا تب دارد و هذیان می گوید و ادعا کردند که قرآن برای ما کافی است!؟
🔸با همین مقدمه روشن خواهد شد که چرا برخی از شخصیت ها و خواص بی بصیرت و مردود فتنه سال 88 ، از یادآوری یوم الله 9 دی ناراضی ، ناراحت و عصبانیند. بزرگداشت این روز یعنی یادآوری نامه های بدون سلام والسلام ، یادآوری دعوت مردم به خیابانها برای اغتشاشگری در زیر پل کالج ، یادآوری راه اندازی ستاد اصولگرایان حامی موسوی ، یادآوری تبریک گفتن به موسوی، یادآوری اموال دانشگاه آزاد که برای شعله ورتر کردن آتش فتنه سوخت، یادآوری نماز جمعه ای که دختر و پسر دست در دست هم نماز خواندند و برخی از آنها با کفش قامت بستند، یادآوری حمایت دشمنان امام و انقلاب از جبهه ای که برخی در راس آن بودند و نتوانستند خود را بیرون بکشند، یادآوری عملکرد آقازاده فراری ای که بیش از دو سال است به انگلیس پناهنده شده و ...
🔸بدون تعارف برخی نمی خواهند مقدمات کودتای سال 88 به مردم یادآوری شود، چون خودشان در این کودتای شکست خورده نقش داشتند. برخی نمی خواهند یوم الله 9 دی به مردم یادآوری شود، چرا که 9 دی یعنی یادآوری مواضع دوپهلوی این جماعت، 9 دی یعنی یادآوری سکوت این جماعت، 9 دی یعنی یادآوری محافظه کاری این جماعت و سواری دادن اینها به فتنه گرانی که مسجد را سوزاندند، پایگاه بسیج را به آتش کشیدند، به عزای حسینی حمله کردند و شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران سر دادند!
🔸يريدُونَ أَنْ يُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ يَأْبَي اللَّهُ إِلاَّ أَنْ يُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ / آنها می خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش کنند ولی خدا جز این نمی خواهد که نور خود را کامل کند ، هر چند کافران ناخشنود باشند! (سوره توبه 32)
🇮🇷کانال حمید رسایی👇
Eitaa.com/rasaee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰اعتراف یار غار خاتمی (ابطحی) درباره بیماری شخصیتی هاشمی، خاتمی و موسوی در فتنه سال 88 / ارتباط مجید انصاری با BBC !
🇮🇷کانال حمید رسایی👇
Eitaa.com/rasaee
♻️ جنگ با «گرگها» سختتر است یا جنگ با «موریانهها»؟!
🔰 وقتی گرگ حمله میکند، با صدای بلند حمله میکند؛ و فرصتی برای واکنش دارید؛ فرار یا مقاومت... اما وقتی موریانه هجوم میآورد، از همان ابتدا بیسروصدا و تنها به جان محصولات میافتد، زمان میبرد تا به هدف برسد.
ایستادن در برابر گرگ، شجاعت میخواهد؛ اما دفع خطر موریانهها بصیرت...
بصیرت سواد نیست، بینش است.
✅ بصیرت؛ یعنی نگاهت به "شخص" نباشد، بلکه همواره به "شاخص" چشم بدوزی!
✅ بصیرت؛ یعنی بدانی حتی مسجد، میتواند "مسجد ضِرار" باشد و پیامبر، آن را خراب کند و به زباله دانیِ شهر تبدیل نماید!
✅ بصیرت؛ یعنی قرآنِ صامت روی نیزه، تو را از قرآنِ ناطق منحرف نکند!
✅ بصیرت؛ یعنی بدانی جانباز صفین، میتواند قاتل حسین در کربلا باشد!
✅ بصیرت؛ یعنی بدانی در جنگ با فتنه، نمیتوانی آغازگر باشی اما تا ضربه نهایی، نباید از پا بنشینی!
✅ بصیرت؛ یعنی "مالک اشتر"ها را به تندروی و "ابوموسی اشعری"ها را به اعتدال، نشناسی!
✅ بصیرت؛ یعنی بدانی "معاویه"ها به سست عنصرهای سپاهِ علی دل بستهاند!
✅ #بصیرت؛ یعنی بدانی تاریخ، تکرار میشود؛ نه با جزئیاتش، بلکه با خطوط کلیاش...
#فتنه_های_جدید
✍ #یادداشت_کاربران
🔺کانال حمید رسایی🔻
Eitaa.com/rasaee
🔹 سئوالات روزنامه همدلی و پاسخ های حمید رسایی
♻️ رفع حصر دغدغه ۲ درصد است
🔸شما فکر می کنید چرا حصر طول کشیده است؟
🔻چرا معتقدید که حصر طول کشیده است! مگر وقتی آقای روحانی و آقای شمخانی که اعضای شورای عالی امنیت ملی بودند و حکم حصر سران کودتا و فتنه را در کنار دیگر مسئولان وقت امضا کردند، برای آن زمان تعیین کردند که الان فکر کنیم خیلی از زمانش گذشته!
🔸پیشنهاد شما برای رفع حصر چیست؟
🔻پیشنهادی ندارم. در رابطه با این موضوع باید شورای عالی امنیت ملی که اعضای آن در قانون اساسی مشخص شده اند جلسه ای را تشکیل بدهند و بعد تشخیص بدهند که آیا این افراد دست از فتنه گری برداشته اند یا نه تا از حصر آزاد بشوند یا نه، کلید رفع حصر در جیب آقای روحانی است چون رییس شورای عالی امنیت ملی ایشان است و اکثر اعضای این شورا هم وزرای دولت یا افراد همسو با دولت هستند مثل آقای علی لاریجانی.
🔸آیا شما معتقد به رفع حصر هستید؟
🔻من معتقد به اجرای قانون هستم. حصر فتنه گران یک اقدام قانونی بود، رفع آن هم باید در همان مجرای قانونی صورت بگیرد. طبعا بعد از رفع حصر مرحله بعدی اجرای قانون آغاز می شود یعنی محاکمه سران کودتای سال ۸۸.
🔸پس شکاف بین مردم حاکمیت چگونه باید رفع شود؟
🔻این ادعای شماست که بین حاکمیت و مردم به خاطر حصر این فتنه گران شکاف هست. به نظرم شکافی به این دلیل نیست . چون سران کودتای سال ۸۸ معتقد بودند که این نظام تقلب می کند و امانت دار رای مردم نیست اما مردم علی رغم ادعای باطل این افراد در انتخاباتهای بعد از سال ۸۸ شرکت کردند و به آنها تودهنی زدند.
بله یک اقلیت اقلی همه دغدغه اش رفع حصر این افراد است که مطابق نظرسنجی موسسه دولتی ایسپا این افراد ۲ درصد جامعه هستند. در حالی که همین نظرسنجی می گوید که ۶۹ درصد مردم مشکل شان، بهبود وضعیت اقتصادی و فضای کسب و کار است. یعنی شکاف دقیقا در این نقطه بین مردم و حاکمیت در حال رخ دادن است بویژه که دولت آقای روحانی، دولت اهل کار نیست بلکه دولتی با رویکرد اشرافی است و همین نکته این شکاف را روز به روز بیشتر می کند.
