🔻فراخوان دریافت ایدهها و تجربیات موفق میدانی فعالان عرصه فرهنگ، تبلیغ، هنر و رسانه
▫️مجله راهبردی «رسم» به عنوان پل تخصصی اتصال کمربستههای میدان فرهنگ، تبلیغ، هنر و رسانه با مدیران، سیاستگذاران و تصمیمگیران حوزههای مذکور، از عموم فعالان و دغدغهمندان زیستبوم فرهنگ، تبلیغ، هنر و رسانه دعوت میکند تا ایدهها و تجربههای میدانی موفق خود را در هریک از حوزههای فوقالذکر، جهت انتشار و جلب حمایت به تحریریهی مجله ارسال کنند.
▫️علاقهمندان جهت ارسال چکیدهی ایدهها، تجربیات و یا کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانند با شماره تماس ۰۹۱۲۳۰۴۵۴۲۱ تماس حاصل کرده یا به آیدی @mimkhj در پیامرسانهای بله یا ایتا پیام دهند.
🌐 rasmonline.com
🆔 @rasmonline
▫️بیگانگی حوزههای علمیه با دانشهای روز زبانی
🔻در حوزههای علمیه، محور دانش، زبان است اما از دانشهای روز در حوزۀ زبان و متن غفلت شده است. تمامی رشتههای علوم انسانی در حوزه قم حضور دارند، اِلا زبانشناسی. حتی یک درس دمدستی ادبیات را در دو سه واحد میگذرانند که آن هم درس ضعیفی است؛ ولی باز زبانشناسی نیست. مقصود از زبانشناسی، دانشهای جدید زبانی مانند گفتمانشناسی، روایتشناسی، نشانهشناسی، عصبزبانشناسی، شناختزبانشناسی، جامعهشناسی زبان، گویششناسی، کاربردشناسی زبان، نقد ادبی، فناوریهای زبان و غیره است...
🌐 متن کامل این یادداشت را به قلم مهدی صالحی در وبگاه مجلهی «رسم» بخوانید:
https://rasmonline.com/alienation-of-seminaries-with-todays-linguistic-knowledge
🆔 @rasmonline
▫️مهمانی غدیر؛ فرصتی نو در هنگامه جنگ روایتها
📝 حجتالاسلام علی اصغر سهرابی
🔻#یادداشت_مهمان
۱. حقیقت جنگی که امروز درگیر آن هستیم، جنگ شناختی است؛ جنگی که در آن، دشمن تلاش میکند در نظام محاسباتی ما اختلال ایجاد کند و شناخت ما از خودمان را تحریف کند؛ برآورد ما از وضعیتی که در آن هستیم را به نفع خودش رقم بزند و زاویه دید ما به مسائل را به گونهای تنظیم کند که آنچه میبینیم و تحلیل میکنیم، در نهایت به نفع او تمام شود.
۲. یکی از مهمترین وجوه این جنگ شناختی، در میدان جنگ روایتها شکل میگیرد. امروز، روایت، عاملی بسیار قدرتمند در خلق پیوستگی و انسجام قلمداد شده است که میتواند کنشهای جمعی پردامنهای را در جامعه ایجاد کند.
در دنیای امروز، با توسعه ارتباطات، روایت، تبدیل به یک فناوری قدرتمند و سریع برای ایجاد تفاهم، پیوستگی و انسجام؛ و ابزاری کارآمد و پرکاربرد برای خلق کنشهای اجتماعی شده است. امروز پدیده روایت، مورد توجه دانشهای مختلف قرار گرفته است و موضوعی زنده و بین رشتهای است.
از وجوه قدرت روایت، این است که ورای استدلالها و واقعیتها، واقعیت منتخب خود را به سرعت، میسازد و منتظر گفتگو و استدلال و استناد نمیماند.
۳. قدرتمندترین روایت، روایتی است که در متن یک رویداد اجتماعی با مشارکتی وسیع و مجموعهای متکثر و متراکم از کنشها خلق میشود. در چنین پدیدهای، روایت، ضمیمهای بر رویداد نیست. مولودی است که در دل رویداد متولد میشود و برمیآید. چنین روایتی، نه حاصل تجمیع خرده روایتها در ذهن جامعه است و نه برآمده از تصویرسازیهای وهمانگیز دنیای مجازی و نه برساخته از ذهنیتها و تفسیر و تحلیلهای ناظران.
۴. مهمانی غدیر را میتوان در همین افق و مستوا تفسیر و تبیین کرد. مهمانی غدیر، رویدادی است بزرگ که در متن آن، بار دیگر روایتی از عظمت و ایمان یک ملت خلق شد و به وضوح، فرادید دوست و دشمن قرار گرفت. مهمانی غدیر، فرصتی نو برای بروز خوبیهای مردم است و زمینهای تازه برای روایت باوری که در عمق جان آحاد ملت، جاری است.
این جشن، ایمان مردم را به صحنه عمل صالح آورد و درست در نقطه تخاصم با دشمنی قرار گرفته که امید و ایمان و اتحاد آنان را نشانه رفته است. مهمانی غدیر، هم دشمنان این مردم را به غیظ آورد، و هم تصویری دلانگیز در مقابل دیدگان خود مردم نهاد و بیش از پیش، آنان را به داراییهایشان واقف کرد.
۵. اگر جنگ امروز، جنگ روایتهاست، جهاد در این جنگ، مجاهدت در میدان جهاد تبیین است. لذا آنان که در مهمانی غدیر مشارکت کردند؛ چه آنان که خدمت کردند و چه آنان که شرکت کردند، باید خود را مجاهدی در میدان تبیین ببینند. چرا که در این فعل عظیم جمعی، معانی بلند و پیامهای قدرتمندی خلق شد که همه معطوف به تبیّن حق در صحنه جامعه بود.
آحاد مردم ایران، در مهمانی غدیر، این حقیقت را تبیین و روایت کردند که عمیقاً اهل ایمان و ولایت و اخوت و امیدند.
تا باد، چنین بادا...
🆔 @rasmonline
▫️تحلیلی سیاستی بر صنعت گردشگری؛ صنعت شیشهای
🔻بسیاری از صاحبنظران گردشگری، از این صنعت بهعنوان صنعت شیشهای یاد میکنند؛ چراکه بهشدت تحت تأثیر محیط و عناصر بیرونی اعم از عناصر اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی قرار داشته و بهسرعت در جذب گردشگر دچار آسیب میشود. بهویژه اینکه جمهوری اسلامی ایران با اعمال فشارهای سیاسی، فرهنگی، رسانهای و تحریمهای اقتصادی و غیرقانونی نظام سلطه مواجه است. از اینرو در راستای درونیسازی اقتصاد و کاهش وابستگی صنعت گردشگری به خارج، گردشگری داخلی میتواند راهی برای توسعه این صنعت در داخل و کاهش اثر فشارهای خارجی بر اقتصاد کشور محسوب شود. اما واقعیتهای حوزه گردشگری داخلی چیزهای دیگری را نشان میدهند...
🌐 متن کامل این یادداشت را به قلم سید محمد موسوی در وبگاه مجلهی «رسم» بخوانید:
https://rasmonline.com/a-policy-analysis-on-domestic-tourism/
🆔 @rasmonline
▫️هوش مصنوعی: هنر، روزنامهنگاری و رسانه؛ تأملی در ChatGPT
🔻در ماههای اخیر، برنامهی هوش مصنوعی ChatGPT به یک پدیدهی فرهنگی، اجتماعی و رسانهای بدل شده است. هرچند در نگاه اول، کاربردهای این پدیده بیشتر سرگرمکننده به نظر میرسند اما برای هوش مصنوعی و مصادیق آن فرصتهایی جدی در عرصهی علم، هنر، رسانه و نظایر آن وجود دارد. الگوریتمها و دستورالعملهایی که در هستهی ChatGPT قرار دارند، بهصورت مداوم درحال یادگیریاند و هنگام تعامل با کاربران و تحلیل پاسخهای آنها، قابلیتهای خود را بهبود میبخشند. بعید نیست که روزی این نرمافزار به صورت خاص و هوش مصنوعی به صورت عام، در بسیاری از زمینهها کارکردی مشابه انسان پیدا کنند. اما دامنهی این شباهت تا کجاست و تقابل انسان و ماشین در حوزههای خلاقیتمحوری مانند هنر، رسانه و غیره چگونه خواهد بود؟
🌐 ادامهی این یادداشت را به قلم علیرضا رودساز در وبگاه مجلهی «رسم» بخوانید:
https://rasmonline.com/ai_art-journalism-medai
🆔 @rasmonline
🔻چهارمین شماره از مجلهی «رسم» منتشر شد
🗂 آنچه در شمارهی چهارم میخوانید:
▫️غربت در امت اسلامی؛ تازهمسلمانها و چالشهایی که به رسمیت شناخته نمیشود
✍ احمد عبداللهزاده مهنه
▫️۲۱ خطای محاسباتی در مدیریت فضای مجازی و سکوها؛ فرعهایی که جای اصل نشستهاند
✍ حجتالاسلام رضا سامان
▫️ضیافت یک امت؛ تاملی در مهمونی ۱۰ کیلومتری
✍ حمیدرضا میررکنی
▫️بازاریابی فرهنگی؛ پویشهای بینالمللی موفق چگونه عمل میکنند؟
✍ علیرضا رودساز
▫️عموم و مسئولیتناپذیری در حوزه سکوهای محتوای کاربرپدید؛ دستهای خالی حکمرانی
✍ امین طیبطاهر، زینب محمودیان
▫️چالشهای صدور انقلاب اسلامی به فراسوی مرزها
✍ محمد قطرانی
▫️در جستوجوی توازن؛ چند پیشنهاد به مدیر جدید مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری
✍ محمد خاجی
▫️جستاری در رسانه حلال
✍ چتجیپیتی
▫️نبردی علیه طلوع تاریکی؛ هنرمندان و نویسندگان چگونه در حال مبارزه با هوش مصنوعی هستند؟
🌐 rasmonline.com
🆔 @rasmonline
▫️عموم و مسئولیتناپذیری در حوزه سکوهای محتوای کاربرپدید؛ دستهای خالی حکمرانی
🔻با آغاز دههی ۹۰ میلادی و گسترش شتابان تکنولوژیهای ارتباطی، نظامهای حقوقی، سیاسی و برخی سازمانهای بینالمللی برای جبران عقبماندگی حقوقی خود از پیشرفتهای فناورانه و تغییرات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی ناشی از آن، دستبهکار شدند. یکی از اصلیترین علل عقبماندگی، تکثر پیشبینیناپذیر بازیگران رسانهای از منظر قوانین پیشین است. بدینمعنا نظامهای نظارتی مبتنی بر منافع عمومی (چه تولیدکنندگان و چه سایر ذینفعان حقیقی و حقوقی) ازجمله قوانینی نظیر مالکیت فکری، مطبوعات و… دچار معضلات جدی در مسیر بسط در فضای جدید شدهاند. یکی از مصادیق روشن این مسئله، محتوای ویدئویی کاربرپدید یا همان UGC است.
🌐 ادامهی این یادداشت را به قلم امین طیبطاهر و زینب محمودیان در تارنمای مجلهی «رسم» بخوانید:
rasmonline.com/publicity-and-irresponsibility-in-the-field-of-user-generated-content-platforms
🆔 @rasmonline