🔷 ۱۷ اردیبهشت سالروز حماسه شهدای مدافع حرم استان مازندران در کربلای خان طومان سوریه تا ابد گرامی باد.
♦️شهید آوینی: «آنگاه که چشم به روز گشودیم، خود را فرسنگ ها دور از شهر خانه مالوف، اما در پناه حق یافتیم! شهر و خانه تمثیل سکونند و دشواری هجرت، در دل کندن از خانه عادات و دیار تعلقاتی است که با آنها انس داریم و چگونه پای سلوک در طریق حق گذارد آنکه توان هجرت ندارد؟ آوارگی، شـرط انس گرفتن با حق است.»
🔸منبع: کتاب «گنجینه آسمانی»
#روایت_فتح_عضو_شوید 👇
@ravayatefathavini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 ۱۷ اردیبهشت سالروز شهادت ۱۳ کبوتر عاشق استان مازندران در کربلای خان طومان سوریه گرامی باد.
🔸اگر می خواهید بدانید که در خان طومان دقیقاً چه خبر بوده است، این کلیپ دو دقیقه ای از مکالمه بیسیم شهید حسین مشتاقی از شهرستان نکا و شهید سیدرضا طاهر از روستای هریکنده بابل که مربوط به لحظاتی قبل از شهادت آنان است را گوش کنید. قابل توجه کسانی که می گویند: «کشتید ما را با ما امنیت داریم ما امنیت داریم گفتنتان!»
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
روایت فتح (شهید آوینی)
🔷 ۱۷ اردیبهشت سالروز شهادت ۱۳ کبوتر عاشق استان مازندران در کربلای خان طومان سوریه گرامی باد. 🔸اگر م
🔷 این آخرین صدای سربازان جبهه حق در کره خاکی در کربلای خان طومان است. ببینید، اشک بریزید و با ذکر یک صلوات و با انگیزه برآورده شدن حاجات موردنظرتان منتشر کنید.
♦️لبیک یا حسین، لبیک یا زینب
🔸راه شهیدان باید زنده بماند.
🔸فوروارد کردید؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 تا قبل از ۱۷ اردیبهشت سال ۱۳۹۵ و ماجرای شهدای مازندرانی در خان طومان سوریه، همیشه فک می کردم که مازندران منطقه ای گردشگری، پر از ویلاهای زیبا و نهایتا کُشتی خیز است اما از آن روز تاکنون نظرم به صورت نجومی عوض شده است!
♦️از آن روز تاکنون مازندران و شمال کشور برایم پایتخت مقاومت در کره خاکی شده است. از آن روز تاکنون شمالی ها را نه با ویلا و کیوی و میوه کام کوات، بلکه با غیرت و شرافتی مثال زدنی می شناسم.
🔸حتی اگر این کلیپ مازندرانی زیرنویس فارسی هم نداشت، سوز آن کافی بود تا بدانیم که چه می گوید. لبیک یا زینب، تقدیم به همه شمالی ها و سلام بر ۴۰ شهید مدافع حرم استان مازندران
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 ۱۷ اردیبهشت سالروز حماسه شهدای مازندرانی در خان طومان و سفر حاج صادق آهنگران به مازندران به یاد حاج قاسم سلیمانی و شهدای مدافع حرم این استان و نماهنگی با شعرخوانی ایشان و خواننده ای شمالی
🔸دفاع مقدس و جنگ ۸ ساله فرهنگ و غیرت مردم جنوب و ماجرای دفاع از حرم و مستضعفین عالم در خارج از مرزها، غیرت شمالی ها و مردم مازندران را تا ابد برای جهانیان روشن کرد.
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
🔷 ۱۷ اردیبهشت سالروز شهادت خادم شهدای اردوهای راهیان نور، شهید مدافع حرم حاج محمد بلباسی از قائمشهر در خان طومان سوریه گرامی باد.
🔹این تصویر فرزندان و دختر کوچک شهید (زینب) است که شش ماه بعد از شهادت ایشان به دنیا آمد. همان زینب کوچولویی که رهبر معظم انقلاب در گوش او اذان خواندند و تصویرش ماندگار شد.
🔹مسئول خادمین شهدای اردوگاه شهید باکری در ایام راهیان نور: «نزدیک به آخرای سال، مثل همیشه قصد داشتیم لیست خادمین شهدای راهیان نور هر منطقه رو ببندیم. شب خواب دیدم خانم حضرت زینب (س) تشریف آوردن و گفتند اسم محمد بلباسی رو تو لیست خادمین شهدای امسالتون ننویسید! ایشون دیگه خادم حرم ما شده و ما اون رو برا خودمون انتخاب کردیم!» برام عجیب بود تا پیگیر شدم و شنیدم که ایشون به سوریه رفته و شهید شده و پیکرش هم همانجا مهمان بانوی دمشق شده و در منطقه جا مانده است.
♦️شهید آوینی: «راه کاروان عشق از میان تاریخ می گذرد و هر کس در هر زُمره که می خواهد ما را بشناسد داستان کربلا را بخواند، اگرچه خواندن داستان را سودی نیست اگر دل کربلایی نباشد!»
🔸منبع: کتاب «گنجینه آسمانی»
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
35.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷 روایتگری فوق العاده زیبا و منقلب کننده رزمنده مدافع حرم حاج محسن بهاری از آنچه در کوچه های خان طومان بر سر بچه های مدافع حرم مازندرانی و شهدایش افتاد.
♦️وقتی که در سکوت ناشی از آتش بس از ۲۰۰۰ نیروی مازندرانی، افغانستانی، سوری و... فقط ۷۰ مازندرانی و ۱۲۰ افغانستانی جلوی ۱۰۰۰ تروریست تا بُن دندان مسلح داعش و النصره ایستاد و مابقی فرار کردند و...
🔸در آن لحظات تنگ و تاریک، خودمان را جای این شهدا بگذاریم!
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 ۱۷ اردیبهشت سالروز شهادت راوی راهیان نور در خان طومان سوریه، شهید حاج رحیم کابلی از بهشهر گرامی باد.
♦️همسر شهید: «حاجی هر سال وقتی که به سفر راهیان نور و روایتگری می رفت حداقل تا سه ماه بعد از بازگشتش انرژی خاص و بسیار بالایی داشت. اسفند سال ۱۴۰۱ و مدتی بعد از تفحص پیکرش بود که قصد سفر راهیان نور کردم اما کمی دو دل بودم و توان رفتن نداشتم. عصر پنج شنبه بود که سر مزارش رفتم و از او کمک خواستم.
♦️همان شب خواب دیدم که به خانه آمده و دارد چمدانش را آماده می کند. به او گفتم: کجا می خواهی بروی؟ گفت: می خواهم به مأموریت بروم. گفتم: شما که تازه از ماموریت آمده ای! گفت: این بار می خواهم با هم به مأموریت برویم!
