eitaa logo
حمید رسایی
113.9هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
4.3هزار ویدیو
107 فایل
♻ خوش آمدید ✔ اینجا کانالی است برای اطلاع از تحلیل‌ها، یادداشت‌ها و عکس نوشت‌های نماینده مجلس شورای اسلامی مدیر مسئول هفته‌نامه ۹ دی حجت الاسلام حمید رسایی ✔ ارسال پیام در ایتا: @daftar_rasaee ✔ انتشار تبلیغات: eitaa.com/joinchat/3903717649Cb244aa9a7a
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از متقین
➖➖➖➖➖➖➖ 🔲 مرثیه ای در مرداب ✍️ علی ثقفی ◻️نه اینکه من همچین یک دفعه عاشق مرحوم طالب زاده شده باشم تا چون دخترکان نوجوان سیزده ساله که اطراف شهدا طواف می کنند برایش دلنوشته بنویسم.و نه اینکه در طول این سی سال آشنایی حتی یکبار او را به اسم کوچک صدایش کرده باشم تا اکنون به او نادر بگویم و نه اینکه بخواهم با مشابه سازی با سردار اربا اربا شده او را حاج نادر صدا کنم. ◻️اما از فردای روز تشییع و دفن او غمی ناشناخته بر این دل سنگینی می کند با یک سوال که چرا موثرین عرصه های مختلف انقلاب را تا هستند اینطور تحقیر می کنیم. من با وجود همه ی حرف و حدیثهایی که پیرامون او بود یک چیز را نمی توانستم باور نکنم و آن ایمان اشراقی او به انقلاب اسلامی و دغدغه هایش برای آن بود. ◻️ در کنار پیکر او کمی دورتر از صفهای اول در مسجد بلال ایستاده بودم و به این فکر می کردم خوب این پروژه تمام شد. پروژه تجلیل بعدی از آن کیست؟ ◻️مرثیه من برای از دست دادن مرحوم طالب زاده نیست . مرثیه برای این سنت است. سنتی که مثل مرداب ما را فرا گرفته است. سنت تخریب موثرین در زمان حیاتشان و تجلیل از آنها بعد از مرگشان. . ➖➖➖➖➖➖➖ https://eitaa.com/almottaqin ➖➖➖➖➖➖➖
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. معنای تاسوعا و عاشورا چیست؟ این نام‌گذاری توسط چه کسی برای دو روز مهم تاریخ شیعه بکار رفت؟ 🔺صفحات مجازی حمید رسایی🔻 eitaa.com/rasaee T.me/www_rasaee_ir instagram.com/rasaee.ir twitter.com/hamidrasaee
سخنرانی_شب نهم محرم 1401.mp3
32.2M
🎤 سخنرانی حمید رسایی 🌑 شب نهم محرم ۱۴۰۱ 📗 ما و سنت‌های الهی (۴) 📚 در این جلسه سنت الهی استدراج و امهال (مهلت دادن) که از جمله سنت‌های مختص اهل باطل و جریان دنیاطلب است به بحث گذاشته شده و به این سئوال پاسخ داده که چرا برخی از افراد غیر مؤمن از نعمت‌های دنیایی برخوردارند. 🕌 هیئت فرهنگی و تربیتی بیت الشهدای گناباد 🔺صفحات مجازی حمید رسایی🔻 eitaa.com/rasaee T.me/www_rasaee_ir instagram.com/rasaee.ir twitter.com/hamidrasaee‌
هدایت شده از حافظه تاریخی ایرانی
