eitaa logo
تمدن نوین اسلامی
700 دنبال‌کننده
340 عکس
5 ویدیو
48 فایل
این کانال برای بحث و تبادل نظر درباره حکمرانی ولایی در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی ایجاد شده است. ما قصد داریم نشان دهیم که چگونه اسلام می‌تواند پاسخگوی نیازهای انسان باشد. اگر شما هم به این موضوعات علاقه‌مند هستید، به ما بپیوندید ادمین: @nanosatellite
مشاهده در ایتا
دانلود
اولین که تولید کرده ام را برای یکی از اساتید برجسته سیستم در سطح جهان ارسال کردم، با تعجب بعد از 2 روز یک ایمیل از طرف رئیس بخش آموزش انجمن سیستمی جهان به بمنظور ارسال نظر در مورد کارهای دیگری که در دنیا انجام شده و توضیح کاری که انجام داده ام دریافت کردم. این درحالی است که با حالت خواهش کارم را به اساتید و مسئولان حوزه&دانشگاه، نهادهای دولتی، مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، نهادهای مرتبط با ریاست جمهوری، فرهنگستان علوم ... ارائه دادم، متاسفانه با پاسخ های مأیوس کننده ای مواجه شدم @raveshetamadoni
🌺آغاز🍃 🌼سال 1402🍃 🌸برشما🍃 🌺 مبارک باد🍃 ‎‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‎‌‌‌ @raveshetamadoni
◀️يا أَهْلَ الْكِتَابِ قَدْ جَاءَكُمْ رَسُولُنَا يُبَيِّنُ لَكُمْ عَلَىٰ فَتْرَةٍ مِنَ الرُّسُلِ أَنْ تَقُولُوا مَا جَاءَنَا مِنْ بَشِيرٍ وَلَا نَذِيرٍ ۖ فَقَدْ جَاءَكُمْ بَشِيرٌ وَنَذِيرٌ ۗ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ⏪ای اهل کتاب ، همانا فرستاده ما نزد شما آمد ، که در دوران انقطاع و بریده شدن سلسله رسولان ( میان عیسی و محمّد صلّی اللَّه علیه و آله معارف دینی را ) برای شما بیان می کند تا مبادا ( در روز قیامت ) بگویید: برای ما هیچ مژده دهنده و بیم کننده ای نیامد. پس حقّا که شما را مژده دهنده و بیم کننده ای آمد ، و خدا بر هر چیز تواناست. سوره مائده-آیه 19 🔴 طراحی و ایجاد انواع نظامات تمدنی در راستای برطرف کردن یک مشکل ایجاد شده اند. این نظامات نمی‌توانند بدون هدف، عوامل محدود کننده و پیامد باشد. خدا در این آیه به اهل کتاب می گوید ما حتی در زمانی که هیچ پیامبری (فاصله زمانی 600 سال بین بعثت حضرت عیسی تا حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم)) نبود در آن زمان نیز معارف دینی را برای شما بیان می کردیم، بنحویکه این دستورات دینی در فرآیند حل چالش ها و حکمرانی انواع نظاماتی برای شما راهگشا بوده اند. اثر این معارف باعث شده بود، طراحی انواع نظامات تمدنی بنحوی باشد که زمانیکه شما به جهان آخرت رفتید هیچ عذر و بهانه ای نداشته باشید. یعنی در زمان فعلی نیز که حضرت بقیه الله در وضعیت غیبت کبرا هستند قطعا امکان استخراج احکام نظامات تمدنی برای ما وجود دارد بنحویکه زمانیکه وارد دنیای بعد شدیم هیچ عذر و بهانه ای برای شکایت از نبود وسایل هدایت نداشته باشیم. یکی از پیامهایی که از آیه فهمیده می شود شاید این باشد که انواع نظامات تمدنی را باید بنحوی طراحی کنیم که هدف یا پیامد آن ها بنحوی نباشد که جامعه اسلامی در دنیای بعد از مرگ برای عدم انجام دستورات الهی بهانه و عذری داشته باشد. همچنین در ادامه آیه