♦️آنجا بود که فهیدم رفتن به سفر معنوی راهیان نور از طرف او برایم امضا شده و او دوست دارد که من هم از این به بعد در راهی که خودش سال ها در آن قدم برمی داشت حرکت کنم.»
🔸منبع: «سایت فیلو، خاطره گویی همسر شهید، آدرس صفحه، https://ifilo.net/v/OL3K62C»
🔹نقل است که حاج رحیم با زبان روزه مستحبی در کربلای خان طومان به کاروان عاشورا پیوست. این وصیت او در قالب روایتگری اردوی راهیان نورِ یادمانِ اروندکنار که مو بر تن سربازان جبهه حق سیخ می کند را از دست ندهیم. به خصوص خواهران...
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 ۱۷ اردیبهشت سالروز شهادت اسوه اخلاص مازندران در خان طومان، شهید محمود رادمهر از ساری گرامی باد.
🔹پیکر محمود پس از شهادت در ۱۳۹۵ تا سال ها مفقود بود تا اینکه چند سال بعد شبی یکی از همرزمانش خواب او را می بیند و از او می پرسد: پس کجایی؟ اون بالا بالاها نشستی! هوای برگشت نداری؟! محمود هم به او می گوید: هوای برگشت نداشتیم، اما حاج قاسم گفت: برگردید تا آقا تنها نباشد، امروز آقا به کمک شما نیاز دارد!
🔹چندی بعد زمزمه خبر تفحص پیکر مطهر محمود در شهر پیچید و او در مهر ماه سال ۱۳۹۹ به مازندران و پایتخت شهیدان مدافع حرم بازگشت. آری، حاج قاسم در آن دنیا هم فرمانده مدافعان حرم است و شهدا حتی بازگشت پیکرشان را هم با او هماهنگ می کنند! این کلیپ تربیتی را از دست ندهیم.
♦️شهید آوینی: «شهدا واسطه پیوند آسمان و زمین هستند و جز از طریق آنان راهی برای جلب عنایت خاصه حضرت حق وجود ندارد.»
🔸منبع: کتاب «گنجینه آسمانی»
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
🔷 شهید آوینی: «آنها قدرت را مطلقاً در پناه تکنولوژی میجویند و اگر اینچنین باشد، با این فرض که تکنولوژی منحصراً در اختیار آنهاست، دیگر هیچ گاه امید آنکه سیاره زمین از سیطره شیاطین و ارباب جور خارج شود وجود نخواهد داشت.
🔹اما اینچنین نیست. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، عصر استخلاف صالحین و مستضعفین آغاز شده است و ما اگرچه به ماشین جنگ و تکنولوژی پیچیده آن اصالت نمیدهیم، اما به ناگزیر باید با همان تسلیحات و تجهیزاتی نبرد کنیم که مستکبرین ساختهاند.»
🔸منبع: کتاب «گنجینه آسمانی»
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 ۱۷ اردیبهشت سالروز شهادت فرمانده سپاه خرمشهر، شهید سید عبدالرضا موسوی گرامی باد.
🔸او قبل از انقلاب رتبه اول کنکور پزشکی کشور شد و به دانشگاه تهران رفت اما روحیه اش با شرایط حاکم بر این دانشگاه سازگاری نداشت و مدتی بعد به زادگاهش اهواز و دانشگاه جندی شاپور رفت.
🔸با اوج گرفتن شور انقلاب در کشور فعالیتهای بسیاری را علیه رژیم پهلوی انجام داد و در اسفند سال ۱۳۵۵ به اخراج از این دانشگاه تهدید شد اما دست از راهش نکشید و سرانجام از دانشگاه اخراج شد و به خرمشهر رفت.
🔸در خرمشهر سردسته مبارزان ضد پهلوی شد و نسبت به توزیع نوارها و اعلامیههای امام خمینی (ره) اقدام می کرد و در آنجا با عضویت در گروه حزبالله خرمشهر، زمینه آشناییاش با شهید سید محمدعلی جهانآرا فراهم شد و سرانجام توسط ساواک بازداشت و روانه زندان شد.
🔸او با پیروزی انقلاب اسلامی و حرکت مردم به سوی زندانها آزاد شد و در زمان دفاع مقدس و روزهای مقاومت خرمشهر معاون فرمانده سپاه خرمشهر شهید محمدعلی جهان آرا شد و پس از شهادت او در ۷ مهر ۱۳۶۰، فرمانده سپاه خرمشهر شد و در ۱۷ اردیبهشت و روز هفتم عملیات الی بیت المقدس و در خلال آزادسازی خرمشهر به کاروان عاشورا و شهید جهان آرا پیوست.
🔸سرانجام خرمشهر آزاد شد و نوحه معروف «ممد نبودی ببینی شهر آزاد گشته» در مسجد جامع به یاد شهید محمدعلی جهان آرا خوانده و ماندگار شد و در قسمتی از آن هم به شهید موسوی اشاره و گفته شد: «موسوی آمد پیِ تو، استقبالش کن، بر کویِ رضوان، میهِمانش کن.»
♦️حالا در این کلیپ صحبت های شهید آوینی در خصوص او را ببینیم.
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
🔷 شهید آوینی: «انسان آنگاه که در برابر بی نهایت قرار می گیرد، به فقر ذاتی خویش پی می بَرَد و خوشا آن کس که دریابد عزت او در این فقر است، اَلْفَقرُ فَخْریٖ»
🔸منبع: کتاب «گنجینه آسمانی»
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 اول متن زیر را بخوانیم و بعد کلیپ فوق را تماشا کنیم. کلیپی که قطعاً حتی رویکرد ما انقلابی ها را هم تغییر می دهد!
♦️شهید آوینی: «امت مسلمان ما هرگز جهان را با آن چشم که غرب زده ها و منافقین می نگرند نمی بینند. آنها هویت خود را همواره در سیر تاریخ نهضت انبیا و اتصال با بقیه الله فی الارض می یابند و بنابراین تا آنگاه که دین و دینداری در میانشان برجای باشد، پیوندشان با انقلاب نیز برجای خواهد ماند. اما آنها، غرب زده ها و منافقین، مردم را با خود که از ایدئولوژی های رنگارنگِ سیاسی هویت گرفتند قیاس میکنند و بر این اساس، هرگز تحلیل هایشان درباره امت مصداق نمی یابد.»
🔸منبع: کتاب «گنجینه آسمانی»
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 ماجرایی طنز اما عارفانه از رزمنده صفر کیلومتر لشکر فاطمیون که حاج قاسم را نمی شناخت!
♦️شهید آوینی: «ترکیب سپاه اسلام، آنچنان که امروز در ایران و لبنان افغانستان تَشَکُل یافته است، ریشه در صدر تاریخ اسلام دارد و نه، باز هم دورتر، سابقه حضور بسیجیها را در رکاب انبیا و أُوْلِی الأَمْر در همه تاریخ بعثت انبیا میتوان جُست: وَكَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِير. چه بسیار رخ داده که پیغمبری جمعیت بسیار (از پیروانش) همراه او جنگیدند (آیه ۱۴۶ سوره آل عمران).»
🔸منبع: کتاب «گنجینه آسمانی»
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
🔷 شهید آوینی: «سربازان دشمن که در پَس سپری ظاهراً نفوذناپذیر از موانع طبیعی و غیرطبیعی پناه گرفتهاند، غالباً خیلی زود در برابر غُرش رعد آسایِ تکبیر لشکریان حق دل میبازند و تسلیم میشوند.
🔹آنها بیشتر از خویش به موانعی که در سر راه ما وجود دارد امیدوار هستند و اینچنین، غالباً دشوارترین مرحله کار ما عبور از موانع است.»
🔸منبع: کتاب «گنجینه آسمانی»
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 این کلیپ ناب و بهشتی تقدیم می شود به همه عاشقان شهادت که آرزوی این نعمت الهی را شبانه روز در سر داشته و در راه آن زحمت می کشند.
🔸برای شهادت همه عاشقان شهادت در زمان مخصوص به خود و پس از سال ها مجاهدت مخلصانه دعا کنیم.
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
🔷 آیا ما نماز می خوانیم؟
🔸نه این نماز، آن نماز مقصود شهید آوینی را می گویم!
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 ۱۹ اردیبهشت سالروز شهادت فرمانده دوست داشتنی جبهه مقاومت، حاج جواد الله کرم گرامی باد (من را همانند حضرت مسلم بن عقیل شهید کردند!).
🔸جواد جوان بود اما بسیار پخته عمل می کرد و اخلاق فوق العاده خوب و خاصی داشت. او در ۱۹ اردیبهشت سال ۱۳۹۵ و همان زمانی که ما سرگرم امورات شخصی و روزمره خود از قبیل مسافرت، خرید کردن و یا بعضاً عبادات و نماز خواندن از سَر عادت بودیم، در دفاع از نوامیس مسلمانان در حلب سوریه به کاروان عاشورا پیوست و پیکرش تا سال ۱۳۹۹ مفقود بود که پس از تفحص از طریق آزمایش دی ان ای شناسایی شد.
🔸مدتی قبل از تفحص پیکر مطهرش، یکی از دوستانش خواب او را می بیند که می گوید: «من را به بالای یک بلندی بردند و سرم را بریدند و پیکرم را همانند حضرت مسلم بن عقیل (ع) به پایین پرت کردند.»
🔸زمانی که پیکر مطهرش تفحص شد، رزمندگان سوریِ مطلع از موضوع، محل شهادت وی را نشان داده و گفتند که داعشی ها جواد را بالای این تپه بردند و سرش را بریدند و سپس پیکر بی جانش بی رحمانه به پایین پرت کردند! تپه محل شهادت او به همراه فیلمی دلربا از این شهید دوستداشتنی را ببینیم.👆
♦️شهید آوینی: «خون پیكره حق در طول تاریخ از قلب عاشوراست كه سرچشمه می گیرد و اگر حقیقت را بخواهی، هنوز روز عاشورا به شب نرسیده است. كاروان تاریخ روان است و یاران عاشورایی سیدالشهدا (ع) یكایک از صلب پدران و رحم مادرانشان پای به سیاره زمین می گذارند و در زیر خیمههایی پشمینه و یا در خانههایی كاه گلی بزرگ می شوند و خود را به صحرای كربلا می رسانند.»
🔸منبع: کتاب «گنجینه آسمانی»
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
🔷 شهید آوینی: «انسان ظاهرگرا سخت در معرض این اشتباه است که حول و قدرت را به اسباب ظاهری آن رجوع دهد و از مبادی اصلی اراده و قدرت غافل شود. اگر انسان به اسباب ظاهری قدرت اتکا کند، برده آن میگردد و آنگاه شجاعت او تنها در پناه سلاح های پیشرفته و مدرن ظهور مییابد و شجاعتی اینچنین، سرابی بیش نیست.»
🔸منبع: کتاب «گنجینه آسمانی»
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 شهید آوینی: «جبهههای نبرد ما امروز جايگاه تحقق تاريخ آينده كره زمين است و آنچه اين عهد را بر گرده ما استوار می دارد، پيمانی ازلی است كه پروردگار متعال از انسان گرفته است و الحق رزمندگان ما، اين راهيان تاريخ، چه خوب از عهده ادای پيمان بر آمدهاند. دوربين فيلمبرداری بسيار ضعيفتر از آن است كه بتواند حقيقت اين نبرد را ثبت كند. آن حقيقت شگرفِ تحقق نهايي اراده حضرت حق كجا می تواند در تصاويری محدود بگنجد؟»
🔸منبع: کتاب «گنجینه آسمانی»
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
🔷 شهید آوینی: «ما تکامل ارواح خویش را آن چنان که اسلام آموخته است در قبول دشواری های راه خدا می دانیم و اکنون نیز که شاید ظاهراً این جنگ خاتمه یافته است، خود را در لبه پرتگاه عافیت طلبی و حُب دنیا می بینیم و از دل سپردن به فراغت پرهیز می کنیم. اگرچه تردیدی نیست که اگر ما دست از اهداف متعالی خویش برنداریم شیاطین نیز ما را به حال خویش رها نخواهند کرد.»
🔸منبع کتاب «گنجینه آسمانی»
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 ۲۰ اردیبهشت سالروز حمله آلمان جنایتکار به بلژیک، هلند و لوکزامبورگ و نقطه عطفی برای گسترش جنگ جهانی دوم است.
♦️یادتان است در ماجرای فتنه جهانی مهسا امینی زنان مطرحِ فرانسوی موهای خود را قیچی می کردند و عده ای اصلاح طلب هم آن را نماد انسانیت، همدلی و پیشرفت اجتماعی می دانستند و حتی اشک پیروزی و شوق می ریختند؟!
🔸حال که مثل همیشه یک بار دیگر زمستان رفته و سیاهی بر ذغالشان مانده، آنان باید این کلیپ مربوط به جنگ جهانی دوم و تحقیر زنان فرانسوی و کوتاه کردن دردناک موهای آنان به اتهام دوست داشتن آلمان توسط حکومت خودشان (فرانسه) را ببینند و یک بار دیگر معنی أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ را برای خود یادآور شوند.
✍علی جهانبخش، قاضی دادگستری
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
🔷 ماجرای نامه فوق العاده زیبای شهید آوینی به وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی دولت هاشمی رفسنجانی، آقای سید محمد خاتمی در اردیبهشت سال ۱۳۷۰ چه بود؟
🔸درست عصر ۹ ارديبهشت سال ۱۳۷۰ بود كه محمد خاتمی به عنوان وزير ارشاد و فرهنگ اسلامیِ دولتِ هاشمی رفسنجانی به دعوت انجمن اسلامی دانشگاه تهران به اين دانشگاه رفت و سخنانی را در خصوص فرهنگ به زبان آورد تا علی رغم سکوتِ مرگ بار خواصِ انقلاب که ناشی از فشار مخرب برخی روزنامه های زنجیره ای در آن زمان بود، سيد شهيدان اهل قلم نامه ای را در واكنش به صحبت های ایشان بنويسد و منتشر کند.
🔸متن کامل سخنرانی خاتمی را در اینجا می توانید مطالعه کنید. B2n.ir/h36565
🔸صحبت هایی در ظاهر امر زیبا و موافق با فطرت که در آن زمان شهید آوینی آن را مورد آسیب شناسی دقیق قرار داد تا از غرق شدن بسیاری از اصحاب رسانه ای در گردابی که بعداً خیلی از خودی ها را با خود برد جلوگیری شود.
🔸سید مرتضی در این نامه نه با تفکری تکفیری و صفر و صدی، بلکه با نگاهی منصفانه و دقیق نقاط قوت و ضعف سخنان وزیر ارشاد را مورد ارزیابی قرار داده و حتی در ابتدای امر نیز از ایشان بابت شجاعت و صراحت لهجه اش تمجید و دیگران را به تأثیر پذیری از وی دعوت نموده است.
🔸در ادامه متن نامه شهید آوینی به سیدمحمد خاتمی به صورت کامل بارگذاری می شود. این نامه دندان شکن که کمتر تئوریسین غربی حتی جرأت پاسخ دادن به آن را دارد و چه بسا با خواندن آن به کج روی خود اقرار کنند، سندی زرین در خصوص غنای فکری جبهه انقلاب و اوج ضعف جبهه غربگرا در مسائل بنیادین جهان است.
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
🔷 نامه شهید آوینی به سید محمد خاتمی وزیر ارشاد دولت هاشمی رفسنجانی در اردیبهشت سال ۱۳۷۰ (۱ از ۵)
🔹وزیر فرهنگ و ارشاد در نشستی که به دعوت انجمن اسلامی دانشگاه تهران انجام گرفته بود سخنانی ایراد کرد که سخت قابل تأمل است. قبل از هر چیز آنچه که تحسین ما را برانگیخت صراحت لهجه و صداقتی بود که در گفتار ایشان وجود داشت. در روزگارانی که همه به مصلحت اندیشی و حزم و احتیاط و ملاحظه کاری گراییده اند، این صراحت بسیار پربُهاست و به اعتقاد ما، اگر دیگران نیز بتوانند با پرهیز از ریا و عُجب و دورویی و سیاست بازی، با همین صراحت نظرات خود را ابراز دارند، فضایی سالم برای تضارب آرا و دستیابی به حق ایجاد خواهد شد.
🔹تصورات ما از یکدیگر هنگامی درست است که ما دور از حیله بازی و نقاب سازی منویات خود را بیان کنیم و مصلحت اندیشی های ریاکارانه ما را از ابراز اعتقادات خویش منع نکند. وزیر ارشاد اسلامی در این سخنان آن همه صداقت دارد که در جایی می گوید: «ما معتقد نیستیم که هرچه در جمهوری اسلامی می شود خوب است. گاهی اشتباه می کنیم. اول فکر می کنیم خوب است، بعد می بینیم بد است و با آن برخورد می کنیم... و این صداقت شرط پذیرش حق است. مناظره و مباحثه فکری هنگامی به حق خواهد رسید که طرفین برای خود امکان اشتباه قائل شوند و خود را حقّ مطلق نینگارند.»
🔹مقدماتی که وزیر محترم ارشاد برای سخنان خویش چیده است نیز بسیار داهیانه و تحسین برانگیز است و ما به خود اجازه می دهیم که بر قسمت هایی از سخنان ایشان تأکید ورزیم و در حاشیه آنها به بحث بپردازیم. ایشان در همان آغاز در جهت شناخت عالمانه واقعیت ها می گوید: «انقلاب ما با آنچه در دنیا می گذرد در بنیاد فکری و اهداف در تضاد است و اصولاً هر انقلابی با وضع موجود به مخالفت بر می خیزد» و اما در عین حال، ایشان از غرب و یا به قول ایشان «جهان رقیب ما» غفلت نکرده اند و گفته اند: «ما نباید از یاد ببریم که جهان رقیب ما از یک نظام نظری و سیاسی جا افتاده و پرسابقه برخوردار است. دنیای امروز غرب فکری دارای اندیشه است، قرن هاست که شکل گرفته است، مبانی آن فرموله شده است، از جهات مختلف توسط صدها دانشمند بیان شده است، تجربیات مختلفی را پشت سر گذاشته است، خود را با واقعیت محک زده است و اصلاح کرده است و نحله های فکری مختلف سمبل آن است.»
🔹خاتمی در ادامه می گوید: «مسئله مهم این است که این نظام ارزشی، فکری و سیاسی با تمایلات اولیه بشر سازگار است؛ خود به خود طبع اولیه مدافع و خواستار این نظام است. مبانی نظام امروز بر آزادی است؛ به خصوص با شکست تفکر سوسیالیستی این آزادی بیشتر مورد خواست است. آزادی از دیدگاه آنها یعنی رهایی از همه موانع برای انجام دادن هر آنچه که انسان تمایل به آن دارد و حدود این آزادی، آزادی دیگران است.»
🔹سازگاری نظام فکری، سیاسی و ارزشی غرب با تمایلات اولیه بشر حقیقی است که هرگز نباید مورد غفلت قرار گیرد و همان طور که حجت الاسلام خاتمی فرموده اند، طبع اولیه بشر خود به خود خواستار این نظام است. به اعتقاد ما لفظ «بدویت» بیش تر مناسب این مقام است، تا آنجا که امروزه صورت مصطلح یافته انسان هرچه بیشتر از بدویت به سوی تعالی روحانی که غایت خلقت اوست پیش رود، از تمایلات طبع اولیه خویش بیشتر فاصله خواهد گرفت و بنابراین، این «آزادی» به آن صورتی که در دنیای امروز تفسیر می شود هرگز مطلوب انسان مؤمن متعالی نیست.
🔹این آزادی، که در ادامه این گفتار وزیر ارشاد آن رامعنا کرده است، مطلوب انسان های بدوی است و بدویت به این معنا در مقابل تمدن قرار ندارد. بشر امروز بدویت را مثابه متضادی برای مفهوم تمدن می شناسد و لذا از این سخنان سخت در حیرت فرو خواهد شد. و اما بدویت آن سان که مورد نظر ماست، نه در متضادّ تمدن بلکه متضاد تعالی روحانی است. تعالی روحانی غایت دین و وحی است و بنابراین، تمدن غرب از آن لحاظ که بشر را از دین و دینداری دور کرده، او را بیش از پیش به سوی بدویت و جهالت ادوار جاهلیت رانده است.
🔹اما این روزگار، از سویی دیگر، روزگار استحاله ظاهر و باطن تمدن های متفاوت باستانی در باطن تمدن غرب است. در همه جای کره زمین حیات افراد بشر صورت واحدی دارد و ارتباطات بین المللی، خواه ناخواه، تفکر غرب را از طریق یک شبکه واحد در سراسر دنیا پراکنده است. تفکر غرب و ارزش های آن برای مردم سراسر کره زمین به صورت امر متعارفی در آمده است و اصلاً فرصت و قدرت آنکه خود را از سیطره این امر متعارف خارج کنند و آن را مورد ارزیابی قرار دهند ندارند. در داخل کشور ما نیز بسیارند کسانی که مسیطَر این امر متعارف هستند و از همان نظر گاهی که عرف جامعه غربی و غرب زده است، به ما و اعمال و سیاست های ما می نگرند؛ و متأسفانه نشریات و رسانه های ما بیش تر در دست اینهاست.
🔸منبع: «خبرگزاری دانشجو، ۱۳۹۱/۱/۲۰، کد خبر: ۱۷۹۶۴۵»
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
🔷 نامه شهید آوینی به سید محمد خاتمی وزیر ارشاد دولت هاشمی رفسنجانی در اردیبهشت سال ۱۳۷۰ (۲ از ۵)
🔹چه باید کرد؟ مسلّماً در شرایطی اینچنین که همه سیاست های نظام اسلامی با عرف بدویت و جاهلیت جامعه غرب سنجیده می شود هرگز نمی توان غایات الهی اسلام و صورت مطلوب آن را یکباره، بدون در نظر داشتن خواست همه اقشار جامعه، بر آن حاکمیت بخشید. این همان علتی است که در آغاز پیروزی انقلاب، آنان را که امیال خود را منافی با دین و دینداری می یافتند از کشور تاراند. نکته ای که آقای خاتمی ما را به آن تذکر داده اند این است که این امیال در نظام ارزشی تفکر غرب، که اکنون بر سراسر دنیا سیطره یافته، چیزی خلاف عرف نیست.
🔹در غرب نوشیدن مایع تندی که عقل را زائل می کند و اختیار را از کف انسان باز می گیرد عملی خلاف عرف نیست؛ قمار، زنا، همجنس بازی، جلوه فروشی، عُجب، کِبر، تسلیم در برابر عادات، بندگی غیر، بندگی نفس و حتی خود کشی امری خلاف عرف نیست. آنها حتی وسایلی ساخته اند که با آن می توان در کمال سهولت و در عین احساس لذت از شرّ زندگی خلاص شد! در آنجا و به تبع آن در جوامع غرب زده، نوشتن و خواندن کتاب هایی که در آن انواع و اقسام این امور متعارف (!) انجام می شود مجاز و حتی ممدوح است، و اصلاً بشر دغدغه ای جز این ندارد که اوقات فراغت خود را مستغرَق در لذات گوناگون سپری کند و در ساعات کار نیز فقط برای تأمین حوایج اوقات فراغت خویش مثل سگ جان بکند.
🔹در آنجا این پارادوکس که به نظر ما ابلهانه می آید امری کاملاً متعارف است. در غرب و به تبع آن در جوامع غرب زده، ساختن فیلم هایی که در آن خلاف عرف عمل نمی شود کاملاً مجاز است، یعنی مثلاً یک زن شوهردار به مردی دیگر دل می بازد و این کار سه نوبت تکرار می شود و حتی در نوبت سوم نیز به کامیابی نمی انجامد. آقای خاتمی گفته است: «آزادی از دیدگاه آنان یعنی رهایی از همه موانع برای انجام دادن هر آنچه که انسان، طبع اولیه انسان تمایل به آن دارد و حدود این آزادی، آزادی دیگران است» و در برابر این مفهوم آزادی، تصویری از دشواری حیات دینی ترسیم می کند و می گوید: «نظامی که ما عرضه می کنیم از طریق جهاد و ریاضت کسب می شود. کسب تقوا کار بسیار مشکلی است. هدف زندگی غربی ها رفاه مادی و رسیدن به آزادی است. همچنین دشمن ما نسبت به مبانی فکری خود غیرتمند است و هر کس این مبانی را نپذیرد با او به ستیز بر می خیزد، از امکانات غول آسای تکنولوژی یا ظرفیت تکنیک ها در جهت القای افکار خود سود می جوید. این در شرایطی است که مثل گذشته در دنیا مرز وجود ندارد و هیچ قدرتی نمی تواند بین ذهن افراد و واقعیت فاصله ایجاد کند.»
🔹پیش از آنکه به ادامه بحث بپردازم باید بگویم که حتی اگر ما به اندازه غربی ها هم نسبت به مبانی فکری خود غیرتمند بودیم، اگرچه شرایط امروز ما به مراتب بهتر از این می بود که اکنون هست، اما باز هم طرح این بحث ها ضرور می نمود چراکه ما تا جواب این سؤال ها را پیدا نکنیم و با یکدیگر به اتفاق نظر نرسیم، هرگز نخواهیم توانست شیوه مقابله درستی برای مبارزه با غرب بیابیم. گفتار وزیر محترم ارشاد کاملاً درست است؛ در این جهان بی مرز هیچ قدرتی نمی تواند بین ذهن افراد و واقعیت فاصله ایجاد کند. اما مگر ما فقط از همین طریق است که می توانیم به غایات دینی خویش دست یابیم؟
🔹برای آنکه مردم به دینداری رو کنند حتماً باید در ذهن خویش از واقعیت فاصله بگیرند؟ این واقعیت خلاف فطرت بشر است و اگر ما حجاب ها را یک سو نهیم، خواهیم دید که دعوت مردم به دینداری دعوتی است همسو با جذبه فطرت، اگرچه طبع بدوی بشر از آن اِعراض دارد. گویا وزیر محترم ارشاد اصل را بر این قرار داده اند که اسلام فقط با دور کردن مردم از این واقعیت یعنی عرف حیات غربی و غرب زده محقق می شود و حال که نمی توان از این واقعیت فاصله گرفت، پس ما اعتراض و انتقاد را هم کنار بگذاریم و همان طور که در برابر نشان دادن کُشتی و بُکس و... تسلیم شدیم، همه آنچه را که دشمن می خواهد بر ما تحمیل کند بپذیریم.
🔹در اینجا حداقل سه اشتباه روی داده است که من خود را ناچار از ذکر آنها می بینم، هرچند این احتمال نیز وجود دارد که مراد وزیر محترم ارشاد همان مطلبی نبوده است که بنده از سخنان ایشان ادارک کرده ام: حیات دینی کاملاً منطبق بر فطرت بشر است و ما هرگز نباید به این توّهم دچار شویم که تفکر ما در برابر تفکر متعارف غربی از جاذبیت کم تری برخوردار است. البته همان طور که عرض کردم طبع اولیه بشر به عالم حس نزدیک تر است و بنابراین، به متعلّقات حواس ظاهری خویش بیش تر تمایل دارد. با این حال، جاذبیت حیات معنوی اگرچه وسعت کم تری دارد، اما از عمق و ماندگاری بیش تری برخوردار است.
🔸منبع: «خبرگزاری دانشجو، ۱۳۹۱/۱/۲۰، کد خبر: ۱۷۹۶۴۵»
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
🔷 نامه شهید آوینی به سید محمد خاتمی وزیر ارشاد دولت هاشمی رفسنجانی در اردیبهشت سال ۱۳۷۰ (۳ از ۵)
🔹دوستان ما در یک امر دیگر نیز دچار اشتباه شده اند و آن این است که عرف خاص و عام را با یکدیگر خلط کرده اند و این جماعت معدود و محدود اهل هیاهو را بدل از مردم گرفته اند. این همان اشتباهی است که به نحوی دیگر دوستان ما در تلویزیون نیز به آن گرفتار آمده اند. «عرف خاصّ» جامعه ما همان است که حیات خویش را در ارتباط با غرب یافته و اصلاً تصور دیگری از زندگی، تاریخ، جامعه و یا انسان ندارد.
🔹روشنفکران به این عرف خاص تعلق دارند و البته باید اذعان داشت که نشریات کشور ما و رسانه های دیگر بیش تر در اختیار اینان است، چراکه تجربه تاریخی تشکل و تحزب، ژورنالیسم و غیره را از سر گذرانده اند و اکنون از ذخایر این تجربیات بهره می برند. اما تجربیات این یک دهه بعد از پیروزی انقلاب نشان داده است که این عرف خاص جز کفی بر رودخانه بیش نیست و تحولات تاریخی جامعه ما از جای دیگری رهبری می شود که مدخلیت روشنفکران در جریان آن، جز در برهه کوتاهی از مشروطیت، واقعیت نیافته است.
🔹عرف روشنفکری «عرف عامّ» جامعه ما نیست. عرف عامّ جامعه ما منشأ گرفته از شریعت اسلام است و از غرب جز تأثراتی ظاهری نمی پذیرد و بنابراین، حتی بعد از پنجاه سال حکومت پهلوی، مردم باز هم قدرت یافتند که انقلاب اسلامی را به ثمر برسانند. هنوز هم چیزی تغییر نکرده است. امکان حضور مردم در تحولات این دهه دوم بعد از پیروزی انقلاب کم تر شده و اگرچه این معضلی بسیار بزرگ است، اما حضور بالقوه مردم هنوز هم در هر موقعیت دیگری که فطرت الناس در رابطه با ولایت تشخیص دهد می تواند به فعلیت برسد.
🔹عرف عام همچون رودخانه ای در عمق جریان دارد، اما عرف خاص کفی است که می جوشد و سطح و ظاهر را پوشانده است و اجازه نمی دهد که باطن آن یعنی رودخانه را ببینیم. هیاهوها نباید ما را به اشتباه بیندازد که هرچه هست و هرکه هست هم اینانند که در هفته نامه ها و ماهنامه ها و فصلنامه ها قلم می زنند. اشتباه دیگر دوستان ما که ریشه در مرعوبیت آنها در برابر غرب دارد آن است که آنها افق حرکت انقلاب و شرایط آماده جهانی را در این عصر احیای معنویت و اضمحلال غرب نمی بینند و بالتَبع هرگز برای وصول به این غایت تلاش نمی کنند.
🔹دگراندیشان و روشنفکران سکولار باید آزاد باشند، اما رشد و بالندگی نسل انقلاب نیز مواظبت می خواهد. دولت جمهوری اسلامی حقیقتاً به شعار آزادی مطبوعات، نویسندگان و هنرمندان پایبندی اعتقادی دارد، اما دوستان خویش را از یاد برده است و اکنون مجموع سیاست های نظام اسلامی کار را به آنجا کشانده که نسل انقلاب در هنر و ادبیات احساس عدم امنیت و بیهودگی می کند.
🔹دوستان ما توجه ندارند که واقعیت متعارف در جهت وصول به غایات ما دچار تحولاتی بنیادین شده است و اکنون تاریخ کره زمین آمادگی پذیرش یک انقلاب جهانی را دارد. رادیوهای خارجی، ویدئو و حتی ماهواره نباید ما را بترسانند. مبارزه از این پس سخت تر خواهد شد و به جای فرار از آن و یا فرار دادن مردم از آن و پناه آوردن به شعار قلابی «نسل سوم» در برابر نسل مضمحل دوم، که هر دو و بلکه هر سه مرعوب غرب و مُنهمِک در آن هستند، باید روی به مبارزه آورد، با این اطمینان قلبی که ما مبشّر همان تفکر نجات بخشی هستیم که جهان امروز به آن نیازمند است و در انتظار آن بوده.
🔹نسل سوم هنر و ادبیات غرب زده با نسل دوم آن نه در تفکر و نه در قوالب تفاوت چندانی ندارد و آنچه که باید منظر امید انقلاب اسلامی را پُر کند نسلی است انقلابی و شریعتمدار که روی به هنر و ادبیات آورده است. و البته ما نیز به این مشکل بزرگ توجه داریم که اسلام قرن ها از صحنه حیات اجتماعی مردم دور بوده است و اکنون تا جواب های مناسبی برای تدبیر و تقدیر مناسبات و معاملات امروز بیابد، سال ها طول خواهد کشید.
🔹وزیر ارشاد نیز نوشته است: «مشکل دیگر ما این است که اسلام قرن ها از صحنه زندگی دور بوده است. ما در امور متعالی مثل عرفان و حکمت در اوج تعالی هستیم ولی در آن مواردی که به نظم اجتماعی و روابط بین انسان ها برمی گردد، دچار خلأ هستیم. این خلأ، خلأ تئوریک است. اسلام اصیل همواره به عنوان مبارز حضور داشته و خواهان تغییر شرایط بوده ولی در زمینه موارد اثباتی کار زیادی انجام نشده است. در این موارد با فقه سرو کار داریم. فقه نظم عملی رفتار فردی و جمعی را مشخص می کند. فقه مصطلح ما در این زمینه ها دچار نقص است. فقه ما باید تحول پیدا کند تا با نیازهای ما متناسب شود.»
🔸منبع: «خبرگزاری دانشجو، ۱۳۹۱/۱/۲۰، کد خبر: ۱۷۹۶۴۵»
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
🔷 نامه شهید آوینی به سید محمد خاتمی وزیر ارشاد دولت هاشمی رفسنجانی در اردیبهشت سال ۱۳۷۰ (۴ از ۵)
🔹و البته همان طور که وزیر محترم ارشاد در جملات بعد گفته است، حضرت امام خمینی (س) نیز به این نقص در فقه مصطلح اذعان داشتند و خود در تمام زندگی در جهت جبران آن تلاش کردند. و بعد افزوده است: «هر کس که این مشکلات را نادیده بگیرد و مشکل دیگر را اصل کند جامعه را از حل مشکلات باز می دارد.» باید توجه داشت اشکالی که بر فقه مصطلح وارد است هرگز همان اشکالی نیست که بعضی از روشنفکران بر آن تأکید می ورزند. اشکال فقه یک نقص ذاتی نیست و هرکس چنین بیندیشد اسلام را از توان تشکیل حکومت تهی می کند و تلاش هایش همه در جهت جدایی دین از سایر شئون و حیثیات وجود بشر قرار می گیرد.
🔹این اشکال از آنجا منشأ گرفته که اسلام هرگز در قرون جدید تجربه حاکمیت سیاسی نداشته و اکنون که این ضرورت به طور کامل چهره نموده است، لاجرم از یک سو ابواب جدیدی برای جوابگویی به این مسائل مستحدثه در فقه گشوده خواهد شد و از سوی دیگر، تفکری که در آفتاب و سایه دین پرورش یافته است به مقابله با تفکراتی روی خواهد آورد که با اصل دین مخالفت می ورزند. نباید توقع داشت که مقابله با همه موانع و مشکلات و مثلاً مقابله با نحله های فلسفی معارض با دین به دست فقه مصطلح و یا فقها انجام شود.
🔹نطفه علم کلام در یک چنین مقابله ای تاریخی بسته شده است، و اگر در نسبت فقه به معنای مصطلح با علم کلام بیندیشیم، خواهیم دید که معنای فقه و فقیه از معنای مصطلح خویش وسعت بیش تری خواهد یافت و به معنای تحت اللفظی فقه نزدیک تر خواهد شد. فقه در این معنای وسیع تر، علم کلام و حتی همین علم کلام جدید را که حضرت آیت آیت الله مطهری (ره) بنیانگذار آن هستند دربرخواهد گرفت. ساده انگاری است اگر بخواهیم معرضه فکری این شیخ شهید را با نحله های فلسفی غرب در دفاع از ساحت دین و دینداری، از آن لحاظ که خارج از حوزه مفهومی فقه مصطلح قرار دارد، بی ارتباط با این بحث بدانیم.
🔹اسلام پاسخگوی تمام مسائل بشر است و میان امروز و دیروز در این معنا تفاوتی حاصل نمی آید. همواره در حوزه عرف خاص، این پاسخگویی با تفقه در دین به معنای وسیع کلمه که علم کلام و بخشی از تاریخ فلسفه دوره اسلامی را نیز شامل می شود میسور و محقق گشته است و در حوزه عرف عام با تفقه به معنای مصطلح.
🔹ما که اسلام را پاسخگوی همه مسائل بشر می دانیم مقصودمان آن نیست که پاسخگویی فقط از طریق فقه مصطلح انجام می گردد. حکمت احکام فقهی نیز نه آنچنان است که حتماً از طریق فقه مصطلح قابل استنباط باشد. حکمت معنایی اعمّ از فلسفه دارد و می تواند محصول تفکر عقلی باشد، وقتی در نسبت با حضور دینی تحقق یابد. عقل می تواند در اتقطاع از وحی و در خدمت اهوای بشر و یا در نسبت با وحی، صورت های مختلفی از تحقق و تعین پیدا کند. عقل نظری و عقل عملی نیز دو وجه مختلف از امر واحد هستند و عقل یک بار در مقام نظر و بار دیگر در مقام عمل تحقق می یابد؛ و عمل صورتی متنزل از نظر است.
🔹بنابراین، خلاف آنچه وزیر محترم ارشاد فرموده اند، خلأ مبتلابهِ ما در نظم اجتماعی و روابط بین انسان ها، خلأ تئوریک نیست. اسلام در مقام نظر هیچ نقصی ندارد و نقص هرچه هست از آنجاست که تمدن امروز محصول فلسفه ای منقطع از وحی است. از یک سو تمدن غرب محصول تفکری عقلی است که در ذیل فلسفه یونان تحقق یافته است و از سوی دیگر، از لحاظ تاریخی این نخستین بار است که مواجهه ای نظری و عملی میان تفکر دینی ما و تمدن فلسفی غرب روی می دهد و تا این مواجهه اتفاق نمی افتاد، حکمت نظری دین امکان نمی یافت که در صورتی عملی تنزل یابد و پاسخگوی مسائل روز باشد.
🔹کسانی که کتاب «بررسی اجمالی مبانی اقتصاد اسلامی» را از متفکر شهید، استاد مطهری (ره) دیده اند می توانند در آن مصداق روشنی برای این امر بیابند که چگونه حکمت نظری دین می تواند به معنای تحت اللفظی تفقه نزدیک شود. فی المثل، استاد شهید در این کتاب، سرمایه داری ماشینی را به مثابه موضوعی جدید در فقاهت و اجتهاد دیده اند و نوشته اند: «صرف توسعه و تغییر کمّی ماهیّت شیء را عوض نمی کند مادام که منجّر به تغییر کیفی نشود. به عقیده ما مشخّصه اصلی سرمایه داری که آن را موضوع جدیدی از لحاظ فقه و اجتهاد قرار می دهد دخالت ماشین است، ماشینیزم صرفاً توسعه آلت و ابزار تولید نیست، که انسان ابزار بهتری برای کاری که باید بکند پیدا کرده است، بلکه تکنیک و صنعت جدید علاوه بر بهتر کردن ابزارها، ماشین را جانشین انسان کرده است، ماشین مظهر فکر و اراده و نیروی انسان بما هُوَ انسان است... ماشین جانشین انسان است نه آلت و ابزار انسان، یک انسان مصنوعی است.»
🔸منبع: «خبرگزاری دانشجو، ۱۳۹۱/۱/۲۰، کد خبر: ۱۷۹۶۴۵»
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
🔷 نامه شهید آوینی به سید محمد خاتمی وزیر ارشاد دولت هاشمی رفسنجانی در اردیبهشت سال ۱۳۷۰ (۵ از ۵)
🔹صاحب نظران می دانند که همین مبنایی که شهید مطهری اتخاذ کرده اند می تواند جوابگوی بخش عظیمی از سؤالات جوامع امروز در مواجهه با ماشین باشد و لذا، دغدغه عدم تناسب آهنگ انقلاب با زمان که به نظر می آید دغدغه اصلی وزیر ارشاد و بسیاری دیگر از مسئولان نظام اسلامی است، نباید آنها را به این سمت براند که تنها راه حفظ انقلاب را در دور شدن مردم از واقعیات ببینند و از سر رعب و دستپاچگی، تلاش اصلی خود را در این جهت قرار دهند که اسلام را حامی ارزش ها و دستاوردهای تمدن امروز نشان دهند و با صراحت بگویم، به جای اعتماد به نسل هنرمندی که از انقلاب جوشیده اند و در جریان انقلاب پرورش یافته اند، در مواجهه با روشنفکران ضدّ دین به اختراع نسلی دیگر هرچند من درآوردی و بی ریشه بپردازند که در ضدیت با دین و انقلاب هیچ چیز از آن دو نسل دیگر کم ندارند.
🔹تحجر و تجدد دو پرتگاه جهنمی هستند که در این سوی و آن سویِ صراط عدل دهان باز کرده اند: زاهدان متنسّک و عالمان متهتّک؛ آنان فلسفه و عرفان و شعر و موسیقی را تفکیر می کنند و اینان فقه را از پاسخگویی به مسائل روز عاجز می دانند، و صراط عدل از میانه این دو پرتگاه و از بطن آن می گذرد. وزیر محترم ارشاد اسلامی فقط به تحجر و عوام زدگی تاخته اند و از غرب زدگی و تجدد سخنی به میان نیاورده اند. ایشان پس از ذکر این حقیقت که: «انقلاب ما آرمان هایی داشت که در شعارهایش متبلور بود. یک دین حقیقی به همان میزان ماندگار است که قابل تحقق باشد. آرمان به خودی خود وجود ندارد بلکه ما را به سمت اهداف می راند. زندگی ما نظم می خواهد. اگر آهنگ انقلاب متناسب با زمان نباشد دچار مشکل می شویم.» فرموده اند: «شاید آسان ترین راه را انسان های سطحی مطرح می کنند، یعنی اینکه رقیب ما، اندیشه مخالف ما، نباید اجازه حرف زدن داشته باشد و باید جلویش گرفته شود. اما واقعاً این راه حل مشکل ما را حل می کند؟ ملاک سلیقه کی باید باشد؟ استراتژی فرهنگی یک نظام نمی تواند بر منع قرار گیرد. در طول تاریخ اسلام اینگونه نبوده است. اندیشمندان اسلامی به استقبال اندیشه های دیگران می رفتند و لحظه به لحظه فرهنگ اسلامی را غنی تر می کردند.»
🔹بسیاری به صورت نادرست می پندارند که تنها مجاری انتقال افکار کانال های رسمی است و نباید هیچ اندیشه مخالفی در قالب کتاب یا فیلم اجازه انتشار داشته باشد و این فکر شوخی است. امواج رادیویی امروز و امواج تصویری فردا این انتقال را امکانپذیر می سازد. شکی نیست که استراتژی فرهنگی یک نظام نمی تواند بر منع قرار گیرد و میزان آن را نیز خود وزیر ارشاد در سخنان خویش معین فرموده اند: «در لیبرال ترین حکومت ها در جایی که علیه نظام توطئه می شود منع وجود دارد و درک این توطئه بر اساس سلایق شخصی نیست و قانونمندی خاص خود را دارد.»
🔹اما مسلّماً جای این سؤال وجود دارد که «آیا استراتژی فرهنگی نظام نمی تواند بر تقویت تلاش هایی ارتکاز یابد که در تفکر و غایات با او همسو و هماهنگ هستند؟» مگر کسی از وزارت ارشاد خواسته است که استراتژی فرهنگی خود را بر منع قرار دهد؟ دوستان ما باید به یاد داشته باشند که اکنون حجاب سکوت و صبر هنگامی شکسته شده که آتمسفر فرهنگی در عرف خاص آنچنان مسموم و نا امن است که هیچ مؤمنی احساس امنیت نمی کند. من با صراحت به مسئولان فرهنگی و هنری کشور اعلام می دارم که این دغدغه که فرزندان ما امروز و فردا در فضای کدام فرهنگ رشد خواهند یافت ما را به سختی به وحشت می اندازد.
🔹از داهیانه ترین سخنانی که وزیر ارشاد در این گفتگو به زبان آورده اند این است که: «ما معتقدیم که باید با تبادل اندیشه در افراد مدافع نظام مصونیت به وجود بیاوریم. لازمه این کار این است که جامعه با آرای مخالفین مواجه شود ولی این مواجهه باید کنترل شده باشد.» اما واقعاً همین استراتژی است که به منصّه عمل در آمده است؟ آیا واقعاً دوستان ما در وزارت ارشاد آتمسفر فرهنگی جامعه را کنترل دارند؟ آیا لازمه این مصونیت اجتماعی آن نیست که در کنار مواجهه جامعه با آرای مخالفین، تلاش های دوستانه مؤید انقلاب و دینداری نیز تقویت شود؟
🔹ما نیز با تحجر مخالفیم، اما در عین حال می دانیم که تنها مرتجعین و متحجرین نیستند که به نظام فرهنگی و هنری کشور اعتراض دارند. اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می خواهد که حصارهای جهل و خرافه و تحجر را بشکند و جامعه را از تفریط باز دارد، باید با تجددِ افراطی نیز مبارزه کند تا مردم را از چاله ای به چاه نیفکند و البته باز هم صد هزار بار شکر که عرف عام از این کشاکش فارغ است و راه خویش را فطرتاً در نسبت با شریعت می یابد.
🔸منبع: «خبرگزاری دانشجو، ۱۳۹۱/۱/۲۰، کد خبر: ۱۷۹۶۴۵»
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
🔷 لکه ننگی که تا قیامت بر پیشانی مدعیان آزادی خواهد ماند!
🔸جمله معروف «قلمت بشکند ای تاریخ اگر ننویسی که...» را بابت خیلی از مسائل بی ارزش شنیده ایم اما به جرأت باید گفت «قلمت بشکند ای تاریخ اگر ننویسی که چه کسانی به اسم دین به دین و ماحصل انبیا ضربه زدند!»
🔸عکس فوق مربوط به یک جوان مسلمان بوسنیایی در خلال جنگ کشور بوسنی و هرزگوین با صربستان است که شهید آوینی آن را بر پشت مجله سوره چاپ نمود. این جوان به تقلید از رزمندگان ایرانی یک سربند الله اکبر بر سر بسته اما سید محمد خاتمی وزیر ارشاد اسلامی دولت هاشمی که بعداً با شعار آزادی رئیس جمهور ایران شد، شهید آوینی را به علت اینکه صاحب این عکس دارای عینک دودی و موهای فشن و نتیجتاً تصویرش «خلاف شئونات اسلامی» است، توبیخ و نشریه ایشان را توقیف کرد (تو رو خدا باور کنید)!
♦️شهید آوینی: «عادت، گورستان فرهنگ و ادب است و من در سفر حج به حقالیقین آزمودهام که چگونه عشقِ دیوارهایی سنگی جایگزین عشقِ خدا میشود و دینداران، حراست از ظواهر و عادات را با حراست از اصل دین اشتباه میگیرند. من در آن سفر دیدهام زاهدانی که قُرب را با میزان طول سجود میسنجیدند. دیدهام که چگونه ظاهر نماز هرچند در برابر رکن بمانی، میتواند انسان را فرسنگها از باطن حقیقت دور کند. و در سفر حج حسرت کربلای ۵ را خوردهام تا سجاده بر آتش بگسترم و گردن به شمشیر پردهدار بسپارم و اگرنه، آنجا که پردهدار حرم، حرامیان آل سعودند، دست ما کی به حجر الاسود میرسد؟»
🔸منبع: کتاب «آینه جادو، جلد دوم»، مقاله: «نامهای به دوست زمان جنگ»
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini