🎥فیلم سینمایی: الینا
💎کارگردان کلائوس هارو
کشور :سوئد و فنلاند
✨خلاصه داستان
🔶الینا دختربچه فقیری است که پدرش را به تازگی از دست داده و با معلمش خانم هولم، که بداخلاق و سختگیر است سر ناسازگاری دارد.
♦️وقتی الینا مورد بی توجهی مادر یا دیگران قرار میگرید کنار باتلاق میرود و با پدر مرده اش سخن میگوید که آنجا جانش را از دست داده است . در یکی از همین روز ها در اثر بیتوجهی درون باتلاق میافتد، مادر و آقای معلم به کمک الینا آمده و او را نجات میدهند.
❌در این فیلم وضعیت فنلاندی زبان های سوئدی که حق صحبت کردن به زبان اصلی خودشان را ندارند به تصویر کشیده شده است
#تحلیل_فیلم
#کودک_تمدن_ساز
✍🏻نرگس خوشبخت
🔸#حضورتان برایمان #ارزش است. #تعاون⏬⏬🌹
⏩@rashidaneha
🗓بمناسبت ترور دانشمندگمنام
🏳شهید محسن فخری زاده
🏳سالروزشهادتمجاهدعلمی
🏳استادشهیدمجیدشهریاری
🏴توسط ایادی صهیونیستی
💠رهبرانقلاب:
‼️رمز موفقیت نخبگانی همچو شهید شهریاری و احمدیروشن اینبود که در راه علم بسیجیوار کار کردند! ۹۳/۹/۶
‼️دانشجویان عزیز، هرگامی که شما برای علمآموزی برمیدارید مثل گلولهای است که بسمت دشمن شلیک میکنید، علمآموزی جهادبزرگی است!۸۲/۵/۸
‼️جوانان باید احساس مسئولیت کنند وقتی به بعضی جوانان علم آموزی را میگویید، میگوید ولش کن؛ این ولش بدترین بلا برای جوان است! ۷۷/۱۱/۱۳
‼️خودتان را عالم کنید. کشورتان و ملتتان را در قافلهی علم جلو ببرید. ما در این زمینه عقب ماندگی داریم. لعنت خدا بر آن کسانیکه اولویت علم و تحقیق را در این کشور نفهمیدند و کشور را عقب نگه داشتند! ۸۶/۶/۴
‼️مطمئناً اگر تقسیم بودجه کشور یا اولویتهای آن در اختیار رهبری بود، بدون شک بنده جزو اولین اولویتها، اولویت تحقیق و علم را معین میکردم! ۸۱/۸/۲۲
@Jahade_tabeini
#فقه_سیاسی
#امنیت
#دشمن_شناسی
🔸#حضورتان برایمان #ارزش است. #تعاون⏬⏬🌹
@rashidaneha
هدایت شده از هنگام درنگ
✅ آخرین یادداشت وبلاگ شهید #فخریزاده:
ضرورت احیای #فلسفه_اسلامی
🔹شهید محسن فخریزاده، دانشمند بزرگ هستهای را تقریبا از سال ۱۳۸۷ میشناختم، با وبلاگش: #عرفان_و_فلسفه؛ که در آن از رابطه فیزیک با فلسفه و عرفان و #فلسفه_فیزیک مینوشت
🔹بخشی از آخرین یادداشت او درباره ضرورت احیای فلسفه اسلامی:
🔸«آیا فلسفه اسلامی در دوران حاضر با محیط پیرامون خود تعامل دارد؟ در حل کدام مسئله علمی تلاش کرده است؟ هر علمی اعم از علوم انسانی و علوم تجربی؟ اساسا فیلسوفان این عصر تن به رویارویی جدی با مسائل سنگین علمی می دهند؟
🔸چند مقاله داریم که به نقد تفسیرهای فلسفی ناشی از علوم بر اساس مبانی فلسفه اسلامی پرداخته باشد؟ این فلسفه چقدر تأثیر پذیرفته است. روایت فلسفه امروز با روایت ملاصدرا تفاوتی کرده است؟
🔸هنوز مقولات عشر با همان شکل و ترتیب و عناوین نقل می شود. هنوز از عبارات سدههای قبل استفاده می شود. فلسفه اکنون همان است که ملای شیرازی می فرمود، شاید بعضی از مثال های آن تغییر یافته باشد.
🔸مقایسه کنیم با فلسفه در مغرب زمین. چه تعامل چدی با علوم دارد. چالش ایجاد میکند و چالش میپذیرد؛ در پی این چالش ها نحله های مختلف به وجود آمده است. و مدام در حال رشد است. تأثیر جدی بر علوم دارد و اساسا علاوه بر تأثیر بر روند پیشرفت علوم نقش انطباق یافتههای این علوم را با نحوه زندگی مردم بر عهده گرفته است ...»
وبلاگ شهید: http://www.mfakhrizadeh.blogfa.com
#اختصاصی
🔹کانال هنگام درنگ
🆔 https://eitaa.com/h_derang
هدایت شده از عقلانیت انقلاب اسلامی
💠 شهید #فخری_زاده در سودای دانشِ تمدّنی
✍ علیرضا ملااحمدی؛ طلبه سطح ۴ حوزه علمیه قم
🔸 مهندس #فخری_زاده برای فردای ایران افقهای بلندی داشت و سوداهای تمدّنی در سر میپروَراند. او نه برای امروز، که تلاش میکرد برای فردای دانش ایران، رهاوردهای نوینی را از درون منابع معرفتیِ اسلامی و توحیدی کشف کند و در خدمت آیندهی انقلاب اسلامی قرار دهد. و بخاطر همین بود که مورد حمایت مستقیم رهبر معظّم انقلاب قرار داشت.
🔹 فهم و دانش خوبی از #فلسفه_اسلامی و #حکمت_متعالیه داشت و تلاش میکرد با ایجاد گفتوگو میان #فیزیک_و_فلسفه، ایدههای نو برای پیشرَوی صنعت دفاعی ایران بیابد. توفیق حضور در بعضی نشستهای گفتوگومحورش را یافتهبودم؛ این آرمان و دغدغه در گفتار و رفتارش و البته در برنامههای مدیریّتیاش مشهود بود.
🔸 #محسن_فخری_زاده فقط یک "دانشمند هستهای" نبود؛ او را #پدر_هستهای_ایران میدانستند. شهید شهریاری که از مؤثّرترین دانشمندان هستهای ایران بود، شاگرد او بود. شهریاری و علیمحمدی و رضایینژاد و بسیاری از دیگر دانشمندان علوم هستهای و دفاعی را او در کنار هم جمع کرد و در سازمان #سپند (سازمان پژوهش و نوآوریِ دفاعی) جریان علمی بابرکتی را شکل داد.
🔹 گرچه با علم و پیگیریهایش توانست دانش هستهای را در ایران اسلامی تثبیت کند، اما بیتردید با شهادتش، "مدیریّت دانش ایران" با یک خلأ روبهرو شد. البته ناگفته پیداست که #جریان_علم هیچگاه با حذف دانشمندان متوقّف نشده است و نیز نخواهد شد.
-رحمت و رضوان الهی بر او-
#یادداشت
#شهید_فخری_زاده
@usul121
هدایت شده از عقلانیت انقلاب اسلامی
یاداشت های شهید دکتر محسن فخری زاده
بخش اول
سر آغاز
به نام آنکه تنها او هست و جز او نیست
شکر آن یگانه را که امانت عقل را که آسمان و کوه ها از کشیدن بارش عاجز بودند، به دردانه هستی یعنی انسان عطا فرمود. عقل را رسالت دانستن است و دانستن وقتی به غایت خود می رسد که عشق را در دل بنگارد. عشق او که سراپا مهر است و محبت و ندارد جز خوبی و لطافت. عزیزی که جز خیر خیل عاشقانش نخواهد و هرچه کند برخواسته از عشق است و عشق است و عشق.
به یاری حق برآن شدم که از محیط بلاگ جهت به اشتراک گذاری آراء شخصی ام در مقولات عرفان، فلسفه و فلسفه علم خصوسا مبانی فلسفی مکانیک کوانتومی استفاده کنم. باشد که از حظ راهنمایی اندیشمندان بهره ها ببرم.
به امید او که جز او هر امید باطل است.
+ نوشته شده در دوشنبه بیست و هفتم آبان ۱۳۸۷ ساعت 9:50 توسط محسن فخری زاده
@usul121
هدایت شده از عقلانیت انقلاب اسلامی
یادداشت های شهید دکتری محسن فخری زاده
بخش دوم
فلسفه فیزیک، چالش اساسی فیزیک جدید
به نام آنکه تعلیم داد انسان را آنچه را که نمی دانست
مدتی این مثنوی تأخیر شد مهلتی بایست تا خون شیر شد(حضرت مولانا)
بسیار نگرانم که با نوشتن یا گفتن مطالب سخیف و کم اهمیت وقت عزیزی هدر نرود. شاید این دلیل اصلی کم نوشتن یا کم گفتنم باشد.
به یاری حق همان طور که در مقدمه گفتم بنای اقدامم برای باز کردن این وب نوشته در ج یافته های شخصی ام در باب فلسفه، فلسفه علم، فلسفه فیزیک و عرفان هست با این امید که نظریات ارزشمند عزیزان اصلاحم کند و از خرد جمعی بهره ها ببرم.
این سلسله مطالب را که اگر خدا یاری دهد بنای نوشتنشان را دارم زیر عنوان فلسفه فیزیک می آورم که انشاء الله به صورت سلسله وار خواهد آمد.
فیزیک جدید ،فیزیک قرن بیستم، بر اساس یافته های خود چالش هایی را در حوزه معرفت بشری، مفاهیم تجربی،فلسفی و حتی عرفانی به وجود آورده است. هرچند که برخی از آنها توسط پاره ای از نحله ها برای اثبات حقانیت مکتب فکری خود به غلط مورد استفاده فرارگرفته است که به بیان آنها خواهیم پرداخت.
اگر از فیلسوفان علم یا فیلسوفان فیزیک سؤال شود که مهمترین چالش به وجود آمده توسط فیزیک جدید چیست. با پاسخ های متفاوتی روبرو می شویم. برخی مهمترین چالش را "نقض اصل علیت" می دانند و پاره ای "تغییر در مفهوم "نظریه اندازه گیری" را عمده ترین آن ذکر خواهند کرد و .....
اما به نظر این حقیر چالش عمده به وجود آمده مربوط به "ارزش معلومات تجربی" می شود، یعنی اینکه یافته های علوم تجربی تا چه میزان بازنمود واقعیت هستی یا هستی واقعی هست؟
انشتین بر اساس یافته های پلانگ برای نور ماهیتی دوگانه قائل است. از طرفی نور را ذره می پندارد و نام فوتون بر آن می نهد و از طرفی موج. این دو خاصیت با هم قابل جمع نیستند یعنی در برخی آزمایش ها خاصیت موجی نور را مشاهده می کنیم و درپاره ای دیگر خاصیت ذره ای. بسته به نوع ترتیبات آزمایش نور یکی از خواص خود را بروز می دهد. البته این پدیده مربوط به کل طیف الکترو مغناطیس است.
دوبروی هم به تأسی از انشتین برای ذرات مادی همین خاصیت را طرح می کند. یعنی ذرات مادی هم دارای خاصیت دوگانه است. این نظریه را آزمایش های متعددی به زیب تأیید درآورده است.
حال سؤال اینجاست که فوتون یا ذره ای مادی مثل الکترون در واقع و نفس الامر چیست؟ موج است یا ذره و یا حالتی دیگر از وجود؟ یعنی ماهیت الکترون یا فوتون قبل از آنکه به مشاهده در آیند چیست؟ در پاسخ فیزیک و فلسفه سکوت می کنند. چرا؟ حدود صد سال از تکامل این دو نظریه می گذرد و نه تنها به این سؤال پاسخ نداده اند بلکه هیچ پیشنهاد تجربی برای دست یازیدن به آن هم ارائه نشده است.
همین وضعیت را در مورد نظریات مربوط به آرایش ذرات در هسته های اتم ها نیز داریم. کدام مدل هسته ای جامع نظریه ها است و تمام آزمایش ها را توجیه می کند؟
@usul121
هدایت شده از عقلانیت انقلاب اسلامی
یاداشت های شهید دکتر محسن فخری زاده
بخش سوم
به نام حضرتش که دانای مطلق است توانای بی بدل
در فیزیک کوانتومی سؤال های متعددی است که پاسخ قیزیک دان "نمی دانم" است. به عنوان مثال می پرسیم وصعیت الکترون موجود در اتم در گذر از یک تراز به تراز دیگر چگونه است؟ می گوید: "نمی دانم. آنچه معلوم است، این واقعه اتفاق می افتد. البته نحله های عمل گرا و پوزیتیویست می گویند مهم نیست که الکترون در جریان این گذر چه وضعی دارد، برای ما نتیجه عملی آن مهم است." البته واضح است که این پاسخ ها جان تشنه انسان را که به دنبال دانایی است سیراب نمی کند و علاوه بر این همین پرسش ها تضمین کننده پیشرفت های علمی است. البته نکته اخیر یکی از چالش های اساسی با این دو نحله از فیلسوفان علم است. یعنی ما معتقدیم که این گونه اعتقاد ما را به سکون در علم می کشاند که آنها دیگران را متهم به آن می کنند. چرا که علم با سؤال های پی در پی رشد می کند و هرچه که مانع از تحقیق بیشتر شود محکوم به شکست است.
دکتر محسن فخری زاده
@usul121
هدایت شده از عقلانیت انقلاب اسلامی
یاداشت های شهید دکتر محسن فخری زاده
بخش چهارم
فلسفه فیزیک؛ چالش اساسی فیزیک جدید(3)
به نام عالِم مطلق هستی
تا اینجای بحث با ذکر چند مثال محدود(که به دلیل جلوگیری از اطاله کلام از ذکر بیشتر مثال ها خودداری می کنیم) معلوم شد که فیزیک جدید "نمی دانم"های بسیاری یش روی بشر قرار داده است که البته این یک حسن است ولی فیزیک نیوتنی این ها را مطرح نمی کرد که صد البته ناشی از جهل مرکب و مفرط آن بود.
البته لازم است که ماهیت این "نمی دانم"ها را از "نمی دانم" ناشی از اصل عدم قطعیت هایزنبرگ که در اصالت و درستی آن هنوز شک است، جدا کرد. مگر به طریقی این دو را به هم مربوط کرد که البته امری ناشدنی نیست. تشریح چگونگی این ارتباط در برنامه های کاری اینجانب است که به حول و قوه الهی بعدا به آن خواهیم پرداخت.
سری به نسبیت انشتین می زنیم. انشتین با تعمیم نسبیت نیوتنی که صرفا به نسبیت مکان و سرعت می پرداخت، مسئله نسبیت زمان را مطرح کرد. با طرح این نسبیت جهان بینی بشر در همه ابعاد دگرگون شد. در این نظریه، دیگر زمان یک امر ثابت نیست که حوادث با آن سنجیده شود. بلکه زمان زاییده حرکت است و نوع حرکت چگونگی زمان را مشخص می کند. دیگر یک زمان مرجع نداریم. البته اگر چارچوب مرجع اینرسی را بیابیم می توانیم زمان آن را زمان مرجع اختیار کنیم ولی نیک می دانیم که چنین چارچوبی وجود ندارد.(البته در جهان مادی، شرح این ماجرا را به آینده موکول می کنیم)
پس با این تعبیر هر ناظر که در دستگاه مختصات خاص خود قرار دارد زمان خاص خود را دارد و حوادث را از دید خود بیان می کند، که به طور قطع با تعبیر ناظر مستقر در چارچوب مرجع دیگر که شرایط دیگری دارد، متفاوت است.
باید دقت کرد که این، بسیار اساسی است. به گونه ای که حتی در فیزیولوزی موجودات هم اثر می کند. حال این سوال مطرح می شود که از دو روایت که دو ناظر متفاوت از یک حادثه واحد بیان می کنند، کدام درست است؟
نکته جالب تر آن که فلسفه متعالیه که توسط فیلسوف شهیر عالم اسلام حضرت صدرالدین شیرازی بنیان گذاری شد،به طور مستقل و سه قرن قبل از انشتین یعنی هم زمان با نیوتن این مطلب را به طریق فلسفی استنباط و طرح می کند. فعلا قصدم از بیان این مطلب این نیست که بگویم نظریه انشتین بر مبنای نظریه ملاصدراست، بلکه می خواهم از این تقارن جهت محکم تر بودن بینش نسبیتی استفاده کنم. او هم می گوید هر حرکتی زمان خاص خود را دارد.
پس باید دقت کرد که در این جا هم با یک نمی دانم ذاتی سرو کار داریم.
@usul121