فقه اجتماعی ۲۶، بررسی دیدگاهها ۱۳.mp3
7.52M
فقه اجتماعی۲۶، بررسی دیدگاهها۱۳
ارائه کننده: مجید کافی
▫️ارتباط با ادمین: @Mkafi50
🔸کانال روش تحقیق اجتهادی
🆔https://eitaa.com/raveshejtehadiKAFI
🆔https://ble.ir/raveshejtehadikafi
#هوش_مصنوعی
#روش_تحقیق_اجتهادی
#سبک_زندگی
#تکنولوژی_اربعین
#فقه_اجتماعی
#فلسفه_فقه
روش تحقیق اجتهادی
فقه اجتماعی۲۶، بررسی دیدگاهها۱۳ ارائه کننده: مجید کافی ▫️ارتباط با ادمین: @Mkafi50 🔸کانال روش تحقیق
بسمه تعالی
تبیین و نقد و بررسی تعریف فقه اجتماعی از منظر حجت الاسلام دکتر صدیق اورعی
منظور از فقه اجتماعی ، فقهی است که موضوعش اجتماعی باشد . مثال هایی در این زمینه مطرح شده است:
صدقه . زکات . احسان به والدین . تحکیم تعاملات و ارتباطات با خویشان یا بحث صله رحم
استاد کافی : طبق تقسیم بندی که انجام دادیم، این مثال ها در قلمرو فقه جمعی قرار داده شد . فقه جمعی یعنی فقهی که حکم تکلیف فرد در جمع یا در مقابل دیگران را بیان نماید.
نقش جامعه شناس یا کارشناس مطالعات اجتماعی در فقه اجتماعی از منظر استاد اورعی:
فقه اجتماعی ، ترکیب علمی و معرفتی نیست . یک بحث معرفت شناسانه نیست که به نسبت دو علم فقه و جامعه شناسی بپردازد.
بلکه منظور این است که جامعه شناس یا کارشناس مطالعات اجتماعی عام ( فرهنگی ،اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی )، در تعیین موضوعات اجتماعی معاصر به فقیه کمک کند. یعنی مسأله شناسی کند و مسائل و موضوعاتی به فقیه ارائه دهد تا فقیه بر اساس روش اجتهاد و اصول استنباط ، حکم را استنباط نماید.
همانطوری که تاکنون، مردم با ارائه ی نیازها و پرسش ها و مسأله های خود به فقیه ، فقیه را مصمم می کردند که در صدد استنباط حکم ناظر به نیاز و مساله و پرسش مردم برآید، در دوران معاصر نیز یک متخصص، این کار مردم را انجام می دهد. یعنی جامعه شناس و اقتصاد دان یا کارشناس حوزه ی سیاست و فرهنگ و غیره با فقیه وارد تعامل علمی می شود و پرسش های روزمره ی زندگی اجتماعی مردم را که متفاوت از قبل شده است برای فقیه مطرح می کند و فقیه حکم را استنباط می نماید.
لازم به ذکر است که کارشناس مطالعات اجتماعی در فرایند تولید فقه اجتماعی نقش سوال کننده و پرسشگر دارد و این نقش ، جنبه ی سلبی و ایجابی دارد که در ذیل می آید:
این پرسش و مسأله ، باید از عمل و رفتار مردم باشد یعنی جنسش فعل و کنش و رفتار وعمل باشد
کار به حکم شرعی داشته باشد و این را از فقیه مطالبه نماید
کار به تبیین نداشته باشد . دنبال این نباشد که چرا مردم این فعل را انجام می دهند
کار به معلول و کار به آثار این فعل و کنش اجتماعی نداشته باشد
نقش جامعه شناس، تعیین مسأله و پرسش برای فقیه است و اگر فقیه به این پرسش پاسخ دهد، فقه اجتماعی شکل می گیرد.
فقه اجتماعی ، همان فقه سنتی است و ربطی به مباحث جامعه شناسی ندارد. موضوعش فعل و رفتار مردم است و جامعه شناس آن را به صورت علمی از فقیه پرسش می کند.
فقه اجتماعی، شاخه ای از فقه سنتی و موجود است که موضوعش، روابط و تعاملات و کنش های اجتماعی و اجزای زندگی اجتماعی است. موضوعش جامعه نیست . فقه اجتماعی همان فقه جمعی است که در فقه سنتی نیز بسیار وجود داردو
تفاوت نگاه استاد کافی و استاد اورعی این است که استاد اورعی معتقدند که جامعه ، موضوع فقه اجتماعی نیست بلکه موضوعش همان روابط و تعاملات اجتماعی یا اجزای زندگی اجتماعی است در حالی که استاد کافی معتقدند علاوه بر اینکه تعاملات و کنش های اجتماعی ، موضوع فقه اجتماعی است ، چگونگی اجتماع و ساختارهای اجتماعی و رفتارهای ساختاری نیز موضوع فقه اجتماعی است .
ریشه تفاوت دو نگاه در این است که استاد اورعی ، برای جامعه شناس فقط این نقش را قائل هستند که او از رفتارهای اجتماعی سوال می کند و فقیه را پاسخگوی این سوالات می داند. زیرا رویکرد استاد اورعی در جامعه شناسی، رویکرد کنش متقابلی است. در این رویکرد، ساختارها مهم نیستند یا اگر مهم باشند و مورد توجه قرار جامعه شناس قرار گیرند ، آن را در مقام تأمل نظری و تحلیل ، مد نظر قرار نمی دهد و آن را مورد بررسی قرار نمی دهد. ولی استاد کافی از آنجا که رویکردشان ساختی کارکردیست و به عاملیت و ساختار توجه دارند موضوع فقه اجتماعی را جامعه و ساختارهای اجتماعی و هم چنین رفتارها و تعاملات اجتماعی می دانند. در این رویکرد، تعاملات و ساختارها و کارکردها همگی مدنظر جامعه شناس قرار میگیرد.
از نظر استاد اورعی، فقیه در فقه اجتماعی، ادارکات و هیجانات و رفتار و فعل اجتماعی را بررسی می کند. الان چون نوع فعل و تعاملات جمعی با گذشته فرق کرده است لازم است که جامعه شناس، مسائل و کنش های انسان امروز در جامعه کنونی را سوال کند تا فقیه پاسخگو باشد و فقه اجتماعی معاصر شکل گیرد
استاد اورعی چند مثال از سایت آیت الله فاضل را مطرح می کنند و قصد خاصی از بیان آنها دارند که در ادامه بیان می شود:
مثلا در سایت ایت الله فاضل مطرح شده است که یک کارگر با حقوق کارگری، این سوال را مطرح کرده که اگر درصدی از حقوقم را پس انداز کنم میتوانم 5 سال آینده متأهل شوم ، آیا خمس دارد یا نه؟ جواب این است که خمس ندارد زیرا مؤونه است. در سوال دیگری بیان شده است که اگر در شرکت تعاونی مسکن سرمایه گذاری کنم برای خانه دار شدن ، خمس دارد؟. جواب این است که خمس ندارد.
روش تحقیق اجتهادی
فقه اجتماعی۲۶، بررسی دیدگاهها۱۳ ارائه کننده: مجید کافی ▫️ارتباط با ادمین: @Mkafi50 🔸کانال روش تحقیق
این مثال ها برای این است که نشان دند که قبل ها شرکت تعاونی نبوده است و رفتار اجتماعی شخص برای خانه دار شدن در شرایط کنونی متفاوت از رفتار اجتماعی در گذشته است.
تأمل:
اینها مصادیق احکام خمس است . قبلا هم بوده ولی الان مصداق جدید پیدا کرده است . یعنی هم چنان بحث در تعیین تکلیف فرد در مسأله ی درآمد است. فقه اجتماعی در فقه سنتی ما وجود دارد و باید به روز شود و توسعه یابد. توسعه یابد یعنی قبلا این مصادیق، مطرح نبوده که حکمش یافت شود ولذا الان باید حکمش استنباط شود . بنابراین، همان فقه سنتی موجود است. در این نگاه، اجتماعی، صفت فقه نیست بلکه مضاف الیه است. یکی از مثال هایی که استاد اورعی برای فقه اجتماعی می زنند فقه خانواده است . فقه خانواده یعنی فقه زندگی خانوادگی، اعم از تمکین و نفقه و رفتار فرزندان وغیره .
