#پاسخ
استاد آقامیری
با عرض سلام خدمت همه عزیزان
پر واضح است که اطلاعات جناب عباسی در مورد روانشناسی، بسیار سطحی است، ایشان روانشناسی را منحصر در مکتب فروید پنداشته و قطعا فروید را نیز کامل نمیداند. این در حالی است که از زمان فروید تا کنون مکاتب و روشهای درمانی متعدد و متنوعی ایجاد شده که در عین کارکرد عالی، در بسیاری از موارد تعارضی با آموزه های اسلامی ندارند.
شکی نیست که بر مبانی و روشهای درمانی روانشناسی اشکالات فراوانی وارد است، اما مقدمه نقد، درک صحیح از موضوع است. به همین دلیل است که نقد جناب عباسی جالب به نظر میرسد.
#پاسخ
استاد حجت الله پیامی
وقتی شخص روی تخت میخوابه وهر آنچه در ذهنش هست و میگه حتما از یه سری گناهان هم رنج میبره و اونا رو هم بیان میکنه خب حالا اعتراف به گناه شد حال آنکه این خودش گناه هست که امام سجاد علیه السلام مدام در دعای ابو حمزه ما رو سوق میدهد به توحید و پناه بردن به خدا چرا که ما نمی تونیم خیلی از گناهان رو انجام ندیم مگر آنکه خود خدا به ما رحم کنه پس پناه بردن به قدرتی که از قدرت ما بیشتره حتما یاری دهنده هست . فروید برا سیستم اون جامعه برنامه داشت و متناسب با اون فرهنگ و اون جامعه که غرق در شهوات بود اگه دقت کرده باشید آخر تما م حرفهای فروید بازگشت به مسائل جنسی است خب همه اینا متناسب با اون جامعه بود و او به تشخیص خودش اینگونه ذهن افراد رو آنالیز میکرد واز آنها که تکیه گاهی نداشتند و ذهنشان پر از مسائل درهم ومنفی بود به گونه ای تکیه گاه اونا میشد و انها هم هر آنچه داشتن در ذهن بیان میکردند آدمی که ذهنش پر است از افکار ی که او رو سوق میدهد به انواع ترس ها و استرس ها دنبال یه منبع میگرده تا خودش و راحت کنه
اینجاست که باید عوض این که فرد رو کاری کنیم که واسه ما اعتراف کنه اونو سوق بدیم سوی خدا بگیم بین خودت و خدای خودت هر آنچه در دل و ذهن داری بگو وبعد بیا واسه من بگو که چه حسی داری الان حتما میگوید حس خشنودی وخورسندی بعد از اینجاست که درمان شروع میشود درمان خدا محور درمانی که شروع میکنیم به گفتن آنچه که امام سجاد در دعای ابوحمزه میگوید نکنه منو از در خونه خودت طرد کردی همین باب طرد شدگی که خیلی هم روش مانور میدن ببینید چقدر زیبا اما م تو ضیح میده می فرماید نکنه منو از در خونه خودت طرد کردی یعنی چه
یعنی اینکه دیگه من خدا محور نیستم
پس چی میشه دچار خواب و بی حالی میشم دچار ناامیدی میشم
ببینید امام چقدر زیبا داره به ما میگه هرچی توی ذهنت هست رو به خدا بگو خب تا اینجا بس
ادامه دارد....
مجمع مشاوران و روانشناسان حوزوی
#پاسخ استاد قدیری برخی از دوستان و اساتید روان شناس وقتی به مبانی روش شناسی و معرفت شناسی روان شناسی
3️⃣
🌸خدمات اخلاق به روانشناسي
علوم تربيتي، روانشناسي و اخلاق و عرفان از جهات زيادي با هم تعامل و همپوشي دارند ولي موضوع، مباني، روش، اهداف و غايت هر علم جداست. نبايد تصور كنيم كه با وجود اساتيد اخلاق از روانشناس بينيازيم. حوزه محوري در علم روانشناسي ذهن (روان) است و حوزه متمركز علم اخلاق، روح است. البته اصالت انسان به روح است. تعريف انسان حيوان ناطق نيست، بلكه زنده خداجو و حقپرست (حي متأله) است. اخلاق و روانشناسي هم خدمات دوسويه دارند. نقش اخلاق هم در ارتقا بهداشت روان و كاهش تنش هاي زناشويي و طلاق ها و خيانت ها، و تقويت #فضائل مانند ايثار و هم نوع دوستي، گشاده روي، سخاوت و همياري و همدلي و هم انديشي و مشورت..قابل انكار نيست. پس جاي #جلساتـاخلاق در خانواده در مساجد، دانشگاه ها و رسانه و كتب آموزشي خالي است.
1.رك: «مشاوره با رویکرد اسلامی» اثر #دكترسيدمحسنـفاطمي در سه فصل؛ دیدگاه بیولوژیک و زیستی، مبانی وجودشناسی و معرفت شناسی و روانشناسی بار رویکرد اسلامی و مشاوره با رویکرد اسلامی خلاصه شده است
#پاسخ
استاد محمد مهدی عباسی
سلام علیکم وقت بخیر طاعات قبول حق
گرچه روش انتقاد و محتوای نقد هر دو بزرگوار قابل نقد جدی است ولی جای این کار باید طوری روی روان شناسی اسلامی کار کنیم که کمتر این انتقادات به آن وارد باشد. مانند کاری که ملاصدرا در حکمت اسلامی کرد.
💠 قالَ رَسُولُ اللَّهِ صلياللهعليهوآله
🔺نعْمَتَانِ مَکْفُورَتَانِ، الْأَمْنُ وَ الْعَافِیَة
دو نعمت است که قدر آن دانسته نمی شود امنیت و عافیت...
📚بحارالأنوار ج ٧٨ ص ١٧٠
#افغانستان_تسلیت
مجمع مشاوران و روانشناسان حوزوی
https://eitaa.com/ravanshenasa
#پرسش
باسلام
چشم زخم که در ایات و روایات مطرح شده ، نظر روانشناسی اسلامی و روانشناسی غرب چیست؟
تا جه حد و حدودی قبول یا رد می کنند؟
ایا کار علمی پژوهشی در این زمینه شده است؟
ممنون میشوم در این زمینه راهنمایی بفرمایید
TQH_Volume 6_Issue 2_Page 67-90.pdf
492.3K
#پاسخ
استاد خیراللهی
مطالعه این مقاله هم خالی از لطف نیست.
مقاله ای در مورد چشم زخم ازمنظر آیات و روایات مطرح شده. و در نتیجه گیری این امر را اثبات میکند ولی گرو هایی مثل معتزله منکر آن هستند
در روانشناسی انگار کاری نشده یا خیلی اندک هست
در غرب هم چشم زخم با این اصطلاح evil eyeمیباشد
#پاسخ
استاد قدیری
سلام
دکتر هلاکویی با نگاهی علم و ساینسی آن را رد می کنه ولی از نظر اسلامی مورد قبول و
می تونید در جلد دوم کتاب مشاوره زیر گنبد فیروزه ای مباحث مرتبط با سحر و چشم زخم را ببینید
مطالب چشم زخم- کتاب گنبد فیروزه ای ج۲.pdf
3.92M
مطالب چشم زخم- کتاب گنبد فیروزه ای ج۲
پاسخ به شبهات دکتر عباسی در مورد روان شناسی.docx
925.7K
با سلام و احترام
جهت نظم بهتر مطالب، جواب اساتید روانشناس به کلیپ دکتر حسن عباسی پیرامون روان شناسی در یک فایل ورد بدون دخل و تصرف تنظیم شد تقدیم به اساتید محترم.
البته انتظار این بود که بعضی از اساتید محترم پاسخ های متقن تری و نقاط قوت و ضعف دیدگاه فروید را در این پاسخ ها ارائه می کردند.
#جلسه
جلسه با مدیر محترم پشتیبانی حوزه های علمیه
مکان : مرکز مشاوره حوزه
زمان: 24 اردیبهشت 1400
#پاسخ
استاد حجت الله پیامی
چشم زخم مثل جریان الکتریسیته هست که دیده نمی شود و وقتی به بدن میرسد ممکن است بکشد خب نمی شود گفت که جریان الکتریسیته نیس چون اثرش هست این چشم زخم هم اثرش بر روان مانند همین جریان الکتریسیته میباشد مخرب و شوک دهنده و بعضی مواقع کشنده هست
🌹🌹🍃
🌹🍃
🍃
(سومین #نشست_علمی)
⏪ سلسله #نشستهای_علمی توسط مرکز تخصصی امام خمینی و انجمن روانشناسی اسلامی، با موضوع:
#روش_شناسی_روانشناسی_اسلامی
✍ موضوع اولین نشست:
«كاربرد روش تحليل كيفی محتوای متون دينی در پژوهشهای روانشناختی با رويكرد اسلامی»
👨🏫 ارائه کننده:
حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمدصادق #شجاعی
(استادیار پژوهشگاه بینالمللی المصطفی)
📆 زمان: چهارشنبه ۲۹-۲-۱۴۰۰
⏰ ساعت ۱۸ الی ۲۰
🏫 مکان: انجمن روانشناسی اسلامی
✳️ آدرس: قم، بلوار امین، ابتدای خیابان جمهوری، کوچه۲، فرعی اول سمت چپ، ساختمان انجمن های علمی حوزه
🌐 شرکت به صورت #مجازی با لینک:
www.salamoshaver.ir/bbb-room/seminar/
📜 با اعطای #گواهی مشروط به ارسال خلاصه به @ehsan185 و پرداخت #هزینه
💠 کانال اطلاع رسانی مرکز تخصصی امام خمینی:
🆔 @kemtik_mi
💠کانال انجمن روانشناسی اسلامی:
🆔 @islamicpa
#نشست_علمی
#روش_شناسی
#روانشناسی_اسلامی
🍃
🌹🍃
🌹🌹🍃