eitaa logo
💚راویان غدیر؛ یاوران ظهور
244 دنبال‌کننده
64 عکس
177 ویدیو
0 فایل
مسابقه حفظ آیات مرتبط با ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام ویژه دختران و پسران ۵ تا ۱۵ سال
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💚الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام💚 https://eitaa.com/ravianeghadir/3
دوستان و همراهان گرامی به کانال بزرگداشت عید غدیرخم،راویان غدیر؛ یاوران ظهور خوش آمدید. https://eitaa.com/ravianeghadir/4
💚💚💚💚💚 برخود که مرید حیدرم می نازم همراه خدا به دلبرم می نازم دوستان و همراهان عزیزم سلام علیکم😊 همیشه افتخار میکردیم که شیعه به دنیا اومدیم تا موثر در ظهور مولا باشیم.😍 یکی از راههایی که ثابت کنیم شیعه واقعی هستیم اینه که از بچگی، بچه هامون رو با مولامون، امیرالمومنین، علی بن ابی طالب علیه السلام آشنا کنیم.😇 ما یه کانال زدیم که بچه هاتون رو با آیات و احادیث ولایت و غدیرخم آشنا کنیم.😊 تازه برای گلهای باغ زندگیتون یه طرح حفظ گذاشتیم که آیات اکمال دین، ولایت، اولی الامر و ... را متناسب با سنشون حفظ کنند و در مسابقه شرکت کنند. پس هر چه سریعتر عضو کانال بشید. آدرس ما: https://eitaa.com/ravianeghadir
پوستر آیات مرتبط با عید غدیرخم در کانال بارگزاری می شود. گل دختران و آقا پسرهای گل ۵ تا ۱۵ سال، آیات رو حفظ کرده و فیلم تلاوتهاشون رو برای ما بفرستند تا ان شاالله اسامی شون جزء راویان غدیر ثبت بشه. https://eitaa.com/ravianeghadir/6
📣📣📣📣 تا روز ۱۷ ذی الحجه(۴تیر ماه) مهلت شرکت در طرح و ارسال ویدیوهای راویان غدیر می باشد. https://eitaa.com/ravianeghadir/7
💚💚💚💚💚 به دخترخانمها و آقاپسرهای گلی که حدنصاب آیات ارسال شده را حفظ و ویدیوی آن را به آیدی @Ravianeghadir_yavaranezohoor بفرستند، علاوه بر هدیه و تبرکی، گواهی راویان غدیر از حرم مطهر و بابرکت حضرت معصومه سلام الله علیها هم صادر و ارسال میشه. https://eitaa.com/ravianeghadir/10
📣📣📣📣 همراهان گرامی حضور در کانال به منزله ثبت نام و شرکت در مسابقه نمی باشد. لطفا هر چه سریعتر عکس و مشخصات فرزندان دلبندتان را به همراه شماره تماس، جهت دریافت کد مسابقه به آیدی زیر ارسال نمایید.👇 @Ravianeghadir_yavaranezohoor 💚این طرح کشوری هست و مختص اهالی شهر مقدس قم نیست.💚 💚پس به تمام دوستداران امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام پیام را ارسال کنید. https://eitaa.com/ravianeghadir/11
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🍃🌸🍃🌸 🌸 (الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ اْلإِسْلامَ دینًا). (مائده/3) «امروز دین شما را به حد کمال رسانیدم و بر شما نعمت را تمام کردم و بهترین آیین را که اسلام است، برایتان برگزیدم». 🌸🍃🌸🍃🌸🍃 در اکثر تفاسیر و برخی  از منابع اهل سنت مانند ینابیع المودة و تفسیر فخر رازى اشاره شده که بعد از اداى رسالت و جریان غدیر، این آیه نازل شده است.‌ بعضى نیز معتقدند این آیه، آخرین آیه‌اى است که بر پیامبر نازل شده است. https://eitaa.com/ravianeghadir/13 🌸🍃🍃🌸🍃🍃🌸🍃🍃
