هدایت شده از اجتهاد
💢تأملی درنظریه قطعی بودن عمومات قرآن
✍️ مهدی نریمانپور
🔻یکی از مسائل اصولی که در میان علمای اصول اهل سنت و متقدمین از علمای شیعه همواره مورد بحث بوده است، مسئله قطعی و یا ظنی بودن عمومات قرآن است. از منظر مشهور علمای شیعه، ظنی بودن عمومات قرآن امری قطعی است. فقط عدهای در میان متقدمین از جمله شیخ مفید، سید مرتضی، شیخ طوسی و برخی از معاصرین چنین دیدگاهی را پذیرفتهاند. به هر روی، ارسال مسلم گرفتن این بحث از ورود علمای شیعه برای کنکاش این موضوع جلوگیری کرده است؛ اما در میان علمای اهل سنت؛ این بحث معرکه آرای علمای اصول بوده است و علمای معتزله، حنفی و از سایر مذاهب همچون شاطبی و ابنتیمیه سخت بر قطعی بودن عمومات قرآن پافشاری کردهاند و در مقابل مشهور اهل سنت بهمانند مشهور شیعه با این نظریه مخالفت کرده و حتی ارسال مسلم گرفتهاند.
تفحص در آثار علمایی که قائل به قطعی بودن عمومات قرآن هستند نشان میدهد که دو دلیل عمده در این زمینه وجود دارد:
👈 متن یادداشت را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/s18229
🆔 @ijtihad
هدایت شده از خبرگزاری حوزه علميه خراسان
🔰معاون آموزش و پژوهش سطح 2 و 3 مدرسه علمیه عالی نواب از برگزاری دو نشست علمي با موضوع «تأملی در تعارض عقل و نقل» و «رابطه خدا و جهان هستی» در روزهاي دوشنبه و سه شنبه خبر داد.
💠بیشتر بخوانیم 👇
https://www.hozehkh.com/OneEntry?entryID=41499
🌐 اخبار و رویدادهای حوزه خراسان را در کانال خبرگزاری این حوزه دنبال کنید.
🆔https://eitaa.com/joinchat/4281663544C83a47c9060
هدایت شده از اجتهاد
💢ضرورت معرفی اصول فقه شیعی در قالبهای آکادمیک
✍️دکتر حسن انصاری
🔻اصول فقه شیعی در آنچه در مکتب وحید بهبهانی و بعد در مکتب شیخ انصاری تحول یافت از لحاظ گسترش و عمق دقت ورزیهای مختلف فکری و حقوقی و هرمنوتیک از مهمترین افتخارات علمی تشیع در دو سده اخیر است.
درست است که اصول فقه در آغاز بیشتر در میان اهل سنت بالید و شافعیان و حنفیان در تحول آن سهم عمده را در سدههای نخستین داشتند اما اصول فقه شیعی در دو سده اخیر دامنههایی را درنوردید که مطلقا تحولات اصول فقه سنی با آن قابل مقایسه نیست.
دانشوران شیعی قرنها با مطالعه و آموزش و تدریس و تدرس متون اصولی شیعی و سنی در قالب حاشیهها و شروح و پردازشهای نو در تحول این دانش سهم داشتند اما به ویژه با مکتب شیخ و با طرح موضوعات جدید در این علم ابعاد تازهای از اندیشه ورزی در علم اصول و مباحث منطق فقه و حقوق و هرمنوتیک مجال ظهور یافت.
سده نوزدهم دوران اوج شکوفایی این علم بود و صدها جلد کتاب در این دانش نوشته شد. بعد از تدوین کفایه هم دهها شرح و حاشیه و تعلیقه تاکنون بر این کتاب نوشته شده و سنتهای مختلفی از ارائه مبانی جدید و نقدها و پاسخها و دقت ورزیها در حول و حوش آن تدوین شده است.
👈متن یادداشت: https://b2n.ir/h59093
🆔 @ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢بررسی شاخصهها و ارزیابی مکتبهای اصولی
✔️حجتالاسلام مرتضی نوروزی در دوره تقریرنویسی درس خارج طی نشست علمی، مکاتب اصولی را معرفی و به تشریح پرداخت و با بیان اینکه مکتب اصولی مجموعهای نظام واره است که جریاناندیشه ورزی اصولی را در جهت تعقیب هدف و رسالت دانش اصول افزایش میدهد، گفت: این مجموعه از سه رکن مبانی زیربنایی، سازو کارهایاندیشه سازی واندیشههای روبنایی تشکیل میشود.
👈گزارش را بخوانید: https://b2n.ir/f85903
🆔 @ijtihad
#نکات_حدیثی
#نکات_اصولی
#حساب_احتمالات
💠 جایگاه روایات ضعیفالسند در ایجاد اطمینان به صدور روایات (حساب احتمالات)
🔻 هر چقدر به واسطه زیاد شدن #امارات و نشانهها، ضریب و احتمال صدق و صحّت بالا میرود، احتمال کذب و بطلان کم میشود؛ تا جایی که احتمال بطلان به صفر میرسد؛ مثل #تواتر خبر که گاهی، یقین به صدور خبر پیدا میکنیم و یا این که در برخی ابواب ممکن است یک یا دو روایت صحیح هم نباشد ولی وقتی صدها روایت #ضعیف وجود داشته باشد، که باعث شود انسان اطمینان یا یقین پیدا کند که مضمون این روایات صادر شده است.
🔹 فلذا یکی از کارهای #اشتباه این است که تنها روایات #صحیحالسند در کتابی جمع شود و سایر روایات کنار گذاشته شود؛ زیرا همین روایات ضعیف در کنار هم برای ما حکم نشانههایی را دارند که به #حساباحتمالات، سبب اطمینان فقیه در موضوعات مختلف میشوند.
📚 شرح الفائق (بر اساس درس استاد شب زندهدار)، ظهیری، ج1، ص140
@rasael_shobeiri
🔸 #اصول
💠 انتسابی نادرست به مرحوم آخوند
👤 #استاد_علیدوست
مرحوم آخوند از جمله افرادی هستند که قائل به چهار مرحله ای بودن حکم اند، آنچه مشهور است و به ایشان نسبت داده میشود، عبارت است از؛ 1. اقتضاء، به معنای مصلحت و مفسده 2. انشاء 3. فعلیت 4. تنجز.
بسیاری از بزرگان این مراحل را به آخوند نسبت داده و بعد اشکال کرده اند که مصلحت و مفسده از مقدمات حکم است نه از مراحل حکم!
استاد میفرمایند: این که آقای آخوند خراسانی قائل به چهار مرحله برای حکم هستند، درست است اما این که ایشان اولین مرحله را مصلحت و مفسده میدانند، درست نیست؛ زیرا...
📚 درس خارج اصول ۱۴۰۰
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2376
#مراحل_حکم
#مرحوم_آخوند
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
@rasael_shobeiri
#نکات_اصولی
#حکومت
💠 ضابطه #حکومت:
1️⃣ نظریه اول (شیخ انصاری و آخوند خراسانی): حکومت یعنی این که دلیل #حاکم با مدلول لفظی خودش ناظر به دلیل #محکوم بوده و شارح آن باشد و آن را با مدلول لفظی اش تفسیر کند.
(فرائد الاصول،ج4،ص13)
2️⃣ نظریه دوم (محقق نائینی و محقق عراقی): در حکومت شارحیت لفظی معتبر نیست، بلکه حکومت یعنی دلیل #حاکم با اثبات موضوع یا نفی موضوع تنزیلاً، متعرض دلیل #محکوم باشد، هرچند به لسان #تفسیری نباشد. (فوائدالاصول،ج4،ص713)
3️⃣ نظریه سوم (استاد): حقیقت حکومت یعنی : این که وقتی دو دلیل را به دست عرف می دهیم، عرف بدون این که بین آنها نسبت سنجی بکند، بگوید بین این دو دلیل، هیچ گونه تنافی وجود ندارد و هیچ تعارض بدوی هم بین آنها نفهمد؛ حال چه به خاطر این که دلیل #حاکم، شارح دلیل محکوم باشد، چه به خاطر این که دلیل حاکم، برای دلیل #محکوم، اثبات موضوع یا نفی موضوع کند.
📚 برگرفته از درس خارج اصول آیت الله علی #عندلیبی (حفظه الله)، در مؤسسه تحقیقاتی آموزشی بقیة الله (عج)، (1400/9/17)
📌 ارسالی از حجت الاسلام احمد نقوی
👈 نکات #اصولی بیشتر را از این طریق دنبال کنید.
@rasael_shobeiri