✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹شرح #حکمت12
🔴 قسمت چهارم - یاران شهید
🔻 در ادامه ویژگیهای دوستان خوب، بعد از دوازده ویژگی که در حکمت ۲۸۹ حضرت بیان فرمودند دوازده ویژگی هم درباره یاران شهیدشان در خطبه ۱۲۱ بند ۲ بیان می فرمایند:
✅ «دُعُوا إِلَى الْإِسْلَامِ فَقَبِلُوهُ» شهدا کسانی بودند که وقتی آنها را به اسلام دعوت کردند، قبول کردند.
✅ «وَ قَرَءُوا الْقُرْآنَ فَأَحْكَمُوهُ» قرآن را قرائت کردند و آن را حاکم زندگی خودشان قرار دادند.
🔻4.3 «وَ هِيجُوا إِلَى الْجِهَادِ فَوَلِهُوا وَلَهَ اللِّقَاحِ إِلَى أَوْلَادِهَا» ؛ وقتی به سمت جهاد دعوتشان کردند، چنان واله و شیدای جهاد بودند مثل شتری که به فرزند خودش واله و شیداست.
✅ «وَ سَلَبُوا السُّيُوفَ أَغْمَادَهَا »آنقدر در جهاد در راه خدا حضور داشتند که گویا شمشیرهایشان را از غلاف محروم کرده بودند. یعنی هیچ وقت شمشیرهایشان در غلاف نرفت.
✅ «وَ أَخَذُوا بِأَطْرَافِ الْأَرْضِ زَحْفاً زَحْفاً وَ صَفّاً صَفّاً بَعْضٌ هَلَكَ وَ بَعْضٌ نَجَا » ؛ گرداگرد زمین را گروه گروه، صف به صف احاطه کردند. بعضی شهید شدند و برخی نجات یافتند.
✅ « لَا يُبَشَّرُونَ بِالْأَحْيَاءِ »؛ از زنده ماندن کسی در جهاد به همدیگر بشارت نمی دادند، یعنی از شهید نشدن همدیگر خوشحال نمی شدند.
✅ «وَ لَا يُعَزَّوْنَ عَنِ الْمَوْتَى» از اینکه کسی در جنگ به شهادت رسیده باشد، همدیگر را تعزیت نمی دادند.
✅ «مُرْهُ الْعُيُونِ مِنَ الْبُكَاءِ »؛ از گریه های طولانی چشمهایشان آسیب دیده بود.
✅ «خُمْصُ الْبُطُونِ مِنَ الصِّيَامِ» ؛ از شدت روزه داری، شکمهایشان لاغر و به پشت چسبیده بود.
✅ «ذُبُلُ الشِّفَاهِ مِنَ الدُّعَاءِ» لبهایشان از فراوانی دعا خشک شده بود.
✅ «صُفْرُ الْأَلْوَانِ مِنَ السَّهَرِ» رنگ صورتهایشان از شب زنده داری های طولانی زرد بود.
✅ «عَلَى وُجُوهِهِمْ غَبَرَةُ الْخَاشِعِينَ» بر چهره آنها غبار خشوع و فروتنی در مقابل خدا بود.
🔻 حضرت در ادامه میفرمایند: «أُولَئِكَ إِخْوَانِي الذَّاهِبُونَ» ؛ اینها برادران عزیز من بودند که از دست من رفتند.
🌿✨🌺 #رسا 🌺✨🌿
🌟 #نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان 🌟
✨ #جشنواره_ملی_نهج_البلاغه ✨
🌐سایت جشنواره: rasanahad.ir
📢 به کانال جشنواره در پیامرسانهای زیر بپیوندید:
🔗 ایتا | بله | روبیکا
👇
@rasanahad
AUD-20220716-WA0001.
