🔷 ۱ اردیبهشت روز گرامیداشت سلطان سخن فارسی، سعدی شیرازی است.
♦️شهید آوینی: «زبان فارسی آن زبانی است كه گلستان و بوستان و مثنوی و غزلیات لسانالغیب را به آن میخوانیم و راستش این است كه ما این زبان را با همه شیرینی و زیبایی و قابلیت شگفتانگیز در بیان مدیون قرآن هستیم؛ میگویم قرآن و نمیگویم زبان عربی!
♦️زبان عربی نیز خود مدیون قرآن است. آن كس كه این تحول تاریخی را نادیده انگارد، از تاریخ ایران بیخبر است و مقام و موضع خویش را نمیشناسد. اگر حافظ شیراز میگوید: اگرچه عرض هنر پیش یار بیادبی است، زبان خموش ولیكن دهان پر از عربی است، مُرادش از عربی، زبان قرآن است نه زبانی كه تازیان به آن تكلم میكنند. بزرگان از علمای ما نیز اگرچه مكتوبات خویش را به زبان عربی فصیح مینگاشتهاند، اما از تكلم به زبان تازیان عاجز بودهاند. زبان عربی نیز خود را در قرآن پیدا كرده است.»
🔸منبع: کتاب «رستاخیز جان»، مقاله، «رستاخیز جسم و جان»
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
روایت فتح (شهید آوینی)
🔷 اول این ۲۰ ثانیه را گوش کنیم و سپس این صحبت شهید آوینی در خصوص موسیقی را بخوانیم. انشاالله روز شنب
🔷 صحبت های شفاهی و بسیار زیبای شهید آوینی در خصوص موسیقی و تبلیغات (۱ از ۸)
🔹درباره موسیقی حداقل دو جور میشود بحث کرد؛ این دو جور، یکی بحث فقهی درباره موسیقی است که اصلاً در حدِّ بنده نیست و آدمهایی مثل ما اصلاً نباید به خودشان اجازه بدهند که وارد بحثهای فقهی شوند، مسائلی کاملاً تخصصی است و به هیچوجه در حیطه ما نیست. مسایل کاملاً تخصصی به تحصیلاتی در همان زمینه احتیاج دارند. به این دلیل است که اصلاً از نظر فقهی درباره موسیقی بحث نمیکنیم؛ یعنی این وجه مطلب را بهطور کلی کنار میگذاریم. بنابراین اگر ضمن بحث، این سوال پیش بیاید که موسیقی مجاز است یا نیست؟ حرام است یا نه؟ به طبع نمیتوانم به این سوالها جواب بدهم. باید از حضرت امام(ره) سوال کرد. البته از ایشان هم سوال شده و جواب هم دادهاند.
🔹اما میشود درباره این بحث کرد که چرا در تلویزیون، به نظر امام (ره) عمل نمیشود؟ اینها بحثهای فقهی نیستند؛ به مسایل اجتماعی و سیاسی برمیگردند و از بحث فقهی خارج میشوند. اگر از وجه فقهیشان خارج شوند، میشود درباره آنها بحث کرد. ولی هر چیزی که وجه فقهی به خود بگیرد، اصلاً در محدوده ما نیست و وارد آن نمیشویم. بنابراین از اول مشخص است بحثی که میکنیم، بحثی نسبتاً اعتقادی، از غیر وجه فقهی است.
🔹حیوانها و گیاهان که پایینترین مرتبه عقل را هم ندارند؛ موسیقی بر آنها مؤثر است! دلیلش این است که اصلاً برای دریافت موسیقی هیچ احتیاجی به عقل نیست. یعنی عقل نیست که محتوای موسیقی را ادراک میکند، بلکه اعصاب است. امروزه تبلیغات در غرب جای هنر را گرفته است؛ یعنی بدون هیچ شکی میشود گفت هنر در غرب مرده و بهطور کلی اثری از هنر در غرب باقی نیست. از بَعد رنسانس این اتفاق بهتدریج افتاد و هنر در غرب از بین رفت، تا جایی که عقلم میرسد عرض میکنم که چرا از بین رفت.
🔹تبلیغات امروز در دنیای غرب جای هنر را گرفته است. مثالهای خیلی ساده میتوانند این مطلب را اثبات کنند. نگاهی به سینمای خوب میتواند این مطلب را بهطور کامل به ما نشان بدهد، یا مثلاً نگاهی به آثار هنری که در قرنهای اخیر از به اصطلاح هنرمندان غربی صادر شدهاند، خیلی راحت نشان میدهد که هنری در غرب باقی نمانده است. آخرین پدیدههای هنری در غرب آپارت و پاپارت هستند. خودشان این اسمها را گذاشتهاند. آپارت از آپتیک است، یعنی آپتیک آرت و فقط به بازیهای بَصَری ختم میشود؛ بازیهای چشم؛ آن هم فقط در حد فیزیک چشم؛ در حد قوه باصره ظاهری ما و مشخصاتی که دارد؛ یعنی با توجه به مشخصات فیزیکی چشم، بازیهای بصری اختراع کردهاند که اسم اینها را آرت (هنر) گذاشتهاند که اصلاً هنر نیست؛ مثلاً کارهای «وازرلی» را ببینید که خیلی هم مشهورند و از آنها زیاد صحبت میکنند و از او بهعنوان بزرگترین هنرمندان غرب اسم میبرند.
🔹در تلویزیون هم گاهی پشت گویندهها از تابلوهای او استفاده میکنند که در موزه هنرهای معاصر و جاهای منوَّرالفکری هم هست. این کارها فقط مقداری کارهای بصریاند، مثلاً خواسته کُره را با تعداد دایره دربیاورد و با حالتهایی که به آنها داده، کُره را تجسم کرده است. چیزهایی که ممکن است برای چشم قشنگ باشد ولی به هر ترتیب خودشان هم اسمش را با توجه به چیزی که هست، گذاشتهاند: «آپتیک آرت.» یعنی هنر بصری. فقط هم مقداری بازی است. یعنی از محتوا بهطور کامل خالی است و اصلاً محتوایی باقی نمانده است.
🔹از بازیهای چشمی چه چیزی دستگیر آدم میشود؟ تابلوهایی هست که از کنار نگاهشان میکنید، یک چیزند و از سوی دیگر که نگاه میکنید، چیز دیگر و به نسبت جهتهایی که میگیریم، صورتهای جدیدی دارند. در این تابلوها چه محتوایی هست؟ آثار خیلی ضعیفی موجودند، اما نه به این مفهوم که هنر باشند. پاپارت هم که میگویند چیزی در همین حد است. یعنی اصلاً ریشه این هنر تبلیغات است؛ تبلیغات تلویزیونی. یک مجسمه همبرگر جزو آثار هنریشان است که با گچ ساختهاند. کاملاً مثل همبرگر است. همان رنگها را هم به آن زدهاند؛ گوشت، پنیر، کاهو و… خیلی بزرگ ساخته شدهاند.
🔹به کتابهای هنریشان مراجعه کنید. من دیدهام، کارم این بوده، این را بهعنوان اثر هنری نمایش میدهند. پاپ از پاپیولار میآید؛ یعنی مردمی. هنر مردمی آنها هم صرفاً ریشه در تبلیغات دارد و از آن نتیجه شده است. کاری به این معنا نداریم و نمیخواهیم بهطور خاص درباره هنر غرب بحث کنیم. اصلاً کاری نداریم، چون هنری در غرب باقی نمانده است.
🔹دلیل این اتفاق کاملاً روشن است. چون هنر مستقیماً تجلی روح انسان است. آثار هنری که از انسان ساطع میشوند، همان برتری روح انسان را دارند؛ یعنی همانقدر نسبت به حقیقت عالم و ذات مقدس پروردگار قُرب و بُعد دارند.
🔸منبع: «سایت تسنیم، صحبتهای خودمانی شهید در نمازخانه موسسه روایت فتح، تاریخ انتشار ۱۳۹۴/۳/۱۴»
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
🔷 صحبت های شفاهی و بسیار زیبای شهید آوینی در خصوص موسیقی و تبلیغات (۲ از ۸)
🔹از انسان کاملی همچون حضرت علی(ع)، نهجالبلاغه صادر میشود که البته گزیدهای از فرمایشات و خطبههای ایشان است، ولی بههر ترتیب مشخص است که کلیت آنچه بوده و در تعریف آن گفتهاند: «دون کلام الخالق و فوق کلام المخلوق.» از انسان بدبختی مثل وازارلی هم صرفاً یکسری بازی بصری صادر میشود، چون تمدن غرب کلاً از محتوای هنری خالی شده است. محتوای هنر هم همان حقیقت عالم وجود است. ولی در اینکه محتوای هنری مستقیماً تجلی روح بشر است، هیچ شکی نیست.
🔹در بعضی کتابهای غربی درباره این بحث میکنند که چهطور گیاهان مقابل موسیقی رشد بیشتری دارند. حتی شنیدهام وقتی برای گاوها موسیقی گذاشتهاند، دیدهاند شیر گاوها بیشتر شده است. این چه چیزی را میرساند؟ اصلاً برای دریافت موسیقی هیچ احتیاجی به عقل نیست. یعنی عقل نیست که محتوای موسیقی را ادراک میکند، بلکه اعصاب است. بنابراین همان مرتبهای که روح نسبت به حقیقت عالم دارد، در اثر هنری ظاهر میشود و بههیچ وجه نمیشود کَلَک زد.
🔹همانطور که بیان انسان، حرفها و کلام او بیانکننده روح اوست، همانقدر اثر هنری هم مُبَیِّن روح انسان است؛ بیانکننده روح هنرمندی که اثر هنری از آن ناشی و صادر شده است. اصلاً هم نمیشود کلک زد. یعنی کسی که خمیرمایه درونی ندارد و روحش خالی از محتواست، نمیتواند کلک بزند و یک اثر هنری عظیم از خود خلق کند؛ محال است. یعنی اثر هنری درست با روح هنرمند متناسب است و اصلاً نمیشود در این زمینه کلک زد و آدم را لو میدهد؛ مثل بیان. میگویند: «تا مرد سخن نگفته باشد، عیب و هنرش نهفته باشد.» عیناً همینطور است.
🔹تا هنرمند محتوای درونیاش را بیان نکرده باشد، نهفته است ولی وقتی بیان کرد دیگر خود را لو میدهد. یعنی درونش را لو میدهد و نفسانیت خود را بیرون میریزد. موسیقی نتیجه روح سازنده آن است. این یک بحث مقدماتی درباره موسیقی است که لازم است بدانیم. چون اگر فعلاً در مقدمه بهعنوان هنر به موسیقی نگاه کنیم، موسیقی هم از محدودهای که گفتیم خارج نیست. موسیقی مستقیماً نتیجه روح کسی است که آن را ساخته است و از روح آن هنرمند موسیقیدان ناشی میشود. البته در غرب، آثار ضعیفی از هنر هست. اگر اینجا بگویم، زیاد درست نیست. ولی مثالی میزنم که همیشه زدهام و چیزی غیر از آن نمیگویم.
🔹در رمانهای غربی و نویسندگانی که آنجا کار داستاننویسی میکنند، در دوره بعد از رنسانس اصلاً به هنر برخورد نکردهام. ما به آثار بعد از رنسانس یعنی قرنهای اخیر کار داریم. در این آثار به هنر برخورد نکردهام جز نوشتههای کسی به اسم هرمان هسه که آلمانی است و کتابهایی نوشته ازجمله «گرگ بیابان»، «دمیان»، «سفر به شرق» و… در آثار داستایوسکی هم تا حدودی میشود هنر پیدا کرد. البته مسأله روسیه اصلاً جداست. هنر روسیه را بهطور کلی باید از مقولهای که دربارهاش بحث میکنیم، جدا کرد. روسیه در قرنهای اخیر جایگاهی دارد که مخصوص خود اوست و بهطور جدی باید دربارهاش حرف زد.
🔹بههمین دلیل اگر داستایوسکی را وارد این مقوله نکنیم، خیلی بهتر است. چون ما در قرنهای قبل از انقلاب اکتبر روسیه، آدمی به اسم تولستوی هم داشتهایم که مذهبی و مسیحی معتقدی است و اعتقادهایش در کتابهایش هم ظاهر است و میشود از نوشتههای او بهعنوان اثر هنری نام بُرد و شکی نیست که هنرمند است. اصلاً به روسیه کاری نداریم، درباره تمدن غرب بحث میکنیم و روسیه را در سالهای اخیر است که میشود به تمدن غرب پیوند زد و قبلاً جزو این تمدن نبوده است.
🔹آثار داستایوسکی را هم که ببینید، کاملاً مشخص است. حالتی داشتهاند مثل ۶۰ سال پیش ما که چهطور فرهنگ غرب به این مملکت میآمد، همانطور کشمکشی بین فرهنگ قدیمشان و فرهنگ جدیدی که از طریق غرب وارد میشده، در نوشتههای داستایوسکی خیلی صریح مشخص است. این بحث بهعنوان مقدمه برای بحث موسیقی لازم بود و عرض کردم موسیقی هم نتیجه روح هنرمند است. یعنی تجلی روح هنرمند و عین ذات اوست و اصلاً از ذات هنرمند قابل تفکیک نیست. همان رتبهای که ذات هنرمند موسیقیدان دارد، موسیقی هم که از او صادر میشود، همان رتبه را دارد.
🔹موسیقی، مهمترین ابزار تبلیغاتی غرب است، عامل اصلی برای هنر و تبلیغات غرب و هیچ عاملی دیگر هنری یا تبلیغاتی اینقدر در تبلیغات غربی مهم و موثر نیست که موسیقی هست. موسیقی در تبلیغات غرب یک عامل اصلی است و میشود گفت اصلیترین عامل بهشمار میرود.
🔸منبع: «سایت تسنیم، صحبتهای خودمانی شهید در نمازخانه موسسه روایت فتح، تاریخ انتشار ۱۳۹۴/۳/۱۴»
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
🔷 صحبت های شفاهی و بسیار زیبای شهید آوینی در خصوص موسیقی و تبلیغات (۳ از ۸)
🔹این مقدمهها را میگوییم چون قبل از اینکه وارد اصل بحث موسیقی بشویم، لازم است. بهعنوان نمونه در یک فیلم غربی، هریک از فیلمها که باشد، فرقی نمیکند، در هر جای دنیا که ساخته شده باشد، موسیقی در آن اصل است. راهِ راحتی هم دارد که میشود تشخیص داد چهطور اصل است. در فیلمها و تبلیغات غربی، احساساتی را که میخواهند به تماشاچی منتقل کنند، از روش دیگری جز موسیقی انتقال نمیدهند. اگر احساس غم و اندوهی هست که میخواهند آن را به تماشاچی منتقل کنند، عامل اصلی آن هم موسیقی است.
🔹اگر میخواهند شادی را به تماشاچی منتقل کنند، عیناً همینطور است و عامل اصلی آن موسیقی است. همینطور درباره هیجان و خیلی از مسایل دیگر. انشاءالله در اینجا به بحثی درباره قالب و محتوا میرسیم؛ درباره قالب و محتوا و نسبت آنها با هم که اصلاً در هنر قالب و محتوا چه نقشی دارند و نسبت آنها با هم باید چهطور باشد. گاهی در سینمای غرب میبینید صرفاً چهارچوب اسوقسداری که هنرمند یا فیلمساز، انتخاب و فیلمش را بر آن مبتنی کرده، ریتم موسیقی است. یعنی اصلاً ریتم موسیقی است که به فیلم حیات داده و آن را ساخته.
🔹چهارچوب اصلی، فیلم است و بقیه فیلم روی این چهارچوب بنا شده است: «ریتم موسیقی.» نمونهاش الان در ذهنم نمیآید. اگر ذهنتان یاری میکند، یک نمونه بگویید، ولی لااقل در قسمتهای هیجانی فیلم این مطلب کاملاً واضح است. این روح تبلیغات غرب است، منتها کمکم ظاهر میشود. در کارهای اوایل اختراع سینما این مسأله بروز چندانی نداشت. ولی رفتهرفته ظاهر شده و میشود پیشبینی کرد که در آینده سینمای غرب خیلی شدیدتر از این خواهد بود.
🔹بهعنوان نمونه، فیلمهای کارتون از این دست زیاد دیدهاید. فیلمهای والتدیسنی که حتی براساس موسیقی تصویرگذاری شدهاند. یعنی متناسب با موسیقی برایش تصویر گذاشتهاند. مثلاً «باله قو» را دیدهام که بر این اساس ساختهاند و برایش تصویر گذاشتهاند. موسیقی به هر ترتیب عامل اساسی تبلیغات غرب است.
🔹دلیل اینکه از موسیقی به این شکل استفاده میکنند، این است که موسیقی برای تأثیرگذاری بر بشر، مانع عقل را برابر خود ندارد. موسیقی فقط بهوسیله اعصاب دریافت میشود. یعنی احساساتی که در موسیقی موجود است، فقط از راه اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک دریافت میشود که توضیحش را بعد عرض میکنم. در بعضی کتابهای غربی درباره این بحث میکنند که چهطور گیاهان مقابل موسیقی رشد بیشتری دارند. حتی شنیدهام وقتی برای گاوها موسیقی گذاشتهاند، دیدهاند شیر گاوها بیشتر شده است. این چه چیزی را میرساند؟
🔹نمیخواهم از این مطلب استفاده کنم که در دامداریها باید موسیقی پخش کرد. البته روشی هم که الان در دامداریها وجود دارد، غلط است و ریشه در تمدن غرب دارد. فعلاً به روشهای غلطی که اعمال میشود، کاری نداریم. موسیقی اصلاً از راه عقل دریافت نمیشود. بلکه بهطور مستقیم روی اعصاب مؤثر است و از راه اعصاب، تأثٌّرات به انسان منتقل میشود. تأثُّراتی که در موسیقی موجود است، یک دلیل خیلی ساده دارد. بچهای که اصلاً رقص ندیده، بههیچ وجه ندیده کسی برقصد نمونهاش را خودم دیدهام، بچهای که از اول بچگی اصلاً رقص ندیده و موسیقی هم نشنیده است؛ اگر عدهای دوروبرش شروع کنند به دست زدن، ببینید چه حالتی از خودش بروز میدهد؟
🔹کاری هم نداریم که در اثر موسیقی، رشد گیاه بیشتر میشود یا کمتر؟ یا اصلاً این افزایش رشد چه دلیلی دارد؟ یا اگر در دامداریها شیر گاوها بیشتر میشود، دلیلش چیست؟ میدانیم که گیاهان عقل ندارند. حیوانها به مفهومی که درباره انسان مطرح است، عقل ندارند. یعنی حتی از مراتب پایین عقل هم که فاهمه و واهمه است، برخوردار نیستند. درباره عقل انشاءالله بحث میکنیم؛ یعنی حیوانها و گیاهان حتی پایینترین مرتبه عقل را هم ندارند که در زبان معمولی به آن فهم یا هوش میگوییم. پس چهطور است که موسیقی بر آنها موثر است؟ دلیلش این است که اصلاً برای دریافت موسیقی هیچ احتیاجی به عقل نیست. یعنی عقل نیست که محتوای موسیقی را ادراک میکند، بلکه اعصاب است.
🔸منبع: «سایت تسنیم، صحبتهای خودمانی شهید در نمازخانه موسسه روایت فتح، تاریخ انتشار ۱۳۹۴/۳/۱۴»
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
🔷 صحبت های شفاهی و بسیار زیبای شهید آوینی در خصوص موسیقی و تبلیغات (۴ از ۸)
🔹در حالیکه در یک کلام با محتوا که هر دو صدا هستند، کسی که حرف میزند و کلمهها را مبتنی بر محتوایی بهکار میبرد، طرف مقابل این محتوا را چهطور دریافت میکند؟ مسلماً از طریق عقل. آن قضاوتی که انسان نسبت به آن بیان میکند، وجودش از آن محتوا تأثیرپذیری دارد. محتوا را میگیرد، درباره آن قضاوت میکند. حالا یا تصدیق میکند یا رد میکند، اگر تصدیق کرد، وجودش متناسب با آن محتوا متأثر میشود.
🔹الان من که حرف میزنم، کلمههای ویژهای را بهکار میبرم. معنای آن مورد نظرم است. شما معنا را از چه طریقی میگیرید؟ علامتها، کلمهها و اسمها تمثیل و بیان حقیقتهایی هستند، چه قراردادی چه غیرقراردادی. آیا زبان صرفاً قراردادی است یا ریشههای غیرقراردادی هم هست که قرارداد براساس آن ریشهها برپا شده است؟ همینطور است. منتها فرض کنیم کلمههایی که از آنها استفاده میکنیم، براساس قرارداد است. شما این قراردادها را در ذهنتان تنظیم میکنید؟ هریک از این قراردادها مقابل مفهوم دیگری وضع شده است. اصلاً قرارداد به عربی میشود وضع. وقتی وضع را در علم نحو تعریف میکنند، میگویند وضع یعنی اینکه مقابل شیئ، شیئ دیگر را قرار دادن، آنچنان که وقتی شیء اول میآید، شیء دوم در ذهن متبادر شود.
🔹چهطور؟ مثلاً شما میگویید قرارداد مقابل وضع، معنی قرارداد، وضع است یا معنی وضع، قرارداد است. وقتی کسی میگوید وضع، در ذهن شما قرارداد هم میآید. مقابل این مایع شفافی که با باران نازل میشود، گفتهاید آب که هر وقت این شی میآید، دیگری هم به خاطرتان میآید. وقتی آب میبینید، میخواهید آن را بیان کنید و میگویید آب. وضع یعنی این قرارداد در زبان که میگویند، همین است. ولی کلمههایی که میگویم، هریک مقابل معنایی هستند و برای معنایی وضع شدهاند.
🔹وقتی من یک کلمه میگویم، معنایش در ذهن شما متبادر میشود. اما این معنا را از چه راهی میگیرید؟ بهوسیله عقل. راه دیگری ندارد. در موسیقی این چیزی که الان موجود است، جلسههای شبنشینی است که همه در فعل حرام صرف میشوند. اینها اصلاً بوی دود تریاک میدهند و بوی گند مشروب و عرق کشمش از آن بلند است. این نیهایی را که کسایی بهصورت تکنوازی زده گوش کنید و ببینید چه اندوهی در آن موجود است؛ چه اندوه یأسآمیزی! شما تاثیر گریه را بهوسیله اعصاب نمیگیرید و گریه از راه اعصاب بر شما تاًثیر نمیگذارد. از طریق اعصاب یعنی اگر گریه را برای گیاه هم بگذارید روی آن تاثیر بگذارد یا اگر گریه را برای گاو هم بگذارید، متألم شود، اصلاً گریه بر اعصاب تأثیر نمیگذارد.
🔹اگر نوای نی، تناسبهایی بین صوتها برقرار کند که این تناسبها درست مثل موسیقی بهوسیله اعصاب دریافت شوند، هیچ فرقی ندارد. چون وقتی آدم میخواهد ضجه بزند، با موسیقی ضجه میزند. آدم در خیلی از موارد به درگاه حضرت پروردگار که دعا میکند، با موسیقی است. اصلاً آدم با موسیقی دعا میکند. موسیقی آهنگی است که به دعایش میدهد که در دستگاههای موسیقی فارسی هم هست. اگر آن دعا را بیاورید، میشود گفت که در کدام دستگاه است. یعنی موسیقی دارد. کاری به این معنا نداریم. منظورم این است که دلیل آنکه اینها در تبلیغات چنین استفادهای از موسیقی میکنند، این است که موسیقی اصلاً از راه عقل دریافت نمیشود. بلکه بهطور مستقیم روی اعصاب مؤثر است و از راه اعصاب، تأثٌّرات به انسان منتقل میشود.
🔹تأثُّراتی که در موسیقی موجود است، یک دلیل خیلی ساده دارد. بچهای که اصلا رقص ندیده، بههیچ وجه ندیده کسی برقصد، نمونهاش را خودم دیدهام، بچهای که از اول بچگی اصلا رقص ندیده و موسیقی هم نشنیده است؛ اگر عدهای دوروبرش شروع کنند به دست زدن، ببینید چه حالتی از خودش بروز میدهد؟
🔹اعتیاد به موسیقی از هر اعتیادی شدیدتر است، دلیلش این است که تأثُّراتی که انسان از موسیقی میگیرد، فقط از راه اعصاب است و بعد تصمیم میگیرد آیا از آن متاَثر شود یا نه. خودش را دست این موسیقی بسپرد یا نه. چون اصلاً مساله، خود را دست موسیقی سپردن است، موسیقی گوش دادن نیست. اشتباه نشود.
🔹اصلاً موسیقی گوش دادنی نیست. کسی که موسیقی گوش میدهد، خودش را دست موسیقی میسپرد و بنده آن میشود. یعنی تصمیم گرفته که موسیقی، خوب چیزی است و من میتوانم موسیقی گوش کنم و تاثرات عصبی آن را بگیرم. به این دلیل دیگر عقلش کنترل ندارد. کسی که اینطور است، مانع عقل را از همان اول از سر راه برداشته و تصمیم گرفته که خودش را به دست موسیقی بسپرد.
🔸منبع: «سایت تسنیم، صحبتهای خودمانی شهید در نمازخانه موسسه روایت فتح، تاریخ انتشار ۱۳۹۴/۳/۱۴»
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
🔷 صحبت های شفاهی و بسیار زیبای شهید آوینی در خصوص موسیقی و تبلیغات (۵ از ۸)
🔹دلیل خیلی سادهای دارد؛ چه موسیقی را برای حضرت امام (ره) بگذارید، چه برای من، تفاوتی نمیکند. با اینکه مراتب عقلی یمان متفاوت است ولی موسیقی را برای هریک بگذارید، تفاوتی نمیکند. ایشان هم اگر یک موسیقی شاد را بشنود، همه تأثیرهای موسیقی به ایشان منتقل میشود. منتها بعد تصمیم میگیرد و موسیقی را قطع میکند و خودش را دست موسیقی نمیسپرد. اگر کسی خودش را دست موسیقی بسپرد، خب لذت هم میبرد.
🔹ولی اگر کسی خودش را دست موسیقی نسپرد، موسیقی برایش عذابآور است. جدی میگویم. اینطور نیست که موسیقی برای همه مردم لذتبخش باشد. این یک اشتباه است. اما متأسفانه موسیقی گوش کردن آنقدر در روزگار ما اشاعه دارد که اصلاً نمیشود این حرف را به کسی زد. چون برایش این تجربه پیش نمیآید که مدتی موسیقی گوش نکند، بعد برایش یک موسیقی شادیآور به قول خودشان بگذارید و ببینید اصلاً احساس شادی به آدم دست میدهد یا نه.
🔹چیزی غیر از عذاب نیست، غیر از تکرار اصواتی که اعصاب آدم را خرد کرده و جداً او را ناراحت میکند. کسی که خود را دست موسیقی نمیسپرد، یعنی معیارهایی را قبول نمیکند که در موسیقی هست و بنده موسیقی نمیشود، احساسی که در موسیقی موجود است به او منتقل نمیشود که هیچ، بلکه اصلاً حالت اشمئزاز به انسان دست میدهد. ولی اگر خودش را بسپرد و مانع عقلش را از سر راه بردارد، بهوسیله اعصاب بهراحتی تأثُّرات آن منعکس میشود.
🔹بهترین دلیل آنکه از طریق زیستشناسی به قول خودشان موجود است، اینکه وقتی برای گیاه موسیقی گذاشتند، رشد بیشتری پیدا کرد. این دلیل خوبی نیست. یعنی دلیل به نفع موسیقی نیست، ضدموسیقی است. یعنی موسیقی بهوسیله اعصاب گیاهی هم درک میشود، یعنی بهوسیله اعصاب حیوانی هم درک میشود. وقتی از راه اعصاب حیوانی درک شد، یعنی اصلاً واسطه عقل را نمیخواهد. وقتی واسطه عقل را نخواهد، بحث کاملاً فرق میکند.
🔹کسانی که موسیقی گوش میکنند، اولاً موسیقی اعتیادآور است، خیلی شدید و اعتیادش از هر چیز دیگر هم شدیدتر است و حالت تخدیری آن خیلی عمیقتر از هر چیزی است؛ مثل تریاک، مشروب و… حالت تخدیری آن همچنان زیاد است که اصلاً قابل ترک نیست. البته ما بحث فقهی نمیکنیم، اما چون خیلی از اصول فقه مبتنی بر مبحثهای فلسفی است، شاید به بحث فقهی شبیه شود، ولی ما بحث فقهی نمیکنیم؛ بههیچ وجه. بحث اعتقادی میکنیم، شبیه بحثهای فقهی میشود، ولی ما از آن نتیجه فقهی نمیگیریم.
🔹یکی از دلیلها اینکه در اسلام بیشتر مرجعها، موسیقی را مطلقاً حرام میدانند، همین است. البته بیان نمیکنند و این موضوع از سوی مراجع بیان نشده. ولی منظورم این است که دلیل اینکه چنین برخوردی با موسیقی هم موجود است، ریشهاش در حدیثهایی است که از حضرت رسول (ص) و ائمه اطهار (ع) رسیده است. یک دلیل همین است. دلیلهای دیگر را هم عرض میکنم. ولی یکی از دلیلهایی که میشود برایش متصور شد، همین است که چرا اسلام چنین برخوردی با موسیقی دارد.
🔹یکی این است که وقتی انسان نتواند از راه عقلش بر چیزی نظارت کند، آن چیز قابل اعتماد نیست؛ بههیچ وجه. چون انسان اصلاً موجودی عقلانی است. عقل مشخصه اصلی و فصل انسان است؛ یعنی اگر عقل را از انسان بگیرید، دیگر انسان نیست. عقل چیزی است که انسان را از موجودات دیگر جدا میکند. اگر بخواهید در تعریف انسان وارد شوید، عقل را باید بهعنوان فصل ذکر کرد. فصل یعنی چیزی که اگر از آن موجود بگیرید، چیزی نمیماند؛ یعنی مشخصهای که آن موجود را از موجودات دیگر سوا میکند و فاصله میدهد.
🔹بنابراین آنچه انسان نتواند بهوسیله عقل بر آن نظارت داشته باشد، اصلاً قابل اعتماد نیست و نباید سراغش رفت. فرض کنید جذابیتهایی که از غیر راه عقل بر انسان تحمیل میشود، آیا اینها قابل اعتمادند؟ خیر. نمیشود به آنها اعتماد کرد. معاذالله اگر کسی صُوَر قبیحه ببیند، خب جذابیت دارد. فیلمهای پورنوگرافیک جذابیت دارند. آیا این جذابیت، جذابیتی است که بهوسیله عقل بر انسان تحمیل میشود؟ خیر. میدانید که عقل این وسط کارهای نیست. فقط خصوصیتهای حیوانی را در بشر تحریک میکند. چون این غریزه، کشش و جاذبه در بشر موجود است، وقتی این تصویرها را نشانش میدهند، تصور لذتی که از جمع شدن با جنس مخالف موجود است، باعث گرایش انسان و جذابیت در بشر میشود.
🔹آیا این جذابیت بهوسیله عقل به او تحمیل شده است؟ خیر. حالا که از راه عقل تحمیل نشده، اصلاً قابل اعتماد نیست، این را بهعنوان جاذبه کاذب میشناسیم و آن را کنار میگذاریم. چون اصل بر این است که ما در محدوده انسانیت باقی بمانیم.
🔸منبع: «سایت تسنیم، صحبتهای خودمانی شهید در نمازخانه موسسه روایت فتح، تاریخ انتشار ۱۳۹۴/۳/۱۴»
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
🔷 صحبت های شفاهی و بسیار زیبای شهید آوینی در خصوص موسیقی و تبلیغات (۶ از ۸)
🔹اگر کسی سَرِ این اصل شک دارد، اصلاً کاری با او نداریم. وقتی کسی در تعریف انسان میگوید حیوان ناطق، ما کاری با او نداریم. بگذارید تعریف کند حیوان ناطق. فقط آن «ناطق» را فصل انسان با حیوان میداند و ما کاری به او نداریم و کسی که انسان را حیوان ابزارساز تعریف میکند، به او هم کاری نداریم. با اینها اصلاً کاری نداریم و بحثی هم نمیکنیم. ولی آن چیزی که در اسلام مطرح است، باید همیشه سعی کنیم در محدوده انسانی خودمان بمانیم و تکامل ما هم در همین محدوده است. گذشتن از این حد، سقوط و هبوط است.
🔹تکامل ما در محدوده انسانیت است؛ بنابراین از حَدِّ طریق عقل که فصل انسان با اشیا و موجودات دیگر است نمیشود خارج شد. محتوا و قالب موسیقی باید متناسب باشند. در ضمن همین مطلب که به آن اشاره هم شد، درباره دعا بود که وقتی انسان با تمام وجودش به فقر ذاتیاش مقابل حضرت پروردگار پی میبرد و با حالت احتیاج و نیاز رو به درگاه حق میآورد، خب دعای انسان با موسیقی همراه است؛ یعنی اصلاً موسیقی را با خود دارد. یا همینطور درباره قرآن خواندن که صوت خوش قرآن سفارش هم شده است.
🔹در حدیثهای زیادی دیدهام، بهویژه حدیثی که فکر میکنم از امام سجاد (ع) باشد نقل شده حضرت رسول (ص) صدایشان را سر نماز به قدر طاقت مأموم بلند میکردند، صوت خوش را بهقدر طاقت مأموم از خودشان بروز میدادند. اینطور نبوده با آهنگی که برای خودشان نماز میخوانند، برای مردم هم بخوانند. چون میگفتند و نقل شده از امام سجاد (ع) میگفتند اگر میخواستند با آن بیان بخوانند، همه از شدت لذت، غش میکردند.
🔹نقل شده ایشان صدای خوش حضرت داوود (ع) را داشتند. درباره اینها چه میشود گفت؟ این یکی از بحثهای اساسی درباره موسیقی است. یعنی تناسبی که بین محتوا و قالب موسیقی موجود است و اگر این نسبت یا ارتباط قطع شود، آن وقت است که ما موسیقی را بهطور کلی طرد میکنیم و حرام میدانیم. ولی تا وقتی این محتوا را دارد و ارتباط ظاهر و قالب آن با محتوا حفظ شده است، سفارش هم شده در حدیثها درباره اینکه مثلاً انسان قرآن را با صوت خوش بخواند یا نمازش را با صوت خوش بخواند. دلیلش این است که وقتی در آن دعا انسان با تمام وجودش مشغول دعاست، محتوای دعا ریشهای صوتی است که انسان به بیان و لحن خود میدهد.
🔹موسیقی که در دعا از انسان صادر میشود، متناسب با محتوای دعاست که به نیاز و فقر ذاتی انسان برابر خداوند مربوط است. وقتی بشر به موسیقی عادت میکند، دیگر قابل اعتماد نیست. اعتیادش خیلی شدیدتر است و فقط باید خودش را به موسیقی بسپرد؛ موسیقی چنین طلبی از انسان دارد. طلب بندگی و معبودیت میکند چون باید خودش را بسپرد، اعصابش را در اختیار آن بگذارد تا آن تاثر در او ایجاد شود. بنابراین از اول انتخاب کرده و بندهوار تأثیر موسیقی را پذیرفته است.
🔹مَثَل دیگر؛ الان صحبت سر این بود که از نظر فنی دعای آدمی که با کمال نیاز دعا میکند، جزو یکی از دستگاههای موسیقی ایرانی است. ولی چهطور است که حرام نیست؟ در حالیکه شجریان مثلاً حرام است. هیچ شکی هم در آن نیست. بحث فقهی نمیکنیم، ولی شکی نداریم که شجریان را نمیشود گوش داد. چون این حضراتی که اینقدر لیبرال هم هستند، شجریان را در تلویزیون پخش نمیکنند، رادیو را نمیدانم. ولی در تلویزیون پخش نمیکنند؛ یعنی قشنگ معلوم است که اینقدر آش شور است که خود اینها هم فهمیدهاند. منتها چهطور اینقدر شور است؟ در حالیکه همان دستگاهها را ممکن است ایشان هم بخواند. وقتی انسان در قرآن صوت خوش دارد، حتماً از نظر فنی در یکی از دستگاههای موسیقی فارسی است. چهطور این کار حرام نیست، اما وقتی این موسیقی ارتباطش را با محتوای معنوی قطع میکند، حرام میشود. چرا؟
🔹اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید! حتی در ظاهرش هم مشخص است. یعنی وقتی ظاهر، ارتباط خودش را با آن محتوای الهی، روحانی و معنوی قطع میکند، هرچند از نظر فنی در همان دستگاههای موسیقی است، منتها با این حال دیگر قابل گوش دادن نیست و حرام است، یعنی گناه دارد. اصلاً مسأله اساسی در موسیقی همینجاست. اگر این مسأله ادراک نشود، نمیشود فهمید چرا برخورد اسلام با موسیقی اینطور است.
🔹بله، از نظر فنی مثل این است که ما ۳۲ حرف در فارسی داریم. کلامی که انسان میگوید، از این ۳۲ حرف خارج نیست. حتی شعر از نظر عروضی در وزنهای خاصی است. فعولن، فعولن، فعولن فعول. چنین گفت رستم به اسفندیار فعولن فعولن فعول، این وزن است و هرکس بخواهد شعر بگوید بههر ترتیب از این وزنهای عروضی خارج نیست. اما آیا هر شعری قابل گوش دادن است؟ نیست.
🔸منبع: «سایت تسنیم، صحبتهای خودمانی شهید در نمازخانه موسسه روایت فتح، تاریخ انتشار ۱۳۹۴/۳/۱۴»
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
🔷 صحبت های شفاهی و بسیار زیبای شهید آوینی در خصوص موسیقی و تبلیغات (۷ از ۸)
🔷هر شعری هم خوب نیست. نمیشود گفت شعرهایی را که در وزن «فعولن فعولن فعولن فعول» است، کسی گوش نکند، ولی اگر در وزنهای عروضی دیگری آمد، گوش کند. اینطور نیست. درباره موسیقی هم همینطور است. دستگاههای موسیقی ایرانی از نظر فنی شبیه همین وزنهای عروضی شعرند. اصل محتواست که در این دستگاه ظاهر میشود؛ محتوایی که در این قالب ریخته میشود. وزنهای عروضی یا دستگاههای موسیقی فارسی مثل ظرفهایی هستند که آن محتوا را در بر میگیرند.
🔹البته ارتباط خیلی غنیتر و حقیقی بین این ظرف و آن محتوا موجود است. ولی از نظر ظرف بودن آن، وزنهای عروضی همچنان که ظرف است برای شعر، دستگاههای موسیقی فارسی هم ظرف هستند، برای محتوایشان. اینطور هم نیست که هر موسیقی و آهنگی بهدلیل اینکه محتوایش قرآن است، خالی از اشکال باشد. من خیلی از اقسام قرائتهای قرآن را که الان هست، گوش نمیکنم، چون موسیقی بر محتوایش غالب است و صورت موسیقی دارد، نه صورت قرآن.
🔹خیلی از چیزهایی که الان وجود دارند، اصلاً قابل گوش دادن نیستند و بهتر است یعنی پیشنهاد میکنم گوش ندهید. حکم شرعی نمیدهم، پیشنهاد میکنم گوش نکنید. چون در آنها موسیقی اصل است، نه قرآن. این یک حساب خیلی ساده است و حساب فقهی هم نمیخواهد. اگر دیدید موسیقی بر محتوا غلبه دارد، گوش نکنید، برای اینکه باعث گناه میشود.
🔹موسیقی امروز، بوی دود تریاک و گند مشروب میدهند. این سلیقه شخصی نیست. وقتی در قرائت قرآن هم موسیقی بر محتوا غلبه کند، گوش کردنش گناه دارد. فرض کنید در همین «اذا الشمس کورت» شیخ عنتر بدوی، به نظر ما قرآن اصالت دارد یا موسیقی؟ موسیقی غلبه دارد. خیلی از سورههایی که همین آقای عبدالباسط میخواند، کاملاً مشخص است و شکی ندارم که تمرین کرده هریک از اینها را با چه لحن و موسیقی بخواند و ترکیب موسیقیاش نسبت به معنایش اصل است. در بیشتر چیزهایی که شنیدهام، دیدهام که اصلاً معنای قرآن و محتوای آن مورد نظر نیست؛ فقط موسیقی قرآن است که مورد نظر است.
🔹شخصاً قرآنهایی را که بچههای شیعه با همین صوت معمولی میخوانند، ترجیح میدهم. آقایی هست به اسم قادری که قبل از انقلاب هم میخوانده، قرائت قرآنش را خیلی دوست دارم. چون لحن آن با معنایش متناسب است. وقتی میشنوید، معنایی که درباره قیامت میگوید، در دلتان ظاهر میشود. نه اینکه وقتی تمام شد، بتوانید آهنگ آن را با سوت بزنید. این خیلی فرق دارد. آن دیگر قرائت قرآن نیست، موسیقی است و میشود با سوت هم زد. قرائت قرآن آن است که وقتی درباره قیامت میگوید، تن آدم بلرزد. منظورم از ارتباط محتوا با قالب اینجاست. البته این حد خیلی ظریف است و اصلاً قابل تشخیص نیست.
🔹حدش آنقدر ظریف است که اگر میگفتند محدوده طول و حرام بودن موسیقی این است که موسیقیهایی که مثلاً در دستگاه ابوعطا خوانده شدهاند، بهطور کلی حرام هستند و آنهایی که در دستگاههای دیگر خوانده شدهاند، حلال. اگر محدودهاش این بود، خیلی راحت میشد، کاری نداشت و جمهوری اسلامی هم میتوانست بهراحتی در رادیو و تلویزیون به این مسأله عمل کند.
🔹دلیل اصلی اینکه نمیتواند عمل کند، این است که حَدّ آن مشخص نیست. حد این مسأله به مطابقت محتوا و قالب باز میگردد. حالا که حد این است، اصل در درک موسیقی هم همین است. این که گفتم هنر، مستقیماً تجلی روح انسان است، منظورم این بود و میخواستم این استفاده را کنم که نهجالبلاغه حضرت علی(ع) هم در همین ۲۸ حرف عربی است. از این ۲۸ حرف خارج نیست. از کلمههای عربی هم خارج نیست. ایشان کلمههای جدیدی برای بیان مقاصدشان نیاورده، بلکه از همان کلمهها استفادههای جدیدی کردهاند؛ در همان ۲۸ حرف و همان قالبها. حتی در همان وزنهای عروضی هم شعرهایی به ایشان نسبت دادهاند.
🔹همان وزنهای عروضی که عربها بهطور معمول شعر میگویند. اما این کجا و آن کجا؟ دلیلش چیست؟ دلیلش آن روحی است که پشت این معانی است. آن روحی که ریشه تجلی این کلمههاست. در موسیقی هم همینطور است. در موسیقی این چیزی که الان موجود است، جلسههای شبنشینی است که همه در فعل حرام صرف میشوند. این نیهایی را که کسایی بهصورت تکنوازی زده گوش کنید و ببینید چه اندوهی در آن موجود است؛ چه اندوه یأسآمیزی! اندوهی داریم که اندوه خوشی است؛ اندوهی که آدم دلش میخواهد تمام دلش از آن پُر باشد.
🔸منبع: «سایت تسنیم، صحبتهای خودمانی شهید در نمازخانه موسسه روایت فتح، تاریخ انتشار ۱۳۹۴/۳/۱۴»
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
🔷 صحبت های شفاهی و بسیار زیبای شهید آوینی در خصوص موسیقی و تبلیغات (۸ از ۸)
🔹آن اندوه و غمی که حافظ در شعرهایش به آن اشاره میکند، یا آن غمی که در روضه دنبالش میرویم، یکی است. ولی یک اندوه هم داریم که ریشهاش در یأس و قنوط است. آن اندوه اصلاً قابل تحمل نیست، تخدیر نفس بشر است. موسیقی کسایی را گوش کنید، چنین حالتی به انسان دست میدهد؛ چون ریشهاش در دود تریاک است. آن تخدیر در موسیقی ظاهر میشود و جلو آن را هم نمیشود گرفت.
🔹همانطور که روح هنرمند در اثر هنریاش ظاهر میشود. اصلاً هم نمیشود مانعی در برابر قرار داد و کلک هم نمیشود زد؛ در موسیقی که بههیچ وجه. در موسیقی این ارتباط نسبت به زمینههای هنری دیگر مستقیمتر و خیلی نزدیکتر است. برای اینکه تأثیرهای موسیقی هم از راه اعصاب دریافت میشود. از آنطرف هم عواملی که موسیقی برای بیان از آنها استفاده میکند، عوامل مجردند؛ مجرد از معناهای کلامی و ادبی؛ معناهایی که عقل انسان بر آنها نظارت دارد. فرض کنید این کاری را که میگویم شما بهوسیله عقلتان ناظر بر آن هستید؛ وقتی تصدیق کردید، میپذیرید. بعد هم تأثٌّراتش را میگیرید. اما عواملی که موسیقی از آنها استفاده میکند، فقط تناسبهای مجرد بین صوتهاست.
🔹این تناسبهای مجرد، اصلاً از راه عقل ادراک نمیشوند. نتهای مختلف را بزنید. اصلاً انسان اینها را بهوسیله عقل نمیفهمد. ولی وقتی من میگویم «آب» شما میفهمید، ولی اگر بگویم «دامدامدام» نمیفهمید. تکرار این نتها با عقل، ادراک نمیشود و عقل، نظارتی بر آنها ندارد. بیان این، از راه تناسبهای مجرد ریاضی است که در عالم بین صوتها هست.
🔹بنده موسیقی نشوید! این تناسبهایی که برای بشر خوشآیند بوده یا بدآیند، در طول سالها از همان اول انتخاب شده است که بشر به کُره ارض هبوط کرده. از همان اول، این تناسبهای مختلف را از طبیعت انتخاب کرده و برگزیده و تا امروز حفظ کرده. تناسبهای ریاضی هم بین اینها موجود است که فقط تَجَرُّد ریاضی دارند. چون بیانشان بهوسیله تناسبهای مجرد است و عقل، نظارتی بر آنها ندارد و از راه عقل هم ادراک نمیشوند و تأثٌّراتشان هم فقط از راه اعصاب است که دریافت میشود، نه از راه عقل. به این دلیل است که تمدن غرب از آنها بهعنوان عامل اصلی در تبلیغات استفاده میکند.
🔹مسأله مهم دیگری هم که بهعنوان جمعبندی عرض میکنم، اینکه تا کسی بندهوار با موسیقی برخورد نکند، تأثیری روی انسان نمیگذارد. برای اینکه آدم راحت میتواند قطع کند و گوش ندهد. وقتی بندهوار نشستید و تأثیر آن را پذیرفتید، آنوقت مؤثر است؛ از غیر طریق عقل و از طریق تأثیرها روی انسان مؤثر است. منظورم این بود کسانی که موسیقی گوش میکنند، اولاً موسیقی اعتیادآور است، خیلی شدید و اعتیادش از هر چیز دیگر هم شدیدتر است و حالت تخدیری آن خیلی عمیقتر از هر چیزی است؛ مثل تریاک، مشروب و… حالت تخدیری آن همچنان زیاد است که اصلاً قابل ترک نیست.
🔹مصاحبهای از حضرت امام(ره) هست اوایلی که تشریف آورده بودند، یا وقتی اروپا و فرانسه بودند، فرموده بودند اصلاً مغزی که به گوش دادن موسیقی عادت کرد، دیگر قابل استفاده نیست. وقتی بشر به موسیقی عادت میکند، دیگر قابل اعتماد نیست. اعتیادش خیلی شدیدتر است و فقط باید خودش را به موسیقی بسپرد؛ موسیقی چنین طلبی از انسان دارد. طلب بندگی و معبودیت میکند چون باید خودش را بسپرد، اعصابش را در اختیار آن بگذارد تا آن تأثُّر در او ایجاد شود. بنابراین از اول انتخاب کرده و بندهوار تأثیر موسیقی را پذیرفته است.
🔸منبع: «سایت تسنیم، صحبتهای خودمانی شهید در نمازخانه موسسه روایت فتح، تاریخ انتشار ۱۳۹۴/۳/۱۴»
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 ۱ اردیبهشت سالروز ولادت خاص ترین شهید کشور و علمدار کانال کمیل، شهید ابراهیم هادی گرامی باد.
♦️ماجرایی عجیب از زنده بودن شهید ابراهیم هادی در روز اول اردیبهشت سال ۱۳۹۶ در بهشت زهرای تهران را ببینیم تا بدانیم که چرا کتاب ایشان (سلام ابراهیم) در طول ۱۵ سال تاکنون در حدود یک میلیون و سیصد هزار (۱/۳۰۰/۰۰۰) مرتبه چاپ شده است!
🔸ای کلیپ را تا آخر ببینیم تا اصل ماجرا را متوجه شویم. ای کاش ابراهیم که اینگونه این جوان را نجات داد و زنده کرد، در روز تولدش دل ما را هم زنده کند.
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 ۱ اردیبهشت سالروز ولادت شهیدی که حاجات همه دوست دارانش را برآورده می کند، شهید ابراهیم هادی گرامی باد.
♦️ماجرای نجات جان محکوم به اعدام در زندان کرمان بواسطه خواندن کتاب سلام بر ابراهیم چه بود؟ ابراهیم در عالم رویا به سوگندخورندگان در محضر قاضی چه گفت؟
🔸در سالروز ولادت علمدار کانال کمیل شهید ابراهیم هادی، مطالعه پرفروش ترین کتاب تاریخ ایران و انشاالله به زودی تاریخ جهان با نام «سلام بر ابراهیم» را از دست ندهیم.
🔸رهبر معظم انقلاب بیان داشت که تا چند ماه پس از خواندن این کتاب دلم نمی آمد آن را در قفسه قرار دهم و دائم به جلد آن نگاه میکردم.
🔸آقای پناهیان زندگی خوانندگان این کتاب را به دو مرحله قبل از مطالعه و بعد از مطالعه آن تقسیم کرده و آیا میدانستید که این کتاب در طول ۱۵ سال تاکنون در حدود یک میلیون و سیصد هزار (۱/۳۰۰/۰۰۰) مرتبه چاپ شده است؟
🔸آیا میدانستید تاکنون چند نفر از سراسر جهان با خواندن این کتاب به تهران آمده و خود را به مزار یادبود شهید بی مزار رسانده اند؟
🔸آیا میدانستید این کتاب تنها کتابی است که در خصوص خوانندگان آن و خاطراتشان یک کتاب جداگانه و مستقل نوشته شده است؟ از معجزات شهید ابراهیم هادی چه میدانید؟
🔸ماجرای نوشته شدن این کتاب چه بود؟ عارف بالله شیخ حسین زاهد چگونه ابراهیم هادی را در عالم رویا به نویسنده این کتاب و عصر ما معرفی کرد؟ خداوند بزرگ چگونه اسم این کتاب را «سلام بر ابراهیم» قرار داد و الباقی ماجرا...
🔸پی دی اف رایگان کتاب با سرچ در گوگل قابل دستیابی است.
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 به مناسبت دوم اردیبهشت سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بازنشر سخنرانی تاریخی حاج قاسم به مناسبت آزادسازی شهر الحاضر سوریه
♦️شهید آوینی: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از مردم مؤمن برآمده و بر آنهاست كه تكیه دارد و بسیج مستضعفین كه ماهیت شگفتآور آن را از نامش میتوان دریافت، شیوهای است كه خداوند پیش پای مستضعفین نهاده است تا قوای خود را از آن طریق متمركز كنند.
♦️این تركیب شگفتآور در كنار پیرِ میدانهای نبرد كلاسیک، ارتش جمهوری اسلامی، و گردانهای رزمی و مهندسیِ جهاد سازندگی، مجموعهای را ساخته كه اكنون بزرگترین قدرت نظامی جهان است.»
🔸منبع: کتاب «گنجینه آسمانی»
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
🔷 دوم اردیبهشت سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گرامی باد.
این لایحه را هرچه که تنظیم کنی
هی چَرب کنی به گُرگ تسلیم کنی
من دل به سپاهِ حاج قاسم دادم
احساس مرا چگونه تحریم کنی؟!
"سیده زهرا شرعی زاده"
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
🔷 دوم اردیبهشت سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گرامی باد.
♦️شهید آوینی: «سپاه پاسداران بر مردم متکی است و سرمنشأ حیات ایمانی و انقلابی مردم نیز در خاک کربلا است و یاد حسین (ع) آن نسیم بشارت بخشی است که امواج اشتیاق و انقلاب بر می انگیزاند. ای كاش من هم یک پاسدار بودم و سیدالشهدا(ع) مرا نیز در خیل پاسداران حریم عشق میپذیرفت.»
🔸منبع: کتاب «گنجینه آسمانی»
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
🔷 دوم اردیبهشت سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گرامی باد.
♦️شهید آوینی: «در آرم سپاه پاسداران همه ماهیت آن قابل جستوجوست: «لا» یعنی نه، «لا» یعنی نفی همه وابستگیها و تعلقات، و این مفهوم حقیقی آزادی و استقلال است، آزادی از بندگی غیر؛ استقلال ما نیز در نفی همه وابستگیهاست.»
🔸منبع: کتاب «گنجینه آسمانی»
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 به مناسبت دوم اردیبهشت سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
♦️ماجرای طنز رد شدن حاج قاسم سلیمانی از گزینش سپاه کرمان از زبان شیرین خودش و سردار کرمی☺️
🔸ماجرای بدنساز بودن حاج قاسم، پیراهن آستین کوتاه، بازوهای کلفت، موهای فرفری و کمربند پهن ایشان را از دست ندهیم.
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
🔷 به مناسبت دوم اردیبهشت سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
♦️در محیط کاری دوستی انقلابی و متعهد دارم که اخیراً در مقام درد دل می گفت: «دیگر خیلی چیزها از بین رفته، انسان های مخلص و شجاع کم شده اند. فشار زیادی بر روی ماست و تحملش برایم دشوار است، انقلاب هم تضعیف شده و...»
🔸به او گفتم اینطور نیست، باید در وضعیت موجود یک تفکیک دقیق قائل شوی، تفکیکی که برگرفته از واقعیات تاریخی، اسلامی و منطقی است. به او گفتم در خصوص آرمان هایت باید تفاوت قائل شوی میان انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی!
🔸شاید در جمهوری اسلامی برخیها با پارتی بازی، لابی گری و آقازادگی به جایی رسیده باشند اما در انقلاب اسلامی شایسته سالاری آنقدر دقیق است که بعد از شهادت حاج مهدی زین الدین، شهید حاج اسماعیل صادقی وقتی که شنید قرار است او را فرمانده لشکر ۱۷ علی بن ابی طالب قم کنند، قرآن سر دست گرفت و گفت به این قرآن قسمتان می دهم که من را انتخاب نکنید، حاج غلامرضا جعفری را انتخاب کنید!
🔸به او گفتم طبیعی است اگر در جمهوری اسلامی برخی مسئولین کم کاری کنند اما در انقلاب اسلامی هیچ کس کم کاری نمی کند؛ همانگونه که شهید ابراهیم هادی به همراه یارانش به درخواست فرمانده خود (حاج همت) به کانال (کمیل) رفت و هنوز بعد از گذشت ۴۱ سال برنگشته است!
🔸به او گفتم اگر راستش را بخواهی این امکان وجود دارد که در جمهوری اسلامی مسئولی با وجود مشکلات مردم شب را آسوده بخوابد و صبح زود هم قهقهه زنان با مردم داغ دیده حرف بزند اما در انقلاب اسلامی قوی ترین مقامش (حاج قاسم) شب ها در چشمش نمک می ریخت تا برای امنیت مردمش نخوابد و زمانی که ما خواب بودیم او شهید شد!
🔸به او گفتم شاید در جمهوری اسلامی برخی نفوذیها به بیت المال دست درازی کرده و چای دبش را سَربکشند اما نیروهای انقلابی حتی قبل از جان دادن پوتین های نو و تازه خود را از پا در می آوردند تا به بیت المال خسارتی وارد نشود (شهید سید حمید جبلی عاملی از اصفهان).
🔸برادر، شاید در جمهوری اسلامی برخی وزرایش کاخ نشین باشند اما برخی وزرای انقلاب اسلامی حتی یک خانه معمولی هم نداشتند و همسرشان شب بعد از خاکسپاری آن وزیر ناچاراً بر روی قبر او خوابید (ماجرای شهید چمران و همسرش)!
🔸شاید در جمهوری اسلامی برخی ها به مردم وعدهای دروغ دهند و از سادگی آنها سوء استفاده و به آنان خیانت کنند اما مردان انقلاب اسلامی در وصیتنامه هایشان می گویند: «انشاءالله که شهادت و ریختنِ خونمان گواهی بر صدق همه ادعاهایمان باشد.» (شهید حججی)
🔸در ادامه به او گفتم مگر در زمان حضرت علی (ع) حکومتِ اسلامی آن هم به معنای خاصِ خود و با حضور معصوم تشکیل نشد؟ خب در آن زمان هم جریان انقلابی وظیفه اش را درست انجام داد (عمار، مالک و...) اما برخی فسادها نیز به واسطه جریان غیرانقلابی وجود داشت. آیا انقلابی گری و ارزش مداری اشتباه بود؟ آیا همان عده به ظاهر اندک هم باید به خاطر آن عده غیرانقلابی شبیه آنان می شدند؟
🔸غیر از این است که موجودیت جمهوری اسلامی با همه مسائلش منتهی الیه آرزوی ۱۲۴/۰۰۰ پیامبر الهی، ائمه اطهار (ع)، میلیون ها شهید، چندصد هزار اسیر و تبعیدی آزادمرد و رنج و زحمت همه انسان های آرمانگرای تاریخ و به تعبیری ماحَصل مبارزه جبهه حق علیه باطل در طول تاریخ بشریت است؟
🔸واژه «انقلاب اسلامی» برایت تکراری شده؟ باشه، اما این را بدان که من همان انقلاب اسلامی را می گویم که ویژگی هایش نه در اعمال ریاکاران غربگرا، که در وصیت نامه شهدا و سبک زندگی آنها مثل ستاره های آسمان روشن است و دیگر چه جای تردید در حقانیت راهمان؟
🔸همان انقلابیونی که به جای کانادا و انگلیس، پاسپورتشان مُهرِ دمشق و عراق را دارد و نه در استخرها و باغ ها، بلکه غریبانه پس از بمباران دشمنان خداوند در کشوری غریب این دنیا را ترک می کنند (سردار زاهدی).
🔸خواهرم، برادرم، انقلاب اسلامی ادامه دارد و امروز قالب و پیش برنده آن در این جهان تاریک جمهوری اسلامی است و چه زیبا گفت سرباز قاسم سلیمانی که فرمود: «امروز قرارگاه حسین بن علی، ایران است. بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرمها میمانند. اگر دشمن، این حرم را از بین بُرد، حرمی باقی نمیماند، نه حرم ابراهیمی و نه حرم محمّدی (ص).»
🔸سلام بر شهید آوینی که برای این روزهای ما از اعماق جانش فرمود: «ای وجدان های نیمه خفته، چشم بیداری بگشایید، و ای بیداران گوش فرا دهید! ماییم که بار تاریخ را بر دوش گرفته ایم تا جهان را به سرنوشت محتوم خویش برسانیم. خون سرخ ما فلقی است که پیش از طلوع خورشید عدالت، بر آسمان تقدیر نشسته است. یا فالق الاصباح، ما را در راهی که این چنین عاشقانه در پیش گرفته ایم یاری فرما!»
♦️آری، ما فرزندان انقلاب اسلامی و اهل جمهوری اسلامی ایران هستیم.
✍علی جهانبخش، قاضی دادگستری
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 برشی زیبا از مستند «روایت فتح» در وسط خط مقدم و آتش سنگین دشمن
🔸حتماً شما هم این جمله شهید آوینی را شنیده اید که می گوید: «آن آستین خالی که با باد این سوی و آن سوی می شود نشانه مردانگی است!» با دیدن این فیلم به راز این جمله عاشورایی پی می بریم!
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
🔷 کتاب «جنگ در دل جنگ» پژوهشی بلند با نگاهی به مستندهای جنگی شهید آوینی از ديد یک نويسنده فرانسوی دکتر انیس دوویکتور استاد دانشگاه سوربن است که در چهار فصل مطالب خود را ارائه می دهد.
🔸در پیش درآمد این کتاب آمده است: در تاریخ سینما به ندرت پیش آمده است که جنگی که در بیرون سالن های سینما روی می دهد در قالب فیلم داستانی روی پرده سینما برود. بدین ترتیب این مطالعه بافت محور به آن چشم انداز سینمایی می پردازد که اثر شهید آوینی در آن جای خواهد گرفت.
🔸این کتاب می کوشد تا پژوهش در محتوای این فیلم ها و با نظرداشت شرایط ساخت آنها از زمان تصویربرداری تا تفسیر با فاصله از رویداد، نشان دهد چگونه این فیلم ها منبعی گران بها برای مشارکت در تاریخ نگاری این جنگ و تاریخ جهانی سینمای جنگ محسوب می شوند.
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 ۳ اردیبهشت سالروز شهادت مُبَلِّغ فرهنگی جبهه مقاومت، شهید مدافع حرم حامد بافنده گرامی باد.
♦️حتماً شما هم این فیلم غم انگیز را دیده اید. او دختر شهید حامد بافنده در آغوش حاج قاسم است. فیلمی که حقانیت دغدغه راوی آخر این داستان را از اعماق جان نمایان می سازد!
🔹حدود ساعت ۱۰ روز سوم اردیبهشت سال ۱۳۹۶ بود که به جنوب حلفایا رسیدیم و وارد محدودهای شدیم که شهید داده بودیم. بچههای تخریب و شهید بافنده از من فاصله گرفتند که ناگاه متوجه یک تله کنار جاده شدند و تخریبچیها به خنثی کردن تله اقدام کردند.
🔹همچنان کنار پیکر شهید نشسته بودم که ناگهان صدای انفجار همه جا را فرا گرفت. بلند شدم ابتدا دو تخریبچی را دیدم که ناله میکردند و دیدم که شهید بافنده هم وسط همان جاد رو به آسمون دراز کشیده و دست هایش باز بود.
🔹او را به بیمارستان رساندند. پشت در اتاق عمل منتظر بودم و شروع به قرائت زیارت عاشورا کردم. هنوز زیارت عاشورا به پایان نرسیده بود که یکی از رفقا که از اقوام شهید بافنده بود آمد و با هم منتظر ماندیم. من در حال قرائت زیارت عاشورا بودم که او وارد سالن اتاق عمل شد.
🔹زیارت عاشورایم که تمام شد من فقط قدم میزدم. لحظاتی گذشت که رفیقمان از سالن بیرون آمد و شروع کرد به گریه کردن! من هاج و واج مانده بودم. چی شد؟ شوکزده بودم. نکنه حامد شهید شده؟ رفیقمان را در بغلم گرفتم که آرامش کنم اما او شدید گریه میکرد و میگفت جواب دخترش را چی بدهم؟
🔸منبع: «شیخ کاتب، سایت حریم حرم، ۱۳۹۶/۲/۱۸»
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
🔷 شهید آوینی: «اينجا گورستان بقيع است، و اين خاک گنجينهدار فريادی است كه قرن ها ارباب جور آن را در سينه ما محبوس كردهاند، و هرچند اشک ما تاب مستوری نداشته است، اما اين بار، اين بغضی نيست كه فقط با گريه باز شود، و اين جراحت نه جراحتی است كه با مرهم اشک شور التيام يابد.»
🔸منبع: کتاب «سفر به سرزمین نور»
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
33.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷 گفتار فیلم مقاله «انفجار اطلاعات» شهید آوینی به طور کامل که دقیقاً حال و روز این ایام کره زمین را بیان می کند.
♦️مقاله ای پر حاشیه و چالش برانگیز از کتاب «رستاخیز جان» که در آن زمان موجب شد تا برخی ها سهل اندیشانه تصور کنند که سید مرتضی تمایل عمیقی به شاخصه های اصلاح طلبی (آن موقع جناح چپ) داشته و از این رو برخی انقلابیون به خاطر این مقاله با ایشان زاویه گرفته و...
🔸مناسب برای گوش دادن قبل از خواب شبانه
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
🔷 ای کاش ما هم با درک معارف آوینی ترک کنیم! او مواد مخدر را ترک کرد و ما باید غفلت را...
🔹من رفیقی داشتم که از دوران بعد از انقلاب که در سمعی بصری ورامین بودم می شناختمش. من در ورامین فیلم نمایش می دادم و ایشان هم دبیر عربی بود ولی به این کارها هم خیلی علاقه داشت. از آنجا باهم رفیق شده بودیم. بعدها که من به تهران آمدم و به روایت فتح رفتم، شنیدم که او هم به تهران آمده اما معتاد شده. از آن معتادهای تیر!
🔹این بنده خدا جای من را پیدا کرده بود و هرچند وقت یک بار به روایت می آمد. با چنان قیافه زاری هم می آمد که معلوم بود چه می خواهد. یک روز که آمد اساسی بهش توپیدم. بهش گفتم: «فلانی من نشستم مونتاژ می زنم، وقتی تو میای من دیگه حال کار کردن ندارم. جون اون کسی که دوست داری دیگه نیا، محض رضای خدا نیا، این کارو نکن. دیگه هم بهت پول نمیدم.» تا توانستم طرف را با تهدید و التماس طَرد کردم و واقعاً دیگر هم نیامد.
🔹بعد از شهادت آوینی دورادور شنیده بودم که ترک کرده و خوب شده و افتاده تو فاز فیلمنامه نویسی و اصلاً زندگی اش عوض شده است! یک روز دیدمش و بهش گفتم: «چی شد که تو دیگه ترک کردی؟ سَرِ اون حرفایی که من بهت زدم بود؟» گفت: «نه بابا، من اینقد، شبیه تو باهام برخورد کرده بودن. تو بودی، زنم بود، مادرم بود، برادرم بود. همه همینجور باهام برخورد کردن. آدم معتاد اصلاً هیچ چیز برایش مهم نیست و فقط می خواد مواد بهش برسه.»
🔹می گفت: «من فهمیدم که تو رفیق آوینی هستی و این آوینی هم رئیس مجله سوره است. یک روز دیدم که از ساختمان سوره رفت بالا من هم پشت سرش رفتم. بهش گفتم: آقای فارسی سلام رسوند گفتن اگه دارید یه کمکی به من بکنید! آوینی هم گفته بود اصلاً نیاز نداره که آشنایی بدی من خودم باهات رفیقم. پولی بهم داد و گفت هر وقت نیاز داشتی بیا بگیر.»
🔹هرچند وقت یکبار می رفته پیش آوینی. یک بار خیلی طولانی مدت پشت در اتاق جلسات نشسته بوده که آوینی از اتاق بیرون اومد تا به اتاق بغلی بره، سید می بینه این بنده خدا هم نشسته منتظره، کلی ازش عذرخواهی می کند و می گوید: «ببین دفعه بعد اومدی دیدی من تو جلسم یه یادداشت بده با (فلان) کد رمزی که من بفهمم شمایی و سریع بیام کارت رو راه بندازم، من عذر می خوام که معطل شدی.»
🔹طرف می گفت همین طور می رفتم پیش آوینی بدون اینکه ازم بخواهد که تو کی هستی و یا حتی ذره ای نصیحتم بکند، از این حرف ها اصلاً نبود. حتی در این مدت اصلاً و ابداً یک بار هم با من چِک نکرد که «فارسی این بنده خدا کیه میاد از من پول می گیره؟» وظیفه خودش می دانست انگار طلبکاری آمده پیشش و طلبش را می خواهد.
🔹رفیق ما می گفت آوینی با کلی عذرخواهی پول را یواشکی می داد و من هم می گرفتم و می رفتم. یک بار که رفتم پولی در جیب نداشت و کلی عذرخواهی کرد. در خیابان سمیه (خیابانی که دفتر حوزه هنری، محل کار آوینی در آن واقع بود) بانکی قرار داشت. از در سوره پایین آمدیم و رفتیم بانک. آوینی دفترچه بانکی اش را گذاشت روی پیشخوان بانک، من هم داشتم نگاه می کردم. باجه دار نگاهی کرد و به آوینی گفت «می خوای دفترچه رو ببندی؟» آوینی گفت چطور؟ کارمند بانک گفت: چون ۲ هزار تومن بیشتر توش نیست. آوین هم گفت: آره آره، می خوام ببندم!
🔹آوینی حساب را بست و به من گفت «خداروشکر روزی امروزمون هم رسید. هزارش برای من و هزارش هم برای تو.» از در بانک که بیرون آمدم تا در خانه گریه کردم که «خاک بر سرت اگر اون آدمه پس تو چی هستی؟» خودم خودم را سرزنش می کردم. آمدم خانه و افتادم به دست و پای مادرم. همان زمان ۳ تا بچه هم داشتم. به مادرم گفتم: دست و پای من رو با چادرت ببند به تخت و برای همیشه ترک کردم. او بعد از آن هرگز به سراغ آوینی نرفت تا وقتی فهمید وی در فکه به آرزویش رسیده و به کاروان شهدا پیوسته است!
🔸منبع: «محمدعلی فارسی، سایت خبرآنلاین، ۱۴۰۱/۱/۲۱، کدخبر ۶۲۶۲»
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
aviny-19.mp3
3.68M
🔷 بنا به درخواست اعضای محترم یکی از بهترین ریمیکس های صوتی شهید آوینی خدمت شما ارسال شد.
🔸اگر بگویم حیف است که بدون وضو گوش کنیم اغراق نکرده ام! لطفاً آن را به دیگران هم هدیه کنیم چون این روزها همه نیازمند این معارف هستیم.
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
🔷 وقتی شهید آوینی در سختی های دنیا به همسر خود دلداری می داد!
🔸ما نیز این نکته را مدنظر قرار دهیم.
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
🔷 ۵ اردیبهشت سالروز شکست مفتضحانه شیطان بزرگ در صحرای طبس از طوفان شن گرامی باد.
♦️شهید آوینی: «طبیعت در اصل خلقت الهی خویش با ما متحد است و اینچنین، با سپاه حق دشمنی نمی ورزد كه هیچ، همواره به یاری می شتابد. اگر از رزمندگان اسلام بازپرسی، از این نشانهها بسیار دارند.
♦️ابرهایی كه ما را از چشم دشمن پنهان داشتهاند، بادهایی كه همچون سپاه رُعب به قلب لرزان دشمن هجوم بردهاند، آتشهایی كه بر ما گلستان شدهاند و قس علی هذا... ابر و باد و آب و آتش و خاک همه جنود حق هستند و چگونه ممكن است كه جنود حق در برابر تحقق اراده او بایستند؟»
🔸منبع: کتاب «گنجینه آسمانی»
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
🔷 ۵ اردیبهشت و سالروز شکست آمریکا از طوفان شن در صحرای طبس، عبرت دیگری برای غربگرایان داخلی مادی گراست.
♦️شهید آوینی: «وقتی انقلاب اسلامی توانسته است به مرحلهای از تكامل خویش دست یابد كه آمریكا را به دخالت نظامی وادار كند، چه بسا كه صیرورت انقلاب خیلی زودتر از آن چه ما انتظار داریم به مراحل انتهایی رشد و تمامیت خویش نزدیک شود.»
🔸منبع: کتاب «گنجینه آسمانی»
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
🔷 سالروز طوفان طبس و چند نکته!
🔹این واقعه نشان داد که آمریکایی ها وسطِ یک بیابان بدون آب و علف هم نمی توانند هیچ غلطی انجام دهند اما ما در نبرد با آنها در عراق، سوریه، فلسطین اشغالی، یمن، عربستان، خلیج فارس، اوکراین و زدن گلوبال هاوک، عین الاسد و عملیات وعدالصادق نشان دادیم که در روز واقعه مرد میدان هستیم.
🔹جوانان انقلابی بدانند زمانی که وزیر خارجه کشورشان (ظریف) در جمع نخبه های مملکت گفت «اگه آمریکا بخواهد می تواند ما را با یک دکمه نابود کند»، گناهی نداشت چون ایشان تحصیل کرده دانشگاه های همان کشور بوده و در آنجا فیلم های تخیلی (هالیوودی) زیادی تماشا کرده است.
🔹دستگاه های فرهنگی و تبلیغاتی آمریکا تاکنون هیچ اشاره ای به ماجرای طبس و خفتی که بر آنها بار شده نکرده اند و مردم این کشور نیز از این ماجرا بی اطلاع هستند اما سربازان رسانه ای آنها (عنترنشنال و...) دائم بازیگریِ جهانی ما را با چالش مواجه و با تبلیغات خود برخی مردم را خود تحقیر بار می آورند (جنگ ترکیبی) و ما باید این ماجرا را نقطه عطفی برای بصیرت خود در فضای رسانه ای بدانیم.
🔹اگر شهید آوینی امروز در میان ما بود، خطاب به کسانی که معادلات شیطانی دشمن را معتبر اما معادلات جبهه حق در عالم غیب را توهم می دانند می فرمود: «چشم ظاهر بين دشمن هرگز وجوه تمايز و تفاوت ما را با خويشتن در نخواهد يافت، او ما را با مقياس های كمی می سنجد و اينچنين هرگز نخواهد فهميد كه تفاوت ها يکسره در اين معنا نهفته است كه ايمان به معاد ترس از مرگ را از درون ما رانده است.»
🔸منبع: کتاب «گنجینه آسمانی»
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
🔷 شهید آوینی: «ولایت امام بر مخلوقات، ولایت خداست. یعنی همه ذرات عالم، از پای تا سر، بقایِشان به جذبه عشقی است كه آنان را بهسوی امام میكِشد، اما خود از این جذبه بیخبرند. اگر او كِشكِشانه ما را به كوی دوست نَكِشَد و بر پای خویش رهایِمان كند، یاران، همه از راه باز میمانیم.»
🔸منبع: کتاب «فتح خون»
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini