eitaa logo
تمدن نوین اسلامی
743 دنبال‌کننده
345 عکس
5 ویدیو
48 فایل
این کانال برای بحث و تبادل نظر درباره حکمرانی ولایی در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی ایجاد شده است. ما قصد داریم نشان دهیم که چگونه اسلام می‌تواند پاسخگوی نیازهای انسان باشد. اگر شما هم به این موضوعات علاقه‌مند هستید، به ما بپیوندید ادمین: @nanosatellite
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ نمونه ای از فرآیند حل مسائل فقهی 🎯 چالش " خلق پول توسط بانک‌های عامل" عنوان شده در مقاله "چالش های ‏بانکداری ‏بدون ‏ربا ‏در ‏ايران (راهکارهاي ‏برون رفت) " نوشته شده توسط "غلام رضا‏ مصباحی ‏مقدم" 1️⃣گام اول: موضوع شناسی. در این گام، باید موضوع مسئله را تشخیص دهیم و ببینیم که آیا از موضوعات صرفه است یا مستنبطه. از آنجا که خلق پول توسط بانک‌های عامل یک عمل اقتصادی است که شارع آن را اختراع نکرده است، بنابراین این موضوع از موضوعات صرفه است و باید در آن به عرف و عقلاء رجوع کنیم. 2️⃣گام دوم: تشخیص محمول. در این گام، باید حکم شرعی مورد نظر را تشخیص دهیم و ببینیم که آیا از احکام وضعی است یا تکلیفی. از آنجا که خلق پول توسط بانک‌های عامل یک عمل معاملاتی است که شارع در آن حکم خاصی نداده است، بنابراین این حکم از احکام وضعی است و باید در آن به قواعد فقهی و اصول عملی رجوع کنیم. 3️⃣گام سوم: تشخیص نسبت بین موضوع و محمول. در این گام، باید ببینیم که آیا نسبت قضایای عقلی یا نقلی بین موضوع و محمول وجود دارد یا خیر. از آنجا که خلق پول توسط بانک‌های عامل یک عمل صرف است که شارع در آن دخالت ندارد، بنابراین نسبت قضایای عقلی بین موضوع و محمول وجود دارد و باید در آن به ادله عقلی رجوع کنیم. 4️⃣گام چهارم: جستجو و تحقیق در ادله عقلی. در این گام، باید به دنبال دلائل عقلی باشیم که خلق پول توسط بانک‌های عامل را تأييد يا نفي كنند. با جستجو در منابع فقهی و اقتصادی، من به نتایج زیر رسیدم: - خلق پول توسط بانک‌های عامل با تغيير كيفيت پول هيچ ربطي ندارد و فقط با تغيير كميت پول همراه است. - خلق پول توسط بانک‌های عامل باعث افزایش قدرت خرید جامعه نمی‌شود، بلکه باعث منتقل شدن قدرت خرید از برخی به برخی دیگر می‌شود. - خلق پول توسط بانک‌های عامل باعث افزایش تورم و نوسانات اقتصادی می‌شود، مگر آنکه با رشد تولید همراه باشد. - خلق پول توسط بانک‌های عامل باعث افزایش بدهی دولت و بانک‌ها می‌شود، مگر آنکه با اصلاح ساختاری و نظارتی همراه باشد. 5️⃣گام پنجم: استنباط حکم از ادله عقلی. در این گام، باید با توجه به دلائل عقلی، حکم شرعی را استنباط کنیم. با توجه به نتایج بالا، من به حکم زیر رسیدم: - خلق پول توسط بانک‌های عامل جایز است، مادامی که با رشد تولید، اصلاح ساختاری و نظارتی همراه باشد و به حقوق مالکان پول و متقاضیان وام تضرر نرساند. 6️⃣گام ششم: جستجو و تحقیق در ادله نقلی. در این گام، باید به دنبال دلائل نقلی باشیم که خلق پول توسط بانک‌های عامل را تأييد يا نفي كنند. با جستجو در منابع فقهی و حدیثی، من به نتایج زیر رسیدم: - خلق پول توسط بانک‌های عامل مورد قبول فقهای امامیه است، مادامی که با شروط شرعی سازگار باشد. - خلق پول توسط بانک‌های عامل مورد قبول قرآن و سنت است، مادامی که با آیات و روایات مربوط به معاملات و ربا سازگار باشد. 7️⃣گام هفتم: استنباط حکم از ادله نقلی. در این گام، باید با توجه به دلائل نقلی، حکم شرعی را استنباط کنیم. با توجه به نتایج بالا، من به حکم زیر رسیدم: - خلق پول توسط بانک‌های عامل جایز است، مادامی که با شروط شرعی سازگار باشد و به حقوق مالکان پول و متقاضیان وام تضرر نرساند. 8️⃣گام هشتم: تطابق حکم استنباط شده از ادله عقلی و نقلی. در این گام، باید ببینیم که آیا حکم استنباط شده از ادله عقلی و نقلی با هم تطابق دارند یا خیر. در صورت تطابق، حکم قطعی است و در صورت عدم تطابق، باید به اصول عملی رجوع کنیم. با توجه به نتایج بالا، من به نتیجه زیر رسیدم: - حکم استنباط شده از ادله عقلی و نقلی با هم تطابق دارند و بنابراین حکم قطعی است. خلق پول توسط بانک‌های عامل جایز است، مادامی که با رشد تولید، اصلاح ساختاری و نظارتی همراه باشد و به حقوق مالکان پول و متقاضیان وام تضرر نرساند. @raveshetamadoni
نمونه ای از ماتریس تحلیل مسئله مناسب برای فرآیندهای اجتهادی برگرفته از چالش " بروز فساد در نظام بانکی و اداری" عنوان شده در "چالش های ‏بانکداری ‏بدون ‏ربا ‏در ‏ايران (راهکارهاي ‏برون رفت) " نوشته شده توسط "غلام رضا‏ مصباحی ‏مقدم" @raveshetamadoni
یکی از روش های تعیین جانشین بعد از پیامبر، تحلیل بیشترین ارزش ایجاد شده برای خدا و پیامبر توسط نامزدهای آن جایگاه با استفاده از منابع قران و روایات و مبتنی بر نگاهی شبکه ای، عدل محور، تاریخی محور و پایدار می تواند باشد. لازمه اجرای همچین مدل هایی، ایجاد پیکره دانش حکمرانی نظام ولایی است. @raveshetamadoni
◾️سلسله نشست های علمی حکمرانی در قرآن 📒حکمرانی در قرآن (جلسه ۲۰۴) 📋موضوع: راهنمای پیکره دانش حکمرانی نظام ولایی 👤ارائه دهنده: مهندس رضا کیانوش 📅 زمان: شنبه ۱ مهر ماه ۱۴۰۲ ⏰ ساعت ۱۲:۴۵ الی ۱۴ 💠 لینک ورود به جلسه 🌐 dte.bz/hokmconf 📒مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir @raveshetamadoni
🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/isca_hokmrani0204
حکمرانی در قرآن جلسه 204.mp3
37.15M