2.9M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت12 4️⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌿✨🌺 #رسا 🌺✨🌿
🌟 #نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان 🌟
✨ #جشنواره_ملی_نهج_البلاغه ✨
🌐سایت جشنواره: rasanahad.ir
📢 به کانال جشنواره در پیامرسانهای زیر بپیوندید:
🔗 ایتا | بله | روبیکا
👇
@rasanahad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حتما_ببینید
💠 موشن گرافی معرفی جشنواره ملی رسا(نهج البلاغه دانشگاهیان)
💢 چگونه در جشنواره شرکت کنیم ؟
💢بخش های مختلف جشنواره چیست ؟
💢جوایز جشنواره را معرفی می کنید ؟
👈برای آشنایی بیشتر با جشنواره پیشنهاد می شه این موشن گرافی را ببینید
🌿✨🌺 #رسا 🌺✨🌿
🌟 #نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان 🌟
✨ #جشنواره_ملی_نهج_البلاغه ✨
🌐سایت جشنواره: rasanahad.ir
📢 به کانال جشنواره در پیامرسانهای زیر بپیوندید:
🔗 ایتا | بله | روبیکا
👇
@rasanahad
رسا :: نهضت نهجالبلاغه دانشگاهیان
#حتما_ببینید 💠 موشن گرافی معرفی جشنواره ملی رسا(نهج البلاغه دانشگاهیان) 💢 چگونه در جشنواره شرکت کنی
مخاطبین عزیز کانال رسا
استدعا داریم این موشن گرافی تبلیغاتی جشنواره ملی رسا را بصورت گسترده منتشر فرمایید و برای کلیه دانشگاهیانی که می شناسید ارسال فرمایید
ثواب این اقدام فرهنگی شما هدیه ای باشد به روح شهدای خدمت
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹شرح #حکمت13
🔴 قسمت اول
🔹 شکرگزاری در برابر نعمتها
💠 و درود خدا بر او فرمود: چون نشانه های نعمت پروردگار آشكار شد با ناسپاسی نعمتها را از خود دور نسازید.
🔻حکمت ۱۳ نهج البلاغه پیرامون مسأله شکر است. در نهج البلاغه شریف مطالب زیادی درباره شکر داریم که به فضل خدا در یک دستهبندی نو و بدیع تقدیم میکنم.
🔻ابتدا جایگاه شکر است ، حضرت در خطبه ۱۱۴ نهج البلاغه نسبت بسیار دقیقی را بین نعمت و حمد و شکر برقرار می کند و می فرمایند : «الْحَمْدُ لِلَّهِ الْوَاصِلِ الْحَمْدَ بِالنِّعَمِ وَ النِّعَمَ بِالشُّكْرِ» ؛ حمد و ستایش مخصوص خداوندی است که حمد و ستایش را به نعمت ها و نعمتها را به شکرگزاری پیوند داد.
🔻در خطبه ۱۹۰ هم امیرالمؤمنین شکر نعمت ها را لازمه انعام الهی می داند و می فرماید: «أَحْمَدُهُ شُكْراً لِإِنْعَامِهِ » ؛ خداوند را به عنوان شکر نعمتش حمد میکنم.
🔻در خطبه ۱۸۲ هم حمد را راه اداء شکر نعمت های الهی می دانند میفرمایند: « نَحْمَدُهُ الله حَمْداً يَكُونُ لِشُكْرِهِ أَدَاءً»؛ خدا را چنان حمد و ستایش می کنیم که ادای شکر او باشد.
🔻در خطبه ۸۱ شکر را از ارکان اصلی زهد می داند و میفرمایند: ای مردم زهد یعنی کوتاه کردن آرزوها و شکرگزاری در برابر نعمت ها و پرهیز در برابر محرمات.
🔻همچنین در خطبه ۱۹۳ یکی از امتیازات متقین را این می داند که تمام روزشان تا شب ، همتشان صرف شکرگذاری نعمت های خداست. «يُمْسِي وَ هَمُّهُ الشُّکّر»ُ متقی روز را به شب می آورد در حالیکه همّتش در شکرگزاری خداست.