🔺کانال حمید رسایی🔻
Eitaa.com/rasaee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸کلیپ #فتنه_شاید
به مناسبت سالگرد #فتنه_علیه_جمهوریت
📌فتنه شاید کُنجِ پستوی کسی لای کتابی
فتنه لازم نیست حتماً در خیابان بوده باشد
🔺شاعر مهدی جهاندار با صدای مجتبی الله وردی
🔺کانال حمید رسایی🔻
Eitaa.com/rasaee
♻️ فتنه شاید از رفیقان بوده باشد/ مهدی جهاندار
فتنه شاید، روزگاری اهلِ ایمان بوده باشد
آه! این ابلیس شاید، روزی انسان بوده باشد
فتنه شاید، در لباسِ میش، گرگی تیزدندان
در لباسی تازه شاید، فتنه چوپان بوده باشد
فتنه شاید، کُنجِ پستوی کسی، لای کتابی؛
فتنه لازم نیست حتماً، در خیابان بوده باشد
فتنه شاید، در صفِ صِفّین میجنگیده روزی
فتنه شاید، در زمانِ شاه، زندان بوده باشد!
فتنه شاید، با امام از کودکی همسایه بوده
یا که در طیّارهی پاریس- تهران بوده باشد
فتنه شاید، تابی از زُلفِ پریشانِ نگاری
فتنه شاید، خوابی از آن چشم فتّان بوده باشد
فتنه شاید، اینکه دارد شعر میخواند برایت؛
وا مصیبت! فتنه شاید، از رفیقان بوده باشد
ذرّهای بر دامنِ اسلام، نَنْشیند غباری
نامسلمانی اگر، همنامِ سلمان بوده باشد
دورهی فتنهست آری، میشناسد فتنهها را
آنکه در این کربلا، عبّاس دوران بوده باشد
فتنه خشک و تر نمیداند، خدایا وقتِ رفتن
کاشکی دستم به دامان شهیدان بوده باشد
🔺کانال حمید رسایی در ایتا🔻
Eitaa.com/rasaee
4_5857042026767320272.mp3
5.78M
.
♻️ زیباکلام در تله رسایی
🔸 برشی از مناظره حمید رسایی و صادق زیباکلام
🔹 درباره FATF
▪️طبق معمول زیباکلام می گوید که FAFT را مثل برجام نخوانده و نمی داند چیست اما از آن دفاع میکند! پاسخ رسایی اما شنیدنی است...
💟 فایل کامل مناظره به زودی در همین کانال منتشر می شود.
🔺کانال حمید رسایی🔻
Eitaa.com/rasaee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گزارش نماینده شاخص لیست امید درباره فتنه سال 88 👇
سران فتنه یک دروغ بزرگ را القا کردند
دستگاه قضایی باید با سران فتنه برخورد کند
#کاسب_فتنه
#کاسب_برجام
🇮🇷کانال حمید رسایی👇
Eitaa.com/rasaee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 سه سال قبل، پیش بینی رسایی از کاسبی حسن روحانی با حصر سران فتنه، در مناظره ای با صادق زیباکلام در دانشگاه تربیت مدرس
#کاسبان_حصر
💠کانال حمید رسایی👇
Eitaa.com/rasaee
🔰چند نکته مهم درباره حصر سران کودتای سال 88
🔰حمید رسایی: 25 بهمن سالروز حصر سران فتنه است. در فضای مجازی درباره این تصمیم نظام اسلامی، سئوالات و شبهاتی مطرح می شود که به نظرم پرداختن به آنها برای بخشی از مخاطبان لازم و ضروری است:
http://uupload.ir/files/68m1_download.jpg
🔹یکم _ می گویندکه حصر سران فتنه، با اهداف سیاسی و به منظور حذف رقیب صورت گرفته است!
🔸غلط بودن این ادعا روشن است. چون سران فتنه در 25 بهمن 89 یعنی یک سال و هشت ماه پس از آغاز درگیری های خیابانی، وقتی آنها برای برگزاری راهپیمایی 22 بهمن در روز 25 بهمن سال 89 برنامه ریزی کرده بودند، محصور شدند. در حقیقت دلیل حصر آنها اقدامات براندازانه ایشان در کودتا و فتنه 88 نیست بلکه تلاش آنها برای انشقاق و تفرقه افکنی بین ملت در بهمن 89 است. اگر حصر آنها سیاسی و با هدف حذف رقیب بود، در فاصله این یک سال و هشت ماه، بهانه های موجه تری برای تصمیم گیرندگان این موضوع وجود داشت؟!
🔹دوم _ می گویند حصر سران فتنه و کودتای سال 88 قانونی نیست!
🔸حصر آنها قانونی و مطابق اصل 176 قانون اساسی و از جمله اختیارات شورای عالی امنیت ملی است. این شورا بعد از برنامه ریزی سران فتنه برای برگزاری راهپیمایی در 25 بهمن، به اتفاق آرا تصمیم به حصر آنها گرفت. حکم حصر یک قرار تأمینی و برای حفظ نظم و امنیت است و نه یک قرار جزایی و قضایی.
🔹سوم _ می گویند سران فتنه بر اساس نظر کدام قاضی حصر شده اند!
🔸بدیهی است که سران فتنه، وقتی به قانون اساسی کشور تن ندادند، به حکم یک قاضی هم تن نخواهند داد. علاوه بر این، اگر دادگاه قضایی بررسی جرایم سران فتنه برپا شود، طبعا یکی از قضات محترم که با چند واسطه منصوب رئیس قوه قضائیه است باید به این پرونده رسیدگی کند. حالا به جای آن که یک قاضی با چند واسطه با حکمی که از رئیس قوه قضائیه اخذ کرده، بخواهد درباره سران فتنه نظر بدهد، علاوه بر رئیس قوه قضائیه، رهبر انقلاب به عنوان یک ناظر مطلع، عادل و منصف که در جریان تمام جزئیات جرائم عوامل و اطراف موضوع هست با تأیید مصوبه شورای عالی امنیت ملی، حصر سران فتنه را تایید کرده است.
🔹چهارم _ می گویند حصر سران فتنه بی سابقه است!
🔸حصر خانگی مجرمان توسط ولی و حاکم اسلامی، امری مسبوق به سابقه است. حضرت علی (ع) بعد از جنگ جمل، دستور داد تا 40 خانم اهل بصره لباس مردانه بپوشند و صورتهای خود را بپوشانند و عایشه را تحت الحفظ به مدینه ببرند و بدون برگزاری دادگاه علنی و بنا بر حفظ مصالح موجود آن روز بلاد اسلامی در مدینه حصر کرد. امام امت (ره) در سال 61 و با افشاي طرح کودتای صادق قطب زاده و معاونت سیدکاظم شریعتمداری دراين حركت، در اقدامي تأميني و تنبيهي شریعتمداری را در منزلش محصور کرد تا اینکه در فروردين 65 بر اثر بيماري سرطان مثانه در بيمارستان درگذشت. در کنار اینها باید اضافه کرد حصر حسینعلی منتظری در سال 71 را که با حکم شورای عالی امنیت ملی به دبیری حسن روحانی بود.