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🍃🌸🍃🌸 🌸 «همانا ولی شما تنها خدا و رسول و آن مؤمنانى هستند که نماز به پا داشته و به فقیران در حال رکوع زکات می‌دهند». 🌸🍃🌸🍃🌸🍃 همه مفسران اتفاق نظر دارند که این آیه در مورد حضرت علی(علیه السلام) و در آن هنگامى نازل شده که آن حضرت در حال رکوع، صدقه دادند. از جمله کسانى که این آیه را در شأن حضرت علی(علیه السلام) دانسته‌اند، می‌توان به شیخ سلیمان قندوزی، زمخشری، طبری، فخر رازی، ابن ابی‌الحدید، و ... اشاره نمود. حضرت امام خمینی‌(ره) می‌فرماید: «بیست و چهار حدیث از اهل سنت نقل شده است که در این آیه، على بن ابی‌طالب (علیه السلام) منظور است». در روایات متعددى در مورد این آیه، به روى مسئله «ولی» تأکید شده است و امام علی (علیه السلام) به عنوان ولیّ مسلمانان بعد از پیامبر(ص) معرفى گردیده است. https://eitaa.com/ravianeghadir/14 🌸🍃🍃🌸🍃🍃🌸🍃🍃
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🍃🌸🍃🌸🍃 🌸 در خصوص امامت حضرت امیر(علیه السلام) می‌توان به جریان مشهور غدیر خم اشاره نمود که از طرف خداوند و با نزول آیه شریفه یا أَیّهَا الرّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النّاسِ صورت گرفت. 🌸🍃🌸🍃🌸🍃 تفاسیر متعددى از شیعه و سنى در ذیل همین آیه، به حدیث غدیر خم و جمله رسول الله(ص) که فرمودند: «من کنت مولا فهذا ولیه» اشاره می‌کند. در همین جریان غدیر است که شخص عمر بن خطاب ضمن بیعت با امیرمؤمنان(علیه السلام) براى تهنیت گفت: «بخٍّ بخٍّ لک یا علی، اصبحتَ مولاى و مولى کل مؤمن و مؤمنة». https://eitaa.com/ravianeghadir/15 🌸🍃🍃🌸🍃🍃🌸🍃🍃
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🍃🌸🍃🌸🍃 🌸 (یا أَیّهَا الّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللّهَ وَ أَطیعُوا الرّسُولَ وَ أُولِی اْلأَمْرِ مِنْکُمْ). (نساء/59) «اى اهل ایمان! فرمان خدا و رسول و فرمانداران (از طرف خدا و رسول) را اطاعت کنید». 🌸🍃🌸🍃🌸🍃 حاکم حسکانی، مفسر معروف در کتاب خود ذیل این آیه، پنج حدیث نقل کرده که در همه آنها منظور از اولی‌الامر، حضرت علی(علیه السلام) دانسته شده است. به اتفاق مفسران منظور از اولى الامر، اهل بیت پیامبر(ص) است. بعد از نزول این آیه شریفه، جابر بن عبدالله انصارى از رسول خدا(ص) در خصوص تفسیر «اولى الأمر» سؤال می‌کند و پیامبر(صلی الله علیه و آله) با نام بردن علی(علیه السلام) و یازده فرزندش، به امامت سایر ائمه نیز اشاره می‌کنند. https://eitaa.com/ravianeghadir/16 🌸🍃🍃🌸🍃🍃🌸🍃🍃🌸🍃🍃
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🍃🌸🍃🌸🍃 🌸 وَ مِنَ النّاسِ مَنْ یَشْری نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللّهِ وَ اللّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبادِ. (بقره/207) «بعضى مردانند که از جان خود در راه رضاى خداوند درگذرند و خدا، دوستدار چنین بندگانى است». 🌸🍃🌸🍃🌸🍃 این آیه در مورد لیلة المبیت نازل شده است و در تفاسیر علماى شیعه و نیز کتب اهل سنت از جمله تفسیر فخر رازی، مستدرک الصحیحین، ینابیع الموده، شواهد التنزیل و شرح نهج‌البلاغه ابن ابی‌الحدید چنین آمده که منظور از «الناس» حضرت علی(علیه السلام) است که براى رضاى خدا، جان خود را در معرض خطر قرار می‌دهد. مقصود همان قضیه خوابیدن در بستر پیامبر(ص) است که تفاسیر متعددى این جریان را به طور مفصل ذکر کرده‌اند. حاکم نیشابورى در مستدرک الصحیحین می‌گوید: «این، حدیث معتبرى است هر چند مسلم و بخارى در کتاب خود آن را نیاورده‌اند». https://eitaa.com/ravianeghadir/17 🌸🍃🍃🌸🍃🍃🌸🍃🍃
