روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#نصاب_الصبیان 001 #استاد_بکان_طالقانی 👉 @raveshsonnati
#نصاب_الصبیان
✔️ استاد بکان طالقانی
✍ خلاصه مقدمات چهارده گانه درس:
1⃣ این درس هر روز نیست. پنجشنبهها و جمعهها و ایام تعطیل رسمی و شهادات و وفیات اولیای دین، اربعین و تعطیلیهای اعلامی شورای مدیریت، تعطیل خواهد بود.
2⃣ برای حضور در درس طهارت شرعیه لازم است.
3⃣ نافله شب خواندن و در صورت فوت،خواندن قضای آن،شرط حضور دراین درس است.
4⃣ حاضرین باید سر درس نکته برداری کنند و تماشاچی بودن ممنوع است.
5⃣ سؤال پرسیدن و اشکال کردن در درس ممنوع است، با مستثنیاتی که در درس گفتیم.
6⃣ زمان درس، کمتر از یک ساعت است.
7⃣ از بنده درخواست جزوه یا کتاب خاصی نشود.
8⃣ ضبط کردن درس ممنوع است.
9⃣ در فضای مجازی ،از این درس یا هر درس دیگر،سؤال علمی از بنده نپرسید.
🔟 رعایت نظم و ادب.
1⃣1⃣اشعار نصاب حفظ شود.
2⃣1⃣این درس امسال قطعا تمام نمیشود و ما دنبال کمیت نیستیم، فقط کیفیت برای ما مهم است، لذا صبور باشید.
3⃣1⃣ درخواست تغییر ساعت درس نفرمایید.
4⃣1⃣راضی نیستم کسی برای بنده از القاب مجتهد،اد یب و متخصص استفاده کند و اینها را نشر بدهد ،چون خلاف واقع است.
👉 @raveshsonnati
هدایت شده از SM Mousavi
نصاب الصبیان 002.mp3
6.49M
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#نصاب_الصبیان 002 #استاد_بکان_طالقانی 👉 @raveshsonnati
#نصاب_الصبیان
✔️ استاد بکان طالقانی
✍ خلاصه درس دوم:
🔹بحث اول: درباره فراهی:
🔸ابونصر بدرالدین مسعود یا محمود یا احمد بن ابوبکر بن حسین بن جعفر فراهی سجزی، کور مادرزاد بوده، متوفای ۶۴۰ ه ق.
🔹بحث دوم: نصاب از سده هفتم تا چهاردهم محور درس و بحث بوده است. در آن لغات پرکاربرد علوم اسلامی به نظم کشیده شده. یکی از جهات اهمیتش همین است.
🔹بحث سوم: از نظر شعری نباید شور و عشق و زیبایی موجود در اشعار غیر علمی را از آن توقع داشت.
🔹بحث چهارم: با توجه به مستنداتی که در درس گفتیم، تعداد ابیات اصلی آن، ۲۰۰ بیت است.
🔺برای تفصیل بحث ها حتما صوت را استماع کنید.
@raveshsonnati
#بلاغت_کاربردی
#۲۴
💥بسم الله الرحمن الرحيم🔅«فَإِذَا جَاءَتْهُمُ الْحَسَنَةُ قَالُوا لَنَا هَذِهِ وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَطَّيَّرُوا بِمُوسَى وَمَنْ مَعَهُ ...»
✔️ استاد معظم فتوحی حفظه الله
🔻 در این سلسله مباحث به تجزیه و ترکیب ادبی آیه ۱۳۱ سوره اعراف پرداخته شده است.
↪️ 2⃣ نكات و اشارات بلاغی:
❓سوال: اصل در «إن» شرطّيّه اين است كه متكلّم نسبت به تحقق شرط در آينده شک داشته باشد، و در اين آيه شريفه متكلّم خداوند متعال است و خداوند هم كه عالم الغيب و الشهادة است و شک در او راهی ندارد، پس چگونه «إن» شرطيّه در آن به كار برده شده است؟
🔹جواب: گاهی متكلّم خودش شک ندارد ولی برخلاف اصل، «إن» شرطيّه را برای جهات ديگری به كار میبرد:
🔸۱. چون مخاطب شاک است، و «إن» شرطيّه به لحاظ حال او به كار برده میشود.
🔸۲. مخاطب هم شاک نيست، ولی رفتارش به رفتار شاكّ میماند، (البته در اين فرض دو خلاف اصل وجود دارد: ۱ـ شک مخاطب نه متكلم ۲ـ شک تنزيلی، نه واقعی).
🔸۳. شکی وجود ندارد، نه در متكلم نه در مخاطب، نه واقعی نه تنزيلی، ولی از آن جایی كه شرط امری است متناسب با مشكوک، تنزيل میشود به منزلهی مشكوک، و «إن» به اين اعتبار برای آن به كار برده میشود. و در آيهی شريفه هم ممكن است نكتهی كاربرد «إن» همين مورد سوم باشد، يعنی از آن جایی كه إصابت سيّئه قليل و نادر بوده، و قليل هم متناسب با مشكوک است، لذا نسبت به آن «إن» به كار برده شده است.
❓سوال: چرا شرط «إذا» فعل ماضی آمده: «جَاءَتْهُم»، و شرط «إن» فعل مضارع:« تُصِبْهُمْ»؟
🔹جواب: از آن جایی كه شرط «اذا» بايد قطعی الوقوع باشد، و فعل ماضی هم برای قطعی الوقوع وضع شده است؛ چرا که فعل ماضی وضع شده برای بيان چيزی كه در گذشته اتفاق افتاده، و چيزی هم كه در گذشته اتفاق افتاده باشد، طبعاً قطعی خواهد بود، به اين مناسبت براي شرط «اذا» فعل ماضی إنتخاب شده است.
🔹و از طرفی شرط «ان» بايد مشكوک الوقوع باشد، و فعل مضارع هم نوعاً برای مستقبل به كار برده میشود، و مستقبل هم طبعاً میتواند مشكوک الوقوع باشد، به اين مناسبت برای شرط «إن» فعل مضارع انتخاب شده، مضافاً بر اينكه اصل در شرط «إن» اين است كه فعل مضارع باشد.
↩️ ادامه دارد.
👉 @raveshsonnati
هدایت شده از SM Mousavi
نصاب الصبیان 003.mp3
5.93M
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#نصاب_الصبیان 003 #استاد_بکان_طالقانی 👉 @raveshsonnati
#نصاب_الصبیان
✔️ استاد بکان طالقانی
✍ خلاصه درس سوم
🔹بحث پنجم:
🔸در نصاب الصبیان ،هفت بحر عروضی وجود دارد و شماره واژههای آن متفاوت نقل شده: ۱۳۶۵ واژه،۱۲۲۲ واژه و...
🔹بحث ششم:
🔸الحاقات در نصاب زیاد و مختلف است، مثلا نصاب چاپ برلن دارای ۵۴۲ بیت است.
🔹بحث هفتم:
🔸درباره تاریخ اضافات باید گفت که طبق مستندات، از قرن هفتم اضافات بر نصاب شروع شده.
🔹بحث هشتم:
🔸تغزلهای اوائل قطعهها، از فراهی نیست.
🔸در درس ،نسخ نصاب را از لحاظ تغزلها سه دسته کردیم.
🔹بحث نهم:
🔸تقلیدها از نصاب از قرن هفتم شروع شده و به طور کلی چهارقسم هستند:
🔸۱- عربی به فارسی
🔸۲- زبانهای غیر عربی به فارسی
🔸۳- فارسی به زبانهای دیگر
🔸۴- فارسی و لهجههای آن به فارسی
🔹بحث دهم:
🔸کارهایی که درباره نصاب انجام شده و معرفی شروح آن که مقداری بیان شد و تتمه آن در جلسه آینده گفته آید.
🔹برای تفصیل بحوث ،حتما صوت گوش داده شود.
@raveshsonnati
هدایت شده از SM Mousavi
نصاب الصبیان 004.mp3
5.2M
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#نصاب_الصبیان 004 #استاد_بکان_طالقانی 👉 @raveshsonnati
#نصاب_الصبیان
✔️ استاد بکان طالقانی
✍ خلاصه درس چهارم
🔹مطلب اول:
🔸اصلاح قرائت تغزل:
🔸چو اندر تقارب نهی پا درون
🔸به تقطیع، وزنش چنین کن برون
🔹مطلب دوم:
🔸گفتیم که بحر اخرب نداریم، نه این که بحر، اخرب نمیشود.
🔹مطلب سوم:
🔸در نسخهای که تعلیقه علامه حسن زاده هست، تعداد ابیات غیر الحاقی ۲۲۳ بیت و تعداد کل ابیات ۴۵۵ بیت است که هر دو خلاف تحقیق است.
🔹مطلب چهارم:
🔸ملحقات نصاب دو دستهاند:
1⃣ بیت
2⃣ قطعه
🔹مطلب پنجم:
🔸تغزلهای اول قِطَع، از فراهی نیست، به سه دلیل (که در درس بیان شد)
🔹مطلب ششم:
🔸به طور کلی نسخ موجود از نصاب در ایران، بالغ بر ۲۰۰ نسخه میشود، به فنخا نظر کنید.
🔸همچنین درباره نصاب به جلد ۳۳فنخا صفحه ۴۱۰ به بعد مراجعه کنید که ۳۸ شرح نصاب را نام برده است.
🔸و برای تفصیل شروح به جلد ۲۰ فنخا صفحه ۸۵۸ به بعد، نظر بیفکنید.
🔹مطلب هفتم:
🔸تتمه معرفی شروح نصاب از الذریعه جلد ۱۴ صفحه ۱۰۳ تا ۱۰۷ و کتاب فرهنگنامه های عربی به فارسی علی نقی منزوی (پسر شیخ آقا بزرگ طهرانی) .
🔻نکته: کپی برداری غیر اخلاقی دکتر عبدالسلام عبدالعزیز الفهمی استاد دانشگاه مکه از کتاب علی نقی منزوی و نشر آن تحت عنوان نصاب الصبیان و مسیرة ستة قرون فی تعلیم اللغة العربیة للمسلمین غیر الناطقین بها.
🔸برای تفصیل بحث، صوت درس استماع شود حتما.
👉 @raveshsonnati