◾️سلسله نشست های علمی حکمرانی در قرآن 📒حکمرانی در قرآن (جلسه ۲۰۴) 📋موضوع: راهنمای پیکره دانش حکمرانی نظام ولایی 👤ارائه دهنده: مهندس رضا کیانوش 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/isca_hokmrani0204 📅 زمان: شنبه ۱ مهر ماه ۱۴۰۲ 📒مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی https://eitaa.com/isca_seda/7052 ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir
الگوی بازنویسی ابواب فقهی-نسخه 1.pdf
159K
توضیحات مختصری از سند ویژگی‏ های تخصصی احکام این سند، یک الگو برای تهیه احکام نظام‏ سازی است که بر اساس ابواب فقهی عقود و طهارت به عنوان نمونه تدوین شده است. البته این الگو قابل تعمیم به سایر ابواب فقهی در سطح فردی نیز هست. این سند جزئی از اسناد استانداردسازی احکام نظام سازی محسوب می‌شود که می‏ تواند همراه با پروژه "راهنمای پیکره دانش حکمرانی نظام ولایی" اجرایی گردد و در اسناد استاندارد دیگر که با آن پروژه ارتباط دارند به کار گرفته می‌شود. @raveshetamadoni
سطح آمادگی دانش های تحقق تمدن نوین اسلامی مقیاس سطح آمادگی فناوری یک ابزار برای تصمیم‌گیری درباره نحوه تامین مالی پروژه‌های پژوهشی و نوآورانه با پول عمومی است. این مقیاس در خیلی از پروژه‌های فنی گسترده استفاده شده است. ما پيشنهاد می كنيم كه اين مقياس را با افزودن هفت بعد ديگر به شرح زير جامع‌تر كنيم: - فلسفی - علمی - اجتماعی - فناوريی های نرم - فقهی - كلامی - عرفانی و اخلاقی هدف از این کار، استفاده از این مقیاس در پروژه پیکره دانش حکمرانی نظام ولایی است. ما فکر می‌کنیم که این معیارها باید برای هر پروژه فلسفی، علمی، مهندسی، فناوری‌های نرم، فقهی، کلامی و عرفانی و اخلاقی که می‌خواهد موفق باشد، حمایت شوند. ما از این مقیاس جدید هشت بعدی برای بررسی اینکه تمدن نوین اسلامی چگونه می‌تواند از وضعیت انتزاعی به وضعیت انضمامی در جهان توسعه یابد، استفاده خواهیم کرد. ما توصیه می‌کنیم که از این مقیاس به عنوان یک ابزار سیاست نوآورانه توسعه تمدن نوین اسلامی برای ارزیابی عملکرد پروژه‌های پژوهش و نوآورانه تحت حمایت سازمان‌های علمی و دینی استفاده شود. با استفاده از مقیاس توسعه داده شده، دستگاه فلسفی حکمت متعالیه مورد بررسی قرار گرفت که نتایج آن در قالب روش های دیگر تروجیف در آینده انتشار خواهد یافت. در تصویر زیر، به عنوان مثال، فقط عناوین مقياس‌بندی دانش فلسفی نشان داده شده است. @raveshetamadoni
⛔هشدار: محتوای این متن واقعی نیست و فقط در راستای آشنایی با پروژه "راهنمای پیکره دانش حکمرانی نظام ولایی" نوشته شده است. درخواست پیشنهادیه برای پروژه "راهنمای پیکره دانش حکمرانی نظام ولایی" ✔️عنوان پروژه: راهنمای پیکره دانش حکمرانی نظام ولایی پروژه "راهنمای پیکره دانش حکمرانی نظام ولایی" یک پروژه علمی و پژوهشی است که با هدف تولید یک راهنمای جامع و علمی برای شناسایی، دسته‌بندی، تحلیل و ارزیابی منابع دانش مرتبط با حکمرانی نظام ولایی در جمهوری اسلامی ایران طراحی شده است. این پروژه در راستای تحقق اهداف استراتژیک موسسه تحقیقاتی (X) و با همکاری مؤسسات علمی و پژوهشی داخلی و خارجی اجرا می‌شود. این پروژه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا: ⭕ منابع دانش حکمرانی نظام ولایی، به عنوان یک میراث فکری و فرهنگی بزرگ، نقش مؤثر و تعیین‌کننده‌ای در شکل‌گیری، توسعه و تثبیت نظام جمهوری اسلامی ایران داشته‌اند. ⭕منابع دانش حکمرانی نظام ولایی، به عنوان یک منبع غنی و متنوع، محتوای علمی و آموزشی بسیار ارزشمند و کاربردی را برای دانشجویان، پژوهشگران، مدیران، سازمان‌ها و عموم مردم فراهم می‌آورند. ⭕منابع دانش حکمرانی نظام ولایی، به عنوان یک منبع استراتژیک، راهبردها، الگوها، راه‌حل‌ها و خلاقیت های نوین را برای مقابله با چالش‌ها، تغییرات و فرصت‌های موجود در سطح ملی و بین‌المللی ارائه می دهند. ✔️نتایج مورد انتظار از این پروژه عبارتند از: ⏺️تولید یک راهنمای جامع و علمی که شامل شناسایی، دسته‌بندی، تحليل و ارزيابی منابع دانش حكمرانی نظام ولايی در جمهوری اسلامی ايران باشد. ⏺️تولید چندین جلد کتاب که شامل بخش‌های مختلف راهنما باشند. هر جلد کتاب به گروه خاصی از منابع دانش حكمرانی نظام ولايی پرداخته و آن‌ها را به صورت جامع و علمی شناسائی، دسته بندی، تحليل و ارزيابی می كند. ⏺️تولید چندین دوره آموزشی که شامل معرفی و آشنایی با راهنما و کتاب‌های مرتبط باشند. هر دوره آموزشی به گروه خاصی از مخاطبان (دانشجویان، پژوهشگران، مدیران، سازمان‌ها و عموم مردم) پرداخته و آن‌ها را با منابع دانش حكمرانی نظام ولايی و کاربردهای آن‌ها آشنا می‌کند. ✔️خدمات مورد نظر از تیم پروژه عبارتند از: ⬅️شناسایی منابع دانش حکمرانی نظام ولایی: در این فعالیت، تیم پروژه باید با استفاده از روش‌های علمی و نوین، منابع دانش مرتبط با حکمرانی نظام ولایی را شناسایی کند. منابع دانش شامل کتاب‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها، بیانات، فتاوا، سندها، قوانین، آراء، گزارش‌ها، نقد‌ها و هرگونه محصول فکری و فرهنگی دیگر می‌شود. تیم پروژه باید منابع دانش را از منابع مختلف و معتبر جمع‌آوری کند و به صورت الکترونیکی در اختیار مؤسسه قرار دهد. ⬅️دسته‌بندی منابع دانش حکمرانی نظام ولایی: در این فعالیت، تیم پروژه باید با استفاده از روش‌های علمی و نوین، منابع دانش را بر اساس معیارهای مورد توافق با مؤسسه (X)، دسته‌بندی کند. معیارهای دسته‌بندی ممکن است شامل موضوع، نوع، زبان، سطح، منبع، نویسنده، تاریخ و هرگونه معیار دیگر باشد. تیم پروژه باید گروه‌بندی منابع دانش را به صورت شفاف و قابل استناد انجام دهد و به صورت الکترونيکس در اختيار مؤسسه قرار دهد. ⬅️تحليل منابع دانش حكمرانی نظام ولایی: در اين فعاليت، تيم پروژه بايد با استفاده از روش‌های علمی و نوين، منابع دانش را از لحاظ محتوایی، ساختاری، روش‌شناسی، زبانی و هرگونه جنبه ديگر تحليل كند. تيم پروژه بايد نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهديدها، چالش‌ها و راهكار‌ها، خلاقيت‌ها و كسورات منابع دانش را شناسایی كند و به صورت الكترونيكی در اختيار مؤسسه قرار دهد. ⬅️ارزيابی منابع دانش حكمرانی نظام ولايی: در اين فعاليت، تيم پروژه بايد با استفاده از روش‌ های علمی و نوين، منابع دانش را از لحاظ كاربردی، آموزشی، پژوهشی، استراتژيك و هرگونه جنبه ديگر ارزيابی كند. تيم پروژه بايد ميزان تأثير، اهميت، اولويت، كارآمدی و كاربردی منابع دانش را سنجش كند و به صورت الكترونيكی در اختيار مؤسسه قرار دهد. ✔️خروجی‌های مورد نظر از تیم پروژه عبارتند از: ⬅️یک پایگاه داده الکترونیکی که شامل منابع دانش حکمرانی نظام ولایی باشد. پایگاه داده باید قابلیت جستجو، مرتب‌سازی، فیلتر کردن، نمایش و دانلود منابع دانش را داشته باشد. ⬅️یک راهنمای جامع و علمی که شامل شناسایی، دسته‌بندی، تحلیل و ارزیابی منابع دانش حکمرانی نظام ولایی باشد. راهنما باید به صورت کتاب‌چاپ شده و الکترونیکی در اختیار مؤسسه قرار گیرد. ⬅️چندین جلد کتاب که شامل بخش‌های مختلف راهنما باشند. هر جلد کتاب به گروه خاصی از منابع دانش حکمرانی نظام ولایی پرداخته و آن‌ها را به صورت جامع و علمی شناسایی، دسته‌بندی، تحلیل و ارزیابی می‌کند. کتاب‌ها باید به صورت کتاب‌چاپ شده و الکترونیکی در اختیار مؤسسه قرار گیرند. (1) @raveshetamadoni
⬅️چندین دوره آموزشی که شامل معرفی و آشنایی با راهنما و کتاب‌های مرتبط باشند. هر دوره آموزشی به گروه خاصی از مخاطبان (دانشجویان، پژوهشگران، مدیران، سازمان‌ها و عموم مردم) پرداخته و آن‌ها را با منابع دانش حکمرانی نظام ولایی و کاربردهای آن‌ها آشنا می‌کند. دوره‌ های آموزشی باید به صورت حضوری و غیرحضوری در اختیار مؤسسه قرار گیرند. ✔️زمان‌بندی پروژه به شرح زیر است: 1️⃣مرحله اول: شناسایی منابع دانش حکمرانی نظام ولایی - این مرحله در مدت "x ماه" از تاریخ شروع پروژه انجام می‌شود. - در این مرحله، تیم پروژه با استفاده از روش‌های علمی و نوین، منابع دانش مرتبط با حکمرانی نظام ولایی را شناسایی می‌کند. - در پایان این مرحله، تیم پروژه باید یک پایگاه داده الکترونیکی که شامل منابع دانش حکمرانی نظام ولایی باشد، به مؤسسه تحویل دهد. 2️⃣مرحله دوم: دسته‌بندی منابع دانش حکمرانی نظام ولایی - این مرحله در مدت "x ماه" پس از پایان مرحله اول انجام می‌شود. - در این مرحله، تیم پروژه با استفاده از روش‌های علمی و نوین، منابع دانش را بر اساس معیارهای مورد توافق با مؤسسه، دسته‌بندی می‌کند. - در پایان این مرحله، تیم پروژه باید گروه‌بندی منابع دانش را به صورت الکترونيکی به مؤسسه تحويل دهد. 3️⃣مرحله سوم: تحليل منابع دانش حكمرانی نظام ولایی - این مرحله در مدت "x ماه" پس از پایان مرحله دوم انجام می‌شود. - در این مرحله، تیم پروژه با استفاده از روش‌ های علمی و نوين، منابع دانش را از لحاظ محتوایی، ساختاری، روش‌شناسی، زبانی و هرگونه جنبه ديگر تحليل كند. - در پایان این مرحله، تیم پروژه باید نتایج تحليل منابع دانش را به صورت الكترونيكی به مؤسسه تحويل دهد. 4️⃣مرحله چهارم: ارزيابی منابع دانش حكمرانی نظام ولايی - این مرحله در مدت "x ماه" پس از پایان مرحله سوم انجام می‌شود. - در این مرحله، تیم پروژه با استفاده از روش‌ های علمی و نوين، منابع دانش را از لحاظ كاربردی، آموزشی، پژوهشی، استراتژيك و هرگونه جنبة ديگر ارزيابی كند. - در پایان این مرحله، تیم پروژه باید نتایج ارزيابی منابع دانش را به صورت الكترونيكی به مؤسسه تحويل دهد. 5️⃣مرحله پنجم: تولید راهنما، کتاب‌ها و دوره‌های آموزشی - این مرحله در مدت "x ماه" پس از پایان مرحله چهارم انجام می‌شود. - در این مرحله، تیم پروژه با استفاده از نتایج مراحل قبلی، یک راهنمای جامع و علمی که شامل شناسایی، دسته‌بندی، تحلیل و ارزیابی منابع دانش حکمرانی نظام ولایی باشد، تولید می‌کند. - همچنین، تیم پروژه چندین جلد کتاب که شامل بخش‌های مختلف راهنما باشند، تولید می‌کند. - علاوه بر این، تیم پروژه چندین دوره آموزشی که شامل معرفی و آشنایی با راهنما و کتاب‌های مرتبط باشند، تولید می‌کند. - در پایان این مرحله، تیم پروژه باید راهنما، کتاب‌ ها و دوره‌ های آموزشی را به صورت کتاب‌چاپ شده و الکترونیکی به مؤسسه تحویل دهد. (2) @raveshetamadoni
✔️ بودجه پروژه به شرح زیر است: ⭕هزینه‌های پروژه در جدول زیر آورده شده است: فعالیت/خروجی/خدمات :شناسایی منابع دانش حکمرانی نظام ولایی مدت زمان: x ماه حجم کار: 100000 منبع دانش کیفیت خروجی: بالا نوع خدمات: علمی و پژوهشی هزینه: x میلیون تومان فعالیت/خروجی/خدمات: دسته‌بندی منابع دانش حکمرانی نظام ولایی مدت زمان: x ماه حجم کار: 1000 منبع دانش کیفیت خروجی: بالا نوع خدمات: علمی و پژوهشی هزینه: x میلیون تومان فعالیت/خروجی/خدمات: تحليل منابع دانش حكمرانی نظام ولايی مدت زمان: x ماه حجم کار: 1000 منبع دانش کیفیت خروجی: بالا نوع خدمات:علمی و پژوهشی هزینه: x میلیون تومان فعالیت/خدمات/خروجی: ارزيابی منابع دانش حكمرانی نظام ولايی مدت زمان: x ماه حجم کار: 1000 منبع دانش کیفیت خروجی: بالا نوع خدمات: علمی و پژوهشی هزینه: x میلیون تومان فعالیت/خدمات/خروجی: تولید راهنما، کتاب‌ ها و دوره‌ های آموزشی مدت زمان: x ماه حجم کار: 1 راهنما، 10 جلد کتاب، 10 دوره آموزشی کیفیت خروجی: بالا نوع خدمات: علمی، آموزشی و استراتژيك هزینه: x ميليون تومان جمع کل: x میلیون تومان مدت زمان: x ماه ⭕منابع مالی و اعتباری پروژه به صورت زیر در جدول آورده شده است: سازمان/نهاد/سایر منابع: موسسه x نوع منبع (مالی/اعتباری): مالی مقدار (تومان): 1000 میلیون تومان سازمان/نهاد/سایر منابع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نوع منبع (مالی/اعتباری): اعتباری مقدار(تومان): 200 میلیون تومان سازمان/نهاد/سایر منابع: مجمع تشخیص مصلحت نظام نوع منبع (مالی/اعتباری): اعتباری مقدار(تومان): 100 میلیون تومان سازمان/نهاد/سایر منابع: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نوع منبع (مالی/اعتباری): اعتباری مقدار(تومان): 50 میلیون تومان سازمان/نهاد/سایر منابع: دانشگاه‌ ها و مراکز پژوهشی داخلی و خارجی نوع منبع (مالی/اعتباری): اعتباری مقدار(تومان): 50 میلیون تومان جمع کل(تومان): 1400 ميليون تومان ⭕حسابداری و پرداخت پروژه به شرح زير است: - ثبت: هزینه‌ های پروژه باید به صورت دوره‌ ای (ماهانه، سه‌ ماهه، شش‌ ماهه و يك‌ ساله) توسط تيم پروژه ثبت شود. تيم پروژه باید فاکتور‌ های مربوط به هزینه‌ های پروژه را به صورت الکترونیکی به مؤسسه ارسال کند. - کنترل: هزینه‌ های پروژه باید به صورت دوره‌ ای (ماهانه، سه‌ ماهه، شش‌ ماهه و يك‌ ساله) توسط مؤسسه کنترل شود. مؤسسه باید فاکتور‌ های دریافتی را با بودجه پروژه، خروجی‌ های تحویل شده و نظارت کارشناسان خود مطابقت دهد. - گزارش: هزینه‌ های پروژه باید به صورت دوره‌ ای (ماهانه، سه‌ ماهه، شش‌ ماهه و يك‌ ساله) توسط مؤسسه گزارش شود. مؤسسه باید گزارش‌ های مالی پروژه را به صورت الکترونیکی به تیم پروژه، سازمان‌ ها و نهاد‌ های حامی و علاقمند به پروژه ارسال کند. - پرداخت: هزینه‌ های پروژه باید به صورت دوره‌ ای (ماهانه، سه‌ ماهه، شش‌ ماهه و يك‌ ساله) توسط مؤسسه پرداخت شود. مؤسسه باید پرداخت‌ های خود را با استفادة از روش‌ های الکترونیکی (حوالة بانکی، كارت به كارت، چك الكترونيكی و غيره ) به تیم پروژه انجام دهد. مؤسسه باید پرداخت‌ های خود را با رعایت شرایط قراردادی و موازین قانونی انجام دهد. (3) @raveshetamadoni
✔️ شرایط ارسال پیشنهاد توسط تیم‌های علاقمند به شرح زیر است: - مدارک و اطلاعات: تیم‌های علاقمند باید مدارک و اطلاعات زیر را به صورت الکترونیکی به مؤسسه ارسال کنند: - رزومه تیم پروژه: شامل نام و نام خانوادگی، تحصیلات، سوابق علمی و پژوهشی، مهارت‌ها و توانایی‌ها، افتخارات و جوایز، نمونه کارها و هرگونه اطلاعات دیگر مربوط به اعضای تیم پروژه. - پیشنهادیه پروژه: شامل عنوان، چکیده، مقدمه، بیان مسئله، اهداف، سوالات و فرضیات پژوهش، روش‌شناسی، زمان‌بندی، بودجه و منابع پروژه. - نمونه کار: شامل چندین نمونه کار مرتبط با حکمرانی نظام ولایی یا مسائل مشابه که توسط تیم پروژه انجام شده یا در حال انجام است. نمونه کار باید شامل عنوان، چکیده، محتوا، خروجی و منبع کار باشد. - ارزیابی و انتخاب: مؤسسه با استفاده از معیار‌ ها و ملاک‌ های زیر پیشنهاد‌ های دریافتی را ارزیابی و انتخاب می‌کند: - سوابق علمی و پژوهشی در زمینه حکمرانی نظام ولایی و مسائل مرتبط - توانایی در استفاده از روش‌ های پژوهش کمی و کيفی - تجربه در تولید محتوای علمی و آموزشی - تسلط به زبان فارسی و زبان‌ های خارجي مورد نظر - تعهد به رعایت اصول اخلاق پژوهش و حفظ حقوق مؤلفین - منطبق بودن پیشنهادیه پروژه با هدف، زمینه، اهميت و نتايج مورد انتظار پروژه - مناسب بودن روش‌ شناسی، زمان‌ بندی و بودجه پروپوزال پروژه با شرایط و منابع مؤسسه - کارآمد بودن نمونه کار‌ ها با توجه به کيفيت، كاربرد، خلاقيت و نوآوری آن‌ ها - زمان و نحوة ارسال: تيم‌ های علاقمند باید پيشنهاد خود را حداکثر تا تاریخ "30 آذر 1402" به آدرس الکترونیکی "rfp@fiv.ir" ارسال کنند. پیشنهاد باید به صورت یک فایل PDF با حجم حداکثر 10 مگابایت باشد. مؤسسه پس از بررسی پیشنهاد‌ ها، نتیجه را تا تاریخ "15 دی 1402" به طور رسمی به تیم‌ های انتخاب شده اعلام می‌کند. (4) @raveshetamadoni
تغییر چیزی است که باید در سیستم های فنی از آن اجتناب شود یا حداقل به دقت کنترل شود. ولی در سیستم های اجتماعی و انسانی، تغییر یک فرایند طبیعی است. می‌تواند مثبت، منفی یا بی‌طرف باشد، اما در بسیاری از موارد، تغییر نشان‌دهنده یادگیری، رشد، بهبود و تطبیق است. @raveshetamadoni
پیش بسوی یک رشته جدید خواهد بود که با هدف طراحی، اجرا و توسعه توابع فراسیستمی که مبتنی بر نظریه ولایت شامل هدایت و هماهنگی در انواع سیستم های خدماتی، سامانه ها در سامانه و پیچیده اجتماعی-فنی-زیست ‏محیطی در یک محیط انسانی ضروری هستند، شکل خواهد گرفت. حکمرانی ولایی از سه نگرانی اصلی سرچشمه گرفته است. اول اینکه، تکیه بیش از حد به فناوری (مثل ) به عنوان پاسخ پیش‌فرض به سیستم‌ها و مشکلات پیچیده باعث کاهش بازدهی و دیگر مشکلات شده است. فناوری همواره در حل سیستم‌ها و مشکلات پیچیده نقش مهمی داشته و خواهد داشت. اما راه‌حل‌هایی که فقط بر پایه فناوری استوار هستند، برای مشکلات انواع سیستم ها کافی نیستند. دوم اینکه، مشکلات انواع سیستم ها نیازمند توجه به یک محدوده گسترده از عوامل هستند. باید تمام جنبه‌های انسانی/اجتماعی، سازمانی/مدیریتی و سیاسی/سیاست‌گذاری را برای توسعه راه‌حل جامع در نظر گرفت. سوم اینکه نیازمند اعمال لنز عقلانیت دینی بعنوان یک منبع جدید خطاناپذیر از طریق نظریه ولایت خواهیم بود. در حکمرانی ولایی ما با دو نوع حکمرانی فرآیندی و حکمرانی موضوعی مواجه هستیم. از طرفی دیگر خود حکمرانی می تواند به 3 نوع حکمرانی مرتبه اول، مرتبه دوم و سوم دسته بندی گردد که این سه نوع حکمرانی ناظر به حکمرانی در، حکمرانی بر و حکمرانی با می شود. @raveshetamadoni