🔹پنجم _ می گویند نمی گذارند حسن روحانی مشکل حصر را برطرف کند!
🔸حسن روحانی خودش از جمله افرادی بود که در بهمن سال 89 به عنوان یکی از اعضای شورای عالی امنیت ملی به حصر سران فتنه رای داده است. در حال حاضر نیز وی رئیس شورای عالی امنیت ملی است. اگر فکر می کند دلایلی که به خاطر آنها سران فتنه در سال 89 در حصر خانگی شده اند، برطرف شده، چرا موضوع رفع حصر را در جلسه این شورا مطرح نمی کند و به رأی نمی گذارد تا مسئولیت آن را از خود رفع کند؟
🔹نکته آخر _ طبعا بعد از پایان دوره حصر، توقع این است که محاکمه قضایی سران فتنه و رسیدگی به جرایم آنها آغاز شود. سران کودتا و فته سال 88 بارها در بیانیههای مختلف (16بیانیه) و در مناسبتهای مختلف (13آبان، 16آذر، 25 بهمن) مردم را به تجمع و آشوب در خیابانهای تهران و شهرستانها دعوت کرده اند و عامل تخریب اموال عمومی و دولتی و کشته شدن 36 جوان بیگناه در کشور بوده اند.
🇮🇷کانال تحلیلی حمید رسایی👇
Eitaa.com/rasaee
🔰عمل به آیه 160 سوره بقره، شرط دینی و عقلی رفع حصر سران فتنه
🔰حمید رسایی: در روزهای اخیر علی مطهری – که همواره در فهم فتنه و کودتای سال 88 مشکل داشته - گفته است اینکه بگویند موسوی و کروبی حتما باید توبه کنند تا از حصر بیرون بیایند، منطقی قوی ندارد؛ نه مبتنی بر تعالیم اسلام است نه مبتنی بر عقل. در حالی که لزوم توبه سران فتنه هم مبتنی بر تعالیم اسلامی است و هم عقل.
🔹اشاره این فرد به تاکید رهبر معظم انقلاب است که همواره بیان کرده اند سران فتنه باید از ظلمی که در حق نظام اسلامی و مردم کرده اند، باید توبه کنند. دو سال قبل هم وقتی ایشان برای عمل جراحی در بیمارستان بستری بودند، با طراحی یک جریان سیاسی و به منظور بیرون آمدن از بن بست، یکی از وزرای دولت یازدهم واسطه می شود تا در فرصت دیدار و ملاقاتش با امام خامنه ای، موضوع حضور خاتمی در بیمارستان و دیدار با ایشان را مطرح نماید. بر اساس آنچه این وزیر محترم نقل کرده، این درخواست مطرح شد اما پاسخی که از سوی رهبر انقلاب دریافت می شود این است که «ایشان (خاتمی) باقی بر فتنه و باغی بر نظام اسلامی است و شرط بازگشت، عمل به همان آیه کریمه الّا الذینَ تابُوا وَ أصلَحوا وَ بَیّنُوا است.»
🔹این جمله امام خامنه ای حکایت از آن می کند که فتنه سال 88 یک دعوای شخصی یا حزبی و سیاسی نبود بلکه کودتایی علیه نظام اسلامی بود که برخی واقعیت را در آن کتمان کردند و آنچه بیش از هر چیز برای نظام اسلامی اهمیت دارد، دفاع از حیثیت جمهوریت و آرای مردم به عنوان حق الناس است و تنها راه بازگشت کسانی که در حق جمهوریت نظام ظلم کرده اند، طی کردن همان مراحلی است که در آیه کریمه 160 سوره بقره ذکر شده یعنی : توبه، جبران ضررهای وارده و بیان واقعیت.
🔹اما استناد رهبر معظم انقلاب به آیه کریمه 159 و 160 سوره بقره، حکایت از دقت عالمانه ایشان دارد. شأن نزول این آیات در خصوص چند تن از مسلمانان همچون "معاذ بن جبل" و"سعد بن معاذ" و "خارجة بن زيد" است که از دانشمندان يهودی در خصوص بخش هایی از تورات (كه با ظهور پيامبر اسلام ارتباط داشت) سئوال كردند، ولی آنان به جاى بيان حقيقت، آن را مخفى نگاه داشتند؛ و آنگاه بود كه اين آيه شريفه فرود آمد و هشدار داد كه كتمان حقيقت، گناه بزرگى است و كيفرى سهمگين درپى دارد.
🔹برخى از مفسیرین نيز معتقدند كه این آيه شریفه، جهان شمول است و به همه كسانى كه حقايق را كتمان مى كنند، هشدار مى دهد و مسئوليت كتمان حق و راه جبران آن را به آنها گوشزد می کند که راه جبران این کتمان، توبه و اصلاح مفاسدى که بر اثر کتمان حقایق دین پدیدار شده و نیز بیان آن حقایق است.
🔹خاتمی و دو دوست دیگر او همانطور که مقام معظم رهبری به درخواست بی وجه علی مطهری پاسخ دادند، به دلیل سوابقشان در حال حاضر مورد ملاطفت نظام اسلامی قرار گرفته اند و الا حکم بغی کننده بر نظام اسلامی مشخص است. محتوای آیه شریفه، همان چیزی است که در طول سال های بعد از فتنه 88 بارها و بارها از سوی مقام معظم رهبری عنوان شده است.
🔹از جمله وقتی در نشستی صمیمانه و صریح با حدود هزار نفر از دانشجویان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی یکی از دانشجویان در باره فتنه سال 88 و عواقب آن سئوالی مطرح کرد، امام خامنه ای فرمودند: «در انتخابات سال ۸۸، آن كسانى كه فكر مي كردند در انتخابات تقلب شده، چرا براى مواجهه با تقلب، اردوكشى خيابانى كردند؟ چرا اين را جواب نمي دهند؟ صد بار ما سؤال كرديم؛ نه در مجامع عمومى، نخير، به شكلى كه قابل جواب دادن بوده؛ اما جواب ندارند. خب، چرا عذرخواهى نمي كنند؟ در جلسات خصوصى مي گويند ما اعتراف مي كنيم كه تقلب اتفاق نيفتاده بود. خب، اگر تقلب اتفاق نيفتاده بود، چرا كشور را دچار اين ضايعات كرديد؟ چرا براى كشور هزينه درست كرديد؟ اگر خداى متعال به اين ملت كمك نمي كرد، گروههاى مردم به جان هم مىافتادند، مي دانيد چه اتفاقى مىافتاد؟»
🇮🇷با کلیک روی لینک زیر عضو کانال حمید رسایی شوید👇
Eitaa.com/rasaee
.
