eitaa logo
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
2.3هزار دنبال‌کننده
427 عکس
59 ویدیو
65 فایل
ارتباط با ما در ایتا: 🆔 @almoftagher آدرس کانال آرشیو دروس در ایتا: 🆔 https://eitaa.com/raveshsonnati2 آدرس کانال آرشیو دروس در تلگرام: 🆔 https://t.me/raveshsonnati2 آدرس وبلاگ برای دانلود صوت‌های درسی: 🆔 http://raveshsonnati.blog.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
💥 دعای عرفه (اقیانوس بی کران معرفت) ✔️ استاد علی مومنی 🔹هدف و غرض نهاییِ خداوند متعال از آفرینش انسان، معرفت و عبودیت است لذا دعاها و اعمال شب و روز عرفه برای کسب معرفت و عبادت می‌باشد. 🔹مرحوم سید ابن طاووس در اقبال الاعمال از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نقل می‌کند که برای عمل کننده به اطاعت الهی در شب عرفه، اجر ۱۷۰ سال نوشته می‌شود و شب عرفه، شب مناجات و قبولی توبه و استجابت دعاهاست. 🔹روز عرفه از اعیاد عظیمه و روز گسترش فضل و رحمت و مغفرت الهی بر همه بندگان، حتی بر جنین‌های در شکم مادران است. 🔹اعمال روز عرفه مخصوصاً ادعیهٔ وارد شده به قدری زیاد است که مرحوم سید ابن طاووس”قدس سره” در اقبال الاعمال بیش از ۲۰۰ صفحه نقل فرموده است. ❗️❗️❗️مطلب مهم❗️❗️❗️ 🔹اینکه این دعاها را باید با تفکر و حضور قلب خواند. 🔹مرحوم سید که از اکابر و اعاظم علما و عرفا و فقهای امامیه است می‌فرماید: 🔸" اگر کسی نتواند با شرکت در اجتماع حضور قلب داشته باشد شایسته است به تنهایی به دعا بپردازد " مخصوصا در این زمان که با وجود ویروس کرونا مراعات دستورات بهداشتی در اجتماع، مشکل است. 🔻مهمترین دعای روز عرفه:🔻 🔹دعای حضرت امام حسین علیه السلام که واقعا اکسیر اعظم و اقیانوس بی کران معرفت الهی است و آن حضرت ربوبیت و تربیت تکوینی و تشریعی خداوند متعال را تمام و کمال به وضوح و ظهور، بیان فرموده است و به نعمت های بی‌حد و بی‌شمار الهی از اول خلقت تا عالم رحم و سایر مراحل رشد همراه با تشریح و آناتومی، اشاره کرده است. 🔹شرح فقرات دعا، کتاب‌های بزرگی را می‌طلبد. تبرکا به یک نکته معرفتی اشاره می‌کنیم 🔹امام حسین علیه‌السلام در دعای عرفه دوازده بار " لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ " فرموده است درهر کدام با جمله‌ای که مشتمل بر اسراری است. 🔹حضرت یونس علی ‌نبینا و آله‌ و علیه ‌السلام در شكم ماهی گفت: ‌لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِين (انبیاء:۸۷) و نجات یافت. 🔹ولی سيدالشهدا علیه‌السلام بعد از اين جمله، يازده جمله‌ ديگر اضافه كرد:🔻 🔸معنايش اين است كه يونس علیه‌السلام در مرتبه‌ی اول و امام حسین علیه السلام در رتبه‌ دوازدهم و آخرین مرتبه‌است چون فوق اين عدد، ديگر رتبه‌ای نيست " 🔸إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ الله اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا (توبه آیه ۳۶) ❗️(در روایات ۱۲ ماه به ۱۲ امام تفسیر شده است) 🔹هر یک از اين جمله‌های ۱۲ گانه اقيانوسی از معارف الهی‌ می‌باشد كه ملائکه مقرب و انبیاء در اين اقیانوس بی‌پايان مبهوت و حیرانند. 