🌸🌸🌸
سلسله مباحث آیات مهدوی
جزء [23]سوره یس، آیه30
«يا حَسْرَةً عَلَى الْعِبادِ ما يَأْتِيهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلَّا كانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُنَ»
افسوس بر این بندگان که هیچ پیامبری برای هدایت آنها نیامد، مگر اینکه او را استهزاء می کردند.
امیرالمومنین علی (ع)، می گویند وقتی که بر بالای منبر در شهر کوفه بود خطبه ای خواند بخشی از خطبه این بود؛ حضرت می فرمود در پیش روی شما فتنه های تاریک، کور و گرفته ایست که فقط نومه از آن نجات پیدا می کنند. پرسیدن نومه چه کسانی هستند؟! فرمود کسی که مردم را می شناسد، ولی مردم او را نمیشناسند.
و این را بدانید زمین از حجت خدا خالی نمی شود، ولی خداوند به سبب ظلم و ستم مردم و گناهانشان آنها را از دیدگان پنهان می کند.😔 اگر لحظه ای زمین از حجت خدا خالی بماند اهلش را فرو میبرد. حجت خدا مردم را می شناسد ولی مردم او را نمی شناسند؛ مانند حضرت یوسف که مردم را می شناخت، برادرانش را می شناخت، ولی آنها او را نمی شناختند. سپس حضرت این آیه را تلاوت فرمودند «يا حَسْرَةً عَلَى الْعِبادِ..»
نکاتی که در این آیه وجود دارد با توجه به این روایت آقا امیرالمومنین (ع)؛ هم به بحث غیبت🌤 اشاره می کند، هم به بی توجهی انسانها با ظلم و فساد و تباهی که جامعه را به سمت فتنه ها، تاریکی، پلیدی و بدی سوق می دهد👇
👈👈اگر مردم قدر اهل بیت را بدانند راه غدیر را پیش می گرفتند دیگر بنی امیه و بنی عباس و مانند اینها به قدرت نمیرسیدند و جامعه اسلامی را به مسیر گمراهی نمی بردند.
توجه نسبت به امام، انسان را به سمت و سوی هدایت می برد ولی متأسفانه عدم شناخت و بصیرت لازم نسبت به امام به نوعی کفران نعمت برای مردم شده بود.
👈👈قدر حجت الهی را ندانستند و پیروی نکردن از وی چیزی جز ندامت برای ما نخواهد داشت «يا حَسْرَةً عَلَى الْعِباد..» حسرت می خورند.
👈👈نکته پایانی و آن این است که تنها پایان یافتن دوران غیبت این است که بفهمیم «بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ..» و با امام خودمان عهد و عقد و بیعتی ببندیم همانطوری که در دعای عهد می خوانیم «عَهْدا» عهد با تو می بندیم، «عَقْدا» خودمان را با امام زمان خودمان گره بزنیم و «بَیعَةً» امضاء کنیم و پایش هم بایستیم و به این تعهدمان عمل کنیم، نه اینکه فقط یک گوشه بنشینیم و ذکر و دعا و مناجات داشته باشیم.
ذکر و دعا و مناجات بخشی از کار است همه کار نیست. وقتی می گویم «بِأبی اَنتَ و اُمّی وَ نَفسی و.. » تمام خودم جانم، مالم، همه وجودم فدای تو، این را باید در عمل هم نشان بدهم.
از مهمترین راههای رسیدن به این حقیقت این است که با اندیشیدن و تأمل، خسارت های مادی و معنوی که امت اسلامی و همچنین امت های دیگر در اثر بی توجهی برخی از انسانها دوری از حجت الهی کردند، این است که ″به بصیرت و معرفت″ خودمان بیفزاییم تا بی قرار امام زمان خودمان بشویم و راه را برای ظهورش هموار بکنیم ان شاءالله.
#ماه_بندگی
#مهدویت
@rayatol_hoda
🌸🌸🌸
سلسله مباحث آیات مهدوی
جزء [24]سوره زمر، آیه69
«وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا وَوُضِعَ الْكِتَابُ وَجِيءَ بِالنَّبِيِّينَ وَالشُّهَدَاءِ وَقُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْحَقِّ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ»
مراد از نور، نور حق و نور عدالت است که زمین با آن نورانی میشود.
امام صادق (ع) می گویند:
مراد از نور در این آیه امام زمین است. وقتی که حضرت مهدی (ع) قیام می کند زمین به نور پروردگار روشن می شود.
👈یعنی مردم خدا محور می شوند، از حالت خود محوری خارج می شوند.
👈مردم عفت محور می شوند، از حالت شهرت محوری خارج می شوند.
👈مردم حق محور می شوند، از حالت ظلم محوری خارج می شوند.
👈مردم صداقت محور می شوند، از حالت دروغ محوری خارج میشوند.
👈مردم اخلاقشان، کرامتشان، در یک مسیر درستی قرار می گیرد، از حالت ضد اخلاقی خارج میشوند. یعنی انسان در یک کلام در ″مسیر نور و هدایت الهی″ قرار میگیرد.
امام رضا (ع) می فرماید؛ وقتی که حضرت مهدی بعد از مدتی که غایب خواهد بود از پشت 🌤 ابر غیبت خارج می شود «وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا..» بساط عدل و داد را میان مردم فراهم میکند.
✅به تعبیر مقام معظم رهبری
(حفظه الله) می فرمودند؛ امام زمان بیاید تازه آغاز زندگی ماست، نه پایان زندگی ما. مقام معظم رهبری در ادامه می فرمودند آن وقت هست که استعدادهای انسان ظهور خواهد کرد. هنوز این دانشی که بشر تا امروز پیدا کرده در برابر استعدادهایی که خدا در وجود بشر گذاشته صفر است.
نکته ای که وجود دارد این است؛ با ظهور حضرت مهدی (ع) حاکمیت تمام عیار توحید بر سراسر عالم قطعا وضعیت عالم دگرگون می شود آنچنان که امروز شاید نتوانیم به درستی آن را درک کنیم. لذا توجه به این داشته باشیم که بتوانیم این دوران غیبت را تمرین کنیم برسانیم به آن جامعه ی قوی، ایمان قوی، عمل صالح. و توجه به یک جامعه مهدوی ناب داشته باشیم و خیز برداریم که به آن مسیر حرکت کنیم.
لذا در این آیه نور حق و عدالت یعنی امام را به عنوان نور هدایت برای بشر انجام می دهند. یعنی انسان در مسیر راهی که می خواهد برود اگر در ظلمات هست از این نور الهی و خدایی استفاده کند. از بدعت ها و خرافات و انحرافات خودش را می خواهد نجات بدهد باید به دامان فرامین امام قرار بگیرد.
نکاتی که در این آیه وجود دارد👇
. نور حق و عدالت که زمین با آنها نورانی می شود، لذا توجه انسانها به سمت حق محوری و عدالت محوری قرار بگیرد. گواهان هم قطعا خواهند بود. یعنی اعمال قطعا در معرض گواهان خواهد گرفت که در آیه گواهان متعددی را اشاره می کند، انبیاء و امامان و فرشتگان و شهدا.
. تمام اعمال انسان تحت نظارت است، چون قضاوت و داوری خداوند بر پایه مستندات است لذا باید توجه بکنیم در اعمالمان چگونه رفتار می کنیم. و این آیه که وضعیت جهان پس از ظهور را دارد برای ما طراحی می کند لذا می طلبد انسانها در زمان غیبت توجه ویژه ای ″نسبت به اعمالشان″ داشته باشند و کمک کار امام باشند که در زمان ظهور باید جهان را به سمت و سوی عدالت و توحید سوق بدهند.
👌ان شاءالله جزء یارانی باشیم که امام که جلوه نور خدا و مظهر کامل اسماء و صفات حسنای اوست بتوانیم یاری بدهیم و در این مسیر یاری امام اعمال خودمان را توجه بکنیم، که اعمال ما در چه مسیری قرار می گیرند، آیا براساس عدالت محوری داریم حرکت می کنیم؟ آیا براساس نور حق داریم جهت دهی میکنیم؟
لذا باید یک تجدید نظری در
برنامه های زندگی خودمان داشته باشیم. اگر در مسیر هست الحمدلله رشدش بدهیم، اگر نیست بیاییم با امام زمان خودمان عهد ببندیم و بیعت با امام داشته باشیم که بتوانیم نسبت به این نور بهره مند بشویم و دیگران را هم توحید محور کنیم. ان شاءالله که بتوانیم یاوران خوبی برای حجت خداو ولی خدا باشیم.
#ماه_بندگی
#مهدویت
@rayatol_hoda
🌸🌸🌸
سلسله مباحث آیات مهدوی
جزء [25] سوره زخرف ، آیه61
«وَإِنَّهُ لَعِلْمٌ لِلسَّاعَةِ فَلَا تَمْتَرُنَّ بِهَا وَاتَّبِعُونِ هَٰذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ»
آیه اشاره به نزول حضرت عیسی مسیح علیه السلام دارد.
پیامبر بزرگوار می فرماید؛ سوگند به خدا اگر از عمر جهان یک روز باقی بماند، خداوند آن روز را طولانی می کند تا حتما فرزندم مهدی خروج کند و پس از خروج فرزندم مهدی، حضرت عیسی روح الله فرود می آید و در پشت وی نماز میگذارد. و آن زمان هست که حکومت مهدی به شرق و غرب عالم فراگیر میشود.
پس از مسلمات است که میان امت اسلامی نزول حضرت عیسی و اقامه نماز به امام زمان (ع) هست. یعنی عملا با بیعت حضرت مسیح جامعه ی یهود و جامعه ی مسیحیت به صورت فراگیر به امام ایمان می آورند.
یکی از دستاوردهای مهم حرکت امام مهدی در عرصه سیاسی به نوعی قرارداد صلح امام زمان با جامعه جهانی با بیعت حضرت مسیح شکل میگیرد. لذا فرصت خوبیست برای مسیحیان و یهودیان برای بیعت با امام زمان (ع).
در روایات زیادی ما داریم چه در منابع شیعه و چه در منابع اهل سنت👇
رسول الله می فرماید؛
چگونه است حال شما هنگامی که فرزند مریم در میان شما نازل شود در حالی که امام شما در میان شماست. اشاره به حضرت مهدی (ع) دارد.
اخبار متواتر و راویان فراوان
از پیامبر نقل می کنند که مهدی (ع) که از اهل بیت هست خروج می کند زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد، همان زمان است که حضرت عیسی نزول کرده و به امام مهدی اقتدا می کنند.
یا در منابع اهل سنت داریم
می گویند همانا حضرت عیسی بعد از حضرت مهدی یا همراه او نزول خواهد کرد و مهدی را در کشتن دجال کمک خواهد نمود آنگاه در نمازهایش به مهدی اقتدا میکند.
و باز در جایی دیگر آمده از
ماست کسی که عیسی بن مریم به او در نماز اقتدا خواهد کرد.
امام باقر (ع) می فرماید؛ وقتی که حضرت مهدی قیام می کند با رعب بر دل دشمنان نصرت می یابد و روح الله عیسی بن مریم می آید و پشت سر او نماز میخواند.
✅ما می بینیم که در این آیه وجود اولیای خدا یک نشانه هست و یادآوریست برای ما. رهبر معصوم به راه مستقیم هستند با پیروی از آنها، انسانها به راه مستقیم هدایت می شوند «وَاتَّبِعُونِ هَٰذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ». انسان به طور فطری دنبال راهی هست که خداوند آن را نشان بده.
و نکته مهم این است؛ در این مسیر وقتی که حجت خدا می خواهد قرار بگیرد انسان برای این حرکت خودش باید حجت خدا را الگوی خودش قرار بدهد.
«هَٰذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ» یعنی راه مستقیم یک راه بیش نیست همان راهیست که حجت خدا در آن دخالت داشته باشد و در مسیری انسان حرکت کند که حجت خدا باشد.
اگر آن زمان ما ببینیم که ان شاءالله امام زمان وقتی ظهور می کند و مسیرش را ادامه می دهد تا بیت المقدس می آید و در بیت المقدس حضرت مسیح با او
بیت می کند،
👈یعنی حرکت انسانها به سمت حجت خدا و ولی خدا هست و این مسیر همان صراط مستقیم هست و انسانها باید در این مسیر حرکت کنند تا بتوانند بندگی خدا را برای خودشان نشان بدهند👉. چون امام است که انسان را به سمت بندگی خدا رهنمون می کند و امام است که انسان را به سرانجام درست و راه مستقیم دعوت می کند. ان شاءالله بتوانیم جزء رهروان خوبی برای حضرت باشیم.
#ماه_بندگی
#مهدویت
@rayatol_hoda
🌸🌸🌸
سلسله مباحث آیات مهدوی
جزء [26]سوره فتح، آیه10
«إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّمَا يَنْكُثُ عَلَىٰ نَفْسِهِ وَمَنْ أَوْفَىٰ بِمَا عَاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا»
می گوید همانا کسانی که با تو بیعت می کنند در واقع با خدا بیعت می کنند، دست خداوند بالای دست آنهاست، پس هر کس پیمان شکنی کند به زیان خود پیمان می شکند و هر کس با آنچه با خدا عهد بسته وفا کند خداوند به زودی پاداش بزرگی به او خواهد داد.
بحث بیعتی است که در این
آیه اشاره شده، و ما می خواهیم بگوییم چگونه باید بیعت با امام زمان خودمان داشته باشیم و باید بیعت با امام زمان را جدی بگیریم👇
✅بیعت به معنای پیمان و تعهد است. کسی که با دیگری بیعت می کند گویا مال و جان خودش را برای اهداف او در معرض بیع و فروش قرار می دهد. جابر بن عبدالله انصاری می گوید زمانی که ما در بیعت رضوان زیر درخت با پیامبر بزرگوار برای جانبازی و عدم فرار در جنگ ها بیعت بستیم، این بیعت بیعت زیبایی بود.
👌برای بیان لطف خدا نسبت به وفاداران در آیه دو تعبیر آمده؛
⬅️یکی «يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ»
⬅️و دیگری «أَجْرًا عَظِيمًا».
⬅️ولی برای بیان قهر خدا نسبت به پیمان شکنان یک تعبیر دیگر آمده «يَنْكُثُ عَلَىٰ نَفْسِهِ».
✅بیعت گرفتن از مردم منافاتی با توحید و توکل ندارد. «يُبَايِعُونَكَ» عمل و تصمیم پیامبر همان اراده و خواست خداست.. پیامبر عزیز ما به چیزی جز اراده خدا اقدام نکرده «إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ» بیعت با پیامبر بیعت با خداست. «يُبَايِعُونَكَ.. يُبَايِعُونَ اللَّهَ».
حمایت رهبر الهی حمایت خداوند را در پی دارد. وقتی که «يُبَايِعُونَكَ.. يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ» خداوند به حمایت کسی نیاز ندارد پس باید از پیمان شکنی پرهیز کنیم. زیرا با خدایی طرف هستیم که فوق قدرت هاست. «فَإِنَّمَا يَنْكُثُ عَلَىٰ نَفْسِهِ» پیمان شکنی به نوعی خودشکنی ست. لذا باید توجه بکنیم عهدی که با خدا، عهدی که با امام، عهدی که با حجت خدا می بندیم پایش بایستیم.
لذا باید از این آیه درسی بگیریم و آن این است ما نسبت به امام خودمان یک وفاداری خوبی بتوانیم ایجاد بکنیم. بیعت با امام، تأکید بر وفاداری با امام است. یکی از دعاهایی که در آن مسئله بیعت امام زمان تأکید دارد دعای عهد است. آنجا که میخوانیم «اللَّهُمَّ إِنِّی أُجَدِّدُ لَهُ فِی صَبِیحَةِ یوْمِی هَذَا.. عَهْدا وَ عَقْدا وَ بَیعَةً» خدایا من در صبح این روز با امامم تجدید عهد و عقد و بیعت می کنم.
گاهی وقت ها ما دعای عهد را میخوانیم، در حالی که به مضامین آن توجه نمی کنیم. فکر می کنیم عهد و عقد و بیعت به یک معناست، اینطور نیست؛
👈تجدید عهد یعنی من با حضرت مهدی (ع) دوباره عهد می بندم.
👈تجدید عقد یعنی من دوباره با امام زمان خودم بخواهم گره بخورم، تعهدم را محکم می کنم، چون عقد یعنی گره.
👈تجدید بیعت یعنی من با حضرت مهدی دوباره بیعت میکنم.
بنابراین اول باید با امام زمان خودمان عهد ببندیم بعد تعهدمان را محکم کنیم، بعد با او بیعت کنیم. مثل اینکه ابتدا باید دیوارهای ساختمانی را با آجر بسازیم، سپس دیواره هایش را گج و خاک بکشیم و در آخر سفیدکاری کنیم.
رسول خدا (ص) فرمود؛ خدای عزوجل در روز قیامت با سه کس سخن نخواهد گفت، نگاهشان نخواهد کرد، لیاقتشان نخواهد بخشید، آنها را به شکنجه های دردناک گرفتار خواهد کرد؛ اول مردی که به خاطر دنیا با امامی بیعت کند پس هر گاه خواسته اش را از دنیای او بخواهد به بیعتش وفادار بماند، وگرنه دست از بیعت برمی دارد.
ما باید به حضرت مهدی وفادار باشیم. یکی از نشانه های وفاداری عمل به فرمایشات ایشان این است که ببینیم چقدر در عمل مطیع امام خودمان شدیم. در همان دعای عهد اشاره دارد «وَالْمُمْتَثِلِينَ لِأَوامِرِهِ» مطیع من بشوید، «وَالْمُحامِينَ عَنْهُ» از امام دفاع کنیم، وقتی عهد بستیم، عقد یعنی گره زدیم خودمان را به امام زمان، «بَیعَةً» امضاء کردیم پایش ایستادیم، اینجاست «وَالْمُحامِينَ عَنْه» از اماممان دفاع کنیم.
شبهاتی هست جواب بدهیم. اگر ما در زمینه بحث مهدویت اطلاعاتی نداریم، معرفتی نداریم خودمان را ارتقاء بدهیم و اینجاست که می توانیم با عهد و بیعت، و صبح ها وقتی این را می خوانیم باید توجه داشته باشیم که این عهد و بیعت خودمان را بروزرسانی کنیم و روز به روز بتـوانیم عهد خودمان را با حجت خدا و ولی خدا محکمتر کنیم.
#ماه_بندگی
#مهدویت
@rayatol_hoda
🌸🌸🌸
سلسله مباحث آیات مهدوی
جزء [27]سوره حدید، آیه17
«اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِي الْأَرْضَ
بَعْدَ مَوْتِهَـا قَدْ بَيَّنَّا لَـكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ»
بدانید که خداوند زمین را پس از مرگش زنده میکند همانا ما نشانه هـایی را برای شما روشن کردیم، باشد که تعقل کنید.