#چالشی_برای_روحانی
🔺بعد از در خواست افکار عمومی جهت پاسخ به ابهامات عملیات کربلای ۴ ، در اقدامی انقلابی فرماندهان ارشد سپاه سردار سلیمانی و سردار رضایی در رسانه ملی حضور یافته و پاسخ ابهامات و شایعات را به ملت شریف ایران دادند
🔺و لذا خواستار حضور حسن روحانی در رسانه ملی و پاسخگویی در مورد وضعیت اقتصادی و آینده کشور به ملت شریف ایران هستیم
⚠️کمپین مردمی 👇
#پاسخ_فرمانده
#پاسخ_پرزیدنت
جهت حمایت از این کمپین هشتک فوق را در توئیتر ، اینستاگرام، ترند کنید و مطلب را به تمام مخاطبین و گروه ها و کانال ها برسانید تا صدای ما به گوش رئیس جمهور برسد
🔻کانال حمید رسایی🔺
eitaa.com/rasaee
2_5278289621648671421.mp3
15.5M
.
مناظره حمید رسایی و صادق زیبا کلام (1)
درباره FATF
دانشگاه علم وصنعت
زیباکلام: برجام و fatf را نخوانده ام اما دفاع میکنم
رسایی: اینکار شما توهین به دانشجوست
🔺کانال حمید رسایی🔻
Eitaa.com/rasaee
2_5278289621648671422.mp3
13.87M
.
مناظره حمید رسایی و صادق زیبا کلام (2)
درباره FATF
زیباکلام: مخالفت با آمریکا هیچ منفعتی ندارد
رسایی: اگر بنا بر موافقت بود که پهلوی بیشتر نوکری میکرد
🔺کانال حمید رسایی🔻
Eitaa.com/rasaee
2_5278289621648671423.mp3
16.66M
.
مناظره حمید رسایی و صادق زیبا کلام (3)
درباره FATF
زیباکلام: امور کشور دست نهادهای انتصابی است
رسایی: اگر نهادهای انتخابی هیچ کاره اند، چرا برای رسیدن به آن دست وپا میزنید
🔺eitaa.com/rasase
p4_40350.mp3
7.86M
.
مناظره حمید رسایی و صادق زیبا کلام (4)
درباره FATF
زیباکلام: نظارتهای بین المللی فقط برای ایران نیست
رسایی: fatf برای تسلط براطلاعات مالی ماست، ۷۲% پولهای کثیف در اروپا وآمریکاست.
🔺 eitaa.com/rasaee
2_5278289621648671427.mp3
16.29M
.
مناظره حمید رسایی و صادق زیبا کلام (5)
درباره FATF
دانشگاه علم و صنعت
تریبون آزاد دانشجویی به همراه پاسخهای زیباکلام و رسایی
🔺کانال حمید رسایی🔻
Eitaa.com/rasaee
هدایت شده از هفته نامه ۹ دی
🔹گزیده گفتگوی 9دی با آیت الله مصباح یزدی-1
💠تحقق صد درصدی اهداف یک نظام یا حکومت در این دنیا عملا امکان پذیر نیست
🔸تجربه تاریخی همه انسانها در همه زمانها و همه اقوام نشان می دهد این هدف ایده آل (تحقق صد درصدی اهداف) بسیار کم و شاید اصلا تحقق پیدا نمی کند. یعنی اینگونه نیست که هر طور برنامه ریزی کنیم، صد درصد آن محقق شود.
🔸جدای از متون تاریخی، قطعیات قرآن هم همین مساله را تایید می کند. اراده خدا بر این تعلق گرفته که انسانها به وسیله انبیا هدایت شوند و زندگی خوبی در دنیا داشته باشند تا مقدمه ای باشد برای سعادت ابدی در آخرت اما در طول تاریخ، قرآن کجا را نشان می دهد که یک پیغمبر یا رهبر یا جامعه ای به طور صد درصد به خواسته های خودش رسیده باشد؟ بنده که سراغ ندارم؛ برعکس غالبا هر جا صحبت از انبیا و نهضت و قیام انبیا هست، از مخالفت اقوام و شخصیتها با آن پیامبر سخن گفته است.
🔸بنابراین اینکه انتظار داشته باشیم یک پدیده اجتماعی شایسته ای در صورت داشتن طرح صحیح و اجرای درست حتما و صد درصد به نتیجه مطلوب برسد، انتظار واقع بینانه ای نیست و تا کنون هم در طول تاریخ چنین چیزی محقق نشده است.
🔸بنابراین اگر در حکومت اسلامی ای که برای آن شهید داده ایم و یاران امام برای پیروزی اش چنین و چنان کرده اند و فداکاریها و از خودگشتگیهای زیادی کرده اند، وقتی یک نقصی پیدا شود تعجب کنیم، نه؛ تعجب ندارد کار انسان و دنیا همین است.
🔸اتفاقا اگر موفقیتی پیدا شده باید تعجب کنیم. مخصوصا با توجه به نقصها و کمبود امکانات و کمبود معلومات و کمبودهای علمی و تکنولوژی اگر پیروزی ای به دست آمد، جای تعجب دارد. وگرنه اگر جامعه ای به هدفی که برایش ترسیم شده است نرسد، تعجبی ندارد. تاریخ بشر همیشه همینطور بوده است.
🔸بنابراین این انتظار که ممکن است در جوانها و افرادی که کم تجربه هستند وجود داشته باشد که وقتی انقلاب کردیم باید ظرف چند سال تمام خواسته هایمان به طور کامل تحقق پیداکند، نابجاست و خیال است؛ عالم اینگونه نیست و خدا هم اینگونه نیافریده است.
🔸ما باید در راستای اهدافمان تلاش کنیم و خدا هم حکمت و سر این نوع آفرینش را گفته است؛ عالم را برای این نیافریده است که ما در اینجا زندگی آرامی داشته باشیم؛ اینجا یک آزمایشگاه است و جلسه امتحان.
🔸این نکته را بنده کمتر دیدم در نوشته ها و بیانات بهش توجه شود؛ همه ناراحت اند که چرا فلان جور شد؟ مثلا چرا انقلاب آنگونه که باید به اهدافش نرسید؟ آیا در برنامه اشکالی بود؟ یا در مجری اشکالی بود؟
🔸آیا برنامه ای بهتر از قرآن می شود پیدا کرد؟ مجری ای هم بهتر از پیغمبر و امیرالمؤمنین می توان یافت؟ اما چقدر اهداف اسلامی در زمان حضور پیغمبر و امیرالمؤمنین تحقق پیدا کرد؟ پس باید همیشه این نکته را در نظر گرفت که اساسا این دنیا برای این نیست که همه اهداف تحقق صد درصدی پیدا کند، اینجا برای امتحان است.
🔸قطعا باید فکر کنیم نقطه ضعفهایش را بشناسیم و به اندازه ای که ما می توانیم کمک کنیم. این وظیفه و امتحان بعدی ما بعد از تلاش برای برقراری نظام اسلامی، می شود. حالا که فهمیدیم اشکالی وجود دارد چه کار کردیم؟ باید بشناسیم نقطه های ضعف را، اما نه فقط برای اینکه توهین کنیم. برای اینکه خودمان ببینیم چه کار می توانیم بکنیم که مشکل حل شود.