🔻 همچنین در همان خطبه ۱۹۳ بند ۴ میفرماید: «والمتقين فِي الرَّخَاءِ شَكُور» ؛ اهل تقوا همانطور که در شدتها و سختی ها صبور هستند در آسایش و رفاه شکورند.
🔻در حکمت ۲۳۷ امیرالمؤمنین(علیه السلام) شکر نعمت را برترین انگیزه بندگی و عبادت خدا معرفی می کنند.
🔻 در حکمت ۲۳۷ کسانی را که بندگی خدا می کنند به سه گروه تقسیم می کند:
1️⃣ کسانی که خدا را فقط به واسطه طمع به بهشت عبادت میکنند و میفرمایند: « إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ التُّجَّارِ »؛ این نوع عبادت، عبادت بازرگانان است که چیزی می دهند تا چیزی را بگیرند.
2️⃣ کسانی که خدا را از ترس عبادت می کنند:«وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِيدِ»؛ این عبادت ترسوها است عبادت اهل خوف است که برای اینکه به یک شری به اسم عذاب قیامت مبتلا نشوند فقط خدا را بندگی می کنند.
3️⃣ اما گروه آخر« إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْأَحْرَارِ» ؛ کسانی که خدا را فقط برای شکر نعمتش عبادت می کنند و این گونه عبادت کردن عبادت آزادگان است.
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
↩️ ادامه دارد...
🌿✨🌺 #رسا 🌺✨🌿
🌟 #نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان 🌟
✨ #جشنواره_ملی_نهج_البلاغه ✨
🌐سایت جشنواره: rasanahad.ir
📢 به کانال جشنواره در پیامرسانهای زیر بپیوندید:
🔗 ایتا | بله | روبیکا
👇
@rasanahad
AUD-20220719-WA0008.
8.31M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت13 1️⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌿✨🌺 #رسا 🌺✨🌿
🌟 #نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان 🌟
✨ #جشنواره_ملی_نهج_البلاغه ✨
🌐سایت جشنواره: rasanahad.ir
📢 به کانال جشنواره در پیامرسانهای زیر بپیوندید:
🔗 ایتا | بله | روبیکا
👇
@rasanahad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅یاوری علی مرتضی( علیه السلام ) و حکومت دینی بدون شجاعت نمیشود.
💠روحیه انقلابی در نهج البلاغه با بیان حجت الاسلام و المسلمین محمد قمی
🌿✨🌺 #رسا 🌺✨🌿
🌟 #نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان 🌟
✨ #جشنواره_ملی_نهج_البلاغه ✨
🌐سایت جشنواره: rasanahad.ir
📢 به کانال جشنواره در پیامرسانهای زیر بپیوندید:
🔗 ایتا | بله | روبیکا
👇
@rasanahad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃 راهکاری برای مدیریت خشم در بیان مولا علی علیه السلام
🎙 حجت الاسلام و المسلمین تراشیون
🌿✨🌺 #رسا 🌺✨🌿
🌟 #نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان 🌟
✨ #جشنواره_ملی_نهج_البلاغه ✨
🌐سایت جشنواره: rasanahad.ir
📢 به کانال جشنواره در پیامرسانهای زیر بپیوندید:
🔗 ایتا | بله | روبیکا
👇
@rasanahad
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹شرح #حکمت13
🔴 قسمت دوم
🔹 شکرگزاری در برابر نعمتها
4️⃣ چهارمین مصداق از نعمتهایی که در نهج البلاغه بر شکرگزاری آن تأکید و یادآوری شده است شکر غنا و بی نیازی مادی است.
🔻هم در حکمت ۶۸ و هم در حکمت ۳۴۰، مولا علی (علیه السلام) زینت غنا و بی نیازی را شکرگزاری معرفی کردهاند و فرمودند "زینت بی نیازی شکرگزار بودن است."
🔻همچنین در خطبه ۹۱، امیرالمؤمنین (علیه السلام) می فرمایند: "خداوند در تقسیم ارزاق، عدالت را مراعات کرد تا شکر بندگانِ غنی و صبر بندگانِ فقیرش را بیازماید." بنابراین انسان غنی با نعمتی که داده میشود در آزمون شکر قرار میگیرد. اگر شکر کند «لَان شَکَرتُم لَأزیدنَّکُم» و اگر کفران نعمت کنند «إنَّ عَذابی لَشَدید».