امام صادق درباره این آیه می فرماید؛ خداوند زمین را پس از ظهور حضرت مهدی به واسطه عدالت او زنده می کند پس از آنکه با ظلم و جور رهبران گمراه مرده باشد. 👈یعنی عملا حضرت مهدی (ع) احیاگر زمین با عدالت است. توجه به عدالت جایگاه والای او در روایات متعدد و بسیار زیاد به چشم می خورد.
پیامبر بزرگوار می فرماید؛ یک ساعت به عدالت رفتار کردن از هفتاد سال عبادتی که روزهای آن به روزه و شبهای آن به احیا گذشته باشد بهتر است.
امیرالمومنین (ع) می فرماید؛ عدالت هم به مصلحت مردم است، هم اقتدا به روش الهی ست. حضرت می فرماید عدالت باعث حیات جامعه و ظلم باعث مرگ او می شود.
👌همانطوری که این عدالت برجسته ترین شعار مهدویت در دعای ندبه هست «أَيْنَ الْمُعَدُّ لِقَطْعِ دَابِرِ الظَّلَمَةِ أَيْنَ الْمُنْتَظَرُ لِإِقَامَةِ الْأَمْتِ وَ الْعِوَجِ..» عدالت از چیزهایی است که انسان فطرتا آن را دوست دارد، به همین دلیل است حتی ستمگران هم ظلم خودشان را وقتی می خواهند توجیه بکنند سعی میکنند کار خودشان را عادلانه جلوه بدهند. در اسلام تمام مسئولیت های حساس به عهده ″افراد عادل″ تـأکید شده قرار بدهیم.
هدف انبیاء هم این است که ایمان به خدا و معاد را چنان در دل مردم زنده کند، اخلاق و طرز تفکر الهی در تار و پور فرد و جامعه نفوذ می دهد که خود مردم به عدالت برمی خیزند و جامعه عادلانه تشکیل می شود.
✅همانجوری که در آیه [25] همین سوره حدید می خوانیم «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» می گوید ما پیامبران را با در دست داشتن دلایل روشن و کتاب آسمانی معیار سنجش حق و باطل برای مردم فرستادیم، تا مردم در ″پرتو این رهبران و قوانین آسمـانی″ به عدل قیام کنند. یعنی عملا مهدویت سند محکم شیعه در تحقق همه جانبه ی عدالت است.
👈در اسلام اجرای عدالت نه تنها درباره دوستان و مؤمنان، درباره دشمنان در حال جنگ هم حتی سفارش شده. لذا باید توجه بکنیم عدالت، یک قانویست الهی و انشاءالله بدست حضرت مهدی محقق خواهد شد و یکی از اهداف اصلی امام زمان (ع) در دوران ظهور اجرای عدالت است. عدالت را فراگیر می کند، امنیت براساس عدالت ایجاد می شود، رفاه ایجاد می شود، جامعه جامعه ی زیبایی می شود به خاطر همین است مردم امید دارند که بتوانند این جامعه را به نحو احسن به دست بیاورند.
اگر ما برسیم به اینجایی که بخواهیم جامعه را به سمت و سوی عدالت سوق بدهیم لذا باید در دوران قبل از ظهور تمرین به اجرای عدالت بکنیم. تمرین اجرای به عدالت را باید از زندگی خودمان شروع بکنیم، از نظر فردی ذائقه هایمان را به سمت عدالت پیش ببریم. در جامعه باید سمت و سوی جامعه را به سمت حکامانی پیش ببریم که اینها حداقل های عدالت را در جامعه بتوانند اجرا بکنند.
👌توجه به عدالت را با یک ماکت کوچکی از عدالت دوران قبل از ظهور در یک حکومتی بتوانیم طراحی بکنیم. لذا میطلبدانسان اگر می خواهد در مسیر زمینه سازی و بستر سازی برای ظهور و آمادگی پیدا کند که آن جامعه حضرت مهدی (ع) را درک بکند باید یکی از اهدافی که در برنامه های خودشان دنبال می کنند نگاه به عدالت و اجرای عدالت باشد.
با سیر کوتاه در آیات و روایات میتوانیم پیدا کنیم فضای عدالت در آیات و روایات خیلی فراگیر است. اسلام اگر نماز دارد زکات هم دارد، اگر تولی و دوستی با اولیـای خدا دارد تبری و دوری از دشمنان را هم دارد،
اگر از علم طرفداری می کند از عمل هم پشتیبانی می کند، اگر ایمان را مطرح میکند عمل صالح را هم لازم می داند. اگر توکل به خدا را سفارش می کند دستور فعالیت و تلاش هم می دهد🙂
👌همه رویکرد جامعه اسلامی چه دوران قبل از ظهور چه دوران بعد از ظهور به سمت و سوی نگاه عدالت محوریست. لذا در جامعه ی امام زمان انسان وقتی نگاه می کند نشان می دهد بدعت ها و انحرافات، ظلم و فساد در جامعه وقتی فراگیر بشود آن روحیه عدالت پذیری که امام زمان (ع) دارد جامعه را از حالت مردگی به یک جامعه پویا و زنده تبدیل می کند. ان شاءالله که شاهد باشیم آن جامعه سرتاسر عدالت را بتوانیم درک بکنیم.
#ماه_بندگی
#مهدویت
@rayatol_hoda
🌸🌸🌸
سلسله مباحث آیات مهدوی
جزء [28]سوره صف، آیه9
«هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ»
او کسی ست که پیامبرش را
همراه با هدایت و دین حق فرستاد تا آنها را بر همه ادیان غالب بسازد، گرچه مشرکان آن را خوش نداشته باشند.
این آیه رمز پیروزی اسلام و
امام زمان را دارد بیان می کند. «لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ» یعنی آینده از آن اسلام است. این آیه دارد به نوعی به آینده اشاره می کند که حتما محقق خواهد شد و بر همه ی جامعه جهانی رویکردی اسلامی حاکم خواهد شد.
👌خداوند در غیر از این سوره صف، آیه [9] سه بار وعده پیروزی اسلام بر تمام ادیان داده👇
در سوره توبه، آیه [33]؛ «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ»
در سوره فتح، آیه [28]؛ «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِيدًا»
و بدون شک خداوند وعده خود را حتمـا عمل می کند؛ «وَلَنْ يُخْلِـفَ اللَّهُ وَعْدَهُ»
در روایات متواتر می خوانیم
که پیروزی اسلام بر دیگر ادیان در زمان ظهور حضرت مهدی (ع) محقق می شود. امیرالمومنین می فرماید؛ به خدایی که جانم در دست اوست هیچ شهر و روستانی باقی نمی ماند مگر اینکه هر صبح و شام صدای اذان و شهادتین در آن شنیده می شود.😊
تاریخ اسلام تحقق این آیه را
به اثبات رسانده، زیرا با اینکه دشمن از طریق استهزاء، اذیت، شکنجه، محاصره اقتصادی، اجتماعی، تحمیل جنگ ها، توطئه های داخلی منافقین، ایجاد تفرقه میان مسلمانان، به راه انداختن جنگ، ترویج فحشا و منکرات، استعمار... لحظه ای کوتاهی نکرده،
از زمان پیامبر بوده، چه در زمان اهل بیت، چه در زمان غیبت. در طول این دوازده قرن غیبت، دشمن از هر راهی در پی نابودی اسلام قرار گرفته، ولی اسلام روز به روز توسعه پیدا کرده.
«هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ...» رسولان با اراده الهی انتخاب می شوند، نه انتخاب و اراده مردم. یعنی کسی که می آید دنیای امروز جهان را پر از عدل و داد می کند و غلبه و پیروزی پیدا می کند بر همه، او قطعا انتخاب شده خداوند است؛ «بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ..» پیروزی اسلام به خاطر حقانیت آن است. مکتب اسلام امید آفرین✅ است. حاکمیت و غلبه ای ارزش دارد که کامل و دائم باشد و به جز اسلام تمام ادیان تاریخ مصرف دارند، تنها ″اسلام″ است که مکتب جاویدان هست.
عوامل پیروزی اسلام و
امام زمان را در چند چیز می شود
در همین آیه اشاره کرد:
👈«هُوَ الَّذِی» اراده و امداد الهی ست.
👈«رَسُولَهُ» رهبری معصوم و لایق.
👈«بِالْهُدَىٰ» نیاز طبیعی جامعه.
👈«دِينِ الْحَق» داشتن حقانیت است.
ان شـاءالله بتـوانیم کمک بکنیم و زمینـه سازی کنیم و آمادگی را در خودمان ایجاد کنیم که اسلام را در دنیا سرفراز کنیم و یک مسلمان خوبی باشیم و عملا بتوانیم امام زمان خودمان را یاری کنیم تا ظهور کند و غلبه کند بر همه ادیان.
ان شاءالله که بتوانیم کمک کار امام زمان علیه السلام باشیم و بتوانیم بستر ساز و زمینه ساز خوبی برای فرج حجت خدا ولی خدا باشیم.
#ماه_بندگی
#مهدویت
@rayatol_hoda
🌸🌸🌸
سلسله مباحث آیات مهدوی
جزء [29]سوره ملک، آیه30
«قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُكُمْ غَوْرًا فَمَنْ يَأْتِيكُمْ بِمَاءٍ مَعِينٍ»
بگو چه تصوری می کنید اگر آب که مایه ی زندگانی شماست همه به زمین فرود برود. جز خدا کیست که باز برای شما آب روان و گوارا پدید بیاورد.
در جنگ بدر عمار خودش را به
رسول الله (ص) رساند و از مجاهدت های بی مانند و بی مثال امیرالمؤمنین (ع) خدمت حضرت گفت. پیامبر بزرگوار به عمار فرمود: «آری! او از من است و من از او هستم، او جانشین من است، ائمه از نسل او هستند و مهدی امت از جمله ی آنهاست»
عمار پرسید: مهدی کیست؟!
پیامبر بزرگوار فرمود: «او نهمین فرزند حسین (ع) است که غائب می شود و این قول خداوند است که می فرماید «قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُكُمْ غَوْرًا» و در ادامه، پس از اشاره به آیه فرمودند:
«او غیبت طولانی🌤 خواهد داشت و عده ای از ولایت او باز می گردند و عده ای ثابت قدم می مانند، درود خدا بر آنها باد. او هم نام و شبیه ترین افراد به من است.»
این روایت در کتاب ″بحار، ج33، ص18″ ذکر شده است.
در روایت دیگری از آقـا امام باقر (ع) که در کتاب کمال الدین آمده، امام میفرماید: «معنای آیه این است که بگو بیاندیشید اگر امامتان غائب شد به گونه ای که ندانید او کجاست،😔 پس چه کسی امامی ظاهری برایتان خواهد آورد که اخبار آسمان ها و زمین و حلال و حرام خدا را برای شما بیان کند؟!»
نکاتی که از این آیه می شود
بدست آورد:👇👇
- نکته ی اول، درباره ی نعمت
بی بدیل آب، که اگر همه چیز داشته باشیم اما خداوند نعمت آب را از ما بگیرد، چه اتفاقی می افتد؟
👈«ماء معین» که در اینجا اشاره شده تأویل برده شده است، یعنی منظور امام زمان خودمان است. روایات زیادی از معنای عمیق تری پرده برمی دارد و آن اینکه در روزی که امام زمانمان غائب میشود چه خواهیم کرد؟!
الان امام زمان ما غائب است، ما در دوران غیبت امام قرار داریم، چه باید بکنیم؟ آیا شدنی است که این امام را به دست بیاورید؟!
واقعا چه قدر عاشق امام زمان (ع) هستیم؟ مگر او پدر مهربان ما نیست؟ اگر پدر ما در زندان قرار بگیرد، ما به در و دیوار می زنیم که پدر خودمان را از زندان آزاد کنیم. امام زمان دوازده قرن است که در زندان غیبت است! این هشداری است برای همه ی ما، آیا تلاش میکنیم این نعمت بزرگ، این پدر مهربان را از زندان غیبت آزاد کنیم؟!
دلیل غائب شدن امام (ع) خود ما هستیم، مردم در غیبت امام مقصر ولی در ظهور مؤثر هستند.اگر خداوند بدون اینکه مردم نقشی در اینباره داشته باشند حجت خودش را غائب کند این سؤال ها معنایی ندارد. 👈بنابراین تا حقیقتا قدرشناس حجت خدا نشویم، خبری از ظهور نیست.
با همان نگاهی که وقتی تشنه
میشویم به دنبال آب می رویم، باید تشنگی نسبت به امام را هم در وجود خودمان ایجاد کنیم، حالت اضطرار را برای خودمان ایجـاد کنیم . مضطر شویم به سراغش می رویم.
نکته بعدی، در خصوص معنای این سؤال است که اگر امامتان غائب شد چه خواهید کرد؟
👈اگر یک لیتر آبداریم را از دست بدهیم، شدنی است که دوباره همان یک لیتر آب را به دست بیاوریم اما خیلی فرآیند باید طی شود تا دوباره همان یک لیتر آب را بدست بیاوریم. امام غائب است. ایـن نعمت بـزرگ، این آب گوارا را میشود دوباره به دست آورد اما باید برای آن زحمت بکشیم.
یک گوشه ای ننشینیم و فقط بگوییم یابن الحسن فدایت شوم چرا نمی آیی، یک گوشه ای ننشینیم و فقط مشغول ذکر و دعا و مناجات باشیم! دعا طلب و خواستن است، بخشی از کار است، همه آن نیست! این است که ما با غیبت امام دچار خسران و ضرر جبران ناپذیری😔 خواهیم شد. گرچه امام غائب همچون خورشید پنهان دارای آثار و برکاتی برای ما و هستی هست اما با این وجود بخش زیادی از فوائد امام به عدم غیبت او وابسته است که با غیبت او از آن محروم خواهیم شد.
اگر این خسارت بزرگ را درک میکردیم، به اضطرار می رسیدیم.
#ماه_بندگی
#مهدویت
@rayatol_hoda
نکته ی بعدی، یکی از القاب زیبای ائمه به طور عام و لقب امام زمان به طور خاص «ماء معین» است. اگر از همین آیه شریفه گرفته شده و تشبیه به امام شده، بیانگر نکات ظریف و عمیقی است؛
👈هیچ کس نمی تواند بدون امام زندگی کند، همان طور که ما نمی توانیم بدون آب زندگی کنیم.
👈غفلت و دوری از امام موجب مرگ انسان می شود، همان گونه که اگر آب نداشته باشیم به سمت مرگ نزدیک میشویم.
اینکه پیـامبر (ص) می فرماید: «مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْـرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة» به همین موضوع اشاره دارد.
امام رضا (ع) می فرماید:
«چه بسیارند زنان مؤمن دلسوخته و چه بسیارند مردان مؤمن دلسوخته و غمگین هنگام از دست دادن ماء معین»
بله! خیلی انسان های مؤمن و خوبی داریم که از غیبت امام نگرانند😔، اما باید تلاش کنیم، کوشش کنیم و این تلاش و کوشش را هم باید مضاعف کنیم.
این حدیث نورانی میزان و معیاری است برای اینکه دریابیم اهل ایمان هستیم یا نه؟ آیا تا به حال شده است که به دلیل غیبت و دوری از امام غمگین شویم و در فراق او بسوزیم؟!
آیا همان مقدار ارادتی که نسبت به امام شهید داریم به امام حی داریم؟!
آیا آن نذورات، وجوهات و موقوفاتی که برای امام شهید خرج می کنیم که بسیار هم کار خوبی است و روز به روز ان شاءالله بیشتر بشود، آیا به همان مقدار نسبت به امام حیّ خودمان، امام زمان داریم یا نداریم؟! موقوفاتی که برای امام زمان (ع) هست چقدر است؟ وجوهات و نذرهایی که برای امام حی خودمان میکنیم چقدر است؟ چقدر امام در زندگی ما و در برنامه های ما، در گفتمان های زندگی ما حضور دارد؟
✅پس توجه ویژه به این آب گوارا و ماء معین و آن حجت و ولی خدا را در زندگی خودمان جدی بگیریم.
👌ان شاءالله روز به روز تشنگی ما به معارف امام زمان و خود شخص امام زمان را در زندگی خودمان شاهد و ناظر ببینیم و تلاش کنیم که این آب گوارا در جامعه ای شکل بگیرد که جامعه ی ظهور باشد و بتوانیم نقش بسیار مهمی را برای بستر سازی و زمینه سازی برای فرج امام زمان (ع) داشته باشیم.
#مهدویت
@rayatol_hoda
مهدے جان(عج)
جمعه شد تا باز
جای خالی توحس شود🌼🍃
تا شقایق باز
دلتنگ گل نرگس شود
آفتاب پشت
ابرم نام تو دارم به لب
خواستم نور تو گرمی
بخش این مجلس شود🌼🍃
" اللهم عجل لولیڪ ألفرج "
#جمعه_های_انتظار
@rayatol_hoda
❤❤❤❤
یک درهم خرج کردن در راه امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف
آیا میدانید فرق پاداش مبلغی که انسان برای نشر ذكر امام زمان ارواحنافداه خرج میکند با پاداش مبلغی كه در سایر امور خیر خرج میكند چيست؟
ﻋَﻠِﻲﱡﱡ ﺑْﻦُ ﺇِﺑْﺮَﺍﻫِﻴﻢَ ﻋَﻦْ ﻣُﺤَﻤﺪِ ﺑْﻦِ ﻋِﻴﺴَﻰ ﻋَﻦْ ﻳُﻮﻧُﺲَ ﻋَﻦْ ﺑَﻌْﺾِ ﺭِﺟَﺎﻟِﻪِ ﻋَﻦْ ﺃَﺑِﻲ ﻋَﺒْﺪِ ﺍﻟﻠﻪِ ﻉ ﻗَﺎﻝَ: ﺩِﺭْﻫَﻢٌ ﻳُﻮﺻَﻞُ ﺑِﻪِ ﺍﻟْﺈِﻣَﺎﻡُ ﺃَﻓْﻀَﻞُ ﻣِﻦْ ﺃَﻟْﻔَﻲْ ﺃَﻟْﻒِ ﺩِﺭْﻫَﻢٍ ﻓِﻴﻤَﺎ ﺳِﻮَﺍﻩُ ﻣِﻦْ ﻭُﺟُﻮﻩِ ﺍﻟْﺒِﺮﱢ.
امام صادق علیهالسلام فرمودند:
يك درهم مالی كه برای امامت صرف كنی برتر است از دو ميليون درهم كه در ديگر امور خرج كنی.
📚اصول کافی،ج ۱،ص ۵۳۸،باب صله امام ح۶
📚مکیال المکارم،ج ۲،ص ۳۵۳
#جمعه_های_انتظار
#مهدویت
@rayatol_hoda
🌺🌺🌺🌺
چه جمعه ها که یک به یک غروب شد نیامدی
چه بغضها که در گلو رسوب شد نیامدی
خلیل آتشین سخن ؛ تبر به دوش بت شکن
خدای ما دوباره سنگ و چوب شد نیامدی
برای ما که خسته ایم نه ؛ ولی
برای عده ای چه خوب شد نیامدی
تمام طول هفته را به انتظار جمعه ام
دوباره صبح؛ ظهر؛ نه غروب شد نیامدی
#جمعه_های_انتظار
@rayatol_hoda