🔸پس پیگیری اشتباهات، ضعف ها و کمبودها لازم است اما به این انگیزه که من بدانم کدامش را میتوانم رفع کنم اما صرف این که به جان هم بیفتیم و به این و آن اهانت کنیم می شود همان کاری که دنیا پرست ها هم می کنند، هیچ مشکلی هم حل نمیشود به مشکلات هم می افزاید. اما انسان مؤمن، صادقانه بررسی می کند چه نقصهایی وجود دارد و من کجایش را میتوانم حل کنم؛ اینگونه اگر باشد خدا هم کمکش میکند.
👈متن کامل را در 9دی 343 ام بخوانید
هفته نامه ۹ دی 👇
eitaa.com/joinchat/389742592Cfbd77cc21a
مدیر مسئول 👇
eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1
هدایت شده از هفته نامه ۹ دی
🔹گزیده گفتگوی 9دی با آیت الله مصباح یزدی-2
💠 امام معطل کمک بقیه نماند؛ به وظیفه خودش عمل کرد و این معجزه عظیم رقم خورد
🔸حضرت امام خیلی انتظار نداشت که بقیه علما و مراجع به کمکش بیایند؛ این عین تعبیر امام است که به مراجع فرمود بیایید هفته ای یک شب جلسه تشکیل بدهید چای بخورید. در واقع آن اخلاصی که امام داشت و آن اعتمادی که به سنت های الهی داشت موجب شد این معجزه عظیم رقم بخورد. اتفاقی که ما نظیرش را در دنیا سراغ نداریم و نمیدانم تا زمان ظهور حضرت ولیعصر شبیهی برای این اتفاق پیدا بشود یا نه.
🔸خب این برای ما بچه ها درس می شود. امام از این دنیا چی داشت؟ اگر آن روز شخصیت امام را ترسیم می کردند و یک بیوگرافی از زندگی امام می نوشتند اینگونه بود که یک آخوندی هست که از نظر مادی به زحمت نان و آب زن و بچه خودش را می تواند تأمین کند.
🔸امام آدمی نبود که دنبال این باشد که ریاست درست کند و پول یا بودجه ای برای این کار در نظر بگیرد و ...؛ می گفت من وظیفه ام را انجام می دهم. بعد از 15 سال که به ایران برمیگشتند در هواپیما از ایشان پرسیدند چه احساسی دارید؟ گفت وظیفه ای دارم که در حال انجامش هستم. پرسیدند احتمال نمیدهید خطر شدیدی در ورود به فرودگاه تهران شما را تهدید کند؟ گفت ممکن است؛ من وظیفه ام این است که بروم بعد هم راحت خوابید.
🔰شاگرد موفق امام
🔸وجود امام و زندگی امام بهترین درس آموزنده برای هر مسلمانی است که می خواهد به وظیفه اش عمل کند و الحمد الله خداوند یک شاگرد کاملاً موفق هم نصیبش کرد.
🔸شاگرد الحمدالله زیاد داشت اما آن نفری که صد در صد شبیه خودش باشد که زیر دست او تربیت شد، بعد از خودش جانشین او شد. هرچقدر شکر خدا بکنیم به خاطر رهبری امام و رهبری جانشینش کم است.
🔸یکی از وظایف شما به عنوان کسی که در زمینه رهبری فکری مردم کار می کنید این است که این فکر را جا بیندازید که ما فقط برای شکست دادن رقیب کار نمی کنیم؛ ما میخواهیم اهداف الهی تحقق پیدا کند.
👈متن کامل را در 9دی 343 ام بخوانید
هفته نامه ۹ دی 👇
eitaa.com/joinchat/389742592Cfbd77cc21a
مدیر مسئول 👇
eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1
هدایت شده از هفته نامه ۹ دی
🔹گزیده گفتگوی 9دی با آیت الله مصباح یزدی-3
💠 القاء ناکارآمدی انقلاب چهل ساله، تصویرسازی غلط دشمن است/ کارآمدی نسبی است؛ در مجموع برایند کارآمدی انقلاب اسلامی مثبت است
🔸کارآمدی مراتب دارد؛ اما اگر بگوییم کارآمدی بین صفر یا صد است؛ یا هست یا نیست، خب در جواب یا باید بگوییم بله یا نه؛ ولی اینطوری نیست، کارآمدی نسبی است. بین صفر تا صد، صد درجه هست ممکن است در جایی کارآمدی صد نباشد، اما 99 باشد یا 80 باشد یا 50 باشد؛ همین که از نصف بیشتر باشد این یک موفقیتی است.
🔸اگر ما در جایی انتقاد می کنیم باید ببینیم آیا می شد از این چیزی که محقق شده بهتر کار بکنند یا نه، کسانی غفلت کردند یا از روی هوای نفس کار نکردند؛ انتقاد کنیم شما چرا از این فرصت استفاده نکردید؟ بعد توجهشان دهیم به این نکته و خودمان تلاش کنیم جبران کنیم.
🔸بنابراین کارآمدی یک چیزی که مضبوطاً معین باشد و این اندازه درجه اش مشخص باشد و اگر بود، بگوییم کارآمد هست و اگر نبود، کارآمد نیست، اینطوری نیست.
🔸شاید الان دشمن اینگونه دوست داشته باشد که القا کند این نظام کارآمد نیست و به گونه ای مطرح می کنند که یک پاسخ بله یا خیر بدهیم؛اگر قاطعانه بگویند ناکارآمد است این تصویرسازیِ غلط است؛ درست این است که بگوییم بله، نسبت به بعضی از نظام ها کارآمد بود نسبت به آن چیزی که ما انتظار داریم، مثلاً 70% کارآمدی را داشت؛ ضمن اینکه در بخش های مختلف هم تفاوت دارد. در یک بخشی ما موفق بودیم یک بخشی نبودیم اما سرجمع کارآمدی میشود آن 70، یا 75 یا 80 درصدی که گفتیم. اما اگر بخواهیم یکجا بگوییم کارآمد است یا ناکارآمد، به نظر من صحیح نیست.
🔰اینکه بگوییم مردم بی دین تر شده اند و این بی دین محصول حکومت اسلامی است، حرف بچه گانه ای است
🔸آیا امیرالمؤمنین وقتی به شهادت رسید مردم دیندارتر شده بودند از روز اولی که با او بیعت کرده بودند یا بی دین تر شده بودند؟ اگر بگوییم بی دین تر شده بودند، پس باید بگوییم حکومت علی بی دینی آورد! بنابراین این حرفها دلیل نمیشود برای ناکارآمد نشان دادن حکومت؛ اینها حرف های بچه گانه است.
🔸یک حکومت مخصوصاً حکومت اسلامی ساحت های مختلفی دارد. انگیزه های مختلفی دارد، شرایط مختلف جامعه داخل و جامعه جهانی تفاوت می کند. اینکه گفتیم نسبی است یعنی باید مجموع اینها را با هم سنجید، میگوییم در این شرایط، با این موانع، با این دشمنی ها، ما چقدر به اهدافمان رسیدیم؟
🔸یک درصدی را مثلا نشان بدهیم، فرض کنید اگر بتوانیم کیفیت را تبدیل به کمیت کنیم، باید بگوییم در این سطح ما موفق هستیم؛ ولی اگر جواب حقیقی بخواهیم باید بخشها را از هم تفکیک کنیم، بگوییم این بخشش موفق بودیم؛ مثلاً 100% در یک بخشی هم ضعیف بودیم زیر 50% در یک بخشی هم نسبی بوده، اشکال از یک شخص بوده، اشکال از طرز تفکر بوده، از حزب یا از جناح بوده است.