برای ادامه فعالیت نیاز دارم از مخاطبین کانال و سبکی که به دنبال توسعه اون هستم بازخورد بگیرم، لطفا هر کسی امکان گفتگو داره به آیدی بنده پیام بده👇👇👇 @nanosatellite
حکمرانی چیست؟ عبارت “حکمرانی” در جهان و ایران، معنایی پر ابهام دارد. در جهان، این ابهامات به دلیل وجود تعاریف فراوان، همچنان ادامه دارد. در ایران، بمنظور تحقق دولت اسلامی و وارد کردن دین در عرصه تمدن سازی، این ابهامات بیشتر نیز شده است و هنوز هیچ توافقی در این زمینه وجود ندارد. با این حال، مراکز متعدد دانشگاهی و اجرایی به دلیل جذب منابع مالی بیشتر یا مد بودن این واژه، نام تمام فعالیت‌های خود را “حکمرانی” گذاشته‌اند یا می خواهند بگذارند! برخی از دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در ایران، بدون طی کردن چارچوب‌ها و فرایندهای تشکیل یک رشته، علاوه بر ایجاد رشته “حکمرانی” (رسمی یا غیر رسمی)، اقدام به تاسیس دانشکده‌ها و مدرسه‌های مختلف “حکمرانی” نیز زده‌اند. این در حالی است که هیچ برنامه خاصی برای مرزبندی رشته “حکمرانی” و به خصوص “حکمرانی” مبتنی بر منابع اسلامی با سایر تعاریف “حکمرانی” در جهان ایجاد نشده است. بنابراین، راهکار ما برای هم‌افزایی بیشتر، گفتمان‌سازی و ایجاد یک جریان اصلی در این عرصه، تهیه راهنمای پیکره دانش برای “حکمرانی” است که مورد توافق اکثریت علاقمندان به واژه “حکمرانی” در جامعه علمی کشور قرار گیرد. @raveshetamadoni
برداشت های اولیه من از رشته حکمرانی ولایی بر اساس نظریات ملاصدرا @raveshetamadoni
✍️پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی: تولید کتاب یا حل مشکلات جامعه؟ 🔺پژوهش یکی از ابزارهای اصلی توسعه علمی، صنعتی و فرهنگی هر کشور است که با یافتن بهترین راهکارهای ممکن برای حل مشکلات موجود در عرصه‌های زندگی و گسترش مرزهای دانش و گشودن افق‌های تازه برای آیندگان، می‌تواند به پیشرفت و تعالی جامعه کمک کند. اما آیا پژوهش‌هایی که در حوزه علوم انسانی و اجتماعی انجام می‌شوند، این نقش را به خوبی ایفا می‌کنند؟ 🔺به مناسبت هفته پژوهش، خیلی از موسسات و نهادهای دانشگاهی و غیردانشگاهی، شروع به برگزاری نشست‌ها و همایش‌ها و نمایشگاه‌ها از دستاوردهای پژوهشی خود می‌کنند. اما این دستاوردها چقدر با نیازها و مشکلات جامعه هم‌خوانی دارند؟ چقدر از این پژوهش‌ها به صورت کاربردی و مسئله‌محور طراحی و اجرا شده‌اند؟ چقدر از این پژوهش‌ها به ارائه راهکارهای عملی و اثربخش برای حل مسائل اجتماعی منجر شده‌اند؟ 🔺متأسفانه، پاسخ به این سوالات، نشان از وضعیت ناخوشایند و نگران‌کننده پژوهش در حوزه علوم انسانی و اجتماعی می‌دهد. بر اساس مطالعاتی که انجام دادم، بیشتر پژوهش‌های این حوزه، از نظر موضوعی، روشی و هدفی، دارای کیفیت پایین، تکراری، نظری و غیرکاربردی هستند. این پژوهش‌ها، به جای اینکه بر مبنای شناسایی نیازها و مشکلات واقعی جامعه و ارتباط با ذی‌نفعان و متولیان امور، انجام شوند، بیشتر بر اساس علایق شخصی و انگیزه‌های مادی و مقامی پژوهشگران و یا تحت تأثیر روندها و جریان‌های علمی و فرهنگی خارجی (جریان استارت آپ، حکمرانی...)، شکل گرفته‌اند. این پژوهش‌ها، به جای اینکه به ایجاد دانش نوین و ارزش‌افزوده برای جامعه منجر شوند، بیشتر به تولید کتاب‌ها و مقالاتی که قرار است در کتابخانه‌ها خاک بخورند یا در مجلاتی که کسی آن‌ها را نمی‌خواند، منتهی می‌شوند. 🔺این وضعیت، نشان از چالش‌های متعددی است که پژوهش در حوزه علوم انسانی و اجتماعی با آن روبرو است. این چالش‌ها را می‌توان در سطوح نهادی، سازمانی، محیطی و فردی دسته‌بندی کرد. برخی از این چالش‌ها عبارتند از: خلأ آیین‌نامه ارتقاء در عدم اختصاص امتیاز ویژه به انجام پژوهش‌های کاربردی و مسئله‌محور، نبود نظام نظارت و اعتبارسنجی مناسب بر کیفیت و اثربخشی پژوهش‌ها، توزیع نامناسب نسبت اعضای هیئت‌علمی به دانشجو، عدم اختصاص بودجه عملیاتی و مسئله‌محور در دانشگاه‌ها، عدم توجه به مقوله مأموریت‌گرایی در جذب اساتید و دانشجویان، کامل نبودن چرخه علم، فناوری و نوآوری، تقاضای کم از سوی نهادها و سازمان‌ها برای انجام پژوهش‌های کاربردی، عدم توانایی و تمایل اندک اساتید در حل مسائل و مشکلات جامعه و غیره. 🔺با توجه به این چالش‌ها، لازم است که پژوهش در حوزه علوم انسانی و اجتماعی، جهت‌دهی و تحولی بنیادین را تجربه کند. باید پژوهش‌هایی طراحی و اجرا شوند که بر مبنای شناسایی و تحلیل نیازها و مشکلات جامعه، به ارائه راهکارهای عملی و اثربخش برای حل آن‌ها بپردازند. باید پژوهش‌هایی انجام شوند که با استفاده از روش‌های علمی و نوین، دانش نوین و ارزش‌افزوده برای جامعه ایجاد کنند. باید پژوهش‌هایی انجام شوند که با ایجاد ارتباط و همکاری با ذی‌نفعان و متولیان امور، به انتقال و تبادل دانش و تجربه بین آن‌ها کمک کنند. باید پژوهش‌هایی انجام شوند که با ارزیابی و اندازه‌گیری نتایج و تأثیرات خود، به بهبود و به‌روزرسانی خود بپردازند. باید پژوهش‌هایی انجام شوند که با ارائه گزارش‌ها و انتشاراتی که برای مخاطبان مختلف مناسب و قابل فهم باشند، به اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به جامعه کمک کنند. منابع 1. آسیب‌شناسی پژوهش های دانشگاهی در حل مسائل کشور و ‌شاخص‌گذاری پژوهش گذاری پژوهش‌های مسئله های مسئله محور @raveshetamadoni
