eitaa logo
مجمع مشاوران و روانشناسان حوزوی
3.1هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
306 ویدیو
335 فایل
کانال مراکز مشاوره سماح https://eitaa.com/marakezsamah سایت samah.ir سامانه گزینش مشاور http://Psy.samah.ir واحد جذب و ساماندهی مشاوران @vahed_jazb سردبیرگروه‌های تخصصی، آموزش مشاورین و مسئول ساماندهی مراکز مشاوره کشور @alimahmoudi218
مشاهده در ایتا
دانلود
شماره همراه: 09193595057 کانال مرکز مشاوره حوزه های علمیه👇 https://eitaa.com/mmhozehh
با تبریک؛ مراسم روز روانشناس و مشاور امروز 17:30 در https://pcoiran.ir/live ورود برای همگان آزاد است سازمان نظام روانشناسی و مشاوره
♦️♦️آخرین فرصت ثبت‌نام♦️♦️ 1️⃣ کارگاه مجازی آموزش تندخوانی (مطالعه موفق) 🎯اهداف و سرفصل‌ها: 1. فراگیری و تمرین مهارت‌های تندخوانی و مطالعه موفق 2. چگونه سریع بخوانیم 3. با درک بخوانیم 4. به راحتی یادآوری کنیم 5. بیشتر در حافظه نگه داریم 6. بررسی دلائل کندخوانی 7. اصول و قوانین مطالعه 8. آشنایی با نرم افزارهای مرتبط با تندخوانی 9. خواندن بدون فراموشی 🎙 مدرس: استاد توانمند کشوری حجت الاسلام حسنی‌نژاد 6️⃣ در 6 جلسه 🖥 به صورت مجازی (آنلاین) 🗓شروع دوره: سه شنبه‌ها ساعت 19 از 4 خرداد ماه 💲شهریه دوره: 200.000 تومان 🎁با تخفیف برای طلاب: 80.000 تومان 🎁غیر طلاب: 160.000 تومان 📞 ثبت نام فقط در ایتا: 1214 ـ 589 ـ 0902 📌 کانال مرکز مشاوره حوزه: @mmhozehh 🔺
اهمیت شب قدر👇 حضرت امام علی علیه السلام فرمودند : ♦️ فاطمه سلام الله علیها نمی گذاشت کسی از اهل خانه در شبهای_قدر به خواب رود به آنان غذای کم می داد و از روز قبل برای احیای شب قدر آماده می شد و می فرمود : محروم کسی است که از برکات این شب محروم باشد. 📚 دعائم الاسلام، ج ۱، ص ۲۸۲ 📌 کانال مرکز مشاوره حوزه: @mmhozehh 🔺
سلام هم اکنون برای کلاس درمان کمال گرایی استاد فرهوش از لینک زیر استفاده بفرمایید و بعنوان مهمان وارد شوید. https://www.skyroom.online/ch/alavi-qom/hoseinieh
🌹مرحوم دولابی (ره) دو رکعت نماز بخوان و بعد بگو خدایا هر کس به من بدی کرده را بخشیدم ، تو هم او را ببخش. بعد بگو خدایا منِ َِِ ضعیف و کوچک از کسانی که به من بدی کردند گذشتم ، تو که قوی و بزرگی هم بدی های من را ببخش و هر کس را هم که به او بدی کرده ام از من راضی کن. خدا می تواند از خزانه های خودش آن قدر به او بدهد تا راضی شود. به هر کس خوبی کرده ای فراموش کن. 🌴در شبهای قدر پیش رو همدیگر را حلال کنیم. التماس دعا.
💡 ۲۰ توصیه کلیدی رهبر معظم انقلاب به طلاب و روحانیون ◻️معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه ۲۰ توصیه کلیدی و کاربردی از رهبر معظم انقلاب به طلاب و روحانیون را در قالب «میثاق طلبگی» منتشر نموده است. + دانلود نسخه PDF👇 hawzahnews.com/xb8gh
اساتید محترم کلیپ زیر توسط یک روان شناس پخش شده راجع به شب قدرصحبت میکنند: جهت اطلاع سروران بعضی از اساتید روان شناس و مشاور جواب هایی را داده اند که به ترتیب ارسال می شود.👇
پاسخ استادعبدلی: سلام و طاعات قبول در این شب با عظمت این کلیپ را دیدم برای نقد بهتره ادم اول نقاط مثبت را بگه چند نکته مثبت و درست وجود داشت صحبت های ایشون 1. خدا در شب قدر به اندازه ظرفیت هر کسی به او می دهد. 2. بحث سلام 3. اسماء الهی 4. و اینکه با خدا صفا کنیم نه صرفا به دنبال انجام وظیفه باشیم. ولکن باید دقت داشت ایشون نه مفسر هست نه عارف هست و نه متخصص دین و بسیار جسورانه در مورد دین نظر می دهد و همه گذشتگان و بزرگان را نقد می کند و نه تنها نقد می کند بلکه زیر سوال می برد و مسخره می کند. بسیاری از چیزهایی که نقد می کند و مسخره می کند سیره و توصیه ائمه معصومین است مثل گریه و انابه. کسی که گریه می کرد همه ائمه بودند. حضرت امیر ع با همه شجاعت و عرفان و علم گریه هایشان معروف است با وجود اینکه معصوم بودند، همچنین امام حسین ع و امام سجاد ع و ... پس باید برداشت انها هم از دین درست نباشد و برداشت این اقا درست باشد. در مورد دو قطبی که راجع به فقه و عرفان درست کردند ایشان فقه را معادل وسواس در نظر می گیرند و این دو قطبی را ایجاد می کنند، آیا واقعا فقها از دین متنفرند؟؟؟؟ در حالیکه این دو مکمل هم هستند و باید در کنار هم باشند و در فردی که بینش درست دارد هم گرایش عرفانی باید باشد و همه گرایش فقهی. این صحبت ها همان بحث پلورالیزم است. تفکر، گریه، انابه، کار نیک و ... همه مکمل هم برای توبه و هدایت اند. اگر کسی که گناه کرده بسته به حجم گناه پشیمان نشود و این اندوه را در درون تجربه نکند مسیرش را تغییر نمی دهد. این ساده اندیشی در مورد انسان و ویژگی های اوست که بگوییم انسان بدون مقدمه بدون فکر، بدون اندوه، بدون گریه به یکباره توبه کند. مگر هر کسی با شنیدن ایات قران توبه می کند باید مقدمات ایجاد شود. این گریه ها مقدمه تفکر است، مقدمه اندوه است، مقدمه تحول است، مقدمه حتی درک کردن دیگران است. اینکه می گوید این مدل شب احیا گرفتن و دائم گریه کردن مدل خاک بر سری است اینکه من بدبختم و من خاک تو سرم این ها ادامه همان شبهه خدای خودشیفته است که برخی مطرح می کنند که خدا را خدایی خودشیفه معرفی می کنند که عاشق تعریف شدن از خود است و .... . اینها حرف های دینی و برداشت دینی نیست اینها برداشت های خلاف دین است. ایشان دقیقا پا تو کفش متخصص دین کرده اند در حالیکه خیلی از دین سر در نمی آورند. مثل اینکه من بیایم و هر چه پزشکان در مورد کرونا و سرطان می گویند را زیر سوال ببرم، انها را مسخره کنم و انچه به ذهن خودم می آید را مطرح کنم. ای کاش ایشان نظر شخصی خود را فقط مطرح می کرد، در گوشه اتاقی نه در کلیپ و برای ترویج؛ و ای کاش اگر ترویج می کرد می گفت این برداشت من است ولی ایشان برداشت خود را برداشت درست می داند و برداشت مفسران و بزرگان دین را مسخره می کند. صحبت های ایشان مصداق تفسیر به رای و شبهه افکنی در مورد معارف دین است. و چه خوب قران می فرماید قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا، الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا
پاسخ استاد مصلحی: همان بحث پلورالیزم و تفکرات سروش را بیان می‌کند در کل مثل نوجوانی است که عاشق شده و فقط عشق خالی را می‌بیند اما از زندگی زناشویی و زندگی مشترک به درک لازم نرسیده است و زندگی پس از ازدواج را فقط در همان جملات عاشقانه می‌بیند و بس. نکته دیگر اینکه در میان کلامش برخی تناقضات هم دیده می‌شود که برای خودش هم هنوز حل نشده ولی چون جسارت بالایی دارد متوجه نیست. برداشت از هفت آسمان هم که الحمدلله... در مورد این کلیپ هم که بحث از اینجا شروع شد لازم است این نکته رو در نظر داشته باشیم که شب قدر فقط شب شهادت نیست، قبل از شهادت حضرت هم شب قدر وجود داشته، شب بسیار با عظمتی است که شب نزول قرآن است، که می‌تواند از بزرگترین اعیاد هم باشد چنانکه شب نیمه شعبان هم فقط شب ولادت نیست، عظمت شب نیمه شعبان قبل از ولادت حضرت نیز وجود داشته نکاتی در این مورد هست که الان فرصت نوشتن را ندارم، انشاءالله بعدا به طور مفصل می‌نویسم
پاسخ استاد سعادتمند : منم کامل دیدم، چند چیز باعث میشه که تحلیل این فرد مورد انتقاد قرار بگیره ۱ شاهد نوعی تفسیر عجولانه و صرفا برگــرفته از تصور شخصی خود ایشون هستیم. برای مثال گریه های شب قدر را تماما به عزاداری تعریف کرد و این درحالیست که عزا یک چیز و چیز دیگــر است. مومن در زمان و مکان خاص روحیه شیدایی خاص هم پیدا می کند. اشک جاری شده از سر شوق و محبت خــدا بیگانه با جنس احساس عزا و ماتم است بماند که اساسا عزاداری هم ابراز شیدایی و نشان عاشقی است. ۲ دیگر اینکـه نوعی عدم توجه به ملازمه کلام خودش هم مشهوده، خود ایشون در مصاف فقه و عرفــان، عرفان را انتخاب میکند اما لازمه پذیرش عرفان، حصول روحیه شیدایی و واله بودن برای مناجات با خداست ... میشود عارف عاشق نباشد و عاشق اشک نریزد؟ ۳ درهم تنیدگــی فقه و عرفان چیز مسلمی است. کسی که فقه را بها میدهد متوقع است که نمازش را عارفانه بخواند. عرفان بدون فقه هیجانی بدون رفتار می ماند. ۴ همــانطـور که ایشان جناب شیخ عباس قمی را مورد قضاوت عجولانه خود قرار داد و سنخ شخصیتی خاصی را به وی نسبت داد، باید به مخاطب هم این حق را بدهد که برداشت ایشان را به سنخ شخصیتی خاص خودش نسبت دهد و برداشت یک ایده کلی نکند. بماند که محتمل است تحلیل ایشان نوعی مکانیزم دفاعی برای سلیقه خاص خودشون باشه. با تمام این نکات، بنده از دیدن این موضع ها خیلی استقبال میکنم، این کلیپ ها جنب و جوش افرینه بماند که متضمن دریافت های صحیح هم هست گاهــی. یک نکته مثبت که در تحلیل ایشون جایگاه مبنایی داره و بنظرم توجه به اون خیلی خوب هم هست، تفکیک شرع از متشرع است. پیش می اید شرع یک چیز باشد و رفتار متشرعین چیزی دیگـر و این توجه همیشه فضا را برای درک بهتر باز نگه می دارد منتها باید دقت شود که رفتار متشرعین هم به همین سادگــی و سطحی مورد ارزیابی و نقد قرار نگیرد که این اشکال در تحلیل ایشان هست. در مجموع فکــر میکنم صحبتی خوب بود اما همراه نوعی کج فهمی و سطحی نگــری ... 🌹
پاسخ استاد عمادی: هر صحبتی خطا و خبطی داره به هر حال که دوستان اشاره کردند نمیخوام تکرار کنم اما به نظر من لب کلام ایشون بیراه نیست. من دیشب در صفحه شخصی، یک استوری ساده‌ای گذاشتم که «شب قدرتون مبارک». بازخوردهای جالبی گرفتم که منو به فکر واداشت که داشتم ما شب قدر رو به هم تبریک نمیگیم و در فرهنگ عمومی ما به عنوان بهترین شب و بهترین مناسبت تقدیر نمیشه و برنامه‌های جاری و رسمی، متناسب با اصل هویت و فلسفه اون نیست. این برنامه‌ها غلط نیست اما باید فقط بخشی از شب قدر رو دربربگیره نه قالب غالب رو. ما میتونیم در طراحی این مراسم و آیین مهم بهتر عمل کنیم. حتی اگر طبق مدل مفاتیح هم بخواهیم مراسم بگیریم، بهتر از این باید باشه: به عنوان مثال این دعای جوشن کبیر رو در نظر بگیرید؛ شیخ عباس در اعمال شب‌های قدر ۸ مورد ذکر می‌کنه که در هیچکدوم، دعای جوشن نیست و آخرش می گوید: و در بعضی روایات وارد شده که دعای جوشن کبیر را در این سه شب بخوانند که در اعمال شب اول گذشت یا قرآن به سرگیری در مفاتیح، مراسم عریض و طویلی نیست و الان هم علمای ما خیلی مختصر برگزار می‌کنند یا در اعمال شب ۲۱ و ۲۳ فرموده: من احیا هاتین اللیلتین بمذاکره العلم فهو افضل. خدا حفظ کنه آقای پناهیان رو شب‌های قدر می‌گفت (قریب به مضمون) حیفه وقت شما با سخنرانی من گرفته بشه حالا از باب مذاکره علم حساب کنید. من مراسمات ویلایی امثال اقبالی نسب هم رو هم رفتم و دیدم. دعا و قرآن هم دارند معمولا و پتانسیل اوج گرفتن و بیشتر پرواز کردن دارن و با خدا معامله خوش‌بینانه می‌کنند. اما باز هم با مدل عالی در شأن لیلةالقدر فاصله دارند و ما ادریک ما لیلةالقدر!
پاسخ استاد مهکام: مراقب باشید از اونور بام نیافتیم. نکات جناب اقبالی همچنانکه دوستان گفتند (و من نمی خواهم تکرار کنم) اشکالات مبنایی زیادی دارد و صرفا چون به چندتا کلمه جشن و تبریک و حال کردن با خدا اشاره کرده ذهنمان دچار انحراف نشود که راست می گوید ایشان مشکلات اساسی دارد و در حال تبیین قرائت جدیدی از دین است. [در پاسخ به emad emadi] من و شما روان شناسیم و خیلی خوب میدانیم که هر کودکی در معرض هر نوع از فرهنگ قرار بگیره با اون سازگار میشه . فارغ از ارزش گذاری بر مدل آقای اقبالی یا مدل متداول ادعیه اگر نسل جدید هم با مدل قبلی آشنا شود و توسط والدین حرکت داده شود انها هم همراهی خواهند کرد . اما جناب اقبالی در قالب چند اصطلاحوخوشگل به دنبال براندازی مدل ادعیه هست. راستی چه فرقی بینونسل من و شما با نسل فعلی وجود دارد که ما به راحتی پذیرفتیم ولی نسل جدید نپذیرد. آیا دلیلش این نیست که والدین فعلی در انتقال مطالب سستی می کنند و همت کافی ندارند و تحت تاثیر رسانه ها قرار گرفته اند.؟
پاسخ استاد هوشیاری: تفسیر این مسائل باید طبق سیره و سنت اهل بیت باشد. نمیتوان با چهار کلمه عامه پسند، مسلمات را مثلا تفسیر جدید کرد. این فایل اشکالات مبنایی و بنایی و توهین های بسیاری دارد. واضح ترینش اینکه مخالف سیره و سنت ائمه علیهم السلام و سیره سلف صالح است. [در پاسخ به emad emadi] اعمال و مناسک شب قدر یک پکیج کامل است از تمام نیازمندی های رشد متعالی و نشاط معنوی. تفکر و تدبر و لذت معنوی و همه را در بر دارد. آقاجان فرمودند: اشک شبهای قدر، ضیافت خداوند متعال است. پاسخ به شبهه روش خاص خود را دارد. باید به شبهه پاسخ داد بدون نام بردن و مشهور کردن صاحب شبهه، بدون تمسخر و قضاوت صاحب شبهه و .... به نظرم سکوت، به مراتب بهتر از پاسخ بد است. اثر منفی پاسخ بد، بسیار بیشتر از خود شبهه است. اگر صرفاً پاسخ ها را در کلیپی جدید، بدون نام بردن از شخص و تمسخر و قضاوت فرد و ... بیان کنند، مطلوب است و اثر مطلوب خواهد داشت.
پاسخ استاد... : قسمت اول حرفش که میگه هرکس به نوعی شب قدربرپامیکند یکی باشعروباکتاب و... این نوع حرف زدن دراین آخرالزمان سبب نوعی تکثرگرائی درراه های نجات وسلامتی روان که صوفیه و...گفتندمیشه لذا بدون تفسیر دقیق سبب راه سازی غیرسبیلهای الهی که انبیاآوردند میشه ولی بله شب قدرما درمحاق القای ترس بخشیده شدن ازخداو...شده قسمت دوم حرفش میگه به اندازه ظرفت ( حتی دنیا بهت) داده میشه بعدآیه ی که میگه بدرد ادعایش نمیخوره معلوم میشه یک تخیلی در تفکربه اعطاهای الهی داره که آیات رو به استخدام اونا درمیاره میگه ماتشاوون الاان یشاالله واین برعکس مدعاش هست یعنی اونا چیزی رانمیتونند درمشیت وخواستشون قراربدهندالااینکه خدادرمرحله مشئیت برای اونا خواسته باشه اماچیزای که خدادرمرحله مشئیت برای بندگانش خواسته یکیش مثل اولویت ایمان کره لکم الکفر هست یعنی خدابه مصلحت وحکمت وعزت آفرینی که درقدرت ایمان یک فردوجامعه باتوجه به توان واستعدادشون هست نگاه کرده وخواسته های شماراباآن خط کش میسنجند تا دقیقه ۴ و۵۷ اماحرفش به اینکه چرامدل نوحه و...پررنگتراز مدل های دیگه که ماروانشناسهاخوندیم وبایدمدل درضمن انابه به خدا بسازیم برای مجالس راست میگه دقیقه ۶و۴۸ یک حرف میزنه که درسته ولی بدون توضیحات بیشتر وجمع ایجادکردن بین فقه ومعرفت خطرناکه میگه کسای که فقط با فقه انسان رو خواستن ودیدن اشتباه کردند چونکه فقه ،دین ونمادهای دینی رودرانسان نگه میداره ولی کسای که انسانیت راباعرفان خواستند جوردیگرسراغ دین میرن کاملا درسته ولی بیشتربایدمثال میزدتا بهترباشه دقیقه ۸ حرفی میزنه مصداق آیه مایعبوبکم ربی لولادعایکم یعنی اگر شمادرخواست از خدانکنید خداهم توجهی ب شمانمیکند البته مرادتوجه مراعاتی هست نه اصل توجه خالق ومخلوقی واعطای رزق و... واین حرفش عالیه بله مغزعبادت دعاهست واخرین قسمت صحبتهاش درخواستش از خدا با ادعای اینکه از خداسلامتی بخوایم دراول صحبتهاش اگرتوضییح زیادداده نشه نمیخونه چراکه میگه ازخدابخواهیم ماروراضی به انچه اومیخوادبکنه بعدطرف میگه من همون سلامتی میگم بعدخودش میگه سلامتی از خدا یعنی سلامتی درهفت لایه وجودی انسان هست ماده = مال که اگرکسی ظرفیتشونداشته باشه المال ماده الشهوات میشه براش نوریت = آبرو ملک داری = داشته ها ی ازاستعدادهای روانی مهارتی داشتن که مدیریت باغداری کردن از مملوکات دنیائی خودبرای آخرت سازی داشته باشد ملکوتیت انسان = درراستای ملکوتیت خدا شدن اعمال یعنی تصرفات ماتصرفات خیری حقی رشدی دراعمالمان باشد جبروتیت یا مردانگی از جنس غیرت شرافت وسخاوتهای دینی داشتن لذازنهاهم چنین روحیه ای رادرضمن زنانگی باید کسب کنند ولذااکثرخطابهای روایات المرئ والمروئه شامل آنهاهم میشود ودیگرلایه های عرفا درهفت اقلیم ولی بازهم میشه گفت درسته که درروایات گفتند عافیت رابخواهید وهمان سلامتی هست ولی مایقصد لم یقع همیشه آنچه قصد شده اتفاق نیفتاده چونکه دنیامحل ابتلا و...هم هست لذاایام عبرت ومحنت داردبغیرایام مهیاشدن کسب نعمت ومنفعتها پس لذااخرکارخواست جمع کنه بین دوتاچیز راضی شدن به قدرها ودرخواست هرباره ی عافیت منکه اینجورفهمیدم بیراه نیست واین جمعش کاملادرسته
پاسخ استاد مولوی: با سلام .... تفسیر ایشون از قدر به معنای قدرت چقدر درست هست....؟ قدر در لغت به معانی (اندازه، ارزش، بها، قیمت، ارج، بزرگی، بلندی، مقام | تقدیر، سرنوشت، قضا، حکم، فرمان، توانا، قادر، قدرتمند، مقتدر، توان، زور) آمده است. اما با توجه به سیاق و ... مراد از قدر در این سوره و آیه اندازه گیری هست. در تفسیر المیزان می فرمایند: وجه تسميه شب قدر، تقدير و احكام يك سال در شب قدر، يكى از شب هاى رمضان است و هر سال تكرار مى شود. در اين سوره آن شبى كه قرآن نازل شده را شب قدر ناميده، و ظاهرا مراد از قدر تقدير و اندازه گيرى است، پس شب قدر شب اندازه گيرى است، خداى تعالى در آن شب حوادث يك سال را يعنى از آن شب تا شب قدر سال آينده را تقدير مى كند، زندگى، مرگ، رزق، سعادت، شقاوت و چيرهايى ديگر از اين قبيل را مقدر مى سازد، آيه سوره دخان هم كه در وصف شب قدر است بر اين معنا دلالت داردفيها يفرق كل امر حكيم امرا من عندنا انا كنا مرسلين رحمة من ربك ) چون ((فرق) به معناى جدا سازى و مشخص كردن دو چيز از يكديگر است، و فرق هر امر حكيم جز اين معنا ندارد كه آن امر و آن واقعه اى كه بايد رخ دهد را با تقدير و اندازه گيرى مشخص سازند. ترجمه تفسیر المیزان. سوره قدر