🔸اما اگر بگوییم ملت اینجور بودند و شما جامعه تشکیل دادید و این جامعه الان خراب شده، اینها حرف های بچه گانه است. عین همین مساله را اگر به حکومت علی (علیه السلام) یا خود پیغمبر نسبت دهید، آیا مردم دیندارتر شدند یا بی دین تر؟ بنی اسرائیل وقتی آمدند گفتند اجعل لنا الها کما لهم آلهه یا وقتی رفتند گوساله پرست شدند، دین دار تر شدند یا بی دین تر؟ پس حضرت موسی چه کاره بود؟
👈متن کامل را در 9دی 343 ام بخوانید
هفته نامه ۹ دی 👇
eitaa.com/joinchat/389742592Cfbd77cc21a
مدیر مسئول 👇
eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1
هدایت شده از هفته نامه ۹ دی
🔹گزیده گفتگوی 9دی با آیت الله مصباح یزدی-4
💠 وقتی جنگ تمام شد خواستند کمبودهای دیگر را جبران کنند از اهداف اصلی انقلاب غفلت کردند/ برای فهم مواضع رهبری باید همه سخنان ایشان را توجه کنیم نه فقط سخنانی که به مزاجمان می سازد
🔸بنابراین کارآمدی، نسبی است. اما حالا این نسبت در این زمان بیشتر بوده یا زمان دیگری؟ مختلف است و نوسان دارد. دریک قسمتی ما در زمان امام خیلی پیشرفت کردیم اما در یک قسمتی نه. یعنی نیروها صرف یک بخش هایی شد و از جای دیگر غفلت شد یا غفلت هم نشد اما نیرو نداشتند برای آن جای دیگر؛
🔸آن زمانی که 8 سال مردم باید بروند در جبهه و بجنگند و به صورت های مختلف یا پشت جبهه باید پشتیبانی کنند، امام فرمودند جبهه ها را پرکنید. دیگر نمی شد به درس اخلاق و تربیت و روان شناسی اولویت دهیم؛
🔸وقتی جنگ تمام شد نوبت این شد که ما کمبود های دیگر را جبران کنیم که متأسفانه غفلت شد. فقط توجه مسئولین به این مساله معطوف شد که کمبودهای جنگ و خرابیها را جبران کنند. اسمش را هم گذاشتند دولت آبادانی؛
🔸غافل از اینکه اصلاً اصل این نهضت و اصل تشکیل این حکومت برای کار فرهنگی است، برای آدم سازی است؛ برای این است که در این امتحان پیروز بشویم برای سعادت ابدی. اما رفتیم دیدیم آمریکا چه کار کرده ما هم برویم یاد بگیریم انجام دهیم، ببینیم ژاپن چه کار کرده، گروهی را فرستادند ژاپن کار بکنند که بعد از جنگ جهانی چه کار کرده و کلی هزینه شد، مطالعات شد و روی آن تئوری ساختند، نیروهایی تربیت کردند که ما از روش های ژاپن برای آبادانی کشور استفاده کنیم.
🔸این مسائل را ما باید بشناسیم که چه خطرهایی انسان را تهدید می کند؛ حتی آنوقت که حکومت اسلامی هست شیطان اینگونه راه را سراشیبی درست می کند رو به جهنم و به نام اسلام و به نام خدمت به نظام.
🔰فرهنگ همچنان اصل است؛ تاکید بر اقتصاد بنا به اقتضاءات و شرایط است
🔸امروز که آقا بر روی مسائل اقتصادی تکیه می کنند. این را میدانند اگر این مساله را نگویند دشمنان این را سوژه می کنند و این اهرم را از دست نظام می گیرند، میگویند شما خراب کردید حالا ما میخواهیم آبادش کنیم؛ پس ایشان تکیه می کنند روی این مساله که ما باید معیشت مردم را تأمین کنیم؛ برای اینکه مارکسیستها این شعار را از دست ما نگیرند؛ همین الان هم می بینید در جمهوری اسلامی در دانشگاه های تهران و دانشگاه های اسلامی، گرایشات مارکسیستی در حال شکل گیری است.
🔸این قبیل مسائل، جدی است و حتی اساتید در دانشگاه ها مطرح می کنند. می خواهند نسل جوان ما را از مسائل اصلی دین دور کنند. فردا یکوقت چشم باز می کنیم بچه های دبیرستانی ما بهشت و جهنم و شب اول قبر و این مسائل را مسخره می کنند. در حالیکه ما مشغول هستیم به اقتصاد و میخواهیم اقتصادمان را درست کنیم.
🔸باید بفهمیم رهبری لازم است در فلان موقعیت فلان شعار را بدهد تا آن شعار از دست دشمن بگیرد. مساله معیشت واقعاً نیاز مردم است و اکثر مردم تا حداقلهای زندگیشان تأمین نشود کار نمیکنند. این میشود مقدمه لازم؛ اما این هدف نیست.
🔸اصلاً هدف زندگی چیست؟ برای چه انقلاب کردیم؟ اینها فراموش میشود بعد کسانی هم که کمتر تجربه دارند یک جمله از فرمایشات آقا را یکجا می شنوند فکر میکنند اول تا آخر قضیه همین است؛ در حالی که همین آقا دیروز هم حرف دیگری زد، پریروز هم مطلب دیگری گفت چرا آن حرفها را فراموش می کنید؟ فلان حرفی از رهبری که با مزاجش میسازد را می گیرد و بقیه را فراموش میکند.
👈متن کامل را در 9دی 343 ام بخوانید
هفته نامه ۹ دی 👇
eitaa.com/joinchat/389742592Cfbd77cc21a
مدیر مسئول 👇
eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1
هدایت شده از هفته نامه ۹ دی
🔹گزیده گفتگوی 9دی با آیت الله مصباح یزدی-5
💠 در ذهن برخی مسولان این است که شاه را کنار زدند حالا نوبت آنهاست که شاهی کنند/ درمجموع جوانان نسبت به سال 57 دیندارترند/ برخیها نهایت آرزویشان این است مثل یکی از ایالتهای آمریکا شویم!
🔸آدم احساس میکند بعضی از مسئولین، بعضی که میگویم میتواند یک در یک میلیون باشد عددش را هم در نظر نگیرید، بعضی از مسئولین در فکرشان اینگونه تصور می کنند؛ میگویند شاه را بیرون کردیم حالا نوبت ماست که شاهی کنیم. ما زندان رفتیم و شکنجه شدیم، حالا نوبت خودمان، بچه هایمان، دار و دسته و همشهریهایمان است. ارزش ها و اسلام، ابزاری بود. امام هم نعوذ بالله از فکر دینی مردم استفاده کرد برای اینکه یک حرکتی ایجاد کند!
