eitaa logo
راشدون
25 دنبال‌کننده
478 عکس
540 ویدیو
121 فایل
قرآنی
مشاهده در ایتا
دانلود
1202. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
15.59M
✳️ درس دوازدهم 🔰 قسمت دوم 🔻مسیر شوم خلود و راه نجات 🔶 توبه یعنی دست کشیدن از گناه و اعتراف و جبران گذشته ▪️ توبه واجب فوری است ▪️پشیمانی و تصمیم بر دست کشیدن از گناه باعث رفع توبیخ و جبران گذشته باعث رفع درمان می‌شود ✅طبق روایات برای جبران گناهان گذشته چند کار مفید است:👇 ▫️خدمت به والدین مخصوصا مادر ▫️گریه آگاهانه بر امام حسین علیه السلام ▫️خدمت به حاکمیت دینی و امام جامعه 🔹 یکی از امتیازات توبه‌کننده این است که خداوند آنها را دوست دارد. (إن الله یحب التوابین) 🔻مسیر برگشت و نجات در دنیا ▪️تکذیب اهل رذائل موجب جدایی از اهل زذائل می‌شود ▪️تنفر از اهل رذائل موجب تنفر از رذائل می‌شود ▪️همراهی و دوستی با اهل فضائل موجب انجام فضائل می‌شود ▪️لذت ار فضائل موجب اتصال به بی‌نهایت می‌شود 🔶 علائم اهل نجات ▪️۱. مخفیانه گناه می‌کند ولی با ناراحتی و عذاب اما در نهایت پشیمان می‌شود و جبران می‌کند. ▪️تکالیف واجب را انجام می‌دهد. ▪️ گناهش را کوچک نمی شمارد و ... https://eitaa.com/dinefetri
1203. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
14.15M
✳️ درس دوازدهم 🔰قسمت سوم 🔻مسیر شوم خلود و راه نجاتشبهه: اگر خدا این‌قدر مهربان است که در هر صورت ما را به بهشت می‌برد پس چرا باید به خود زحمت عبادت بدهیم؟ 🔻 جواب شبهه: 🔹 اگر کسی با تکیه بر مهر خدا و امید به پالایش گناه کند، شش خطر بزرگ او را را تهدید می‌کند ▪️۱. احتمال خلود ▪️۲. شدت عذاب و سختی پالایش (لیس لهم طعام الا من زریع) 🔸عوامل عذاب و پالایش در جهنم ( تاریکی، کوری، تنهایی، اضطراب، خشونت، درد و مرض، همنشینان بد، حسرت، خستگی، حقارت، چرک و پلیدی، خفگی و ... خلود) ▪️۳. طولانی بودن مدت پالایش ❓دلیل طولانی بودن عذاب‌های جهنم چیست؟ آیا این با عدالت خدا منافات ندارد؟ ▪️ عذاب‌های جهنم جریمه‌های حقیقی است نه اعتباری یعنی عامل عذاب، خود عمل ما است که آثاری را در ما بر جای می گذارد و اثر آن عمل در قیامت بر ما مشهود می‌شود و روبرو شدن با آن آثار همان عذاب ما می‌شود. ▪️۴. بعد از خروج از جهنم به پایین‌ترین درجه لذت می‌رسیم. ▪️۵. کاهش لذات دنیوی و به بن‌بست رسیدن. ▫️مانند بحران کاهش لذت در اروپا که شخص به خاطر نرسیدن به لذت بی‌نهایت خودکشی می‌کنند ▪️۶. گرفتاری‌های قوانین دنیوی (تکوینی و تشریعی) را هم باید تحمل کند. ▫️تکوینی مانند ابتلاء به ایدز به خاطر فحشا ▫️تشریعی یعنی همان عذاب ناشی از قوانین جاری در دنیا https://eitaa.com/dinefetri
🔶 درس سیزدهم (۵قسمت) 🔸راه اتصال به بی‌نهایت ▪️ https://eitaa.com/dinefetri
1301. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
16.55M
✳️ درس سیزدهم 🔰قسمت اول 🔻راه اتصال به بی‌نهایت ❓راه رسیدن به بی‌نهایت چیست؟ آیا عقل می‌تواند راه رسیدن به بی‌نهایت را نشان دهد؟ ▪️ جواب این سوال را با توجه به بی‌نهایت‌خواه بودن انسان باید داد ⬅️ عقل فقط وجود بی‌نهایت را اثبات می‌کند و حکم می‌کند که ما باید به آن متصل شویم ولی نمی‌تواند راه اتصال را نشان دهد. ⬅️ وحی (دین) راه اتصال به بی‌نهایت را نشان می‌دهد. در واقع دین (دستورات الهی) تنها نسخه برای رساندن انسان به بی‌نهایت است. 🔸تنها راه اتصال به بی نهایت اتصال به أسماء الله و به تعبیری، صفات الهی است. 🔸 صِبْغَةَ اللَّهِ ۖوَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً ۖ 🔷 هر صفت الهی یک نردبانی است که ما را به خدا می‌رساند و هر کس باید حداقل یک صفت را به طور کامل داشته باشد. ▪️ معنای قربة الی الله یعنی نزدیکی به خدا در صفات و اتصاف به یک صفت که این خود موجب ایجاد عشق به منبع آن صفت می‌شود. ▪️اخلاق الهی یعنی آراستگی به صفات خدا برای رسیدن به خدا در تمام ابعاد زندگی. 🔻تفاوت مکارم اخلاق با اخلاق: 🔸اخلاق الهی: خاستگاه‌اش احساسات خدادوستانه و کمال‌گرایانه است. ( بندگی و عبودیت) 🔸 اخلاق انسانی: خاستگاه‌اش احساسات نوع دوستانه است (انسانیت) 🔸 اخلاق حیوانی: خاستگاه‌اش احساسات خود دوستانه است (منیت) 🔻عبادت یعنی: عمل به تکالیف دینی و قوانین الهی برای رسیدن به اخلاق الهی. 🔸 عبادت فقط نماز خواندن و انجام مناسک دینی نیست بلکه انجام تمام تکالیف است برای خدایی شدن https://eitaa.com/dinefetri
1302. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
21.47M
✳️درس سیزدهم 🔰قسمت دوم 🔻راه اتصال به بی‌نهایت 🔵 رابطه اخلاق الهی و عبادت ▪️عبادت فقط نماز خواندن و انجام مناسک دینی نیست بلکه انجام تمام تکالیف است برای خدایی شدن همانطور که نماز خواندن ظاهری هم عبادت نیست ▪️حقیقت و مغز عبادت یعنی عبودیت و بندگی و آراستگی به صفات الهی و در نهایت اتصال به بی نهایت است .مانند نماز ،روزه و حج که اینها ظاهر و پوستشان عبادت است ولی مغز آنها بندگی است. ▪️ انجام مناسک موضوعیت ندارد بلکه طریقیت دارد و بدون تخلق به اخلاق الهی ارزش ندارد 🔸عابد واقعی کسی نیست که دائم در حال انجام مناسک باشد بلکه کسی است که بندگی کند ، یعنی متصف به صفات خدا باشد راستگو امین و عفیف باشد و در یک جمله بنده باشد ▪️لذا شیطان عابد نبود چون بنده نشد 🔹عالم واقعی کسی نیست که دانشش زیاد باشد بلکه کسی است که حداقل متصف به یک صفت از صفات خدا باشد ▪️ معنی خوشا آنان که دائم در نمازند یعنی دائم در حال انجام تکلیف هستند 🔷 ثواب عمل یعنی =اثر عمل بر روی انسان و ایجاد رنگ الهی( بندگی )در وجود انسان 🔻 از کجا بدانیم اطاعت ما قبول شده ؟ ▪️قبول شدن و نشدن عمل به دلیل اثر گذاشتن و نگذاشتن عمل بر رفتار است ▪️ همانطور که مناسک بدون اخلاق الهی ارزش ندارد اخلاق بدون دین و بدون انجام مناسک هم ارزش ندارد. ▪️ اخلاق بی دین ها برای دنیاست نه برای رسیدن به خدا و در آخر هم براین اخلاق باقی نمی مانند نماز به اخلاق ما رنگ الهی می دهد که در معرض فنا قرار نگیرد ودر یک جمله، دین اسلام انسان الهی رشد یافته تربیت می کند. https://eitaa.com/dinefetri
🔻ادامه قسمت دوم 🔰 درس سیزدهم 🔵 شرایط اتصاف به صفات الهی شرط اول = اتصاف به صفات الهی باید با انگیزه خدا خواهانه باشد 🔸انگیزه سه نوع است: ▪️خدا دوستانه (بندگی و عبودیت) یعنی من بنده هستم که موجب ایثار می‌شود و به بهشت می‌رود. ▪️ نوع دوستانه (انسانیت) یعنی من انسان هستم که موجب انصاف می‌شود و به جهنم نمی‌رود. ▪️ خود دوستانه (منیت) یعنی من هستم که باعث حرص و بخل می شود و به جهنم میرود 🔹 حرکت باید با نام او (بسم الله)، برای او (لله)، به سوی او (الی الله) باشد. 🔻انواع حرکت در قبال نور (عمل صالح) و سایه (تاریکی) ▫️۱- به سوی نور با عشق به نور (رویکرد مخلصانه): یعنی عمل صالح برای رسیدن به خدا. نتیجه‌اش شخص به سلطنت الهی در دنیا و به مقام لقاء در آخرت می‌رسد. ▫️۲- به سوی سایه پشت به نور، (رویکرد ظالمانه): یعنی دنبال منافع دنیا بودن از راه ظلم که باعث ناکامی در دنیا و آخرت می‌شود. ▫️۳- پشت به نور و حرکت به سوی نور به عشق سایه (رویکرد مشرکانه): مانند عمل صالح برای رسیدن به بعض منافع دنیوی ▫️۴- رو به نور حرکت به سوی نور به عشق سایه (رویکرد منافقانه): مانند رسیدن به منافع دنیوی با تظاهر به عمل صالح برای خدا، که باعث رسوایی در دنیا و دردناک‌ترین عذاب در آخرت است. 🔻شرط دوم= استفاده از تمام فرصت‌ها برای انجام عمل صالح 🔹فرصت‌ها و زمینه‌های انجام فضائل: ▪️۱_ زمینه‌های آفت‌خیز: که همان فرصت‌های عادی اجتماعی‌است (در این زمینه انجام کار خیر منفعت دارد و ترک آن ملامت، لذا کاشت فضائل نتیجه بخش نیست) ▪️۲_ زمینه‌های کوچک بدون آفت: همان فرصت عای کوچک است مثل سلام کردن به کودکان (در این زمینه انجام کار خیر منغعت مادی ندارد و ترک آن هم ملامت ندارد، لذا کاشت فضائل نتیجه بخش است) https://eitaa.com/dinefetri
1303. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
14.42M
✳️ درس سیزدهم 🔰 قسمت سوم 🔻راه اتصال به بی‌نهایت 🔵ادامه شرایط اتصاف به صفات الهی شرط سوم = تلاش برای انجام فضائل در حد اعلا 🔹 ادامه بحث فرصت‌ها و زمینه‌های انجام فضائل ▪️ ۳_ زمینه های سخت: که همان فرصت های طلایی است ( در این زمینه انجام کار خیر نه تنها منفعت مادی ندارد بلکه ملامت هم دارد و موجب رشد جهشی فضائل است ) 🔻مراتب و درجات رشد معنوی بر اساس تشبیه به مدارک علمی ▪️انسانیت: به کسی بدی نکند و پاسخ نیکی را با نیکی بدهد (سیکل) ▪️ایمان: ... و بدون چشم داشت به دیگران نیکی کند (دیپلم) ▪️مؤمن متقى: ... و در مقابل کسی که به شخص او بدی کند صبر کند (فوق دیپلم) ▪️مؤمن متقی مطیع: ... و برای کسی که به شخص او بدی کند دعا کند (لیسانس) ▪️مؤمن متقی عاشق: ... و به کسی که به شخص او بدی کند احسان کند (فوق لیسانس) ▪️مؤمن متقی راضی: .... و برای کسی که حقش را غصب کند خیر خواهی کند (دکتری) ▪️مؤمن متقى فاني في الله: ... و برای قاتل خودش هم خیر خواهی کند (تخصص) مانند حضرت علی علیه السلام که در بستر خود چندین بار حال قاتل خود را پرسید. ▪️امام: ... و برای قاتل فرزندانش هم خیر خواهی کند (فوق تخصص) مانند امام حسین علیه السلام که برای قاتل حضرت علی‌اکبر (ع) خیرخواهی کرد . 🔸 آرزوی رشد داشتن باعث رشد می‌شود. https://eitaa.com/dinefetri
1304. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
8.16M
✳️ درس سیزدهم 🔰 قسمت چهارم 🔻 راه اتصال به بی‌نهایت 🔵 آثار اتصاف به صفات الهی و بندگی در درجات عالی 🔹۱_ راه یافتن به مقام قرب الهی و جنة‌ اللقاء 🔹۲_ سهولت رسیدن به سایر صفات الهی 🔹۳_ برتری در دنیا که آثاری دارد ▪️۱_ بی نیازی و غنای نفس: لکیلا تأسوا على ما فاتكم ولا تفرحوا بما آتاكم (حديد ۲۳) ▪️۲_ آرامش روح و لذت معنوى و مادى: ألا إن أولياء الله لا خوف عليهم ولا هم يحزنون (یونس ٦٢) ▪️۳_برتری در جسم: و زاده بسطَةً في العلم والجسم (بقره ٢٤٧) ▪️۴_تسلط تکوینی بر عالم (قدرت الهی): أنا آتیک به قبل أن يرتد إِلَيْكَ طَرفک (نمل ۴۰) ▪️۵_ برتری علمى: واتَّقُوا الله ويعلمكم الله (بقره۲۸۲) ▪️۶_ برترى اجتماعى: سيجعل لهم الرحمن ودا (مريم ٩٦) ▪️۷ _ برتری سیاسی: فإن حزب الله هم الغالبون (مائده ٥٦) ▪️۸_برتری اقتصادی: لفتحنا عليهم بركات من السماء (اعراف ٩٦) 🔹۴_ برگشت در عصر طلایی رجعت: یوم نحشر من کل أمة فوجا (۸۳ نمل) 🔹۵_ صاحب منصب شدن و رسیدن به حاکمیت در عصر رجعت https://eitaa.com/dinefetri
🔶 درس چهاردهم (۳قسمت) 🔸 راهنمای رسیدن به بی‌نهایت ▪️ https://eitaa.com/dinefetri
1401. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
19.1M
✳️ درس چهاردهم 🔰 قسمت اول 🔻 راهنمای رسیدن به بی‌نهایتراهنما کیست؟ انسان متصف و متصل به صفات بی‌نهایت ▪️ معجزات، نشانه‌ی متصل بودن انبیاء و أئمه علیهم السلام به منبع انرژی بی‌نهایت ❓خداوند به انبیاء و أئمه چه نعمتی داده است؟ ▪️ نعمت صفات الهی و هرچه که ما را به بی‌نهایت برساند است. منظور از «الذین انعمت علیهم»، أنبیاء و أئمه هستند که دارای این نعمت‌اند. ▪️ در بین أئمه و أنبیاء کدام یک دارای صفات بیشتری هستند؟ ▪️أنبیاء طبق فرموده امام صادق (ع) به ۱۴ صفت متصف بوده‌اند و حتی قرآن حضرت ابراهیم (ع) را یکی از شیعیان حضرت علی علیه السلام معرفی می‌کند (وَ إِنَّ مِنْ شِیعَتِهِ لَإِبْراهِیمَ) ▪️ ولی أئمه طاهرین به تمام صفات خدا در عالی‌ترین درجه متصف هستند به غیر از دو صفت: 🔸یکی صفت ازلیت 🔸 یکی هم استقلال در صفات (ربوبیت) ▫️ چون مخلوق خداوند هستند https://eitaa.com/dinefetri
🔻ادامه کپشن قسمت اول 🔰 درس چهاردهم ❇️ چرا أئمه طاهرین علیهم السلام دارای تمام علم الکتاب هستند و مظهر تمام صفات خدا؟ 🔹 دلیل نقلی: امام صادق علیه السلام فرمود: اگر آصف بن برخیا توانست در یک چشم‌به‌هم‌زدن تخت بلقیس را جابه‌جا کند تنها دارای یک صفت از أسماء الله بود ولی أئمه علیهم السلام دارای تمام صفات هستند 🔹 دلیل عقلی: چون أئمه خمیر مایه خلقت هستند و اولین انعکاس نور خدا هستند لذا باید تمام ویژگی‌ها را دارا باشند و نقطه شروع خلقت هم باید از فرد کامل باشد. 🔷 أئمه چون مظهر تمام صفات خدا هستند ، معصوم از خطا و اشتباهند: إِنَّمَا یُرِیدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً (احزاب۳۳) 🔸 منظور از اراده خداوند در این آیه اراده تکوینی است نه تشریعی 🔷 أئمه دارای ملک تکوینی هستند و بر تمام عالم ملک مسلطند. یعنی می‌توانند در هستی تصرف کنند و البته این ملک تکوینی را در زمان رجعت که دوران غلبه بر نفس به همه می‌دهند. https://eitaa.com/dinefetri
1402. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
18.08M
✳️ درس چهاردهم 🔰 قسمت دوم 🔻راهنمای رسیدن به بی‌نهایت 🔷 جایگاه معصومین در خلقتمعصومین چگونه به این مقام رسیدند؟ ◾️ برای پاسخ به این سوال باید جایگاه معصومین در خلقت را بدانیم . ▪️اولین خلقت الهی نور وجودی پیغمبر (ص) بود که به آن نور اول یا عقل اول یا حقیقت محمدیه هم می‌گویند . ▫️(اول ما خلقه الله نوری) 🔹 عقلاً اولین مخلوق باید کامل‌ترین باشد به دو دلیل: ▪️اولا، اقتضای قدرت بی‌نهایت خداوند ▪️ ثانیا، اقتضای حکمت بی‌نهایت خدا. 🔸 بیان حکمت: انوار أئمه علیهم السلام غایت خلقت هستند یعنی تمام مخلوقات خداوند باید روزی مثل آنها کامل شوند و تمام هستی در چرخش است تا انسان‌ها به این نقطه از کمال برسند لذا أئمه مانند گل کامل هستند و ما هم بذر آن گل هستیم. 🔹نور اول چون نور است لازمه نور بودنش این است که تجلی داشته باشد همان‌طور که لازمه گل بودن این است که بذر داشته باشد. ▪️از تجلی نور اول یا همان نور محمد (ص)، نور دوم یعنی نور علی علیه السلام ایجاد شد. ❇️ نکته: انعکاس باید از داخل باشد زیرا از خارج با نور خدا احاطه شده است و انعکاس هر نور از خودش یک درجه در رتبه وجودی پایین‌تر است اما در صفات مانند هم هستند. ▪️نور دوم هم باید انعکاس داشته باشد و تجلی کند. ▪️این تجلیات تا تجلی نور چهاردهم یعنی نور حجت بن الحسن المهدی (عج) ادامه پیدا کرد. ▪️سپس خداوند مهربان از تجلی فعل و ذات این انوار مقدسه روح، ملائکه، ملکوت و ملک را آفرید. https://eitaa.com/dinefetri