راهنمای پیکره دانش حکمرانی ولایی (دانش درجه دوم) یک منبع مرجع برای دانش حکمرانی ولایی (دانش درجه اول) است که به فیلسوف ها، دانشمندان، حکمران ها، محققان، دانشجویان و مربیان کمک می‌کند تا اصول، روش‌ها، ابزارها و موارد کاربردی حکمرانی ولایی را بیاموزند، تحقیق کنند، تدریس و اجرا کنند. راهنمای پیکره دانش حکمرانی ولایی همچنین به افرادی که در زمینه‌های مرتبط با حکمرانی ولایی فعالیت می‌کنند، مانند اقتصاد، سیاست، سلامت، حمل و نقل، انرژی... امکان دسترسی به دانش مورد نیاز را می‌دهد. راهنمای پیکره دانش حکمرانی ولایی با ارائه یک چارچوب مشترک و یک زبان مشترک برای حکمرانی ولایی، به ارتقای همکاری، گفتمان سازی، امکان تبدیل به جریان اصلی، ارتباط و انطباق بین افراد و سازمان‌های مختلف که در این حوزه فعالیت می‌کنند، کمک می‌کند. راهنمای پیکره دانش حکمرانی ولایی نیاز جامعه حکمرانی را برای داشتن یک منبع معتبر و جامع برای دانش خود برطرف می‌کند. @raveshetamadoni
🔴حکمرانی، رشته ای فرارشته ‏ای که می تواند به ما کمک کند تا با مسائل پیچیده جهانی و ملی مواجه شویم 🔺حکمرانی در دو حالت فرآیندی و موضوعی قابل دسته بندی است. بطور کلی حکمرانی به معنای راهبری، اداره، هدایت و تنظیم امور جامعه است که نیازمند اجرای قوانین، اعمال قدرت، تصمیم گیری و مشارکت مردمی است. آن چیزی که ما در پروژه "راهنمای پیکره دانش حکمرانی ولایی" به دنبال آن هستیم حکمرانی فرآیندی است که بخش حکمرانی موضوعی را از سایر رشته‏ ها اکتساب می‏ کند. حکمرانی فرآیندی یک موضوع فرارشته ای است، که موضوع آن می ‏تواند هدایت، هماهنگی و آگاهی باشد. رشته فرارشته ‏ای حکمرانی فرآیندی برای توسعه خود نیازمند توسعه حوزه ‏های دانشی از قبیل فلسفه، علم، مهندسی (به معنای عام)، عمل، فقه، کلام، اخلاق و عرفان و شاید هنر می‏ باشد. این در حالی است که حکمرانی موضوعی در تمامی رشته‏ ها از جمله حقوق، جامعه شناسی، پزشکی، اقتصاد، هوافضا، فیزیک و غیره ظهور پیدا می‏ کند. (لذا وقتی گفته می‏ شود حکمرانی اقتصادی یعنی حکمرانی فرایندی + حکمرانی موضوعی (اقتصاد)، حکمرانی سلامت یعنی حکمرانی فرآیندی + حکمرانی موضوعی (سلامت)...) این به این دلیل است که مسائلی که حکمرانی باید با آن ها سر و کار داشته باشد، مسائل پیچیده، چند بعدی و متقابلاً وابسته ‏اند که نمی‏ توان با یک دیدگاه یا رویکرد واحد به آن‏ ها پرداخت. برای مثال، مسئله حجاب یک مسئله فرارشته ‏ای است که نیازمند درک و توجه به جنبه‏های مختلف آن است. اگر بخواهیم موضوع حجاب را صورت‌بندی کنیم، می‌توانیم بگوییم که حجاب دارای سه نوع پیچیدگی است: پیچیدگی حجاب در جهان طبیعی و خارج، پیچیدگی حجاب به عنوان یک تصمیم‌گیری اخلاقی و پیچیدگی حجاب به مثابه یک پدیده ذهنی . این سه نوع پیچیدگی نیز از هم جدا نیستند و برای درک و احترام به حجاب در جوامع مختلف، باید روابط سیستمیک بین آن‌ها را در نظر گرفت. برای مثال (دسته بندی زیر یک صورتبندی فقط بمنظور بیان مدل هست و ممکن است خیلی از مفاهیم بنحوی دیگر دسته بندی گردند): 🅾 پیچیدگی حجاب بعنوان تصمیم‌گیری اخلاقی به معنای‌ها، ارزش‌ها، قوانین و استانداردهایی مربوط می‌شود که برای حجاب در جوامع مختلف وجود دارند. این پیچیدگی تحت تأثیر عوامل اجتماعی مانند فرهنگ، اعتقادی و دینی، تاریخ، سیاسی و غیره قرار می‌گیرد. برای نمونه، در برخی از جوامع، حجاب به عنوان یک نشانه از احترام، انتخاب، آزادی، مقاومت و یا تبعیت دیده می‌شود، در حالی که در برخی دیگر، حجاب به عنوان یک نشانه از تحقیر، اجبار، سرکوب، تبعیض و یا خشونت تلقی می‌شود. 🅾 پیچیدگی حجاب به مثابه یک پدیده ذهنی که به احساسات، انگیزه‌ها، هویت‌ها و سبک‌هایی مربوط می‌شود که برای حجاب در افراد مختلف وجود دارند. این پیچیدگی تحت تأثیر عوامل روانی مانند شخصیت، خلاقیت، خودپنداره، خودکنترل و غیره قرار می‌گیرد. برای نمونه، برخی از افراد ممکن است حجاب را به عنوان یک راه برای بیان خود، ابراز هنر، تقویت اعتماد به نفس، ایجاد تعادل و یا رشد روحانی ببینند، در حالی که برخی دیگر ممکن است حجاب را به عنوان یک مانع برای ارتباط، نمایش استعداد، افزایش جذابیت، تنوع و یا شادی در نظر بگیرند. (البته این فقط مثال است و می تواند بعنوان یک پدیده ذهنی نبوده بلکه در دسته پیچیدگی در جهان طبیعی قرار بگیرد) 🅾 پیچیدگی حجاب در جهان طبیعی به شکل، رنگ، جنس، طرح و سایر خصوصیات فیزیکی پوشش مربوط می‌شود. این پیچیدگی تحت تأثیر عوامل طبیعی مانند آب و هوا، جغرافیا، بیماری‌ها و غیره قرار می‌گیرد. برای نمونه، در مناطق گرم و خشک، پوشش‌های سبک و روشن ترجیح داده می‌شوند، در حالی که در مناطق سرد و مرطوب، پوشش‌های گرم و تیره مورد علاقه هستند. همچنین برخی از پوشش‌ها ممکن است برای جلوگیری از عفونت‌ها یا حشرات مفید باشند. این جنبه‏ ها بعنوان مثال می ‏توانند شامل موارد زیر باشند: 0⃣از نظر تاریخی: حجاب یک عادت قدیمی و رایج در بسیاری از فرهنگ‌ها و مذاهب بوده است. در اسلام، حجاب به عنوان یک فرمان الهی در قرآن و روایات اهل بیت مورد تأکید قرار گرفته است. برخی از آیات و روایات مربوط به حجاب عبارتند از: آیه 59 سوره احزا، آیه 31 سوره نور، حدیث کساء، حدیث ثاقلین و غیره. در تاریخ اسلام، حجاب همواره یک نشانه شناسایی و افتخار برای زنان مسلمان بوده است. با این حال، در دوران‌های مختلف، حجاب با چالش‌هایی روبرو شده است. برای مثال، در دوره قاجاریه، حجاب به شکل چادر و روسری بود که بیشتر به دلایل اجتماعی و فرهنگی توسط زنان پذیرفته می‌شد. در دوره پهلوی، حجاب با سیاست‌های مدرنیزاسیون روبرو شد و در سال 1314 شمسی، رضا شاه حجاب را ممنوع کرد.(1) @raveshetamadoni