🔹چه کسی درک می‌کند وقتی آن حضرت می‌فرماید: لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الْمُكَبِّرِين 🔹از مقام تسبیح و تهلیل گذشته و به مقام تکبیر می‌رسد که فوق تمامی ذکرهاست. 🔹پیامبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: الله اکبر عالی ترین و محبوب ترین کلمه از بین تمامی کلمات است. 📚جامع احادیث الشیعه، ج ۵ ص۳۰۰ 🔹چون بعد از ذکر تنزیهیه (سبحان الله) و ذکر تحمیدیه و سیر جمالی (الحمد لله) و ذکر تهلیلیه و وحدانی (لا اله الا الله) نوبت می‌رسد به ذکر تکبیریه و کبریایی که فوق همه ذکرهاست ( و ربک فکبر - مدثر: ۳، و کبره تکبیرا - اسراء: ۱۱۱). 🔹در اهمیت این کلمه کافی است که در نمازهای یومیه مواردی که جمله شریفه " الله اکبر " وارد شده اعم از واجب و مستحب و در اذان و اقامه و در حالات مختلف نماز و در تعقیبات، در حدود ۳۸۱ بار است که متاسفانه از توجه به کمیت و کیفیت و اهمیت آن غافلیم بلکه مقصریم چون تکبیرهای نماز را با حرکت و عجله می‌گوییم. 🔹معنای " الله اکبر " یعنی: الله اکبر من ان یوصف، خدا بزرگتر از این است که به وصف آید چون وجودی که تمام اسماء حسنی و صفات جلال و جمال او، بی نهایت است، به وصف نمی‌آید. ‌ 🔸من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق 🔸چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست. ( چهار تکبیر کنایه از پشت پا زدن و ترک کردن تمامی دلبستگی‌ها و وابستگیهاست) 🔸رخت خود را من ز ره برداشتم 🔸غیر حق را من عدم انگاشتم. 🙏🏻ازهمه عزیزان التماس دعا دارم. 🙏🏻 🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅 👉 @Fatemiyeh_alyasin 👉 @raveshsonnati
↪️ 🔟 معمّای دهم ❓پرسش: علّت مضموم شدن هاء «عَلَیهُ» در آیۀ شریفۀ «وَ مَن أوفی بِما عاهَدَ عَلَیهُ اللهَ فَسَیُؤتِیهِ أجراً عَظیماً» «الفتح: ۱۰» چیست؟ 🔹لطفا پاسخ خود را به آیدی کانال بفرستید. 👉 @raveshsonnati
💥 فروش اینترنتی کتاب تحصیل علوم حوزوی به روش سنتی به صورت الکترونیکی در نورلایب 🔹برای خرید به آدرس زیر مراجعه کنید🔻 🌐 https://www.noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Image/59197/1/5 👉 @raveshsonnati
✔️ استاد علی مؤمنی 🔹سلام و تبریک میلاد با سعادت حضرت امام هادی (ع) و تبریک پیشاپیش بزرگ‌ترین عید الهی و روز اکمال دین و اتمام نعمت و رضایت خدای متعال به سبب منصوب شدن اميرالمومنين (ع) به خلافت بلا فصل پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و سلم . 🔹از همه عزیزان تقاضا دارم در این نوشتار، تفکّر و تدبّر کنند تا معلومشان شود که چرا این حجم از دستورات و اعمال و آداب فردی و جمعی برای روز عید غدیر خم و اجر و ثواب بر عمل کنندگان وارد شده است. ثوابی که برای هیچ روز و شبی از سال وارد نشده است. (حتی برای ماه مبارک رمضان و شب قدر) 🔹جنایات و مصیبت‌های فوق تصور بر حضرت فاطمه زهرا "سلام الله علیها" در اثر کنار گذاشتن مسئله غدیر خم بود که خلافت بلافصل علی"علیه السلام" غصب و حادثه دلخراش و جانکاه کربلا اتفاق افتاد و بشریت تا ظهور مهدی موعود "عجل الله تعالی فرجه الشریف" در بدبختی به سر می‌برد و خواهد برد. 