🔸اگر فقط به این فکر باشیم که در تکنولوژی پیشرفت کنیم، جامعه درست میشود؟ با این نگاه نهایتا میشویم مثل یک ایالتی از ایالات آمریکا، یا یک اسرائیل دیگر. آیا ما برای همین انقلاب کردیم؟
🔸بنده مطمئنم در ذهن بسیاری از مسئولین به عنوان بزرگترین آرزو این هست که خودشان را برسانند به حد یکی از ایالات آمریکا. بگویند ما آمریکا شدیم؛ ما که هیچ جا به حسابمان نمی آوردند، آمریکا شدیم. خدا، دین، ارزش ها و شهادت هم ابزاری بود برای همین. خب کی باید این نگاه را اصلاح کند؟
🔸مسئولین فرهنگی کشور. تئوریش را هم آنها باید تهیه کنند و نشر هم به دست شماهاست. اونوقت برای اینکه این مسئولیت ها را انجام بدهیم خون دل باید بخوریم، فحش باید بخوریم، فقر باید بچشیم، تهمت باید بشنویم، بله جهاد یعنی همین.
🔸وقتی می گوییم جوانان دیندارتر شده اند، جوان را باید معنا کنیم؛ جوان یعنی برآیند جوان ها، وگرنه بعضی ها هستند که بی دینتر هستند، بعضی های دیگر خیلی عالی تر هستند؛ اما مجموعاً میگوییم برایند جوانها نسبت به آنها بهترند.
🔸یک مساله مهم هم اینجا وجود دارد که نباید آن را فراموش کرد و آن اینکه وقتی در مورد دینداری جوانان اینگونه سخن می گوییم باید مراقب باشیم دچار این آفت نشویم که خب پس دیگر نسبت به جوان ها وظیفه ای نداریم و این جوان ها دیندارتر از قبلیها هستند. نه؛ دینداری این جوانان را هم باید حفظ کرد و هم باید رشد داد، و هم آنهایی که کمبود دارند باید کمبودهایشان را برطرف کرد.
🔰باید آرمانی فکر کنیم اما در عمل، عملگرا باشیم
🔸اگر خیال پردازی کنیم و آرمان گرایی صرف پیشه کنیم و مدام بگوییم باید چنین شود و باید چنان شود، به هدف نخواهیم رسید و باز همین جایی خواهیم بود که هستیم. ما باید آرمانی فکر کنیم اما در عمل، باید عمل گرا باشیم. باید فکر کنیم این آرمان را در این شرایط، چگونه و تا چه اندازه میشود محقق کرد. وقتی ما مسائل را قاطی میکنیم، یا خیلی ناامید میشویم یا راه را عوضی میرویم.
👈متن کامل را در 9دی 343 ام بخوانید
هفته نامه ۹ دی 👇
eitaa.com/joinchat/389742592Cfbd77cc21a
مدیر مسئول 👇
eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1
هدایت شده از هفته نامه ۹ دی
🔹گزیده گفتگوی 9دی با آیت الله مصباح یزدی-6
💠 سیاری از مسائل هست که با هم تزاحم دارد و ما درک نمی کنیم/ رهبر اولویتها را تشخیص می دهد/ برای برخی متدینین مساله ولایت فقیه هنوز حل نشده است/ احترامشان به رهبری از باب احترام به عالم است نه ولیّ واجب الاطاعه
🔸برای برخی از کسانی که نسبت به رفتارهای رهبری شبهه و سوال دارند، از اول مسائل مربوط به ولایت فقیه و رهبری حل نشده است. همانطور که قبل از حضرت امام برای اکثر متدینین تصوری نسبت به حکومت اسلامی نبود، و برای آنها دین در نماز و روزه و سینه زنی و این مسائل خلاصه میشد، امروز هم برای بسیاری از اقشار، دینداری شامل این مسائل حکومتی نمی شود. اینها را مسائل سیاسی میدانند.
🔸در ذهن اینها این است که حضرت آقا سمبل و نماد یک حزب و جناح سیاسی است، فرد دیگری هم سمبل و نماد جناح دیگر است؛ گاهی این روی کار است و گاهی او! این نقصی معرفتی درباره اصل ولایت فقیه، شان ولی فقیه، و لزوم اطاعت از ولی فقیه در اسلام است. این نکته اتفاقا در میان متدینین بیشتر است. به رهبری هم از باب احترام به علما، احترام می گذارند نه ولی فقیهی که باید از او اطاعت کرد
🔸از سوی دیگر بسیاری از مسائل هست که با هم تزاحم دارد و ما درک نمی کنیم. یک روی سکه را می بینیم، اما جهات دیگری دارد که ما متوجه آن نیستیم. این مسأله در صدر اسلام هم سابقه دارد.
🔸بهترین نمونه آن در زمان امام حسن (علیه السلام) اتفاق افتاد. عدهای از شیعیان حضرت آمدند و سجاده از زیر پای حضرت کشیدند، و گفتند: السلام علیک یا مذلّ المومنین! آنها اصحاب خاص خود حضرت بودند؛ گفتند: تو مومنین را ذلیل کردی. آیا واقعا اینگونه بود؟ این رفتار آنها به خاطر این بود که حضرت مصالح و مسائلی را درک می کرد که آنها درک نمی کردند. او می دید که اگر این کار را نکند اصل اسلام برچیده می شود.
🔸این نکته هم باز بر می گردد به کمبود معرفت ما نسبت به وظایف رهبر. او هم مصالح امت را و هم تکلیف شرعیاش را می فهمد، اما مسائلی را می بیند که ما نمی بینیم. حالا فرض کنید خدای نکرده شرایط جامعه ما به گونه ای شود که یا امام حسن باید با معاویه صلح کند، یا باید اصل اسلام در معرض خطر قرار بگیرد؛ چه باید کرد؟
🔸فرض می کنیم رهبر جامعه درک کرد که مسیر جامعه با شرایط جهانی به گونه ای است که یا نسل آینده ای که روی کار می آید خواهد گفت: ما باید دموکراسی غربی با همه خصوصیاتش را داشته باشیم، ولو دین پایمال شود، یا رهبری باید از امروز در مسائلی دخالت نکند و خودش را محدود کند به آنچه در قانون اساسی که مردم رای داده اند آمده، تا از آن خطر محتمل در آینده جلوگیری شود.
🔸زیرا اگر بخواهد بیشتر از قانون دخالت کند، می گویند خلاف قانون عمل می کنی. پس اولا به لحاظ قانونی خلاف قانون عمل نمیکند، ثانیا در عمل اگر بخواهد فراتر از قانون اساسی عمل کند مردم طاقت نمی آورند. منظور از مردم یعنی ثروتمندان، صاحبان مقام و افراد موثرند که وقتی ببینند خواسته هایشان تامین نمی شود، اصل دین و نظام را زیر سوال میبرند و میگویند مردم به رئیس جمهور رأی داده اند؛ رهبری دیگر چیست؟
🔸او باید مصالح را ببیند، جرح و تعدیل کند، اولویتها را رعایت کند، مصلحت اعم را مقدم بدارد، خط مشی را تعیین کند، و ما لازم است اطاعت کنیم. والا اگر اطاعت یعنی تکلیفی که در رساله نوشته شده، پس رهبر می خواهیم چه کار؟ او باید تصمیم بگیرد که امروز باید فلان کار را انجام دهید؛ ولایت فقیه یعنی این.
🔸ما عملاً باید اطاعت کنیم؛ البته سعی هم میکنیم فهممان را ارتقاء ببخشیم که مصلحت اش را بفهمیم، اما باید بدانیم و اطمینان داشته باشیم که او فهمش بهتر از ماست و مسائل را بهتر درک میکند، و نهایتاً برای انجام وظیفه اش هست که این رفتار را میکند و سرسوزنی هم حاضر نیست از این وظیفه تخطی کند.
👈متن کامل را در 9دی 343 ام بخوانید
هفته نامه ۹ دی 👇
eitaa.com/joinchat/389742592Cfbd77cc21a
مدیر مسئول 👇
eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1
هدایت شده از هفته نامه ۹ دی
🔹گزیده گفتگوی 9دی با آیت الله مصباح یزدی-7
💠 در میان برخی مسئولین کشور رگه هایی از سکولاریسم وجود دارد/ در حوزه های ما ناخودآگاه، سکولاریسم دارد رسوخ می کند/ زمانی صفت رباخوار، فرد را در جامعه ساقط می کرد؛ اما الان کل اقتصاد با ربا اداره می شود، کسی هم نمی گوید بانکها رباخوارند/ برای تحول در علوم انسانی دانشگاهها باید از جلسات علمی و انجمنهای علمی شروع کرد
🔸در مورد تغییر محتوای علوم انسانی آرام و بدون اینکه واکنش تندی ایجاد کند و حساسیت برانگیز باشد می توان این تغییرات را ایجاد کرد. بهترین راهش این است که جلسات علمی برگزار شود. خیلی آرام مسائل را خودشان بنشینند و با هم نقد کنند؛ خود آنها مدعی نقد شوند، منتها با یک مدیریت صحیح.
🔸جلساتی تشکیل شود، انجمن هایی در دانشگاهها ایجاد شود که یکی دوتا شخصیت پخته متدین در بین اینها حضور داشته باشند، و با بحث و تحقیق بی طرفانه نقدهایشان را مطرح کنند. الان هم در بعضی دانشگاهها مانند دانشگاه تهران انجمن هایی وجود دارد که اساتید جامعه شناسی یا اقتصاد با هم جلساتی دارند. این کاری بود که دفتر همکاری حوزه و دانشگاه شروع کرد اما مسائل سیاسی و مسائل مربوط به جنگ نگذاشت که خوب پیشرفت کنیم.
🔸این کار باید با مشارکت خود اساتید دانشگاه ها و طرح بحث آزاد علمی و بی طرفانه انجام بگیرد. اول باید اصول این مسائل حل شود، و بعد گروه هایی تشکیل شود برای نوشتن کتابهای جدید. این طرحی است که از سال اول انقلاب بچه های حوزه پیشنهاد کردند و آن روز عملی هم شد.
🔸امروز هم بعد از چهل سال می بینیم بهترین راه همین است؛ اما اگر بگوییم ما طرح می دهیم و شما باید عمل کنید، یک زمینه ای می شود برای مانور ضد انقلاب. باید فکر کنیم چگونه فکر آنها را عوض کنیم؛ با حفظ آبرو و موقعیت استاد به گونه ای که به شخصیتش لطمه نخورد و منافعش محفوظ بماند، در فکرش اثر بگذاریم.
🔰برخی هرچه وعده می دهند ما ارزان می کنیم، در واقع در نهایت می خواهند با آمریکا سازش کنند
🔸از نظر جهانی، بزرگترین خطری که ما را تهدید می کند سکولاریسم است که می گوید اصلا دین میخواهید برای چه؟ بعد از این که معلوم شد شما دین می خواهید، آنوقت اگر بگویید کدام دین، خطر پلورالیسم مطرح می شود که میگوید هر دینی که باشد فرق نمیکند.
🔸خطر سکولاریسم الان کشورهای اسلامی را تهدید می کند. الان رگه هایی از سکولاریزم در مسئولین کشور ما هم وجود دارد، و حتی در حوزه های ما ناخودآگاه دارد رسوخ می کند و ما غافلیم. وقتی ارزش ها ی دینی کمرنگ می شود و بی احترامی به دین صورت می گیرد، این خطر پررنگ می شود.
🔸به عنوان یک مثال ساده عرض کنم، زمانی اگر می گفتند فلانی رباخوار است، همین کافی بود که او در یک محیط دینی اصلا ساقط شود. حالا ربا خوری او چه اندازه بود؟ مثلا تاجرهای متدینی بودند که من می شناختم؛ نماز اول وقتشان ترک نمی شد، اما معامله ای که می کردند یک کم نبات می فروختند به طرف و پولی هم قرض می دادند، و مثلا پنج درصد سود می گرفتند؛ آن هم با همین ظاهرهای دینی یا همان کلاه شرعی.
🔸اما الان کل اقتصاد ما به طور رسمی با سود بیست درصد و بیست وپنج درصد و سی درصد اداره می شود؛ هیچکس هم نمی گوید این ربا خوردن است و اینها رباخوار هستند؛ برعکس میگویند: مگر بدون این هم میشود؟!
🔸در سیاست هم میگویند ما فقط شعار میدهیم که آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند، اما مگر ما در مقابل آمریکا چه داریم؟ اگر آمریکا فلان جنس را تحریم کند بیچاره می شویم.
🔸یعنی الان هرچه که وعده می دهند ما ارزان می کنیم، در واقع یعنی در نهایت می خواهند با آمریکا سازش کنند. اسمش این است که دولت می خواهد برنامه ریزی کند، و به مردم وعده می دهند که اجناس ارزان میشود، اما واقعیتش این است که میخواهند با آمریکا ببندند، و به آنها می گویند فلان امتیاز را به شما می دهیم و شما هم فلان تحریم را کم کنید و خیلی سختگیری نکنید.
🔸یا شعار می دهند، و از مردم نظر خواهی می کنند که آیا ارزانی میخواهید یا فلان ارزش اجتماعی را؟ خب مردم هم ارزانی میخواهند. ولی در واقع دارند طرحهایی را برنامه ریزی می کنند مبتنی بر سازش با آمریکا؛ معتقدند چاره ای جز سازش نداریم. در حرف وشعار چیزی میگویند (سنگ مفت و گنجشک مفت)؛ ولی اعتقادشان این است که مگر می شود با آمریکا در افتاد؟ ته دلشان این است که با آمریکا که هیچ، با نوکر آمریکا هم نمی توانیم دربیافتیم!
👈متن کامل را در 9دی 343 ام بخوانید
هفته نامه ۹ دی 👇
eitaa.com/joinchat/389742592Cfbd77cc21a
مدیر مسئول 👇
eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1