34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻روز ‏عاشورای ۸۸ در تهران اتفاقاتی افتاد که خیلی ها نمیخواهند یادآوری شود، نسل جدید هم که اصلا اتفاقات آن روز را ندیده که چیزی به یاد آورد. در قسمت ۳۱ ‎برنامه حافظه تاریخی ایرانی جزییاتی از حوادث و پشت پرده آن روز را بازخوانی و در انتها نیز دو کتاب خواندنی معرفی کردیم‌. @Hafezeh_tarikhi_irani
. ♻️ چرا ساکتند؟ 🔰 حمید رسایی: چهره میرحسین موسوی سال‌هاست برای مردم روشن شده، او مُرده سیاسی است. هدف از کتابی که یکی از رسانه‌های خارجی او آماده کرده‌ و متنی که از وی به عنوان مقدمه آن قرار داده‌اند، این است که بگوید: موسوی نمُرده‌، فراموشش نکنید. اما مسأله ما موسوی نیست بلکه مسأله چهره‌های دیگری هستند که همچنان با رفتار منافقانه خود، واقعیت‌شان مشخص نشده و زیست سیاسی‌شان ادامه دارد. این منافقین، برخی در اردوگاه اصلاح‌طلبی زیست کرده‌اند به عنوان اصلاح‌طلب شناخته می‌شوند و برخی در اردوگاه اصولگرایی زیسته‌اند و به عنوان اصولگرا شناخته می‌شوند، اما به کارنامه برخی از آنها که نگاه می‌کنیم، هر دو پشیمان از گذشته انقلابی خود، هر دو بی‌اعتماد به وعده‌ها و سنت‌های الهی، هر دو خسته از آرمانگرایی و پنجه در پنجه شدن با استکبار، هر دو با تغییر سبک زندگی مردمی به زندگی اشرافی و ... اعلام موضع خواص (اصلاح‌طلب یا اصولگرا یا ...) در این بزنگاه‌ها مهم است چون واقعیت‌های درونی افراد و جریانات را نشان می‌دهد. دلیل سکوت برخی چهره‌ها در مواجه با متن منتشر شده موسوی، همان نکته‌ای است که در فتنه سال ۸۸ آنها را به سکوت واداشت. سال ۸۸ بسیاری از آنها اعتقادی به وقوع تقلب نداشتند؛ وقتی حرمت امام و آرمان‌های امام در تجمعاتشان شکسته می‌شد، واقعا در دل ناراحت بودند؛ در عاشورای ۸۸ هم وقتی عده‌ای حرام لقمه، آن جفا را در حق آن روز عزیز کردند و حرمت صاحبش را شکستند، اینها واقعا راضی و خوشحال نبودند؛ اما در تمام این مقاطع ساکت بودند، چرا؟ چون جسارت و شجاعت نداشتند که وقتی زمین خوردند، بلند شوند و خودشان را بتکانند و مسیر کج‌رفته را ادامه ندهند؛ چون با خود می‌گفتند موضع‌گیری ما به نفع رقیب تمام می‌شود! چون جناح و جهت و جریان سیاسی‌ای که در آن قرار داشتند، بت‌های درونی‌شان شده بود و نمی‌گذاشت حرمت‌شکنی و بر شاخه نشستن و بُن بریدن را ببینند. امروز هم همان منطق بر سکوت این جماعت حاکم است. رهبر معظم انقلاب پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی، درباره خصوصیات آن شهید به نکته ظریفی اشاره کردند. یکی از خصوصیات آن شهید را شجاعت دانستند و بعد فرمودند که حاج قاسم نه فقط در میدان جنگ که در میدان سیاست هم شجاع بود. اما شجاعت آن شهید در میدان سیاست چه بود؟ پس از شهادت آن عزیز، وقتی ارادت چند ده میلیون‌ به حاج قاسم هویدا شده، چهره‌ها و رسانه‌های جریان مشهور به اصلاحات با استناد به برخی مواضع گذشته آن شهید (از جمله گرایش وی به خاتمی در انتخابات سال ۷۶ و ارتباطات شخصی ایشان با برخی چهره‌های سیاسی این جریان) این استقبال مردمی را به نام خود فاکتور کردند (هر چند کم کم چهره واقعی خود را در نفی انتقام سخت نشان دادند). همه می‌دانند که آن شهید علی‌رغم موضعی که در انتخابات ۷۶ داشت، سال ۷۷ وقتی شعار اصلاح‌طلبی این جماعت، رُخ واقعی خود را (که اصلاح اصول مهم قانون اساسی و در مواردی، اصلاح مبانی شریعت به اسم روشنفکری دینی بود) نشان داد، حاج قاسم عَلَم مقابله با این انحراف را برداشت و در نامه مشهور فرماندهان سپاه، به خاتمی هشدار داد. این تنها مورد از شجاعت آن شهید در میدان سیاست نبود.n بله، این همان صفتی بود که رهبر انقلاب وقتی این جماعت به دنبال بهره برداری از محبوبیت آن شهید هستند، درباره ایشان فرمودند: "این شجاعت و تدبیرِ توأمان، فقط در میدان نظامی هم نبود، در میدان سیاست هم همین جور بود... در مسائل داخل کشور اهل حزب و جناح و مانند اینها نبود، لکن به شدّت انقلابی بود. انقلاب و انقلابیگری خطّ قرمزِ قطعیِ او بود؛ ذوب در انقلاب بود. پایبند به خطّ مبارک و نورانیِ امام راحل (رضوان الله علیه) بود." ۹۸/۱۰/۱۸ ریشه سکوت تلخ عده‌ای در بزنگاه‌های حساس و در برابر مواضع غلط امثال موسوی، فقدان ارزش‌های انقلاب، پشیمانی از راه امام، وابستگی حزبی و نبود شجاعت در درون آنها و در یک کلمه قبیله‌گرایی است. 🔺صفحات مجازی حمید رسایی🔻 eitaa.com/rasaee T.me/www_rasaee_ir instagram.com/rasaee.ir twitter.com/hamidrasaee‌
سخنرانی_شب دهم محرم 1401 (1).mp3
34.78M
🎤 سخنرانی حمید رسایی 🌑 شب دهم محرم ۱۴۰۱ 📗 ما و سنت‌های الهی (۵) 📚 در شب دهم محرم، دو سنت الهی دیگر مورد بحث قرار گرفت. سنت الهی امداد که از سنت‌های مشترک بین جریانات حق و جریان باطل است و سنت نصرت الهی که مختص جریان حق است مورد بررسی قرار گرفت و به این شبهه پاسخ داده شد که چرا برخی اوقات ، جریان باطل به موفقیت‌هایی دست پیدا می‌کند. 🕌 هیئت فرهنگی و تربیتی بیت الشهدای گناباد 🔺صفحات مجازی حمید رسایی🔻 eitaa.com/rasaee T.me/www_rasaee_ir instagram.com/rasaee.ir twitter.com/hamidrasaee‌
. نکته‌ای که تن سیستم‌های امنیتی غرب و برنامه‌ریزان هتاکی به مقدسات اسلامی و دشمنان انقلاب اسلامی ایران را می‌لرزاند، این است که ضارب چاقو به گردن سلمان‌رشدی ملعون، پس از صدور حکم تاریخی امام خمینی(ره) به دنیا آمده است. 🔺صفحات مجازی حمید رسایی🔻 eitaa.com/rasaee T.me/www_rasaee_ir instagram.com/rasaee.ir twitter.com/hamidrasaee‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️ فیلم شلیک یکی از تیرهایی که رهبر انقلاب فرمودند 🔰 رهبر حکیم انقلاب با اشاره به حکم ارتداد سلمان رشدی: "امام تیرى شلیک کرده‌اند و خوب هم هدف‌گیرى کرده‌اند و این تیر تا به هدف نخورد، نمى‌افتد. این تیر، روزى به هدف خواهد خورد" 🔺صفحات مجازی حمید رسایی🔻 eitaa.com/rasaee T.me/www_rasaee_ir instagram.com/rasaee.ir twitter.com/hamidrasaee‌
هدایت شده از هفته نامه ۹ دی
💠 ۴٨٩ امین شماره هفته نامه ۹دی منتشر شد 👈شنبه روی دكه‌های مطبوعات 🔻 میریزید موسادی! 🔹 پرونده ٩دی درباره متن موهن منتشرشده از سوی میرحسین موسوی، پادوی صهیونیستها 🔻 سگ‌کشی! 🔹 سلمان رشدی مرتد در حال سخنرانی در نیوبورک با سلاح سرد مورد حمله قرارگرفت 🔹 اعطای جایزه کتاب سال به ترجنه کتابی از سلمان رشدی توسط دولت موسوی و وزارت ارشاد خاتمی 🔸 سمت حسین در تجلیل از برنامه پرمخاطب «حسینیه معلی» 🔸 حبیب حرم؛ حسین ایرانی ♨️ فروش نسخه pdf هفته نامه ۹ دی ♨️ با توجه به درخواست مکرر برخی علاقمندان داخلی و بویژه عزیزان خارج از کشور، از سال ۹۸ فروش نسخه دیجیتال ۹دی آغاز شد. برای خرید نسخه PDF روی لینک زیر بزنید: ‏jaaar.com/kiosk/archives/9day هفته نامه ۹ دی 👇 @noheday مدیر مسئول 👇 @rasaee ...
. بی شک جملات بالا یکی از اعجازهای خمینی کبیر در تحلیل درست آینده خود پیرامون حکم اعدام سلمان رشدی است و ظاهراً برای یک عده آنچه که بی‌ارزش شده است؛ رجوع به دستور و حکم صریح امام دیروز یا امام امروز در تحلیل درست حوادث بسیار مهم روز است! امامین انقلاب بارها و بارها موضع رسمی خود را درباره اجرای حکم اعدام سلمان رشدی صریحا بیان کرده‌اند. امام خمینی رحمه‌الله علیه وقتی می‌فرماید «والله اگر جوان بودم و قدرت حرکت داشتم؛ شخصا می‌رفتم و او را می‌کشتم» کاملاً طبیعی است یک عده به خاطر ضعف تحلیل یا ضعف ایمان یا ضعف غیرت دینی یا ضعف تفکر انقلابی یا ضعف ولایت مداری خود در مواجه با ادبیات غیرتمندانه امام ؛ دست به هر تحلیلی برای عدم حمایت صریح از اعدام نویسنده کتاب آیات شیطانی بزنند! هنوز دلارهای برجام وارد ایران نشده و‌ امضایی پای برگه‌ها نیامده‌! فرض کنید اگر برجام احیا شود؛ چطور این افراد سست عنصر دم از حفظ آرامش مردم می‌زنند و از گره خوردن برجام به معیشت مردم و اقتصاد داد سخن می‌گویند و می‌گویند نباید سراغ ناراحتی غرب رفت! حتی اگر سردارمان را تکه تکه کرده باشند و ما بخواهیم انتقام بگیریم و آمریکا را از منطقه بیرون کنیم. البته فرض قوی و درست ما این است که دولت محترم برجام را به اقتصاد و معیشت مردم و اجرای دستورات صریح امامین انقلاب همچون حکم اعدام سلمان رشدی، قبل و بعد از امضای مجدد برجام گره نزده است. 🔺صفحات مجازی حمید رسایی🔻 eitaa.com/rasaee T.me/www_rasaee_ir instagram.com/rasaee.ir twitter.com/hamidrasaee‌
هدایت شده از ابَرشاگرد
☀️ گاهِ ظهر ☀️ خیانت «خاتمی» و تحقق پیش‌بینی امام خمینی ⭕️ کمال خرازی(وزیر امور خارجه‌ی دولت اصلاحات) در پایان نشست خود با وزیر خارجه‌ی انگلیس در حاشیه‌ی پنجاه و سومین مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۱۳۷۷ می‌گوید: ⬅️ دولت جمهوری اسلامی ایران تصمیمی ندارد و نمی‌خواهد که هیچ‌کسی را در باره‌ی تهدید جان «سلمان رشدی» تشویق کند و دولت ایران از جایزه‌ای که برای قتل سلمان رشدی (از سوی بنیاد ۱۵ خرداد) تعیین شده است، حمایت نمی‌کند! (روزنامه‌ی اطلاعات، ۴ مهر ۷۷، صفحه‌ی پایانی) ⭕️ محمد خاتمی(رئیس‌جمهور وقت) در سفری در سال ۱۳۷۹ به آمریکا صریحا اظهار کرد: ⬅️ «باید مسئله‌ی سلمان رشدی را تمام‌شده تلقی بکنیم. امام به عنوان یک فقیه نظریه‌ی خودشان را گفتند و خیلی از علمای اسلامی دیگر هم نظر اسلامی خودشان را دارند.» (دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه، هزاره‌ی گفت‌وگو و تفاهم، صفحه‌ی ۱۰۹) 🌻 و اما پیش‌بینی دقیق امام خمینی(قدس الله سره) در اسفند ۱۳۶۷: ⬅️ «ترس من این است كه تحلیل‌گران امروز ده‌سال دیگر بر كرسی قضاوت بنشینند و بگویند كه باید دید فتوای اسلامی و حكم اعدام سلمان رشدی مطابق اصول و قوانین دیپلماسی بوده است یا خیر؛ و نتیجه‌گیری كنند كه چون بیان حكم خدا آثار و تبعاتی داشته است و بازار مشترك و كشور‌‌های غربی علیه ما موضع گرفته‌اند، پس باید خامی نكنیم و از كنار ا‌هانت‌كنندگان به مقام مقدس پیامبر و اسلام و مكتب بگذریم.» (صحیفه‌ی نور، جلد ۲۱، صفحه‌ی ۲۹۲) ✍ ابَرشاگرد
سخنرانی_شب یازدهم محرم 1401.mp3
35.95M
🎤 سخنرانی حمید رسایی 🌑 شب یازدهم محرم ۱۴۰۱ 📗 ما و سنت‌های الهی (۶) 📚 بعد از تبیین سنت‌های الهی در شب یازدهم محرم، به این موضوع مهم پرداخته شد که چرا به امام معصوم نیاز داریم و تکلیف ما در دوره عدم حضور یا غیبت امام معطوم چیست؟ 🕌 هیئت فرهنگی و تربیتی بیت الشهدای گناباد 🔺صفحات مجازی حمید رسایی🔻 eitaa.com/rasaee T.me/www_rasaee_ir instagram.com/rasaee.ir twitter.com/hamidrasaee‌
گزارش تصویری از مراسم سخنرانی در هیئت فرهنگی و تربیتی بیت الشهداء / این مراسم سخنرانی به مدت شش شب در شهر گناباد برگزار شد. فایل صوتی این مراسم در کانال ایتا و تلگرام قرار داده شده است. 🔺صفحات مجازی حمید رسایی🔻 eitaa.com/rasaee T.me/www_rasaee_ir instagram.com/rasaee.ir twitter.com/hamidrasaee‌
هدایت شده از هفته نامه ۹ دی
🔰سمت حسین 🔹درباره برنامه پر مخاطب «حسینیه معلی»، پدیده تلویزیون در محرم امسال 🔸محرم امسال یک برنامه تلویزیونی بیننده های زیادی را پای تلویزیون نشاند؛ حسینیه معلی با تهیه کنندگی سیدبشیر حسینی برنامه ای بود که به نظر می رسد توانست در جلب نظر بیننده ها و منتقدان موفق باشد. برنامه ای که ساختار فرم آن بر پایه تلنت شو شکل گرفته بود اما تا حد قابل قبولی توانسته بود این فرم را به خدمت محتوای ارزشمند خود درآورد و نتیجه، یک سبک نو و ابتکاری در برنامه سازی مدهبی مردمی بود. نه شبیه عصر جدید بود و نه حتی شبیه «وجیها بالحسین» عراقیها. 🔸یکی از مهمترین ویژگیهای برجسته این برنامه، حفظ اصول محتوایی امر روضه و مداحی برای امام حسین در قالب و فرم نمایش و اجرا بود. اساسا محور یک برنامه تلنت شو، دیده شدن و شو و نمایش خلاقیت و هنر فردی است؛ اما حسینیه معلی تا حد بسیار خوبی توانست در عین به نمایش درآوردن هنر و خلاقیت و استعداد افراد و تواناییهای کارشناسان خود، به محل نمایش «خود» و محور شدن افراد تبدیل نشود؛ بلکه محور این برنامه نمایش «حسین» و «عاشورا» و محور قرارداشتن مفاهیم عاشورایی و حسینی بود؛ یعنی دقیقا همان چیزی که فلسفه عزاداری و هیاهو و دسته‌روی حسینی در خیابان و کوچه و حسینیه و هیأت است. 🔸از نشانه های اخلاص سازندگان و توجه عامدانه آنها به دیده نشدن خودشان، علاوه بر ارتباط قلبی‌ای که مخاطب از همان قسمت اول برنامه با آن برقرار کرد می توان به عدم درج نام و نشان عوامل و سازندگان برنامه اشاره کرد. 🔸رقابتی نبودن برنامه از دیگر عوامل موفقیت برنامه در رسیدن به اهداف محتوایی خود بود. انتخاب درست کارشناسان مداحی هم از دیگر عوامل موفقیت حسینیه معلی بود. مداحانی که توانستند بین حضور در یک برنامه تلویزیونی به عنوان کارشناس و نشستن در یک مجلس روضه و همچنین قرار گرفتن در موقعیتهای معمول جلسات خصوصی روضه خوانی خودشان که به تبادل و تعامل و چرخش شعر و نوحه و گریز و روضه می گذرد، به خوبی جمع کنند. 🔸تنوع سبک و مدل مداحی، روضه خوانی و مرثیه سرایی شرکت کنندگان و توجه به آیینهای عزاداری اقوام مختلف ایرانی و حتی دیگر کشورها، از نقاط برجسته حسینیه معلی بود. مادحین و روضه خوانان نوجوان، جوان، میان سال و مسنی که به خوبی نشان دادند ایران و امت شیعه، چه استعدادها و ظرفیتهای کم نظیری در عرصه ذاکری اهل بیت دارد. حضور نوجوانان و جوانان حافظ و قاری قرآن، جانباز دفاع مقدس، خانواده تعزیه خوان، جوان پرده خوان و نقال، سنتی خوان، ابتهال خوان، مداح نابینا، مداح اهل سنت، مادحین عرب، ترک، لر، کرد، جنوبی، شمالی، مشهدی، اصفهانی، خوزستانی، یزدی، تهرانی، افغانستانی، پاکستانی، تایلندی و ... از جذابیتهای این برنامه بود. 🔸اظهارات فنی و تخصصی چهار کارشناس برنامه در عین توجهات دلی و قلبی آنها به خواندن شرکت کنندگان شاید کمی کمرنگ بود اما ادب این چهار مداح شناخته شده نسبت به هم و نسبت به شرکت کننده ها از درسهای این برنامه بود. مثلا وقتی کارشناس برنامه قصد داشت نقدی را نسبت به شرکت کننده ای مطرح کند با توجه به رقابتی نبودن برنامه، تلاش می کرد به طور غیر مستقیم و در لفافه و در عین حال دقیق و فنی و با رعایت ادب در کلام نقدش را مطرح کند تا احتمالا فقط خود شرکت کننده متوجه نقد و ایراد خود شود. 🔸مجری برنامه هم از بهترین انتخابها برای این کار بود. سلطانی نشان داد هم اهل روضه و هیات است، هم کارش را بلد است و هم اهل نمایش و ادا درآوردن نیست. 🔸تعدد روضه خوانها و زمان یک ساعته برنامه طبیعتا برای مخاطبی که پای تلویزیون نشسته و در فضای هیات قرار ندارد، می توانست کسل کننده باشد، اما عوامل برنامه باز هم در این بخش توانستند تا حد خوبی بر این مساله فائق آیند تا جذابیت برنامه کم نشود و مخاطب تا پایان، همراه و همدل حسینیه معلی باشد. 🔸حسینیه معلی نشان داد می شود محتوای ثقیل صددرصد مذهبی و آئینی را در یک فرم جذاب و حرفه ای و در عین حال مخاطب‌پسند و محبوب ارائه داد؛ بعد از حسینیه معلی، برنامه سازان و مدیران سیما دیگر نمی توانند دوگانه جذابیت-محتوا یا مخاطب- محتوا را بهانه کم کاری و نساختن برنامه های جذاب انقلابی دینی قرار دهند. 🔸تحقق کارکردهای چهارگانه تصریحی رهبر انقلاب برای صدا و سیما در حکم رئیس جدید، یعنی آوردگاه، قرارگاه، آسایشگاه و قرارگاه حتما شدنی و امکان‌پذیر است. صدا و سیمایی که در عین آسایشگاه بودن و جذابیت برای مردم، اندیشگاه فکر و اندیشه ناب انقلابی اسلامی باشد و قرارگاهی برای تبیین مفاهیم عمیق دینی و دفاع از انقلاب اسلامی. 🔸حسینیه معلی، گام نخست و نمونه ای از حرکت در این مسیر است. حسینیه معلی نشان داد صدا و سیما می تواند در عین اینکه مخاطب را پای تلویزیون بکشاند، حسینیه هم باشد، و اندیشه و محتوای متعالی و معلی را هم ارائه دهد. @noheday
🔻چرا "موضع‌گیری" نمی‌کنیم؟! 🖋 مهدی جمشیدی ۱. ما "شأن علمی" داریم و مداخله در امور "عینی" و "انقلابی"، مخالف وجاهت و منزلت علمی ماست. ما باید فقط به "مبادی بعیده" و "انتزاعیاتِ بریده از واقعیّات" بپردازیم. این مسائل، "سیاسی" هستند و راه "سیاست" از "علم" جداست. اهل علم و پژوهش و معرفت نباید "سیاست‌زده" و "سیاسی‌کار" شود. ما سرگرم مباحثِ "مجرّد" و "انتزاعیِ" خویش هستیم و از "معقولاتِ بی‌خاصیّت"، لذّت می‌بریم. این‌که برای "جامعه" و "حاکمیّت" چه رخ خواهد داد و "نظم اجتماعی" و "هندسۀ سیاسی" به کدام سو خواهد رفت، کمترین ارزشی ندارد. وظیفۀ ما، اندیشه‌ورزی در حوزۀ "مبادی" است و بس. ۲. "انقلاب" و "نظام" هم جزو سیاست هستند و ما نباید "وابسته به نظام" قلمداد شویم. ما مفتخریم که "مستقل" هستیم. سیاست، مبتنی بر "حقّ" و "باطل" نیست و فقط در چهارچوب "قدرت"، تعریف می‌شود. پس تفاوتی میان این و آن نیست. اسلامِ ما، "اسلامِ منهای انقلاب" است؛ "اسلامِ بی‌تفاوت‌ها"، "اسلامِ حاشیه‌نشین"، "اسلامِ غیرسیاسی"، "اسلامِ قابل‌جمع با همه" ... ۳. انقلاب و نظام که هیچ، حتّی خودِ "اسلام" نیز از "شیوخ اسلام"، مهم‌تر نیست. باید نسبت به شیوخ اسلام، حسّاس و متعصّب بود و نه اسلام. بگذارید "ضروریّات دین" را انکار کنند و "بنیان‌های باور دینی" را متزلزل سازند؛ آنچه که مهم است، بقای ماست. ما اسلام را برای خویش می‌خواهیم، نه خویش را برای اسلام. ما مقوّمِ دین هستیم نه خودِ دین. ۴. ما همیشه در میانۀ دو صندلی می‌نشینیم و با "مرزبندیِ ایدئولوژیک"، بیگانه‌ایم. ما یاد گرفته‌ایم که چنان "مبهم" و "دوپهلو" سخن بگوییم و بنویسم که به هیچ اعتباری، کسی نتواند گریبان ما را بستاند. مگر فرح پهلوی، "انجمن فلسفه" بر پا نکرد و "فیلسوفانِ سنّت‌گرا" را فرانخواند و در کنار آنها ننشت؟! مگر سکولارها با فقهای سنّتی و لندنی و ... معارضه دارند؟! فردا نیز که این نظام برچیده شود، حتّی اگر نظام بعدی، "سکولار" باشد، ما منزلت خویش را خواهیم داشت. وجود ما، گره‌خوره به هیچ نظامِ سیاسی‌ای نیست. ما همچون ریگِ تهِ جوی هستیم که می‌مانیم. بگذار انقلابی‌ها در زدوخوردها و نزاع‌ها، هلاک شوند؛ ما فقط نظاره‌گریم. ۵. ما "دین‌داران هزینه‌گریز" و مؤمنان عافیّت‌طلب" هستیم که همواره از معرکه گریخته‌ایم و "درس‌وبحث" را بر "مجاهدت" ترجیح داده‌ایم. ما اهل "علم" و "فضل" و "تعمّق" و "اعتدال" هستیم، نه همچون انقلابی‌ها، "فحاش" و "هتّاک" و "نامعقول" و "خشونت‌گرا". ما "صراحت" و "شجاعت" و "غیرت" و "حسّاسیّت" را به‌عنوان "خشونت" و "فحاشی" و "تندی" و "بی‌ادبی" ترجمه می‌کنیم تا سکوت و وادادگی خویش را توجیه کنیم. آری، انقلابی‌ها، "تهی‌مغز" و "جزم‌اندیش" و "نامتعادل" هستند، و ما "عقل کلّ" و "مرکز عالَم" و "دوراندیش". ۶. ما برای حسین‌بن‌علی، "اشک" می‌ریزیم و "مجلس" بر پا می‌کنیم، امّا "عملِ حسین" را تکرار نمی‌کنیم. ما در "صحنۀ عمل"، چونان هزارها مسلمانی هستیم که کربلا را به "نظاره" نشستند و نه در این سو بودند و نه در آن سو. امّا امروز، برای آنچه که رخ داده و تاریخی که سپری شده و هزینه‌ای ندارد، گریان و نالان هستیم، بی‌آن‌که اشک و آه‌مان، اندکی به "عمل" پیوند بخورد و "هزینه‌زا" و "خطرآفرین" باشد. ۷. آری، ما "حوزویان و دانشگاهیانِ سکولار" هستیم؛ "خواصِ بی‌اثر"، "نخبگانِ منفعل"، "عالمان بی‌عمل"، "دین‌دارانِ انباشته از مفاهیم و معارف و تهی از جسارت و اقدام"، "حاشیه‌نشینانِ موجّه و معتبر امّا بی‌تحرّک"، "محافظه‌کارانِ مصلحت‌اندیش و خودخواه" ... . ما منطق عاشورا را در دهم محرّم سال شصت‌ویک هجری، محبوس کرده‌ایم تا بتوانیم رندانه و دنیاطلبانه، از "معرکه مبارزه" به "مرداب زندگی" بگریزیم. زهی خیال باطل! خطّ سرخِ حسین‌بن‌علی کجا و ما عافیّت‌طلبانِ چرتکه‌انداز کجا؟! https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi