عرض سلام و احترام
در گروه روش شناسی اجتهاد (روشنا)، درباره ی ماهیت روش تحقیق اجتهادی، سوالاتی مطرح شد که بازخورد دکتر مبینی در ذیل آمده است. استاد محترم، دکتر کافی، جوابی بیان فرمودند که تقدیم می گردد.
پاسخ دکتر مبینی:
با توجه به تعاریف "روش شناسی اجتهاد"، شاید برای جلوگیری از خلط مباحث توسط مخاطبان، عنوان رساتر برای این مباحث استاد بزرگوار، "روش تحقیق در علوم اسلامی" باشد، شبیه مباحث دکتر احد فرامرز قراملکی و یا دکتر پاکتچی (خود استاد هم در نامگذاری بحث از عنوان روش تحقیق استفاده کرده اند)
روش شناسی اجتهاد عموما در دو معنای ذیل به کار میرود:
۱. توصیف روش اجتهاد متداول فقها
مخاطب: طلاب سال های اول درس خارج
۲. توصیف روش اجتهاد اختصاصی برخی فقها (شیخ انصاری، آیت الله بروجردی، امام و ...)
مخاطب: طلاب مسلط به روش متعارف اجتهاد فقهی
روش تحقیق اجتهادی
✨✨✨عرض سلام و احترام✨✨✨ 📚🛎به اطلاع می رساند، #مباحثه ی جلسات «روش اجتهادی» برگزار می شود. زمان شرو
عرض سلام وادب
این هفته، مباحثه تعطیل است.✨✨✨🌹
روش تحقیق اجتهادی ۱۰۱.mp3
2.69M
روش اجتهادی ۱۰۱.mp3
✅ مرحله ۴، تکنیکهای قابل استفاده در تحقیقات فقهی
🔍 تکنیک مقایسه و تفاوت آن با تکنیک تطبیقی
🔹ارائه: مجید #کافی
▫️ارتباط با ادمین: @Mkafi50
🔸کانال روش اجتهادی
🆔https://eitaa.com/raveshejtehadiKAFI
🆔http://T.me/majidkafiresearch
روش تحقیق اجتهادی ۱۰۲.mp3
2.78M
روش اجتهادی ۱۰۲.mp3
✅ مرحله ۴، تکنیکهای قابل استفاده در تحقیقات فقهی
🔍 توضیح و ترسیم جدول مقایسه
🔹ارائه: مجید #کافی
▫️ارتباط با ادمین: @Mkafi50
🔸کانال روش اجتهادی
🆔https://eitaa.com/raveshejtehadiKAFI
🆔http://T.me/majidkafiresearch
روش تحقیق اجتهادی ۱۰۳.mp3
2.15M
روش اجتهادی ۱۰۳.mp3
✅ مرحله ۴، تکنیکهای قابل استفاده در تحقیقات فقهی
🔍 جدول توافق و جدول تخالف در تحلیل مقایسه ای
🔹ارائه: مجید #کافی
▫️ارتباط با ادمین: @Mkafi50
🔸کانال روش اجتهادی
🆔https://eitaa.com/raveshejtehadiKAFI
🆔http://T.me/majidkafiresearch
جدول فرضی مقایسهای توافق در خصوص نظر چهار فقیه در مورد بیع خون در زمان معاصر.
در جدول زیر دلیل دوم که مورد توافق همه فقها است که با وجودش بیع مجاز است به عنوان دلیل جواز بیع تلقی میشود.
جدول فرضی مقایسهای تخالف در خصوص نظر چهار فقیه در مورد بیع خون در زمان معاصر.
در جدول زیر دلیل سوم که مورد اختلاف بین فقها است و با وجودش بیع مجاز و با عدمش بیع غیرمجاز است به عنوان دلیل جواز بیع تلقی میشود.
جدول فرضی مقایسهای توافق و تخالف در خصوص نظر شش فقیه در مورد بیع خون در زمان معاصر.
در جدول زیر دلیل دوم که مورد توافق بین سه فقهیه و مورد اختلاف سه فقیه دیگر است و با وجودش بیع مجاز و با عدمش بیع غیرمجاز است به عنوان دلیل جواز بیع تلقی میشود.