eitaa logo
روش تحقیق
495 دنبال‌کننده
32 عکس
15 ویدیو
46 فایل
🔸جستارها و اشتراک داده‌ها درباره روش پژوهش، استنباط، تحصیل و تدریس (با تأکید بر علوم اسلامی) #کتاب_روز #مقاله_روز #جدول_روز #نمودار_روز #گام_های_استنباط_فقهی #مهارت_روز #ترفند_روز #صدای_روز #شناسه_روز #نرم_افزار_روز و ... 🔹پیوند مدیر (جمالی): @SjJamali
مشاهده در ایتا
دانلود
NoorHelp.pdf
785.6K
راهنمای استفاده رایگان از نرم افزارهای نور برای طلاب
Cover.jpg
51.5K
⚜راه اندازی سرویس قاصدک نور در سامانه سخا ⚜ اداره کل فناوری و مدیریت اطلاعات مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، در راستای گسترش خدمات فناوری به طلاب و روحانیون معزز، طی تفاهم‌نامه‌ای با شرکت نور رایانه سپهر(وابسته به مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی)، به ارائه نرم‌افزارهای علوم اسلامی و حوزوی در بستر وب (بر روی سامانه سخا) با شرایط ویژه و رایگان اقدام نموده است. سرویس «قاصدک نور» چیست؟ میز کار مجازی قاصدک نور این امکان را می‌دهد که در مصرف فضای ذخیره‌سازی سخت‌افزار و نرم‌افزار صرفه‌جویی کنید. با استفاده از این قابلیت در سامانه سخا، طلاب معزز در نسخه‌ای یکپارچه، از نرم‌افزارهای مختلف استفاده می‌کنند و نیاز به خرید و نصب نرم‌افزار بر روی سیستم‌های کامپیوتری نیست. از ملزومات این سرویس اتصال به اینترنت است. ویژگی‌های برتر «قاصدک نور» • دیگر مجبور نیستید هزینه هر نرم‌افزار را به‌صورت جداگانه پرداخت کنید، بلکه به‌صورت رایگان می‌توانید از تمام نرم‌افزارهای نور استفاده نمایید. • برای استفاده از این قابلیت می‌توانید در بستر وب و از تمامی دستگاه‌های خود استفاده کنید؛ تلفن همراه، لب تاپ، تبلت یا هر دستگاه دیگر می‌تواند ارائه‌دهنده این سرویس به شما باشد. • در این سرویس می‌توانید چند نرم‌افزار به‌صورت هم‌زمان استفاده نمایید. • از نصب نرم‌افزارها بی‌نیاز می‌شوید. • فضای دستگاه شما اشغال نمی‌شود. • محدودیت کاربر، زمان و مکان برای شما از بین رود. 🔗 مشاهده خبر در سایت: yon.ir/YGVJ6 #⃣ #مرکز_خدمات_حوزه 📢 کانال روابط عمومی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه 🆔 @csis_omumi 🆔 https://eitaa.com/csis_omumi
🔸 مژده به دوستانی که و می‌نویسند. جستجو در مقاله، کتاب و پایان نامه. ✍️ ابزار کارآمد جستجو در منابع علمی فارسی: 🌐 http://elmnet.ir ✅ این جویشگر شبیه موتور جستجوی scholar.google.com است با این تفاوت که برای مقالات فارسی طراحی شده و سایت‌های نمایه‌کننده اسناد علمی مانند مگیران، نورمگز، sid، ensani، civilica و همچنین سایت های اصلی نشریات علمی پژوهشی را ایندکس کرده و در قالب یک سامانه یک‌پارچه در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد. ✅ پژوهشگران با استفاده از این جویشگر می‌توانند در اطلاعات مقالات کنفرانس‌ها، نشریات و اطلاعات پایان‌نامه‌های ایران‌داک جستجو کنند. ✅ در صورتی که مقاله‌ای به‌صورت رایگان در یکی از این سایت‌ها عرضه شده باشد، لینک دانلود مستقیم فایل مقاله در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. ✅ این جویشگر با ارائه امکاناتی ویژه، امکان شناسایی کلیدواژه‌های پرتکرار و هم‌استفاده در بسیاری از حوزه‌ها را برای پژوهشگران فراهم می کند.