🔻فضیلت و شرافت فوق تصور روز غدیر خم: 🔹مرحوم سید ابن طاووس "قدس سره" در اقبال الاعمال بيش از ۵۰ صفحه راجع به فضیلت و اعمال عید غدیر مطرح کرده است و هکذا در کتاب‌های دیگر دستورات و سفارشات زیادی وارد شده که به چند مورد اشاره می‌شود. 1⃣ روز عید غدیر خم، بزرگترین عید الهی و اسلامی و نسبتش با اعیاد فطر و قربان و روز جمعه مانند ماه به ستارگان است. 2⃣ در مقابل روزهای خاصی که روزه گرفتن در آنها معادل هفتاد سال است، روزه گرفتن در روز غدیرخم برابر با عمر دنیا است؛ یعنی اگر کسی از اول آفرینش دنیا تا پایان آن خدا را عبادت کند، روزها را روزه باشد و شب‌ها را برای عبادت به پا خیزد به پاداش روزهٔ این روز نمی‌رسد؛ و روزه اش معادل صد حج و صد عمره است و روایات وارده در ثواب روزه روز غدیرخم شگفت انگیز و بهت آور است. 4⃣ هدیه دادن و خوشحال نمودن دیگران و صله رحم، ثواب فوق ‌العاده‌ای دارد؛ برای مثال اگر کسی در این روز، مومنی را اطعام دهد مانند آن است که همه پیامبران و صدیقان را روزی داده باشد. 🔹انفاق یک درهم، معادل ۲۰۰ درهم و در بعضی از روایات برابر با صد هزار درهم در روزهای دیگر است؛ 🔹افطار دادن به مومن روزه‌دار در عید غدیر، همانند افطار دادن به صد هزار پیغمبر و صدیق و شهید و صالحین می باشدآنهم در حرم الهی. 🔸(البته یا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی یا با جایگزین سازی) 5⃣ خداوند از آتش آزاد می‌کند دو برابر آنچه که در ماه رمضان و شب قدر و شب فطر آزاد کرده است. 🔸اللهم عجل لولیک الفرج ↩️ ادامه دارد. 👉 @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#معمای_قرآنی ↪️ 🔟 معمّای دهم ❓پرسش: علّت مضموم شدن هاء «عَلَیهُ» در آیۀ شریفۀ «وَ مَن أوفی بِما عا
🔟 معمّای دهم ❓پرسش: علّت مضموم شدن هاء «عَلَیهُ» در آیۀ شریفۀ «وَ مَن أوفی بِما عاهَدَ عَلَیهُ اللهَ فَسَیُؤتِیهِ أجراً عَظیماً» «الفتح: ۱۰» چیست؟ 🔻پاسخ: پیش از پاسخ لازم است مطالبی از باب مقدّمه گفته شود: 1⃣ در میان قرّاء همۀ ایشان غیر از آنچه خواهد آمد ضمیر مجروری «علیه» را مکسور خوانده‌اند و تنها حفص از عاصم از قاریان و راویان چهاردگانه و زُهری و ابن محیصن و ابن أبی اسحاق از غیر ایشان، هاء آن را مضموم قرائت کرده اند. (رک: معجم القرائات للدّکتور عبداللطیق خبیر ج ۹، ص ۴۸) 2⃣ قاریانی که نامشان گذشت لام «اللّه» را نیز تفخیم کرده‌اند. (همان). 3⃣ از جهت علم قرائات، ضمیری که پس از یاء ساکن ما قبل متحرّک قرار می‌گیرد، چنین است که ابن کثیر قاری در حالت وصل هاء را به یاء وصل می‌کند و به اصطلاح اشباع کرده و «بِهي» قرائت می‌کند و باقی قرّاء آن را کسره می‌دهند بدون اینکه اشباع کرده و «بهی» بخوانند. تنها جناب حفص که راوی عاصم است آن را مضموم قرائت کرده است آن هم تنها در دو مورد: 🔸۱. همین آیۀ ۱۰ فتح. 🔸۲. آیۀ ۶۳ کهف «وَما أَنْسانِيهُ إِلَّا الشَّيْطانُ». وی در خصوص آیۀ ۶۹ فرقان «یَخلُد فِیهِ مُهانا» نیز بر خلاف مشهور و بر خلاف خود در سایر موارد «فیه» را با اشباع «فیهی» خوانده است. (النّشر في القرائات العشر لابن الجزريّ، ج ۱، ص ۳۰۵). 4⃣ از جهت قواعد ادبی در ضمیری که پس از یاء ساکن ما قبل متحرّک قرار می‌گیرد، عرب بر دو دسته‌اند: 🔸۱. حجازیون که هاء ضمیر را مضموم کرده و گویند: «عَلیهو» بنا بر اصل آن که مضموم است مثل «ضَرَبَهُ» و «غُلامُهُ» و «مِنهُ». 🔸۲. غیر ایشان که به تناسب یاء، هاء را مکسور می‌کنند و گویند: «علیهِ» یا «عَلَیهي». 🔹رضی علیه الرحمة در این باره گوید: «وحركة هاء المذكر ضمة، إلّا أن يكون قبلها ياء أو كسرة؛ فإن كان قبلها أحدهما فأهل الحجاز يبقون ضمتها و يقولون: بهو، و لديهو؛ وغيرهم يكسرونها؛ و علّته أن الهاء حرف خفيف فهو، إذن، حاجز غير حصين، فكأنَّ الواو الساكنة وليت الكسرة أو الياء، فقلبت ياء، وكسرت الهاء لأجل الياء بعدها؛ وإن كان الساكن غير الياء، فضم الهاء متفق عليه، إلّا ما حكى أبوعلي أن ناساً من بكر من وائل يكسرونها في الواحد والمثنى والجمعين نحو: منه و منهما و منهم و منهنّ، إتباعا للكسر؛ وهذا هو الكلام في حركة الهاء؛ وأمّا الكلام في اشباع حركتها وتركه، فنقول: ننظر في هاء المذكر فإن وليت المتحرك أشبعت كسرتها نحو: بهي، و بهو، ولهو، وضربهو، وغلامهو، فيتولّد من الضم واو، ومن الكسر ياء؛ وبنو عقيل، وكلاب، يجوّزون حذف الوصل، أي الواو و الياء بعد المتحرك اختيارا مع إبقاء ضمة الهاء و كسرتها، نحو: به وغلامه و يجوّزون تسكين الهاء، أيضا ... وغيرهم يجوّزونهما، أي اختلاس الحركة و حذفها لضرورة الشعر، لا اختيارا؛ وإن وليت هاء الضمير ساكنا، حرف لين كان الساكن كعليه أو غيره كمنه، فالمختار: اختلاس الحركة، أي ترك الوصل، لأن الهاء حرف خفي، كما قلنا، فكأنه التقى ساكنان. وابن كثير، يصل مطلقا، نحو: عليهي، ومنهو، ونحوهما، فعلى هذا، تجي‏ء في هاء المذكر الذي بعد الكسرة أو الياء، باعتبار ضمها و كسرها، و اختلاسها ووصلها: أربع لغات، والكسر أشهر و أكثر؛ 🔸الأولى: كسر الهاء من غير وصل بياء، وهو بعد الياء أكثر منه بعد الكسر لأنه في الأول شبه التقاء الساكنين؛ 🔸والثانية: كسرها مع وصلها بياء نحو: بهي و عليهي، وهو بعد الكسر أشهر منه بعد الياء، لما ذكرنا؛ 🔸والثالثة: ضم الهاء بلا واو، نحو: عليه، و به؛ 🔸والرابعة: ضم الهاء مع الواو نحو: عليهو، و بهو؛ ويجي‏ء فيها إذا كانت بعد الكسر لغة 🔸خامسة، وهي إشمام كسر الهاء شيئا من الضم، بلا وصل‏ (شرح الرضي على الكافية؛ ج ‏۲؛ ص ۴۲۱) ↩️ ادامه دارد ... 👉 @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#سخن_معصوم #سخن_بزرگان ✔️ استاد علی مؤمنی 🔹سلام و تبریک میلاد با سعادت حضرت امام هادی (ع) و تبریک
✔️ استاد علی مومنی 💐 بزرگترین عید الهی یعنی عید غدیر خم را تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.💐 🔅"اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً"🔅 🔸امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم و اسلام‌ را برای شما ”به عنوان” دین پسندیدم. 🔸مائده: ۶۷ ↪️ ادامه نوشتار قبلی: 5⃣ انجام اعمال و دستورات وارده به اقبال الاعمال و مراقبات و مفاتیح الجنان مراجعه شود. 6⃣ زیارت حضرت علی "علیه السلام" از نزدیک و اگر نشد از دور (زیارت امین الله) مخصوصا زیارت غدیریه که از حضرت امام هادی علیه السلام نقل شده با سند معتبر و بيش از صد و پنجاه فضیلت برای آن حضرت بیان شده و از دور و نزدیک در هر زمان و مکان خوانده می‌شود. فضایل روز عید غدیر به‌ قدری زیاد است که در اقبال الاعمال مرحوم سید ابن طاووس حدود ۴۰ مزیت‌ و فضیلت برای‌ روز غدير نیز ذکر نموده است ولی‌ عمده مطلب‌ فهم و معرفت سر و علت این فضایل بی نظیر است. ⁉️سر مطلب چیست؟⁉️ 🔹سر مطلب اين است که روح اسلام، اعتقاد به ولایت و امامت آن حضرت می باشد. به طوری که خداوند متعال با اینکه در عالم‌ هستی مخلوقی برتر و بهتر و محبوب‌تر از پیامبر اسلام "صلی الله علیه وآله" نیافریده است‌ ولی صراحتا و با شدت‌ و تهدید می‌فرمايد (وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ، مائده آیه ۶۷) يعنی اگر ولایت و امامت علی "علیه السلام" را تبليغ و اعلان نکنی مثل‌ اين است که نبوت و رسالتت را انجام ندادی. و این مطلب‌، فوق تصور عقل‌ بشر است. 🔻در کتب اهل‌ سنت‌ نقل شده است که: 🔅"علیٌّ مِنّی بِمنزِلةِ رَأسی مِن بَدَنی"🔅 علی برای من، همچون سر من است برای بدنم. 📚 تاریخ بغداد، ج ٧، ص ١٢‌ 🔹یعنی نبوت نبی"صلی الله علیه وآله" بدون‌ ولایت علی "علیه السلام" مانند بدن‌ بدون‌ سر است. خلاصه مطلب اين است که خداوند حکیم‌ از آفرینش جهان هستی مخصوصا ما انسانها که اشرف مخلوقات ناميده شده‌ایم، غرض و هدفی دارد و برای رسیدن به‌ آن‌ هدف، در درون انسان، فطرت و عقل قرار داده‌ و در بیرون، از جان آدمی، راه‌ و صراط مستقیم تدوینی به‌ نام‌ قرآن و صراط مستقیم تکوینی به نام نبی"صلی الله علیه وآله" معرفی نموده است. و این دو (قران و نبی صلی الله علیه وآله) با علی بن ابیطالب متحدند. 🔅علي مني و انا من علی🔅 🔅علی مع القرآن و القرآن مع علی‌🔅 🔹بدون‌ علی بن ابی‌طالب و اولاد معصومین آن حضرت "علیهم السّلام" نه فرد و نه جامعه، نمی‌توانند به‌ تکامل برسند چه در عقاید و چه در اخلاقیات و احکام و قوانین فردی و اجتماعی. و چون‌ شیاطین جن و انس و طاغوت ها و منافقين و مستکبرین نگذاشتند ائمه معصومین "علیهم السلام" آشکارا مردم‌ و جامعه را به‌ کمال مطلوب‌ برسانند، خداوند حکیم‌ و عادل برای اینکه خلقتش عبث و بیهوده نشود فرزند عزيز صاحب غدير، بقیة الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف را ذخیره نموده تا در زمان مقتضی ظاهر سازد تا آفرینش به‌ هدف برسد. 💐 هان‌مشو نومید چون‌ واقف نه‌ای از سر غیب 💐 باشد اندر پرده بازی‌ های پنهان‌ غم‌ مخور 💐 ای دل غمدیده حالت به شود دل بد مکن 💐 وین سر شوریده باز آید به سامان غم مخور 🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅 👉 @Fatemiyeh_aleyasin 👉 @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#معمای_قرآنی 🔟 معمّای دهم ❓پرسش: علّت مضموم شدن هاء «عَلَیهُ» در آیۀ شریفۀ «وَ مَن أوفی بِما عاهَ
↪️ معمای دهم 🔻پاسخ پرسش 1⃣ برخی در پاسخ به این پرسش گفته‌اند: علّت ضمّ هاء در «علیه» رعایت اصل و مطابقت با آن است؛ زیرا چنانکه گذشت اصل در هاء ضمیر ضمّه است. به تعبیر برخی استصحاباً مضموم شده است. 🔹(رک: نحاس، احمد بن محمد، إعراب القرآن، ج ۴، ص ۱۳۱؛ ابن‏ خالويه، حسين بن احمد، إعراب القراءات السبع و عللها، ج ۱، ص ۳۹۹ و ج ۲، ص ۳۲۸؛ ابن‏ خالويه، حسين بن احمد، الحجة في القراءات السبع، ص ۳۲۹؛ فارسى، حسن بن احمد، الحجة للقرّاء السبعة، ج ۱، ص ۱۷۵ و ۱۷۶ و ج ۵، ص ۱۲۴ و ج ۶، ص ۲۰۱؛ طوسى، محمد بن حسن، التبيان في تفسير القرآن، ج ۹، ص ۳۱۰؛ آلوسى، محمود بن عبدالله، روح المعاني في تفسير القرآن العظيم و السبع المثاني، ج ۱۳، ص ۲۵۲) 🔹مالکی یا مالقی گفته است: « الأصل أن تحرك بالضم بدليل أنك لا تكسرها إلا لسبب و هو: أن تقع بعد كسرة أو ياء ساكنة [كما] فى قوله تعالى: يَوْمَ يَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِيهِ وَ أُمِّهِ وَ أَبِيهِ وَ صاحِبَتِهِ وَ بَنِيهِ‏ [عبس: ۳۴- ۳۶] و«عليه» و[«إليه» و «لديه»]، و إنما كسرت مع الكسرة و الياء، و لم تضم على الأصل؛ لئلا يخرج من الكسرة إلى الضمة والياء الساكنة بمنزلة الكسرة؛ إذ الهاء لضعفها كأنها غير موجودة؛ فكأنك لم تفصل بين الكسرة والضمة. ويدل أيضا على أن الأصل فى تحريكها الضم قراءة حمزة لِأَهْلِهِ امْكُثُوا بضم الهاء فى طه [الآية: ۱۰]، و القصص [الآية: ۲۹] و قراءة حفص‏ وَما أَنْسانِيهُ إِلَّا الشَّيْطانُ‏ [الكهف: ۶۳] وَ مَنْ أَوْفى‏ بِما عاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ‏ فى الفتح [الآية: ۱۰] بضم‏ الهاء فيهما حيث لم يبال بثقل الضمة بعد الكسرة و الياء، و أبقى الهاء على أصلها من التحريك بالضم، فلولا أن الضم هو الأصل فيها عند العرب‏ لم يكن لهذه القراءات وجه، والله [عز وجهه‏] أعلم. وإنما اختاروا أن يكون الأصل فى تحريك هذه الهاء الضم تنويها بضمير المذكر؛ إذ الضم فى الإعراب علامة إعراب المذكر، فله مزية على غيره؛ فجعل لضمير المذكر الذى له مزية على ضمير المؤنث، وجعلت الفتحة للمؤنث طلبا للتخفيف، والله تعالى أعلم. (مالکی (مالقی)، عبد المالک محمّد بن علی، شرح كتاب التيسير للداني في القراءات، ص ۲۹۹ و ۳۰۰). 2⃣ برخی دیگر گفته‌اند: علّت آن این است که یاء «علی» در «علیه» اصلش الف بوده و به اعتبار اصل آن هاء مضموم شده است چنانکه مثل «علاه» مضموم الهاء است. 🔹(فإن هذه الياء الساكنة أصلها ألف فإن على متى أضيفت إلى الظاهر كانت بالألف فتقول على زيد ثوب ومتى إضافته إلى الضمير كانت بالياء فلما كان أصل هذه الياء أن تكون ألفا ضمها لأن الألف لو كانت موجودة لم تكن الهاء إلا مضمومة كذا في شرح العنوان مختصرا. «قونوى، اسماعيل بن محمد، حاشية القونوى على تفسير الإمام البيضاوى و معه حاشية ابن التمجيد، ج ۱۸، ص ۶۶») ⬇️⬇️⬇️
⬆️⬆️⬆️ 3⃣ برخی دیگر گفته‌اند: علّت آن تفخیم لفظ جلاله (الله) است؛ زیرا لام الله اگر پس از حرف مضموم قرار بگیرد به تفخیم ادا می‌گردد و این تفخیم لفظ و صورت مناسب با تفخیم معنای آن بلکه با عهدی است که از کلام فهمیده می‌شود.. آلوسی گفته است: «قرأ الجمهور «عليه» بكسر الهاء كما هو الشائع و ضمها حفصٌ هنا، قيل: وجه الضم أنها هاء «هو» و «هي» مضمومة فاستصحب ذلك كما في «له» و «ضربه»، و وجه الكسر رعاية الياء وكذا في «إليه» و «فيه» وكذا فيما إذا كان قبلها كسرة نحو «به» و مررت بغلامه» لثِقَل الانتقال من الكسر إلى الضم، وحَسَّنَ الضَّمَّ في الآية التوصلُ به إلى تفخيم لفظ الجلالة الملائم لتفخيم أمر العهد المشعر به الكلام، وأيضا إبقاء ما كان على ما كان ملائمٌ للوفاء بالعهد و إبقائه وعدم نقضه، وقد سألت كثيرا من الأجلة وأنا قريب عهد بفتح فمي للتكلم عن وجه هذا الضم هنا فلم أجَب بما يسكن إليه قلبي ثم ظفرت بما سمعت واللّه تعالى الهادي إلى ما هو خير منه» آلوسى، محمود بن عبدالله، روح المعاني في تفسير القرآن العظيم و السبع المثاني، ج ۱۳، ص ۲۵۲. 🔸و نیز رک: ابوالسعود، محمد بن محمد، تفسير ابى السعود (ارشاد العقل السليم الى مزايا القرآن الكريم)، ج ۸، ص ۱۰۶؛ حقى برسوى، اسماعيل بن مصطفى، تفسير روح البيان، ج ۹، ص ۲۱؛ سلطان على‏شاه، سلطان محمد بن حيدر، بيان السعادة في مقامات العبادة، ج ۴، ص ۹۳. 4⃣ علّت ضمّ هاء، تناسب آن با هاء افعال «تعزّروه و توقّروه و تسبّحوه» در آیۀ قبل یعنی ۹ فتح است. «لِتُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُعَزِّرُوهُ وَتُوَقِّرُوهُ وَتُسَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَأَصِيلًا». باقولی گفته است: «کَسَرَهُ الجمهورُ أعني الهاء غیر حفص فإنّه ضمّها وقرأ «علیهُ الله» وأراد بذلک التّوفیق بینها وبین الهاءات في قوله: «تُعَزِّرُوهُ وَتُوَقِّرُوهُ وَتُسَبِّحُوهُ»». باقولی، نورالدّین أبي الحسن عليّ بن الحسین، کشف المشکِلات وإیضاح المعضِلات في إعراب القرآن وعلل القرائات، ص ۵۳۱. (این وجه را یکی از کاربران فاضل کانال به نام آقای رشیدی حفظه الله برایمان ارسال کرده اند) 🔹نقد و بررسی این اقوال خواهد آمد ... . 👉 @raveshsonnati
💥 اطلاع رسانی 🔻وبلاگ تحصیل علوم حوزوی به روش سنتی🔻 🔸اسعد الله ایامکم🔸 🔹با توجه به مشکلات در پیامرسان ایتا 🔹و به دلیل فیلتر بودن تلگرام و صعوبت دسترسی به کانال آرشیو دروس سنتی 🔹و به جهت محفوظ ماندن فایلهای منتشر شده در کانال آرشیو دروس سنتی 🔹و به دلیل درخواست بسیاری از دوستان در خصوصی 🔹وبلاگی با نام تحصیل علوم حوزوی به روش سنتی دائر کرده‌ایم تا ان شاء الله از هفته پیش رو به تدریج و البته با سرعت فایل‌های درسی را در این وبلاگ منتشر کنیم؛ بعونه تعالی. 🔹لازم به ذکر است مطالب علمی و فایلهای درسی در پیامرسان تلگرام و ایتا همچنان منتشر می‌شود. 🔹تقارن این امر مبارک را با ایام مسعود مباهله به فال نیک می‌گیریم. 🔻آدرس وبلاگ🔻 http://raveshsonnati.blog.ir/
💥 اطلاع رسانی 🔹 بعون الله و منّه همه فایلهای درس نصاب الصبیان در وبلاگ روش سنتی منتشر شد. 🔹لازم به ذکر است این درس هنوز به اتمام نرسیده است. 🔻آدرس وبلاگ🔻 💠http://raveshsonnati.blog.ir/ 💠 👉 @raveshsonnati