در دوره انقلاب اسلامی، حجاب به عنوان یک نماد انقلابی و مقاومتی مطرح شد و پس از پیروزی انقلاب، حجاب به شکل قانونی و اجباری اجرا شد. در دوره جمهوری اسلامی، حجاب با تحولات اجتماعی و فرهنگی و همچنین تاثیرات جهانی‌شدن و فرهنگ‌های غربی مواجه شده است. 1⃣از نظر اقتصادی: حجاب مطلوب: عدم نگاه بازاری و سودمحور به صنعت حجاب. همچنین حجاب یک عامل مهم در اقتصاد زنان مسلمان است. حجاب می‌تواند تأثیر مثبت یا منفی بر روی شغل، درآمد، تحصیلات و رفاه زنان مسلمان داشته باشد. برای مثال، در برخی از کشورهای اسلامی مانند ایران، حجاب به عنوان یک شرط ورود به بازار کار برای زنان مسلمان در نظر گرفته می‌شود. چالش ایجاد شده توسط دشمنان: در برخی از کشورهای غربی مانند فرانسه، حجاب به عنوان یک مانع برای استخدام و پیشرفت زنان مسلمان در نظر گرفته می‌شود. در برخی از کشورهای دیگر مانند ترکیه، حجاب به عنوان یک عامل تنوع و انعطاف‌پذیری در بازار کار برای زنان مسلمان در نظر گرفته می‌شود. حجاب همچنین می‌تواند تأثیر بر روی تقاضا و عرضه محصولات و خدمات مرتبط با آن داشته باشد. حجاب یک بازار مصرفی جدید و رو به رشد است که برای تولیدکنندگان و فروشندگان فرصت‌های زیادی ایجاد می‌کند. برای مثال، در زمینه مد و پوشاک، حجاب باعث افزایش تنوع و خلاقیت در طراحی و تولید لباس‌های محترمانه و متناسب با سلیقه و نیازهای زنان مسلمان می‌شود. برای مثال، در زمینه آرایش و بهداشت، حجاب می‌تواند تقاضا برای محصولات و خدماتی که با استانداردهای اسلامی سازگار باشند را افزایش دهد. برای مثال، محصولات آرایشی بدون الکل و مواد حیوانی، خدمات آرایشی و پوستی در محیط‌های جداگانه برای زنان و غیره. 2⃣از نظر فرهنگی: حجاب مطلوب: حجاب یک عنصر فرهنگی و هویتی است که برای زنان مسلمان اهمیت زیادی دارد. حجاب نشانه‌ای از انتماء به اسلام و احترام به ارزش‌های اسلامی است. حجاب همچنین برای زنان مسلمان منبعی از اعتماد به نفس، افتخار و زیبایی است. حجاب باعث می‌شود که زنان مسلمان خود را بر اساس شخصیت و استعداد‌های خود و نه بر اساس ظاهر و جنسیت خود ارزیابی کنند. زنان مسلمان هم با حجاب ساده و محتشم خود را به عنوان یک متدین و متعهد نشان می‌دهند. حجاب همچنین برای زنان مسلمان راهی برای بیان خلاقیت و هنر خود است. برخی از زنان مسلمان هم با استفاده از حجاب به عنوان یک ابزار ارتباطی و اجتماعی، پیام‌ها و اندیشه‌های خود را منتقل می‌کنند. چالش ایجاد شده توسط دشمنان: برای مثال، برخی از زنان مسلمان با استفاده از رنگ‌ها، الگوها، لوازم جانبی و سبک‌های مختلف حجاب خود را طراحی و تنظیم می‌کنند. 3⃣از نظر امنیتی: حجاب مطلوب: حجاب یک عامل موثر در امنیت زنان مسلمان است. حجاب می‌تواند نقش محافظتی و پیشگیرانه در برابر برخی از خطرات و تهدیدات داشته باشد. برای مثال، حجاب می‌تواند زنان مسلمان را از چشم‌های خیره و نگاه‌های ناخواسته حفظ کند. حجاب می‌تواند زنان مسلمان را از برخی از بیماری‌های پوستی و سرطان پوست محافظت کند. حجاب می‌تواند زنان مسلمان را از برخی از آسیب‌های روحی و روانی ناشی از فشارهای زیبایی و استانداردهای غیر واقعی جامعه مصون کند. چالش ایجاد شده توسط دشمنان: با این حال، حجاب هم می‌تواند منبعی از ناامنی و خطر برای زنان مسلمان باشد. برای مثال، حجاب می‌تواند زنان مسلمان را مورد تعرض و تجاوز جنسی قرار دهد. حجاب می‌تواند زنان مسلمان را مورد تبعیض و آزار و اذیت قرار دهد. حجاب می‌تواند زنان مسلمان را مورد حمله و خشونت قرار دهد. برای مثال، در برخی از کشورهای اسلامی مانند ایران، زنان مسلمان با حجاب نامناسب یا بدون حجاب ممکن است توسط نیروهای امنیتی یا مردم مورد ضرب و شتم، بازداشت، جریمه یا تحقیر قرار گیرند. در برخی از کشورهای غربی مانند فرانسه، زنان مسلمان با حجاب ممکن است توسط افراطیون یا مردم مورد توهین، تهدید، آتش‌زدن یا حتی قتل قرار گیرند. 4⃣از نظر خانواده: حجاب مطلوب: حجاب یک عامل مهم در روابط خانوادگی زنان مسلمان است. حجاب می‌تواند نقش مثبت یا منفی بر روی ارتباطات و تعاملات زنان مسلمان با اعضای خانواده خود داشته باشد. برای مثال، حجاب می‌تواند زنان مسلمان را از حمایت و تأیید والدین، همسر، فرزندان و خویشاوندان خود بهره‌مند کند. حجاب می‌تواند زنان مسلمان را به عنوان یک الگو و معلم برای فرزندان و نسل‌های آینده خود قرار دهد. حجاب می‌تواند زنان مسلمان را به عنوان یک همدم و همراه برای همسر خود جلب کند. حجاب می‌تواند زنان مسلمان را به عنوان یک فرزند و خواهر مطیع و محترم برای والدین و خویشاوندان خود نشان دهد. (2) @raveshetamadoni
چالش ایجاد شده توسط دشمنان: اما حجاب هم می‌تواند منبعی از اختلاف و تنش در روابط خانوادگی زنان مسلمان باشد. برای مثال، حجاب می‌تواند زنان مسلمان را از حریت و انتخاب خود محروم کند. حجاب می‌تواند زنان مسلمان را از فرصت‌های تحصیلی و شغلی محدود کند. حجاب می‌تواند زنان مسلمان را از برخورداری از سلامت و زیبایی مانع شود. حجاب می‌تواند زنان مسلمان را از ارتباط با جوامع و فرهنگ‌های دیگر جدا کند. حجاب می‌تواند زنان مسلمان را مورد انتقاد و اعتراض والدین، همسر، فرزندان و خویشاوندان خود قرار دهد. 5⃣از نظر اجتماعی: حجاب مطلوب: حجاب یک عامل مهم در جایگاه و نقش زنان مسلمان در جامعه است. حجاب می‌تواند تأثیر مثبت یا منفی بر روی مشارکت و مسئولیت زنان مسلمان در زمینه‌های مختلف اجتماعی داشته باشد. برای مثال، حجاب می‌تواند زنان مسلمان را به عنوان یک عضو فعال و مؤثر در جامعه معرفی کند. حجاب می‌تواند زنان مسلمان را به عنوان یک سفیر و نماینده اسلام و مسلمانان در جهان شناخته شود. حجاب می‌تواند زنان مسلمان را به عنوان یک مبارز و مدافع حقوق و منافع خود و جامعه مسلمان قلمداد کند. حجاب می‌تواند زنان مسلمان را به عنوان یک همکار و همدل با مردان مسلمان در راه اهداف و ارزش‌های اسلامی حمایت کند. چالش ایجاد شده توسط دشمنان: اما حجاب هم می‌تواند منبعی از محرومیت و ضعف در جایگاه و نقش زنان مسلمان در جامعه باشد. برای مثال، حجاب می‌تواند زنان مسلمان را به عنوان یک عضو غیرقابل قبول و غیرمورد احترام در جامعه نشان دهد. حجاب می‌تواند زنان مسلمان را به عنوان یک تهدید و چالش برای جامعه غربی و غیراسلامی در نظر بگیرد. حجاب می‌تواند زنان مسلمان را به عنوان یک زیردست و وابسته به مردان مسلمان تلقی کند. حجاب می‌تواند زنان مسلمان را به عنوان یک جداگانه و بیگانه از جامعه مسلمان و غیرمسلمان دور کند. 6⃣از نظر فردی: حجاب مطلوب: حجاب یک عامل مهم در شخصیت و هویت زنان مسلمان است. حجاب می‌تواند تأثیر مثبت یا منفی بر روی خودآگاهی و خودپنداره زنان مسلمان داشته باشد. برای مثال، حجاب می‌تواند زنان مسلمان را به عنوان یک مؤمن و متقی در برابر خداوند متعال شناسایی کند. حجاب می‌تواند زنان مسلمان را به عنوان یک انسان با ارزش و کرامت در برابر خود و دیگران قدردانی کند. حجاب می‌تواند زنان مسلمان را به عنوان یک فرد مستقل و متفکر در برابر مسائل و مشکلات زندگی تشویق کند. حجاب می‌تواند زنان مسلمان را به عنوان یک فرد با شخصیت و سبک خاص در برابر جامعه متمایز کند. چالش ایجاد شده توسط دشمنان: اما حجاب هم می‌تواند منبعی از اضطراب و افسردگی در شخصیت و هویت زنان مسلمان باشد. برای مثال، حجاب می‌تواند زنان مسلمان را به عنوان یک مؤمن و متقی در برابر خداوند متعال مورد آزمایش و امتحان قرار دهد. حجاب می‌تواند زنان مسلمان را به عنوان یک انسان با ارزش و کرامت در برابر خود و دیگران مورد شک و تردید قرار دهد. حجاب می‌تواند زنان مسلمان را به عنوان یک فرد مستقل و متفکر در برابر مسائل و مشکلات زندگی مورد انکار و سرکوب قرار دهد. حجاب می‌تواند زنان مسلمان را به عنوان یک فرد با شخصیت و سبک خاص در برابر جامعه مورد تبعیض و تحقیر قرار دهد. 7⃣از نظر فناوری: اینکه چگونه می توان با استفاده از فناوری های نوین، حجاب را مطابق با نیازها و شرایط زندگی در عصر جدید مبتنی بر منابع دینی منطبق کرد. 8⃣از نظر سیاسی: در مورد بعد سیاسی حجاب، گفتگوی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی ایران عبدالحسین خسروپناه، در مورد حجاب به عنوان یک مسئله سیاسی و امنیتی آمده است. در این گفتگو، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه می گوید که حجاب نمی تواند صرفا یک مسئله فرهنگی باشد و باید از آن به عنوان یک بحث سیاسی و امنیتی نیز نگاه کرد. او معتقد است که حجاب یکی از عوامل مهم مقاومت و استقلال ایران اسلامی در برابر دشمنان خارجی است و باید با تبلیغ و آموزش به حفظ و ترویج آن پرداخت. 9⃣از نظر قانون‏گذاری: اینکه چگونه می توان با توجه به قواعد و مقررات حاکم بر کشور، حجاب را به صورت قانونی تعریف، تضمین و اجرا کرد. 🔟از نظر جنبه زیست محیطی: اینکه چگونه می توان با رعایت اصول زیست محیطی، حجاب را به گونه ای تدوین و اجرا کرد که به حفظ منابع طبیعی، کاهش آلودگی و ارتقای سلامت انسان و محیط کمک کند. همانطور که مشاهده می کنید، حل مسئله حجاب نیازمند یک رویکرد فرارشته‏ای است که بتواند به تمام جنبه های مرتبط با آن پرداخته و آنها را با هم هماهنگ کند. این در حالی است که برای حکمرانی در مقیاس یک کشور یا حتی سطح جهانی نیازمند بررسی دیگر کلان چالش‏ها همچون فضای مجازی، اقتصادی، امنیتی...هستیم. (3) @raveshetamadoni
بازتاب مطالب کانال در کانال امامت و امارت آدرس کانال امامت و امارت @akbarzadehh @raveshetamadoni
روش های حکمرانی سنتی مبتنی بر رابطه خطی علت و معلول است. بعنوان مثال وقتی چرخی را می‌چرخانیم، دسته‌ای را می‌کشیم یا کلیدی را می‌چرخانیم، انتظار یک نتیجه مشخص را داریم، بر همین اساس نظام حکمرانی (مرتبه اول، دوم و سوم) در دولت و بخش خصوصی و دیگر بخش ها نیز می تواند چنین شکل گرفته باشد. این یک رویکرد مبتنی بر قوانین است که در آن پاسخ به تحریک در یک سیستم معین و قطعی، به خوبی تعریف شده، متناهی و عمدتاً ثابت است. اگر انحرافی از آنچه مورد انتظار است وجود داشته باشد(سیستم مطلوب)، ساختارهای سیستمی ساده (گیت‌های منطقی "و"، "یا") یا قوانین ساده (اگر و آنگاه-در غیر اینصورت اگر) وجود دارند تا دوره‌های اختیاری از عملیات‌های از پیش برنامه‌ریزی شده (مانند بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد یا دیگر سبک های مدیریت انواع منابع) را فراهم کنند. مداخله انسانی؛ اختیار، هوش و عمل لازم برای سازگاری پویا (تغیر نسب به مکان و زمان) با یک رویداد منفی (مشکلات، اجتناب از ضرر) یا برای شناسایی و تطبیق پویا با یک رویداد مثبت (فرصت، جستجوی تابع مطلوبیت) را فراهم می‌کند. لذا حکمرانی ولایی که در آینده می‏ بایست شکل بگیرد، ابزارهایی باید داشته باشد که بتواند از رابطه خطی علت و معلول فراتر رفته و به طور موثری اختیار را پذیرفته، امکان تعریف انعطاف پذیر را لحاظ (در برابر تغییر در عرض) ، در هم تندیدگی و ابهام مرزهای نظامات (مراتب تشکیکی) را مشروع و توانایی تطبیق/سازگاری (تغییر در جوهر) را در بر گیرد. حکمرانان ولایی می‌توانند راه‌حل‌هایی را طراحی کنند تا به تغییرات قابل پیش‌بینی و غیرقابل پیش‌بینی تطبیق پیدا کنند تا سیستم (در سه ساحت حکمرانی مرتبه اول، دوم و سوم) در برابر سختی‌ها (زیان محور) باقی بماند و در برابر فرسودگی (فرصت محور) مرتبط بماند. @raveshetamadoni
🔰 موضوع: راهنمای پیکره دانش حکمرانی ولایی 🎙 ارائه دهنده: مهندس رضا کیانوش پژوهشگر حوزه مطالعات حکمرانی ⏰ زمان: چهارشنبه 18 بهمن 1402 ساعت 10 صبح 🕌 مکان: مشهد، حرم مطهر، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(علیه و علیهم السلام) 🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan