مکتبة نفس الرسول المصطفی
✍🏼 در کتابی که اخیراً با عنوان خاطرات افسر اطلاعاتی (مصاحبه و پژوهش رضااکبری آهنگر، پاییز ۱۴۰۳) چاپ شده در رابطه با عدم مجازات اعدام برای جناب آقای جواد مناقبی (داماد علامه طباطبایی) در ماجرایی که کودتای صادق قطبزاده خوانده میشود، آمده است:
🔸ماجرا از این قرار بود که جلسهای برقرار میشود با حضور آقایان مهدوی، مناقبی و آقای عباسی داماد آقای شریعتمداری...
بعدها... آقای مناقبی برای من تعریف کرد «اینکه من اعدام نشدم، مدیون شکمم هستم» من پرسیدم یعنی چی؟ تعریف کرد: «آن روز در آن جلسه دل پیچه گرفتم و از اتاق خارج شدم، فهمیده بودم یک اتفاقاتی دارد میافتد اما از اتاق بیرون رفته بودم و نشنیده بودم و گرنه من هم میفهمیدم که قصد قتل آقای خمینی را دارند و دلیل عدم اعدام و حکم زندان و بعد آزادی من عدم اطلاع از این طرح به خاطر همان دل پیچهام بود.»
در همان لحظه که مناقبی بیرون رفته بود، مهدوی رو به بقیه میگوید که همچین کاری میخواهیم بکنیم، مهدوی به خاطر آنکه از کودتا خبر داشت... به اعدام محکوم شد. خود مهدوی در بازجوییها گفته بود که من....گفتم قصد داریم آقای خمینی را بکشیم و همین باعث شده بود که جرمش سنگینتر شود، چون از نقشه خبر داشت.... ولی مناقبی به همان دلیل که آن حرف آخر جلسه را نشنیده بود اعدام نشد. او ریز جلسه را در بازجوییها گفته بود و علت تخفیف حکم او همان جریان دل پیچه و خارج شدن از اتاق بود. هرچند یک چیزهایی فهمیده بود که یک خبرهایی هست و یک اتفاقاتی دارد میافتد. و به خاطر همین همراهی که کرده بود چند سال زندان برایش در نظر گرفته بودند.
در بخشی دیگر، این فرد که مأمور اطلاعاتی معرفی شده و در حال بیان خاطرات خود است گفته:
🔹من کنار بازجویِ مناقبی ایستاده بودم و شاهد ماجرا بودم؛ وقتی هم میخواست برای ملاقات به منزلش برود به اتفاق هم میرفتیم. یک بار من و یکی از دوستانم او را بردیم منزل و راحتش گذاشتیم و گفتیم: «برو تو اندرونی و هر ساعتی هم خواستی برگرد ما به اصطلاح در بیرونی نشستیم» تلقی آقای مناقبی این بود که این وداع آخر است و وقتی برگردد ما میخواهیم او را بکشیم، در صورتیکه اینطور نبود. به ما توصیه کرده بودند که بالاخره رعایت داماد آقای علامه طباطبایی را داشته باشید. هوای باجناق شهید قدوسی را داشته باشید. که توصیه های درستی هم بود بالاخره او یک جایگاهی داشت.
پینوشت: پُر واضح است که درج این مطلب به معنای تأیید یا عدم تأیید محتوای آن نیست.
https://eitaa.com/rasullib
https://t.me/rasullib
The Rebel and the Imam in Early Islam (1).pdf
3.63M
The Rebel and the Imām in Early Islam: Explorations in Muslim Historiography.
Najam Haider
Cambridge University
https://eitaa.com/rasullib
https://t.me/rasullib
مکتبة نفس الرسول المصطفی
The Rebel and the Imām in Early Islam: Explorations in Muslim Historiography. Najam Haider Cambridge
.
✍🏼 کتابِ «شورشی و امام در اسلام اولیه: کاوشهایی در تاریخنگاری مسلمانان» نوشته آقای نجم حیدر، با رویکرد و روشی خاص به تاریخنگاری و زندگینامه سه شخصیت مهم که نقش تعیینکنندهای در توسعه تشیع و تاریخ اسلام اولیه داشتهاند، میپردازد.
یکی از این شخصیتهای مهم که در فصل سوم کتاب به آن پرداخته شده حضرت موسیبن جعفر امام کاظم سلاماللهعلیه میباشد.
نجم حیدر در این بخش تلاش کرده تا تفاوت میان دیدگاههایِ غیرامامی (نظیر اهل سنت و زیدیه) و امامیه درباره امام کاظم (ع) را بررسی میکند. او معتقد است منابع تراجمی و شرححالنگاری اهلسنت، ایشان را بهعنوان یک عالم برجسته معرفی میکنند، درحالیکه تاریخنگاریهای اهلسنت بیشتر بر نقش ایشان در تحولات سیاسی آن دوران و مناقشات میان عباسیان و علویان تمرکز دارند. در اینجا، حیدر توضیح میدهد که تفاوتهای تفسیری این منابع بیشتر جنبههای فرقهای دارد و در درجه دوم به نوع منبع (شرححالنگاری یا تاریخنگاری) مربوط میشود.
وی نشان داده که منابع زیدی بر واکنش کمرنگ امام کاظم (ع) نسبت به قیام شیعی حسینبن علیبن حسن مثلث در واقعه فَخ در سال ۱۶۹ هجری تأکید دارند؛ واکنشی که به عقیده زیدیان، ادعای ایشان به امامت را با معیارهایِ خاصِ زیدی نقض میکرد.
حیدر در ادامه گفته در مقابل منابع اهلسنت و زیدیه، منابع امامیه یا بر جنبههای فراطبیعی (کرامات و معجزات و ویژگیهای اختصاصی امام) یا بر موضعگیریهای چالشبرانگیز ایشان در برابر عباسیان تأکید دارند. وی سپس با بررسی گزارشهای کلینی، صدوق و مفید به مقایسه آنان میپردازد و تحلیلی از این گزارشها، با تأکید بر جامعه و دوره زیست آنان ارائه میکند. به صورت خلاصه میتوان گفت نجم حیدر بر این باور است که تصویری که صدوق از امام کاظم (ع) ارائه داده با پرترهای که کلینی و مفید از ایشان ترسیم کردهاند متفاوت است.
لازم ذکر است نجم حیدر در این کتاب که توسط دانشگاه کمبریج منتشر شده در حقیقت با روشی که به کارگرفته به دنبال تبیین مفهوم تاریخنگاریِ بلاغی و کاربست آن در متون تاریخی و شرححالنگاریِ مسلمانان است. او این مفهوم را از سنتهای تاریخی کلاسیک و دوره باستان متأخر الهام گرفته است. حیدر استدلال میکند که روایتهای تاریخی اسلام اولیه صرفاً برای ثبت وقایع نبودهاند، بلکه برای معنا دادن به روایتهای کلی و شناختهشده از گذشته طراحی شدهاند.
https://eitaa.com/rasullib
https://t.me/rasullib
هدایت شده از حامد کاشانی
پنجاه و ششمین دوره نمایشگاه کتاب قاهره که میتوان گفت، مهمترین رویداد فرهنگی در جهان اسلام است، آغاز شده است.
چند سالی است در تلاشیم شرکت کنیم ولی تاکنون میسر نشده است.
این که ما شیعیان در مهمترین رویدادهای فرهنگ مکتوب جهان اسلام کم توجه و کم فروغیم و دغدغه زیادی نداریم، از غربت اهل بیت علیهم السلام وتقصیر ماست.
بخشی از حقیقت مکتب اهل بیت در گفتگوهای علمی و رفت و آمدهای فرهنگی باید منتقل شود.
امید که روزی مراودات فرهنگی جهان اسلام بسهولت ممکن شود.
هدایت شده از حامد کاشانی
تصویر فوق نسخهی بسیار نفیس از دیوان حسّان بن ثابت میباشد که در کتابخانهی أحمد الثالث_ترکیه شماره ۲۵۳۴ نگهداری میشود.
این نسخهی نفیس در ماه رجب سال ۴۱۹ ق بر اساس نسخهی کتابتشده در سال ۲۵۵ ق کتابت شده است.
در تصویر بالا ناسخ پس از نام ابوطالب عبارت "رضوان الله علیه " را نگاشته ولی فردی نامعلوم این عبارت را مخدوش نموده است!
در سالروز وفات بزرگحامیِ رسول خاتم صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم، والد ماجد امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه، جناب ابو طالب علیهالسلام هدیه به روح مطهرشان صلواتی عنایت بفرمایید.
@kashani1395
کتابهای اهدایی از طرف خانوادهی مرحوم حجت الاسلام دکتر ذبیحالله باقری قمی به کتابخانه مکتبة نفس الرسول المصطفى
شادی روح مطهّر این استاد وارسته صلواتی هدیه بفرمایید.
https://eitaa.com/rasullib
https://t.me/rasullib