5️⃣ مصداق پنجم از نعمتهایی که شکر آن در نهج البلاغه تأکید شده است؛ شهادت در راه خداست و عجیب ترین نعمتی که تا حالا شنیده اید این نعمت است.
🔻 در بند ۴ از خطبه ۱۵۶ می فرمایند آنگاه که خداوند آیه ۱ و ۲ سوره عنکبوت را نازل کرد که می فرماید «آیا مردم خیال میکنند چون که گفتند ایمان آوردیم بدون فتنه و آزمایش رها می شوند» دانستم که تا پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در میان ماست، آزمایش نمی گردیم. پرسیدم ای رسول خدا این فتنه و آزمایش کدام است که خدا شما را به آن آگاهی داده است؟ فرمود ای علی پس از من امّت اسلامی به فتنه دچار می گردند. گفتم ای رسول خدا مگر جز این است که در روز اُحد که گروهی از مسلمانان به شهادت رسیدند و شهادت نصیب من نشد و سخت بر من گران آمد شما به من فرمودید ای علی مژده باد تو را که شهادت در پی تو خواهد آمد. پیامبر(ص) به من فرمود: همانا این بشارت تحقق می پذیرد، در آن هنگام صبر تو چگونه است؟ گفتم: ای رسول خدا چنین موردی جای صبر نیست؛ بلکه جای مژده شنیدن و شکرگزاری است.
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
↩️ ادامه دارد...
🌿✨🌺 #رسا 🌺✨🌿
🌟 #نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان 🌟
✨ #جشنواره_ملی_نهج_البلاغه ✨
🌐سایت جشنواره: rasanahad.ir
📢 به کانال جشنواره در پیامرسانهای زیر بپیوندید:
🔗 ایتا | بله | روبیکا
👇
@rasanahad
AUD-20220720-WA0003.
6.29M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت13 2️⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌿✨🌺 #رسا 🌺✨🌿
🌟 #نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان 🌟
✨ #جشنواره_ملی_نهج_البلاغه ✨
🌐سایت جشنواره: rasanahad.ir
📢 به کانال جشنواره در پیامرسانهای زیر بپیوندید:
🔗 ایتا | بله | روبیکا
👇
@rasanahad
📜 شما فرهیخته عزیز قطعا در یکی از این رشته های ادبی ، هنری ، رسانه معارفی ، پژوهشی مهارت و تواناییهای داری
✔️ همین توانایی آغاز یک رابطه عاشقانه و عارفانه شما با کلام مولی الموحدین علی بن ابیطالب (ع) است
📖 جشنواره ملی رسا 📖
جشنواره نهجالبلاغه دانشگاهیانکشور
#با_محوریت_یکی ازموضوعات ذیل :
۱. سبک زندگی در نهجالبلاغه۲. تربیت فرزند و فرزند آوری در نهجالبلاغه۳. دشمن شناسی از نگاه نهجالبلاغه۴. استکبار ستیزی و مقاومت در نهجالبلاغه ۵. مدیریت جهادی۶. مبارزه با فساد از نگاه امام علی(ع) ۷. روحیه جهادی از نگاه امام علی(ع) ۸. رشد اقتصاد از منظر نهجالبلاغه ۹. تولید علم و فناوری در نهجالبلاغه اثری را ارسال فرمایید
یا در یکی از رشته های معارفی ذیل شرکت فرمایید
#مسابقه_کتابخوانی
🔸کتاب سیری در نهج البلاغه استاد شهید مطهری برای دانشجویان
🔸کتاب نبوت ها در نهج البلاغه مقام معظم رهبری برای اساتید
🔸کتاب تحکیم خانواده در نهج البلاغه برای کارکنان و خانواده ها
#مسابقه_مفاهیم
🔹متن و ترجمه نامه ۳۱ و خطبه همام
مرحله دانشگاهی
🔹متن و ترجمه نامه ۳۱ و خطبه همام
مرحله استانی
🔹متن و ترجمه نامه ۳۱ و خطبه همام ونامه ۵۳ مرحله ملی
#حفظ_نهجالبلاغه
🔻نیمی از جزوه کلمات قصار در مرحله دانشگاهی
🔻نیم دوم از کلمات قصار در مرحله استانی
🎁وصاحب یکی از جوایز ارزنده در مرحله مختلف جشنواره شوید
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#رسا
#نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان
#جشنواره_ملی_نهج_البلاغه
سایت جشنواره
http://rasanahad.ir
به کانال جشنواره بپیوندید ایتا/بله /روبیکا /.
👇
@rasanahad
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹شرح #حکمت13
🔴 قسمت سوم
🔹 شکرگزاری در برابر نعمتها
6️⃣ مصداق ششم از نعمتهایی که در نهج البلاغه بر شکر آن تأکید شده است، برآورده شدن نیازهای دنیوی و هزینه های زندگی است.
🔻در انتهای بند دوم از خطبه ۱۸۳ میخوانیم: خداوند نیازمندیهای دنیای شما را کفایت کرده و شما را به شکرگزاری تشویق نموده است.
7️⃣ هفتمین مصداق، قدرت بر انتقام از دشمن است.
🔻در حکمت ۱۱ خواندیم : "هنگامی که بر دشمن خود دست یافتی بخشیدن او را شکرانه قدرت یافتن خویش قرار بده."
8️⃣ هشتمین مصداق، نعمت حکومت اسلامی است.
🔻مولا علی (علیه السلام) بالاترین نعمتی را که خداوند به هرکسی داد، اداء شُکرش را طلب می کند حکومت اسلامی می دانند و در آخرین خطبه نهج البلاغه یعنی خطبه ۲۴۱ می فرمایند : "خداوند ادای شکرش را از شما طلب می کند و امر حکومتش را به دست شما می سپارد."
🔴 نکته دیگری که در بحث شکر گزاری بنده از خدا هست راهبرد شکرگزار شدن است.
🔻 گاهی وقتها ما نعمت داریم اما شاکر نیستیم. چه کنیم که شکرگزاری به روحیه غالب بر وجود ما تبدیل شود؟
✅ ۱. راه اول : حضرت می فرمایند به پایین تر از خودت نگاه کن، آن چیزی را که شما دارید خیلی از مردم ندارند. حضرت در بند دوم از نامه ۶۱ می خوانیم: به افراد پایین تر از خودت زیاد نگاه کن زیرا این از درهای شکرگزاری است.
✅ ۲. راه دوم: این است که انسان بداند عجز و ناتوانی در شکرگزاری بسیار خصلت بدی است. همین توجه به مذموم و قبیح و زشت بودن شکرگزار نبودن انسان را تحریک و تشویق می کند به شکرگزاری. در حکمت ۱۵۰ حضرت می فرمایند از کسانی نباش که از شکر چیزی که به او می دهند عاجز است.
🔴 درباره وجوب شکر گزاری هم در نهج البلاغه نکاتی داریم که سه نکته اصلی آن را عرض میکنم:
✅ نکته اول درنامه ۵۱ نهج البلاغه است. درباره وجوب شکرگزاری حضرت می فرمایند: همانا خدای سبحان از ما و شما خواسته که در شکرگزاری کوشا بوده و با تمام قدرت او را یاری کنیم.
✅ در حکمت ۲۹۰ هم حضرت شکر نعمتهای الهی را برای گناه نکردن کافی می داند. یعنی اگر کسی دنبال علت و انگیزه ای برای ترک گناه است، هیچ چیزی به اندازه شکر نعمت الهی کفایت نمی کند. می فرمایند : اگر خداوند حتی بر گناهان وعده عذاب نمی داد باز هم واجب بود که از باب شکر نعمت ، معصیت نشود.
✅ سومین مسأله در وجوب شکرگزاری، شکر نعمت و صبر بر حرام، جبران ضعف در زهد است. در خطبه ۸۱ حضرت اول زهد را تعریف میکنند و بعد می فرمایند: پس اگر نتوانستید همه این صفات را فراهم آورید تلاش کنید که حرام بر صبر شما غلبه نکند و در برابر نعمتها شکر یادتان نرود.
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌿✨🌺 #رسا 🌺✨🌿
🌟 #نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان 🌟
✨ #جشنواره_ملی_نهج_البلاغه ✨
🌐سایت جشنواره: rasanahad.ir
📢 به کانال جشنواره در پیامرسانهای زیر بپیوندید:
🔗 ایتا | بله | روبیکا
👇
@rasanahad
AUD-20220723-WA0019.
9.04M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت13 3️⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌿✨🌺 #رسا 🌺✨🌿
🌟 #نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان 🌟
✨ #جشنواره_ملی_نهج_البلاغه ✨
🌐سایت جشنواره: rasanahad.ir
📢 به کانال جشنواره در پیامرسانهای زیر بپیوندید:
🔗 ایتا | بله | روبیکا
👇
@rasanahad
51.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 پیام هشتم
یکی از دغدغه های دانشگاهیان . . .
راهکارهایی برای نهج البلاغه خوانی در محیط دانشجویی را از زبان دکتر شیراوژن معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت درمان و اموزش پزشکی بشنوید.
🌿✨🌺 #رسا 🌺✨🌿
🌟 #نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان 🌟
✨ #جشنواره_ملی_نهج_البلاغه ✨
🌐سایت جشنواره: rasanahad.ir
📢 به کانال جشنواره در پیامرسانهای زیر بپیوندید:
🔗 ایتا | بله | روبیکا
👇
@rasanahad
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹شرح #حکمت14
🔴 قسمت اول
🔹 درود خدا بر امیرالمؤمنین فرمود: «كسی را كه نزديكانش واگذارند بيگانه او را پذيرا باشد.»
🔻امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت چهاردهم می فرمایند: « مَنْ ضَيَّعَهُ الْأَقْرَبُ أُتِيحَ لَهُ الْأَبْعَدُ» اجمالاً مرحوم آقای دشتی اینگونه ترجمه کرده اند: "کسی را که نزدیکانش واگذارند، بیگانه او را پذیرا می گردد."
🔰 منتها ما در این نوع برداشت بزرگواران از این حکمت، نظر مخالفی داریم که به جهت اینکه علتش درست و علمی مشخص بشود و معنای دقیقتر به نظر ما معلوم شود، مقدماتی را باید بطور مختصر خدمت شما عرض کنم:
✅ سه واژه در این حکمت باید ترجمه بشود:
1️⃣ یکی عبارت «ضَيَّعَهُ» ؛ یعنی تضییع کرد، ضایع کرد، پایمال کرد، از بین برد، حق کسی را نابود کردن.
2️⃣ دوم « الْأَبْعَدُ» است. الْأَبْعَدُ در مقابل« الْأَقْرَبُ»، "أَقْرَب" از "اقربا" گرفته شده است؛ یعنی کسانی که با ما خویشاندی و پیوند نزدیکی دارند. پس "أبعد" یعنی کسی یا کسانی که نسبت فامیلی و خویشاوندی و نزدیکی با ما ندارند.
3️⃣ ولی مهمترین واژه «أُتِيحَ لَهُ» است. « مَنْ ضَيَّعَهُ الْأَقْرَبُ أُتِيحَ لَهُ الْأَبْعَدُ»؛ "أُتِيحَ لَهُ" یعنی چه؟ "أُتِيحَ" فعل ماضی مجهول است از "تاح"؛ عرب وقتی می گوید: " تاح له الشّئ" یا "أُتیح له الشّئ" ؛ یعنی برای او چیزی آماده شد، فراهم شد، زمینه سازی شد. پس "أُتِيحَ لَهُ" یعنی زمینه سازی میشود برای او، فراهم میشود برای او. اما ببینیم معنای دقیق و مقصود اصلی امیرالمؤمنین از این حکمت چیست؟
🔻 برداشت اکثر شارحین و مترجمین محترم نهج البلاغه از این حکمت اینگونه است: «کسی را که نزدیکانش واگذارند، خداوند برای یاری او دیگران را برمی انگیزد» و به طور مفصّل توضیحاتی دادند که می توانید به آدرسهایی که عرض میکنم مراجعه بفرمایید.
📚 ترجمه مرحوم فیض الاسلام جلد۶ ص۱۰۹۴/ ترجمه مرحوم شهیدی ص۳۶۲/ شرح ابن میثم ج۵، ص۲۴۶/ ترجمه شرح ابن میثم ج۵ ص۴۱۸/ شرح مرحوم مغنیه تحت عنوان: « فی ضِلال نهج البلاغه» ج۴ ص ۲۲۵/ شرح شیخ عباس قمی تحت عنوان « شرح حِکم نهج البلاغه» ص۲۰۵ و۲۰۶/ شرح منهاج البرائه، آیت الله خویی ج۲۱ ص ۲۹ و ۳۰/ شرح لاهیجی ص۲۹۳/ شرح ابن ابی الحدید ج۱۸ ص ۱۱۸ و شرح نهج البلاغه منظوم ج۹ ص ۲۱.
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
↩️ ادامه دارد...
🌿✨🌺 #رسا 🌺✨🌿
🌟 #نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان 🌟
✨ #جشنواره_ملی_نهج_البلاغه ✨
🌐سایت جشنواره: rasanahad.ir
📢 به کانال جشنواره در پیامرسانهای زیر بپیوندید:
🔗 ایتا | بله | روبیکا
👇
@rasanahad
AUD-20220724-WA0013._
3.64M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت14 1️⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌿✨🌺 #رسا 🌺✨🌿
🌟 #نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان 🌟
✨ #جشنواره_ملی_نهج_البلاغه ✨
🌐سایت جشنواره: rasanahad.ir
📢 به کانال جشنواره در پیامرسانهای زیر بپیوندید:
🔗 ایتا | بله | روبیکا
👇
@rasanahad
43.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 پیام نهم
نهج البلاغه تاریخ ساز
افق پیش رو در سایه نهج البلاغه را از زبان دکتر کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری بشنوید.
🌿✨🌺 #رسا 🌺✨🌿
🌟 #نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان 🌟
✨ #جشنواره_ملی_نهج_البلاغه ✨
🌐سایت جشنواره: rasanahad.ir
📢 به کانال جشنواره در پیامرسانهای زیر بپیوندید:
🔗 ایتا | بله | روبیکا
👇
@rasanahad
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹شرح #حکمت14
🔴 قسمت دوم
🔹 روش برخورد با خویشاوندان
🔻...اما بنده معتقدم معنای این حکمت چیز دیگری است مستند به عبارات صریح نهج البلاغه، معتقدم معنای حکمت ۱۴ این است: کسی را که خویشاوندانش ضایعش کنند و واگذارند، بیگانگان برای آسیب زدن به او آماده خواهند شد. شاهد این مدعا " أُتِيحَ لَهُ " در حکمت ۱۴ است که عینا در نامه اول نهج البلاغه به کار رفته است.
🔻 در نامه اوّل نهج البلاغه وقتی حضرت امیر (علیه السلام) می خواهد دستهایی را که دست به دست هم دادند و عثمان را به قتل رساندند رسوا کند، در قسمتی از نامه می فرمایند: «وَ كَانَ مِنْ عَائِشَةَ فِيهِ فَلْتَةُ غَضَبٍ فَأُتِيحَ لَهُ قَوْمٌ فَقَتَلُوهُ»؛ یعنی ناگهان عایشه بی فکر و تأمل درباره عثمان خشم گرفت، پس گروهی برای کشتن عثمان آماده شدند. "أُتِيحَ لَه" نه اینکه آمدند به داد عثمان رسیدند، آمدند که او را بکشند؛ با نقشه ای که اینها کشیدند.
🔻شما می دانید دیگر، طلحه، زبیر، عایشه و معاویه، اصلی ترین دست اندرکاران نقشه قتل و شورش علیه عثمان بودند. گرچه بعداً خودشان را به عنوان خونخواه عثمان جا زدند.
🔻 در نهج البلاغه که مراجعه کنید، همین نمونه قتل عثمان برای فهمیدن " اُتیحَ له" در حکمت ۱۴ کافی است. آقایان مترجم و شارحین عزیز اینطور نوشته اند: آسان ترین روش طلحه و زبیر درباره او تندروی و آهسته ترین سوق دادنشان سخت راندن بود. این ترجمه و توضیح نامه ۱ است: هرگز او را نصیحت نکردند بلکه همیشه در صدد برپا نمودن فتنه و تباه کاری بودند. از این رو مردم را از دور و نزدیک گرد آورده و به کشتن او ترغیب می نمودند. چنانکه زبیر میگفت او را بکشید که دین شما را تغییر داده و عثمان هنگام محصور بودن در خانه گفت: وای بر طلحه که من او را چنین و چنان رعایت نمودم ولی اکنون در صدد ریختن خون من برآمده است و ناگهان عایشه بی تأمل و اندیشه درباره او خشم گرفت برای اینکه عثمان بیت المال را به خویشاوندان خود اختصاص می داد، برآشفت و مردم را به کشتن عثمان وادار نمود و می گفت: قتلوه نعثلا قتل الله نعثلا ،نعثل یک پیرمرد یهودی ریش بلندی در مدینه بود که عثمان را به او تشبیه می کردند.
🔻 بنابراین طلحه و زبیر و عایشه خودشان مردم را به کشتن عثمان ترغیب کردند اگرچه بعداً ادعای خونخواهی عثمان را داشتند. این ماجرا را ببینید ؛ خود معاویه در این داستان چه نقشی دارد؟ حضرت علی (علیه السلام) در نامه های خودش به معاویه انگار دارند می فرمایند تو این وسط داری چه میگویی؟! در حالی که دست نامرئی تو تا آرنج از خون عثمان آلوده است، بازهم دم از خون عثمان میزنی؟ یعنی علی(علیه السلام) پرده از رازی بر می دارد که تا عصر ما کمتر محقّقی به آن دستیابی داشت و باور میکرد طلحه و زبیر و عایشه و معاویه، سردمداران اصلی قتل عثمان باشند. چرا خیلی ها باور نمیکردند؟ چون معاویه و عثمان هر دو اموی بودند.
🔻 پس اولاً پیوند قبیله ای داشتند، از طرف دیگر اُمویان همانطور که در نهج البلاغه هم هست، بنی امیه بالخصوص چنان پیوند محکم بر اساس اهداف حساب شده و روشهای مشخص داشتند، که مورخین امروز معتقدند پیوند بنی امیه با هم، از نوع پیوندهای حزبی دنیای امروز بود. یعنی فقط احساسات نژادی و قبیله ای نبود که اینها را به هم پیوند می داد، بلکه اینها اهداف مادی بزرگتری داشتند که ناگزیر می دانستند که اتصالشان به همدیگر قوی باشد. بنابراین اینها خیلی به یکدیگر تظاهر به دوستی و محبت و کسی نمی توانست باور کند معاویه قاتل عثمان است.
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
↩️ ادامه دارد...
🌿✨🌺 #رسا 🌺✨🌿
🌟 #نهضت_نهج_البلاغه_دانشگاهیان 🌟
✨ #جشنواره_ملی_نهج_البلاغه ✨
🌐سایت جشنواره: rasanahad.ir
📢 به کانال جشنواره در پیامرسانهای زیر بپیوندید:
🔗 ایتا | بله | روبیکا
👇
@rasanahad