هدایت شده از هفته نامه ۹ دی
💠 ۴۱۴ امین شماره هفته نامه ۹دی
👈شنبه روی دكههای مطبوعات
🔻دشت مغان را خدا آزاد کرد
🔹 کارجهادی تیم رسانه ای ثریا و پاسخ سریع آیت الله رئیسی به مطالبه مردم اردبیل در برخورد با بزرگترین پرونده فساد خصوصی سازی کشور
🔻 بر شانه های اقیانوس علم و بلاغت امیر مؤمنان
🔹 انتشار ترجمه و شرحی بدیع از نهج البلاغه برای جوانان نوشته حجت الاسلام علی رهبرمفسر فرهیخته قرآن و نهج البلاغه
👈 روحانی برای تماس با وزرای خودش هم پروتکل دارد!
👈 محرم، اربعین و قدرت تمدن سازی شیعه
♨ فروش نسخه pdf هفته نامه ۹ دی ♨
با توجه به درخواست مکرر برخی علاقمندان داخلی و بویژه عزیزان خارج از کشور، از سال ۹۸ فروش نسخه دیجیتال ۹دی آغاز شد. برای خرید نسخه PDF روی لینک زیر بزنید:
jaaar.com/kiosk/archives/9day
هفته نامه ۹ دی 👇
@www_9day_ir
مدیر مسئول 👇
@www_rasaee_i
♻️ تأثیرات FATF روی اقتصاد ما
🔸 ۵ اسفند ۹۸ | همتی، رئیس کل بانک مرکزی دولت روحانی: در شرایط تحریمی کنونی، مخالف پیوستن به FATF هستم؛ اصلا در حال حاضر کاملا تحریم هستیم و FATF تاثیری ندارد
🔸 ۲۲ بهمن ۹۸ | همتی، رئیس کل بانک مرکزی دولت روحانی: بودن یا نبودن FATF تاثیری بر اقتصاد ما ندارد؛ چون واقعیت این است که بانکهای مهم دنیا، اصلا با ما کار نمیکنند
🔸 ۲۸ فروردین ۹۵ | سیف، رئیس کل سابق بانک مرکزی در دولت روحانی در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ و قبل از خروج آمریکا از برجام: «تقریباً هیچچیز» از برجام عاید ایران نشده است!
🔸۲۳ فروردین ۹۵ | سیف، رئیس کل سابق بانک مرکزی در دولت روحانی در نشست شورای روابط خارجی آمریکا در زمان اوباما: ما قادر نیستیم از پولهای خود در خارج استفاده کنیم! آمریکا به تعهداتش عمل نکرد!
🔸 ۶ آذر ۹۲ | ظریف در صحن علنی مجلس: زمانی که تحریمهای شورای امنیت سازمان ملل فرو بریزد، تمام تحریمهای دیگر آمریکا کاغذپارهای بیشتر نخواهد بود؛ آمریکاییها حرف بیخود میزنند
🔺کانال حمید رسایی🔻
@rasaee
♻️ تبیین رسایی از شاخص جوان انقلابی برای انتخابات ۱۴۰۰
T.me/rasaeemed/129
حمیدرسایی، فعال سیاسی، در توضیح معیار جوان و انقلابی بودن که از جمله معیارهای مطرح شده برای رئیس جمهور آینده از سوی اصولگرایان مطرح میشود، به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: شاخصی که رهبر معظم انقلاب در بیانیات خود به آن اشاره کردند تنها شاخص مورد نیاز برای انتخابات 1400 نیست، اما از شاخصههای مهم محسوب میشود. در خصوص جوان بودن از نظر رهبر معظم انقلاب، همانطور که خود ایشان هم فرمودند شهید حاج قاسم سلیمانی جوان بودند؛ یعنی آن چه که ملاک است وجود توانایی، تحرک، چابکی و روحیه خستگی ناپذیری و جهادی در راس قوه مجریه، است.