میفرمایند، بیان این دستورات در سطح بشارت و انذار بود، یعنی طراحی نظامات مطلوب است به نحوی صورت پذیرد که در عین اختیار و آزادی مسیری برای انتخاب. وجود داشته باشد؛ از طرفی تعارض منافع انسان ها با یکدیگر منجر به وجود اجبار به انجام یا عدم انجام فعلی از طرفی شخصی به شخص دیگر در اجرای دستورات الهی نگردد. نکته:خوشحال میشم دوستان نظرشون رو در مورد فهمی که بندهحقیر از این آیه داشتم رو ارسال کنند @raveshetamadoni
نظر یکی از همراهان کانال: 1. درنظارت هم بشارت قبل ازانذار آمده است یعنی باید در ابتدا جنبه های مثبت مدیریت بشری را دید ومورد تشویق و تقویت قرارداد بعد سراغ جنبه های منفی که همان جنبه های ناسازگار است رفت وبرحذر داشت 2. اینکه بشارت درابتدا آمده است می تواند به این دلیل باشد که هر امری که تامین کننده دنیای انسانی هست مورد تشویق می باشد و انذار یعنی هر امری که تزاحم و تغایر دارد با منافع سرای آخرت هست مدنظرمی باشد
حکمرانی نظام ولایی دارای 4 مولفه می باشد: 1. حکمرانی ولایی: حکمرانی فاعل ها و ساختارهایی که دارای مشروعیت الهی هستند 2. حکمرانی مرتبه اول: حکمرانی حل مسائل و ایجاد فرصت 3. حکمرانی مرتبه دوم: حکمرانی حفظ و نگهداری نهادهای انجام دهنده حکمرانی مرتبه اول 4. حکمرانی مرتبه سوم(فرا حکمرانی): حکمرانی بر حکمرانی مرتبه اول و مرتبه دوم، (معیار ها و شاخص های ارزیابی) @raveshetamadoni
دسته‏‏ بندی آینده های حوزه ‏های دانشی رشته حکمرانی نظام ولایی @raveshetamadoni
برخی از سوالات در پروژه ایجاد پیکره دانش : ماهیت تغییر در آگاهی آحاد جامعه که برای دستیابی به جامعه‏ اسلامی، دولت اسلامی و تمدن نوین اسلامی مبتنی بر ذهنیت کل گرایانه در سیستم ‏های دارای قابلیت خود هدایت شوندگی(نظامات انسانی)&غیرقابل هدایت(مصنوع ساخته شده توسط انسان) چیست؟ اگر بخواهیم به چنین تغییر بنیادینی در آگاهی جامعه و دولت کمک کنیم، چه تغییراتی در نحوه بینش، نگرش و رفتار در نظام تعلیم تربیت مورد نیاز است؟ ماهیت و اساس ذهنیت کل گرایانه چیست و چه رابطه ای با جهان بینی اسلامی دارد؟تاثیر ذهنیت کل گرایانه بر تغییر پارادایم و نظریه ها در نظام تعلیم و تربیت چیست؟پارادایم تغییر یافته در نظام تعلیم و تربیت چه اثری بر در دولت و جامعه اسلامی خواهد داشت؟ تفاوت حکمرانی بر نظام تعلیم و تربیت تغییر یافته، دولت سازی و جامعه سازی اسلامی و نظام تعلیم و تربیت در چیست؟ @raveshetamadoni
برای تحقق نیازمند تغییر توجه از تعلیم و تربیت به عنوان «عامل تغییر» به سمت تعلیم و تربیت به عنوان «موضوع تغییر» هستیم. @raveshetamadoni
در ارتباط با توسعه چارچوب در راستای تحقق ، امروز گواهی تأیید کرسی برگزار شده را دریافت کردم و امیدوارم بتونم گام های مؤثرتری در این راستا بردارم. @raveshetamadoni
خروجی دستگاه فلسفی در دستگاه فکری پاردایم است. بر اساس مدلی که بنده حقیر به دنبال آن هستم فهم نگاهی کل گرایانه به پارادایم پیشرفت ایرانی -اسلامی می باشد. پارادایم پیشرفت ایرانی اسلامی یکی از خروجی ها سند الگوی پیشرفت است که در این دستگاه مورد استفاده قرار خواهد گرفت. @raveshetamadoni