🔸املای درست برخی از واژه‌ها: • «اثناعشر» (نه اثنی‌عشر. «اِثناعشر» به معنای دوازده است: شیعۀ اثناعشری) • «ارائه» (نه ارایه؛ چون همزه جزو حروف اصلی کلمه است و نمی‌توان آن را تبدیل به «ی» کرد) • «بحبوحه» (نه بهبوهه/ بهبوحه) • «برهه» (نه برحه) • «بنیان‌گذار» (نه بنیان‌گزار) • «بی‌محابا» (نه بی‌مهابا) • «پول خرد» (نه خورد) • «ترجیح» (نه ترجیه) • «توجیه» (نه توجیح) • «جزئی» (نه جزیی؛ چون همزه جزو حروف اصلی کلمه است و نمی‌توان آن را تبدیل به «ی» کرد) • «خانه‌ای، جمله‌ای» (نه خانه‌ایی، جمله‌ایی. توضیح اینکه «خانه‌ئی» و «خانه‌یی» هم درست‌اند، ولی رایج نیستند) • «راجع به» (نه راجبه/ راجب به) • «رئیس» (نه رییس؛ چون همزه جزو حروف اصلی کلمه است و نمی‌توان آن را تبدیل به «ی» کرد) • «زادبوم» (نه زادوبوم. معنایش “محلِ تولد” است) • «سپاس‌گزار» (نه سپاس‌گذار) • «سؤال» (نه سئوال/ سوآل/ سوال) • «شکرگزار» (نه شکرگذار) • «شیء» و نکره‌اش: «شیئی» (نه شی/ شئی) • «علاقه‌مند» (نه علاقمند) • «فروگذار» (نه فروگزار) • «فنّاوری» (نه فن‌آوری؛ چون فنّاوری به معنای آوردن فن نیست، بلکه به‌معنای داشتنِ فن و به‌کاربردنِ آن است) • «مأخذ» جمعش: «مآخذ» • «مبدأ» (نه مبداء) • «مذاق» (نه مزاق/ مذاغ) • «مرهم» (نه مرحم. مرهم همان پانسمان امروزی است) • «مرئی» (نه مریی؛ چون همزه جزو حروف اصلی کلمه است و نمی‌توان آن را تبدیل به «ی» کرد) • «مزبور» (نه مذبور) • «مشکل» (نه مشگل. این کلمه عربی است و نمی‌تواند «گ» داشته باشد) • «مطمئن» (نه مطمعن) • «معتنابه» (نه متنابه. معنایش “درخور اعتنا”ست) • «معذب» (نه موذب) • «منشأ» (نه منشاء) • «ناهار» (نه نهار) • «نمازگزار» (نه نمازگذار) • «وهله» (نه وحله) ▫️@raveshetahghig
جدول فقهای اهل سنت و تألیفات آنان از ابتدا تا اوایل سده نهم هجری.docx
178.9K
🔴 3 🔴 🔸موضوع جدول : جدول فقهای اهل‌سنت و تألیفات آنان از ابتدا تا پایان سده پنجم هجری 🔸70 کتاب در 3 صفحه 🔹حجم : 174.6 کیلوبایت (با فرمت سند وُرد) ▫️ @raveshetahghig
🔴 #ترفند_روز 1 🔴 🔸اگر دسترسی به انبوهی از نرم‌افزارهای مرکز کامپیوتری اسلامی (نور) دارید ولی دنبال یک کتاب خاص می‌گردید و نمی‌دانید در کدام‌یک از نرم‌افزارهای نور هست؟ 🔹به پیوند زیر مراجعه کرده و نام کتاب را در قسمت «جستجو در عناوین کتب» بنویسید و دگمه جستجو را بزنید. ▪️ http://www.noorshop.ir/fa/book/search 🔹اگر کتابتان در نتیجه جستجو مشاهده شد بر روی نام آن فشار دهید. 🔹در صفحه جدید بازشده، در داخل قسمت سبزرنگ نام نرم‌افزاری که حاوی این کتاب است دیده می‌شود. ▫️ @raveshetahghig
🔴 1 🔴 🔸گام 1 گزینش موضوع فقهی و موضوع‌شناسی ناظر به موضوع مسأله (در فقه تفریعی) 🔸توضیح اجمالی و نکته‌ها: در کارگاه سطح یک (نخستین تمرین پژوهشی) اولویت با گزینش موضوع عبادی و غیر مستحدثه است. به دلیل : الف) برخورداری از آیات و روایات برای تمرین کافی ب) آسانی نسبی و نبود پیچیدگی‌های خاص 🔹در فقه تفریعی سؤال‌محور، نخست باید موضوع سؤال و حد و مرز مفهومی آن روشن گردد. مقصود از «موضوع‌شناسی» در این‌جا با «موضوع‌شناسی» وابسته به متون دینی تفاوت اساسی دارد. 🔹توضیح این‌که: دو گونه «موضوع‌شناسی» وجود دارد: 🔹الف) شناخت موضوع‌ مسأله در فقه تفریعی این موضوع‌شناسی پیش از مراجعه به متون دینی صورت می‌گیرد و چه بسا نیاز به مراجعه به متخصصان آن موضوع باشد. مثال: حکم عصیر عنبی چیست؟ (در این‌جا برای حصول به نتیجه درست باید تفاوت عصیر عنبی با خمر یا شیره انگور یا سرکه روشن گردد و چه بسا در این مسیر نیازمند رجوع به متخصص باشیم) حکم بیمه چیست؟ حکم خوردن فلان حیوان چیست؟ 🔹ب) شناخت موضوع قضایای نصوص دینی این موضوع‌شناسی پس از مراجعه به متون دینی و بر روی موضوعات گزاره‌های طرح شده در نصوص دینی صورت می‌گیرد به هدف واکاوی و شناخت کافی از آن. ابزارهای این موضوع‌شناسی نیز مراجعه به دانش لغت و علوم ادبی و قرائن محیطی وابسته به زمان صدور نص می‌باشد. مثال: اتقوا الله، اقیموا الصلاة، ... مفهوم تقوا و صلاة در زمان صدور این دو نص به چه معناست؟ 🔹برای موضوع‌شناسی می‌توان از کتاب‌ها و نیز پایگاه‌های دانشنامه‌ای بهره برد. ▫️ @raveshetahghig
🔴 2 🔴 🔸چگونگی ارجاعات در مقاله رجالی : 🔸 ارجاعات به کتاب‌های رجالی باید دقیق و به شیوه خاص خود درج گردد. باید توجه داشت که آدرس‌دهی هر کتابی، با توجه به نوع نگارش آن ممکن اس با دیگری متفاوت باشد. ▪️ اگر منبع، فهرست نجاشی و فهرست شیخ طوسی است: باید در کنار صفحه، شماره راوی نیز درج شود. مثال: فهرست النجاشی، ص274 ش717.) ▪️ اگر منبع، رجال کشی است: باید شماره گزارش درج شود. ▪️ اگر منبع، رجال برقی و رجال طوسی است: باید عنوان فصل که از اصحاب کدام امام علیه السلام است درج شود. ▪️اگر منبع، خلاصة الاقوال علامه حلی و رجال ابن‌داود است: باید بیان کرد که نام راوی در کدام بخش کتاب (اول یا دوم) درج شده است. زیرا این دو کتاب دربردارنده دو بخش است. بخش نخست راویانی که وثاقت آن‌ها پذیرفته شده و بخش دوم راویانی که وثاقت آن‌ها پذیرفته نشده است. 🔸بنابرین در آدرس‌دهی، درج شماره صفحه کافی نیست. ▫️ @raveshetahghig
🔴 2 🔴 🔸گام 2 : تجمیع و بخش‌بندی داده‌های قرآنی 🔸توضیح اجمالی : در این گام، آیات مرتبط با موضوع گردآوری ‌می‌شود. میزان ارتباط ممکن است سطوح یکسان نداشته باشد. در آغاز، باید هر آیه‌ای که احتمال اثرگذاری بر روی موضوع مورد نظر را داشته باشد باید گرد آید. این کار باعث می‌شود تا هیچ آیه‌ای از دست پژوهشگر نرود. 🔸پیش‌نیازها و مهارت‌های لازم در این گام : 1. مهارت‌های نرم‌افزاریِ جستجو مهارت بهره‌گیری از نرم افزار نور التفاسیر یا هر نرم‌افزاری که امکان جستجوی گسترده در آیات را دارد. (این امکان اکنون در همه نرم‌افزارهای نور وجود دارد) 2. مهارت‌های یافتن کلید واژه‌های متنوع و مرتبط 3. بررسی معناشناسی اولیه (نه چندان عمیق و دقیق) بر روی واژگان مرتبط 4. یافتن نقاط حساس و گرانی‌گاه‌های موجود در آیات، در اثنای جستجو 🔸نکاتی درباره بخش‌بندی آیات 1. هر چه دسته‌بندى ریزتر و جزئى‌تر و طبقه‌بندی‌شده‌تر باشد، نتایج دقیق‌تر و همه‌جانبه‌تر به دست خواهد آمد. 2. در مواردی که نتیجه جستجوی آیات، پرشمار است بخش‌بندی پس از پیشرفت اولیه جستجو (10 تا 30 درصد) صورت می‌گیرد و در انتظار پایان مرحله جستجو نمی‌ماند. (به عبارت دیگر، این گام پس از پیشرفت 10 تا 30 درصدی گام پیشین آغاز می‌شود نه پس از پایان آن) 3. بخش‌بندی آیات تحلیل و واکاوی داده‌ها را برای پژوهشگر آسان و از آشفتگی و دشواری ساماندهی انبوه داده‌ها جلوگیری می‌کند. 4. بخش‌بندی بر پایه هدف و غرض مورد نظر از مسأله، و گاه بر پایه موضوعات متقارب و به هم‌پیوسته صورت می‌گیرد. 5. تنظیم و ساماندهی اولیه نوشتار از همین مرحله آغاز می‌شود و نباید پس از تجمیع همه داده‌ها صورت گیرد. 🔸فواید بخش‌بندی آیات: 1. تسهیل در جمع‌بندی و تحلیل پایانی 2. توجه به زاویه‌دیدها در تحلیل و ارائه تحلیل درست 3. به دست‌آمدن میزان بسامد هر مطلبی در آیات و توانایی سنجش نقاط درشت و ریز بر پایه آن ▫️ @raveshetahghig
ریشه های فقه تفریعی.mp3
9.08M
🔴 #صدای_روز 1 🔴 🔸از آیت الله سید احمد مددی 🔸 درس خارج مکاسب - 10 مهر 1397 🔸مدت : 25.13 دقیقه (برش‌خورده) 🔸حجم : 8.65 مگابایت 🔹موضوع : #مکتب_بغداد (1) ریشه‌های شکل‌گیری فقه تفریعی؛ اثرپذیری شیعه امامیه در بغداد از ساختارهای اهل‌سنت؛ شرایط خاصی که شیخ طوسی در آن قرار داشت و اثر آن بر نگاشته‌های وی؛ بستر پذیرش حجیت خبر واحد از سوی شیخ طوسی ▪️نشر این سخنان به معنای تأیید یا رد کامل محتوای آن نیست و صرفا برای توجه‌دادن پژوهشگران به موضوعات طرح شده در آن انجام می‌گیرد. ▫️ @raveshetahghig
املاي امروزينه فارسي.pdf
147.3K
🔴 #مهارت_روز 3 🔴 🔸قواعد املای امروزینه فارسی 🔸نویسنده : جویا جهانبخش 🔸17 صفحه - فارسی 🔸حجم : 143 کیلوبایت (در قالب پاور پوینت) ▫️ @raveshetahghig
🔴 3 🔴 🔸گام 3 : بررسی قرائن درونی فهم آیات 🔸دربردارنده مراحل زیر: 1. بررسی صرفی و نحوی: تجزیه و ترکیب آیه با رویکرد معنا محور (با آزادی فکری و عدم تعبد محض به قواعد ادبی و اعتنا به موارد مشابه استعمالی) 2. بررسی ابعاد بلاغی آیات در صورت ارتباط با موضوع مورد نظر (اسلوب‌ها، عنصرهای بلاغی و مجازها و ... .) 3. بررسی لغوی واژگان اثرگذار بر موضوع فقهی مورد نظر 4. بررسی سیاقی آیات (در نظر گرفتن مجموع آیه و نیز آیات پسین و پیشین که وحدت نزولی و وحدت فرازی دارد) یکی از نکات مهم در دلالت لفظی فهم مَساق کلام است. که اصلا مطلب برای چه ذکر شده و چرا این تعبیر آمده است؟ 🔸پیش‌نیازها و مهارت‌های لازم در این گام : 1. کتابشناسی بهترین کتب تجزیه و ترکیب قرآن 2. کتابشناسی کتب معجمی و موسوعه‌ای صرف و نحو برای مراجعات اولیه 3. آشنایی با نرم‌افزار کتابخانه قواعد ادبیات عربی 4. کتابشناسی کتب معجمی و موسوعه‌ای بلاغی برای مراجعات اولیه 5. آشنایی با دو شیوه تقلیدی و اجتهادی در بررسی لغوی 6. آشنایی اجمالی با تاریخ دانش لغت و لغت‌دانان 7. کتابشناسی و مهارت بهره‌گیری از کتاب‌های لغت (دربردارنده کتاب‌های لغت عمومی، غریب الحدیث و القرآن، کتاب‌های فروق اللغه، فقه اللغة، غریب اللغة و ... ) 8. آشنایی با نرم افزار قاموس النور 9. آسیب‌شناسی رجوع به کتب لغوی: عدم تمایز معنای نخستین واژه‌ها با معانی پسین، عدم تعهد به ارائه تفاوت‌های ریز میان مفاهیم، عدم جداسازی معانی مجازی و حقیقی، عدم جداسازی معانی اصطلاحی و حقیقی، تأثیر مذاهب فکری بر روی تحلیل‌های لغوی و ... . 10. آموزش مهارت‌های تحلیل لغوی (توجه به متقابل‌ها و متضادها، مرکب‌ها، مفاهیم متقارب المعنی و ...) 11. آموزش مهارت واکاوی موارد استعمال مشابه در نصوص کهن (آیات، احادیث شیعه و سنی، اشعار کهن، ... ) 12. توجه به مبانی درست فهم آیات (زبان قرآن چیست؟ عرفی، قابل فهم مردم زمان نزول، علمی، تأویلی و اسرارگونه، چند معنایی ...) 13. مبنای درست در مناسبات میان قرآن و سنت ▫️ @raveshetahghig