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🍃🌸🍃🌸🍃 🌸 (قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلاّ الْمَوَدّةَ فِی الْقُرْبى‏) (شوری/23). «بگو من از شما اجر رسالت جز این نخواهم که مودت و محبت مرا در حق خویشاوندان منظور دارید». 🌸🍃🌸🍃🌸🍃 این آیه در خصوص فضیلتى است که خداوند به اهل بیت(علیهم السلام) داده است و عقیده اکثر مفسران اهل سنت (مانند: حاکم حسکانى حنفی، حاکم نیشابوری، خوارزمی، زمخشری، فخر رازی، سیوطى و طبری) این است که مقصود از «مودة فى القربی» نزدیکان پیامبر اکرم(صلی الله مهره و آله)، از جمله حضرت علی (علیه السلام) است. https://eitaa.com/ravianeghadir/18 🌸🍃🍃🌸🍃🍃🌸🍃🍃
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🍃🌸🍃🌸🍃 🌸 (وَ یُطْعِمُونَ الطّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ مِسْکینًا وَ یَتیمًا وَ أَسیرًا). «... و آنها بر دوستى خداوند، به فقیر، یتیم و اسیر غذا می‌دهند...». 🌸🍃🌸🍃🌸🍃  بعضى از مفسران اهل سنت همچون: شیخ سلیمان قندوزى در ینابیع الموده، خوارزمى در مناقب، قرطبى در تفسیر خود، فخررازى در تفسیر خود، زمخشرى در کشاف، ابن ابی‌الحدید در شرح نهج‌البلاغه و ... معتقدند شأن نزول این آیات و بلکه تمامى سوره هل اتى (الانسان) در مورد اهل بیت(علیهم السلام) و دشمنان آنها بوده است. در اکثر تفاسیر به جریان انفاق حضرت علی(علیه السلام) و حضرت فاطمه(س) اشاره می‌کنند که سه روز متوالى به مسکین، یتیم و اسیرى در حال روزه کمک نموده و خود با آب افطار می‌کنند؛ روز چهارم، جبرئیل از طرف خداوند می‌گوید: «اى محمد! بگیر این سوره را، خداوند با داشتن چنین اهل بیتی‌ به تو تبریک می‌گوید» و سپس سوره «هل اتی» را بر پیامبر(ص) خواند. این بیان، از ابن عباس نقل شده که اکثر تفاسیر آن را ذکر کرده‌اند. https://eitaa.com/ravianeghadir/19 🌸🍃🍃🌸🍃🍃🌸🍃🍃
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🍃🌸🍃🌸🍃 🌸 آیه تطهیر إِنّما یُریدُ اللّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیرًا. (احزاب/33) «خدا چنین می‌خواهد که رجس و هر آلایش را از شما خانواده (پیامبر) ببرد و شما را از هر عیب، پاک و منزه گرداند». 🌸🍃🌸🍃🌸🍃 در اینجا منظور اراده تکوینى است که تخلف ناپذیر می‌باشد. همچنین بیش از هفتاد روایت از اهل سنت، مصداق اهل بیت را خمسه طیبه می‌دانند، که می‌توان به روایات احمد بن حنبل، حاکم نیشابورى و ترمذى اشاره نمود. علماى شیعه، یکى از دلائل عصمت امامان(علیهم السلام) را همین آیه ذکر می‌کنند. براى تفسیر و توضیح بیشتر، می‌توان به کتب معتبر عقائد مراجعه نمود و دریافت که این نوع تفسیر براى آیه فوق، مورد توافق همه مفسران شیعه و اهل سنت است. https://eitaa.com/ravianeghadir/20 🌸🍃🍃🌸🍃🍃🌸🍃🍃
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🍃🌸🍃🌸🍃 🌸 (إِنّ الّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ أُولئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیّةِ). (بینه/7). «کسانى که ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند، بهترین مخلوقات‌اند». 🌸🍃🌸🍃🌸🍃 خداوند در این آیه، مؤمنانى که در پرتو ایمان راه حق را یافته‌اند و منبع اعمال صالح هستند را به عنوان «خیر البریه» معرفى می‌نماید. مفهوم خیرالبریه گرچه ظاهراً منحصر به شخص یا اشخاص معینى نیست اما در منابع اهل سنت مانند: شواهد التنزیل، الدر المنثور، نور الابصار و احقاق الحق با بیان روایات متعددى از پیامبر اکرم(ص)، حضرت علی(علیه السلام) و شیعیان ایشان را داراى صفت خیرالبریه می‌دانند و  این صفت را از بهترین دلائل براى افضلیت علی(علیه السلام) برای  امامت، نسبت به همه مسلمین ذکر می‌کنند. می‌توان نتیجه گرفت که مقدم داشتن غیر افضل بر افضل، کارى ناپسند است و بنابراین باید نخستین جانشین پیامبر(ص)، حضرت امیرمؤمنان(علیه السلام) باشد. https://eitaa.com/ravianeghadir/21 🌸🍃🍃🌸🍃🍃🌸🍃🍃
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🍃🌸🍃🌸🍃 🌸 (وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِکَ إِلاّ رِجالاً نُوحی إِلَیْهِمْ فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ). (نحل/43) «و ما پیش از تو اى محمد (بر هیچ امت) غیر رجال مؤید به وحى خود، کسى را به رسالت نفرستادیم (بروید) و از اهل ذکر اگر نمی‌دانید، سؤال کنید». 🌸🍃🌸🍃🌸🍃 حضرت امام‌(ره) از غایة المرام نقل می‌کنند که سه حدیث از اهل سنت آمده که منظور از اهل ذکر، حضرت علی(علیه السلام) است. بعضى از منابع اهل سنت نیز مانند: تفسیر قرطبى و طبری، اهل ذکر را به  اهل بیت(علیهم السلام) تفسیر کرده‌اند. https://eitaa.com/ravianeghadir/22 🌸🍃🍃🌸🍃🍃🌸🍃🍃
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 🍃🌺🍃🌺🍃 🌺🍃 (وَ إِنْ تَظاهَرا عَلَیْهِ فَإِنّ اللّهَ هُوَ مَوْلاهُ وَ جِبْریلُ وَ صالِحُ الْمُؤْمِنینَ وَ الْمَلائِکَةُ بَعْدَ ذلِکَ ظَهیرٌ). (تحریم/4) «و اگر در مقابل پیامبر، یاور هم باشید، کارى از پیش نخواهید برد؛ زیرا خداوند و جبرئیل و صالح المؤمنین، مولا و یاور او هستند و فرشتگان هم بعد از آنها پشتیبان اویند». 🌺🍃🌺🍃🌺🍃 «صالح المؤمنین» مطلق آمده است و  همه افراد با ایمان، شایسته و صالح و درستکار را شامل می‌شود و بلکه همه اعصار بعد از ظهور اسلام را نیز در بر می‌گیرد. ولى با این حال در روایات متعددی، «صالح المؤمنین» به حضرت علی (علیه السلام) تفسیر شده است. از پیامبر(ص) بارها به این مضمون نقل شده که: «صالح المؤمنین، على بن ابی‌طالب (علیه السلام) است». در منابع شیعه (مانند: الغدیر، تفسیر المیزان، تفسیر نمونه و تفاسیر دیگر) و نیز منابع اهل سنت (مانند: شواهد التنزیل و روح البیان) به این گونه روایات مکرراً اشاره شده است. https://eitaa.com/ravianeghadir/23 🌺🍃🍃🌺🍃🍃🌺🍃🍃🌺
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 🍃🌺🍃🌺🍃 🌺🍃 (فَمَنْ حَاجّکَ فیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللّهِ عَلَى الْکاذِبینَ). (آل‌عمران/61). «پس هر کس با تو در مقام مجادله برآید بعد از آگاهی، تو به او بگو بیایید ما و شما فرزندان و زنانمان را بخوانیم و در دعا و  التجا به درگاه خدا اصرار کنیم تا دروغگو و کافران را به لعن و  عذاب خدا گرفتار سازیم». 🌺🍃🌺🍃🌺🍃 این آیه، مشهور به آیه «مباهله» و مضمون آن در بین مفسران و محدثان متواتر است. به اتفاق برخى از مفسران مانند: احمد بن حنبل، سیوطی، طبرى و حاکم نیشابوری؛ مراد از «أبنائنا» حسن و حسین، مراد از «نسائنا» فاطمه زهرا(س) و مراد از «انفسنا» امیرمؤمنان (علیه السلام) است به جهت نهایت محبت و مودت رسول خدا(ص) نسبت به آن حضرت. و نمی‌توان گفت که مراد به «انفسنا» نفس پیامبر(ص) باشد؛ زیرا معقول نیست انسان  داعى نفس خود باشد بلکه حق آن است که دعوت، متعلق به غیر باشد که در اینجا نیز امیرمؤمنان (علیه السلام) مراد است. https://eitaa.com/ravianeghadir/24 🌺🍃🍃🌺🍃🍃🌺🍃🍃🌺
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 🍃🌺🍃🌺🍃 🌺🍃 (وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمیعًا وَ لا تَفَرّقُوا). (آل‌عمران/103). «اى اهل ایمان! .... همگى به رشته دین خدا چنگ‌زده و به راه‌هاى متفرق نروید». 🌺🍃🌺🍃🌺🍃 در غایة المرام با ذکر چهار حدیث از اهل سنت آمده است که منظور از «حبل الله» امیرمؤمنان(علیه السلام) است. برخى منابع دیگر نیز مانند: تفسیر روح المعانى و ینابیع الموده همین نکته را تأیید می‌کنند. https://eitaa.com/ravianeghadir/25 🌺🍃🍃🌺🍃🍃🌺🍃🍃🌺
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 🍃🌺🍃🌺🍃 🌺🍃 (یا أَیّهَا الّذینَ آمَنُوا اتّقُوا اللّهَ وَ کُونُوا مَعَ الصّادِقینَ) (توبه/119). «اى اهل ایمان! خداترس باشید و (از مردم دروغگوى منافق دورى کنید و ) به مردان راستگوى با ایمان بپیوندید». 🌺🍃🌺🍃🌺🍃 بنابر روایات فراوانى که در خصوص این آیه وارد شده است، شأن نزول این آیه را علی (علیه السلام) و یا همه اهل بیت می‌دانند که بعضى از اهل سنت نیز مانند: سلیمان قندوزى و حاکم حسکانى حنفى به این مطلب اشاره کرده‌اند. حضرت امام‌(ره) به نقل از غایة المرام چنین می‌نویسند که هفت حدیث از اهل سنت آمده که مراد از «مع الصادقین»، پیامبر(صلی الله علیه و آله) و ائمه عترت (علیهم السلام) است که حضرت علی (علیه السلام) را نیز شامل می‌شود. بعضى از مفسران اهل سنت نیز مانند: خوارزمی، عبدالله شافعى و حاکم حسکانى حنفی، «مع الصادقین» را به «مع على بن ابی‌طالب» تفسیر کرده اند. https://eitaa.com/ravianeghadir/26 🌺🍃🍃🌺🍃🍃🌺🍃🍃🌺
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🌸🍃 (وَ أَنّ هذا صِراطی مُسْتَقیمًا فَاتّبِعُوهُ وَ لا تَتّبِعُوا السّبُلَ فَتَفَرّقَ بِکُمْ عَنْ سَبیلِهِ ذلِکُمْ وَصّاکُمْ بِهِ لَعَلّکُمْ تَتّقُونَ). (انعام/153). «و این است راه راست من، پیروى آن کنید و از راه‌هاى دیگر که موجب تفرقه (و پریشانی) شماست، متابعت نکنید. این است سفارش خدا به شما، باشد که پرهیزکار شوید». 🌸🍃🌸🍃🌸🍃  در این آیه، مراد از صراط الله و سبیل خدا، اهل بیت(علیهم السلام)هستند که در تفاسیر متعدد شیعه و سنى به این مطلب تصریح شده است. https://eitaa.com/ravianeghadir/27 🌸🍃🍃🌸🍃🍃🌸🍃🍃