با توجه به توضیحات بالا، اگر این معنا را بپذیریم که فقه اجتماعی همان فقه سنتی موجود است و #فقط باید به روز شود ، سوالی مطرح می شود و آن این است که چرا امام و رهبری که در مسند حاکمیت قرار میگیرند می گویند فقه ما اجتماعی نیست ؟ و دلیلی که مطرح می کنند این است که فقهای ما در مسند حاکمیت نبوده اند و لذا فقه آنها فقه اجتماعی نیست . بنابراین روشن است که منظور آنها از فقه اجتماعی، یک مرحله ، بالاتر از فقه موجود مشتمل بر احکام اجتماعی است . نگاهی فراتر از نگاه موجود است. فقه اجتماعی از منظر امام و رهبری ، فقهی است که در آن به جامعه و حکومت و ساختارها و کارکردها بذل توجه می شود.
May 11
فقه اجتماعی ۲۷، بررسی رویکردها ۱۴.mp3
9.07M
فقه اجتماعی ۲۷، بررسی دیدگاهها ۱۴
ارائه کننده: مجید کافی
▫️ارتباط با ادمین: @Mkafi50
🔸کانال روش تحقیق اجتهادی
-https://eitaa.co/raveshejtehadiKAFI
-https://ble.ir/raveshejtehadikafi
-@raveshe_ejtehadiKAFI
-https://t.me/raveshe_ejtehadiKAFI
#هوش_مصنوعی
#روش_تحقیق_اجتهادی
#سبک_زندگی
#تکنولوژی_اربعین
#فقه_اجتماعی
#فلسفه_فقه
فقه اجتماعی ۲۸، بررسی رویکردها ۱۵.mp3
8.59M
فقه اجتماعی ۲۸، بررسی دیدگاهها ۱۵
ارائه کننده: مجید کافی
▫️ارتباط با ادمین: @Mkafi50
🔸کانال روش تحقیق اجتهادی
-https://eitaa.co/raveshejtehadiKAFI
-https://ble.ir/raveshejtehadikafi
-@raveshe_ejtehadiKAFI
-https://t.me/raveshe_ejtehadiKAFI
#هوش_مصنوعی
#روش_تحقیق_اجتهادی
#سبک_زندگی
#تکنولوژی_اربعین
#فقه_اجتماعی
#فلسفه_فقه
✨✨✨با سلام و عرض ادب✨✨
✍یکی از نکات پژوهشی که بعد از سالیان طولانی پژوهش به آن رسیده ام این است که پژوهشهای ما بیشتر در بیان چرایی، تبیین و به لحاظ زمانی پیشینی و ناظر به گذشته انجام میشود. به عبارت دیگر ناظر به گذشته یعنی یافتن علل و عوامل یک پدیده در زمان گذشته است.
اما بهترین پژوهشها، پژوهشهایی هستند که ناظر به آینده و پسینی باشند.
✅ به طور مثال چرا اعتیاد در جامعه افزایش یافته است، ناظر به گذشته و تبیینی است، اما چگونه میتوان اعتیاد در جامعه را کاهش داد، ناظر به آینده و پرسش از چگونگی است.
👌 این مسأله حتی در تربیت دانش آموزان و فرزندان نیز وجود دارد: در فرهنگ ما همیشه در تربیت بچه ها سوالهای چرایی یا تبیینی مطرح میشود، در صورتی که میشود برای بهتر تربیت کردن آنان #پرسشازچگونگی کرد.
مثلا چرا اتاقت کثیف یا بهم ریخته است، که ناظر به علل و عوامل آن در گذشته است، اما میشود اینطور طرح پرسش کرد که چطور میشود اتاقت را مرتب و تمیز کرد که ناظر به آینده و چگونگی است. شخم زدن اسناد و مدارک و آثار و مکتوبات گذشته و تاریخ در صورتی شایسته است که بتواند سکوی پرش و جهش به مسائل حال و آینده جامعه باشد. اینجاست که اهمیت #تاریختحلیلی به خصوص #جامعهشناسیتاریخی روشن میشود. بنابر این در پژوهشها باید سعی کنیم پرسش از آینده کنیم اما برای پاسخ به آن ها از داده های تاریخی و گذشته نیز استفاده کنیم.
ارتباط با ادمین: @Mkafi50
🔸کانال روش تحقیق اجتهادی
-https://eitaa.com/raveshejtehadiKAFI
-https://ble.ir/raveshejtehadikafi
-@raveshe_ejtehadiKAFI
-https://t.me/raveshe_ejtehadiKAFI
فقه اجتماعی ۲۹، موضوعات و مسائل ۱.mp3
6.72M
عنوان: فقه اجتماعی ۲۹، موضوعات و مسائل ۱
ارائه کننده: مجید کافی
▫️ارتباط با ادمین: @Mkafi50
🔸کانال روش تحقیق اجتهادی
-https://eitaa.co/raveshejtehadiKAFI
-https://ble.ir/raveshejtehadikafi
-@raveshe_ejtehadiKAFI
-https://t.me/raveshe_ejtehadiKAFI
#روش_تحقیق_اجتهادی
#سبک_زندگی
#فقه_اجتماعی
#فلسفه_فقه
#هوشمصنوعی
به نام خدا
یک مسئلهای که در اکثر طرحنامههای پژوهشی دیده میشود این است که محققان مینویسند روش این تحقیق توصیفی تحلیلی است . به نظر میرسد این عبارت دقیق و درست نباشد به دلیل اینکه ذکر عام به جای خاص است. وقتی که سوال از روش پژوهش میشود باید به سه تکنیک اشاره کرد: ۱ تکنیک جمعآوری داده و اینکه ابزار جمعآوری داده چیست اآیا داده ها از منابع و اسناد جمعآوری میشود که بیشتر در مطالعات و تحقیقات تاریخی استفاده میشود یا از میدان و یا از جامعه آماری و همچنین از چه ابزار جمعآوری مثلاً پرسشنامه یا مشاهده یا از فیشبرداری الکترونیکی یا فیش برداری دستی استفاده میکنیم. دومین مورد تکنیک تحلیل دادههای جمع آوری شده است و سومین مورد در مورد تکنیک سنجش اعتبار و روایی دادهها و نتایج به دست آمده میباشد.خب این ۳ مطلب باید در بخش روش هر طرح نامهای بیان شود و اکتفا کردن به اینکه تحقیق توصیفی و تحلیلی است کفایت نمیکند، چون همه تحقیقاتی که پژوهشگران و عالمان انجام میدهند توصیفی تحلیلی است. نمیشود به صرف گفتن توصیفی و تحلیلی در طرحنامه اکتفا کرد . باید حتماً از تکنیک جمع آوری دادهها ، ابزار جمعآوری دادهها ، و تکنیک تحلیل داده و همچنین نحوه یا چگونگی استخراج و استنباط نتایج و در نهایت تکنیک سنجش اعتبار و روایی نتایج استفاده کرد موفق باشید
▫️ارتباط با ادمین: @Mkafi50
🔸کانال روش تحقیق اجتهادی
-https://eitaa.co/raveshejtehadiKAFI
-https://ble.ir/raveshejtehadikafi
-@raveshe_ejtehadiKAFI
-https://t.me/raveshe_ejtehadiKAFI
هدایت شده از M. K.
پرسش شما پاسخ ما
سلام استاد عزیز وقت شما بخیر
عرض ادب و احترام
امروز در جلسه دفاع از یک طرح دکتری یکی از داوران میفرمود تاریخ اجتماعی همان جامعه شناسی تاریخی است. آیا به نظر حضرتعالی حتی با تسامح میتوان این دو را یکی انگاشت؟
ارادتمند🌹🙏🌹
تاريخ اجتماعي به مطالعاتي اطلاق ميشود كه به تحقيقات تئوريك و مشروح در بارة يك نوع اجتماع، يا واقعهاي خاص در گذشته يا دورة زماني اختصاص دارد. از اين رو تاريخ اجتماعي گرايشي كاملا متمايز از گرايش موضوع تاريخ سنتي دارد. از آنجا كه تاريخ اجتماعي شاخهاي از مطالعات تاريخي است، طبعا هدف از آن فهم و شناخت، تحليل، نقد و بررسي پديدههاي گذشته است. اما در راستاي اين هدف از نظريهها و دستآوردهاي علوم اجتماعي به خصوص جامعهشناسي، يعني از روشها، تكنيكها و نظريههاي آن به نحو مقتضي استفاده ميكند. به همين دليل تاريخ اجتماعي از زير شاخههاي تاريخ تحليلي است.
جامعهشناسي تاريخي عبارت است از مطالعة گذشته بر اساس روش در علوم اجتماعي و در چارچوب نظريههاي جامعهشناختي براي فهم پديدههاي اجتماعي معاصر . جامعهشناسان تاريخي به دو دليل هر گونه مقامي به منزلة مورخ بودن را براي خود رد ميكنند و ادعاي تخصص در زمينههاي ديگر را دارند. يكي اين كه هدف آنان از بررسيهاي جامعهشناسي تاريخي فهم پديدههاي معاصر جامعه خودشان است و اين توجه به تاريخ اهميت ثانوي براي آنان دارد؛ و ديگر اين كه آنان تفسيرهاي تاريخي خود را حتيالمقدور بر منابع دست دوم و تواريخي كه مورخان نوشتهاند، مبتني ميكنند.
▫️ارتباط با ادمین: @Mkafi50
🔸کانال روش تحقیق اجتهادی
-https://eitaa.co/raveshejtehadiKAFI
-https://ble.ir/raveshejtehadikafi
-@raveshe_ejtehadiKAFI
-https://t.me/raveshe_ejtehadiKAFI
هدایت شده از M. K.
پرسش و پاسخ
آيا تاريخ علم هست؟
در پاسخ میتوان گفت معرفت تاريخي داراي موضوع، روش تحقيق و هدف مشخص است. اما در مورد وجود نظم و انضباط دروني بين گزارهها (رابطة توصيفي و تبييني گزارهها)، داشتن گزارههاي عام و نظاممند بودن معرفت تاريخي ترديد و شك وجود دارد. از اين رو رشتة علمي تلقي كردن معرفت تاريخ دشوار است
همچنين معرفت تاريخي به دليل نداشتن شرط يقيني بودن، نداشتن نظريه، مبناي رياضي نداشتن، و نداشتن عينيت مشاهده نميتوان آن را علم تجربي تلقي كرد. از اين رو اين نتيجه به دست ميآيد كه به طور مسلم آگاهيهاي تاريخي نوعي «علم عام» يا «شبه علم» نسبت به رشتة علمي و علم تجربي به حساب ميآيند. افزون بر اين از آنجا كه روش معرفت تاريخي تجربي نيست، به طور قطع علم تجربي نخواهد بود. ولي از آنجا كه سطح معرفتي تاريخ از سطح مطلق آگاهي خاصتر و بالاتر است، بايد جايگاهي بين سطح معرفت و رشتة علمي براي آگاهيهاي تاريخ قائل شويم كه نام آن سطح را «علم عام» (شبه علم) ميگذاريم.
ارتباط با ادمین: @Mkafi50
🔸کانال روش تحقیق اجتهادی
-https://eitaa.co/raveshejtehadiKAFI
-https://ble.ir/raveshejtehadikafi
-@raveshe_ejtehadiKAFI
-https://t.me/raveshe_ejtehadiKAFI
براي اين كه معرفت به معناي عام يا همان علم در منطق به رشته علمي تبديل شود، تحقق 5 شرط لازم و ضروري است.
1داشتن موضوع؛
2داشتن روش؛
3نظم و انضباط دروني (ربط منطقي و علّي ـ معلولي بين گزارهها)؛
4داشتن گزارههاي عام نه گزارههاي جزيي و شخصي؛ 'گزاره های تعمیمی
5نظاممند بودن (ارگانيك بودن)؛
علوم تجربي نيز داراي شروطي مستقل هستند، بدين معنا كه علوم تجربي افزون بر اين كه بايد داراي شروط پنجگانه رشتههاي علمي باشند، بايد 6 شرط جداگانه و مستقل به قرار زير نيز داشته باشند:
1. پرسش از امر واقع؛
2. سودمند بودن؛
3. يقيني بودن؛
4. داشتن نظريه؛
5. دقيق بودن؛
6. نسبي بودن؛
این روشن است که همۀ این ویژگیهای یازده گانه نیازمند توضیح هستد که در کتاب فلسفه علم و علم دینی فصل اول: چیستی علم و همچنین در دو مقاله ماهیت پیوستاری علم و ماهیت علم در پارادایم اسلامی توضیح داد شده است.
لینک مقاله ماهیت پیوستاری علم
https://jihs.ut.ac.ir/article_95187.html
لینک مقاله ماهیت علم در پارادایم اسلامی
https://method.rihu.ac.ir/article_2186_d3c65b0c736780dac1c0e42868578b71.pdf
ارتباط با ادمین: @Mkafi50
🔸کانال روش تحقیق اجتهادی
-https://eitaa.co/raveshejtehadiKAFI
-https://ble.ir/raveshejtehadikafi
-@raveshe_ejtehadiKAFI
-https://t.me/raveshe_ejtehadiKAFI
فقه اجتماعی ۳۰، موضوعات و مسائل ۲.mp3
6.06M
عنوان: فقه اجتماعی ۳۰، موضوعات و مسائل ۲
ارائه کننده: مجید کافی
▫️ارتباط با ادمین: @Mkafi50
🔸کانال روش تحقیق اجتهادی
-https://eitaa.co/raveshejtehadiKAFI
-https://ble.ir/raveshejtehadikafi
-@raveshe_ejtehadiKAFI
-https://t.me/raveshe_ejtehadiKAFI
#روش_تحقیق_اجتهادی
#سبک_زندگی
#فقه_اجتماعی
#فلسفه_فقه
#هوشمصنوعی
انواع روش شناسی پژوهش
1. چارچوب نظری
روش شناسی یا چارچوب نظری، مجموعه قواعد و گزاره هایی است که تحلیل و حلاجی پدیده های سیاسی-اجتماعی پیرامونی را تسهیل می کند. چارچوب نظری یا چهارچوب نظری، قدمتی طولانی دارد اما در عصر مدرن، اغلب آن ها از سوی اندیشمندان غربی به دلیل پیشتازی آنان در تفسیر نظام مند پدیدهای انسانی، ابداع و به کار گرفته شده اند. با گسترش علم غربی به اقصی نقاط دنیا، روش های تجزیه و تحلیل امور سیاسی-اجتماعی غربی به کشورهای دیگر دنیا، تسری یافته و بارها در مقالات و رسائل مختلف مورد تست دوباره قرار گرفته و بر اتقان هر یک، در تحلیل امور سیاسی مرتبط، افزوده شده است.کاربست چارچوب نظری،در دنیای پرداده مدرن، اجتناب ناپذیر و ضروری است و مانع از تفسیر سلیقه ایی و بدون معیار و میزان پدیده ها می گردد. نظریه گراندد تئوری، نظریه شرق شناسی، روش تحلیل گفتمان، روش فهم سیاسی و روش تحلیل SWOT، نمونه هایی از چارچوب های نظری اند که بخشی از آن در کتاب های روش شناسی علوم سیاسی چون روش شناسی علوم سیاسی اثر سیدصادق حقیقت و روش و نظریه در علوم سیاسی اثر دیوید مارش و جری استوکر آمده است.
2. مبانی نظری
میل به استفاده از ذخایر علمی بومی به منظور پرهیز از نسبی گرایی و عرفی سازی که از ویژگی های ذاتی علوم غربی است، گرایش به ابداع و کاربست روش های میهنی برای تجزیه و تحلیل پدیدهای سیاسی-اجتماعی را تشویق کرده از این رو، اندیشمندانی از شرق با اتکا به ذخیره های علمی ملی و دینی خود کوشیده اند، چارچوب هایی را جهت آنالیز پدیده ها ارائه دهند که ضمن پرهیز از کپی برداری های معمول، روش جدید برای شناخت محیط اطراف انسانی ایجاد نماید. تفاوت معماری شرقی و غربی یا تفاوت استشراق ادوارد سعید و استغراب محمدالجابری تا حدی نشانگر تفاوت چارچوب نظری و مبانی نظری است. هرچند اغلب، تفاوتی بین این دو قائل نیستند اما ابتنای یکی بر ذاتیات غربی و دیگری بر ذاتیات شرقی، تفاوتی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت.به هر روی، اندیشمندان سازنده و مبدع مبانی نظری معتقدند امور شرقی را تنها می توان با چارچوب های بومی تجزیه و تحلیل کرد. نظریه اعتباری علامه طباطبایی، نظریه بوم گرایی دکتر ابراهیم برزگر، نظریه عصبیت ابن خلدون و نظریه مدینه فاضله فارابی مثال هایی در این زمینه است.
3. مدل مفهومی
مدل مفهومی روشی دیگر در تحلیل پدیده هاست که از کاربرد فراوان برخوردار است. در مدل مفهومی، کلیدی ترین مفهوم یا واژه یک نوشتار، نخست لغوی و سپس اصطلاحی تعریف می گردد و از بین تعارف اصطلاحی، تعریفی انتخاب می شود( تعریف مختار) و در گام بعدی اجزای اصلی تعریف مختار استخراج(تعریف عملیاتی) و مبنای تحلیل قرار می گیرد. انتخاب تعریف، تابع قواعد ساده ای است از جمله انتخاب یک تعریف از بین تعاریف مختلف، استخراج و ترکیب اجزای مشترک تعاریف یا الهام گیری از تعاریف و عرضه تعریف برآمده از آن، البته هر یک از این روش ها باید از یک استدلال قابل دفاع یا اصطلاحا از دلایل محکمه پسند برخوردار باشد.مدل مفهومی در میانه چارچوب نظری و مبانی نظری قرار می گیرد و در واقع، گامی است برای فاصله گیری از کاربست روش های غربی که کاملا قادر به تجزیه و تحلیل پدیده های سیاسی-اجتماعی شرقی نیستند، به شمار می روند.
مرتضی شیرودی
23 آبان 1403
هدایت شده از M. K.
بررسی نکات یادداشت دکتر صفری.mp3
5.32M
نکات یادداشت دکتر صفری
ارائه کننده: مجید کافی
▫️ارتباط با ادمین: @Mkafi50
🔸کانال روش تحقیق اجتهادی
-https://eitaa.co/raveshejtehadiKAFI
-https://ble.ir/raveshejtehadikafi
-@raveshe_ejtehadiKAFI
-https://t.me/raveshe_ejtehadiKAFI
Ph d Safari:
باسلام واحترام وتشکر . لطف فرمودید . ان شاءالله که وقتتان تلف نشده باشد . شاید اختلافی بنیادین در تعریف مفاهیم با هم داشته باشیم که طبیعی است . اینجانب در ضیق مجال ناچار از برخی اصطلاحات ترجمه ای استفاده می کنم .اما در آغاز توضیح میدهم که این را خود اینگونه تعریف کرده و بر اساس آن مشی میکنم . مثلا مروری بر جامعه شناسی تاریخی جنابعالی داشتم که بسیار مفید بود .اما تصریح فرموده بودید که قسمت جامعه شناسی بر قسمت تاریخ غلبه دارد. در حالی که درک ما از جامعه شناسی تاریخی آن است که با ابزار وداده های جامعه شناسی بتوانیم به گذشته رفته و جامعه آن روز مثل جامعه زمان پیامبر .ص. را تحلیل کنیم. تقید به اصطلاحات بیرونی و لزوم عدم خروج از آنها باعث دست وپاگیر شدن علم تاریخ وعدم پیشرفت آن است. به قول برخی درگیری دراین اصطلاحات مثل کسی است که دور استخر می چرخد. در حالی که الان نیاز به ورود در آب وشنای عمیق است. دوستانی را دیده ام که در صدد طرحی نو در انداختن بوده اند اما به جهت این اصطلاحات و تعاریف نتوانسته اند در داخل استخر به کار خود ادامه دهند . جالب آنکه این تقیدات معمولا از بیرون تاریخ واز ناحیه علوم دیگری همچون فلسفه علم . علوم سیاسی و علوم اجتماعی بر تاریخ تحمیل میشود . شاید فعلا بهتر است همدیگر را با واژه "فهم اشتباه"یاد نکنیم وبرای تاریخی ها هم حقی در بنیان نهادن اصول خود قائل باشیم و اختلاف رویکردها را بپذیریم.
بد نیست از تجربه ای یاد کنم . مدتها بود که هر کس منبعی از اینجانب در باره روش شناسی تاریخ طلب میکرد کتاب استاد د.پاکتچی را معرفی میکردم . با اینکه دوستان مستعدی بودند اما کمتر فایده میبردند .به هر حال پس از مدتی به این نتیجه رسیدم که ایشان هم از بیرون تاریخ برای تاریخ تعیین تکلیف میکند واز بس از اصطلاحات بیرونی استفاده میکند و تکالیف سنگین به مخاطب ارائه میدهد خواننده اصلا احساس ملموس بودن این قواعد وروش ها را در علم تاریخ نمی نماید. از این جهت هم اکنون در به در دنبال منبعی جایگزین هستم که قواعد وروش ها و مبانی تاریخ تحلیلی را با کمترین در گیری با اصطلاحات احیانا غیر کارآمد و مفید وبا بیشترین عینیت سازی مطرح کند که در این مسیر از دوستان استمداد می طلبم.
سلام علیکم
پارت اول نشست علمی
فایل صوتی کل جلسه
💠تحت عنوان: چیستی جامعه شناسی تاریخی و تاریخ اجتماعی
💠 سخنران: جناب دکتر مجید کافی
💠 زمان: چهارشنبه(۱۴۰۳/۷/۲۵)
💠 مکان: دانشگاه یزد/ سالن منتظر قائم
▫️ارتباط با ادمین: @Mkafi50
🔸کانال روش تحقیق اجتهادی
-https://eitaa.co/raveshejtehadiKAFI
-https://ble.ir/raveshejtehadikafi
-@raveshe_ejtehadiKAFI
-https://t.me/raveshe_ejtehadiKAFI
سلام علیکم
قسمت دوم نشست علمی
فایل صوتی کل جلسه
💠تحت عنوان: فلسفه نظری و تحلیلی تاریخ
💠 سخنران: جناب دکتر مجید کافی
💠 زمان: چهارشنبه(۱۴۰۳/۷/۲۵)
💠 مکان: دانشگاه یزد/ سالن منتظر قائم
▫️ارتباط با ادمین: @Mkafi50
🔸کانال روش تحقیق اجتهادی
-https://eitaa.co/raveshejtehadiKAFI
-https://ble.ir/raveshejtehadikafi
-@raveshe_ejtehadiKAFI
-https://t.me/raveshe_ejtehadiKAFI
سلام علیکم
قسمت سوم نشست علمی
فایل صوتی کل جلسه
💠تحت عنوان: تفاوت جامعه شناسی تاریخی با فلسفه نظری تاریخی
💠 سخنران: جناب دکتر مجید کافی
💠 زمان: چهارشنبه(۱۴۰۳/۷/۲۵)
💠 مکان: دانشگاه یزد/ سالن منتظر قائم
▫️ارتباط با ادمین: @Mkafi50
🔸کانال روش تحقیق اجتهادی
-https://eitaa.co/raveshejtehadiKAFI
-https://ble.ir/raveshejtehadikafi
-@raveshe_ejtehadiKAFI
-https://t.me/raveshe_ejtehadiKAFI