این نماینده سابق مجلس افزود: طبیعی است اگر چنین روحیهای به اقتضای سن و سال جوانی هم نزدیک باشد، بسیار مناسبتر است. البته این روحیه در فردی که تا حدودی پا به سن گذاشته و صاحب تجربه است، منفعت مضاعفی دارد. بنابراین نمیشود در مورد ویژگی جوانی به صورت صفر یا صدی اظهارنظر کرد چراکه بستگی به فرد مورد نظر و شرایط او، دارد.
رسایی در توضیح معیار انقلابی بودن و اینکه چه شاخصههایی نشاندهنده انقلابی بودن کاندیداهای ۱۴۰۰ است، تصریح کرد: در خصوص این شاخصه، کاندیدای مورد نظر نه در حرف و شعار و ادعا که باید در کارنامه و عمل خود این ویژگیهایی را داشته باشند تا براساس آن، انقلابی بودن معنا و مفهوم پیدا کند.
مدیر مسئول هفتهنامه ۹ دی در تبیین این شاخصه ها گفت: قاعدتا فردی که برای ریاست جمهوری مطرح میشود در گذشته خود کارنامهای داشته است، باید در آن عملکرد و کارنامه این شاخصهها برجسته باشد تا بتوان به آن فرد انقلابی گفت، مثلا انقلابی کسی است که از گذشته خود، که همسو بودن با آرمانهای امام، شهدا و انقلاب 57 است، پشیمان نباشد.
این نماینده دوره هشتم و نهم مجلس ادامه داد: همچنین فرد انقلابی باید کارآمد و توانمند باشد، اگر قبل از این مسئولیتی داشته، باید در آن جایگاه موثر بوده باشد. یک فرد انقلابی باید مردمی و به دور از اشرافیت اقتصادی و سیاسی باشد، یک رجل سیاسی مغرور و به اصطلاح عصا قورت داده که توانایی ارتباط با مردم ندارد، حتما انقلابی نیست. همچنین کسی که در بهترین نقاط تهران و در بهترین خانهها زندگی میکند، نمیتواند ادعای انقلابی بودن، داشته باشد، همچنان که امام خمینی (ره) در این مورد میفرمایند که جنس این انقلاب، از جنس مستضعفین بود. استکبارستیزی که از جمله ممیزههای انقلاب اسلامی است، یکی دیگر از ویژگیهای یک کاندیدای انقلابی است البته این به معنای، دشمنی با دنیا نیست.
رسایی در توضیح شاخصههای انقلابی به خودباوری اشاره کرد و گفت: خودباوری و اعتماد به توان داخلی یکی از معیارهای اصلی یک فرد انقلابی است کسی که چشمش به غرب است، نسبتی با انقلاب ندارد. همچنین به دلیل اینکه انقلاب ما یک انقلاب اسلامی بوده است باور به ایدئولوژی اسلام به عنوان یک ایدئولوژی برتر، از جمله معیارهای انقلابی بودن است.
این نماینده ادوار مجلس در پایان در پاسخ به اینکه در حال حاضر فردی با معیارهایی که مطرح شد، وجود دارد؟ یادآور شد: بله چهرههایی هستند و در این زمینه دستمان خالی نیست.
🔺کانال حمید رسایی🔻
@rasaee
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 #ببینید | اسلام اجازه نمیدهد این دموکراسی غربی بر کشور اسلامی حاکم بشود!!
مجموعه کلیپهای #آذرخشی_دیگر_از_آسمان_کربلا بخشهایی از بیانات حضرت آیت الله مصباح یزدی در مراسم دههٔ اول محرم سال ۱۳۷۹ است که بعد از ۲۰ سال بازنشر داده میشود.
🏴 @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از مشق استراتژی | حائری زاده
🟩 برساخت «ربّنا» در حیرت ابتهاج
برخی در تحلیل جایگاه نوای زیبای ربّنای شجریان در کلیت نگاه دینی و سیاسی و سبک زندگی او ابهاماتی دارند و تعارضات موجود را نمیتوانند حل کنند که مگر این نیست که هنر دینی و متعالی از هنرمند متدین و نورانی صادر میشود؟ شجریانی که متدین و متشرع نبود، چگونه در تیر ماه ۱۳۵۸ آن ربّنای مناجاتگونه از او صادر شد؟
✳️ هوشنگ ابتهاج درباره ربنای مرحوم شجریان نظری خاص داشته که به نظرم بسیار مهم هست: «ﻫﯿﭻﮐﺲ ﻧﻤﯽﺗﻮﻧﻪ ﺍﯾﻦﻃﻮﺭ ﺑﺨﻮﻧﻪ، ﻫﯿﭻﮐﺲ. حتی ﺧﻮﺩ ﺷﺠﺮﯾﺎﻥ!»
یعنی چی؟! یعنی اتفاقی بوده؟ شاید این جور برداشت بشه. اما من نگاه دیگری دارم.
b2n.ir/957287
❇️ ابتهاج ادامه داده: «ﺧﯿﻠﯽ ﮐﺎﺭ ﻋﺠﯿﺒﯿﻪ... ﺭﻓﺘﻪ ﺍﺳﺘﻮﺩﯾﻮ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺑﭽﻪﻫﺎ ﺑﮕﻪ ﺍﯾﻦﻃﻮﺭﯼ ﺑﺨﻮﻧﯿﻦ، ﺿﺒﻂ ﮐﺮﺩﻥ ﻭ ﺷﺪﻩ ﺍﯾﻦ «ﺭﺑّﻨﺎ». ﺷﺠﺮﯾﺎﻥ ﻧﻮﺍﺭ اصلی اﯾﻦ ﺭﺑّﻨﺎ ﺭﻭ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺩﺍﺩ ﮐﻪ ﺍﻻﻥ ﻧﺪﺍﺭﻣﺶ. ﻣﻦ ﺍﻭﻝ ﻧﻤﯽﺩﻭﻧﺴﺘﻢ ﭼﯿﻪ، ﻭﻗﺘﯽ ﺷﻨﯿﺪﻡ ﺣﯿﺮﺕ ﮐﺮﺩﻡ. ﻫﯿﭻﮐﺲ ﻧﻤﯽﺗﻮﻧﻪ ﺍﯾﻨﻮ ﺑﺨﻮﻧﻪ، ﭼﻪ ﺻﺪﺍﯼ ﺣﯿﺮﺕﺁﻭﺭﯼ ﺩﺍﺭﻩ! اصلا ﯾﻪ ﺻﺪﺍﯼ ﺯﻣﯿﻨﯽ ﻧﯿﺴﺖ! (ﺳﺮﺵﺭﺍ ﺗﮑﺎﻥ ﻣﯽﺩﻫﺪ) ﺷﺎﻫﮑﺎﺭﻩ، ﭼﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﻭ ﺍﻟﺘﻤﺎﺳﯽ ﺗﻮ ﺍﯾﻦ «ربّنا» ﻫﺴﺖ (ﺑﻪ ﮔﺮﯾﻪ ﻣﯽﺍﻓﺘﺪ) ﻓﻘﻂ ﺻﺪﺍ ﻧﯿﺴﺖ، ﯾﮏ ﻧﻮﺍﺯﺷﯽ ﺗﻮﺵ ﻫﺴﺖ. ﺍﻧﮕﺎﺭ ﺩﺍﺭﻩ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﻣﻌﺎﺷﻘﻪ ﻣﯽﮐﻨﻪ، ﻫﻤﻪﯼ ﻧﯿﺎﺯﻫﺎﯼ ﺑﺸﺮﯼ ﺗﻮ ﺍﯾﻦ ﺻﺪﺍ ﻫﺴﺖ! ﺑﻬﺶ ﮔﻔﺘﻢ ﺁﻗﺎﯼ ﺷﺠﺮﯾﺎﻥ ﺍﯾﻨﻮ ﺗﻮ ﭼﻪ ﻣﺎﯾﻪﺍﯼ ﺧﻮﻧﺪﯼ؟ ﻧﮕﺎﻫﻢ ﮐﺮﺩ… واقعا نمیشه ﮔﻔﺖ ﺗﻮ ﺷﻮﺭﻩ، ﺍﻓﺸﺎﺭﯾﻪ، چیه!»
✅ به نظر من آن ربنا، ربنای شجریان نبوده، بلکه ربنای ملت مؤمن ایران بوده است؛ حاصل ‹ایمان جمعی› ملتی بوده که حدود چهار ماه از انقلاب نورانی آنها گذشته بود. به قول امام که فرموده بود: «میبینم ملت الهی شدهاند» بخشی از این ملت، مرحوم شجریان بوده است که در این فضای الهی نفس میکشیده و قطعا متاثر از آن بوده است. این اثر ‹برساختی› از آن اتمسفر نورانی بوده است. مجال توضیح تفصیلی در مورد مفهوم برساخت نیست، بماند برای اهل فن...
البته بحث من فراتر از اثرپذیرفتن شجریان از جوّ آن موقع است، منظور دقیقترم این است که گاهی ممکن است خدا به انسان نعمتی دهد که علت آن خود او نبوده، بلکه تنها وسیلهای برای دریافت فیض الهی به واسطهی نورانیت جمعی بوده که خدا خواسته به آن جمع تفضّل و مرحمت کند و او توفیق یافته که مجرای آن فیض الهی شود. او تا آخر عمر اگر شکر آن لحظه ویژه را به جا آورد، کم است.
شجریان با آن ربّنا در هویت جمعی ملت مؤمن ایران شریک شد. شکر آن نعمت میتوانست نعمتش افزون کند. خدا چه داند، کاش قدر آن نعمت انحصاری و خاص را بیشتر میدانست. اما قطعا درسی هست برای همه ما که بسیاری از نعمتهایی که دریافت میکنیم ماحصل توفیقی بوده که از ناحیه نورانیت جمعی به دست آوردهایم. در همین فضا، مثلا تطور حامد زمانی هم مورد مطالعاتی مهمی است و البته فرصت برای او باقی است. هر کدام از ما چه؟ چه نعمتهایی به دست آوردهایم که ماحصل توفیقی بوده که از ناحیه نورانیت جمعی به دست آوردهایم؟ حکمت شرکت در جمعهای عزاداری و مناجات همین است که اگر عنایتی به جمع میشود ما هم از آن بهرهمند شویم. در تولید اثر هنری، تولید علم و هر خلاقیت دیگری هم همین قاعده وجود دارد؛ معمولا تولید فکر یا خیال، این قدر شخصی نیست که منحصر در نهاد هنرمند باشد، بلکه منبعث از نهاد جمعی (فطرت جمعی) هست که منشأ آن بوده و اگر این قاعده را نشناسیم از بسیاری نعمتهای الهی محروم خواهیم شد که منشأ آنها #برکت_جماعت است. عصر انقلاب اسلامی، عصر تزاید این گونه نعمتهاست. یکی از دلایلی که جمهوری اسلامی ایران را دوست دارم و به آن افتخار میکنم همین است.
#حکمت_جماعت
🔘 پینوشت:
- منبع صحبتهای ابتهاج در کتاب «پیر پرنیاناندیش» است.
- این یادداشت موجز، بنمایهی نظریهای است در باب «علوم اجتماعی اسلامی» که تفصیل جوانب آن به وقت و در جایش.
🖋✍مشق استراتژی | حسام الدین حائری زاده
@h_haerizadeh
هدایت شده از هفته نامه ۹ دی
👈در سرمقاله ٤١٤ امين شماره ٩دى میخوانید:
💠 محرم، اربعين و قدرت تمدن سازي شيعه
🔹کرونا هم مانع شکوه مناسکي شيعه نشد
✍🏻علیرضا معاف
🔻تلاقی پدیده عجیب کرونا با شعائر اسلامی و مناسک شیعی در محرم و صفر، فرهنگ غنی، قوی و قویم شیعه را در مقام ظرفیت گشایی معرفتی و شکوفایی فرهنگی جدیدی قرار داد و اثبات نویی بر تواناییهای نوآفرینی، زایندگی ونوپدیداری نامحدود متعالی شیعه گشت.
🔻دانشجویان و اساتید تاریخ علم و تمدن به خوبی می دانند که تمدن صرفا به معنای تمصّر(مصر، شهر)، مدنیت اجتماعی و وجوه نظام افزاری و سخت افزاری فرهنگ نیست؛ بلکه وجوه نرم افزاری، خردافزاری، مغزافزاری و فکرافزاری یک فرهنگ و فکر و توانایی تولید فکر تمدنی و قدرت تاسیس نظریه های تمدنی در تمدن سازی نقش بنیانی، بنیادی و راهبردی دارد.
🔻در واقع زمانی می توان گفت یک فرهنگ، قدرت، ظرفیت، سعه و امکان تمدن سازی دارد که در مستحدثات گوناگون، اتفاقات سخت، بحرانهای اجتماعی و پیش آمدهای فرهنگی از پس پاسخ به سوالات و مسائل بربیاید و بحرانها را مدیریت کند و سرمایه سازی فرهنگی خود را به رخ بکشد.
🔻محرم، صفر، اربعین و مراسم عزاداری دهه اول محرم در هفته های کرونایی اخیر، بهترین شاهد و گواه بر ظرفیت و سرمایه تمدن ساز، تمدن پرداز و تمدن آفرین فرهنگ متعالی شیعه است.
🔻کرونا بسیاری از معادلات و طراحیهای جهانی را به هم ریخته و متغیر اصلی در تعیین اجبارگونه بسیاری از تعطیلیها و لغو برنامه ها و غافلگیریهای جهانی شده است.
🔻اما همین پدیده قاهرانه، در برابر شعائر، مناسک و برنامه های متعارف محرم و صفر شیعیان در ایران و عراق و لبنان و یمن و سایر ملل اسلامی منفعل و منکسر شد و عاشقان اباعبدالله الحسین و دلدادگان حضرت زهرا با فعالسازی ظرفیتهای تمدنی فرهنگ شیعه در تولید ساختارها و اسلوبها، مدلها و روشهایی تاسیس کردند و پیشنهاد دادند که به شکل توأمان و همزمان هم از رونق و شکوه برنامه های عزاداری کاسته نشود و بزرگداشت عزای حسینی دچار فروکاست و تقلیل نگردد و هم پروتکلهای فراوان ابلاغی بهداشتی رعایت شود.
🔻وقتی یک فرهنگی می تواند به پیشامدهای جهان شمول و تلخیهای جهانگیری چون کرونا پاسخ درخور و مناسب بدهد طبعا می تواند در برابر سایر اتفاقات نیز فعالانه و مبتکرانه پاسخهای نو و بدیع تدارک کند.
🔻تمدن پژوهان توانایی تولید اندیشه های جایگزین (Alternative Theories) مدلهای جایگزین (Alternative Models) و ساختارهای جایگزین (Alternative Structure) را از اصلی ترین دلایل امکان تمدن سازی توسط یک فکر یا فرهنگ می دانند و تقاطع زمانی و تلاقی مناسبتی محرم و صفر با کرونا فرصت مناسبی برای اثبات ظرفیت بی بدیل تمدن سازی شیعه گردید.
👈🏻متن كامل اين مقاله تفصيلى در لينك زير:
http://fna.ir/f040zk
هفته نامه ۹ دی 👇
@noheday
مدیر مسئول👇
@rasaee
....
.
این روزها که دلار در حال عبور از ۳۰ هزار تومان و پراید در حال رسیدن به ۱۵۰ میلیون تومان است، خواندن مجدد نامه حمایت ۱۶۳ اقتصاددان از حسن روحانی در انتخابات سال ۱۳۹۶ و استدلالهای مطرحشده در آن نامه و چشماندازی که آنها از اقتصاد ایران در دولت دوازدهم ترسیم کردند تا مردم به روحانی رای بدهند، اکنون مایه عبرت است.
درباره این نامه و اسامی ۱۶۳ اقتصاددان اینجا بخوانید👇
mashreghnews.ir/news/1092092
🔺کانال حمید رسایی🔻
@rasaee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاسخ شنیدنی چهل سال قبل امام خمینی (ره) به یاوهگوییهای اخیر ترامپ
#ارسال_به_دیگران تا برسد به دست ترامپ
🔺کانال حمید رسایی🔻
@rasaee
روحانی از چه جهت شبیه مردم عادی کوچه و خیابان است؟ در ویژگی خانه شخصی، خودروی مورد استفاده، تفریح و سفر حتی در شیوه مدیریت، در همه این موارد پروتکل خاص دارد! او حتی در تیپ ظاهری هم شبیه عموم روحانیون نيست(مدل ریش و عمامه) پس چرا باید در ماسکی که به صورت میزند، شبیه مردم باشد؟!
درد این جماعت، درد مردم نیست اما انتخاب مردم هست! و بخش زیادی از مشکل از همینجا آغاز میشود...
🔺کانال حمید رسایی🔻
@rasaee
6.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♻️ بهانه به دشمنان ندهیم
بدون شک حضرت روح الله بر این که انقلاب اسلامی ایران، زمینهساز انقلاب جهانی #مهدی_موعود (عج) خواهد شد، تاکید داشتند، اما #امام_خمینی (ره) در بیانات خود دقت میکردند و اگر چه از برخی روایات، برداشت قطعی داشتند، اما در بیان "قطعیت" آن احتیاط میکردند؛ از جمله در همین مورد که با بیان "شاید" و "محتمل است" از یک اصل کلی خبر میدهند. طبعا این نحوه بیان حضرت امام (ره) از یک روایت، اجازه بهانهجویی به کسی نمیدهد اما بی دقتی در نقل همین مطلب به نقل از رهبر کبیر انقلاب توسط میهمان سیما حاشیهساز میشود.
🔺کانال حمید رسایی🔻
@rasaee
هدایت شده از بصائر
🔰در پاسخ به نویسنده این توییت باید گفت: "کلمه حق یراد بها باطل"؛
🔸اولا جدال ابراهیم(ع)، جدالی مودبانه و از نوع "جدال احسن" بود بطوریکه اصل ولایت الهی زیر سوال نرود؛ مانند گفتگوی فرشتگان با خداوند در ماجرای خلقت آدم(ع)
🔸ثانیا ابراهیم(ع) گمان می کرد حکم عذاب قوم لوط، قطعی و حتمی نیست و اصطلاحا در مرحله "قدر" و غیر قطعی و قابل تغییر است، ولی وقتی فهمید که این "قضاء حتمی" خداوند است و قابل تغییر نیست، دیگر مجادله نکرد. (رجوع کنید به تفسیر المیزان، ذیل آیه شریفه)
🔸علامه طباطبایی بعد از اشاره به حلیم و رئوف القلب بودن ابراهیم(ع) می فرماید: "کسی خیال نکند که ایشان از عذاب ستمکاران کراهت داشته و چون ظالم بودند، از آنان طرفداری می کرده! حاشا که پیامبری اولوالعزم طرفدار ظالمین باشد."
🔸علاوه بر همه اینها، فرستادگان الهی در خصوص تاخیر یا عدم اجرای حکم الهی، درخواست حضرت ابراهیم(ع) را نپذیرفتند و ماموریت خودشان را انجام دادند، در حالی که نویسنده این توییت معتقد است که نه حضرت ابراهیم(ع)، بلکه اگر فسقه و فجره هم در اجرای احکام الهی مثل "حجاب" تردید کردند، باید تعطیلش کرد.
@basaer_fi