منشور پروژه راهنمای پیکره دانش حکمرانی نظام ولایی رو نوشتم و برای یکی از موسسات معروف در حوزه علوم اسلامی و انسانی ارسال کردم. ان شاء الله مورد توجه خدای متعال قرار بگیره. @raveshetamadoni
ما در استفاده از کلمه دچار انحراف شده ایم، این انحراف ربطی به این ندارد که (نظام) تعاریف مختلفی دارد که ممکن است با یکدیگر در تضاد باشند، بلکه منشأ واقعی انحراف این است که تقریباً همه چیز را یک نظام(سیستم) می نامیم، به حدی که این کلمه تقریباً بی معنی شده است. بنابراین، این انحراف از دو بعد همراه ما است، یکی به این دلیل است که ما واقعاً تعاریف کافی از سیستم ها را نداریم که همه بتوانند با آن موافق باشند، و دیگری این است که ما بیش از حد از این اصطلاح استفاده می کنیم و آن را در موارد زیادی به کار می بریم. @raveshetamadoni
قرآن ابزار حکمرانی الله است. در تمدن مادی حکمرانی فعالیتی فقط انسانی است ولی در این چنین نیست. بی‌تردید این قرآن به استوارترین آیین می‌كند، و به مؤمنانی كه كارهای شایسته انجام می‌دهند، مژده می‌دهد كه برای آنان پاداشی بزرگ است. اسراء - 9 @raveshetamadoni
نظامات، متناسب با نوع رابطه ای که بین اجزاء آن ها یا محیطشان وجود دارد؛ دارای ویژگی هایی هستند. یکی از این ویژگی ها تقویم است. لذا در حکمرانی ولایی می‌بایست متغیر مورد بررسی قرار گیرد. لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِيٓ أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ كه ما انسان را در نیكوترین نظم و اعتدال آفریدیم. @raveshetamadoni
نقشه مفهومی حکمرانی نظام ولایی (ارتباط بین هدایت و هماهنگی با طراحی فراموش شده، شامل باید نوشته شود) @raveshetamadoni
روز سه شنبه در جلسه ای که به دعوت برادر مهدی عدالت خواه " مسئول ستاد تخصصی بسیج اقشار و متخصصین سپاه تهران بزرگ" با موضوع "حکمرانی نظام ولایی" برگزار شد، شرکت کردم. در این جلسه پیرامون نحوه تحقق حکمرانی نظام ولایی در قالب پروژه "راهنمای پیکره دانش حکمرانی نظام ولایی" صحبت کردیم. لذا قرار شد در جلسات آینده توضیحاتی بیشتری درباره نحوه اجرای این پروژه ارائه کنم. @raveshetamadoni
✍️سوالاتی در ارتباط با تحقق حکمرانی نظام ولایی تهیه کردم. در صورت امکان نظرات خودتان را برای بنده به آدرس اینجانب در ایتا @nanosatellite ارسال کنید. سوال اصلی تحقیق چرا نظامات انسانی اعم از سلامت، اقتصاد، زیرساختی و بخصوص تعلیم و تربیت بصورت عام و آموزش حکمرانی بصورت خاص...در توانایی لازم برای ایجاد تغییری مثبت در مسیر چشم‏ انداز انسانی، فناوری و زیست‏ محیطی مطلوب مبتنی بر منابع دینی، برای تحقق دولت و جامعه اسلامی محدود و ناقص هستند. چه مبانی و چه کیفیت تغییری ممکن است به تحولات عمیق برای جلوگیری از فروپاشی یا شکست تمدن انسانی در این زمینه کمک کند. سوالات فرعی تحقیق 0️⃣ریشه بحران‏ های اجتماعی، زیست محیطی و فناوری و زیر بحران ‏های مرتبط با آن ها چیست و چرا حل و فصل آن ها دشوار است؟ 1️⃣ماهیت اساسی پارادایم غالبی که بر اندیشه و بحث در کل جامعه و در تفکر و عمل حکمرانی تأثیر می‏گذارد چیست؟ 2️⃣چرا و چگونه آموزش حکمرانی موجود؛ توانایی لازم برای ایجاد تفاوت قابل توجه در تغییرات اجتماعی زیست محیطی و فناوری برای تحقق تمدن نوین اسلامی را ندارد؟ 3️⃣چه شواهدی برای ظهور یک پارادایم الهی وجود دارد؟ 4️⃣جوهر تفکر اسلامی چیست و آیا این راه‌حل معتبری فراتر از مدرنیسم و پست مدرنسیم ارائه می‌دهد؟ 5️⃣ماهیت و اساس تفکر نظام‏ساز(سیستمی) چیست و چگونه می‏توان با استفاده از ظرفیت‏های ایرانی اسلامی به توسعه این نوع ذهنیت پرداخت؟ 6️⃣چه رابطه‏ ای بین تفکر اسلامی به معنای عام، تفکر بوم‌شناختی و تفکر سیستمی هست یا می‏ تواند باشد و آیا می‌توان این‏ها را تحت مفهومی همچون "چتر واحد" گرد هم آورد؟ 7️⃣این اشکال فکری چگونه با بحث شناخت انسان، طبیعت و عالم غیب از منظر اسلامی (مبتنی بر منابع اسلامی) و از منظر غربی (پایداری، بافت فرهنگی مدرنیسم و پست مدرنیسم) ارتباط دارند؟ 8️⃣چه کیفیتی از هدایت و هماهنگی ...برای تسهیل تغییر آگاهی و بصیرت منظور انتقال از پارادایم غالب موجود در جهان به نسخه ‏ای که شفابخش ‏تر است و به تحقق دولت و جامعه اسلامی کمک می ‏کند، ضروری است؟ 9️⃣مفاهیم "چتر واحد" برای تغییر در تفکر و عملکرد آموزش و به ویژه در آموزش حکمرانی چیست؟ مبنای نظری که بر اساس آن می ‏توان حکمرانی نظام ولایی را رسمی کرد چیست؟ 🔟اگر بخواهیم اساساً به چنین تغییر در آگاهی کمک کنیم، چه تغییراتی ممکن است در نحوه نگرش و تمرین یادگیری و آموزش مورد نیاز باشد؟ تهیه ‏کننده: رضا کیانوش @raveshetamadoni
حل مسائل و بحران‌های فزاینده جهانی اعم از بی عدالتی، جنگ، فقر، زیست محیطی... نیازمند ایجاد بصیرت در جوامع از طریق حکمرانی نظام ولایی است. بصیرت محقق نمی شود تا زمانیکه پارادایم (مدرنیسم، پست مدرنیسم، ...)غالب بر جهان تغییر نکند. این پارادایم در حال ظهور می تواند همان پارادایم فرهنگی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت باشد. برای ایجاد این تغییر عمیق نیازمند تولید نظریه در مفاهیمی همچون یادگیری هستیم. نظریه یادگیری یکی از ارکان نظریه حکمرانی نظام ولایی خواهد بود. لذا نیازمند حکمرانی هستیم که، یکی از پایه های آن یادگیری اجتماعی بصورت عام (برای تمام اقشار مردم، دولت، نهادهای مدنی و خصوصی ) و آموزش حکمرانی به صورت خاص (نخبگان در نهادهای علمی و حوزوی) است که حجیت آن بر اساس منابع دینی تایید شده باشد. ما با تلفیق پاردایم سیستمی و پارادایم الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت یک پارادایم سیستمی جدید "چتر واحد" ایجاد خواهیم کرد که از طریق آن تغییرات بنیادین را در تمامی رشته ها در نظام تعلیم و تربیت بصورت عام و رشته حکمرانی موجود که بر اساس اموزه های غربی ایجاد شده است را به دنبال خواهد داشت. @raveshetamadoni
برای دستیابی به نیازمند تغییر در "حکمرانی بعنوان عامل تغییر" و تغییر در "حکمرانی بعنوان موضوع تغییر" باشیم. برای انجام این تحولات ما پروژه "راهنمای پیکره دانش حکمرانی نظام ولایی" را تعریف کردیم. @raveshetamadoni
حرکت به سمت و به تبع آن مسیری است نه . بدیهی است که انجام هر دو رویکرد نیازمند تعریف است. لذا ما پروژه "راهنمای پیکره دانش حکمرانی نظام ولایی" را برای تحقق و تعریف کردیم. @raveshetamadoni
سلام اگر امکان داره به بنده در حل دو مسئله زیر کمک کنید 1. عبارت "حکمرانی ولایی" بهتر است یا "حکمرانی نظام ولایی" ؟ 2. برای عبارت "پیکره دانش حکمرانی ولایی/نظام ولایی" میخواستم ی مخفف انتخاب کنم، نظرتون چیه؟ لطفا پیشنهاد خودتونو به آیدی زیر بفرستید: رضا کیانوش @nanosatellite @raveshetamadoni
سیستمی اجتماعی-فنی-زیست محیطی است که تحت حکمرانی امام و ولی فقیه قرار دارد. این نظام حکمرانی (نظام ولایت) از نوع سیستم روابط انسانی بوده که وظیفه اصلی آن هدایت و هماهنگی انواع نظامات دینی(مناسک، اعتقادات، اخلاق...)، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی...در اربعین است. سبک حکمرانی امام قابل تعمیم و الگوبرداری (تا حد امکان) از طریق رجوع به منابع دینی در قالب پروژه "پیکره دانش حکمرانی نظام ولایی" به دیگر حکمرانان برای تشکیل دولت&جامعه اسلامی است. @raveshetamadoni
⛔⛔نامه نگاری های من با بزرگترین اساتید برجسته تفکر کل گرایانه در دنیا در نامه زیر من به یکی از این اساتید برجسته که در لبه این علم قرار دارد نامه زدم و برای او توضیحاتی در مورد طرحی که دارم با هدف تغییر زمین بازی به نفع جهان اسلام و استفاده از ظرفیت های مراکز دانشگاهی و علمی غربی دادم، این استاد نیز در پاسخ برای بنده متن زیر را فرستاد. (بعضی از مطالب را تغییر دادم). این در حالی است که بنده چندین سال است در این زمینه فعالیت می کنم ومتاسفانه مراکز علمی و دینی در ایران اهمیت خاصی به مطالب بنده نمی دهند. متن را به علت محدودیت های ایتا در ادامه منتشر کردم👇👇👇 @raveshetamadoni
نامه نگاری های من با بزرگترین اساتید برجسته تفکر کل گرایانه در دنیا در نامه زیر من به یکی از این اساتید برجسته که در لبه این علم قرار دارد نامه زدم و برای او توضیحاتی در مورد طرحی که دارم با هدف تغییر زمین بازی به نفع جهان اسلام و استفاده از ظرفیت های مراکز دانشگاهی و علمی غربی دادم، این استاد نیز در پاسخ برای بنده متن زیر را فرستاد. (بعضی از مطالب را تغییر دادم). این در حالی است که بنده چندین سال است در این زمینه فعالیت می کنم ومتاسفانه مراکز علمی و دینی در ایران اهمیت خاصی به مطالب بنده نمی دهند. رضای عزیز(این. متن را برای رئیس مرکز تحقیقات... هم ارسال کردم) نمونه‌های متعددی در ادبیات تحقیق وجود دارد که افراد دیدگاه‌های دینی- فلسفی و ذهنیت کل گرایانه را با هم ترکیب می‌کنند تا دیدگاه‌های جدیدی تولید کنند. شاید یکی از مواردی که بیشتر از همه به آن اشاره می کنم (تا حدی به این دلیل که من استاد راهنمای دانشجویان دکترا بودم) دیدگاه سیستم های بودایی است که توسط.....(اسم و به دلایلی حذف کردم) توسعه یافته است. من سه مقاله از او را ضمیمه کرده ام که باید به ترتیب خوانده شوند. من فکر می کنم این نمونه خوبی است از اینکه دیدگاه دینی-سیستمی چگونه می تواند باشد. بنابراین، در اصل، من فکر می کنم انجام کاری مشابه از دیدگاه اسلامی ممکن است. در دهه 1990، من در واقع استاد راهنمای دانشجویی کارشناسی ارشد را بر عهده داشتم که پایان نامه خود را در مورد سازگاری بین ذهنیت کل. گرایانه و قرآن انجام داد. نکته قابل توجه این بود که دانشجو از متون امامانی که در زمینه تفسیرهای انتقادی از قرآن استدلال می کردند، استفاده می کرد - به عبارت دیگر، او استدلال می کرد که پیچیده ترین متفکران اسلامی می فهمند که هیچ متنی، از جمله قرآن، را نمی توان به عنوان مجموعه ای از قوانین ثابت در نظر گرفت. همانطور که آن قواعد با زمینه‌های جدید تماس می‌گیرند، باید تفسیر شوند، و در واقع «قوانین» ممکن است با هم تضاد پیدا کنند و نیاز به تأمل سیستماتیک در مورد آنچه «شر کوچک‌تر» را تشکیل می‌دهد، ایجاد کند. متأسفانه پایان نامه او دیگر در کتابخانه ما موجود نیست، زیرا تمام پایان نامه های کارشناسی ارشد حدود بیست سال پیش از بین رفتند - وگرنه آن را برای شما می فرستادم. علاوه بر این، جالب است بدانید که ما دانش‌آموز مسلمان دیگری هم کلاس با شاگردم داشتیم که کاملاً با او مخالف بود و می‌گفت که قرآن در واقع مجموعه‌ای از قوانین ثابت است. درگیری بین این دو دانشجو واقعاً به شاگرد خودم کمک کرد تا توجیهی قوی برای موقعیت خود ایجاد کند. نکته پایانی در مورد پیوند قرآن و ذهنیت کل گرایانه: در دهه 1990 مجله ای به نام بشاره می خریدم که مقالاتی در مورد فلسفه اسلامی منتشر می کرد و به ویژه مطالب زیادی در مورد سیستم های بوم شناختی و علم پیچیدگی داشت. واضح است که من تنها کسی نیستم که بین نوشته‌های اسلامی و نظریه های (کل گرایانه) سازگاری می‌بینم. بنابراین، فکر می کنم مبنایی برای انجام پروژه پیشنهادی شما (من سعی کردم برای توسعه حکمرانی نظام ولایی برای آن ها مسئله تعریف کنم و برای جلب توجه برای آن ها مسئله تعریف کردم) وجود دارد. با این حال، چیزی در متن شما وجود دارد که می‌خواهم آن را زیر سوال ببرم: شما در مورد توسعه... (ذهنیت کل گرایانه) صحبت می‌کنید، اما به نظر من این نظریه برای اهداف شما بسیار محدود است. اگر اولین مقاله تئوری (ذهنیت کل گرایانه) بودایی را بخوانید، خواهید دید که چرا این را می گویم: ذهنیت کل گرایانه درک نظری از چیستی نظامات و اینکه چگونه علم می تواند بر اساس تجزیه و تحلیل نظامات استوار باشد، ارائه می دهد، اما نسبتاً اقدامات کمی برای گفتن در مورد اداره انسان ها دارد. برای دومی، به نظر من، حوزه وسیع‌تر ذهنیت کل گرایانه مفیدتر است. در مورد موقعیت فعلی ام هم باید چیزی بگویم. من دیگر در دانشگاه... دانشجو نمی‌گیرم، چون به سمت بازنشستگی پیش می‌روم، بنابراین نمی‌توانم استاد راهنمای شما برای این پروژه(من هیچ درخواستی نداشتم او خودش فکر می‌کند من به دنبال تحصیل در آنجا هستم) باشم. آیا من درست فکر می کنم که شما می خواهید برای دکترا تحصیل کنید(من به دنبال ایجاد یک پروژه مشترک یا ایجاد تفاهم نامه بین آن مرکز با مرکز دینی فعال در حکمرانی در ایران هستم)؟ اگر هستم، پس پیشنهاد می کنم با پرفسور.... (کپی شده) صحبت کنید. من فکر می کنم شما باید یک جفت ناظر داشته باشید: یکی با دانش ذهنیت کل گرایانه و دیگری با دانش الهیات اسلامی. ما کسی را با دانش دوم در تیم اصلی خود نداریم، اما ممکن است فردی در الهیات (یا احتمالاً رشته دیگری) باشد که بتواند نظارت مشترک داشته باشد. @raveshetamadoni