🛑⛔️درآمدی بر روش درک احکام شرعی از منابع دین با ذهنیت کل گرایانه در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی
0️⃣یکی از روش های رایج در استنباط احکام دینی پیدا کردن راه حل (حکم) مسائل جامعه از طریق ارائه مسئله ها به منابع دینی اعم از قرآن و روایات است. بعنوان مثال یک پدیده/مسئه مانند تصادف یک خودرو را در نظر بگیرید، اینکه چه کسی اعم از دانشمند علوم اجتماعی/انسانی، دانشمند علوم طبیعی، فیلسوف، یک مهندس و یا حتی یک فرد عادی به مسئله نظر بیفکند، منجر به استخراج راه حل های متفاوتی می شود، لذا شخصیت افراد بر روی درک مسئه تاثیر گذار است. متناسب با نوع نگاه افراد که خود وابسته به لایه ادراکی و شناختی (مدل های ذهنی،جهان بینی...) است هر کدام بخشی از پدیده یا مشکل را می بینند لذا در گام اول نیاز به ابزارهایی داریم که به ما کمک کند یک نگاه کل گرایانه نسبت به مسئله پیدا کنیم. در مرحله بعد نیازمند ارائه مسئله به منابع دین هستیم ولی همانطور اگر شخصی که مسئله را به منابع دین عرضه می کند نگاهی تک بعدی داشته باشد احکامی نیز که استنباط می کند تک بعدی خواهد بود لذا نیاز است ابزارهایی ایجاد کنیم که به ما یک فهم کل گرایانه برای دریافت نگاه های مختلف از آیات و روایات را ایجاد کند. یعنی فرض کنید فاعل های فرضی نماینده هر آیه و روایت باشند، به بیان دیگر هر کدام از این فاعل های فرضی نماینده یک نظام هستند لذا یا ما باید ان فاعلی که نگاه کلان نگر در آیات و روایات دارد را پیدا کنیم و راه حل را از او دریافت کنیم یا در صورت نبود یا عدم پیدا کردن همچین فاعلی، خودمان با دریافت راه حل های مختلف از هر نماینده؛ بتوانیم با ابزارهایی آن راه حل کل گرایانه را ایجاد نمائیم. اگر بتوانیم ان فاعل که نماینده ذهنیت کل گرایانه است را پیدا نمائیم می توانیم به صورت معکوس مسائل و مشکلات جامعه را نیز از طریق ابزارهایی که ان فاعل در اختیارمان می گذار حل نمائیم، پیدا کردن این فاعل نماینده ذهنیت کل گرا از آمال و آرزوهای بنده هست. البته در صورت حضور امام معصوم آن فاعل که ذهنیت کلان نگر و تقلیل گرایانه هر دو را دارد خود امام است و دیگر نیازی به ایجاد چنین فاعل های فرضی نیست و خودم امام معصوم دارای این نوع استنباطی خواهند بود.
1️⃣یکی دیگر از روش های استنباط احکام دینی که به ذهن بنده حقیر خطور می کند پیدا کردن خود دغدغه ها و مسئله هایی است که آیات و روایات به آن اشاره می کنند. در اینجا نیز ممکن است هر فاعلی ابعادی از مسئله را بیان کند لذا نیاز است همانند مسئله قبلی آن فاعلی که نگاه کل گرایانه دارد را پیدا کرده یا مجدد ابزارهایی را استفاده نمائیم که بتواند آن نگاه کل گرایانه را ایجاد نماید.
2️⃣یکی دیگر از نگاه های کل گریانه به منابع دینی مبنا قرار دادن نظامات عبادی و ربط دادن آن ها به نظامات استنباط شده از عقل بشری است. بعنوان مثال محدودیت ها و شرایط خاصی که در هریک از مراحل قبل، حین و بعد از نماز اعم از مثلا مکان نماز گذار...برقرار است منجر به اتصال نظام عبادی به انواع نظامات بشری می گردد.
3️⃣یکی دیگر از روش های کل گرایانه برای امتداد دین در جامعه فهم نیازهای انسانی از منابع دینی و بسط آن ها برای نظام سازی است.
در کل برای تمدن سازی نیازمند ترکیبی از این روش ها هستیم و لازم به ذکر است مطلب ارائه شده بسیار کلی می باشد و در مقام جزئیات نیازمند حل چالش های خیلی بیشتری هستیم.
@raveshetamadoni
نیازمند چارچوبی مبتنی بر روش های کل گرایانه برای تجزیه و تحلیل حکمرانی در نظام ولائی هستیم. خیلی از متخصص ها مفاهیم مرتبط با حکمرانی رو با علوم فرارشته ای خلط می کنند و به علت عدم درک درست هیچوقت به مقصد نهایی هم نمی رسند.
@raveshetamadoni
علاوه بر طراحی انواع نظامات و شبکه نظام چند فاعلی مبتنی بر ذهنیت کل گرایانه، یکی دیگر از مسائلی که به دنبال صورتبندی آن هستم، استخراج چارچوب حکمرانی نظام ولایی مبتنی بر تحقیقات فرارشته ای و ذهنیت کل گرایانه است.
@raveshetamadoni
اول فناوری، فقط فناوری
ذهنیت کل گرایانه نشان می دهد که انواع نظامات تمدنی در معرض ملاحظاتی هستند که ابعاد متعددی را در بر می گیرند. در حالی که نگاه صرفا فناوری محور مهم است و بر اساس رویکردهای گذشته تمایل دارد بر تعاملات نظامات انسانی تسلط یابد، اما در ارائه ابزار قوی و لازم برای پرداختن به نظامات انسانی و مشکلات آن ها محدود است. در عوض، با نگاهی فراتر از فناوری، نظامات انسانی در معرض تأثیرات کلگرایانه در ابعاد فردی، خانوادگی، سازمانی، اجتماعی، زیست محیطی، مدیریتی، سیاسی، سیاستگذاری، اطلاعاتی... هستند. نگاه محدود به یک نظام انسانی از دیدگاه «اول فناوری، فقط فناوری» کوته بینانه است. طیف قوی ملاحظات کل گرایانه برای درک بهتر ساختار، رفتار و عملکرد تولید شده از انواع نظامات ضروری است. فعل و انفعال بین ابعاد مختلف کل گرایانه یک سیستم مطابق با جهان بینی سیستمی است و نشان می دهد که تعامل آنها چیزی را تولید می کند که اجزای منفرد نمی توانند.
@raveshetamadoni
برشی دیگر بر پروژه تحقیقاتی چارچوب حکمرانی نظام ولایی مبتنی بر تحقیقات فرارشته ای
@raveshetamadoni
می دانند و تغییر ایجاد می کنند
تغییر ایجاد می کنند که بدانند.
@raveshetamadoni
چشم انداز، مأموریت و ارزش های مرکز تحقیقات پیشرفته تمدن نوین اسلامی
@raveshetamadoni
برای تحقق #تمدن_نوین_اسلامی در حوزه فناوری های سخت ما به دو مسیر نیاز داریم، مسیر علمی و مسیر اکتشافی. متاسفانه در کشور ما مسیر اکتشافی هنوز خوب طی نشده...و بدتر از اون برای طی کردن مسیر اکتشافی از اساتید دانشگاه استفاده میشه....!!
@raveshetanadoni
قانونگذاری توسط حاکمیت را میتوان از مهمترین آثار بشری بهشمار آورد. آنها برای رسیدگی به مهمترین مشکلات جامعه استفاده می شوند و تأثیر مستقیمی بر حقوق انسان ها، سبک زندگی و سبک حکمرانی دارند. با این حال، برخلاف موفقیت های دیگر محصولات مانند رایانه، آنتی بیوتیک ها و تلفن همراه؛ قوانین عمدتاً در هدف خود که حل مشکلات اجتماعی است شکست خورده اند. نتیجه این شکست این است که جنگ، بحران های مالی، نرخ بالای جنایت، فقر و بی خانمانی و... همچنان گریبانگیر مردم در هر منطقه از جهان با وجود صرف #منابع هنگفت تحت نظارت و هدایت قوانین حاکمیت است. در پاسخ به مشکلات که هرگز حل نمی شوند، مجالس قانونگذاری قوانین بیشتری را ایجاد می کنند که به ابعاد، هزینه و پیچیدگی دولت می افزاید، اما برای بهبود وضعیت انسانی هیچ کاری انجام نمی دهند یا کار کمی انجام می دهند. نتیجه این روند شکست خورده، این است که مجموعه قوانین به قدری بزرگ و پیچیده شده است که "شناخت قانون" برای هرکسی غیرممکن شده و دولت ها باید قوانین را به طور انتخابی و با نقض حاکمیت قانون اجرا کنند. این هرج و مرج فزاینده قوانین، خود یک مشکل جدی اجتماعی است، زیرا حیات دولتهایی را که موظف به تأمین نظر شارع مقدس و حقوق مردم خود را دارند، تهدید میکند و به ظهور و رشد دولتهای غیرالهی و مستبد کمک میکند تا قدرت، امتیازات و ثروت را برای حاکمان خود تضمین کنند. دو سوال پیش می آید. 1) علت شکست قوانین چیست؟ 2) برای بهبود عملکرد حل مسئله قوانین چه می توان کرد؟ پاسخ سوال اول اصلاح روش سنتی قانونگذاری است. پاسخ سوال دوم علم احکام (فقه نظامات) و قانون گذاری است.
کارکردها و ساختارهای جامعه علمی (علم به معنای عام) که نظام بنیادین و کلیدی برای تشکیل #تمدن_نوین_اسلامی است، می بایست در اولویت اول مبتنی بر عقلانیت ارزش گرا طراحی و معماری گردد.
@raveshetamadoni
روش های بی ایمان سازی جوامع توسط دانشمندان غربی
بعد از جنگ جهانی دوم دانشمندان غربی تحت "نظریه مدرنیزاسیون" به دنبال سکولاریزاسیون و بی دینی جامعه رفتند. آن ها بیان می کنند که سه عامل منجر به بی دینی جامعه می شود: تمایز اجتماعی، جامعه پذیری و عقلانی شدن. «تمایز اجتماعی فرآیندی است که توسط آن نقشها و نهادهای تخصصی ایجاد میشوند. . . برای رسیدگی به ویژگی ها یا کارکردهای خاص» مانند آموزش، مراقبت های بهداشتی، رفاه، و غیره، که همه آنها قبلاً تحت یک نهاد (مذهبی) متحد شده بودند. جامعه پذیری فرآیندی است که طی آن زندگی کمتر توسط «جوامع نزدیک، یکپارچه و در مقیاس کوچک» و بیشتر توسط واحدهای بزرگتر، مانند «ملت» سازماندهی می شود. عقلانی شدن به تأثیر فزاینده کاوش عقلانی و تجربی اشاره دارد. این خود را به طرق مختلف نشان می دهد، از جمله توسعه فناوری (که «عدم اطمینان و در نتیجه اتکا به ایمان» را کاهش می دهد) و عقلانی کردن الهیات و اخلاق. از دیگر عوامل می توان به بازارسازی تا جدی که دین را نیز در بر بگیرد، اشاره نمود.
@raveshetamadoni
اولین نقشه جامع تمدن نوین اسلامی-نسخه 1.3 .jpg
17.06M
بسم الله الرحمن الرحیم
عنوان: نقشه جامع دستیابی به تمدن نوین اسلامی از نگاه فرارشته ای
کاربرد: سند...
محل استفاده: نهادهای دولتی-خصوصی-حوزه علمیه قم
نسخه 1.3
وضعیت: در حال تکمیل شدن
طراح: رضا کیانوش
@raveshetamadoni